eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.3هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله جوادی آملی .mp3
1.72M
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: «ما درباره شهدا چه مي‌گوييم؟ میگوييم: «فَيَا لَيْتَنِی كُنْتُ مَعَكُم‏»[۱] و اين آرزوی ماست! اما «شهيد» سوره «يس» حرف سائر شهدا را هم به ما منتقل می کند، ميگويد...» [۱].مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏۲، ص۷۲۳ ۹۵/١٠/١۵ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🌙🌎انسانها در برزخ به چه کاری مشغولند؟ در جهان برزخ زمینه‌ای برای تكامل عملی نیست، تا انسان با انجام كاری واجب یا مستحب به كمال برتر عملی برسد، ولی راه تكامل علمی باز است؛ نظیر آنچه در خواب برای روح معلوم می‌شود و برای آگاهی به آنْ حركت فراگیری از قبیل كوششهای بدنی در زمان بیداری راه ندارد و بسیاری از علوم و معارف دین در آن جا برای انسانها روشن و مشهود خواهد شد و چون عدد درجات بهشت به عدد آیات نورانی قرآن كریم است، برای امضاء و نشانه‌گذاری درجات شیعیان، ابتدا از تعلیم قرآن بهره‌مند خواهند شد و سپس با فرمان «اقرأ وارق» می‌خوانند و در درجات بهشت صعود می‌كنند.اگر از شیعیان ما، كسی قرآن را به خوبی فرا نگرفته باشد (چون به حقیقت آن ایمان دارد) در جهان برزخ، قرآن به او تعلیم داده می‌شود تا خدای سبحان با معرفت قرآن بر درجات او بیفزاید؛ زیرا درجات بهشت به اندازه آیات قرآن است؛ به قاری گفته می‌شود: بخوان و بالا برو. او نیز می‌خواند و بالا می‌رود.درواقع پرتو عنایت‌ها و لطف‌های خدای متعال بر مؤمنان می‌تابد و هر کسی در این دنیا توشه پربارتری داشته باشد، در آن عالم هم رشد بیشتر دارد و با سرعتی متناسب با رشد در این عالم، به ساحت و بارگاه قدس الهی نزدیک‌تر می‌شود. به نسبت همین تقرب به درگاه الهی هم از نعمت‌های بیشتر و بهتری بهره‌مند می‌شود. 🍀 تا هستیم توشه جمع کنیم که در آخرت حسرت نخوریم که چرا اعمال خوبمان کم است .بفکر توبه ی واقعی باشیم اعمالمان را برای خدا خالص کنیم ساعتها به سرعت میگدرد وحسابرسی ما نزدیک است وما از ان غافلیم .روزی چندصفحه از قران را با معنی بخوانیم وعمل کنیم . تمام سعادت دنیا وآخرت در قرآن است د.📚(بحار، ج 89، ص 348). [2] . جامع أحادیث الشیعه، ج 15، ص 15 [3]. تفسیر تسنیم، آیت الله جوادی آملی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ ✳️ چرا برای رسیدن به آزادی‌ واقعی نیاز به محدودیت داریم؟ ✍ امتی که آن را پرورده و را به روش خاص خود به او بخشیده است، به‌رغم این پوشش ظاهری از آزادی، به‌هیچ‌وجه مالک نیست و نمی‌تواند بر وجود خود حکم براند؛ زیرا درون‌مایه‌اش آزاد نشده، بلکه زیر پوشش آزادی شخصی، تسلیم و شده و خود را در برابر آن شهوت‌ها و لذت‌ها از دست داده است. ... به محدود است که آن را با از بندگی شهوت‌ها و از پرستش بت‌ها هماهنگ می‌سازد. اسلام هرگز اجازه‌ی چنین آزادی‌ای (آزادی غربی) را نمی‌دهد؛ زیرا از سویی این کار نابود کردن عمیق‌ترین معانی آزادی انسانی است و از سوی دیگر، اسلام، آزادی را نه به معنای فراهم کردن میدانی برای در وجود انسان، بلکه جزئی از برنامه‌ی فکری و روحی کاملی می‌داند که باید براساس آن بنیان بگیرد. 👤 📚 از کتاب | گفتارها و نوشتارهای قرآنی 📖 صص 85-82 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 📘جریان شناسی تفاسیر و برداشت های سیاسی از قرآن کریم در انقلاب اسلامی 🔹کتاب «جریان شناسی تفاسیر و برداشت های سیاسی از قرآن کریم در انقلاب اسلامی» اثر علیرضا دانشیار است که به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۶۰۰ صفحه منتشر شد. 🔹«در این پژوهش، تفسیر سیاسی چهار جریان عمده نقل محور، قرآن بسنده، اجتهادی – اصولی و رویکردهای تجددگرا به قرآن بررسی شده است. جریان های معاصرِ دخیل در انقلاب، از قران به عنوان نص معتبرِ تحول آفرین، حرکت ساز و نظام ساز استفاده کرده اند. این رویکردها در نوع تفسیر سیاسی، ویژگی ها، روش های فکریِ تأثیرگذار و قلمرو و گستره آن دارای تمایزند. 🔹هدف این تحقیق، صورت بندی، کاویدن آکادمیک و روشمند جریان های تفسیر سیاسی و نمایندگان فکری آنان، کمک به دانش افزایی، شناسایی و آشنایی با قوت و ضعف ها، کمک به حل معضلات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جریان های تفسیر سیاسی از قرآن است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
1_1286863760.mp3
870.8K
⭕️ سوال ❓اینکه میگن درباره ی ازدواج بهتر است تا قطعی نشده به اطرافیان چیزی نگوییم ؟ چنین روایتی هست یا نه ؟ اگر بخواهیم در موردش با دوست صمیمی صحبت کنیم، مثل مشورت کردن یا دردل، اشکال دارد؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
86.4K
⭕️ سوال سلام، این حدیث درسته؟ "در آخرالزمان و نزدیک قیامت که بدترین زمانهاست، زنانی هستند برهنه و آرایش کرده و بی دین و فتنه انگیز و شهوتران، هوس باز، حرامها را حلال می‌شمرند و در جهنّم جاودان خواهد بود." «من لا یحضره الفقیه،ج۳،ص۳۹۰» 🔰 پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم بله از این دست روایات باز هم داریم که چنین اتفاقاتی در آخر الزمان خواهد افتاد. منظور از جادوانه هم این‌ است که زمان طولانی در جهنّم خواهند ماند، البته اگر با ایمان از دنیا بروند، و اگر نه بخواهند اینها را حلال بدانند و بدیهیات اسلام را قبول نداشته باشند، که خب می‌شوند کافر و کافر معاند هم می‌شوند و کافران هم جادوانه در جهنّم خواهند ماند. به هر حال حدیث از لحاظ محتوا اشکال ندارد، سندش هم باید خب بررسی بشود. اشکالی ندارد. چون این همین تنها حدیث نیست، از این دست احادیث باز هم داریم. 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 💢 هیچ اندیشمندی از بی‌حجابی دفاع نکرد 🎙 حجت الاسلام پناهیان 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴گاهی تقوا خود حربه سقوط می‌شود آیةالله‌العظمی مظاهری: مطلب عمده‌ای که بزرگان هم می‌گویند این است که در حالت عادی صفت رذیله کاری با انسان ندارد و از طرفی ممکن است انسان برسد به آن‌جا که به‌راستی متقی بشود و به واجبات اهمیت بدهد و از گناه واقعاً اجتناب داشته باشد، اما ناگهان همان تقوا حربه بشود. در روایت هم آمده که گاهی انسان صدیق و متقی وارد مسجد می‌شود و شیطان گولش می‌زند و از عبادت‌هایش مغرور می‌شود و لذا فاسق برمی‌گردد و برعکس انسان فاسق در مسجد دلش می‌شکند، حال خجالت‌زدگی پیدا می‌کند و به‌صورت صدیق از مسجد بیرون می‌آید. گاهی اوقات آدم متقی است، اما حسادت یا ریاست‌طلبی او را زمین می‌زند و بد هم زمین می‌زند مثل مالک‌بن صور که خیلی متقی بود تا موقعی که حضرت امیرالمؤمنین‌ علیه السلام به بصره و کوفه مشرف نشده بودند آدم وارسته‌ای بود، اما وقتی با ورود حضرت، ریاستش را در معرض خطر دید، زمینه پیدا شد و طلحه و زبیر آمدند و او را گول زدند و او را از راه مستقیم خارج کردند. انسان از حوادث تاریخی درس می‌گیرد که نباید تقوا و دینداری را به خودمان نسبت دهیم بلکه آن‌را یک توفیق الهی و عنایت او بدانیم تا ان‌شاءالله به رستگاری واقعی برسیم. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 یکی از نام های دوران غیبت، دوران تمحیص و امتحان است 🌕 امام باقر علیه‌ السلام: وَ اَللَّهِ لَتُمَيَّزُنَّ وَ اَللَّه لَتُمَحَّصُنَّ وَ اَللَّه لَتُغَرْبَلنَّ كَمَا يُغَرْبَل اَلزُّؤَانُ مِنَ اَلْقَمْح. ➖به خدا سوگند! حتما‌ًحتماً جداسازی شوید؛ ➖به خدا سوگند! حتما‌ًحتماً پاک‌سازی شوید؛ ➖به خدا سوگند! حتما‌ًحتماً غربال شوید؛ همان گونه كه زؤان(دانۀ كوچكى است كه در ميان گندمها مى‌رويد) از گندم غربال مى‌شود. 📗غيبت نعمانی، ب۱۲، ص۲۰۵ گذشت آن زمانی که یک امامی در بین مردم بود و میفرمود قبل از اینکه مرا از دست دهید هرچه میخواهید بپرسید؛ امروز برای حضور امام، نخاله ها باید ریزش کنند و دانه درشت ها باقی بمانند؛ دانه درشت ها همان اقلیت صالح و صابری هستند که امتحانات را تاب آورده و شاهد ظهور حضرت خواهند بود؛ تمحیص و ریزش ها به صورت مرحله به مرحله اتفاق می‌افتد و در هر مرحله جمعیت قابل توجهی از مدعیان و منافقین از بدنه اصلی تشیع کنده می‌شوند تا آنکه اکثریت شیعیان از اعتقاد به امامت دست بشویند و در نهایت اقلیتی که صلاحیت کافی داشته باشند باقی بماند؛ حوادث نقش غربال را ایفاء می‌کنند 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه‌السلام فرمودند: 🍃 از همنشينى با دوست بد بپرهیز كه دوست بد، همنشين خود را به هلاكت مى افکند و یار خود را به نابودی می کشاند. 📖 غررالحكم، ح ۲۵‌۹۹ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 📘فرایند یک بنیاد 🔹 کتاب «فرایند یک بنیاد» درسنامه فرایند شناسی تولید دانش اجتماعی اسلامی توسط به قلم آقایان علیرضا زارعی و علی اصغر طالبی تدوین شده است تا اصول و قواعدِ فرایندِ تولید علم اجتماعی اسلامی را تحلیل کند و دانش پژوه پس از مطالعه آن از تنظیم و تولید داده علمی و سطوح عملیاتی و انتزاعی هر مرحله در تولید دانش اسلامی آگاه باشد و در نهایت بینش و دانشی اسلامی، خلق کند. 🔹کتاب فرایندِ یک بنیاد، بر اساس چارچوب آموزشی- تخصصی، در ابتدا به مسئله علم و فرایندهای بسیار تاثیرگذار علم، در طول تاریخ علم می پردازد، سپس به صورت تحلیلی به فرایند اساسی که بنیادِ دانش بر آن مبتنی است، می پردازد. این کتاب، برایند تحقیقی دو ساله است که با مطالعه نسبتاً انبوه توسط نویسندگان، به بررسی آخرین دیدگاه ها در فرایند تولید دانش اسلامی پرداخته است. کتاب حاضر، توسط انتشارات مکث اندیشه (ناشر برگزیده سال ۱۳۹۹) به چاپ رسیده است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
آیت الله العظمی جوادی آملی: «شرح حال مرحوم بوعلی را لابد شما خوانديد يا ميخوانيد، خب بوعلی سينا اين حرف‌ها را از كجا ياد گرفت؟خودش می گويد که من از كجا ياد گرفتم، ميگويد من هر وقت مشكلی داشتم و مطلبی براي من حل نمیشد وضو مي‌گرفتم، مي‌رفتم مسجد جامع شهر، دو ركعت نماز مي‌خواندم، با خدا گفتگو مي‌كردم مسئله برای من حل مي‌شد، اين شرح حال خودش است. مي‌گويد من شاگرد اين «الصَّلَاة» هستم كه «عَمُودُ الدِّين» است.» درس ۹۳/۵/٢٣ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: «فرمود[۱] :معنای مسح سر اين است که خدايا هر خيال باطلی که من در سر پروراندم، آن را دارم مسح ميکشم، از آن صرف نظر ميکنم و با مغز پاک ميخواهم با تو سخن بگويم. معنای مسح پا اين است که خدايا جايی که نبايد ميرفتم، ولی رفتم دارم، پايم را تطهير ميکنم که از سر تا پا پاک باشم و به حضور تو بيايم» درس اخلاق ۹۴/٩/١٢ [۱]الكافی(ط ـ الإسلامية)، ج۳، ص۷۱ و ۷۲ 🔰 @p_eteghadi 🔰
. | | ☆ نهی از منکر در بازار 🚩 جز حلال مفروشید! 🔅 : علی بن ابی طالب(ع)، در کوفه بر اَستری خاکستری رنگ که از آنِ پیامبر خدا(ص) بود، سوار شد و بازار به بازار رفت. به راسته گوشت فروشان رسید و با رساترین بانگش ندا داد: 🔅«ای جمعیت قصّاب! هنگام ذبح، گردن حیوان را به یکباره جدا نکنید و برای گرفتن جان شتاب نورزید تا جان از تنِ حیوان، بیرون شود. از دمیدن در گوشت برای فروختن بپرهیزید؛ زیرا من، خود، از پیامبر خدا(ص) شنیدم که از این کار، نهی می فرمود». ▫️ سپس به بازار خرمافروشان درآمد و فرمود: 🔅«همان سان که کالای نیکوتان را آشکار می کنید، جنس پَست را هم در معرض دید بگذارید». ▫️ آن گاه، به بازار ماهی فروشان آمد و فرمود: 🔅«جز حلال مفروشید و از فروش ماهیِ در آب مُرده بپرهیزید». ▫️ پس از آن، به منطقه کناسه در آمد که فروشندگان گوناگون، همچون: مسگر، زرگر، ریسمان فروش، سوزن فروش، صَرّاف، گندم فروش و پارچه فروش، در آن بودند. پس به رساترین بانگش ندا در داد: 🔅«این بازارهای شما، مکانِ سوگندهایند. پس سوگندهاتان را با صدقه درآمیزید و از سوگند یاد کردن [به خدا]، بپرهیزید؛ که همانا خداوند، پاک نمی شمارد کسی را که به نام وی، سوگند ناراست یاد کند [از آلودگی پاک نمی سازد]. 📚دانشنامه قرآن و حدیث، ج ۱۷، ص ۳۱۶ 🔰 @p_eteghadi 🔰
آیت الله العظمی جوادی آملی: «اين نظام ما از آن جهت كه يك نظام الهي است، اين قدرت را دارد كه فرشته تربيت كند؛ الآن همه ما بدون ترديد در كنار سفره اين نظام نشسته ايم و باید آن باشیم. اين نظام توانست استقلالش را با خوی فرشتگی به دست بياورد و آن را حفظ کند، شما این جریان دفاع مقدس را که در اصل ۱۰ سال طول کشید چرا که ۲ سال درگیر جنگ های داخلی بودیم را ببینید، وضع ما اینطور بود، اما به لطف الهی این کشور پیروز شد و استقلال و امنیتش را حفظ کرد و باید بدانیم الان ما فقط به بركت قرآ‌ن و عترت است که امنيت داريم.» اسفند ۹۵ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴جایگاه بعد از مرگ کسانی که خودکشی می کنند کجاست؟ ✳️ آنچه که از روایات برداشت می شود این است که فردی که به دست خود رشته حیاتش را پاره می کند و دار زندگی را وداع می گوید جهنمی🔥 بوده و در آن جاودان خواهد بود. 💥چون حقیقت آن است که خودکشی کننده ، اگر چه اسماً شیعه باشد ، رسما شیعه نیست. 🍀چون طبق روایات ، شیعه محال است خودکشی کند. 🔴لذا شخص ابتدا از محبّت اهل بیت (علیه السلام) بیرون می رود و آنگاه خودکشی می کند. 🔵خودکشی علاوه بر اینکه گناه است، نشانگر این است که شخصی که خودکشی می کند، از رحمت الهی مایوس شده است و دیگر امیدی به خداوند ندارد!! 🌟 این مسئله بسیار مهم است که ما باید همواره به خداوند ایمان داشته باشیم وبه کمکهایش امیدوار: 🌹آيا خدا برای نگهداری بنده اش کافی نيست؟! ✳️ابوسعید خدری می گوید: ما در جنگها به صورت کاروانهای نوزده نفری بیرون می رفتیم و کارها را در میان خود تقسیم می کردیم . ⚡️اتفاقا در کاروان ما مردی بودکه کار سه نفر را انجام می داد؛ هم هیزم جمع می کرد، هم آب می آورد و هم غذا پخت می کرد. ❄️ این موضوع، به عرض پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله رسید. حضرت فرمودند: او اهل دوزخ 🔥است.» ❗️ما تعجب کردیم. وقتی که با دشمن روبرو شدیم و به جنگ پرداختیم، آن مرد مجروح شد، تیری برداشت و خودش را با آن کشت. 🔰اینجوری شد که فقط بخاطر خودکشی آن همه ثواب محو شد و او اهل دوزخ گردید...🔥 منابع: 📗لخرائج والجوارح، قطب الدین راوندی (م 573 ه)، الطبعة الاولی، مؤسسة الامام المهدی (عج)، 149 ه، ج1، ص61، ح104 📒فروع کافی ج 7 ص45 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
معرفی کتاب مراحل اخلاق در قرآن اثر ارزشمند حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: در سیر و سلوك الی الله موانع نظری و عملی زیادی وجود دارد، كه سالكان باید آن‌ها را خوب بشناسند و با راه‌های مانع‌زدایی و مراحل این سیر آشنا شوند و پس از «تخلیۀ» حرم هستی خویش از رذایل اخلاقی، به «تخلیۀ» آن به فضایل اخلاقی بپردازند. یازدهمین دفتر از مجموعۀ «تفسیر موضوعی قرآن كریم»، به این رسالت مهم ‌‌می‌پردازد و در سه بخش و چندین فصل به موانع نظری و عملی سیر و سلوك، مراحل مانع‌زدایی از سیر و سلوك و مقامات عارفان و مراحل سیر و سلوک می‌پردازد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
217.3K
⭕️ سوال مهمترین بازوی حکومت جمهوری اسلامی و همینطور انقلاب اسلامی که هدف اصلیش زمینه سازی برای ظهور آقاس، حوزه های علمیه هست. اما حمایت حوزه از این نظام و حکومت کجاس؟ چند مصداق از این حمایت رو برا بنده بفرمایید لطفا شعار نباشه؟! 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
26.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️🎥 سوال ❓آیا این درسته که کوروش همان ذوالقرنین است که در قرآن آمده ؟؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امیرالمؤمنین عليه السلام: ناملايمات را تحمّل كن كه تحمّل، پوشش عيبهاست، انسان خردمند نيمش بردبارى است و نيم ديگرش چشم پوشى... 📚غررالحكم حدیث 2378 🔰 @p_eteghadi 🔰
. 💠مخلصان حقیقی آخرالزمان! ✍️ از منظر آموزه هاى دينى، حالت انتظار فرج و گذر از وضعيت نابه سامان و اميد به آينده بهتر، هميشه و براى همه افراد، مطلوب و شايسته است. 🔸 اميد به گشايش فردى و عمومى با ظهور ، بالاترين و والاترين حالت انتظار و مصداق تامّ احاديثِ توصيه به انتظار است. 🔻احاديثى كه در فضيلت انتظار و منتظران وارد شده اند، جايگاهى بسيار والا براى آن تصوير كرده اند، چندان كه شخص منتظر را : × از «اولياء اللَّه» شمرده، × و او را از برترين مردمان دانسته اند، × كه مخلص حقيقى است، × و همانند كسى است كه همراه پيامبر صلى اللّه عليه و آله نبرد كرده، × و يا در جنگ دشوار بدر، همراه ايشان بوده است، × يا همچون كسى است كه در خيمه قائم عليه السلام حضور دارد، × و همراه ايشان نبرد مى كند، × و حتّى همانند كسى كه در ركاب پيامبر صلى اللّه عليه و آله به شهادت رسيده است. 🚩 روشن است كه اين ويژگى ها و توصيفات، شايسته انسان هاى خاصّى است كه از مراحل عادى و معمولى مردمان، عبور كرده اند و در افقى متعالى، سِير مى كنند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
آیت الله العظمی جوادی آملی: «اگر ـ إن شاء الله ـ انسان در روز کارهای مثبتی کرد خدا را شاکر باشد، نعمت خوبی به او رسيد، اگر نماز شکر نتوانست، سجده شکر بجا بياورد.يک درس خوبی فهميد، درس خوبی گفت ،کتاب خوبی فهميد، کتاب خوبی نوشت، اولين کار نماز شکر يا سجده شکر باشد: ﴿لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ﴾[۱]» درس فقه ۹۴/١٠/٩ [۱]سوره ابراهیم آیه ۷ 🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان 💢مراقبه 💢 مراقبه به معنای نگهبانی از نفس و اعمال و کردار و گفتار در تمام زمان‌ها و حالات است. مراقبه از واژه‌ی «رَقَبَ» به معنای حفظ کردن و در نظر گرفتن مراقِب و توجه دادن فکر به سوی اوست و هر کس از کاری به سبب رعایت دیگری دوری جوید گفته می‌شود: فلانی را مراقبت کرد. در متون اخلاق اسلامی ، پیشینه‌ی مراقبه به «مرابطه» باز می‌گردد که عبارت است از نگاهبانی و مواظبت عقل از نفس . [در هر حال، مشارطه ، پیش‌نیاز مراقبه و معاقبه و مقامات پس از آن، تکمیل کننده‌ی محاسبه است. سید بحرالعلوم (ره) در تعریف مراقبه می‌فرماید: «مراقبه عبارت است از متوجه و ملتفت خود بودن در جمیع احوال ، تا از آنچه بدان عازم شده و عهد کرده تخلّف نکند.» خدای متعال در قرآن می‌فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید از (مخالفت) خدا بپرهیزید و هر کس باید بنگرد تا برای فردایش چه چیز از پیش فرستاده و از خدا بپرهیزید که خداوند از آنچه انجام می‌دهید آگاه است!» علامه طباطبایی می‌گوید: این آیه مؤمنین را وادار می‌کند که به یاد خدای سبحان باشند و او را فراموش نکنند و مراقب اعمال خود باشند، که چه می‌کنند، صالح آنها کدام و ناصالحش کدام است و صالح را هم خالص برای رضای خدا به جای آورند و این مراقبت را استمرار دهند؛ همواره از نفس خود حساب بکشند و هر عمل نیکی که در کرده‌های خود یافتند خدا را شکر گزارند و هر عمل زشتی دیدند خود را توبیخ نموده، نفس را مورد مؤاخذه قرار دهند و از خدای تعالی طلب مغفرت کنند. خدای متعال که خود دیده‌بان و مراقب انسان و رفتار اوست انسان را توبیخ می‌کند که مگر نمی‌داند که خدا می‌بیند! در روایت است که رسول خدا (ص) فرمود: « احسان ، آن است که خدا را چنان پرستش کنی که گویی او را می‌بینی و اگر نتوانی او را ببینی بدان که او تو را می‌بیند». امام علی (ع) انسان‌ها را بر ترک مراقبت الهی سرزنش نموده و می‌فرماید: خود را به مراقبت از نفست بگمار. ایشان مومن را به دوام مراقبت قلبی توصیه می‌کنند و مؤمن عاقل را کسی می‌داند که با مراقبت خود در امروز به فکر فردایش باشد می‌فرماید: خدا رحمت کند بنده‌ای که مراقبت الهی را به جای بیاورد. مراقبه، مورد توصیه‌ی همه‌ی بزرگان علم اخلاق از خواجه نصیر الدین طوسی تا علامه بحرالعلوم و مرحوم نراقی تا قلّه‌های تهذیب در عصر حاضر، مرحوم میرزا جوادآقا تبریزی ، امام خمینی و علامه‌ی طباطبایی است. مربیان اخلاق و سلوک ، ششمین امر از ضروریات مورد توجه سالک را، مراقبه می‌دانند و آن را به منزله سنگ اساسی سیر و سلوک ، ذکر ، فکر و... می‌دانند و می‌گویند: تا مراقبه صورت نگیرد ذکر و فکر بدون اثر خواهد بود؛ زیرا مراقبه حکم پرهیز از غذای نامناسب برای مریض را دارد و تا وقتی که مریض مزاج خود را پاک ننماید و از آنچه مناسب او نیست پرهیز نکند دارو بی‌اثر خواهد بود و چه بسا گاهی اثر معکوس می‌دهد. مشارطه نخستین مقام و قبل از مراقبه است. در زمان انجام مشارطه، بهتر است که این عمل بعد از نماز صبح باشد و روش انجام مشارطه آن است که با خود شرط کند که بر خلاف فرموده خداوند رفتار نکند و سزاوار است که نفس را به ملاحظه و تدبّر در عاقبت هر کاری که در آن شبانه روز می‌خواهد بکند سفارش نماید و این عمده سفارشها و بالاترین آنهاست. مراقبت را باید در دو بُعد انجام داد: مراقبه قبل از شروع در عمل‌: عبارت از آن است که پیش از عمل بنگرد آنچه را تصمیم به انجامش گرفته است، به خاطر خداوند است یا برای هوای نفس و پیروی از شیطان و باید در اینجا تأمل کند تا به مدد انوار حق مطلب بر او روشن گردد. اگر عمل برای خداست آن را انجام دهد و اگر برای غیر اوست از آن دست باز دارد. که امام صادق (ع) می‌فرماید: از شدیدترین کارها بر مردم یاد خدا در نزد حلال و حرام اوست که اگر طاعتی پیش آمد به آن عمل کند و اگر در معرض گناهی افتاد از آن بپرهیزد. مراقبه به هنگام عمل‌: عبارت از بررسی چگونگی عمل است تا حقی را که خداوند در آن داراست ادا شود و باید نیّت خود را برای اتمام آن نیکو کند و صورت عمل را کامل گرداند و آن را به کامل‌ترین وجهی که برای او ممکن است انجام دهد؛ زیرا در هر صورت بنده یا در حال طاعت و یا در معصیت و یا در کاری مباح است. 👇👇👇