eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.4هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
4.1هزار ویدیو
66 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹جایگاه خانواده شهدا نزد خدا ✅پيامبر اکرم (صلّی‌الله‌علیه‌وآله): ...يَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنَا خَلِيفَتُهُ‏ فِي‏ أَهْلِهِ‏ وَ مَنْ أَرْضَاهُمْ فَقَدْ أَرْضَانِي وَ مَنْ أَسْخَطَهُمْ فَقَدْ أَسْخَطَنِي‏ 🌷خداوند می‌فرماید من جانشین در خانواده او هستم. هر کس رضایت آنها را جلب کند رضایت مرا جلب کرده و هر کس آنها را به خشم آورد مرا به خشم آورده است. 📚 صحیفة الرضا (ع)، 92 ‌ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️سؤال ❓ •توحید در خالقیت‌• به چه معناست؟ توحید در خالقیت، از اقسام توحید است که با توجه به توضیحاتی که در دو مطلب قبلی در مورد خالقیت داده شد، می‌توان گفت توحید در خالقیت به معنای یگانه دانستن خداوند متعال به صورت مستقل در خلق نمودن است. 🔹به تعبیر دیگر همه موجودات، آفریده خدای واحد و قادرند و در جهان هستی، بیش از یک خالق مستقل نداریم و خالقیت علل دیگر در طول خالقیت اوست و به اذن و فرمان او صورت می‌گیرد. 🔸نکته قابل توجه اینکه اگر در برخی آیات سخن از خلق کردن در مورد برخی انبیا به میان آمده، مراد خلق کردن با اذن خداست: «أَنِّی أَخْلُقُ لَکُمْ مِنَ الطِّینِ کَهَیْئَةِ الطَّیْرِ فَأَنْفُخُ فِیهِ فَیَکُونُ طَیْراً بِإِذْنِ اللهِ»؛[1] «من از گِل برای شما چیزی به شکل پرنده می‌سازم و در آن می‌دمم که به اراده و مشیّت خدا پرنده‌ای [زنده و قادر به پرواز] می‌شود». ☑️در واقع به اذن پروردگار است که کسی غیر از او بتواند هرگونه تصرفی و از جمله خلق کردن در عالم داشته باشد. 📗پی‌نوشت: [1]. آل‌عمران، 49. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
❇️ | قرآن؛ تنها کتاب آسمانی در اختیار انسان 🔻 امام عليه‌السّلام در خطبه 133 مى‌‌فرمايد: «وَ كِتَابُ اللهِ بَيْنَ اَظْهُرِكُمْ نَاطِقٌ لَا يَعْيَى لِسَانُه»؛ قرآن در دسترس و جلوى روى شماست. بر‌خلاف كتب آسمانىِ اديانِ ديگر - از قبيل كتاب حضرت موسى و حضرت عيسى عليهما‌السّلام - قرآن در اختيار شماست. 🔷 گفتنى است در اُمَمِ گذشته و به‌خصوص در بين يهودِ بنى‌اسرائيل، كتاب مقدّس در اختيار عمومِ مردم نبوده است؛ بلكه تنها نسخه‌‌هاى محدودى از «تورات» در نزد علماى يهود موجود بوده و براى عمومِ مردم، امكان مراجعه به تورات وجود نداشته است. 🔷 درباره كتاب آسمانى حضرت عیسی عليه‌السّلام، وضع از اين هم نگران‌كننده‌‌تر بوده و هست؛ زيرا آنچه امروز به نام «انجيل» در ميان مسيحيان شناخته مى‌‌شود، كتابى نيست كه بر حضرت عيسى مسيح عليه‌السّلام نازل شده؛ بلكه مطالبى است كه به دست افرادى گردآورى و به نام «اناجيل اربعه» معروف شده است. 💯 بنابراين اُمَمِ پيشين از دسترسى به كتب آسمانى محروم ماندند؛ امّا وضعيت در مورد «قرآن» متفاوت است. كيفيت نزول قرآن و قرائت و تعليم آن از جانب پيامبر اكرم صلّی‌الله‌عليه‌وآله به‌گونه‌‌اى بود كه مردم مى‌‌توانستند آن را فرا بگيرند و آياتش را حفظ كنند و قرآن به‌طور كامل در دسترسشان باشد. 📚 آیت‌الله محمّدتقی مصباح یزدی، قرآن در آیینه نهج‌البلاغه، ص13و14. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 ⁉️ آخه چرا باید از خدا بترسیم؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
توريه چيست؟💢 توریه این است که انسان بدون این که دروغ بگوید، به گونهاى حرف بزند که طرف مقابل برداشت دیگرى کند. نقل است یکى از اهل سنت از شیعهاى پرسید جانشین بعد از پیامبر(ص) کیست؟ شیعه جواب دادند کسى که دخترش در خانه او است. آن شخص تصور کرد که ابوبکر را مىگوید؛ چون دخترش عایشه زن پیامبر بود. ازاینرو آزارى به شخص شیعه نرساند؛ در حالى که منظور او امیرالمؤمنین(ع) بود. استفاده از توریه در موردى که گفتن سخن راست براى انسان یا مؤمنى ایجاد مزاحمت کند، مانعى ندارد. دروغ مصلحتى تنها در صورتى جایز است که موضوع بسیار با اهمیتى مانند: حفظ جان مؤمن، حفظ آبروى مؤمن، دفع فتنه و فساد و دفع ضرر بدنى و مالى در برابر ظالم یا اصلاح بین دو نفر باشد. در چنین مواردى دروغ مجاز شمرده شده است، گرچه در همین موارد نیز بهتر است توریه کند (یعنى به گونهاى بگوید که دروغ نگفته باشد). دروغ به لحاظ اخلاقی از بزرگترین گناهان است و به لحاظ شرعی از حرام های مسلم شریعت است، زیرا کلید تمامی بدی ها و سرمنشأ همه شرها است. امام حسن عسکری در این زمینه در طی روایت فرموده است: تمام خباثت ها در خانه ای قرار دارد و کلید آن خانه، دروغ است (جامع السعادات، ج 2، ص 323). اما اگر شخصی برای امور جزئی توریه کند و یا دروغ مصلحتی بگوید اگر چه از نظر شرعی در ابتدا گناه کبیره نیست ولی از نظر اخلاقی رفته رفته تأثیر منفی بر روح او می گذارد و مرتکب آشکار می شود گناه کبیره به شمار می آید. ‎‎‌‌‎‎‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
. 💠 «مَن یُذَکِّرُکُمُ اللهَ رُؤیَتُه» 🔸به مناسبت سالگرد رحلت فقیه و حکیم مجاهد، آيت اللّه رضوان الله تعالی علیه (ص) : 🔅حواريان به عيسى عليه السلام گفتند : اى روح خدا! با چه كسى همنشينى كنيم؟ فرمود : «آن كس كه ديدارش شما را به ياد خدا بيندازد و گفتارش به دانش شما بيفزايد و عمل او، ميل شما را به آخرت، بيشتر كند» . قالَتِ الحَوارِيّونَ لِعيسى: يا روحَ اللّهِ، مَن نُجالِسُ؟ قالَ: مَن يُذَكِّرُكُمُ اللّهَ رُؤيَتُهُ، ويَزيدُ في عِلمِكُم مَنطِقُهُ، ويُرَغِّبُكُم فِي الآخِرَةِ عَمَلُهُ. الكافي : ج ۱ ص ۳۹ •┈┈•❀•┈┈• 💬 مرحوم آقای مصباح (رضوان ‌الله ‌علیه) یک خصوصیّات منحصربه‌‌فردی داشتند؛ ...علم فراوان، فکر خوب و نوآور، بیان رسا و واضح، انگیزه‌ تمام‌نشدنی و بی‌نظیر، خلقیّات و رفتارهای شایسته و برجسته، سلوک و معرفت و توجّه معنوی و مانند اینها؛ مجموع اینها را واقعاً انسان نمیتواند پیدا کند. اینها در آقای مصباح جمع بود. ...از جمله‌ی آن کسانی بود که «مَن یُذَکِّرُکُمُ اللهَ رُؤیَتُه» بود؛ رؤیت ایشان هم آدم را کمک می‌کرد، پیش می‌بُرد، به یاد خدا می‌انداخت. 🔻 مشاهده ۷۲ مقاله از مرحوم آيت اللّه مصباح يزدي در پایگاه ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 شهید ممتاز 🔸 عصاره حیات پُر برکت این در شهادت او ظهور کرده است. او شاگرد قرآن و عترت بود، قرآنی و ولایی فکر می کرد، قرآنی و ولایی جهاد می کرد، قرآنی و ولایی شربت شهادت نوشید. 🔸 وجود مبارک امیر المؤمنین (سلام الله علیه) فرمود: «رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَیثُ جَاء» ملت ستمگر نباشید؛ اما ستم پذیری بسیار بد است، سنگ ستم از هر کویی آمد برگردانید «رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَیثُ جَاء» چون «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ» را، را، را، جزء ملت فرومایه کسی تحمل نمی کند. بنابراین اگر ستمی به شما شد فوراً برگردانید، سنگ را به همانجایی برگردانید که از همانجا آمده است «رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَیثُ جَاء». این برنامه رسمی (رضوان الله تعالی علیه) بود. 🔸 مطلب بعدی این است که این خدای سبحان برای چنین شهیدی جای خاصی مشخص کرد. مستحضرید انبیا درجاتی دارند، مرسلین درجاتی دارند، علما درجاتی دارند، شهدا هم درجاتی دارند که بعضی ها بر بعضی رجحانی دارند. از آن شهدای ممتاز بود که هم بدنش در بهشتِ بدنی است و هم روحش در بهشتِ روحی است. : 📚 پیام به سالگرد سردار شهيد حاج قاسم سليمانی تاریخ: 1399/09/16 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسش: طبق حدیث، کسی که حضرت معصومه(س) را زیارت کند بهشت بر او واجب است یعنی گناهان او هم بخشیده می‌شود؟ پاسخ: البته لازمه عقلی وجوب بهشت، همانا بخشیده شدن گناهان است و امکان ندارد کسی که گناهانش آمرزیده نشده بهشتی باشد؛ لکن اصل واجب شدن بهشت بر زائران حضرت معصومه(س) نیاز به توضیح دارد. آنچه از احادیث و روایات مشابه نیز به دست می‌آید که انجام عملی مستوجب بهشت می‌شود در واقع بیان ایجاد مقتضی برای ورود بهشت را مطرح می‌کنند. به بیان روشن‌تر مثلاً بر اساس روایت امام رضا(ع) که فرمودند:« مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّة»[١] (هر کس او (فاطمه معصومه(س)) را درحالی‌که به جایگاه او آگاهی دارد زیارت کند، بهشت ارزانی او باد)، زیارت ایشان به‌قدری ارزش و اهمیت دارد که با شرط مذکور در روایت می‌تواند بهشت را واجب کند  اما حال اگر کسی هرگونه ظلم و ستمی به دیگران روا داشته باشد نیز مشمول این روایت شریف هست یا نه؟ بعید است که شامل هرکسی بدون چون‌وچرا باشد. گزاره‌های دینی را باید در کنار هم و توأم آن در نظر گرفت. خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ»[٢] (و هر کس کمترین مقدار بدی انجام دهد، (نتیجۀ) آن را خواهد دید.) لازمه این آیه آن است که هر عمل ناشایستی در روز قیامت اثر خود را خواهد داشت. یا در روایتی امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: «اَمّا الظّلم الّذی لا یُتركُ، فَظلمُ العباد بَعضُهُم بعضاً»[٣] (اما ظلمی كه بخشوده نخواهد شد، پس ظلمی است كه بعضی از بندگان خدا بر بعض دیگر روا می‌دارند.) در خود فرمایش امام رضا(ع) نیز شرط بهشتی شدن زائر حضرت معصومه(س) همانا آگاهی نسبت به حق و جایگاه ایشان بیان‌شده است. اگر بخواهیم روایت امام رضا(ع) در زیارت خواهر بزرگوارشان را با توجه به سایر آیات و روایات در نظر بگیریم، باید گفت اگر شخصی با توجه به جایگاه رفیع و منزلت والای حضرت معصومه(س) ایشان را زیارت کند به درجه‌ای خواهد رسید که درصورتی‌که حقوق بندگان خداوند را ادا کرده و اصرار بر معصیت الهی نداشته باشد، می‌تواند در بهشت الهی سکنی گزیند ان شاء الله.   پی‌نوشت‌ها: [١] بحارالأنوار ج ٩٩ ، ص ٢٦٧-٢٦٥ [٢] سوره زلزال ، آیه ٨ [٣] نهج‌البلاغه ، خطبه ١٧٥ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
35.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال ⁉️ آیا واقعه آتش سوزی درب خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و جسارت به ایشان صحت دارد؟ با وجود حضرت علی علیه‌السلام در خانه چرا حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها برای باز کردن درب خانه رفتند؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها چه کسانی را در روز قیامت شفاعت می‌کند؟ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 ⁉️ آیا پس‌انداز و جمع مال برای آینده از وسوسه شیطانه؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پيامبر خدا صلی الله عليه و آله: گرايش به دنيا، غم و اندوه را زياد مى‌‏كند. 📚 الخصال، ص ۷۳ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 اخلاص 🔹 در برخی روایات آمده است: کسی که خود را چهل روز برای خدا خالص گرداند، خداوند چشمه های حکمت را از قلبش بر زبانش جاری می گرداند: «من أخلص لله أربعین یوماً فجّر الله ینابیع الحکمة من قلبه علی لسانه». ، آن است که انسان، نیّت خود را از هر گونه آلودگی و ناخالصی پاک کرده، عمل را تنها برای رضای خدا انجام دهد و ستایش دیگران در او اثر نداشته باشد: «والعمل الخالص الّذی لا ترید أن یحمدک علیه أحدٌ إلاّ الله عزّوجلّ». نه تنها اصل عمل باید برای رضای خدا باشد، بلکه کیفیات و جزئیات آن نیز باید باشد. از این رو اگر کیفیت عمل؛ مانند طولانی کردن نماز، به جماعت خواندن آن، اوّل وقت خواندن، در مسجد خواندن و ... برای غیر خدا باشد، به طوری که ریا یا سمعه به متن عمل سرایت کند، نماز باطل می شود؛ هر چند که ظاهراً اصل نماز را برای انجام فرمان الهی به جا آورد. 🔹 عمل خالص نیز گونه گون است: گاهی به انگیزه رهیدن از جهنّم و گاهی به انگیزه رسیدن به بهشت است. این دو مرحله، نازل ترین مرتبه اخلاص است که آن را اخلاص اضافی یا می نامند. اما عالی ترین مرحله آن، عملی است که از روی به پروردگار هستی باشد. بدیهی است که هر چه اخلاص از لحاظ کمّی و کیفی، بیشتر باشد، آثار و برکات آن نیز بیشتر خواهد بود. بدین ترتیب، کسی که عمری را با اخلاص زندگی می کند، چشمه های حکمت به صورت بسیار گسترده و فراگیر، از قلب وی بر زبانش جاری خواهد شد. 🔹 یکی از آثار اخلاص آن است که می تواند به همه ، رنگ عبادت بدهد؛ بدین معنا که کارهایی نظیر خوردن، آشامیدن، خوابیدن، کسب کردن، سخن گفتن، شنیدن و... اگر به انگیزه هایی همانند نیرو گرفتن برای عبادت، کمک به دین الهی، تقویت نظام اسلامی، گره گشایی از مشکلات بندگان خدا و... باشد، رنگ عبادت به خود می گیرد. بنابراین، عبادت آدمی، منحصر در نماز خواندن، تلاوت قرآن، دعا خواندن، روزه گرفتن و مانند آن نمی شود، بلکه او طاعت و عبادت خواهد شد. 📚 ادب فنای مقربان، ج2، ص167. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 فقر مذموم 🔸 ذات اقدس الهی تشریعاً بر مال ‌دار واجب كرده که بخشی از وجوه به نام است, بخشی به نام است, بخشی به نام است, بخشی به نام است كه با این راه ها, فقر برطرف شود؛ یعنی در نظام اسلامی هست ولی ممنوع است. 🔸 در ما خردسالانی داریم كه اینها نیازمند هستند, كهن‌سالانی داریم که نیازمند هستند, بیماران و فرسوده ‌ها و فرتوت ‌ها و از كار افتاده‌ هایی داریم كه اینها نیازمند هستند، جلوی اینها را كه نمی ‌شود در نظام عالَم گرفت كه ما فقیر طبیعی نداشته باشیم؛ یعنی مریض نداشته باشیم, پیرزن نداشته باشیم, پیرمرد نداشته باشیم, خردسال نداشته باشیم، اینكه شدنی نیست، عالَم اینها را دارد؛ اما ممنوع است یعنی هیچ كسی نباید گرسنه باشد. شما در بیانات نورانی حضرت امیر می‌بینید كه حضرت نفرمود من به فقیر كمك می ‌كنم، كمك به فقیر یك امر عاطفی است، بلکه فرمود: «لو تَمثّل لِی الفقر رجلاً لَقَتلتُهُ»؛ من اگر فقر را ببینم گردنش را می‌زنم، من با فقر مخالفم؛ كمك به فقیر كه از هر كسی بر می ‌آید! 📚 سوره مبارکه یس جلسه 14 تاریخ: 1392/11/01 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 رادمردان 🔸 شهید و سایر شهدا کار عظیمی کردند! در بخش های پایانی سوره مبارکه «بقره» بیانی دارد که آن بیان هم را وادار به این کار کرد هم را. درباره توده مردم دارد اگر کسی کار خیر بکند انفاقی بکند، خدا به او پاداش می دهد که یکی از پاداش های او این است که او را حفظ می کند و به او عطا می کند. در این آیه نورانی سوره مبارکه «بقره» ندارد که اگر کسی کار خوب کرد اقدامی کرد ما او را ثابت قدم می کنیم، فرمود: کسانی که ﴿ینْفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللّهِ وَ تَثْبِیتَاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾ یعنی در همان اولی که وارد حوزه شد می خواهد ثابت قدم باشد در همان اولی که وارد میدان نبرد شد می خواهد ثابت قدم باشد؛ نه اینکه اگر کسی چنین کاری را کرد خدا او را ثابت قدم می کند. 🔸 آن قدر این مردان بزرگ اند که از همان اول، را از خدا می طلبند. خیلی فرق است که بگوید کسانی که در راه خدا انفاق می کنند خدا آنها را ثابت قدم می کند، با آن مردان به مقصد رسیده ای که در آغاز کار می گویند ما برای تثبیت قدم خودمان داریم اقدام می کنیم. 📚 پیام به بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه تاریخ: 1399/10/17 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔹 این احساس لذت در ، یک سری مقدمات خارج از نماز دارد، و یک سری مقدمات در خود نماز! ⚠️ آن چه پیش از نماز و در خارج از نماز باید مورد ملاحظه باشد و عمل شود این است که: 🔻انسان گناه نکند و قلب را سیاه و دل را تیره نکند. 🔻و معصیت، روح را مکدّر می کند و نورانیّت دل را می برد. 🍃 و در هنگام خود نماز نیز انسان باید زنجیر و سیمی دور خود بکشد تا غیر خدا داخل نشود یعنی فکرش را از غیر خدا منصرف کند. 📚 برگی از دفتر آفتاب، ص۱۳۳ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 ⁉️ ادیان قبل از اسلام چگونه عبادت می‌کردند؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
رهبرانقلاب: جهاد بر زن و مرد واجب است 🔹جهاد هم بر زن هم بر مرد واجب است، منتها جهاد مرد یک‌جور است و جهاد زن یک‌جور دیگر. در همین جنگ ۸ ساله زن‌ها هم مکلف بودند، تکلیف داشتند، تکلیف‌شان را هم خوب عمل کردند. زن‌ها در این مدت اگر بهتر از مردها عمل نکرده باشند، حداقل به اندازه‌ مردها عمل کردند. 🔹فرض بفرمایید همین شرح حال‌هایی که مربوط به همسران شهداست. گمان نمی‌کنم شما بتوانید یکی از این شرح حال‌ها را بخوانید و در مدت خواندن آن، ۱۰ بار اشک نریزید؛ امکان ندارد. 🔹یعنی انسان وقتی می‌بیند این جهاد این زن را، حالا مرد رفته در میدان اما این زن دارد جهاد می‌کند. امر به معروف و نهی‌ از منکر هم بر زن واجب است، هم بر مرد واجب است. منتها تقسیم نقش شده؛ نقش‌ها یکسان نیست. این نگاه اسلام است، هم یک نگاه مترقی است هم عادلانه است. 🔺 بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف بانوان 1401/10/14 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
❇️ | ادب، آداب دارد ✍️ از همان ابتدای تولد، بلکه قبل از آن، کودک صداهایی را که می‌شنود و آنچه را که می‌بیند، در ذهن خود ضبط می‌کند. بنابراین به والدین توصیه می‌شود با او به زیبایی سخن بگویند و از به‌کارگیری الفاظ زشت بپرهیزند. 📚 محمّدعلی قاسمی، دوران طلایی تربیت (تربیت دینی فرزند، از تولّد تا هفت سالگی)، ص165. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️سوال ❓مثالی برای •توحید افعالی• در قرآن کریم بیان کنید؟ توحید افعالی در مطلب قبلی توضیح داده شد. مراد از توحید افعالی این است که تمامی امور عالم در نهایت به عنایت و قدرت خداوند ختم می‌شوند. 🔷در ادبیات قرآن، توجه به توحید افعالی بسیار پررنگ است. ازاین‌رو در موارد متعدد، افعالی که به‌ظاهر به نظر می‌رسد فعل غیر خدا باشد، به خدا نسبت داده شده است. 🔹از باب نمونه به یک مورد بسنده می‌کنیم. در قرآن کریم گاهى تزکیه (اصلاح نفس) به خدا، گاه به پیامبر و گاهى به خود انسان نسبت داده شده است: 1️⃣در جایى خداوند فاعل تزکیه معرفی می‌شود: «بَلِ الله يُزَكِّی مَنْ يَشاء؛[1] بلکه خدا هر که را بخواهد پاک مى‌گرداند». 2️⃣جایى دیگر پیامبر فاعل تزکیه معرفی شده و چنین مى‌فرماید: «يُزَكِّیهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَة؛[2] (پیامبر) آنان را پاک مى‌گرداند و کتاب و حکمت به آن‌ها مى‌آموزد». 3️⃣در جاى دیگر نیز تزکیه به خود انسان نسبت داده شده است: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكّاها؛[3] به تحقیق رستگار شد کسى‌که آن (نفس) را پاک گرداند». ✅وجه جمع این سه آیه که یک فعل را به چندین فاعل نسبت می‌دهد، این است که فاعل مستقل برای خداست و فاعلیت پیامبر‌ صلی‌الله علیه‌وآله و انسان با اجازه خداوند و در طول فاعلیت خداى متعال است و منظور از توحید افعالی نیز همین نگاه است. 📗پی‌نوشت: [1]. نساء: 49. [2]. جمعه:2. [3]. شمس:9. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️حقیقت قلب در قرآن 🔸آيات قرآن جايگاه تعقل، انديشه، ادراک و احساسات را قلب شناخته و به این منظور هيچگاه برای معانی تعقل و ادراک كلمه مُخ (مغز) يا جايگاه آن سَر استفاده نشده است. ⏫مغز که مركز تفكر تلقی می‌شود يک برداشت مادی‌گرايانه است و كسانی كه روح را به عنوان يک موجود مجرد قبول ندارند همه امور ادراكی انسان را مربوط به مغز می‌پندارند. 🖇حقيقت آن است كه گرچه مغز به عنوان ابزار و وسايل ادراک نقش اساسی دارد، ولی درک و معرفت عقلی، حسی، وهمی و خيالی انسان به وسيله روح و نفس ناطقه انجام می‌شود و مغز در واقع ابزار و وسيله كار روح است و خودش مركز تفكر و ساير ادراكات نيست. 📢مبدأ حيات در آدمى، قلب است، به اين معنا كه، روحى را كه معتقد هستیم در هر جاندارى هست، نخست به قلب جاندار متعلق شده و از قلب به تمامى اعضاى زنده نيز سرايت می‌کند، از این رو آثار و خواص روحى و روانى چون احساسات وجدانى يعنى شعور، اراده، حب، بغض، رجاء، خوف و امثال اين‌ها، همه مربوط به قلب است، به همين عنايت كه قلب اولين عضوى است كه روح بدان متعلق شده است. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️رفتار محترمانه و مهربانانه امام خمینی رحمةالله‌علیه با همسایگان 🔸یکی از پاسدارهای بیت امام نقل می‌کند، در جماران حاج آقاخسروشاهی همسایه حضرت امام بود و یادم هست ‏‎‎‏که امام رضوان‌الله‌تعالی‌علیه چند بار فرمودند که بروید به آقای ‏خسروشاهی بگویید بیاید من می‌خواهم ایشان را ببینم. من می‌رفتم و به‎ ‎‏حاج آقاخسروشاهی خبر می‌دادم. ایشان می‌آمد و با‏‎ ‎‏آقا‏‎ ‎‏ملاقات می‌کرد. ‏‎‏آقا‏‎ ‎‏در آن ملاقات می‌فرمودند: از اینکه ما‏‎ ‎‏همسایه شما‏‎ ‎‏هستیم و شما‏‎ ‎‏را‏‎ ‎‏اذیت می‌کنیم معذرت می‌خواهیم، چون پاسدارهای من پشت دیوار شما‏‎ ‎‏باعث زحمت و دردسرتان هستند (آن ایام پاسدارها‏‎ ‎‏بین دیوار خانه امام ‏‎‎‏و منزل آقای خسروشاهی قدم می‌زدند) چند بار هم از درخت خانه آقای ‎‏خسروشاهی گردو به حیاط خانه امام افتاد که حضرت امام شخصاً ‎‏آنها‏‎ ‎‏را‏‎ ‎‏جمع می‌کردند و از دیوار به آن طرف می‌انداختند. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا