♨️فتنه و توهم خطرناک برای دشمنان
🔸در این برهه از اغتشاشات و آشوبها، ایران عزیز با صداهای شیاطین مختلفی در غرب، شمال غرب و جنوب شرق مواجه شد. گروههای دشمن و کشورهای کوچکی که با مشاهده اوضاع داخلی کشور عزیزمان سر از سوراخهای تاریک بیرون آوردند و به شکل محدود ابراز وجود کردند، علاوه بر اینکه سرمایههای داخلی استکبار جهانی هر چه بیشتر و آشکارتر نیات خبیث خود را بروز دادند و علناً حرفهایی بر ضد دین و تمامیت ارضی کشور زدند.
🔸شاید اکنون آخرالزمان نباشد، اما فتنههای این زمانه بسیار شبیه تعبیر روایت نبوی صلیاللهعلیهوآله است که فرمودند: «لا تَكرَهُوا الفِتنَةَ في آخِرِ الزمانِ؛ فإنّها تُبِيرُ المُنافِقينَ»؛ «از فتنه در آخرالزمان ناراحت نباشید؛ زیرا منافقین را رسوا میکند». از اینرو با توجه به معارف اسلامی، چنین حوادثی سرانجام به نفع اسلام خواهد بود و مماشات و صبر راهبردی نظام جمهوری اسلامی هرچند هزینههایی را به مردم و نظام تحمیل کرد، اما موقعیت رسوایی بسیاری از جریانات تجزیهطلب و منافق را نیز فراهم آورد.
🔹ایران مقتدر و عزیز با تاریخی کهن و ریشههای اعتقادی مستحکم، بسی بالاتر از توهمات براندازان و دشمنان است. اغتشاشات اخیر از این جهت که مارهای خوشخط وخال را از مخفیگاه بیرون کشید، باعث پالایش و استحکام بیشتر ایران اسلامی خواهد شد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
♻️حقیقت بصیرت در قرآن
🔸 خداوند متعال در قرآن کریم بارها از بصیرت سخن به میان آورده است. «بصیرت» صفتی است که پروردگار عالم، خود و بندگان برگزیده خویش را دارندگان آن دانسته و آن را ابزار لازم در جهت هدایت مردمان به سمت حق و حقیقت معرفی میکند.
⏫در سوره یوسف چنین آمده است: «قُلْ هَٰذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَىٰ بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي»؛ «بگو: این راه من است؛ من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت میکنیم».
🔸حقیقت بصیرت|امام باقر علیهالسلام که شکافنده جمیع علوم است، در تفسیر آیه «قُلْ هَذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَی اللّهِ عَلَی بَصِیرَةٍ أَنَاْ وَمَنِ اتَّبَعَنِی» فرمودند: مقصود، رسول خدا صلیاللهعلیهوآله و امیرمؤمنان علیهالسلام و جانشینان ایشان میباشند. با توجه به این آیه، هادیان حقیقی امت اسلامی، صاحبان بصیرتی هستند که باید مردم از ایشان تبعیت کنند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #حدیث روز 💠
💎 ثمره انصاف نسبت به مردم
🔻امام على عليهالسلام:
ألا إنّهُ مَن يُنصِفُ النّاسَ مِن نَفسِهِ لَم يَزِدْهُ اللّه ُ إلاّ عِزّا
✳️ بدانيد كه هر كس نسبت به مردم از خود انصاف به خرج دهد، خداوند جز بر عزّت او نمیافزايد.
📚 الكافي، ۲ / ۱۴۴ / ۴
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️مقایسه حقوقزنان در ایران و دیگر کشورها (2)
🔔در ایران پس از انقلاب اسلامی، حقوق زن به عنوان یک انسان نه در ادبیات تئوری حاکمیت بلکه در مقام عمل نیز به رسمیت شناخته شده است.
🔹کشور ایران نه تنها در میان کشورهای عربی و اسلامی، بلکه در میان تمام کشورهای جهان، از غرب مدعی گرفته تا شرق عالم، سرآمد احترام به حقوق زنان است. این مسئله را زمانی میتوان به درستی متوجه شد که نه بر پایهی شانتاژ و هجوم تخریبی رسانههای اجارهای دشمنان، بلکه بر اساس آنچه هست و در کف جامعه ایرانی جریان دارد، به آن نگاه کرد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️کاوشی در معنای بصیرت
🔸بصیرت هر چند در ادبیات قرآنی و روایی عمدتاً به علم شهودی و نورانی اشاره دارد، اما در برخی روایات و ادبیات سیاسی معاصر جنبه تحلیلی معنای بصیرت برجستهتر شده است. حقیقت این است که بصیرت آگاهی و تحلیل عقلی است که با باور قلبی و ایمان همراه شده است.
🔸در ادبیات سیاسی امروز با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری، واژه بصیرت رواج بسیار یافته است. امروزه به جنبه شهود و مکاشفه واژه بصیرت کمتر توجه میشود و بر هوشیار بودن نسبت به حوادث زمانه و داشتن قدرت تحلیل و تشخیص وظیفه تأکید میشود. مشخص است که قدرت تحلیل، امری عقلی و استدلالی است، در برخی روایات نیز تحلیل و تفکر باعث کسب بصیرت دانسته شده است.
🔹مقام معظم رهبری با توجهی که نسبت به بار معنوی این واژه دارند، بر اهمیت تهذیب باطنی برای کسب بصیرت و اثر گناهان در از بین رفتن آن تأکید دارند. ایشان میفرمایند: «نگذارید بعضی از نیازهای مادی و مسائل کوچک، جلوی بصیرتها را بگیرد». همچنین در جایی دیگر میفرمایند: «سیاست امروز، سیاست آندلسی کردن ایران است؛ چرا که وقتی جامعهای مشغول و گرفتار شهوات شد دیگر بصیرت خود را نسبت به مسائل پیرامونی از دست میدهد و همچون آندلس ممکن است کشور را تقدیم کفار نماید».
🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️آیه پنج سوره توبه، پاسخ پیمانشکنان
🔸خداوند در آیه پنج سوره توبه میفرماید: «فَإِذَا انْسَلَخَ الْأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُوا الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُوا لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ فَإِنْ تَابُوا وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ فَخَلُّوا سَبِيلَهُمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ»؛ «وقتی ماههای حرام پایان یافت، مشرکان را هر جا یافتید به قتل برسانید؛ و آنها را اسیر سازید؛ و محاصره کنید؛ و در هر کمینگاه، بر سر راه آنها بنشینید! هرگاه توبه کنند و نماز را برپا دارند و زکات را بپردازند، آنها را رهاسازید؛ زیرا خداوند آمرزنده و مهربان است». آیا اینکه زمین باید از کفار پاک گردد، دعوت به نسلکشی و خشونت نیست؟
🔸آیات ابتدایی سوره توبه پس از آن نازل شد که همه مراحلِ دعوت انجام گرفته، استدلالهای لازم انجامشده بود. این آیه بعد از آن نازل شد که با کفار پيمان صلح منعقد گشته و مسلمانان در صدد رسیدگی به عبادات خود و زندگی مسالمتآمیز بودند که مشركان باز پیمانشکنی و دشمنى كردند. مشکلی با نسل انسانها نیست، بلکه هدف از بین رفتن شرک و موانع هدایت است.
🔹آیه پنج سوره توبه نه تنها خشونت و نسلکشی را تایید نمیکند، بلکه دقت در دلیل نزول آیه، نشاندهنده مظلومیت مسلمانان و دفاعی بودن جهاد آنان در برابر پیمانشکنی مشرکین است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
⁉️ #پرسش_و_پاسخ
💠کدام یک از عالِمان شیعه مورد عنایت امام مهدی(عج) بودهاند؟
🔸پاسخ :
از میان عالمان بزرگ شیعه، برخی مورد عنایت خاصّ امام مهدی(ع) قرار گرفتهاند، از جمله:
۱. شیخ صدوق
(کتاب کمال الدین را درباره امام مهدی(ع) تألیف نموده است.
...اكنون تو را امر مىكنم كه در باره غيبت، كتابى تأليف كنى و غيبت انبيا را در آن باز گويى).
۲. شیخ مفید
(عنايت ویژه ولىّ امر عليه السلام به ایشان در اصلاح فتوا...).
۳. سید ابن طاووس
(که خود از شنیدن صدای امام مهدی(ع) در سامرّا به هنگام دعا خبر داده است).
۴. علّامه حلّی
(که در راه کربلا امام مهدی(ع) را دیده و با ایشان گفتگو کرده است).
۵. مقدّس اردبیلی
(که سؤالاتش را در محراب مسجد کوفه از امام مهدی(ع) پرسیده است).
۶. ملّا محمّدتقی مجلسی (مجلسی اوّل)
(که سؤالاتش را در مسجد جامع قدیم اصفهان از امام مهدی(ع) پرسیده است).
۷. شیخ حُرّ عاملی
(که بارها معجزاتی از امام مهدی(ع) دیده است).
۸. وحید بهبهانی .
۹. شیخ حسین نجف (از اصحاب خاصّ سید بحر العلوم)
(که امام مهدی(ع) را در سفر حج در منزلی دیده است).
۱۰. ملّا محمود عراقی
(که در سفری، دچار برف و بوران سخت و از زندگانی خود مأیوس شده بود و به وسیله امام مهدی(ع) نجات یافت).
۱۱. سید بحر العلوم
(که امام مهدی(ع) او را در بغل کشیده و به سینه خود چسبانیده است).
۱۲. علّامه شیخ مرتضی انصاری
(که گاهی اجازه یافته است به خدمت امام مهدی(ع) شرفیاب شود).
۱۳. میرزای شیرازی .
۱۴. سید محمّد فشارکی
(که در بیابانی در اطراف سامرّا امام مهدی(ع) را ملاقات کرده است).
۱۵. شیخ علی یزدی
( که در سال ۱۳۰۵ق در راه نجف و به هنگام یأس از زنده ماندن در رگبار و تگرگ شدید، به وسیله امام مهدی(ع) نجات یافته است.
۱۶. ملّا علی طهرانی .
۱۷. سید عبد الحسین لاری
(که در سفر مکّه پاسخ سؤال علمی اش را از امام مهدی(ع) گرفته است).
۱۸. آخوند ملّا عبّاس تربتی
(که در هفته پیش از وفاتش، امام مهدی(ع) را دیده و به ایشان سلام کرده است).
۱۹. حاج شیخ عبد الکریم حائری
(مؤسّس حوزه علمیه قم).
۲۰. آقا سید ابو الحسن اصفهانی
(که شیخ محمّد کوفی از طرف امام مهدی(ع) برای وی پیغام آورده است که: «در دالان [خانه ات] بنشین و حاجت های مردم را برآورده کن. ما تو را یاری می کنیم»).
۲۱. شیخ محمّدتقی آملی
(که در مسجد کوفه با امام مهدی(ع) مکالماتی داشته است).
۲۲. حاج آقا حسین بروجردی
(...«به سید حسین بروجردی از جانب ما سلام برسانید و بگویید زحمات شما در حفظ آثار، منظور نظر ماست و توفیق شما را از خدا خواسته ایم»).
📚 از امام مهدی(ع) بیشتر بدانیم، ص ۵۷ ـ ۵۹
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺نفع مظلوم از مجازات ظالم !!!!
▫️در کلیپ فوق به این شبهه پاسخ گفته ایم :
"هنوز مشخص نشده که سوختن ستمگر در دوزخ آن دنیا , چه سودی برای مردم ستمدیده این دنیا دارد "
🔰 @p_eteghadi 🔰
دیدگاه اسلام در مورد اجیر شدن !!!
🤔#پرسش :
❓آیا واقعیت دارد که در روایات شیعه از اجیر شدن منع شده است ? با توجه به آنکه امروز اکثر مشاغل دولتی و خصوصی به صورتی است که افراد به استخدام بخش عمومی یا خصوصی در می آیند آیا این روایات توجیه پذیر است? آیا این نکته این مطلب را ثابت نمی کند که دستورات اسلام برای امروز بشر کاربرد ندارد !!!!!
💠#پاسخ💠
👌اجیر شدن در اسلام نه تنها منعی ندارد بلکه در مواردی که تامین هزینه زندگی متوقف بر اجیر شدن است , ممدوح و پسندیده هم می باشد .
❕خداوند در قرآن تصریح به مشروعیت اجیر شدن کرده و در رابطه با چرایی اختلاف استعداد میان مردمان می فرماید :
" تا يكديگر را تسخير و با هم تعاون كنند " " لیتخذ بعضهم بعضا سخریا " ( زخرف 32 )
❕مفسرین در شرح آیه فوق در مورد اجاره و تسخیر در زندگی اجتماعی انسانها می نویسند :
" هر گروهى امكانات و استعدادها و آمادگيهاى خاصى دارند كه در يك رشته از مسائل زندگى مىتوانند فعاليت كنند، طبعا خدمات آنها در آن رشته در اختيار ديگران قرار مىگيرد، همانگونه كه خدمات ديگران در رشتههاى ديگر در اختيار آنها قرار مىگيرد، خلاصه استخدامى است متقابل، و خدمتى است طرفينى، و به تعبير ديگر هدف تعاون در امر زندگى است و نه چيز ديگر.
❕ناگفته پيداست كه اگر همه انسانها از نظر هوش، و استعداد روحى و جسمى، يكسان باشند هرگز نظامات اجتماعى سامان نمىيابد، همانگونه كه اگر سلولهاى تن انسان از نظر ساختمان و ظرافت و مقاومت همه شبيه هم بودند نظام جسم انسان مختل مىشد، سلولهاى بسيار محكم استخوان پاشنه پا كجا و سلولهاى ظريف شبكه چشم كجا؟، هر كدام از اين دو ماموريتى دارند كه بر طبق آن ساخته شدهاند. مثال زندهاى كه براى اين موضوع مىتوان گفت همان استخدام متقابلى است كه در دستگاه تنفس، و گردش خون، و تغذيه، و ساير دستگاههاى بدن انسان است كه مصداق روشن" لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا" است (منتها در شعاع فعاليتهاى داخلى بدن) آيا چنين تسخيرى مىتواند اشكال داشته باشد؟!"
📚تفسير نمونه، ج21، ص: 50
👌همینطور مشروعیت اجاره در جریان حضرت موسی و شعیب علیهما السلام مورد بیان خداوند قرار گرفته است :
" يكى از آن دو (دختر) گفت: پدرم! او را استخدام كن، چرا كه بهترين كسى را كه استخدام مىتوانى كنى آن كس است كه قوى و امين باشد - (شعيب) گفت: من مىخواهم يكى از اين دو دخترم را به همسرى تو در آورم به اين شرط كه هشت سال براى من كار كنى، و اگر آن را تا ده سال افزايش دهى محبتى از ناحيه تو است، من نمىخواهم كار سنگينى بر دوش تو بگذارم و ان شاء اللَّه مرا از صالحان خواهى يافت - (موسى) گفت (مانعى ندارد) اين قراردادى ميان من و تو باشد، البته هر كدام از اين دو مدت را انجام دهم ستمى بر من نخواهد بود (و من در انتخاب آن آزادم) و خدا بر آنچه ما مىگوئيم گواه است. " " قالَتْ إِحْداهُما يا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِين... " ( قصص 26 تا 28 )
❕بر همین اساس امام کاظم علیه السلام در پاسخ سؤال محمّد بن سنان در باره اجير شدن فرمود :
"خوب است. عيبى ندارد، اگر اندازه توانش را در نظر بگيرد. موسى عليه السلام خودش را اجير كرد و با او شرط شد و [شعيب] گفت: «اگر خواستى، هشت [سال] و اگر خواستى، ده [سال برايم كار كن]». خداوند عز و جل در اين باره فرموده است: « [به اين شرط] كه هشت سال براى من كار كنى، و اگر ده سال را تمام گردانى، اختيار با توست»." "صالِحٌ لا بَأسَ بِهِ إذا نَصَحَ قَدرَ طاقَتِهِ، قَد آجَرَ موسى عليه السلام نَفسَه... "
📚الکافی ج 5 ص 90
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕امیر مومنان علیه السلام هم در مشروعیت و لزوم قرار داد اجاره در میان انسانها فرمود :
"خداوند سبحان به ما خبر داد كه اجاره، يكى از راههاى گذران زندگى مردمان است؛ زيرا او، از روى حكمت خويش، خواستها و اراده و ساير حالات [و خصوصيات] آدميان را متفاوت آفريد و اين [تفاوتها] را مايه امرار معاش خَلق قرار داد. و اجاره، آن است كه يك فرد، فرد ديگرى را براى [اداره كردن] مِلك خود و معاملاتش و كارها و اعمال و دارايىهايش اجير كند.
❕ اگر هر فردى از ما، خواه پادشاه باشد يا غير او، ناچار بود كه بنّاى خودش يا نجّار خودش باشد و يا در انواع صنايع، خود، صنعتگر خويش باشد و تمام نيازهاى خود را (از قبيل تعمير لباس و ديگر نيازهايش) خود به عهده بگيرد، امور عالم سامان نمىگرفت و مردم از عهده اين كار بر نمىآمدند و در انجام دادن آن، در مىماندند؛ امّا خداوند، با تدبير استوار خويش، ميان خواستها و توانايىهاى آدميان، تفاوت نهاد تا هر يك به كارى بپردازد و [به كمك هم] نيازهاى خويش را بر آورند و به وسيله يكديگر، امور معاش خود را كه مايه صلاح حالشان است، بچرخانند و هر يك به وسيله ديگرى رفع نياز كند. " فَأَخبَرَنا سُبحانَهُ أنَّ الإِجارَةَ أحَدُ مَعايِشِ الخَلقِ، إذ خالَفَ بِحِكمَتِهِ بَينَ هِمَمِهِم وإرادَتِهِم وسائِرِ حالاتِهِم، وجَعَلَ ذلِكَ قِواماً لِمَعايِشِ الخَلقِ، وهُوَ الرَّجُلُ يَستَأجِرُ الرَّجُلَ في ضَيعَتِهِ وأعمالِهِ وأحكامِهِ وتَصَرُّفاتِهِ وأملاكِهِ.... "
📚بحار الانوار ج 90 ص 48
👌بنابراین قرارداد اجاره و استخدام در زندگی اجتماعی انسانها امری مسلم و پذیرفته شده آیات و روایات است .
❕تنها در روایاتی آمده است که اگر انسان بتواند با تجارت و کسب و کار مستقل معیشت خود را بگذراند , در این صورت بهتر است که به اجاره دیگران برای سامان دهی معیشت خود در نیاید , چنان که در روایتی آمده است که عمّار ساباطى می گوید :
" به امام صادق عليه السلام گفتم: انسان [مىتواند خودش] تجارت كند، و اگر خودش را اجير كند (براى ديگرى كارگرى نمايد) نيز همان مقدارى كه از تجارت خودش به دست مىآورد، به او داده مىشود [. آيا خودش تجارت كند يا اجير ديگرى شود؟]
❕امام عليه السلام فرمود: «خودش را اجير نكند؛ بلكه از خداوند عز و جل طلب روزى كند و به تجارتْ دست بزند؛ زيرا هر گاه خودش را اجير كند، مانع روزىِ [بيشتر] خود شده است». " " قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللَّهِ عليه السلام: الرَّجُلُ يَتَّجِرُ فَإِن هُوَ آجَرَ نَفسَهُ اعطِيَ ما يُصيبُ في تِجارَتِهِ؟فَقالَ: لا يُؤاجِرُ نَفسَهُ ولكِن يَستَرزِقُ اللَّهَ عز و جل ويَتَّجِرُ؛ فَإِنَّهُ إذا آجَرَ نَفسَهُ حَظَرَ عَلى نَفسِهِ الرِّزقَ. "
📚وسائل الشیعه ج 17 ص 239
❕بنابراین روایات کراهت اجیر شدن آنجایی است که خود انسان بتواند با کسب و کار مستقل معیشتش را سامان دهد , در این صورت بهتر است که فرد به اجاره دیگران در نیاید زیرا روشن است : درآمدی که از کسب و کار مستقل حاصل می شود به مراتب بیشتر از درآمدی است که در قرار داد اجاره به انسان می رسد .
#شیعه_پاسخ
🔰 @p_eteghadi 🔰
#معرفی_کتاب
✍ کتاب #صحیفه_فاطمیه_جامعه مجموعهای از دعاهای حضرت مادر است!
دعا، پلکانی است که با کلمات، آجر به آجر ساخته میشود، تا دستانت را به چیزی برساند!
هر چه نَفْس وسیعتر میشود؛ قدرت این کلمات و قدّ این پلکان بلندتر میشود!
💫 کلمات که از نَفْسِ "انسیهی حوراء " صادر شوند، بُردِ پروازشان را کسی قادر نیست شماره کند...
بمناسبت سالروز ولادت حضرت زهرا سلاماللهعلیها، به همّت نشر محیی، تعداد محدودی از کتاب "صحیفه جامعه فاطمیه" که در بازار کمیاب بوده، تهیه شده است، میتوانید آنرا از طریقِ آدرس زیر، تهیه نمایید:
📚 دریافت کتاب صحیفه فاطمیه جامعه
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید
💢مهمترین نهاد در جامعه، نهاد خانواده است
🎙حجت الاسلام والمسلمین عالی
#عالی
🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️توحید افعالی؛ زیر بنای توکل بر خدا
🔷از اعتقادات شیعه، باور به توحید و البته توحید افعالی است؛ توحید افعالی که گاهی از آن به توحید در آفرینش یا توحید در خالقیت خداوند نیز تعبیر میشود در اصطلاح به معنای این است که همۀ نظامها، سنتها و اسباب، فعل خدا و کار او و ناشی از ارادۀ خداست.
🔹موجودات عالم همچنان که در ذات خود، استقلال وجودی از خدا ندارند، در مقام تأثیر و علیّت نیز استقلال ندارند و در نتیجه خداوند همانطور که در ذات خودش شریک ندارد، در فاعلیّت نیز شریک ندارد. هر فاعل و سببی، حقیقت خود و تأثیر و فاعلیّت خود را از او دارد.[1]
🔹از این رو هیچ موجودی در جهان، قدرت تأثیرگذاری و انجام هیچ کاری را ندارد، مگر بوسیله نیرویی که خداوند به او داده است و از ثمرات توحید افعالی این است که انسان را به مقام توکل میرساند.
🟩توکل، بیانگر رابطهای خاص میان انسان و خداوند است که عبارت است از اعتقاد و اطمینان بنده در تمام امور به خدا و حواله کردن همه کارهای خود به خدا. البته روشن است که توکل با تلاش منافاتی ندارد. انسان تلاش خود را انجام میدهد و بر خداوند هم توکل میکند.
📗پینوشت:
[1]. مطهری، مرتضی، مجموعۀ آثار، تهران، صدرا، ج 2، ص 103.
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 #کلیپ_تصویری
✍️ عایشه از خلقت نوری حضرت زهرا علیهاالسلام میگوید.
🔰 @p_eteghadi 🔰
🌹قرآن کریم:
إنّا أعطَيناكَ الكَوثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَر
همانا ما كوثر را به تو عطا كرديم پس براي پروردگارت نماز بخوان و قرباني كن.
كوثر ، آيه ۲ - ۱ .
🔰 @p_eteghadi 🔰
♻️بانویی نمونه در فرزندی و همسری
🔸در بررسی زندگانی حضرت زهرا سلاماللهعلیها به خصوصیاتی برخورد میکنیم که منحصربهفرد بوده و شخص دیگری در طول تاریخ چنین مقامی را دارا نبوده است؛ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دختری نمونه برای پیامبر، همسری نمونه برای امام و وصی بلافصل پیامبر و مادر دو امام که آقای جوانان بهشت هستند، بود.
🔸دختری نمونه برای رسول خدا صلیاللهعلیهوآله
حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها دختری نمونه برای رسول خدا بودند؛ به همین خاطر پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله که برترین مخلوق خدا بود، در شأن دختر گرامیاش میفرماید: «فِدَاهَا اِبُوهَا»؛ «پدرش به فدایش باد».
📌همسری نمونه برای امیرالمؤمنین حضرت علی علیهالسلام
صدیقه کبری حضرت زهرا سلاماللهعلیها همسری نمونه برای امیرالمؤمنین حضرت علی علیهالسلام بودند؛ ازاینرو وقتی رسول خدا از امیرالمؤمنین علی علیهماالسلام درباره حضرت زهرا سلاماللهعلیها میپرسند، حضرت همسرشان را اینگونه توصیف کرد: «نِعْمَ الْعَوْنُ عَلی طاعَةِ اللّهِ»؛ «او در مسیر طاعت خدا، یاوری نیکو برایم بود».
🔰 @p_eteghadi 🔰
♻️مادری نمونه برای حسنین علیهماالسلام
🔸حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها مادری نمونه بودند. حضرت در پرورش روح و بنیانهای شخصیتی فرزندانش نهایت دقت و تلاش را میکردند به عنوان نمونه، با فرزندانش همبازی میشد و حتی در حین بازی بچهها با استفاده از الفاظ و جملات مناسب، دینباوری و شوق بندگی معبود را از همان کودکی در جان و روح فرزندانش میدمید و در ساختن شخصیت کودکانش و ارائه الگویی مناسب در زندگی برای آنها تلاش میکرد.
🔸مثلاً حضرت وقتی با فرزندش امام حسن علیهالسلام بازی میکرد به او میفرمود: «أَشْبِهْ أَبَاكَ يَا حَسَنُ وَ اخْلَعْ عَنِ الْحَقِّ الرَّسَنَ وَ اعْبُدْ إِلَهاً ذَا مِنَنٍ وَ لَا تُوَالِ ذَا الْإِحَنِ»؛ «پسرم حسن مانند پدرت باش؛ ریسمان ظلم را از حق بر کن. خدایی را بپرست که صاحب نعمتهای متعدد است و هرگز با صاحبان ظلم و تعدی دوستی مکن».
📌ازاینرو شایسته است چنین بانویی سرور زنان دو جهان بشود و امام زمان آخرین ذخیره الهی در مورد ایشان بیان کنند: «وَ فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ صلیاللهعليهوآله لِي أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»؛ «فاطمه دختر رسول خدا صلیاللهعليهوآله براى من اسوه و الگويى نيكوست».
🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️حضرت زهرا(س) اسوه عابدانِ بصیر
🔸با مطالعه احوالات اولیای الهی میتوان ارتباطی مستقیم بین مقام بندگی و بصیرت یافت. در حوادث و فتنه مربوط به سقیفه در صدر اسلام، فقط بصیرترین افراد پای ولایت امیرالمؤمنین علیهالسلام ماندند و عموم مردم لغزیدند، تا جایی که در برخی روایات آمده است، تنها سه نفر از اصحاب نلغزیدند؛ مقداد فرزند اسود و ابوذر غفاری و سلمان فارسی.
🔸این سه بزرگوار از عابدترین افراد زمان خویش بودند، حضرت زهرا سلاماللهعلیها در رأس بصیرانِ عابد قرار دارند و اسوه تمام این افراد و نسلهای آینده هستند. بنابر روایات تفکر و اندیشه، عبادتی عظیم است.
🔹از امام صادق علیهالسلام نقل شده که فرمودند: «كَانَ أَكْثَرُ عِبَادَةِ أَبِي ذَرٍّ رَحْمَةُاللَّهِ عَلَيْهِ خَصْلَتَيْنِ التَّفَكُّرَ وَ الِاعْتِبَارَ»؛ «غالب عبادت ابوذر که خداوند رحمتش کند دو ویژگی بود؛ تفکر و عبرت گرفتن». سلمان فارسی رضواناللهعلیه تمام عمر خویش در پی کشف حقیقت بود. مقام و شأن مقداد تا حدی است که خداوند محبت او را بر هر مومنی لازم نموده است و بنا بر فرمایش نبی مکرم اسلام به جابر، دعا کردن به درگاه خداوند با نام مقداد توصیه شده است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
♻️مبارزه با تبعیض در اسلام
🔸تبعیض در بدنه یک حکومت، میتواند اثرات مخربی را در جامعه ایجاد نماید و باعث شود تا مشکلاتی برای مردم ایجاد شود؛ چنانکه پس از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله و در دوران خلفای خودخوانده، این تبعیض به خوبی مشاهده میشود، به گونهای که مردم از حجم زیاد تبعیض و بیعدالتی به ستوه آمده و برای رفع این تبعیضها و ظلم و ستمها به امیرالمؤمنین علیهالسلام روی آوردند؛ چون میدانستند علی مظهر عدالت الهی است و با بیعدالتی و تبعیض مقابله خواهد کرد .
🔸حضرت در موارد بسیاری شیوه و روش خود را مبارزه با هرگونه تبعیض اعلام کرد و حتی در موارد متعدد، کارگزاران حکومتی خود را از هرگونه تبعیض بر حذر میداشتند، به عنوان مثال به کارگزارانشان بیان میفرمایند: «الذَّلِيلُ عِنْدِی عَزِيزٌ حَتَّى آخُذَ الْحَقَّ لَهُ، وَ الْقَوِيُّ عِنْدِی ضَعِيفٌ حَتَّى آخُذَ الْحَقَّ مِنْهُ. رَضِينَا عَنِ اللَّهِ قَضَاءَهُ وَ سَلَّمْنَا لِلَّهِ أَمْرَهُ»؛ «ذليل و ستمديده، نزد من عزيز است تا مادامى كه حقش را از ظالم بستانم. قوى و ستمگر، نزد من خوار است تا حق مظلوم را از او بستانم. ما راضى به خواست پروردگار و تسليم امر او هستيم».
📌امام خمینی رحمهالله نیز در این زمینه بیان میکنند: «اسلامِ بزرگ تمام تبعیضها را محکوم نموده و برای هیچ گروهی، ویژگی خاصی قرار نداده؛ تقوا و تعهدِ به اسلام، تنها کرامت انسانهاست. در پناه اسلام و جمهوری اسلامی، حق اداره امور داخلی و محلی و رفع هرگونه تبعیض فرهنگی و اقتصادی و سیاسی، متعلق به تمام قشرهای ملت است».
📚بنابراین یکی از اموری که جامعه با آن سروسامان پیدا میکند، عدم تبعیض در جامعه و بین مردم است. دشمن نیز به خاطر حساسیت بیشتر این امر، با ترفندهای مختلف میخواهد بین مردم وجود تبعیض را جلوه دهد و رنگ و لعاب به آن ببخشد، تا بتواند از آب گلآلود ماهی بگیرد. مقام معظم رهبری در این زمینه بیان میفرماید: «دشمنان با تبلیغات خود، با جنگ روانی خود، با تلاشهای موذیانه گوناگون خود سعی میكنند، بین صفوف ملت ایران اختلاف بیندازند؛ به بهانه قومیت، به بهانه مذهب، به بهانه گرایشهای صنفی، وحدت كلمهی ملت را از بین ببرند».
🔰 @p_eteghadi 🔰
♻️ تعبیر دقیق از مسأله کمحجابی
🔸یکی از اصول قضاوت صحیح از کلام یک شخص، این است که همه کلام او را به صورت یکجا و جامع ببینیم و بعد به قضاوت بنشینیم. قضاوت براساس یک بخش از کلام صحیح نیست، به عنوان مثال رهبر معظم انقلاب روز چهارشنبه۱۴ دیماه1401 در دیدار با اقشار مختلف بانوان فرمودند: «آن کسانی که حجاب را بهطور کامل رعایت نمیکنند، اینها را نباید متّهم کرد به بیدینی و ضدّانقلابی».
📣 برجسته کردن این بخش از سخنرانی رهبر معظم انقلاب و نادیده گرفتن قسمتهای دیگر آن، موجب شده تا منظومه فکری حضرت آقا در خصوص مسأله حجاب به درستی انعکاس پیدا نکند؛ زیرا موضوع حجاب در این سخنرانی و دیدارهای گذشته از چند واقعیت حکایت میکند:
1️⃣ این سخنرانی رهبر معظم به معنای تساهل و تسامح شرعی در مسأله حجاب نیست؛ زیرا ایشان با صراحت کامل در ادامه همین سخنرانی بیان کردند: «حجاب یک ضرورت شرعی است؛ یعنی هیچ تردیدی در وجوب حجاب وجود ندارد؛ این را همه باید بدانند. اینکه حالا خدشه کنند، شبهه کنند که آیا حجاب هست، لازم است، ضروری است؟! نه، جای خدشه و شبهه ندارد؛ یک واجب شرعی است که باید رعایت بشود»؛ همچنین با صراحت بیشتر بیحجابی و ضعف حجاب را محکوم کردند و این مسأله به خوبی نشان میدهد که حضرت آقا از موضع شرعی حجاب، عقبنشینی نکردهاند؛ زیرا علاوه بر این مطلب در ادامه افزودند: «بله، کار درستی نیست، بدحجابی یا ضعف حجاب درست نیست».
🔰 @p_eteghadi 🔰
♻️موانع بصیرت از منظر امیرالمؤمنین علیهالسلام
📢با توجه به معارف اسلامی، وجود بسیاری از امور علاوه بر اینکه مانع از حصول بصیرت است، بصیرت موجود را نیز از بین میبرد. در این گفتار برای جلوگیری از اطاله کلام و حفظ اختصار، تنها به سه مانع در بیان امیر بیان علیهالسلام اشاره میکنیم:
1️⃣استمرار غفلت
عدم توجه به حقایق و غفلت از مسیر حق، انسان را از مسیر سعادت خارج میکند و اگر این غفلت استمرار یابد، بهتدریج نور بصیرت در وجود انسان رو به افول رفته، در نهایت شخص را به پرتگاه ظلمت و هلاکت میافکند. امیرالمؤمنین علیهالسلام به زیبایی به این نکته کلیدی چنین اشاره کردهاند: «دَوَامُ الْغَفْلَةِ یُعْمِی الْبَصِیرَةَ»؛ «ادامه یافتن غفلت، دیده بصیرت را کور میسازد». ازاینرو آدمی باید از غفلت بپرهیزد و با تهذیب نفس، تهجد، یاد مرگ و... نور بصیرت را در وجود خود فروزان نگه دارد.
2️⃣ حب و دوستی دنیا
از بزرگترین موانع بصیرت که بسیاری از مردم به آن گرفتارند، دوستی و وابستگی به دنیاست. زرقوبرق دنیا غالب انسانها را چنان شیفته و مجذوب خود میکند که برای به دست آوردن آن چشم خود را به روی حقایق بسته، دست در گوش میکنند تا سخن حق را نشنوند. حضرت امیر علیهالسّلام این مانع بصیرت را چنین زیبا به تصویر میکشد: «لِحُبِّ الدُّنیَا صَمَتَ الْاَسْمَاعُ عَنْ سَمَاعِ الْحِکْمَةِ وَعَمِیَتِ الْقُلُوبُ عَنْ نُورِ الْبَصِیرَةِ»؛ «برای دنيادوستى است كه گوشها از شنيدن حكمت كر شده و دلها از ديدن نور بصيرت كور گشته است».
3️⃣تبعیت از هوا و هوس
از مهمترین موانع بصیرت، تبعیت از خواهشهای نفسانی است. در اهمیت این موضوع همین بس که اگر شخصی تابع شهوت خویش گردد، چنان عقل او زائل میشود که به بردگی شهوت درمیآید و قدرت تصمیمگیری از او سلب میگردد و در این حال است که هر جنایتی از او سر میزند. امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمود: «مَنْ رَکِبَ الْهَوَی اَدْرَکَ الْعَمَی»؛ «هر کس بر مرکب هوس بنشیند، به کوری و بیبصیرتی میرسد».
🔰 @p_eteghadi 🔰
♻️دید کلان و خُرد در حکومتداری
🔸 امیرالمؤمنین علیهالسلام در بحث حکومت و کشورداری با یک دید جامع، مسائل خرد و کلان را در کنار یکدیگر مورد توجه قرار میداد و به فرمانداران خود مانند مالک اشتر نیز اینچنین توصیه مینمود: «ای مالک! فروگذاردن و ضایع کردن کار کوچک و خرد به دلیل انجام دادن و استوار کردن کار زیاد و مهم، عذر قابل قبولی برای تو نخواهد بود».
⏫ یکی از مصادیق این امور در جامعه، رسیدگی به امور مستضعفان است، چنانکه امیرالمؤمنین علیهالسلام در نامهای به مالک اشتر به آن اشاره کرده و میفرماید: «همواره در فکر مشکلات آنان باش، و از آنان روی برمگردان، بهویژه در امور کسانی بیشتر رسیدگی کن که از کوچکی به چشم نمیآیند و دیگران آنان را کوچک میشمارند و کمتر به تو دسترسی دارند. برای این گروه، از افراد مورد اطمینان خود که خدا ترس و فروتن هستند فردی را انتخاب کن، تا پیرامونشان تحقیق و مسائل آنان را به تو گزارش کنند، سپس در رفع مشکلاتشان به گونهای عمل کن که در پیشگاه خدا عذری داشته باشی؛ زیرا این گروه در میان رعیت بیشتر از دیگران به عدالت نیازمندند و حق آنان را به گونهای بپرداز که در نزد خدا معذور باشی».
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 سلام بر اهل بیت (علیهم السلام)
🔸 پس از نزول آیه تطهیر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) تا مدّت ها هنگام نماز صبح بر در خانه #فاطمه_زهرا می ایستاد و دو دست خود را بر دو طرف چهارچوب در می گذاشت و می فرمود: «السلام علیکم أهل البیت و رحمة الله و برکاته، الصلاة رحمکم الله ﴿اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیرًا﴾ أنا حرب لمن حاربتم، أنا سلم لمن سالمتم».
🔹 بعضی از روایات اِشعار دارد که آن حضرت تا آخر عمر شریف شان این کار را تکرار می کرد. از ابوالحمراء، خادم رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده است:
کان رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) یجیی ء عند کل صلاة فجرٍ فیأخذ بِعضادة هذا الباب؛ ثم یقول: «السلام علیکم یا أهل البیت ورحمة الله وبرکاته ـ فیردّون علیه من البیت ـ وعلیکم السلام ورحمةالله وبرکاته ـ فیقول: ـ الصلاة رحمکم الله « إنّما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت ویطهرکم تطهیراً » .
🔸 آنگاه نفیع بن حارث که راوی این حدیث است از ابوالحمراء پرسید: چه کسانی در خانه بوده اند؟ جواب داد:
علیّ وفاطمة والحسن والحسین(علیهم السلام) ».
این روایت که در آن آمده: «یجیی ءُ عنْد کلِّ صلاة فجرٍ» (وقت هر نماز صبح می آمد) و اشاره به مدت آن نشده است، ظهور دارد که آن حضرت این کار را تا پایان عمر انجام می داد، چنان که روایت ابن عباس که سیوطی آن را نقل کرده نیز این گونه است.
🔹 حدیث ابو الحمراء در مآخذ شیعه این گونه آمده است: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) تا پایان عمر این کار را انجام می داد:
«فلم یزل یفعل ذلک کل یوم إذا شهد المدینة حتّی فارق الدّنیا».
امام مجتبی(علیه السلام) نیز پس از پذیرش صلح تحمیلی در سخنرانی خود در حضور طاغوت شام فرمود:
... ثمّ مکث رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) بعد ذلک بقیّة عمره حتّی قبضه الله إلیه یأتینا کلّ یوم عند طلوع الفجر فیقول: الصلاة یرحمکم الله... .
🔸 این دو عبارت، صراحت دارد که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) تا آخر عمر این کار را انجام می داده است.
اتفاقاً این احتمال، مؤیدی نیز دارد و آن این که مدینه آن روز، پیوسته محل رفت و آمد وفْدها و گروه های مختلفی بود که از شهرها و روستاهای دور و نزدیک به آن جا می آمدند و با پیغمبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) مذاکره و مباحثه می کردند،آیات الهی را می شنیدند، احکام را می آموختند، پاسخ پرسش های خود را می گرفتند و.... از این رو بعید نیست که بگوییم: آن حضرت برای معرّفی « أهل البیت » به تازه واردها و تذکار و یادآوری دیگران تا آخر عمر شریف خود این کار را تکرار می کرد.
▫️ یادآوری. احتمال دارد که آیه تطهیر هفده ماه قبل از رحلت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل شده باشد و آن حضرت در تمام این مدّت، تلاوت آن را بر در خانه دختر خود تکرار می کرد. بدین طریق می توان بین این روایت و بقیه روایات جمع کرد.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#در_محضر_استاد
📚 شمیم ولایت، ص362.
🔰 @p_eteghadi 🔰