eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.6هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
19.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙آیت‌ الله العظمی جوادی آملی «آثار و برکات نماز شب» ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
87.1K
⭕️ سوال ❓آیا در بهشت حسرت هست؟ اگر جواب مثبته، آیا این نقص نیست؟ 🔰 پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم نه، در بهشت، حسرت نیست، حتّی غبطه هم نیست. بله در قیامت هست. قیامت یکی از نام‌هایش، یوم الحسرة است. اما در بهشت، هیچ‌کدام از این‌ها نیست. 📌 جهت قضیه هم این است که، أهل بهشت، هر کسی هرجایی که هست، خیال می‌کند که دیگر همان[جا و همان مرتبه ای که او هست] آخرین حدّش است. از بالایی‌ها خبر ندارند [یعنی] در هر درجه از درجات بهشت که باشد، خیال می‌کند، که همین [درجه] آخرین حد [و آخرین درجۂ] بهشت است و چیزی بالاتر از آن نیست. بنابراین نه حسرت می‌خورند نه غبطه می‌خورند. 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
5.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 ⁉️ دیدار با آشنایان فوت شده پس از مرگ چگونه است؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم ربّ المهدی ✨ روایت مهدوی ✨ 💠 قالَ عَلِىٌ عليه السلام فى صِفَةِ الْمَهدّى: اَوْسَعُكُمْ كَهْفا وَ اَكْثَرُكُمْ عِلْما وَ اَوْصَلُكُمْ رَحِما ... شَوْقا اِلى رُؤْيَتِهِ. 🔹اميرمؤمنان عليه السلام درباره صفات مهدى عليه السلام فرمود: پناه دهى او از همه شما گسترده تر و دانشش از همه شما بيشتر و رسيدگى به خويشانش از همه شما فزونتر است ... چقدر مشتاق ديدن اويم! 📚[بحارالانوار، ج 51، ص 115، روايت 24.] 🔸هر که به آن حضرت پناهنده شود و از او تقاضاي لطف و رحمت کند نا اميد نخواهد شد و آن حضرت او را امان خواهد داد و چون همگان رامي پذيرد به همين خاطر کهف امانش از همه وسيعتر و رحمتش از همه واسعتر است . ‎‎‌‌‎‎‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها الگوی منتظران 🔸در دعای شریفه عهد می‌خوانیم: «خدایا مرا، از یاران و مددکاران و دفاع‌کنندگان از او و از شتابندگان به سویش، در برآوردن خواسته‌هایش و اطاعت‌کنندگانِ اَوامرش و مدافعان حضرتش و پیشی‌گیرندگان به سوی خواسته‌اش و کشته‌شدگان در پیشگاهش قرار ده!» 🔹این مقامات که رسیدن به آن آرزوی هر منتظری است، در حضرت زهرا سلام‌‌الله‌علیها جمع شده است. ایشان مطیع و حامی امام خود بودند و در راه دفاع از ایشان به شهادت رسیدند. 🔻در ذیل به دو نمونه از موارد اطاعت پذیری ایشان نسبت به امیرمؤمنان علیه‌السلام اشاره شده است: 1️⃣ حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها پس از رحلت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله و اتفاقات تلخی که رخ داد حاضر به گفت‌وگو با غاصبین خلافت نشدند و فرموند: «از جانب خودم کلمه‌ای با شما سخن نمی‌گویم تا آنکه پدرم را ملاقات کنم و نزدش از شما شکایت کنم». با این حال زمانی که امیرمؤمنان علیه‌السلام به ایشان فرمودند که آن دو درخواست ملاقات با تو را دارند، حضرت پاسخ دادند: «خانه، خانه توست و من همسرت هستم؛ هر آنچه می‌خواهی انجام بده!» 2️⃣ نمونه دیگر اطاعت پذیری کامل حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها آنجاست که آن دو نفر می‌خواستند به زور از حضرت علی‌ علیه‌السلام بیعت بگیرند. دختر گرامی رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌ به قصد نفرین به سمت مرقد رسول‌الله صلی‌الله‌‌علیه‌وآله رهسپار شد. امام علی علیه‌السلام به سلمان فرمودند به فاطمه بگو نفرین نکند. سلمان به نزد حضرت رفته و در ابتدا عرض کرد که پدرتان پیامبر رحمت است، نفرین نکنید. حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها گفتند چگونه با علی این‌گونه رفتار کنند و من نفرین نکنم!؟ اما زمانی که سلمان گفت: علی علیه‌السلام مرا فرستاده، فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها بی‌درنگ فرمودند: «حال [که امام من فرمان داده] بر می‌گردم و صبر می‌کنم و سخن آن بزرگوار را می‌پذیرم و از او اطاعت می‌کنم». 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️اثبات توحید در نامه31 نهج‌البلاغه 🔷امام‌الموحدین در نهج‌البلاغه ، بیانی زیبا، عقلی و قابل‌فهم در مورد توحید دارند. در فرازی از نامه31، امام علیه‌السلام به استدلالی بر توحید پروردگار اشاره می‌کنند که در این نوشتار به آن می‌پردازیم. 🔸امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام می‌فرمایند: «...وَ اعْلَمْ یَا بُنَیَّ أَنَّهُ لَوْ کَانَ لِرَبِّکَ شَرِیکٌ لَأَتَتْکَ رُسُلُه...»؛[1] «...پسر عزيزم! بدان كه اگر پروردگارت شريكی داشت، بی‌گمان فرستادگان و رسولان نزد تو می‌آمدند...». 🔹استدلال در این روایت از این‌ قرار است: 1️⃣ پسرم بدان اگر برای پروردگار تو شریکی بود، قطعاً پیامبرانِ آن خدای دیگر هم برای تبلیغ و رساندن پیام آن خدا به مردم، نزد تو می‌آمدند. 2️⃣ امّا پیامبران آن خدایِ دیگر نزد تو نیامدند. 🟩پس پروردگار تو شریکی ندارد. 🔸توضیح استدلال 🔷در این استدلال حضرت درصدد بیان این نکته‌اند که به حکم عقل چون خدا حکيم است؛ پس اگر شريکی می‌داشت، باید از روی حکمت هر دو خدا مسیر سعادت را از طریق پيامبران خويش به مردم برسانند. 🔹از طرفی ما می‌بینیم تمام انبيا، بشر را به‌سوی خداى واحد دعوت کرده‌اند؛ آيات قرآن و متون کتب آسمانى گواه اين مطلب است. حال اگر خدای دیگری بود، باید پیامبرانی غیرازاین پیامبران می‌فرستاد که با دیگر پیامبران در مورد خدا تفاوت نظر داشته باشند. 🔸به روشنی می‌بینیم که چنین پیامبرانی نیامده‌اند. به زبان ساده صدوبیست و چهار هزار پیامبر آمده‌اند و هرکدام از آنان از خداى واحد سخن می‌گفتند و ملت‌ها را به‌سوی او فراخوانده‌اند، اگر غیر از الله، خداى ديگرى بود، پيامبران او كه صاحبان دین و راهنمای سعادت هستند، كجایند؟ 📝پی‌نوشت: [1]. نهج‌البلاغه ، نامه31. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
16.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺پیروی از پیامبر اعراب یا پیامبر ایرانیان !!! عده ای همواره این شبهه را تکرار می کنند که ما چرا باید از پیامبر و دین اعراب تبعیت کنیم , ما ایرانیان باید از پیامبر خودمان یعنی زرتشت پیروی کنیم !!!! ما در کلیپ فوق پاسخ این شبهه را داده ایم . ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢دعا با وجود علم خدا به حاجات💢 دعا کردن به منظور اعلام نیازهای بنده به خداوند نیست، یعنی بنده در مقام دعا نیازهای خود را به خداوند اطلاع نمی دهد، چون خداوند همه چیز را می داند و به همه موجودات عالم و انسان ها و اسرار درونی آن ها علم دارد. در آیات متعددی از قرآن مجید علم خداوند به همه چیز و همه موجودات عالم و نیت های درونی انسان ها و آن چه را انسان ها در درون خود پنهان می کنند یا آن را آشکار می کنند، تذکر داده شده از جمله: ۱- « وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فَإِنَّ ﭐللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ» (آل عمران / ۹۲) یعنی شما هر چیزی را انفاق می کنید، خداوند به آن دانا است. ۲- «ذَ ٰلِکَ لِتَعْلَمُواْ أَنَّ ﭐللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي ﭐلسَّمَاوَاتِ وَمَا فِي ﭐلْأَرْضِ وَأَنَّ ﭐللَّهَ بِکُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» (المائده / ۹۷) یعنی این برای آن است که بدانید خدا آن چه را در زمین و آسمان است می داند و خدا به همه چیز دانا است. ۳- «قُلْ إِن تُخْفُواْ مَا فِي صُدُورِکُمْ أَوْ تُبْدُوهُ يَعْلَمْهُ ﭐللَّهُ وَيَعْلَمُ مَا فِي ﭐلسَّمَاوَاتِ وَمَا فِي ﭐلْأَرْضِ وَﭐللَّهُ عَلَىٰ کُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» (آل عمران / ۲۹) یعنی بگو اگر آن چه را در سینه های شماست پنهان کنید یا آن را آشکار کنید، خدا آن را می داند و او می داند آن چه را در آسمان ها و زمین است و خدا بر هر چیزی قدرت دارد. پس بنابراین دعا کردن بنده به منظور اطلاع دادن نیازهای خود به خدا نخواهد بود و علت دیگری خواهد داشت. باید این سؤال و امثال آن در مورد دعا تغییر یابد و به شکل دیگری گفته شود. مثلاً گفته شود، علت و حکمت دعا چیست؟! ما انسان ها به چه منظوری باید دعا کنیم؟! دعای بنده به منظور اطلاع دادن چیزی به خداوند نیست یعنی بنا،بر این نیست که یک بنده با عمل دعا، نیازهای خود را به خداوند اطلاع دهد. بلکه در اثر دعا ظرفیت روحی یک بنده برای دریافت رحمت بیشتری از خداوند، افزایش پیدا می کند. ما این جا رحمت خداوند را به رودخانه ای تشبیه می کنیم که با حجم عظیمی از آب به طور دائم در جریان است و جریان آن هرگز قطع نمی شود، اما میزان بهره برداری انسان ها از آب فراوان آن رودخانه متناسب با ظرفی است که همراه خود آورده اند. در اثر دعا ظرفیت بنده برای دریافت رحمت خداوند تغییر می کند، فلذا اگر در اثر دعا، بنده تغییری نکند، خواسته او تأمین نخواهد شد. یعنی عدم استجابت دعا از ناحیه بنده است. توضیح این که دعا و درخواست از خداوند شرایطی دارد، اگر بنده در دعای خود آن شرایط را به کار نبرد، در حقیقت دعا نکرده است، اگر چه الفاظ یک دعای معین را به زبان آورده یا از قلب خود عبور داده، اما دعای او دعای حقیقی با شرایط خاص آن نبوده است، اگر چه همین دعای ظاهری او هم تأثیراتی در مجموع زندگی او خواهد داشت و موجب پاداش هائی خواهد شد. یک فایده عظیم دعا برقراری ارتباط بین بنده و پروردگارش در مرتبه ای متعالی است! و گاهی ارزش این ارتباط و حاصل آن بسیار بیشتر از فواید حاجتی است که بنده آن را از خداوند درخواست می کند، یعنی خود عمل دعا و ارتباط با خداوند از طریق دعا مطلوب تر از چیزی است که بنده از پروردگارش آن را تقاضا می کند. و هر قدر استجابت یک دعا بیشتر به تأخیر بیافتد، سود بنده بیشتر خواهد بود، به شرط استمرار در دعا و نا امید نشدن از استجابت آن. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
معرفی کتاب تفسیر انسان به انسان(نظریه جدید پیرامون معرفت شناسی انسان) اثر ارزشمند آیت الله العظمی جوادی آملی: این اثر وزین با یک مقدمه، سه بخش و نُه فصل موضوعات آتی را در اختیار قرآن‌پژوهان قرار ‌‌‌‌‌‌می‌دهد: امكان و اهمیت انسان‌شناسی، بررسی راه‌ها و روش‌های شناخت، ماهیت انسان، هویت قرآنی انسان، تفسیر انسان متشابه به انسان محكم، ثمرات تفسیر انسان به انسان و... . خدای ازلی عنوان آسمانی «خلیفة الله» را به انسان عطا كرده، در حالی كه فرشتگان در شناخت او عاجز و ملائک در آفرینش وی مضطرب‌اند. وجود انسانی را ‌‌‌‌‌‌می‌توان با شیوه‌های مختلف مورد مطالعه قرار داد؛ روش‌های وحیانی، شهودی، عرفانی، نقلی و عقلی. قرآن كریم، ذات انسانی و اوصاف و افعال انسان را با توجه به تمام ابعاد او تبیین كرده و چیزی از بیان حقیقت انسانی فروگذار نكرده است؛ لیكن خود انسان خویش را چگونه تفسیر ‌‌‌‌‌‌می‌كند، آیا قدرت تفسیر خویش را دارد؟ و... . ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
امام حسین علیه السلام و ذبح عظیم !!!! 🤔 : ❓شنیدم آخوندی مدعی بود که مقصود از ذبح عظیم که در قرآن در جریان ذبح حضرت اسماعیل بیان شده امام حسین است ? این سخنان سست و خلاف قرآن وهن دین و مذهب نیست ?!!!! 💠💠 👌خداوند در جریان حضرت ابراهیم ع و ذبح اسماعیل علیهما السلام می فرماید : "ما او (ابراهيم) را به نوجوانى بردبار و پر استقامت بشارت داديم - هنگامى كه با او به مقام سعى و كوشش رسيد گفت: فرزندم من در خواب ديدم كه بايد تو را ذبح كنم! بنگر نظر تو چيست؟ گفت: پدرم هر چه دستور دارى اجرا كن، به خواست خدا مرا از صابران خواهى يافت!- هنگامى كه هر دو تسليم و آماده شدند و ابراهيم جبين او را بر خاك نهاد ...- او را ندا داديم كه اى ابراهيم! - آنچه را در خواب ماموريت يافتى انجام دادى، ما اينگونه نيكوكاران را جزا مى‏دهيم - اين مسلما امتحان مهم و آشكارى است - ما ذبح عظيمى را فداى او كرديم. " ... وَ فَدَيْناهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ " ( صافات ١٠١ تا ١٠٧ ) ❕چنان که بارها گفته ایم , آیات قرآن هم تفسیری ظاهری دارد و هم تفسیری باطنی , چنان که امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « برای قرآن باطنی وجود دارد و برای آن باطن نیز ، بطن دیگری وجود دارد و قرآن ظاهری دارد و برای آن ظاهر هم ظاهر دیگری است » « إِنَّ لِلْقُرْآنِ بَطْناً وَ لِلْبَطْنِ بَطْنٌ وَ لَهُ ظَهْرٌ وَ لِلظَّهْرِ ظَهْر » 📚بحار الانوار ج89 ص94 ❕تفسیر ظاهری " ذبح عظیم " که در آیه مذکور بیان شده است , همان معنای مشهوری است که مفسران در مورد آن می نویسند : " اما براى اينكه برنامه ابراهيم ناتمام نماند، و در پيشگاه خدا قربانى كرده باشد و آرزوى ابراهيم برآورده شود، خداوند قوچى بزرگ فرستاد تا به جاى فرزند قربانى كند و سنتى براى آيندگان در مراسم" حج" و سرزمين" منى" از خود بگذارد، چنان كه قرآن مى‏گويد:" ما ذبح عظيمى را فداى او كرديم" (وَ فَدَيْناهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ). ❕در اينكه عظمت اين ذبح از چه نظر بوده از نظر جسمانى و ظاهرى؟ و يا از جهت اينكه فداى فرزند ابراهيم شد؟ و يا از نظر اينكه براى خدا و در راه خدا بود؟ و يا از اين نظر كه اين قربانى از سوى خدا براى ابراهيم فرستاده شد؟ 👌مفسران گفتگوهاى فراوانى دارند، ولى هيچ مانعى ندارد كه تمام اين جهات در ذبح عظيم جمع، و از ديدگاههاى مختلف داراى عظمت باشد. ❕يكى از نشانه‏هاى عظمت اين ذبح آن است كه با گذشت زمان سال به سال وسعت بيشترى يافته، و الان در هر سال بيش از يك ميليون به ياد آن ذبح عظيم ذبح مى‏كنند و خاطره‏اش را زنده نگه مى‏دارد. " 📚تفسير نمونه، ج‏19، ص: 116 👌در روایات نیز تفسیر ظاهری " ذبح عظیم " به گوسفند فوق الذکر تفسیر شده است , چنان که در روایتی آمده است : " جبرئیل , اسماعیل را از زیر دستان ابراهیم بیرون کشید و گوسفندی از قلّه کوه ثَبیر ( بلندترین و عظیم ترین کوه مکه ) فرود آورد و به زیر دستان ابراهیم نهاد " تناول جبرئيل الكبش من قلة ثبير فوضعه تحته. " 📚الکافی ج ٤ ص ٢٠٧ ▫️ادامه 👇👇👇
▫️ادامه 👇👇👇 ❕در روایتی تفسیر باطنی نیز برای " ذبح عظیم " شده و آن تعبیر ناظر به امام حسین علیه السلام دانسته شده است . ❕راوی می گوید : "از امام رضا عليه السلام شنيدم كه مى‏فرمود: «وقتى خداوندت به ابراهيم عليه السلام دستور داد كه به جاى اسماعيل، قوچى را كه خداوند برايش فرستاده، سر ببُرد، ابراهيم آرزو كرد كه كاش پسرش اسماعيل را با دست خود، سر مى‏بريد و مأمور نشده بود كه آن قوچ را به جاى پسرش سر ببرد تا به دلش چيزى باز گردد كه به دل پدرى كه عزيزترين فرزندش را با دست خود سر مى‏برد، باز مى‏گردد و با آن، استحقاق بالاترين درجه ثواب بر مصيبت را پيدا كند. خداوندت به او وحى كرد كه: اى ابراهيم! محبوب‏ترين بنده‏ام در نزد تو كيست؟ گفت: پروردگارم! نزد من، آفريده‏اى محبوب‏تر از حبيبت محمّد صلى الله عليه و آله نيافريده‏اى. خداوند متعال به او وحى كرد: آيا او نزد تو محبوب‏تر است، يا خودت؟ گفت: او، نزد من، از خودم محبوب‏تر است. فرمود: فرزند او، پيش تو محبوب‏تر است، يا فرزند خودت؟ گفت: او. فرمود: سر بريده شدن فرزند او از سرِ ستم به دست دشمنانش، برايت دردناك‏تر است، يا سر بريده شدن فرزندت به دست خودت و در راه طاعت من؟ گفت: پروردگارا! سر بريده شدن فرزند او به دست دشمنانش، برايم دردآورتر است. ❕فرمود: اى ابراهيم! گروهى كه خود را امّت محمّد مى‏پندارند، پسرش حسين را پس از او، از سرِ ستم و دشمنى مى‏كشند، همان گونه كه قوچ را سر مى‏برند و با اين، گرفتار خشم من مى‏شوند. 👈ابراهيم عليه السلام، به خاطر آن، بى‏تابى كرد و قلبش به درد آمد و شروع به گريستن كرد.👉 ❕خداوند، وحى فرستاد كه: اى ابراهيم! من بى‏تابى‏ات را بر پسرت اسماعيل اگر او را با دست خود، سر مى‏بريدى، با بى‏تابى‏ات بر حسين و كشته شدنش، جايگزين كردم و بالاترين درجه دريافت كنندگان ثواب بر مصيبت‏ها را براى تو مقرّر نمودم. اين، همان سخن خداوندت است كه: «و او (اسماعيل) را با قربانى بزرگى، باز رهانيديم» " " ... فَأَوحَى اللّهُ عز و جل: يا إبراهيمُ! قَد فَدَيتُ جَزَعَكَ عَلَى ابنِكَ إسماعيلَ، لَو ذَبحتَهُ بِيَدِكَ بِجَزَعِكَ عَلَى الحُسَينِ وقَتلِهِ، و أوجَبتُ لَكَ أرفَعَ دَرَجاتِ أهلِ الثَّوابِ‏ عَلَى المَصائِبِ، وذلِكَ قَولُ اللّهِ عَزَّ وجَلَّ: «وَ فَدَيْناهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ» " 📚الخصال یک جلدی ص 58 ح 79، عيون أخبار الرضا عليه السلام: ج 1 ص 209 ح 1، تأويل الآيات الظاهرة: ج 2 ص 497 ح 12 ❕علامه مجلسی در مورد این تفسیر باطنی می نویسد : "چون حسین علیه السلام از فرزندان اسماعیل بوده، بنابراین اگر اسماعیل ذبح می‌شد، پیامبر به وجود نمی آمد و همین طور سایر ائمه و پیامبران علیهم السلام که از نسل اسماعیل بودند. به همین سبب در عوض ذبح اسماعیل، ذبح یکی از فرزندان او که حسین باشد قرار داده شد، گویا که حسین علیه السلام در عوض ذبح همه آن‌ها کشته شد و یک جزء به جای کل ذبح شد " " لما كان من أولاد إسماعيل فلو كان ذبح إسماعيل لم يوجد نبينا و كذا سائر الأئمة و سائر الأنبياء ع من ولد إسماعيل ع فإذا عوض من ذبح إسماعيل بذبح واحد من أسباطه و أولاده و هو الحسين ع فكأنه عوض عن ذبح الكل و عدم وجودهم بالكلية بذبح واحد من الأجزاء بخصوصه " 📚بحار الأنوار ، ج‏44، ص: 226 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰