eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.6هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از قاصدک
🔴 کانال اختصاصی اخبار استان کرمان تاسیس شد 💚 😍جزئیات اخبار هواشناسی و تعطیلی مدارس کرمان و شهرستان‌ها👇👇 https://eitaa.com/joinchat/977534976Cfaeac69e13 ❤️ اگر کرمانی هستی زود عضو بشو👆👆
💢 |عظمت حضرت زهرا سلام الله علیها در قرآن 🔷 خداوند متعال در سوره«مدثر» به بزرگی از حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها یاد نموده و فرموده است: «إِنَّهَا لَإِحْدَى الْكُبَرِ، نَذِيرًا لِلْبَشَرِ»؛ «اين يكى از حادثه‌هاى بزرگ است که در آن پند و اندرز آدمیان است».[1] 🔹 امام باقر علیه السّلام فرمودند: «منظور از این آیه، حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها می‌باشد».[2] 📚 پی‌نوشت: [1]. سوره مدثر، 35-36. [2]. تفسیر قمی، ج2، ص396. 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
زن در آینه جلال و جمال 💠 زن در عرفان ▫️ راه های ترقی و تعالی انسان متفاوت است، یكی و دیگری است، و زنان در راه ذكر و مناجات كه راه دل است و راه عاطفه و شور و علاقه و محبت است اگر موفق ‏تر از مردها نباشند یقیناً همتای مردها هستند. و آن راه، راه اساسی است. اما راه فكر راه فرعی است زیرا كه راه فكر، راه گسترده و همه‏ گیر نیست. بسیاری از افراد جامعه هستند كه گرچه شهر نشینند اما توفیق فراگیری درس و بحث را نداشته و ندارند، اما راه موعظه و و مناجات برای همه باز است. «علم الدراسة» برای همه میسور نیست، ولی «علم الوراثة» برای همه مقدور است و «علم الفراسة» برای همه میسور. ▫️ علم ‏الدراسه همین است كه انسان در مجامع علمی شركت كند، درسی بخواند و فاضل و عالم بشود، اصطلاحاتی را فرا بگیرد و بعد از مدتی هم دوران پیری او فرا می‏رسد و هر چه در مدرسه‏ها خوانده است همه آنها یكی پس از دیگری از یادش می ‏رود. در دوران نوجوانی كم ‏كم یاد می ‏گیرد و در جوانی این معلومات را چند صباحی حفظ می‏ كند و بعد كه دوران كهولت فرا رسید و به شیخوخیت سرازیر شد به تدریج از یاد می ‏برد. این سه مرحله همان سه مقطعی است كه برای همگان در قرآن كریم تنظیم گردیده است. خدای سبحان می ‏فرماید: (اللَّه الّذی خلقكم من ضعف ثمّ جعل من بعد ضعف قوّة)؛ خداست آن كس كه شما را از آغاز ناتوان آفرید، آنگاه پس‏از ناتوانی قوّت بخشید. شما را اول از ضعف آفرید بعد از دوران ضعف برای شما قوت و قدرت خلق كرد. (ثمّ جعل من بعد قوّة ضعفاً وشیبة)؛ و پس از توانایی ناتوانی و پیری داد. ▫️ انسان گاهی در دامنه كوه است گاهی بالا می ‏رود بر روی قله كوه و گاهی هم از قلّه كوه به دامنه دیگری بر می ‏گردد این سه مقطع برای هر زن و مرد در قرآن تنظیم شده است كه اول ضعف است بعد قدرت است سپس ضعفی دیگر. اول دوران فراگیری، بعد مرحله حفظ و نگهداری، سپس دوران از دست دادن تمام فراگرفته ‏ها است. «من هر چه خوانده ‏ام همه از یاد من برفت» این عبارت حقیقت علم‏ الدراسه است. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص197 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
زن در آینه جلال و جمال 💠 زن در عرفان ▫️ هر كمالی را كه ذات اقدس اله در قرآن نقل می ‏كند، فرعِ می‏ داند حتی علومی چون فقه و اصول، تفسیر، فلسفه و عرفان را كه جزو بالاترین علوم اسلامی ‏اند، فرع تقرّب الی اللَّه می ‏داند. در این كه آیا خود علم، كمال است و آیا قرآن كریم كه عالم را بالاتر از جاهل می ‏داند و می‏ فرماید: (قل هل یستوی الّذین یعلمون والّذین لا یعلمون)؛ بگو آیا كسانی كه می ‏دانند و كسانی كه نمی ‏دانند مساوی هستند؟ اصلی از اصول قانون اساسی دین را بیان می ‏كند یا تبصره ‏ای است بر اصل دیگر؟ در پاسخ باید گفت كه این یك اصل نیست، بلكه یك تبصره است. فرق اصل و تبصره آن است كه اصل، مستقل است و تبصره را در ذیل یك اصل می ‏نویسند. ▫️ آیه مباركه سوره زمر یك اصلی دارد و یك تبصره، اصلش همان ناله و لابه و ضجّه و تقوا و پرهیزكاری و وارستگی در پیشگاه ذات اقدس اله است و ذیل این اصل، اشاره به مقام علم و عالم است. قرآن می ‏فرماید: (أمّن هو قانت آناءَ اللّیل ساجداً وقائماً یحذر الآخرة ویرجو رحمة ربّه قُل هل یستوی الّذین یعلمون والّذین لا یعلمون انّما یتذكّر أُولو الألباب)؛ آیا آن كسی كه در طول شب در سجده و قیام، اطاعت خدا می‏ كند و از آخرت می ‏ترسد و رحمت پروردگارش را امید دارد؟ بگو آیا كسانی كه می‏دانند و كسانی كه نمی ‏دانند یكسانند؟ تنها خردمندانند كه پند پذیرند. ▫️ اول اصل را مطرح می‏كند و می‏ فرماید: آیا آنها كه شب زنده ‏دارند با دیگران یكسانند؟ آیا آنها كه اهل ركوع و سجودند، آنها كه اهل قنوت و خضوع و تواضع و بندگی و بردگی در ساحت قدس اله هستند با دیگران همتایند؟ آیا آنها كه به رحمت خدا امیدوارند و از آینده خودشان نگرانند، با دیگران همسانند؟ آنگاه در ذیل این اصل به عنوان تبصره می ‏فرماید: آیا عالم و غیر عالم برابرند؟ معلوم می شود منظور علمی است كه تبصره آن اصل باشد، یعنی اول قنوت، خضوع، بندگی در ساحت قدس اله، اول ناله شبانه كردن، به رحمت خدا امیدوار بودن و از آینده خود ترسیدن و بعد عالم شدن، كه اگر آن اصل نباشد این علم، وبالی بیش نیست. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص209 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
19.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙آیت‌ الله العظمی جوادی آملی «آثار و برکات نماز شب» ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
87.1K
⭕️ سوال ❓آیا در بهشت حسرت هست؟ اگر جواب مثبته، آیا این نقص نیست؟ 🔰 پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم نه، در بهشت، حسرت نیست، حتّی غبطه هم نیست. بله در قیامت هست. قیامت یکی از نام‌هایش، یوم الحسرة است. اما در بهشت، هیچ‌کدام از این‌ها نیست. 📌 جهت قضیه هم این است که، أهل بهشت، هر کسی هرجایی که هست، خیال می‌کند که دیگر همان[جا و همان مرتبه ای که او هست] آخرین حدّش است. از بالایی‌ها خبر ندارند [یعنی] در هر درجه از درجات بهشت که باشد، خیال می‌کند، که همین [درجه] آخرین حد [و آخرین درجۂ] بهشت است و چیزی بالاتر از آن نیست. بنابراین نه حسرت می‌خورند نه غبطه می‌خورند. 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
5.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 ⁉️ دیدار با آشنایان فوت شده پس از مرگ چگونه است؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم ربّ المهدی ✨ روایت مهدوی ✨ 💠 قالَ عَلِىٌ عليه السلام فى صِفَةِ الْمَهدّى: اَوْسَعُكُمْ كَهْفا وَ اَكْثَرُكُمْ عِلْما وَ اَوْصَلُكُمْ رَحِما ... شَوْقا اِلى رُؤْيَتِهِ. 🔹اميرمؤمنان عليه السلام درباره صفات مهدى عليه السلام فرمود: پناه دهى او از همه شما گسترده تر و دانشش از همه شما بيشتر و رسيدگى به خويشانش از همه شما فزونتر است ... چقدر مشتاق ديدن اويم! 📚[بحارالانوار، ج 51، ص 115، روايت 24.] 🔸هر که به آن حضرت پناهنده شود و از او تقاضاي لطف و رحمت کند نا اميد نخواهد شد و آن حضرت او را امان خواهد داد و چون همگان رامي پذيرد به همين خاطر کهف امانش از همه وسيعتر و رحمتش از همه واسعتر است . ‎‎‌‌‎‎‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها الگوی منتظران 🔸در دعای شریفه عهد می‌خوانیم: «خدایا مرا، از یاران و مددکاران و دفاع‌کنندگان از او و از شتابندگان به سویش، در برآوردن خواسته‌هایش و اطاعت‌کنندگانِ اَوامرش و مدافعان حضرتش و پیشی‌گیرندگان به سوی خواسته‌اش و کشته‌شدگان در پیشگاهش قرار ده!» 🔹این مقامات که رسیدن به آن آرزوی هر منتظری است، در حضرت زهرا سلام‌‌الله‌علیها جمع شده است. ایشان مطیع و حامی امام خود بودند و در راه دفاع از ایشان به شهادت رسیدند. 🔻در ذیل به دو نمونه از موارد اطاعت پذیری ایشان نسبت به امیرمؤمنان علیه‌السلام اشاره شده است: 1️⃣ حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها پس از رحلت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله و اتفاقات تلخی که رخ داد حاضر به گفت‌وگو با غاصبین خلافت نشدند و فرموند: «از جانب خودم کلمه‌ای با شما سخن نمی‌گویم تا آنکه پدرم را ملاقات کنم و نزدش از شما شکایت کنم». با این حال زمانی که امیرمؤمنان علیه‌السلام به ایشان فرمودند که آن دو درخواست ملاقات با تو را دارند، حضرت پاسخ دادند: «خانه، خانه توست و من همسرت هستم؛ هر آنچه می‌خواهی انجام بده!» 2️⃣ نمونه دیگر اطاعت پذیری کامل حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها آنجاست که آن دو نفر می‌خواستند به زور از حضرت علی‌ علیه‌السلام بیعت بگیرند. دختر گرامی رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌ به قصد نفرین به سمت مرقد رسول‌الله صلی‌الله‌‌علیه‌وآله رهسپار شد. امام علی علیه‌السلام به سلمان فرمودند به فاطمه بگو نفرین نکند. سلمان به نزد حضرت رفته و در ابتدا عرض کرد که پدرتان پیامبر رحمت است، نفرین نکنید. حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها گفتند چگونه با علی این‌گونه رفتار کنند و من نفرین نکنم!؟ اما زمانی که سلمان گفت: علی علیه‌السلام مرا فرستاده، فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها بی‌درنگ فرمودند: «حال [که امام من فرمان داده] بر می‌گردم و صبر می‌کنم و سخن آن بزرگوار را می‌پذیرم و از او اطاعت می‌کنم». 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️اثبات توحید در نامه31 نهج‌البلاغه 🔷امام‌الموحدین در نهج‌البلاغه ، بیانی زیبا، عقلی و قابل‌فهم در مورد توحید دارند. در فرازی از نامه31، امام علیه‌السلام به استدلالی بر توحید پروردگار اشاره می‌کنند که در این نوشتار به آن می‌پردازیم. 🔸امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام می‌فرمایند: «...وَ اعْلَمْ یَا بُنَیَّ أَنَّهُ لَوْ کَانَ لِرَبِّکَ شَرِیکٌ لَأَتَتْکَ رُسُلُه...»؛[1] «...پسر عزيزم! بدان كه اگر پروردگارت شريكی داشت، بی‌گمان فرستادگان و رسولان نزد تو می‌آمدند...». 🔹استدلال در این روایت از این‌ قرار است: 1️⃣ پسرم بدان اگر برای پروردگار تو شریکی بود، قطعاً پیامبرانِ آن خدای دیگر هم برای تبلیغ و رساندن پیام آن خدا به مردم، نزد تو می‌آمدند. 2️⃣ امّا پیامبران آن خدایِ دیگر نزد تو نیامدند. 🟩پس پروردگار تو شریکی ندارد. 🔸توضیح استدلال 🔷در این استدلال حضرت درصدد بیان این نکته‌اند که به حکم عقل چون خدا حکيم است؛ پس اگر شريکی می‌داشت، باید از روی حکمت هر دو خدا مسیر سعادت را از طریق پيامبران خويش به مردم برسانند. 🔹از طرفی ما می‌بینیم تمام انبيا، بشر را به‌سوی خداى واحد دعوت کرده‌اند؛ آيات قرآن و متون کتب آسمانى گواه اين مطلب است. حال اگر خدای دیگری بود، باید پیامبرانی غیرازاین پیامبران می‌فرستاد که با دیگر پیامبران در مورد خدا تفاوت نظر داشته باشند. 🔸به روشنی می‌بینیم که چنین پیامبرانی نیامده‌اند. به زبان ساده صدوبیست و چهار هزار پیامبر آمده‌اند و هرکدام از آنان از خداى واحد سخن می‌گفتند و ملت‌ها را به‌سوی او فراخوانده‌اند، اگر غیر از الله، خداى ديگرى بود، پيامبران او كه صاحبان دین و راهنمای سعادت هستند، كجایند؟ 📝پی‌نوشت: [1]. نهج‌البلاغه ، نامه31. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
16.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺پیروی از پیامبر اعراب یا پیامبر ایرانیان !!! عده ای همواره این شبهه را تکرار می کنند که ما چرا باید از پیامبر و دین اعراب تبعیت کنیم , ما ایرانیان باید از پیامبر خودمان یعنی زرتشت پیروی کنیم !!!! ما در کلیپ فوق پاسخ این شبهه را داده ایم . ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰