eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
4.5هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 توکل 🔸 نه به معنی تعطیل است (یك) و نه به معنی تقسیم كار است (دو). اگر كسی بگوید من كارها را به خدا واگذار كردم و خودش گرفتار عُطله و تنبلی بشود، این كرده است، این توكل نیست و اگر تقسیم بكند بگوید كه یك مقدار قدرت برای من است یك مقدار قدرت برای خدا، آن مقداری كه برای من است خودم انجام می‌دهم و آن مقداری كه مقدور من نیست به خدا توكل می كنم، این یك است این تشریك در كار است این توكل نیست. معنایش این است كه من مقداری را به حول و قوّه خودم انجام می‌ دهم، بقیه را به حول و قوّه خدا واگذار می ‌كنم! این با توحید سازگار نیست. 🔸 یك موحّد، با حول و قوّه الهی كار می ‌كند نه خود را به تنبلی و عُطله محكوم می‌ كند نه كار را از ذات اقدس الهی جدا می ‌داند، می ‌گوید در همه امور «بِحَولِ اللَّه وَ قُوَّتِهِ اَقُومُ وَ اَقْعُد». این ذكر نورانی مخصوص نماز نیست؛ در حال نماز، توحید را به ما آموختند؛ نه یعنی نمازگزار در قیام و قعود به حول و قوّه الهی حركت می ‌كند، بلكه معنای این ذكر این است كه نمازگزار می ‌گوید من معتقدم قیام من و قعود من به حول و قوّه الهی است. «بحول الله و قوّته تعالی فی جمیع اموری آناء اللیل و أطراف النهار أقوم و أقعد» نه یعنی قیام و قعود نماز من به حول و قوّه الهی است. 📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 24 تاریخ: 1390/12/01 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
✍ این‌که برخی علما توصیه می‌کنند که سوره «یس» خوانده شده و ثواب آن هدیه آن به حضرت زهرا(س) شود، مستندش چیست؟ گرچه قرائت هر بخشی از قرآن و هدیه آن به روح بزرگ بانویی که سرور جهانیان است از اجر و پاداش برخوردار خواهد بود، اما در منابع معتبر روایی، توصیه‌ای نیافتیم مبنی بر اینکه خصوص سوره یس را برای حضرتشان بخوانیم. منشأ این توصیه شاید وجود تناسبی باشد که در توصیف این سوره از قرآن و نیز حضرت زهرا(س) ارائه شده است. بدین صورت که از جانبی حضرت زهرا(س) «ریحانة النبی» لقب گرفته[1] و از طرفی دیگر، سوره یس نیز به عنوان «ریحانة القرآن» معرفی شده است.[2] شاید نیز چنین ختمی حاصل مکاشفات برخی اولیای الهی باشد که با وجود پذیرش اینکه دوستان خدا می‌توانند مکاشفاتی داشته باشند، اما در این پایگاه متکفل تعیین صحت و سقم یکایک مصادیق آنها نیستیم. [1]. ریحانه، لقب فاطمه زهرا(س) 93057 [2]. «عَلِّمُوا أَوْلَادَکُمْ یَس فَإِنَّهَا رَیْحَانَةُ الْقُرْآن‏»؛ شیخ صدوق، امالی، ص 677، بیروت، اعلمی، چاپ پنجم، 1400ق. (س) ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♻️امیرالمؤمنین بزرگ‌ترین منادی امنیت اجتماعی 📢برقراری امنیت اجتماعی، از جمله اهداف مهم حکومت اسلامی می‌باشد که در سایه آن، تحقق اهداف عالیه و رسیدن به رشد و کمال انسانی حاصل خواهد شد. امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام منادی بزرگ امنیت فردی و اجتماعی بود و اهتمام زیادی بر این مسئله داشتند. 1️⃣اولین نمونه، نوع پذیرش حکومت حضرت است که با اصرار مردم و بیعت آزادانه آنان حکومت را پذیرفت و در این زمینه مانند خلفای خودخوانده قبل، با زور و ترساندن بیعت نگرفت. حضرت در این‌باره می‌فرمایند: بیعت با ایشان امری اجباری و از روی ناآگاهی نبوده است. 2️⃣مورد بعدی تصریح حضرت به عنوان امام‌‌المؤمنین به این است که امنیت یکی از اهداف پذیرش حکومت است و بیان این‌که در سایه رونق دین و بر‌پایی علائم دیانت و حفظ حدود و مرزهای شریعت، امنیت فکری، فرهنگی و معنوی و دیگر امنیت‌ها به درستی فراهم خواهد شد. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎 چهار سؤال روز قیامت 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم): لا تَزولُ قَدَما عَبدٍ يَومَ القيامَةِ حَتّى يُساَلَ عَن اَربَعٍ: ۱. عن عُمُرِهِ فيما اَفناهُ ۲. و عَن شَبابِهِ فيما اَبلاهُ ۳. و عَن مالِهِ مِن اَينَ َ اكْتَسَبَهُ وَ فِيمَا أَنْفَقَهُ ۴. و عَنْ حُبِّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ؛ ✳️ انسان، در روز قيامت، قدم از قدم برنمى ‏دارد، مگر آن كه از چهار چيز پرسيده می‌شود: ۱. از عمرش كه چگونه گذرانده است؛ ۲. از جوانی‌اش كه چگونه سپرى كرده؛ ۳. از ثروتش كه از كجا به دست آورده و چگونه خرج كرده است؛ ۴. از دوستى ما اهل بيت. 📚 خصال، ص ۲۵۳، ح ۱۲۵ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
✍ آیا «سلاله» لقبی از القاب حضرت فاطمه زهرا(س) است؟ واژه «سلاله» در لغت به معنای چیزی است که منشأش چیز دیگرى باشد؛ لذا به فرزند، نژاد و نسل انسان از این جهت که از انسان باقی می‌ماند، سلاله گفته می‌شود و یکی از نام‌های نطفه انسان نیز سلاله است.[1] از آن‌جا که حضرت زهرا(س) فرزند پیامبر اسلام(ص) است، به حضرتشان می‌توان «سلالة النبی» گفت، اما نه آن‌که خود (سلاله) لقبی برای ایشان باشد. در همین راستا، شعری منسوب به امام حسین(ع) نیز وجود دارد که در آن از واژه «سلاله» برای مادر بزرگوارشان استفاده شده است: وَ فَاطِمُ‏ أُمِّی مِنْ سُلَالَةِ أَحْمَدٍ وَ عَمِّی یُدْعَى ذَا الْجَنَاحَیْنِ جَعْفَر[2] و مادرم فاطمه از نسل احمد است و عموی من جعفر صاحب دو بال(ذوالجناحین) خوانده می‌شود.[3]   [1]. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، محقق، مصحح، میر دامادی، جمال الدین،‏ ج 11، ص 339، بیروت، دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع، دار صادر، چاپ سوم، 1414ق. [2]. ابن شهر آشوب مازندرانی، مناقب آل أبی طالب ع، ج 4، ص 80، قم، علامه، چاپ اول، 1379ق. [3]. ر. ک: «القاب حضرت زهرا(س) در احادیث و منابع اسلامی»، 5380؛ «حضرت زهرا، اسامی و القاب»، 5525؛ «حلما از القاب حضرت زینب»، 28803. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️حجاب و عرف 🔸ممکن است برخی بانوان معتقد و محجبه نظری منفی نسبت به بُرقع(نقاب صورت) و پوشاندن صورت داشته و پوشاندن صورت را پوششی افراطی بدانند. افراط را چگونه تعیین می‌کنیم؟ اولین پاسخی که ممکن است به نظر بیاید، حواله دادن به عرف جامعه است. برای مثال با توجه به اینکه در عرف جامعه ایران در بسیاری از مناطق روبند رایج نیست، پوشاندن صورت غیرمتعادل و افراطی به نظر می‌آید. 🔸اگر هدف از حجاب؛ کسب معنویت، قرب الهی و عفت فرد و جامعه است، این ملاک چه مقدار کارایی دارد؟ عرف ملاکی سیار و متغیر است و با توجه به مکان و زمان‌ تغییر می‌کند، ملاکی سیال، نمی‌تواند تامین‌کننده عفت جامعه و سعادت بشر باشد، خصوصاً با توجه به ثابت بودن نیاز جنسی و عاطفی انسان‌ها در دوره‌ها و مکان‌های مختلف. 🔹بنابر برداشت عموم فقها از حدود حجاب، میزان ضروری و واجب حجاب بانوان پوشش تمام بدن و سر و صورت است، غیر از صورت و دست‌ها از مچ تا سرانگشت، این مقدار نیز باید بدون آرایش باشد. این حد ثابت است و با شرایط صِرفاً عرفی تغییر نمی‌کند. در حجاب شرعی نمی‌توان به صرف عرف جامعه و زمانه اتکا کرد. ملاک محکم و جهانی حجاب، همان دستوری است که خداوند برای سعادت انسان صلاح دیده است. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♻️تشبیهات قرآنی بصیرت 🔸قرآن کریم اشخاص بی‌بصیرتی همچون ابوجهل را به کور و نابینا تشبیه کرده است. از ابن عباس روایت شده است که منظور از اعمی (نابینا) در آیه «وَمَا یَسْتَوِی الْأَعْمَی وَالْبَصِیرُ»؛ «و نابینا و بینا هرگز برابر نیستند» ابوجهل است. آری انسان بی‌بصیرت همچون نابینا در تاریکی محض سیر می‌کند ولی شخص بابصیرت نه تنها خود در روشنایی سیر می‌کند؛ بلکه همچون نور، باعث بصیرت‌افزایی دیگران می‌شود. ⏫ لذا روایت شده منظور از نور در آیه «وَلَا الظُّلُمَاتُ وَلَا النُّورُ»؛ «و هیچ ظلمت با نور مساوی نخواهد بود.» امیرالمؤمنین علیه‌السلام است و منظور از ظلمات، ابوجهل است. 🔸قرآن کریم فرق بین با بصیرت و بی‌بصیرت را در ضمن تشبیهی زیبا چنین تبیین فرموده است: «وَمَا یَسْتَوِی الْأَحْیَاء وَلَا الْأَمْوَاتُ»؛ «و هرگز مردگان و زندگان یکسان نیستند» با توجه به روایات اسلامی منظور از احیاء (زندگان) در این آیه افراد بابصیرتی همچون، امیرالمؤمنین، حمزه، جعفر، حسن، حسین، فاطمه و خدیجه علیهم‌السلام می‌باشند و مقصود از اموات (مردگان)، كفّار مكه هستند که از بصیرت بی‌بهره بودند. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
✅ هیچ می‌دونستید؟؟؟ 💠 هیچ می‌دونستید سخت‌ترین نوع حمله به یه کشور چه‌جوریه؟ ❇️ حمله و تهاجم به یه کشور، صورت‌های مختلفی داره. یه حمله تمام عیار می‌تونه نظامی، سیاسی، اقتصادی و یا حتی فرهنگی باشه. از میون تمام این حملات، تهاجم فرهنگی از همه خطرناک‌تره، می‌دونید چرا؟ 💢 توی تمام این حملات، عملکرد دشمن و نیت‌هاش مشخصه؛ تمام مردم یه کشور که ضربه‌های دشمن رو می‌بینن، یک‌صدا و یک‌پارچه به کمک میان تا کشورشون رو نجات بدن؛ اما توی تهاجم فرهنگی دشمن ظرافت‌کاری و ریزبینی‌هایی داره که کمترکسی می‌فهمه کجا رو هدف گرفتن. ♦️ممکنه یه ملت سال‌های زیادی تحت هجوم قرار گرفته باشن، اما خودشون متوجه نباشن. 🔷 حتی ممکنه تهاجم دشمن رو به عنوان مُد یا روشن‌فکری قبول کنن؛ اون‌وقته که اگه کسی به مد و فرهنگ اعتراض کرد، یا خواست مردم رو آگاه کنه، خودِ مردم باهاش مقابله می‌کنن. 🔸هر جنگی ویژگی‌های خاص خودش رو داره، تهاجم فرهنگی هم همین طوره. 1️⃣ تهاجم فرهنگی معمولا نامرئی و نامحسوسه؛ اون توی قالب فیلم، لباس، شعر، دیالوگ یا حتی ضرب‌المثل ضربه خودش رو می‌زنه. 2️⃣ حمله فرهنگی دراز مدته؛ یهو بعد از بیست سال محصول دشمن رو کف خیابون می‌بینی. 3️⃣ فعالیت نظامی همه‌جانبه نیست؛ مثلا اول حمله زمینی رو شروع می‌کنن، اگه جواب نداد، سراغ یه آرایش یا نقشه دیگه میرن؛ اگه از همه طرف به بن‌بست خوردن، سراغ حمله هوایی میرن؛ اما تهاجم فرهنگی همه‌جانبه است؛ یعنی یه دفعه به همه چیز حمله می‌کنن که نفهمی از کجا خوردی. مثلا هم به مقدسات مذهبی حمله می‌کنن هم به تربیت بچه‌ها، هم فرهنگ خودشون رو با عکس‌ها، لباس‌ها و موسیقی‌ها و فیلم‌ها قالب می‌کنن، هم کشورت رو طوری جلوه میدن که فکر کنی جزو یه کشور عقب‌افتاده‌ای. از طرفی طوری کشور خودشون رو پر از لذت و آرامش و پیشرفت نمایش مید‌ن که باعث بشه از کشور خودت بدت بیاد؛ اون‌وقت موندن توی خونه خودت رو برای خودت خسارت می‌بینی. 📌 تهاجم فرهنگی مثل کار فرهنگی، آروم و بی‌سروصداست؛ پس مراقب نسخه‌هایی که دشمن برامون پیچیده باشیم. منبع: کتاب جنگ فرهنگی علیه انقلاب اسلامی، جواد منصوری، ص42 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️سنجش موفقیت با توجه به موانع 🔸در قرآن کریم از حضرت ابراهیم علیه‌السلام با صفات قهرمانانه تجلیل شده است. خداوند متعال ایشان را یک امّت معرفی می‌نماید، با اینکه حضرت ابراهیم علیه‌السلام نه تنها نتوانست نمرود را از بین ببرد؛ بلکه پس از نجات معجزه‌آسا از آتش نمرود، سرزمین بابل را ترک گفت و هجرت نمود. حضرت ابراهیم علیه‌السلام یک پیامبر کارآمد و موفق بود یا خیر؟ حتما موفق بوده است، برای سنجش موفقیّت او باید به شرایط غربت و تنهایی او در برابر یک دستگاه عظیم نمرودی، داشتن اهداف منسجم و مقدّس و نیز موانع موجود نگاه کرد. درباره نظام سیاسی جمهوری اسلامی نیز همین‌طور است، باید دید اهداف، امکانات و موانع چه بودند. 🔸جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تشکیل حکومت، آماج انواع حملات سخت و نرم از سوی استکبار جهانی قرار گرفت، دشمنان داخلی و خارجی در طول حیات 43 ساله این نظام جوان لحظه‌ای از دشمنی خود کوتاه نیامدند، جنگ تحمیلی و تحریم ظالمانه -که شدیدترین تحریم‌های جهان و فلج کننده نامیده شد- بر این نظام تحمیل شد و با در نظر گرفتن این موانع و جنگ رسانه‌ای می‌توان کارآمدی نظام را مثبت و موفق به حساب آورد. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️ امام و شناخت استکبار 🔶کافی است شما اندکی اخبار سیاسی فضای مجازی را پیگیری کنید. با انبوهی از اخبار مرتبط با آمریکا مواجه می‌شوید. شاید بهترین توصیف برای آمریکا این باشد: دولتی که بنای دخالت در امور کشورهای دیگر دارد و هر بار نیز جنایتی از جنس استعمار، تحریم، کودک‌کشی، ترور، کودتا و ... در جهان آفریده است. 🔸حضرت امام بر این باور بودند که شاهراه اصلی صلح، آرامش و سعادت در جهان با تضعیف و نابودی قدرت‌های سیطره‌جو و مستکبر حاکم جهان به دست می‌آید: «سلامت و صلح جهان بسته به انقراض مستکبرین است و تا این سلطه‌طلبان بی‌فرهنگ در زمین هستند، مستضعفین به ارث خود که خدای تعالی به آن‌ها عنایت فرموده است نمی‌رسند».[1] 🔸در نگاه امام زیاده‌خواهی مستکبران جهانی پایانی ندارد، ازاین‌رو با صراحت مسلمانان را هشدار می‌دهد که: 🔹«نکته مهمی که همه ما باید به آن توجه کنیم و آن را اصل و اساس سیاست خود با بیگانگان قرار دهیم این است که دشمنان ما و جهان‌خواران تا کی و کجا ما را تحمل می‌کنند و تا چه مرزی استقلال و آزادی ما را قبول دارند، به‌یقین آنان مرزی جز عدول از همه خوبی‌ها و ارزش‌های معنوی و الهی‌مان نمی‌شناسند و به گفته قرآن کریم هرگز دست از مقاتله و ستیز با شما برنمی‌دارند مگر این‌که شما را از دینتان برگردانند».[2] 📗پی‌نوشت: [1]. صحیفه امام خمینی ره، نشر آثار امام، ج 12، ص 144، 19/11/1358. [2]. همان، ج 21، ص 91، 29/4/1367. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 حیات محققانه 🔸 اگر وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: «أُعطیتُ جَوامِعَ الكَلِمِ»، اینكه آدم حرفِ بی ‌برهان نزند و حرف بی ‌برهان قبول نكند، جزء است. در سوره مباركه «حج» این اصل آمده است فرمود در هر شرایطی هستی، بالأخره یا امامی یا مأموم یا مرجعی یا مقلِّد یا عالِمی یا عامی, محقّق باش! اگر مرجعی، محقّقانه مرجع باش, اگر عالِمی، محقّقانه عالِم باش, اگر مقلّدی، محقّقانه مقلّد باش، دیگر در تقلید, تقلید نكن! 🔸 در آیه سه فرمود: ﴿وَمِنَ النَّاسِ مَن یجَادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیرِ عِلْمٍ وَیتَّبِعُ كُلَّ شَیطَانٍ مَّرِیدٍ﴾؛ این شخص مقلِّد است اما جدال می ‌كند بدون علم! خب اگر مقلّدی، باید در تقلید، محقّق باشی. چنین کسی چون در تقلید، محقّق نیست، تابع هر كسی شد, شد; هر جا صدا بلند شد این آنجا حضور دارد! فرمود: ﴿وَیتَّبِعُ كُلَّ شَیطَانٍ مَّرِیدٍ﴾. 🔸 در همان سوره مباركه «حج» آیه هشت به بعد به این صورت آمده بود: ﴿وَمِنَ النَّاسِ مَن یجَادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیرِ عِلْمٍ وَلاَ هُدی وَلاَ كِتَابٍ مُنِیرٍ ٭ ثَانِی عِطْفِهِ لِیضِلَّ عَن سَبِیلِ اللَّهِ﴾؛ بعضی‌ها هستند كه پیشرویی هستند «بغیر علم», بعضی‌ها پس‌رویی هستند «بغیر علم»؛ فرمود اگر پیشرویی, امامی، محقّق باش و اگر دنباله ‌رویی, مقلّدی، محقق باش! 📚 سوره مبارکه عنکبوت جلسه 15 تاریخ: 1391/10/02 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰