بسم ربّ المهدی
💠 حدیث روز 💠
امام صادق عليه السلام در حديثى درباره ياران قائم عليه السلام فرمودند :
🔷 هم مِن خَشيَةِ اللّه ِ مُشفِقُونَ، يَدْعُونَ بِالشَّهادَةِ، و يَتَمَنَّونَ أن يُقتَلُوا في سبيلِ اللّه
🔹 آنان افرادى خدا ترس و شهادت طلبند و آرزو دارند كه در راه خدا كشته شوند.
📚 مستدرک الوسائل ج11 ص 114
🔹از جمله ویژگی های انسان منتظر این است که همیشه منتظر شهادت است و یکی از دعاهای همیشگی اش طلب شهادت از خداست. منتظران واقعی امام مهدی علیه السلام برای رسیدن به شهادت سر از پا نمی شناسند.
🔸جهاد در راه خدا در همه مقاطع و به طور مستمر از برنامههای یاران حضرت است: «یُجاهِدونَ فی سَبیل ِاللَّهِ»
🔰 @p_eteghadi 🔰
✅« شاید همیشه در میان انسانها و اقوام مختلف، فال نیك و بد رواج داشته است، امورى را به" فال نیك" مى گرفتند و دلیل بر پیروزى و پیشرفت كار مى دانستند، و امورى را به" فال بد" مى گرفتند و دلیل بر شكست و ناكامى و عدم پیروزى مى پنداشتند، در حالى كه هیچگونه رابطه منطقى در میان پیروزى و شكست با اینگونه امور وجود نداشت، و مخصوصا در قسمت فال بد، غالبا جنبه خرافى و نامعقول داشته و دارد.
این دو گرچه اثر طبیعى ندارند، ولى بدون تردید اثر روانى مى توانند داشته باشند، فال نیك غالبا مایه امیدوارى و حركت است ولى فال بد موجب یاس و نومیدى و سستى و ناتوانى است. شاید به خاطر همین موضوع است كه در روایات اسلامى از فال نیك نهى نشده، اما فال بد به شدت محكوم گردیده است، در حدیث معروفى از پیامبر ص نقل شده: تفالوا بالخیر تجدوه:" كارها را به فال نیك بگیرید (و امیدوار باشید) تا به آن برسید" »[۱]
« پیامبر ص فال نیك را دوست مى داشت، به خاطر آن بود كه انسان هر گاه امیدوار به فضل پروردگار باشد در راه خیر گام برمى دارد و هنگامى كه امید خود را از پروردگار قطع كند، در راه شر خواهد افتاد و فال بد زدن مایه سوء ظن و موجب انتظار بلا و بدبختى كشیدن است».[۲]
اما در مورد فال بد كه عرب آن را" تطیر" و" طیره" مى نامد، در روایات اسلامى- همانطور كه گفتیم- شدیدا مذمت شده، همانطور كه در قرآن مجید نیز كرارا به آن اشاره گردیده و محكوم شده است « مانند سوره یس آیه ۱۹ سوره نمل آیه ۴۷ » از جمله در حدیثى مى خوانیم كه پیغمبر ص فرمود: "الطیرة شرك؛ فال بد زدن (و آن را مؤثر در سرنوشت آدمى دانستن) یك نوع شرك به خدا است" و نیز مى خوانیم: كه اگر فال بد اثرى داشته باشد، همان اثر روانى است، امام صادق ع فرمود: "الطیرة على ما تجعلها ان هونتها تهونت و ان شددتها تشددت و ان لم تجعلها شیئا لم تكن شیئا؛ فال بد اثرش به همان اندازه است كه آن را مى پذیرى، اگر آن را سبك بگیرى كم اثر خواهد بود و اگر آن را محكم بگیرى پر اثر، و اگر به آن اعتنا نكنى، هیچ اثرى نخواهد داشت"»[۳]
بنابر مطالب نقل شده می توانیم بفهیم که راه صحیح چگونه است. اگر استخاره با قرآن سبب امید انسان برای اقدام و حرکت است، می توان آن را نیک دانست اما جایی که تفال زدن، بتواند به یاس و سستی در کار منجر شود، قطعا درست نیست. شاید به همین دلیل در روایات، از تفال به قرآن نهی شده باشد:
«عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ لا تَتَفَأَّلْ بِالْقُرْآن؛[۴] حضرت صادق علیه السلام فرمود: بقرآن تفأل نزن.»
البته یک احتمال دیگر در وجه منفی تفال به قرآن این است که کسی تصور کند، با این کار از آینده مطلع می شود. و با توجه به اینکه چنین تفالی، حقیقتا علمی به آینده حاصل نمی کند، شخص نسبت به قرآن بدبین می شود. و تصور می کند که قرآن فلان گونه بیان کرده در حالی که رخ نداده است.
به هر حال باید در حوادث و فتنه ها به قرآن پناه برد. «قال رسول الله(ص): إِذَا الْتَبَسَتْ عَلَیْكُمُ الْفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْكُمْ بِالْقُرْآن»[۵] اما معنای پناه بردن به قرآن، تلاوت صحیح ایات است؛ که بدانیم قرآن برای چنین موقعیتی چه راهکاری بیان کرده است. و الا اگر آیه متناسب با موقعیت را نیز نفهمیم، مرتکب تحریف قرآن شده ایم:
«یُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ؛[نساء/۴۶] سخنان را از جاى خود، تحریف مى كنند.»
مثلا اگر با میزان ها و معیارها، قرآن در جایی دستور جنگ می دهد و ما به شعار صلح از آیه دیگری روی بیاوریم، عمل کننده به قرآن نیستیم، بلکه تحریف کننده آن هستیم. و لازمه تشخیص درست مواضع نیز، شناخت کافی از قرآن است. بنابراین برای پناه بردن به قرآن، باید به شناخت آن چنگ زد! نه اینکه صفحات قرآن را ملاک فال زدن قرار دهیم.
[۱]. تفسیر نمونه، ج۶، ص: ۳۱۷.
[۲]. سفینة البحار جلد دوم صفحه ۱۰۲.
[۳]. تفسیر نمونه، ج۶، ص: ۳۱۸.
[۴]. الكافی، ج۲، ص۶۲۹.
[۵]. الكافی، ج۲، ص۵۹۹.
🔰 @p_eteghadi 🔰
✅برای شناخت خدا قبل از هر چیز باید به این نکته توجه داشت که شناخت کامل خدای متعال برای ما امکان ندارد. هر چند همگان شناختی از خدا می یابند. حضرت علی (ع) می فرمایند: عقول را بر كنه صفات خویش آگاه نساخته اما آنها را از معرفت و شناسائى خود باز نداشته است.[۱]
و درباره شناخت خدا دو راه کلی وجود دارد: ۱-شناخت از طریق نشانه ها ۲- شناخت از راه دل
و نشانه ها نیز به دو بخش کلی تقسیم می شود: ۱- آیات انفسی (خود شناسی) ۲- آیات آفاقی (هستی شناسی)
در شناخت از راه دل باید توجه کرد که هر انسانی به طور فطری خدا را می شناسد و برای روشن شدن این شناخت باید به صیقل دادن دل پرداخت و آن را از آلودگی ها پاک کرد تا نور خدا در آن بتابد. کما اینکه اگر انسان لحظه ای تعلقات خویش را کنار بگذارد، دل او سریعتا متوجه خدا خواهد شد.
شخصی خدمت امام صادق(ع) عرض کرد: خدا را به من آن چنان معرفی کن که گویی او را می بینم، حضرت از او سؤال کرد: آیا هیچ وقت از راه دریا مسافرت کردهای؟ (گویا حضرت توجه داشتند به این که قضیّه برای او اتفاق افتاده است) گفت: آری. گفتند: اتفاق افتاده است که کشتی در دریا بشکند؟ گفت: بلی، اتفاقاً در سفری چنین قضیّه ای واقع شد. گفتند: به جایی رسیدی که امیدت از همه چیز قطع شود و خود را مُشرف به مرگ ببینی؟ گفت: بلی چنین شد. گفتند: در آن حال امیدی به نجات داشتی؟ گفت: آری. گفتند: در آن جا که وسیله ای برای نجات تو وجود نداشت، برای چه کسی امیدوار بودی؟ آن شخص متوجه شد که در آن حال گویا دل او با کسی ارتباط داشته، در حدّی که گویی او را می دیده است.[۲]
و در شناخت از طریق نشانه ها نیز باید توجه کرد که هر پدیده ای در اطراف ما و از جمله خود ما، مخلوق خدا هستیم و می توان با دقت در مخلوقات خدا، به صفاتی از خدا پی برد.
در راه استفاده از آیات انفسی، حدیثی مشهور بیان شده که: من عرف نفسه عرف ربه یعنی خودشناسی با خدا شناسی پیوند می خورند. که در توضیح این حدیث لایه های معنایی متفاوتی می توان بیان کرد. مثلا وقتی نقص و نیاز خود را می بینیم، به برطرف کننده این نقص ها رهنمون می شویم که کسی جز خدای متعال نیست. یا وقتی به دقایق خلقت مادی و معنوی خود می اندیشیم، حکمت و علم بیکران الهی را می یابیم و ...
و آیات آفاقی نیز فراوان است که خدای متعال می فرماید:
«إِنَّ فی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ وَ الْفُلْكِ الَّتی تَجْری فِی الْبَحْرِ بِما یَنْفَعُ النَّاسَ وَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّماءِ مِنْ ماءٍ فَأَحْیا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَ بَثَّ فیها مِنْ كُلِّ دابَّةٍ وَ تَصْریفِ الرِّیاحِ وَ السَّحابِ الْمُسَخَّرِ بَیْنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ[بقره/۱۶۴] در آفرینش آسمانها و زمین، و آمد و شد شب و روز، و كشتی هایى كه در دریا به سود مردم در حركتند، و آبى كه خداوند از آسمان نازل كرده، و با آن، زمین را پس از مرگ، زنده نموده، و انواع جنبندگان را در آن گسترده، و (همچنین) در تغییر مسیر بادها و ابرهایى كه میان زمین و آسمان مسخرند، نشانه هایى است (از ذات پاك خدا و یگانگى او) براى مردمى كه عقل دارند و مى اندیشند.»
[۱]. نهج البلاغه خطبه ۴۹.
[۲]. التوحید للصدوق، ص ۲۳۱
🔰 @p_eteghadi 🔰
•
| #اشارات_قرآنی روایات |
💢 بی اعتنایی به نعمتهای دیگران
🚩 نعمتهايى كه خداوند به برخى عطا كرده، نبايد موجب برانگيختن آرزوهاى دور و دراز و دست نيافتنى و يا كينه و حسادت شود.
🔸#امام_صادق_علیه_السلام میفرمایند در دعا اینگونه بگو :
🔅 ... من به درگاهت توبه مىكنم، از آن (گناه) و نيز از: ريختن خون، نافرمانى پدر و مادر، ... و حسد ورزيدن، ستم كردن، دعوت به فحشا، و آرزوى داشتن آنچه خداوند به ديگرى عطا كرده است و...
▫️ ...اِنّي أتوبُ إلَيكَ مِنهُ ومِن سَفكِ الدَّمِ ، وعُقوقِ الوالِدَينِ ، … وَالحَسَدِ وَالبَغيِ وَالدُّعاءِ إلَى الفاحِشَةِ وَالتَّمَنّي بِما فَضَّلَ اللّهُ و... .
الإقبال : ج۱ ص ۱۱۹
❖═ اشارت قرآنی :
🔻جمله آخر اشاره اى است به آيه ۳۲ سوره نساء :
❅«وَلاَ تَتَمَنَّوْاْ مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ...»
و نعمت ها و مال و ثروتی که خدا به سبب آن برخی از شما را بر برخی برتری داده آرزو مکنید. ...❅
🚩 يعنى برترىها و نعمتهايى كه خداوند به برخى عطا كرده است، نبايد موجب برانگيختن آرزوهاى دور و دراز و دست نيافتنى و يا كينه و حسادت شود، اگر چه آرزوى داشتن شبيه آنها، بدون لطمه زدن به نعمت ديگران، غبطه و بى اشكال است .
📚 ماه خدا ج ۱ ص ۲۲۲
🔰 @p_eteghadi 🔰
✅شاید بهترین جواب برای این سوالات این باشد که بله خدا می تواند اما نمی تواند!!
طبیعتا با طرح چنین جوابی سوال کننده اعتراض می کند و آن را نمی پذیرد چرا که جواب تناقض آمیز است. و در پاسخ به اعتراض او باید گفت که اگر بناست خدای متعال کارهای تناقض آمیز بکند، پس همه جا می تواند تناقض را انجام دهد! وقتی که در سوال اولی نوعی تناقض پذیرفته شده و متوقع هستیم که خدای متعال آن را انجام دهد، چرا در موارد دیگر نمی توانیم بپذیریم که خدا مرتکب تناقض شود؟ آیا از همین مطلب نمی توان متوجه شد که تناقض به هیچ عنوان ممکن نیست؟
جای دادن جهان درون یک تخم مرغ، بدون اینکه تخم مرغ بزرگ شود یا جهان کوچک شود، نوعی تناقض است. چون جای گرفتن درون تخم مرغ کوچک به معنای کوچک بودن است و در عین حال می گوییم که کوچک نباشد و کوچک بودن و نبودن تناقض است.
خلق موجودی که قدرت بر نابودی آن وجود ندارد، به معنای غیر مطلق بودن قدرت است. چرا که این قدرت در نابودی این موجود، وجود ندارد! و ما می خواهیم مطلق بودن قدرت را در مطلق نبودن آن بجوییم! در حالی که مطلق بودن و نبودن با یکدیگر تناقض دارند و نمی توانند با هم جمع شوند!
از این روست که در جواب چنین سوال هایی به نشدنی بودن مساله اشاره شده است و از سویی نیز به قدرت بیکران خدا توجه داده شده است:
عبد اللَّه دیصانى نزد هشام بن حكم آمد و گفت: آیا تو پروردگار دارى؟ گفت: آرى، گفت توانا است؟ گفت: آرى، توانا و زوردار است، گفت: میتواند جهان را در یك تخم مرغ درآورد كه نه تخم مرغ بزرگ شود و نه جهان كوچك گردد، هشام گفت: مهلت بده، گفتش یك سال مهلت و از بر او بیرون شد، هشام سوار شد و نزد امام ششم علیه السّلام آمد و اجازه یافت و گفت: یا ابن رسول اللَّه عبد اللَّه دیصانى پرسشى آورد كه در پاسخش اعتمادى جز بر خدا و بر تو نیست امام فرمود: از چه پرسیدهات؟ گفت: چنین و چنان گفته است.
امام فرمود حواسّ تو چند تا هستند؟ گفت پنج شماره، فرمود: كدام خردترند؟ گفت بیننده فرمود بیننده چه اندازه است؟ گفت باندازه یك عدسه یا كمتر، فرمود: اى هشام بنگر پیش رویت و بالاى سرت و هر چه بینى بمن گزارش بده، گفت: آسمان بینم و زمین و خانه ها، كاخها دشتها، كوهها و نهرها، امام فرمود: آنكه تواند آنچه را بینى در یك عدسه یا كمتر درآورد توانا است.[۱]
حضرت صادق (ع) كه فرمود به امیر المؤمنین (ع) عرض شد كه آیا پروردگارت بر این قدرت دارد كه دنیا را در تخم مرغى داخل كند بى آنكه دنیا كوچك شود یا تخم بزرگ شود فرمود كه خداى تبارك و تعالى بسوى عجز منسوب نمی شود و آنچه تو مرا سؤال كردى نمی تواند كه باشد.[۲]
[۱]. بحار الأنوار، ج۵۸، ص: ۲۵۲.
[۲]. التوحید للصدوق، ص۱۳۰.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #معرفی_کتاب
📘جایگاه مبانی کلامی در اجتهاد
🔹چاپ چهارم کتاب «جایگاه مبانی کلامی در اجتهاد» اثر سعید ضیائی فر است که به همت پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۱۰۲۴ صفحه منتشر شد.
🔹فلسفه علم و فلسفه دین، ره آورد نگاه بیرونی به علم و دین است. این نگاه به فقه (فلسفه فقه) در حال تکوین می باشد و از زمره مباحث مهم آن تأثیر علم کلام بر اجتهاد است؛ تأثیری که فقه را به سوی فربهی و پویایی بیشتر، سوق داده است.
🔹در این کتاب تلاش شده ضمن شناسایی و بررسی دیدگاه های کلامی تأثیرگذار بر اجتهاد، با ذکر شواهد و نمونه ها تأثیر آن ها نشان داده شود.
🔰 @p_eteghadi 🔰
126.1K
⭕️ سوال
❓چرا کسی که آبروی ما رو میبره خداوند تلافی نمیکنه؟ مگه نفرمودند، «ان الله یدافع عن الذین آمنوا»
و اینکه برای اون شخصی که آبروش رفته عذابه یا امتحان؟
🔰 پاسخ
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
💢 اگر خدا بخواهد اینجوری مُدام برای هر کاری معجزه کند و از طریق خرق عادت وارد بشود که دیگر سنگ روی سنگ بند نمیشود!
📌 خدا آخرت را برای همین گذاشته که به حسابها رسیدگی بشود.
اما این که هر کس پایش را کج گذاشت، خدا فوراً بزند پس گردنش، دیگر امتحان از دنیا خواهد رفت و دیگر دنیا، دنیا نیست!
برای کسانی که آبروی دیگران را میبَرَند، حتما مجازات سختی خواهند داشت از کُشتنشان بدتر است و یک حقالنّاس است، حقالنّاس عِرضی است و به این سادگیها پاک نمیشود و این برای آن کسی که آبرویش رفته میتواند امتحان باشد و میتواند تنبیه باشد که دوباره کار خلاف نکند اگر هم خلاف کرد آن را پنهان کند که افشا نشود.
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #اعتقادات
📎 #امام_زمان
📎 #حجاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
73.3K
⭕️ سوال
سلام وقت بخیر خداقوت. میخواستم درباره بهشت و جهنم سوال کنم. چه نعمت هایی تو بهشت هست؟
🔰 پاسخ
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
💢 نعمتهای بهشت به دو دسته تقسیم میشوند:
اول نعمت مادّی و جسمانی؛ مثل غذاهای بهشتی و نوشیدنیهای بهشتی، لباسها و مسکن و همسران بهشتی.
و دوم، نعمتهای معنوی و روحانی بهشتی؛ مثل رفقای بهشتی، مثل اهل بیت علیهم السلام، مثل نگاه رحمت خدا به انسان، سخن گفتن خدا با انسان و چیزهایی از این قبیل که اینها نعمتهای معنوی بهشت هستند.
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #اعتقادات
📎 #امام_زمان
📎 #حجاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال
⁉️ چرا خداوند انسانهای گناهکار را آفرید؟
🔰 پاسخ
🔸 ابتدا باید این نکته را بیان کنیم که خداوند هیچ کاری را بدون هدف انجام نمیدهد. بدون شک آفرینش تمام موجودات دارای هدف است.
🔹 خداوند کمال و خیر محض است؛ بنابراین هیچ آفریدهی بد و ناپسندی در خلقت او وجود ندارد.
🔸 بدون شک در عالم دنیا آفات و شروری نیز وجود دارد؛ زلزلهها، بیماریها و... از این جمله هستند؛ اما این حوادث اصل کلی خیر بودن آفرینش خداوند را زیر سوال نمیبرد.
🔹 یکی از مهمترین شاخصههای انسان، اراده و اختیار است. فرشتگان و حیوانات از اراده و اختیار انسانی برخوردار نیستند.
🔸 این شاخصه انسانی موجب شده است که برخی انسانها بر خلاف دستورات دین عمل کرده و خود را به هلاکت بیاندازند.
🔹 یکی از جنبههای کمال انسانی همین قدرت انتخاب اوست. اگر خداوند به طور کلی اراده را از انسان میگرفت تمام آدمیان در راه صحیح حرکت میکردند. اما در این صورت دیگر انسان فرقی با سایر موجود نداشت.
🔹 اگر انسان بدون اختیار رفتار و کردار درست را انجام دهد، دیگر مستحق پاداش و ثواب نخواهد بود. زمانی میتوانیم از تکامل و رشد انسان سخن بگوییم که کارهای او براساس اراده و انتخاب خودش باشد.
📎 #اعتقادات
📎 #کلام
📎 #انسان_های_گناهکار
📎 #خلقت_انسان
🔰 @p_eteghadi 🔰