eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.3هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 هویّت فاطمی ▫️ حضرت فاطمه ( علیها السلام ) در اثر آگاهی از اسمای حسنای الهی به مقام منیع خلیفه خدا شدن نایل آمد؛ زیرا تمام در هو یّت آن حضرت جمع شد ، چون بِهال آل عمران ، تطهیر احزاب و مودّت مردمی که اجر رسالت « شوری » است و ایثار و اطعام مسکین و یتیم و اسیر « هل أتی » و سرانجام کوثر الهی را به نحو جمع سالم جمع کرد و کَون جامعی بود که شایسته هبوط امین وحی « جبرئیل ( علیه السلام ) » و دریافت شد که در آن ملاحم سالف و آنف ثبت و غیب و شهادت مشهود بود . ادراک کُنه چنین انسان کامل و جامعی میسور نیست؛ . . . لأنّ الخَلْقَ فُطِـموا عن مَعْرفتها؛ لیکن آن چه مقدور نیست ، مورد دستور نیست و آن چه مورد تکلیف است ، معسور نیست . ▫️ سرّ لزوم شناخت ، ضرورت مودّت وی چونان سایر اهل بیت عصمت و طهارت ( علیهم السلام ) است و وداد بدون معرفت محبوب متصوّر نیست . هر اندازه عرفان آن بیش تر ، مودّت قلبی نسبت به آن ذات قدسی افزون تر خواهد بود . 📚 فاطمه اسوه بشر، ص208. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢شرط قبولی اعمال💢 ما وقتی هدیه ای به یک بزرگی می بریم مثلا به یک حاکم و سلطان و پادشاه... یک عمل این است که هدیه را در کاغذ کادو مناسب و هیئت خوبی در آورده و پیشکش سلطان کند. مرحله دوم و بعدی اینست که سلطان هدیه ما را بپذیرد و مورد قبول ایشان واقع شود. این مهمتر است چراکه انجام کار خوب یک چیز و مقبول شدن در درگاه خدا چیز دیگری است. ما چه بسا خیرات و عبادات اعم از مستحب و واجب را به صورت صحیح انجام دهیم لیکن باید دید که مورد قبول خدا هم واقع میشود یا نه؟!!! دغدغه اصلی افراد متدین باید این باشد و هست ؛ که نذورات و احسانها و زیارات و خیرات و قرائت قرآن و نماز شب و ...که میکنند مورد قبول خدا واقع شده یا نه؟؟ 👌در روایات معصومین ع شرائطی برای قبولی اعمال نیک بیان شده است. از جمله آنها مال حلال-عدم اذیت دیگران بخصوص شوهر و والدین و همسایه – بی ا حترامی به فقراء- غیبت –بد خواهی برای مسلمانان- قطع رابطه با برادر دینی.-سبک‌شمردن نماز-شرب خمر-ندادن زکات... به طور کلی گناهان مانع میشوند و ما به صورت قطع نمی دانیم که چه عمل زشتی مانع قبولی می باشد لذا باید از همه آنها پرهیز نمود ⭕️قال رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم : الطاعة بعد الطاعة علامة قبول الطاعة والمصية بعد الطاعة علامة رد الطاعة ، والطاعة بعد المعصیة علامة غفران المعصية ، و المعصية بعد المعصية علامة خذلان العبد. اطاعت انجام دادن بعد از اطاعت ، نشانه قبول شدن اطاعت است ، و گناه انجام دادن بعد از اطاعت ، نشانه مقبول واقع نشدن اطاعت است ، و اطاعت پس از معصيت نشانه آمرزش گناهان است ، و معصيت انجام دادن بعد از معصيت ، علامت گمراهى و هلاكت بنده است ! 📕عوالي اللآلي ج : 1 ص : 284 فردی به امام صادق علیه السلام گفت دوست دارم که بدانم کارهایم را خدا قبول کرده و یا قبول نکرده است. «عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ أَنَّهُ قَالَ لِلصَّادِقِ علیه السلام أُحِبُّ أَنْ أَعْرِفَ عَلَامَةَ قَبُولِی عِنْدَ اللَّهِ فَقَالَ لَهُ عَلَامَةُ قَبُولِ الْعَبْدِ عِنْدَ اللَّهِ أَنْ یُصِیبَ بِمَعْرُوفِهِ مَوَاضِعَهُ فَإِنْ لَمْ یَكُنْ كَذَلِكَ فَلَیْسَ كَذَلِكَ» 📙(أعلامالدین، ص283) «فَقَالَ لَهُ» علامت قبولی عمل این است که : «عِنْدَ اللَّهِ أَنْ یُصِیبَ بِمَعْرُوفِهِ مَوَاضِعَهُ فَإِنْ لَمْ یَكُنْ كَذَلِكَ فَلَیْسَ كَذَلِكَ» علامت کار قبول این است که آدم بجا کار کند. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
زن در آینه جلال و جمال 💠 حل شبهات و روایات ▫️ لازم است توجه شود که برای در خانواده و در جامعه، اجتماع چند عنصر محوری، ضروری می باشد. 1️⃣ اول: اثبات اصل حق و شؤون آن با دلیل عقلی یا نقلی معتبر که هر کدام طبق تحقیق اصول فقه حجّت خواهد بود، و تدوین آن به صورت مواد و تبصره های حقوقی و تصویب آن در محافل رسمی قانونگذاری. 2️⃣ دوم: در صورتی که عمل به آن حقوقِ ثابت شده مزاحم حق شوهر است با توافق طرفین در متن عقدِ نکاح یا عقدِ مشروعِ لازمِ دیگر و یا طی یک تعهد ابتدایی و مستقل بنا بر لزوم وفا به شروط ابتدایی و عدم احتیاج طرح آن در ضمن عقد لازم دیگر، و نیز با رعایت اهمّ و مهمّ از لحاظ صلاح جامعه یا خانواده، محدوده آنها به طور واضح تبیین شود. 3️⃣ سوم: ضمانت اجرای حقوقِ مشترک و مختصِ زن و مرد بدون تضییع، تثبیت شود، چون حقوقی که ضامن اجرا ندارد، رفته رفته از دیوان خاطره ها رخت برمی بندد و همان عادت جامعه و فرهنگ مردم، منبع تدوین حقوق تلقی می شود، لذا جریان اجرای حقوق که عامل احیای عینی آن در متن زندگی است نباید مورد غفلت قرار گیرد، زیرا احیای علمی حقوق زن در کتاب های دینی و حقوقی و نیز تعلیم آنها در حوزه های درسی، ثمری جز حیات لفظی یا ذهنی آنها نخواهد داشت، و چنین روش نکوهیده ای مرضی خداوند که اصلی ترین تعیین کننده حقوق بندگان خویش است نخواهد بود. از این جهت چاره ای جز هماهنگی قوه مقنّنه و قوه مجریه از یک سو و نظارت و قضا و داوری صحیح و به موقع قوه قضائیّه از سوی دیگر نمی باشد، وگرنه تئوری محض، جامعه را ایده آل نمی کند. 4️⃣ چهارم: چون اساس خانواده طبق رهنمود خداوند سبحان، مودّت و رحمت است و این دو فضیلت از عناصر اصلی اخلاق محسوب می شوند، تا وِداد عقلی به جای دوستی غریزی و جوانی ننشیند و علاقه طبیعی از جای برنخیزد و اشتیاق فراطبیعی را بجای خود ننشاند و مِهْر عقلی به جای گرایش مادّی قرار نگیرد و جاذبه جنسی در حریم خاص خود نماند و هرگز به مسند قضا ننشیند و زن و شوهر فطرت مشترک هم دیگر را از یک سو و ویژگی صنف خاص یکدیگر را از سوی دیگر به طور صحیح ادراک نکنند و خصوصیت های صنفی را مکمّل هم ندانند، آن بنیان مرصوص که خواسته اسلام است بنا نمی شود، لذا نصاب اخلاق در خانواده و نیز جامعه کمتر از نصاب حقوق نخواهد بود. ▫️ در پیوند اخلاق و حقوق می توان گفت اگر در موردی قانون از جهت مادّه یا تبصره، در اثر اجمال، فقدان، تعارض موادّ و مانند آن مبهم بود، اخلاق، جبران نقص های یاد شده را به عهده می گیرد، چه این که متقابلاً اگر در جامعه یا خانواده اصول اخلاقی و فضائل نفسانی حاکم نباشد هر کسی قانون را به رأی و هوای خویش تفسیر و تحریف می نماید و برای هر فردی در هر جایی نصب یک پلیس میسور نیست، گذشته از آن که پلیسِ فاقدِ اخلاق، هرگز ضامن اجرای حقوق نخواهد بود، زیرا کسی توان حفظ گوهر دین خود را از دستبرد هوس و تاراج هوا و سرقت شهوت و غضب ندارد، و قلب خود را از تهاجم اهریمنان درون نگهداری نمی کند، هرگز توان حفظ حقوق دیگران را ندارد. و چون رعایت اصول اخلاقی مهم ترین عامل تضمین کننده حقوق افراد است، اسلام به زن و شوهر توصیه متعادل و برابر اخلاقی دارد نه آن که در توصیه اخلاقی جانب مرد را بیش از جانب زن رعایت کرده باشد... . 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص358 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️شبهه ⁉️چگونه شیعیان، اهل بیت را فرزندان و ذریه پیامبر می‌دانند؛ در حالی که ایشان فرزندان دختری رسول خدا هستند❓ ✅پاسخ 🔹این شبهه از صدر اسلام مطرح بوده و نه تنها نگین انگشتر هستی، پیامبر مکرم اسلام به آن پاسخ داده؛ بلکه اهل بیت علیهم السّلام در وقایع مختلف مجبور به پاسخ این شبهه شده‌اند. این مسئله انعکاس دهنده عمق مظلومیت اهل بیت عصمت و طهارت است که دشمنان در مقام انکار انتساب ایشان به پیامبر درآمده‌اند. 🔸پیامبر به صراحت فرمود: «خداى متعال ذريّه هر پيامبرى را از صلب خود او قرار داده، اما ذريّه مرا از صلب على بن ابى طالب عليه السلام... پس آنان را پيشرو قرار دهيد و از ايشان جلو نيفتيد؛ چرا که آنان در خردسالى بردبارترين شما هستند و در بزرگى داناترين شما. بنابراين، از آنان پيروى كنيد؛ چرا كه ايشان شما را به گمراهى نمى‌كشانند و از راه راست بيرونتان نمى‌برند.» 🔹 «ابو جارود از امام باقر علیه السّلام روایت كرد كه آن حضرت خطاب به من فرمودند: ای ابو جارود! مخالفین درباره‌ حسن و حسین علیهماالسّلام به شما چه می‌گویند؟ عرضه داشتم: انكار می‌كنند كه حسنین علیهما السّلام، پسران رسول خدا صلّی الله علیه و آله هستند. 🔸امام فرمودند: تو چگونه پاسخ داده و به چه چیز بر آنان احتجاج كردی؟ عرض كردم: با این سخن‌ خداوند متعال درباره عیسی ‌بن مریم علیه السلام احتجاج كردیم: «وَوَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ ۚ كُلًّا هَدَيْنَا ۚ وَنُوحًا هَدَيْنَا مِنْ قَبْلُ ۖ وَمِنْ ذُرِّيَّتِهِ دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ وَأَيُّوبَ وَيُوسُفَ وَمُوسَىٰ وَهَارُونَ ۚ وَكَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ وَزَكَرِیَّا وَیَحْیَی وَعِیسَی وَإِلْيَاسَ؛ و ما به ابراهیم، اسحاق و یعقوب را عطا کردیم و همه را به راه راست بداشتیم و نوح را پیش از ابراهیم و فرزندانش داود و سلیمان و ایوب و یوسف و موسی و هارون را هدایت نمودیم و این چنین نیکوکاران را پاداش می‌دهیم و زکریا و یحیی و عیسی و الیاس را نیز که از نسل اویند، هدایت نمودیم»؛ زیرا این آیه، عیسی ‌بن مریم را با اینکه دارای پدر نبود، از نسل حضرت نوح علیه السّلام معرفی كرده است. 🔹امام علیه السّلام در ادامه فرمودند: به شما چه گفتند؟ عرض كردم: گفتند: ممكن است پسر دختر از فرزندان شخص باشد، ولی از صُلب (پشت) او نیست. امام باقرعلیه السّلام سوال کردند شما در پاسخ به آنان چه گفتید؟ عرض كردم: با این کلام پروردگار به رسولش صلی الله علیه و آله استدلال كردم كه فرمود: «فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ؛ بگو: بیایید پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود» در این آیه که مشهور به آیه "مباهله" است خداوند متعال، حسنین علیهم السّلام را فرزندان رسول خدا معرفی می‌کند. 🔹امام باقر علیه السّلام فرمودند: چه ‌گفتند؟ عرض كردم: گفتند: عرب‌­ها گاهی می‌گویند: «أبناء رجل؛ پسران یک مرد» و ممكن است دیگران بگویند: «أبناؤنا؛ پسران ما» یعنی به هر دو صورت گفته می­‌شود، ولی صورت دوم از روی مسامحه است نه واقعیت. 🔸شکافنده علوم اولین و آخرین و بازکننده علم تمام انبیاء و مرسلین فرمودند: ای ابو جارود! من برهان و دلیل این مسئله را از كتاب خدای عزوجل و پروردگار عالمیان برای شما بیان می‌كنم كه حسنین(اهل بیت) از صلب رسول خدا علیهم السّلام هستند و این دلیل را فقط كافران رد می‌كنند. 🔹ابوجارود عرض كرد: قربانت گردم، این آیه کدام است؟ امام فرمودند: آن جایی كه خداوند متعال فرمود: «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ وَبَنَاتُكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ... وَحَلَائِلُ أَبْنَائِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلَابِكُمْ؛ حرام شد بر شما ازدواج با مادران و دختران و خواهران... و زنان پسرانتان كه از صلب(پشت) ‌خودتان هستند» پس ای ابو جارود! از آنان بپرس، آیا نكاح همسران حسنین(اهل بیت) برای رسول خدا صلی الله علیه و آله حلال است؟ اگر در پاسخ گفتند: بله، در این صورت آنان دروغ می‌گویند و مرتكب گناه بزرگی شده‌اند و اگر در پاسخ بگویند: خیر؛ حلال نیست که پیامبر با زنان ایشان ازدواج کند؛ پس آنان پسران وی و از صلب او هستند.» ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️ اسلام و توجه به خردورزی 🔹تاریخ بشریت پر از الحاد و شرک، جنگ و خونریزی، بیماری‌های اخلاقی مثل حسادت، دروغ، فریب‌کاری و... است. 🔹 بی‌تردید اگر تعقل و تفکر صحیح در این موارد حاکم بود، وقایع شکل بهتری می‌توانست بگیرد. ادیان الهی برای رسیدن بشر به خوشبختی و رهایی از گمراهی نازل‌شده‌اند. 🔹 اسلام به‌عنوان کامل‌ترین دین، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها و تمایزهایی را که در جهت رسیدن به این هدف رقم زد، در حوزه عقل بشر بود. 🔹درواقع یکی از مهم‌ترین کارکردهای وحی و یکی از مهم‌ترین اهداف پیامبران الهی و همچنین یکی از با اهمیت‌ترین رهنمودهای اهل‌بیت علیهم‌السلام، دعوت بشریت و به‌ویژه مؤمنان به «خردورزی»، «تفکر» و «تعقل» بوده است. 🔶 دامنه این توصیه نیز شامل تفکر در نشانه‌های الهی در خلقت زمین و آسمان، سرنوشت گذشتگان، پیامد گناهان و... می‌شود. قرآن کریم درآیات بسیار زیادی انسان را به تعقل، تفکر تدبر و تأمل جهت رسیدن به سعادت دعوت کرده است.[1] پی‌نوشت [1]. سوره انعام، آیه50، سوره يونس، آيه100 و سوره مؤمنون، آيه 68. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️امام حسین علیه‌السلام؛ مکتبی زنده تا قیامت 🔷 سران کفر جهانی و متحجران فریب‌خورده وهابی و سلفی، باید بدانند امام حسین علیه‌السلام حقیقتی است که بر اساس وعده‌ الهی تا ابد زنده است و دشمنی با این مکتب، جز روشن ساختن ماهیت پلیدشان در دنیا و رسوایی و عذاب اخروی، اثر خاصی ندارد. 🔹چراکه خداوند در قرآن می‌فرماید: «یُریدونَ لِیُطفِئوا نورَ اللهِ بِأفواهِهِم و اللهُ مُتِمُّ نورِه وَ لو کَرِهَ الکافِرون»؛[1] «می‌‌خواهند که نور خدا را با دهان‌هایشان خاموش کنند، و حال آن‌که خدا تمام‌‌کننده‌ نور خویش است، هرچند که کافران خوش نداشته باشند». پ.ن: 1- سوره‌ صف، آیه‌8. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ﷽؛ 💠تنها او می‌شناسد و عبادت می‌کند! 🔅 : 🔸«تنها، كسى خداى عزوجل را شناسد و پرستش كند كه هم خدا را بشناسد و هم امام از ما خاندان را ...». 🔹«إنَّما يَعرِفُ اللّهَ عز و جل و يَعبُدُهُ مَن عَرَفَ اللّهَ وعَرَفَ إمامَهُ مِنّا أهلَ البَيتِ...». 📚 الكافي : ج ١ ص ١٨١ ح ٤ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
. 💢 زمینه‌های مختلف دعا برای در روایات: ۱. دعا براى تحقّق فَرَج و انجاز وعده الهى و درخواست اذن قيام: • «أَنجِزْ لِوَلِيِّكَ»؛«أَنجِزْ لَهُ ما وَعَدتَهُ؛ «وَائذَن لَهُ فى جِهادِ عَدُوِّكَ وعَدُوِّهِ». ۲. دعا براى اين كه مهدى(ع) همان منجى و مهدى موعود و قائم منتظر و ناصر دين باشد: • «تَنتَصِرُ بِهِ لِدينِكَ». ۳. دعا براى تعجيل در فرج: •«و عَجِّل فَرَجَ آلِ مُحَمَّدٍ»؛ «عَجِّل فَرَجَهُ»؛ «أَن تُعَجِّلَ فَرَجَ المُنتَقِمِ». ۴. دعا براى تحقّق آثار و بركات قيام امام(ع) : •«شَملَ الاُمَّةِ»؛ «عَدلاً وقِسطاً»؛ «وأَمِت بِهِ الجَورَ»؛ «وجَدِّد بِهِ ما مُحِىَ من دينِكَ»؛ «ويُقامُ فيهِ مَعالِمُكَ». ۵ . درخواست پاسدارى و نگاه داشت امام(ع) از آسيب ها و شرور و نيز حفظ از بغى حسودان و افزايش كرامت الهى و مصونيت از نيرنگ دشمنان : •«وَليّاً وحافظاً وقائِداً...» ؛ «فى حِصانَةٍ مِن بأسِ المُعتَدين». ۶. درخواست خوارى و هلاكت دشمنان خدا و امام : •«أَذلِل بِهِ...مَن نَصَبَ لَهُ العَداوَةَ»؛ «وَاكفُف عَنهُم بَأسَ مَن نَصَبَ الخِلافَ عَلَيكَ ، وَابسُط سَيفَ نَقِمَتِكَ عَلى أعدائِكَ المُعانِدينَ». ۷. دعا براى آسانى كار قيام و به يارى آمدن فرشتگان: •«وَافتَح لَهُ فَتحاً يَسيراً»؛ «وحُفَّهُ بِمَلائِكَتِكَ حَفّاً»؛ «وأَرْدِفْهُ بِمَلائِكَتِكَ؛ «وَاشْدُدْ أزْرَهُ». ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 غذای حرام 🔸 درباره خود ما هم این مرده‌ ها را خدا مرتب دارد زنده می ‌كند؛ این نانی كه الآن انسان مصرف كرده، نان یك چیز مرده است، وقتی انسان با دستگاه تغذیه‌ و جذبش این یك تكه نان را جذب كرد، همین نان می ‌شود گوشت و پوست و پیه و پیوند و مو و ناخن؛ این مرده زنده می شود. 🔸 اینها حرف هایی است كه همه ما می ‌فهمیم اما آنکه خیلی دقیق است و در روایات ما هست و به ما فهماندند این است كه درست است كه تا اینجایش را شما می ‌فهمید كه این مرده زنده می ‌شود اما قدری هم بالاتر بیایید، همین غذا می ‌شود همین غذا می ‌شود ! این غذا اگر آلوده بود، دیگر نه علم نافع نصیب كسی می ‌شود نه اراده و نیت خالص. 🔸 آن بیان نورانی حضرت امام صادق (سلام الله علیه) این است كه «كَسبُ الحَرام یبینُ فِی الذُّرِیةِ»؛ غذای حرام در نسل آدم اثر می ‌كند، چه رسد به خود آدم! ما دلمان می ‌خواهد مال مشكوك بخوریم آن وقت علم نافع گیرمان بیاید؛ این نیست! آن بیان نورانی حضرت در همین راستاست؛ فرمود چگونه حرف در شما اثر بكند در حالی كه شکم های شما از حرام پر شده است. خب اگر كسی _ خدای ناكرده _ از راه حرام تغذیه كرد ولو امام زمان به او نصیحت بكند اثر نمی ‌كند! خب وجود مبارك سیدالشهداء امام زمانش بود. : 📚 درس خارج فقه خیارات ـ جلسه 201 تاریخ: 1389/12/26 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
زن در آینه جلال و جمال 💠 حل شبهات و روایات ▫️ شبهه ای که در ذهنیت بعضی افراد هست، این است که خیال می کنند حجاب برای زن محدودیت و حصاری است که خانواده و وابستگی به شوهر برای او ایجاد نموده است، و بنابراین، حجاب نشانه ضعف و محدودیت زن است. راه حلّ این شبهه و تبیین حجاب در بینش قرآن کریم این است که زن باید کاملاً درک کند که حجاب او تنها مربوط به خود او نیست تا بگوید من از حق خودم صرف نظر کردم، حجاب زن مربوط به مرد نیست تا مرد بگوید من راضیم، حجاب زن مربوط به خانواده نیست تا اعضای خانواده رضایت بدهند، حجاب زن، حقی الهی است، لذا می بینید در جهان غرب و کشورهایی که به قانون غربی مبتلا هستند اگر زن همسرداری آلوده شد و همسرش رضایت داد، قوانین آنها پرونده را مختومه اعلام می کنند، اما در اسلام این چنین نیست، حرمت زن نه اختصاص به خود زن دارد نه شوهر و نه ویژه برادر و فرزندانش می باشد، همه اینها اگر رضایت بدهند قرآن راضی نخواهد بود، چون حرمت زن و حیثیت زن به عنوان حق اللَّه مطرح است و خدای سبحان زن را با سرمایه عاطفه آفرید که معلّم رقّت باشد و پیام عاطفه بیاورد، اگر جامعه ای این درس رقّت و عاطفه را ترک نمودند و به دنبال غریزه و شهوت رفتند به همان فسادی مبتلا می شوند که در غرب ظهور کرده است. لذا کسی حق ندارد بگوید من به نداشتن حجاب رضایت دادم، از این که قرآن کریم می گوید هر گروهی، اگر راضی هم باشند، شما حد الهی را در برابر آلودگی اجرا کنید، معلوم می شود عصمت زن، حق اللَّه است و به هیچ کسی ارتباط ندارد. قهراً همه اعضای خانواده و اعضای جامعه و خصوصاً خود زن امین امانت الهی هستند. زن به عنوان امین حق اللَّه از نظر قرآن مطرح است یعنی این مقام را و این حرمت و حیثیت را خدای سبحان که حق خود اوست، به زن داده و فرموده: این حق مرا تو به عنوان امانت حفظ کن، آنگاه جامعه به صورتی درمی آید که شما در ایران می بینید، جهان در برابر ایران خضوع نموده است، زیرا که در مسأله جنگ تا آخرین لحظه، صبر نمود و کاری که برخلاف عاطفه و رقت و رأفت و رحمت باشد انجام نداد. با این که دشمنان او از آغاز، حمله به مناطق مسکونی، کشتار بی رحمانه بی گناهان و غیر نظامی ها را مشروع نمودند. ▫️ جامعه ای که قرآن در او حاکم است، جامعه عاطفه است و سرّش این است که نیمی از جامعه را معلمان عاطفه به عهده دارند و آن مادرها هستند، چه بخواهیم، چه نخواهیم، چه بدانیم و چه ندانیم اصول خانواده درس رأفت و رقّت می دهد، و رأفت و رقّت در همه مسائل کارساز است. ▫️ بنابراین در هر بخشی و هر بعدی از ابعاد برای سیر به مدارج کمال بین زن و مرد تفاوتی نیست منتها باید اندیشه ها قرآن گونه باشد، یعنی همان گونه که قرآن بین کمال و حجاب و اندیشه و عفاف جمع نمود، ما نیز در نظام اسلامی بین کتاب و حجاب جمع کنیم. یعنی عظمت زن در این است که: «أن لا یرین الرّجال ولا یراهنَّ الرّجال» نبینند مردان نامحرم را و مردان نیز آنان را نبینند. قرآن کریم وقتی درباره حجاب سخن می گوید می فرماید: حجاب عبارت است از احترام گذاردن و حرمت قائل شدن برای زن که نامحرمان او را از دید حیوانی ننگرند لذا، نظر کردن به زنان غیر مسلمان را، بدون قصد تباهی جایز می داند و علت آن این است که زنان غیر مسلمان از این حرمت بی بهره اند. حال اگر کسی از تشخیص اصول ارزشی عاجز باشد، ممکن است ـ معاذاللَّه ـ حجاب را یک بند بنداند، و حال این که قرآن کریم وقتی مسأله لزوم حجاب را بازگو می کند، علت و فلسفه ضرورت حجاب را چنین بیان می فرماید: « ذلک أدنی أن یعرفن فلا یؤذین » یعنی برای این که شناخته نشوند و مورد اذیت واقع نگردند. چراکه آنان تجسم حرمت و عفاف جامعه هستند و حرمت دارند... . 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص437 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
| بصیرت مردم، راهگشاست 🔺 مردم مطالباتی داشتند. دشمنی که افرادی را آماده کرده بود، از این فرصتِ مطالبات استفاده کرد، فوراً وارد شد، شروع کرد تخریب کردن. 🔶 بصیرت مردم، اینجا بود که به‌مجرّد اینکه دیدند حساب، حسابِ تخریب و زدن و آتش‌‌زدن و نابود کردن و زیربناها را خراب کردن است، کنار کشیدند. مطالبات مردم بود و هست؛ امّا حاضر نشدند با فتنه‌گر همراهی کنند؛ کنار کشیدند، فتنه‌گر تنها ماند. این مهم است. ‼️ فتنه‌گر سعی می‌کند خود را در میان مردم پنهان کند. بصیرت و هوشیاری مردم، غائله را ختم کرد؛ هم در آبان امسال، هم در سال ۸۸، هم در طول سال‌های گوناگون از اول انقلاب تا امروز. این به‌ خاطر بصیرت مردم بود. در همین یک ماه قبل از این، در این قضایا مردم خودشان را کنار کشیدند و از فتنه‌گران جدا کردند؛ بعد از دو سه روز هم آمدند وسطِ خیابان و آن اجتماعات عظیم در شهرهای گوناگون کشور به وجود آمد. این‌ها بصیرت مردم و آگاهی مردم است. ✍️ حضرت امام خامنه‌ای؛ 11 دی 1398. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️جلوه‌ای از ربوبیّت الهی|رازقیّت 🔸ربوبيّت به‌عنوان یکی از صفات الهی، به معنای تدبير امور مخلوقات است و تدبير یک موجود، عبارت است از اداره و تربیت آن موجود و به عبارت ساده، مربیگری آن موجود برای رسیدن به هدف مطلوب از خلقتش است. 🔹ازاین‌رو، ربوبیّت خداوند نسبت به انسان، چه از لحاظ تکوینی و چه تشریعی، شامل شیوه و نوع آفرینش انسان، تأمین نیازهای او و تعیین مسیر سعادت او است. 🔷تدبیر زندگی انسان برای رسیدن به کمال و سعادتش، شامل امور مختلفی است؛ رزق دادن، یکی از عرصه‌های ربوبیّت الهی است. 🔸خداوند رزاق است و انسان را رزق می‌دهد؛ یعنی موجودات مختلفی که می‌توانند نیازهای او را برآورده کنند، آفریده و آن‌ها را در دسترس او قرار داده؛ از خلق انواع درخت‌ها گرفته، درخت‌های میوه و درخت‌هایی که پوست، شاخه، تنه و ریشه آن برای زندگی انسان مؤثر است، تا حیوانات متعدد که برخی برای انسان جنبه تأمین تغذیه و خوراک داشته و برخی جنبه پوشش و لباس و ... دارند. 🔹از طرفی، با توجه‌ به خلقت حکیمانه خداوند، انسان با تعقل و تفکر، فطرت و غریزه، توان بهره‌مندی و تأمین نیازهای خود از طریق این موجودات را دارد. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا در نماز حضور قلب نداریم؟ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️مبارزه با بی‌حجابی مانع مقابله با اختلاس 🔸«حکومت با پرداختن به مسائلی مانند حجاب که سطحی محسوب می‌شوند، چشم خودش را به روی فساد مالی و اداری بسته است و دیدن دردهای ظاهری جلوی مشاهده دردهای عمیق را گرفته است». این عبارت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 🔸به نظر می‌آید در این عبارتِ به‌ظاهر ساده چندین ادعا نهفته است: اولاً؛ ناخودآگاه ادعا شده است که مسائلی مانندِ حجاب ظاهری و سطحی هستند. ثانیاً؛ در ضمنِ عبارت، ادعا شده که حکومت به مسئله حجاب بیش از مسائلی چون فساد اقتصادی پرداخته است. ثالثاً؛ ادعا شده پرداختن به مسائل ظاهری مانع از حل شدن دردهای باطنی است. هر سه ادعای نهفته در این عبارت غلط و قابل نقد و بررسی است. 🔹عفت و معضلات جنسی از مسائل فرعی نیست، متاسفانه با مسئله حجاب بازی سیاسی بسیاری شده و آن‌گونه که القاء می‌شود، به این مطلب پرداخته نشده است و در آخر ظاهر و باطن دین و اخلاق با هم منافاتی ندارد و نمی‌شود به بهانه اهمیت باطن و روح از شریعت و اعمال عبادی دوری کرد. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️ضرورت حفظ نظام 🔸عصری که ما در آن زندگی می‌کنیم، یک زمان استثنایی است و حفظ جمهوری اسلامی، حفظ نظام و حکومتی است که اگر از بین برود، اصل اسلام مورد تهدید جدی قرار خواهد گرفت. ⏫ شاید بتوان گفت زمانی که در آن قرار داریم، مانند جنگ بدر در زمان صدر اسلام می‌باشد؛ وقتی که رسول خدا با 313 نفر در مقابل لشکر مشرکین قرار داشت و شرایط آن دوران را توصیف می‌فرمود: «اللَّهُمَّ إنّك إن تُهلِكْ هذهِ العِصابةَ مِنَ الإسلامِ فلا تُعبَدْ في الأرضِ أبدا»؛«بار خدايا! اگر اين گروه را از اسلام بگيرى ديگر هرگز بر روى زمين پرستش نخواهى شد». 🔸اگر در آن زمان این 313 نفر از بین می‌رفت و در جنگ کشته می‌شدند، آخرین دین خدا، یعنی اسلام از بین می‌رفت و کسی خدا را در روی زمین عبادت نمی‌کرد؛ زیرا تنها دین صحیح و تحریف نشده، اسلام بود و تنها پیروان آن، همین افراد اندک بودند که با هم یک امت را تشکیل می‌دادند. ✍🏼دشمن می‌داند که این نظام در مقابل او ایستاده است؛ ازاین‌رو، تمام عزم و جزم خود را صرف می‌کند تا آن را از بین ببرد و اگر جمهوری اسلامی از بین برود، کل اسلام مورد تهدید واقع می‌شود. ✅امام خمینی رحمة‌الله‌علیه بیان می‌کند: «حفظ اسلام یک فریضه است، بالاتر از تمام فرایض؛ یعنی هیچ فریضه‌ای در اسلام بالاتر از حفظ خود اسلام نیست. اگر حفظ اسلام جزء فریضه‌های بزرگ است و بزرگ‌ترین فریضه است؛ بر همه ما و شما و همه ملت و همه روحانیون حفظ این جمهوری اسلامی از اعظم فرایض است». ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️سیاه‌نمایی یا واقعیت؟ 🔔چرا در شلوغی‌های اخیر مردم حاضر به همراهی با اغتشاشگران نشدند؟ پاسخ کاملا واضح است؛ دولت سید ابراهیم رئیسی، دو اقدام مهم در راستای کمک به رفع فقر در کشور داشت؛ 1️⃣ افزایش 57 درصدی حقوق کارگران و 2️⃣ افزایش چند برابری یارانه‌ها. 🔹از آغاز دولت سیزدهم که حدود 16 ماه است بر سرکار آمده، نرخ ارز در حدود 45 درصد افزایش را تجربه کرده است. 🔹گرچه دلسوزان و مردم به همین مقدار هم نقد منصفانه دارند، اما این را هم در نظر می‌گیرند که این دولت طی همین مدت هر ماه 15 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت تدبیر را می‌پردازد. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه زن‌هایی در قیامت با حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها محشور می‌شوند؟ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎 چهار صفت منافقین 🔻امام علی علیه‌السلام: أُوصِيکمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ أُحَذِّرُکمْ أَهْلَ النِّفَاقِ فَإِنَّهُمُ الضَّالُّونَ الْمُضِلُّونَ وَ الزَّالُّونَ الْمُزِلُّونَ ✳️ اى بندگان خدا! شما را به پرهيزکارى سفارش می‌کنم و از منافقان برحذر می‌دارم، زيرا آنها گمراه و گمراه‌کننده، خطاکارند و به خطاانداز. 📚 خطبه ۱۹۴ نهج البلاغه ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
. | | 💠 امر جدید! ✍️ در هفت حدیث، درباره مبانى حكومتى امام مهدى(عج)، تعبير «امر جدید» ‌به کار رفته است. در باره این كه منظور از «امر جدید» چیست، چند احتمال وجود دارد : الف - طلب جدید كه شامل طلب فعل و طلب ترك فعل مى‌شود؛ یعنى امام زمان(ع) مجموعه‌اى از احكام جدید خواهد آورد ؛ پس در حقیقت به امر جدید قیام مى‌كند. ب - برنامه فكرى و عقیدتى جدید با روش‌هاى نوین كه در برخى از احادیث به آن اشاره شده است. ج - امارت، خلافت و امامت همان گونه كه در آیه «اولى الأمر» به آن اشاره شده است. از آن جا كه امارت و خلافت قائم(ع) با سایر خلافت‌ها متفاوت است، نسبت به آنها جدید به حساب مى‌آید. د - اشاره به امور دیگر یعنى سنّت، كتاب، قضا و سلطان كه در احادیث آمده و قهراً معنایش نیز معناى همان عناوین است . ه - دانش‌ها و فناورى‌هاى نوین كه امام مهدى(ع) به تمدن بشرى اضافه مى‌كند. 🔅 فرمود : «هنگامى كه قائم قيام كند، امرى نو مى‌‏آورد، همان گونه كه پيامبر خدا صلى‌اللّه عليه و آله در آغاز پيدايش اسلام، به امرى نو، فرا خواند» . ▫️ الإرشاد : ج ۲ ص ۳۸۴ 📚 دانشنامه امام مهدی(عجّ) ج ۹ ص ۱۵۹ 🔺سنت جدید ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
عمل تغییر جنسیت در افراد دو جنسه !!!! 🤔 : ❓شبهه ای درمورد آیه ۱۱۹ سوره نساء مطرح کردن که درمورد دگرگونی (دست بردن) در آفرینش خداوند ... که از زبان شیطان بیان شده ... یکی دوتا از بچه ها مشکل دارن و گواهی پزشکی دارن مبنی براینکه ترنس هستند متاسفانه و میگن اینایی که خلقتشون اینطور هست و مراجع هم اجازه جراحی میدن پس این آیه چی میگه؟ ❗️❗️❗️ 💠💠 👌آیه مورد اشاره که مورد استناد برخی در ممنوعیت جراحی های مربوط به جنسیت نیز قرار گرفته است , آیه 134 سوره نساء است که در آیه مذکور خداوند از زبان شیطان نقل می کند که پس از رانده شدن از درگاه الهی می گفت ؛ « لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّه‏ » « ( بندگانت )را امر می کنم تا آفرینش خدا را تغییر دهند » ❕افراد مورد اشاره استدلال می کنند که تغییر در آفرینش اولیه الهی و انجام جراحی ها و ... از وسوسه ها و نفوذات شیطان محسوب می شود و تغییر خلقت خداوند بوده و حرام است . ❕این استدلال مورد تایید روایات نیست , چنان که برخی محققین در این رابطه می گویند : "ما می گوییم در اين صورت ( که استدلال فوق صحیح باشد ) از خيلى از كارها بايد جلوگيرى كنيد مانند جرّاحى براى جداسازى انگشت ششم و يا جدا كردن دوقلوهاى به هم چسبيده و يا تركيب انواع گياهان با هم و توليد گياهان جديد یا حتی کوتاه کردن موهای بدن ، کشیدن دندان و ... كه اينها همه تصرّف در خلق اللَّه است و بايد بگوئيد همه حرام است، در حالى كه هيچ كدام حرام نيست. ❕آیه مذکور اشاره به آن دارد كه خداوند در نهاد اولى انسان توحيد و يكتاپرستى و هر گونه صفت و خوى پسنديده ‏اى را قرار داده است ولى وسوسه‏ هاى شيطانى و هوى و هوسها، انسان را از اين مسير صحيح منحرف ميسازد و به بيراهه‏ ها مى ‏كشاند و خلقت اولیه انسانی را تغییر می دهد ، شاهد اين سخن آيه 30 سوره روم است. «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ‏ « روى خود را متوجه آئين خالص توحيد كن همان سرشتى كه خداوند از آغاز، مردم را بر آن قرار داده و اين آفرينشى است كه نبايد تبديل گردد اين است دين صاف و مستقيم » 👌از امام باقر و امام صادق علیهما السلام نيز نقل شده كه منظور از آن تغيير فطرت توحيد و فرمان خدا است (تفسیر تبیان ج3 ص334 ) ❕بنابراین آیه فوق اشاره به فطرت اللَّه است، يعنى من اينها را وسوسه مى‏ كنم تا فطرت اللَّه را تبديل به كفر كنم‏ ، . پس آيه مربوط به توحيد و شرك است و ربطى به جرّاحى و شبيه‏ سازى و ... ندارد. " 📚کتاب النکاح ، مکارم شیرازی ج 2 ص 133 _ تفسیر نمونه ج 4 ص 137 ❕در روایاتی با صراحت تصریح شده است که مقصود آیه از تغییر در خلقت خداوند , تغییر دین و دستورات خداوند و مخالفت با اوامر الهی و ایجاد بدعت در دین به دستور شیطان توسط افراد گمراه شده توسط شیطان است و آیه ارتباطی با مسائل مربوط به جراحی و ... ندارد : "عن جابر، عن أبي جعفر (عليه السلام)، في قول الله وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ، قال: «أمر الله بما أمر به» - عن جابر، عن أبي جعفر (عليه السلام)، في قول الله: وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ، قال: «دين الله». " 📚البرهان في تفسير القرآن، ج‏2، ص: 175 ❕در مورد عمل تغییر جنسیت گفتنی است که متاسفانه امروزه عمل های تغییر جنسیتی که واقع می شود و افراد به تصور اینکه گمان می کنند از افراد جنس مخالف خود هستند , دست به عمل تغییر جنسیت می زنند , چنین عملکردی مورد تایید دین نیست , زیرا چنین نیست که در واقع این افراد دو جنسه باشند که مثلا در واقع زن باشند اما آلت مردانه داشته باشند یا در واقع مرد باشند اما آلت زنانه داشته باشند . 👌معمولا افراد مذکور به واسطه تربیت ناصحیح یا تزریق برخی هورمنها به صورت کاذب تمایلات جنس مخالف را پیدا میکنند نه آنکه در واقع و حقیقت از افراد جنس مخالف خود محسوب شوند , بنابراین عملهای تغییر جنسیتی که هم اکنون رواج پیدا کرده است , نمی تواند به صورت مطلق مورد تایید دین باشد . ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕برخی مشروعیت عمل تغییر جنسیت را برای دو گروه جایز می دانند و می نویسند : " بعضى افراد برحسب ظاهر، هويّت دو جنسى دارند. اينان دوگونه‏اند: 1. اشخاصى كه يك جنسيت در آنان پنهان و جنسيت ديگر آشكار است، مانند كسى كه در آغاز تولّد به ظاهر پسر بوده، ليكن با گذشت زمان، نشانه‏هاى زن بودن در او نمايان گشته است؛ به‏گونه‏اى كه متخصّصان فن بر زن بودن وى گواهى داده و وجود آلت تناسلى را در او همچون قطعه گوشتى زايد شبيه آلت دانسته‏اند. عكس آن نيز ممكن است. 2. اشخاصى كه آلت تناسلى مرد و زن، هر دو را دارند. در فقه از چنين كسى به خنثى تعبير شده است و از ديرباز در كلمات فقها به تبعيّت روايات، مطرح است. ❕خنثى بر دو گونه است: مشكل و غير مشكل. جنسيت خنثاى مشكل- به دليل عدم وجود علائم شرعى در وى كه بتوان به يكى از دو جنس زن و مرد ملحق كرد- معلوم نيست. به همين دليل احكام ذكر شده در فقه درباره او مبتنى بر احتياط است؛ برخلاف خنثاى غير مشكل كه جنسيت وى به دليل وجود علائم شرعى، شناخته شده است و در نتيجه به يكى از دو جنس مرد يا زن ملحق مى‏شود. " 📚فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليهم السلام، ج‏2، ص: 553 ❕این قضیه با شرح و تفصیل بیشتری مورد بیان برخی دیگر قرار گرفته و می گویند : "گاه انسانهاى دو جنسى يافت مى‏شود كه واجد دو جنس مذكّر و مؤنّثند! كه خداوند متعال آنها را به عنوان نمونه و عبرت ديگران آفريده است. ❕اين افراد استثنايى بر دو دسته‏اند: 1. كسانى كه يك جنس آنها اصلى و جنسيّت ديگرشان فرعى است. مثل اينكه جنسيتّ اصلى زن و جنسيّت مرد فرعى است، يا بالعكس. چنين افرادى با يك عمل جرّاحى، جنسيّت فرعى خود را از بين برده و با تقويت جنسيّت اصلى بوسيله هورمونها ومانند آن يك جنسى كامل العيار مى‏شوند. به اين عمليّات جراحى، تغيير جنسيّت گفته مى‏شود. 2. كسانى كه هر دو جنسيّت آنها اصلى است، كه البتّه اين دسته بسيار كم و نادرند و در برخى از روايات آمده كه يك نمونه از اين دسته در عصر حضرت على عليه السلام وجود داشت. زنى كه از همسرش بچّه‏دار شد، و بر اثر آميزش با كنيزش او را بچّه‏دار كرد! 👌در چنين فرضى نيز مى‏توان يك جنسيّت را با عمل جرّاحى از بين برد، و جنسيّت دوم را تقويت كرد و يك جنسى شد . ❕تغيير جنسيّت در دو صورت بالا شرعاً نيز اشكالى ندارد ، ولى در غير اين دو مورد مشروع نيست؛ زيرا تغيير جنسيّت حقيقى صورت نمى‏گيرد. و متأسفانه اين نوع تغيير جنسيّت‏ها در غرب عموماً و در آمريكا بالخصوص فراوان است. مردان كامل العيارى كه با تغييرى ظاهرى خود را به شكل زنان در مى‏آورند! و زنان كامل العيارى كه با تغييرى ظاهرى خود را به شكل مردان در مى‏آورند! اين كار نوعى بيمارى محسوب مى‏شود، و سرچشمه‏هاى مختلفى دارد، كه به برخى از آنها بصورت خلاصه اشاره مى‏شود: 1. استفاده بى‏جا از هورمونهاى جنس مخالف؛ زنان از هورمونهايى كه ويژگيهاى مردانه ايجاد مى‏كند، و مردان از هورمونهايى كه ويژگيهاى زنان ايجاد مى‏كند، استفاده مى‏نمايند. 2. رفتار نامناسب پدر و مادر، در طرز لباس پوشانيدن بچّه‏ها، و نوع تربيت آنها، و حتّى شكل نوازش فرزندان، در چنين واكنشهاى غير طبيعى مؤثّر است. ❕در هر حال، تغيير جنسيّتهاى كاذب يكى از مفاسد دنياى امروز به شمار مى‏رود، كه البتّه بخشى از آن جنبه تفنّنى و خوشگذرانى دارد!" 📚سوگندهای پربار قرآن , مکارم شیرازی , ص 305 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️سوال: 🔰آيادر بهشت نيز حجاب بين زنان ومردان هست ؟مثلا مثل اين دنيا کسي با شوهرش راحت هست در بيرون از خانه حجاب دارد بهشت نيز اينگونه هست؟ جهنم چطور آيا حجاب خواهد بود؟ آيا کسي که بخواهد حوري يا غلمان را اختيار خواهد کرد يعني به اختيار خودش هست مثل اين دنيا؟ واگر حوري يا غلمان نخواهد ميتواند تنها بماند؟ ✍️پاسخ: ✅ابتدا باید به این نکته توجه نمود که همه چیز آخرت اعم از بهشت و جهنم با دنیا فرق دارد. آن جا جهان دیگرى است با قوانین خاص خود که نمی توان ویژگی ها و امور آن را با دنیا مقايسه نمود؛ ولي به هر حال از آن جا که پوشش بدن از غیر از نظر عقلى امرى ممدوح است و نوعى کمال براى انسان محسوب مى شود و از آنجا كه بهشت محل خوبى ها است، مى توان گفت که حجاب در بهشت وجود دارد، ولى نحوه و حدود آن براى ما معلوم نیست. قرآن در مدح حورهاى بهشتى مى فرماید: «حُورٌ مَقْصُوراتٌ فِي الْخِيام؛(1) در جایی دیگر خدا لباس بهشتیان را اینگونه معرفی می فرماید: «عالِیَهُمْ ثِیابُ سُندُسٍ خُضْرٌ وَ إِسْتَبْرَقٌ وَ حُلُّوا أَساوِرَ مِنْ فِضَّةٍ وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً»؛(انسان 21) بر اندام آنها [بهشتیان‏] لباس‌هایى است از حریر نازک سبز رنگ، و از دیباى ضخیم، و با دستبندهایى از نقره آراسته‌اند، و پروردگارشان شراب طهور به آنان می‌نوشاند. پوشش بدن ، جزئی از فطرت انسان است . زنان بهشتی با لباس های زیبا و نورانی بهشت، خود را می پوشانند. انسان پاک که فطرتش سالم مانده و شکوفا باشد، از برهنگی و فساد و ظلم بیزار است . ابتلا به این ها برایش زجر آور است . در قیامت که به اراده خدا چشم های حقیقت بین بیدار می گردد،گناهکاران از این که عریان در قیامت محشور شده اند، در عذابند و این از شکنجه های آن ها است. بنابراین پوشیدگی خواست فطرت زیبایی طلب انسان ها است. در بهشت زنان اهل بهشت پوشیدگی را طالبند. آن ها به فطرت زیبایی طلب خود جز زیبایی و عفت و پاکی نمی خواهند و نمی جویند. بدون این که تکلیف و امر و نهی در کار باشد، این خواست و میل شدید خودشان است. قرآن کریم، این موضوع را در دو جا مطرح کرده است و با اندکی تفاوت لفظی می‌فرماید: « در باغ‌های بهشتی، زنانی هستند که جز به همسران خود چشم نمی‌دوزند و عشق نمی‌ورزند . پیش از آن، هیچ انسان و جنّی با آنان تماس نگرفته است.»(الرحمن ،‌آیات 56-72.) این زنان دوشیزه و پاکند و شیفته‌ و دلداده‌ همسران خودند و طمع نگاه و لذّت‌جویی از هیچ مرد دیگری را ندارند. لذا هرچند نمی توان در این خصوص به طور قطع سخن گفت در مجموع مي توان نتيجه گرفت كه وجود پوشش و حجاب در بهشت قابل پذيرش بوده و همچنين اصل همسری برخی افراد با هم نیز یقینا مطرح است و حضور همسران بهشتي در كنار هم نيز مورد تاييد مي باشد . و در بهشت هیچ فساد و تباهی نیست. اينگونه نيست كه بهشت يك مكان خاص و محدود باشد كه همه بهشتيان را در آن جاي دهند و همه به ناچار كنار هم باشند بلکه، در آخرت هر كس متناسب با مقام و مرتبه خاص خود در بهشت خود جاي مي گيرد. لذا فرض وجود زنان نامحرم را در آن و براي فردي كه در آن بهشت حضور دارد چندان قابل قبول به نظر نمی رسد. اما درباره لباس جهنمی ها قرآن می فرماید: «کسانی که کافر شدند لباسهایی از آتش برای آنها بریده می شود. در روز قیامت مجرمان را باهم در غل و زنجیر می بینی که لباسهایشان از ماده چسینده بد بوی اشتعال زاست و صورتهایشان را آتش می پوشاند.» ( ابراهیم/49-50) اما درباره خواستن و یا نخواستن حوری و قلمان و یا تنها زندگی کردن در بهشت قرآن می فرماید: «فرد بهشتی هر چه بخواهد برای او فراهم است» «فصلت 31» فرد بهشتی هر چه بخواهد برایش فراهم می شود ولی بدون شک گرایش و حالات فرد به محض ورود به بهشت به بهترین حال و به بهترین درخواست ها تغییر می کند. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 داعیان بصیر 🔸 اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) جانشینان واقعی رسول اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) هستند و چون آن حضرت با ، جامعه انسانی را به خداوند دعوت می کرد: ﴿أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَىٰ بَصِیرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِی﴾ این ذوات قدسی و پیروان راستین آنان نیز این گونه اند. از سوی دیگر چون همتای قرآن حکیم اند: «إنّی تارکٌ فیکم الثقلین... » و کتاب الهی، انسانیت را به و ملّت پایدارتر و مستقیم تر دعوت و هدایت می کند: ﴿إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یهْدِی لِلَّتِی هِی أَقْوَمُ﴾، اینان نیز جامعه بشری را به دین و برترین آیین و مستقیم ترین راه فرا می خوانند. 🔸 هدایت انسان های معصوم، است نه سائقانه، لذا قبل از دیگران از نعمت علم بهره مند و از توفیق عمل بهره ورند. بر این اساس امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: «أیّها الناس إنّی و الله ما أحثّکم علی طاعة إلاّ و أسبقکم إلیها ولا أنهاکم عن معصیة إلاّ وأتناهی قبلکم عنها». بنابراین، دعوت آنان نیز همانند هدایت آنها قائدانه است، نه سائقانه. 📚 ادب فنای مقربان، ج3، ص15. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰