eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.2هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
چکار کنم که نماز صبح بيدار شوم؟ 🌺راهکارهاي عملي به منظور بيدار شدن از خواب مطرح مي شود : 1-🌱 توکل بر خدا و توسل به ائمه معصومين عليهم السلام را فراموش نکنيد: انجام عبادت، به ويژه نماز خواندن توفيق مي خواهد. شايد بر همين اساس معصومان (علیهم السلام) و بزرگان دين از خدا مى خواستند که به آنان توفيق عبادت دهد. 2-🌱 آداب خوابيدن رارعايت کنيد (رو به قبله بودن ، اذکار وارده قبل از خواب را بخوانيد ، قبل از خواب وضو بگيريد ، سوره هايي که وارد شده است قبل از خواب بخوانيد مانند سوره توحيد و آخرین آیه سوره کهف را بخوانید..) که تاثير زيادي در خواب آسوده و بيدار شدن سر وقت دارد. 3-🌱 شب ها را نيز زودتر بخوابيد . 4- 🌱توجه به آثار و نتايج نماز در زندگي مادي و معنوي انسان. حتما درباره برکات بي نظير نماز صبح مطالعه کنيد و معرفت خود را افزايش دهيد و ببينيد چه برکات فراواني را با قضا شدن نماز از دست خواهيد داد. مطمئن باشيد تاثير بسزايي دارد 5- 🌱برنامه ريزي در امور داشته باشيد و برنامه خواب تان را منظم کنيد. ساعت خاصي را براي خوابيدن و بيدارشدن در شب و حتي روز در نظر بگيريد. 6-🌱 از تغذيه مناسب در ساعات مختلف روز استفاده کنيد و غذاي شب (شام) را زود ميل کنيد و با شکم پر به رختخواب نرويد تا راحت تر صبح بيدار شويد. 7-🌱 استفاده از ساعت زنگ دار مناسب، بسيار موثر خواهد بود. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
دعای روز نهم ماه مبارک رمضان 🔹اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِي فِيهِ نَصِيبا مِنْ رَحْمَتِكَ الْوَاسِعَةِ وَ اهْدِنِي فِيهِ لِبَرَاهِينِكَ السَّاطِعَةِ وَ خُذْ بِنَاصِيَتِي إِلَى مَرْضَاتِكَ الْجَامِعَةِ بِمَحَبَّتِكَ يَا أَمَلَ الْمُشْتَاقِينَ 🔹خدایا مرا نصیبی از رحمت واسعه خود عطا فرما و به ادله روشن خود هدایت فرما و پیشانی مرا بگیر و بسوی رضا و خشنودی که جامع (هر نعمت است) سوق ده به حق محبتت ای آرزوی مشتاقان 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌳زبانی مشترک بین تمام انسانها 🌳حجت الاسلام عاملی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
تفسیر جز نهم.mp3
6.26M
🌎فایل صوتی تفسیر آیات منتخب جزء نهم 🌎حجت الاسلام حسینی قمی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
اگر در هنگام خشم و عصبانيت کسي را نفرين کنيم ،ايا خداوند نفرين را قبول ميکند ؟ 🔺در ابتدا به اين سه نكته توجه بفرماييد: 1_ لعن يا نفرين بر برادران و خواهران مؤمن و به طور كلي زبان گشودن به نفرين و لعن‌، امري مذموم است و جز در موارد استثنا از اين امر به شدت پرهيز داده شده است‌. حضرت امام باقر(عليه السلام)مي‌فرمايند: «كسي كه چيزي را لعنت مي‌كند اگر آن شي‌ء مستحق نباشد لعنت به خود گوينده بر مي‌گردد. پس از لعن مؤمن بپرهيزيد تا مبادا خود گرفتار شويد.» (ر. ك‌: ميزان الحكمة‌، محمدمحمدي ري شهري‌، ج 5، ص 616، مكتب الاعلام الاسلامي‌، قم‌.) 2_ اگر شخص نفرين شده شايستگى نفرين نداشته باشد، خداوند آن نفرين را مستجاب نمى كند. استجابت دعا براساس حكمت هايى است كه تنها خداوند از آن آگاهى كامل دارد. 3_ مسلما هيچ يك از مؤمنان سزاوار نفرين و بدخواهي برادر مؤمن خويش نيست، بنابراين مي توان با دعاي خير در حق كسي كه او را نفرين نموده ايم، عمل خويش را جبران نماييم «ان الحسنات يذهبن السيئات؛ به درستي كه خوبي ها بدي ها را خواهد پوشانيد» . 🔺حال با توجه به اين سه نكته بايد عرض كنيم كه اگر هنگام نفرين كردن به قدري عصباني شويم كه به اصطلاح عقل از سر بپرد و ندانيم كه چه مي گوييم در اين صورت مسلم است كه هيچ حرفي از حرفهايمان نه پيش خدا ارزش دارد و نه پيش خلق خدا و البته به خاطر عصباني شدن بايد تاوانش را هم پس بدهيم . 🔺اما اگر عصبانيتمان در آن حد نيست ، تكليفمان با توجه به سه نكته بالايي روشن است .يعني اگر طرف مقابل ،مستحق اين نفرين ها نباشد به خودمان بر مي گردد و در اين صورت بايد با استغفار از خداوند طلب آمرزش نمود. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
آيا انگيزه پيامبر(ص) در ازدواج با خديجه، ثروت وي بود؟ چرا خديجه با وجود خواستگاران ثروتمند با پيامبر(ص) كه از ثروت و مال چنداني بهره مند نبود، ازدواج كرد؟ 🔰در ازدواج هاي پيامبر عوامل متعددي تأثير گذار بودند كه هيچ يك از آنها معيارهاي مادي نداشت كه در بحث فلسفه چند همسري بيان شد. در خصوص ازدواج پيامبر با خديجه علت اصلي، پاكدامني و عفت و فضايل معنوي و انساني حضرت خديجه بود. در اين پيوند زناشويي انگيزه دو طرف در تن دادن به آن، برتريهاي معنوي و انساني بود كه هر يك در شريك زندگي خود مي ديد. صفحات تاريخ گواهي ميدهد كه خديجه از زنان پاكدامن و با عفت بود تا آنجا كه در دوران جاهليت به او لقب "طاهره" داده بودند.(۱) 🔰او به مقتضاي پارسايي و پاكدامني اش همواره خواهان شوهري با تقوا و پرهيزكار بود. از گفتار و كردار خديجه به دست مي آيد كه علاقه وي به پيامبر بر محور ارزشهاي پاك انساني و صداقت و امانتداري پيامبر مي چرخيد، كه فهميده مي شود انگيزه ازدواج وي با پيامبر فراتر از مسائل مادي بود. اگر عنصر ماديت در ازدواج خديجه تأثيرگذار بود، مي بايست با يكي از خواستگاران ثروتمندش ازدواج مي كرد. بسياري از ثروتمندان، علاقهمند به ازدواج با اوبودند و از وي خواستگاري كرده بودند.(۲) 🔰حضرت خديجه در يكي از اولين گفت وگوهاي خود با پيامبر، علت علاقه و انگيزه ازدواج خود را چنين ابراز نمود: 🔰به تو علاقه مند شدم، زيرا با من خويشاوندي(۳) و ميان قومت از شرافت بسياري بهره مند هستي، نيز نزد قبيله ات به امانتداري شهرت داري و داراي اخلاق نيكو و با صداقت مي باشي (۴) 🔰در مورد ردّ انگيزه مادي ازدواج پيامبر(ص) با خديجه مي گوييم: ۱- اگر ازدواج مبتني بر اموال خديجه بود، دشمنان پيامبر كه از هيچ بهانهاي براي ضربه زدن بر شخصيت ايشان فروگذاري نمي كردند، از آن بهره مي گرفتند، و حضرت را به دنياگرايي متهم مي كردند، در حالي كه در تاريخ خبري از اين گونه حرفها نيست. ۲- در برخي نقلها آمده است كه حضرت خديجه، خود ابتدا پيشنهاد كرد كه با حضرت جهت ثروتش ازدواج نمايد.(۵) اگر اين نقل درست باشد، پيامبر به خديجه گرايش پيدا نكرد، بلكه حضرت خديجه بود كه به سوي پيامبر گام برداشت، آن هم با انگيزه پاكدامني و فضائل معنوي و انساني كه در حضرت مشاهده كرد. ۳- بارها پيامبر(ص) از فضايل اخلاقي و كرامت انساني خديجه سخن گفت تا آنجا كه فرمود: "خديجه از زنان با فضيلت بهشت است(۶) و خداوند توسط جبرئيل به او سلام مي رساند".(۷) اين گونه ستايش، بيانگر معنويت و جايگاه والاي خديجه(س) است. ۴- آناني كه با انگيزه مادي به ازدواج تن مي دهند، نوع زندگي و توجه آنان به ماديت است، در حالي كه رفتار و كردار خديجه با پيامبر(ص) بر خلاف دنيا پرستي است و هميشه صفا و صميميت و وفا و يگانگي در اين خانواده حاكم بود. خديجه در دوران عبادت پيامبر در غار حرا هميشه مراقب حضرت بود و براي حفظ جان و جايگاه پيامبر تمامي سختيها را تحمل كرد. او هميشه آماده بود حتي كوچكترين تمايلات حضرت را كه به زبان هم نمي آورد، انجام دهد، چنان كه وقتي ديد حضرت به "زيد بن حارثه" كه آن هنگام به عنوان برده نزد خديجه به سر مي برد، علاقه دارد، او را به حضرت رسول بخشيد.(۸) 🔰اگر پيامبر با هدف دستيابي به ثروت حضرت خديجه با آن بانوي گرامي ازدواج كرده بود، مي بايست پس از ازدواج اين هدف و انگيزه جلوه مي كرد و با مال و ثروت خديجه به زندگي زاهدانه پايان ميداد و در ناز و نعمت زندگي مي كرد، در حالي كه زندگي پيامبر از رفاه گرايي و فرو رفتن در ناز و نعمت به دور بود و حضرت همواره در پي امور معنوي و زندگي زاهدانه بود. 🔰اين دلايل نشان مي دهد كه ازدواج آن دو بر اساس ارزشهاي الهي - انساني شكل گرفت، نه امور مادي و هواهاي نفساني! 📚پي نوشت ها: ۱- الطبقات الكبري، ج۸، ص۱۵ ؛ زوجات النبي و اولاده، ص۴۸. ۲- ابن هشام ،السيره النبويه ،ج ۱ ،ص ۱۳۲؛الطبقات الكبري، ج۱، ص۱۳۱ ؛ عيون الاثر ،ج ۱ ، ص ۷۱ و ۷۲ ؛ تاريخ طبري ،ج ۲ ،ص ۳۵ ؛ سيره ابن كثير ، ج۲ ، ص۲۶۳ ؛ البداية و النهاية ،ج ۲ ،ص۳۵۸ ؛ كشف الغمه ،ج ۲ ، ص۱۳۲. ۳- همان گونه كه در آغاز بيان شد، "قصي" جد چهارم پيامبر و جد سوم خديجه است. ۴- اسدالغابه، ج۵، ص۴۳۲. ۵- سيره ابن هشام، ج۱، ص۲۰۴. ۶- صحيح بخاري ،ج ۴ ، ص ۱۳۱ ؛ مجمع الزوايد هيثمي ،ج ۹ ، ص ۲۰۱ و ۲۲۳ ؛سير اعلام النبلاء، ج۲، ص ۱۱۵و۱۱۶. ۷- سير اعلام النبلاء، ج۲، ص۱۱۶. ۸- همان، ص۱۰۲؛طبقات الكبري ، ج۱، ص ۴۹۸. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
زیارت نامه حضرت خدیجه کبری (س) 🌹 السَّلامُ عَلَیْكِ یا اُمَّ الْمُؤْمِنِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا زَوْجَةَ سَیّـِدِ الْمُرْسَلِینِ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا اُمَّ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا أَوَّلَ الْمُؤْمِناتِ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا مَنْ أَنْفَقَتْ مالَها فِی نُصْرَةِ سَیِّدِ الاَْنْبِیاءِ، وَ نَصَرَتْهُ مَااسْتَطاعَتْ وَدافَعَتْ عَنْهُ الاَْعْداءَ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا مَنْ سَلَّمَ عَلَیْها جَبْرَئِیلُ، وَ بلَّغَهَا السَّلامَ مِنَ اللهِ الْجَلِیلِ، فَهَنِیئاً لَكِ بِما أَوْلاكِ اللهُ مِنْ فَضْل، وَالسَّلامُ عَلَیْكِ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكاتُهُ. 🌹 سلام بر تو اى مادر مؤمنان، سلام بر تو اى همسر سرور فرستادگان، سلام بر تو اى مادر فاطمه زهرا سرور بانوان دو جهان، سلام بر تو اى نخست بانوى مؤمن، سلام بر تو اى آن كه دارائیش را در راه پیروزى اسلام و یارى سرور انبیا هزینه كرد و دشمنان را از او دور ساخت، سلام بر تو اى آن كه بر او جبرئیل درود فرستاد، و سلام خداى بزرگ را به او ابلاغ كرد، این فضل الهى گوارایت باد و سلام و رحمت و بركاتش بر تو باد. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺فیلمی که تماشای آن حال آدم رو خوب می کند #نهج_البلاغه 🌺هر کس دلی را شاد کند، خداوند از آن شادی لطفی برای او قرار دهد که به هنگام مصیبت چون آب زلالی بر او باریدن گرفته و تلخی مصیبت را بزداید. 📚 حکمت ۲۵۷ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
چگونه دعا كنيم و از خدا چه بخواهيم؟ 🌹دعا تنها راه ارتباط با خداوند تبارك و تعالي است. دعا در لغت به معناى خواندن و درخواست كردن است و در اصطلاح عبارت است از درخواست توأم با خضوع و تضرع بنده از خداوند.(1) 🌹دعا كردن، مستحب و داراى فضيلت بسيار و برترين عبادت است. در قرآن كريم و روايات معصومان عليهم السّلام نسبت به دعا تأكيد فراوان شده است.(2) 🌹در روايتى از رسول خدا (ص) از دعا به عنوان سلاح مؤمن در برابر دشمنان (ظاهرى و باطنى) و نيز وسيله‌اى كه موجب فراوانى روزى وى مى‌گردد تعبير شده است. (3) در روايتى ديگر از امير مؤمنان (ع) آمده است: «دعا سپر مؤمن است» (4) 🌹امام كاظم (ع) نيز در روايتي مي فرمايد: بر شماباد به دعا كردن، زيرا دعا (حتى) بلايى را كه تقدير و حكم نيز بر آن شده و تنها امضاى آن باقى مانده دفع مى‌كند. (5) 🌹برخى از آداب دعا چنين است: 1️⃣ دعا با بسم الله الرحمن الرحيم شروع شود پيامبر اكرم (ص) فرموده‌اند : دعايي كه در آغازش « بسم الله الرحمن الرحيم باشد ، رد نمي‌شود (6) 2️⃣ دعا، منطقى و بجا باشد. همين كه حضرت ابراهيم به مقام امامت رسيد از خدا درخواست كرد كه نسل او در طول تاريخ امام باشند، «و من ذرّيتى» خداوند به او پاسخ فرمود: اين دعا مستجاب نمى‌ شود؛زيرا اين مقام عهدالهى است و به هركسى داده نمى ‌شود. «لاينال عهدى الظالمين»(7) 3️⃣دعا، مخالف سنت‌هاى الهى نباشد. حضرت ابراهيم از خدا خواست كه فقط به مؤمنان رزق دهد،«و ارزق أهله من الثمرات مَن آمن منهم»(8) خداوند پاسخ فرمود:در نعمت‌هاى مادّى تنگ نظر نباش، سنّت الهى بر آن است كه به همه‌ى مردم (اعم از مؤمن و كافر) رزق بدهد. «فمَن كَفَر فاُمتِّعه» 4️⃣ دعا حكيمانه باشد. حضرت ابراهيم از خدا خواست كه بعد از او پيامبرى به مردم بدهد كه ابتدا مسئول آموزش و سپس مسئول پرورش مردم باشد،«يعلّمهم و يزكّيهم» در اين مورد خداوند فرمود: دعاى تو مستجاب مى‌شود؛ ولى نه آن طورى كه تو درخواست كردى؛ بلكه تزكيه مقدّم بر تعليم است. «يزكّيهم و يعلّمهم»(9) 5️⃣ با احترام و از روى نياز باشد. چنانكه در قرآن كريم ذكر شده: «و ادعوه خوفاً و طمعاً»(10) 6️⃣ با مدح و ثناي خدا و صلوات بر پيامبر اكرم و ائمه اطهار باشد امام صادق (ع) فرمودند : مبادا وقتي يكي از شما بخواهد از پروردگار ، چيزي از حاجت‌هاي دنيا و آخرت را بطلبد ، به آن مبادرت كند ، مگر آنكه با ستايش و مدح خدا و صلوات بر پيامبر ، سخن خود را آغاز نمايد و سپس حاجاتش را بخواهد. (11) 7️⃣ دعا به صورت گروهي و دسته جمعي باشد چنانكه در روايت آمده است: هيچ چهل نفر مردي براي دعا گرد هم اجتماع نمي‌كنند ( دعا نمي‌كنند) جز اينكه خداوند ، دعاي آنها را مستجاب مي كند . پس اگر چهل نفر نبودند و چهار نفر بودند ، ده بار خداي عزوجل را بخوانند ، خداوند دعايشان را اجابت ميكند و اگر چهار نفر هم نباشند و يك نفر باشد ، چهل مرتبه خدا را بخواند .پس خداي عزيز جبار براي او اجابت مي‌نمايد.(12) 8️⃣ دعا همراه با گريه و زاري يا لااقل تباكي باشد چنانكه شخصي به امام صادق عرضه داشت: من درحال دعا ،‌ خود را به گريه وادار كنم اگر چه گريه ندارم ؟! – امام صادق «عليه السلام » - فرمود : نعم ، ولو مثل رأس الذباب؛ آري، اگر چه به اندازه‌ي سرمگسي باشد .(13) 📚پي نوشتها: 1. عدة الداعي، ص۹؛ جواهر الكلام، ج۷، ص۲۰۰. 2. جواهر الكلام، ج۷، ص۲۰۱-۲۰۲ 3. وسائل الشيعة، ج۷، ص۳۹. 4. همان، ج 7، ص 26 5. همان، ج 7، ص 36 6. بحار الانوار ،ج 90 ، ص 313 7. سوره بقره،آيه 124 8. سوره بقره،آيه 126 9. سوره بقره، آيه 129 10. سوره اعراف،آيه 56 11. كافي، ج 4 ، ص 236 12. كافي ،ج 4 ، ص 241 . 13. كافي ، ج 4 ،ص235. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
[ عکس ] صله رحم، یعنی رفت و آمد با چه کسانی؟ 💥مطلق نزدیکان و بستگان البته با این قید که نسبی باشند نه سببی، چه مذکّر باشند و چه مؤنث، جزء ورثه باشند یا نه، محرم باشند یا غیر محرم، مسلمان باشند یا کافر، از طرف پدر باشند یا مادر، یا هر دو. 💥البته لازم است که از نظر نسبى بسیار دور نباشند تا مردم آنها را از اقوام و ارحام شخص بدانند و گرنه باید گفت همه ی انسانها از اقربا و بستگان همند؛ بر اساس این نظر، میزان و معیار در تمامى این موارد عرف است. در کنار این قول بعضی از علما رحم را اقوامی می دانند که در طبقات ارث قرار می گیرند که شامل تمام فرزندان و حتی نوه های خاله، دایی، عمه و عمو می شود. 💥لذا تمام افرادی که ذکر شد، جزء صله رحم انسان می شوند و عدم نیکی و خدمت به آنها، ترک صله رحم حساب می شود. 💥ترک صله رحم در هیچ شرایطی جایز نبوده، مگر این که ارتباط با آنان موجب انجام گناه و معصیت الهی بشود که در اینصور فاصله گرفتن از آنها لازم است. 💥البته تا آنجا که می توان باید قطع رحم ننمود و از روشهای مختلف به آنها ارتباط داشت، حتی اگر از کیش و آیین شما نباشند. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان ✅بسم الله الرّحمن الرّحیم اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والكَفافِ واحْمِلنی فیهِ على العَدْلِ والإنْصافِ وامِنّی فیهِ من كلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِكَ یا عِصْمَةَ الخائِفین. ✅خدا در این روز مرا به زیور پوشش و عفت بیارای و به جامه‌ی قناعت و کفاف بپوشان و به کار عدل و انصاف بدار و از هر چه ترسانم مرا ایمن ساز به نگهداری خود ای نگهدارنده آنان که می‌ترسند 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
چگونه می توان نگهبان خوبی برای دل بود؟ 💥باید اهل محاسبه نفس بود. 💥اصل محاسبه که یکی از ملزومات اخلاقی و از راه‌های مهم مبارزه با نفس اماره قلمداد می‌گردد، اساس تهذیب و تصفیه باطن است. انسان تا محاسبه نفس نکند، به عیوب خود پی نمی‌برد، و تا به عیوب خویش آگاه نشود، در صدد اصلاح نفس بر نخواهد آمد.لذا امیرمؤمنان علی علیه السلام در فرمایشی فرمودند: «ثَمَرَةُ الْمُحَاسَبَةِ إِصْلَاحُ النَّفْس»،[1]؛«میوه و نتیجه حساب گری، اصلاح نفس است» 💐 امام صادق علیه السلام در بیانی طریقه محاسبه نفس را بیان فرموده‌اند: «يا ابنَ جندب، حَقٌّ على كُلِّ مُسْلِم يَعْرِفُنا أنْ يَعرِضَ عَمَلَهُ في كلِّ يوم و لَيْلَة على نَفْسِهِ فَيَكُونُ محاسِبَ نَفْسِهِ، فَاِنْ رَأى حَسَنةً إِسْتَزادَ مِنْها و إنْ رَأى سَيِّئَةً اسْتَغْفَرَ مِنْها لِئَلاّ يُخُزى يَومَ القيمةِ»،[2]؛ 💥 « اى پسر جندب، بر هر مسلمانى كه ما را مى‌شناسد، لازم است كه در هر روز و شب، اعمالش را بر خود عرضه بدارد و از نفس خود حساب بكشد؛ اگر كار خوبى در آنها يافت، بر آن بيفزايد و اگر كار زشتى يافت، طلب بخشايش نمايد تا در قيامت دچار رسوايى نگردد.» 💥طبق اين روايت، انسان بايد در محاسبه نفس خود توجه داشته باشد، که اگر كار خوبى انجام داده، و از عهده وظایف خویش برآمده، آن‌را لطفی از جانب خدا بداند، و از او توفيق بخواهد كه آن امور را بيش‌تر انجام دهد، و اگر هم لغزش و خطایی در اعمال خود مشاهده نماید، در صدد توبه و تدارک بر آید. 💥مثلا، اگر عمل واجبی از او فوت شده، قضا نمايد يا اگر حقى از كسى ضايع ساخته، ادا كند و يا چنان‌چه كار زشت ديگرى انجام داده، آن را جبران نمايد. 📚پی نوشت: [1].تميمى آمدى، عبد الواحد بن محمد،غرر الحكم و درر الكلم،ص329،دار الكتاب الإسلامي،قم،1410 ق [2].ابن شعبه حرانى، حسن بن على،تحف العقول،ص301،: جامعه مدرسين،قم،1404 / 1363 ق 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
تفسیر آیات منتخب جزء دوازدهم قرآن کریم.mp3
6.19M
🔹فایل صوتی تفسیر آیات منتخب جزء دوازدهم 🔹حجت الاسلام حسینی قمی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
شخصي رو به نماز دعوت کنم و اون بعد از چند هفته به من بگه اثري از نماز توي خودم نديدم چي بهش جواب بدم؟ 🌿به ایشان بگویید که اگر اثری نمی بینی، قطع و یقین بدان که نماز واقعی نخواندی! حقیقت اين است كه ما «نماز» نمى‌خوانيم. آنچه ما به جا مى‌آوريم، صورت ظاهرى‌اش شبيه نماز است و ما تنها اداى نماز را درمى‌آوريم! 🌿آنچه در حقيقت انسان را به خدا نزديك مى‌كند، اين است كه دل و قلبش با ذات خداوندگارى مرتبط شود. در واقع اين ظواهر بايد نمودى از آن توجه و ارتباط قلبى باشد. حقيقت و روح نماز، همان توجهات قلبى است و بدون آن، نماز كالبدى مرده است که هيچ بهره تكاملى و معنوى هم از آن نمى‌بريم. 🌿 اگر «نمازِ» حقيقى شد، آن‌گاه خواهيم ديد كه چه اثرها و بركت‌هايى، هم براى زندگى دنيا و هم براى ترقى و تكامل معنوى و روحى ما دارد. 🌿امام صادق علیه السلام با بيان حديثى قدسى، برخى از شرايط و آثار نماز مقبول را چنين ذكر فرموده‌اند: «من نماز را از كسى قبول مى‌كنم كه در برابر عظمتم تواضع و فروتنى كند و خود را براى رضاى من از خواسته‌هاى شهوانى نگه بدارد. روز خود را با ياد من سپرى كند و در مقابل آفريدگانم تكبّر و بزرگ‌منشى ننمايد. 🌿گرسنه را سير، برهنه را پوشيده، و مصيبت‌زده را ترحّم كند، و غريب را پناه بدهد. پس چنين فردى (كه نمازش قبول است) كسى است كه نور او مانند خورشيد مى‌درخشد. من به او در تاريكى‌ها نور، و در هنگام مواجهه با جهالت‌ها بردبارى مى‌بخشم. 🌿او را به عزّت خود حفظ و به وسيله فرشتگانم حراست مى‌نمايم.او مرا مى‌خواند و من نيز پاسخ مثبتش مى‌دهم و از من چيزى مى‌خواهد و به او مى‌بخشم. چنين فردى مانند بهشت‌هاى فردوس نزد من است كه ميوه آن پژمرده نمى‌شود و حال آن تغيير نمى‌يابد.» (بحار الانوار، ج 78، باب 24، روايت 1، ص 285) 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺نمیدانم چقدر نماز و روزه قضا دارم، چه کنم ؟ 🔺حجت الاسلام حسینی قمی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم ✳️اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین. ✳️خدایا در این روز مرا به لغزشهایم مواخذه مفرما و عذر خبط و خطاهایم را بپذیر و مرا هدف تیر بلایا و آفتها قرار مده به حق عزّتت ای عزّت بخش مسلمانان 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
آیا روزه بر صاحبان مشاغل سخت و طاقت فرسا واجب است؟ اگر فردی در صورت کار در ایام ماه مبارک رمضان توان روزه گرفتن را نداشته باشد و امرار معاش روزانه بستگی به کارش داشته باشد آیا مجوز برای افطار روزه می‌تواند باشد؟ این در صورتی است که اگر کار نکند مشکلی در روزه گرفتن ندارد؟ 🌿آيت الله خامنه اي: صِرف ضعف مجوز براى ابطال روزه نيست و اگر مى‌توانيد كار را ترك كنيد، بايد روزه بگيريد و اگر نمى‌توانيد، هر وقت به حرج افتاديد مى‌توانيد افطار نماييد ولى تا در حرج واقع نشده‌ايد، نبايد روزه را باطل كنيد.[۱] 🌿آيت الله مكارم شيرازي: سختي کار مجوز افطار روزه نمي گردد و چنانچه بتواند، بايد ساعت کاري خود را تغيير دهد و يا در ماه رمضان کارهاي سبک تري انجام دهد. در غير اين صورت، تنها مجوز افطار اين است که در برخي روزها (مثلا هفته اي ۳-۴ روز) قبل از ظهر به مقدار مسافت شرعي از شهر خارج و در آنجا افطار کند و برگردد. و تا ماه رمضان سال آينده قضاي آن را بجا آورد. شایسته است مومنین طوری برنامه ریزی کنند تا بتوانند اعمال واجب را به نحو احسن و اکمل به جا بیاورند چرا که وقوع ماه رمضان در تابستان خود نیز وسیله ای است برای آزمایش صبر وتحمل مومنین.[۲] 🌿آيت الله نوري همداني: این مجوز برای روزه خوردن نمی شود باید روزه بگیرد اگر ضعف بحدی شد که غیر قابل تحمل می باشد می تواند روزه را بخورد و بعدا قضا نماید.[۳] 🌿آیت الله وحید: اگر ضعف یا غلبه تشنگی منجر شود به ناتوانی از کاری که برای معاش لازم است و شخص متمکن از کار دیگری نیست افطار جایز است ولی واجب است در خوردن و آشامیدن بر مقدار ضرورت اکتفاء کند و از زائد بر ضرورت ، امساک نماید و روزه او باطل می شود و بعد از ماه مبارک قضاء آن را واجب است به جا آورد و چنین شخصی واجب است با نیت روزه وارد صبح شود و روزه را بگیرد و اگر آنچه را که گفته شد، اتفاق افتاد جایز است افطار کند و اگر بدون نیت روزه وارد صبح شود و افطار کند قضاء و کفاره بر او واجب است و معصیت کار است. 🌿آیت الله سیستانی:‌ اگر روزه مانع کاری باشد که امرار معاش متوقف بر آن است مثلا موجب ضعف شود به گونه ای که امکان ادامه کار نباشد یا به حدی موجب تشنگی شود که قابل تحمل نباشد, پس اگر تغییر کار یا ترک ان در ماه مبارک رمضان ممکن باشد وبتواند زندگی را با مالی دیگر هرچند با قرض ادامه دهد, روزه بر او واجب است. ولی اگر این امر میسور نباشد, باید روزه بگیرد, ولی هنگام ضعف شدید می تواند بانوشيدن آب يا خوردن غذا بنا بر احتیاط واجب (فقط) به مقدار ضرورت ضعف خود را برطرف کند و خوردن بیش از آن مقدار اشکال دارد, و به احتیاط واجب باید بقیه روز را امساک کند، و باید بعد از ماه مبارک رمضان آن را قضا نمايد وکفاره بر او واجب نيست. 🌿آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سؤال که با ترک کار به حرج می افتد، اگر نتواند به گونه ای(مثلا کار در شب یا خنک کردن فضای کار) روزه را بدون مشقت شدید بگیرد، گرفتن روزه واجب نیست وقضای آن را بعد از ماه رمضان بجا می آورد.در هر حال روزه خواری علنی و بی احترامی به ماه رمضان گناهی بزرگ است.[۴] 📚پی نوشت: [۱]. استفتاء از طريق پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري / شماره استفتاء: ۱۴۱۶۰۸. [۲]. استفتاء از طريق پايگاه اطلاع رساني دفتر آيت الله العظمی مکارم شيرازی / بخش استفتاءات. [۳]. استفتاء از طريق پايگاه اطلاع رساني دفتر آيت الله العظمی نوري همداني [۴]. استفتاء از سایت مراجع عظام 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
چرا انسان پس از توبه و پشیمانی از گناه باز احساس سنگینی و عذاب وجدان دارد؟ 💐در پاسخ به این پرسش توجه به چند مطلب ضروري است: ۱. عذاب وجدان علامت بسیار خوبی است. حاکی از وجود ایمان در درون قلب است. حکایت از وجدان بیدار و حضور فعال نفس لوامه است. فکر گناه، مانند کابوس وحشتناکی بر روح گناه کار سایه می‌افکند. زنجیر اعمال گذشته همچون طوق سنگینی بر دست و پای او پیچیده است. احساس گناه و ندامت محصول ندای وجدان است. شاید سخن امام علی(ع) ناظر به این حالت نفسانی باشد که فرموده است: «یک ساعت شهوت‌رانی اندوه طولانی را در بر دارد». برای رهایی از شکنجة وجدان، اسلام درهای توبه و استغفار و کفارات را به روی گناهکاران گشوده است. ۲. انسان هاي پاك و خدا جوي پس از عمل اشتباهي كه انجام مي دهند، نگران مي شوند و در پي رفع اشتباه و خطاي خود بر مي آيند. کسی که در گذشته گناهی مرتکب شده، مي تواند مدام به اين فكر كند كه در گذشته خام بوده و دچار اشتباه گشته است و با اين افكار مدام خود را آزار دهد! 💐و از طرفي مي تواند با عبرت از گذشته و قرار گرفتن در مسير درست به جبران آنچه اتفاق افتاده اقدام كند و از اين مسير خود را هرچه بيشتر به خدا نزديك كند، زيرا به فرموده قرآن كريم، خداوند توبه كنندگان را بسيار دوست مي دارد. 💐حال به نظرشما كدام يك از دو روش بالا منطقي و خدا پسند است؟ ۳. احساس گناه، بدون سعي كردن در جهت جبران خطا و باز سازي روحيه آسيب ديده، دام ديگري است از سوي شيطان و این حالت يكي از مضرترين حالتهاي ممكن براي انسان است، و اسلام نيز از آن با عنوان نااميدي (قنوط از رحمت الهي) از درگاه خدا وند ياد كرده وآن را گناهي نابخشودني مي‌داند. لذا براي پيشگيري از آسيب هاي فوق، ابتدا بايد كوتاهي خود را پذیرفت و با توبه به درگاه الهي از اين حالت خارج شد و آرامش خود را باز يافت، زيرا همانطور كه ذكر شد خداوند توبه كنندگان را دوست مي دارد. 💐و برای به آرامش رسیدن باید به وعده خداوند اعتماد داشت و قلبا بپذیریم که خداند اشتباه ما را به خاطر توبه پذیرفته است، اگر این حس و این اعتماد را کسب کنیم حتما به آرامش می رسیم. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌎تفسیر آیات منتخب جزء چهاردهم (شرح آیه ۹۰ سوره مبارکه نحل) 🌎بیان شش پیام کلیدی در این آیه 🌎حجت الاسلام رفیعی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#نهج_البلاغه ✨وتَرْکَ آلْكَذِبِ تَشْرِيفاً لِلصِّدْقِ✨ 🌹خداوند ترك دروغ را واجب كرده تا راستگويى به عنوان يك فضيلت شمرده شود . 📚حکمت ۲۵۲ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁