eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.4هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
4.1هزار ویدیو
66 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ مناظره زیبای هشام بن حکم با عالم سنی جهت اثبات امامت 🔰 روزی «هشام بن حکم» از یاران خاص امام صادق(علیه‌السلام) خدمت حضرت رسید، حضرت از او درباره مناظره‌اش با «عمر بن عبید» عالم بزرگ اهل سنت در آن زمان، سوال کرد، هشام در پاسخ گفت: داستان «عمرو بن عبيد» و سخنرانی او در مسجد بصره را بارها شنیده بودم، براى ملاقات و مناظره با او حركت کردم. روز جمعه بود که به مسجد بصره رسیدم، ديدم بسیاری از مردم به دور او حلقه زده‌اند و «عمرو بن عبيد» در میان آنان مشغول سخن گفتن است. ✅ جلو رفته و گفتم: اى مرد دانش‌مند، اجازه مى‏‌دهى سوالى بپرسم؟ گفت: آری؛ گفتم آيا چشم دارى؟ گفت: اى فرزند اين چه سوالى است؟ تو که مى‏‌بينى من چشم دارم، گفتم: سوال من این‌گونه است، گفت: سوال كن، اگر چه سوال تو احمقانه است؛ گفتم: با چشمت چه مى‏‌كنى؟ گفت با آن رنگ‌ها و اشخاص را مى‏‌بينم. 🔶 گفتم: آيا بينى دارى؟ گفت: بلى، گفتم: با بينى‏‌ات چه مى‏‌كنى؟ گفت: بوها را استشمام می‌كنم. گفتم آيا دهان دارى؟ گفت: بلى، گفتم: با دهانت چه مى‏‌كنى؟ گفت: طعم و مزه غذاها را مى‏‌چشم. گفتم: آيا گوش دارى؟ گفت: بلى، با آن صداها را مى‏‌شنوم. گفتم: آيا قوه ادراك و مغز مفكر دارى؟ گفت: بلى، گفتم: با آن چه مى‏‌كنى؟ گفت: با آن، هر چه را كه از راه حواس درک کنم، صحیح را از نادرست آن تشخیص مى‏‌دهم. ❇️ گفتم: آيا اين حواس و اعضا بى‏‌نياز از مغز و عقل نيستند؟ گفت: نه؛ گفتم: چگونه؟ گفت: اى فرزند، اين جوارح و حواس چون چيزى را ببينند يا بو كنند يا بچشند يا بشنوند و شك کنند که آیا واقعیت دارد یا خیر، این‌جاست به عقل و قوه مفکره نیاز پیدا می‌کنند و عقل است كه صحيح را تشخيص مى‏‌دهد و بر آن تكيه مى‏‌كند و مشكوك را باطل نموده طرد مى‏‌کند. 🔺 به او گفتم: بنابراين خداوند، قلب و مغز را براى رفع اشتباه حواس آفريده است؟ گفت: آرى؛ گفتم: اى «ابا مروان»(کنیه عمرو بود) خداوند تبارك و تعالى جوارح و حواس انسان را مهمل نگذاشته است و براى آنان امامى قرار داده، چگونه ممکن است اين خلق را در حيرت و ضلالت باقى گذارده، تمامى افراد انسان را در شك و اختلاف نگاه‌ داشته و براى آنان امامى كه رافع شبهه و شك آنان باشد و آنان را از حيرت و سرگردانى خارج كند، معيّن نکرده باشد؟ ✳️ در این هنگام عمر بن عبيد گفت: تو هشام بن حكم هستى؟ گفتم: نه، گفت: آيا از هم‌نشينان او هستى؟ گفتم: نه‏، گفت: پس از كجا آمده‌‏اى و اهل كجا هستى؟ گفتم: من اهل كوفه هستم؛ گفت: پس يقينا «هشام» هستى، سپس برخاست و من‌را در آغوش خود گرفت و بر جاى خود نشانيد. 💠 در این هنگام هشام گفت: امام صادق(عليه‌السلام) از بيان اين مناظره من بسيار خشنود شده و خنديدند و گفتند: «اى هشام، چه كسى به تو یاد داده اين‌طور مناظره کنى؟» عرض كردم: اين‌طريق را از وجود مبارك شما ياد گرفته ام. _____________ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ⁉️ چرا به حضرت علی علیه‌السلام وحی نازل نمی‌شد؟ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ❓اینکه گفته میشه پرچم‌های قبل از ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باطل هستند یعنی چه؟ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ آیا دعا با اراده و خواست خداوند تنافی دارد؟ 🔰 پاسخ 🔸 دعا یکی از علل موجود شدن پدیده‌هاست و منافاتی با اراده الهی ندارد. 🔹 برای تحقق قطعی یک پدیده در عالم، چندین عامل دست به دست هم داده و آن را به وجود می آورند. به عنوان مثال برای به دست آوردن میوه، در طول اراده الهی، نیاز به بذر و خاک و آب و کشاورز و ابزار کشاورزی و آفتاب و ...می باشد. 🔸 دعا به عنوان یکی از اجزاء نظام هستی و یکی از علل موجود شدن پدیده ها در این نظام هستی، دارای اهمیت است. یعنی اینگونه نیست که خداوند متعال از همان اول، تحقق یا عدم تحقق تمام پدیده ها را اراده کرده باشد و انسان هیچ نقشی در به وجود آمدن آن نداشته باشد. 🔹 در مثال قبل، شاید در قضا و قدر الهی، وجود یک طوفان سهمگین، مانع از به ثمر رسیدن میوه شود که این مانع، با دعا کردن برطرف می شود؛ یعنی خداوند اراده کرده است که اگر کشاورز دعا کرد، میوه به دست آورد و اگر دعا نکرد، چون یکی از عوامل تحقق میوه (دعا) وجود ندارد، محصولی به دست نیاید. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📀 💢 آیا دین جنگ راه می‌اندازد؟! 🎙 حجت الاسلام استاد پناهیان ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🌿فرا رسیدن ماه رجب مبارک 🌿 💠 اعمال شب و روز اول ماه رجب 🔻اعمال شب اول ماه رجب 🔸هنگام دیدن هلال ماه بگوید: " اَللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَینَا بِالْأَمْنِ وَ الْإِیمَانِ وَ السَّلامَةِ وَ الْإِسْلامِ رَبِّی وَ رَبُّک اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ." 🔸غسل کردن 🔸زیارت امام حسین(ع) 🔸بعد از نماز مغرب بیست رکعت، یعنی ۱۰ تا دو رکعتی نماز گزارده شود. 🔸بعد از نماز عشاء دو رکعت نماز گزارده شود: در رکعت اول حمد و ألم نشرح یک مرتبه و توحید سه مرتبه و در رکعت دوم حمد و ألم نشرح و توحید و معوذتین خوانده شود و پس از سلام، سی مرتبه لا إِلَهَ إِلا اللهُ بگوید و سی مرتبه صلوات بفرستد. 🔻اعمال روز اول ماه رجب 🔸روزه گرفتن 🔸غسل کردن 🔸زیارت امام حسین(ع) _دعا ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ❓آیا انسان در برزخ و آخرت نیز رشد و تکامل دارد یا تکامل انسان فقط مخصوص به عالم دنیاست؟ 🔰 پاسخ 🔹 حرکت تکاملی انسان، در هر سه مرحله دنیا، برزخ و آخرت ادامه دارد. 🔸 انسان در دنیا هم تکامل جسمی دارد هم تکامل روحی؛ تکاملی روح به واسطه اعمال رقم می‌خورد. انسان با هر عمل خیری که در دنیا انجام می‌دهد، یک حرکت تکاملی انجام داده و گام به گام به سمت کمال خود پیش می‌رود. 🔹 در برزخ نیز تکامل روح از راه‌های مختلفی ادامه پیدا می‌کند؛ از جمله به واسطه باقیات الصالحاتی که شخص در دنیا انجام داده است مانند صدقه جاریه، فرزند صالح و ... 🔸 در قیامت نیز امکان تکامل انسان وجود دارد؛ یکی از مواردی که انسان به وسیله آن در آخرت رشد پیدا می‌کند شفاعت است. شفاعت پیامبر و اهل بیت (علیهم‌السلام) سبب رشد روحی و معنوی مومنان در آخرت می‌شود. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 ولادت با سعادت حضرت امام محمد باقر علیه‌السلام و حلول ماه رجب مبارک باد! ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔹ائمه ما هم در معارف و علوم عقلیه، و هم در امور شرعیه و تکلیفیه، مرجعند... 🔹این دو که سهل است، ائمه، غیر اینها را هم دارند: ☘️ توسلات، تحصنات، تحفظات؛ 🌸 از اینها راه مناجات با خدا، راه عبودیت خدا و اعمال را [می‌توانیم یاد بگیریم]، 🔹بلکه می‌توانیم به تبعیت اینها، اوقات ما در طاعت خدا، [چنان] مستغرق بشود [که] هرچه بکنیم از طاعت خارج نشویم. 📚 به‌سوی محبوب، ص١١٨ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
. 💠 شیرین‌تر از عسل! ※ فضائل ▫️ ماه خودسازی، عبودیت و معرفت. ماهی که با ندای «این الرجبیون» شناخته و با اعمال عبادی و نجواهای معرفتی‌اش تزئینی ملکوتی می‌گیرد. 🔅(ص) : ماه رجب ماه بزرگ خدا است و ماهى در حرمت و فضیلت به آن نمى‏رسد ... و رجب ماه خدا است و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است كسى كه یك روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودى خدای بزرگ می‌گردد و غضب الهى از او دور می‌گردد و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته گردد. 🔅 : هر كس یك روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش جهنم یك سال، از او دور شود و هر كس سه روز از آن را روزه بگیرد بهشت بر او واجب می‌گردد. و نیز فرمود: رجب نام نهرى است در بهشت که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‏تر است. هر كس یك روز از رجب را روزه بگیرد البته از آن نهر بیاشامد. 👇👇
🔅از روایت است كه حضرت رسول اکرم(ص) فرمود: ماه رجب ماه استغفار امت من است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش كنید كه خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را "أصب" ‏گویند زیرا كه رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار ریخته مى‏شود پس بسیار بگوئید:«أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ». 🔸روزه ماه رجب فضیلت بسیار دارد و روایت شده كه اگر شخصی قادر بر آن نباشد هر روز صد مرتبه این تسبیحات را بخواند تا ثواب روزه آن را دریابد: ▫️ سبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِیلِ سُبْحَانَ مَنْ لا یَنْبَغِى التَّسْبِیحُ إِلا لَهُ سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَكْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ . ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢ماه رجب💢 امام صادق فرموده‏اند: در بهشت جويى است كه نامش رجب و آب آن سپيدتر و شفاف‏تر از برف و يخ و شيرين‏تر از عسل است. هر كس يك روز از رجب روزه بگيرد، خداوند از آب آن جوى به او مى‏آشاماند. همان حضرت فرموده است، روز رستاخيز سروشى از درون عرش ندا مى‏دهد رجبى‏ها كجايند؟ گروهى برمى‏خيزند كه چهره‏شان براى مردم محشر مى‏درخشد، بر سرشان تاج پادشاهى آكنده از مرواريد و ياقوت است. همراه هر يك از ايشان هزار فرشته از سوى راست و هزار فرشته از سوى چپ ايستاده‏اند و به او مى‏گويند اى بنده خدا! كرامت خداى بر تو گوارا باد! از عرش هم ندا مى‏آيد كه اى بندگان و كنيزكان من! سوگند به عزت و جلال خودم جايگاه شما را گرامى و عطاى شما را جزيل قرار مى‏دهم و غرفه‏هايى از بهشت به شما ارزانى مى‏دارم كه از زير آن جوى‏ها جارى است و جاودانه در آن خواهيد بود و پاداش عمل‏كنندگان چه نيكوست، شما براى من در ماهى روزه مستحبى گرفتيد كه حرمت آن ماه را بزرگ و حق آن را واجب كرده‏ام. اى فرشتگان من! اى بندگان و كنيزكان مرا به بهشت درآوريد. امام صادق اضافه فرموده است كه اين پاداش كسى است كه چيزى از ماه رجب را روزه بگيرد، هر چند يك روز از دهه اول يا دوم يا آخر آن باشد. فضائل الأشهر الثلاثة ؛ ؛ ص31 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
معرفی کتاب الصوم و الاعتکاف اثر ارزشمند آیت الله العظمی جوادی آملی: کتاب دو جلدی الصوم و الاعتكاف از دیگر تقریرات درس فقه مرحوم آیت‌الله سید محمد یزدی است که به بررسی مسائل فقهی روزه و اعتکاف می‌پردازد. جلد اول از آغاز کتاب صوم تا پایان فصل مربوط به افرادی است که روزه آن‌‌‌‌‌‌‌ها صحیح (من یصح منه الصوم) است و جلد دوم از بحث اقسام روزه تا پایان مباحث روزه و تمام کتاب اعتکاف را در بر دارد. تاریخ آغاز کتاب الصوم مشخص نیست اما تاریخ آغاز بحث اعتکاف ۲۴ رجب ۱۳۷۹ قمری بوده است. نکتۀ دیگر اینکه چند فرع آخر کتاب اعتکاف در تقریر شرح نشده است و این کتاب در سال ۱۳۹۷ (۱۴۳۹ ق) برای اولین بار توسط دار الاسراء منتشر شده است. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال: ❓درباره صفات ثبوتیه و سلبیه خداوند متعال توضیح دهید؟ 📌 صفات الهی در کتب کلامی به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: 1️⃣ صفات ثبوتیه یعنی: صفاتی که از وجود ناشی شده و کمال محسوب می‌شوند و باید آن اوصاف در خداوند متعال وجود داشته باشد مثل علم، قدرت، حیات؛ 2️⃣ صفات سلییه نیز یعنی: صفاتی که از نقص و نیاز بر می‌آیند و از خداوند متعال سلب می‌شوند مثل جسم داشتن، خوابیدن، خوردن و... . 🔰 شیعه معتقد است: خداوند سبحان چون واجب الوجود است و قائم به نفس، نباید هیچ نیازی به کسی یا چیزی داشته باشد. چرا که اگر به کسی نیاز داشته باشد، نمی‌تواند واجب باشد؛ واجب یعنی موجودی که تنها به خود متکی است و به دیگری هیچ نیازی ندارد. حال با توجه به این استدلال باید گفت: خداوند متعال باید جمیع صفات کمالیه را داشته باشد، یعنی هر صفتی که انسان تشخیص می‌دهد که خوب است و کمال محسوب می‌شود، باید در خداوند متعال وجود داشته باشد؛ چرا که اگر موجود نباشد نقص لازم می‌آید، و هر گاه نقصی وجود داشته باشد، قطعا شخص دیگری باید باشد که آن نیاز و نقص را برطرف کند؛ مثلا اگر واجب علم نداشته باشد، جاهل بوده و به شخص دیگری نیاز دارد که به او تعلیم دهد، پس با واجب بودن سازگاری ندارد. 💢 در نتیجه: واجب متعال چون واجب‌الوجود است و بی‌نیاز، باید تمام صفات کمالیه را داشته باشد. 👈 هم‌چنین هیچ صفت سلبی نباید در خداوند متعال باشد؛ چون وجود آن صفت نقص است و با واجب بودن سازگاری ندارد، مثلا اگر خداوند سبحان نیاز به خوراک داشته باشد، باید خوراکی قبل از او بوده باشد تا واجب با خوردنش ادامه حیات دهد، در حالی‌که او خالق همه چیز است. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ⁉️ چرا بعضی می گویند تشکیل حکومت اسلامی قبل از ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باطل است؟ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ اندیشه شیعی انقلاب 🔸در انقلاب اسلامی ایران به اعتراف اندیشمندان چیزی وجود دارد که سایر ادیان و ممالک فاقد آن هستند؛ به عبارتی شیعه دارای اندیشه منحصر به فردی است که در سایه انقلاب اسلامی این اندیشه در جهان انعکاس پیدا کرده است. 🔸«میشل فوکو» فیلسوف و جامعه‌شناس فرانسوی می‌‏نویسد: «برای مردمی که روی این خاک (ایران) زندگی می‏‌کنند، جست‌‏وجوی چیزی‏ که ما غربی‏‌ها آن‏ را (معنویت سیاسی) پس از رسانس و بحران زندگی مسیحیت از دست داده‏‌ایم، چه معنا دارد؟ هم اکنون صدای خنده فرانسوی‏‌ها را می‏‌شنوم؛ اما من می‌‏دانم که اشتباه می‏‌کنند». فوکو در ادامه می‌‏گوید: «هیچ عبارتی برای ایرانیان، خنده‌‏آورتر، ابلهانه‌تر، خشک‌‏تر و غریب‌‏تر از عبارت (دین افیون توده‏‌هاست) وجود ندارد. تشیع، پیروان خود را به نوعی بی‏‌قراری مسلح می‏‌کند و در ایشان شوری می‌‏دهد که هم سیاست است و هم دین. تشیع، همراه با احساس و عشق است؛ اما این احساس با تعقل و عقلانیت که در مکتب تشیع بسیار مهم است، جهت می‏‌یابد». ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
اگر خدا رابرای ترس از جهنم عبادت کنیم در آخرت فایده ای نیز برای ما دارد؟.mp3
467.7K
⭕️ سوال ⁉️ اگر خدا رابرای ترس از جهنم عبادت کنیم در آخرت فایده ای نیز برای ما دارد؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 💢 چرا بچه‌ها منحرف می‌شوند؟ 🎙 حجت‌الاسلام استاد عالی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
آخر الزمان هست و شرایط سخت است آیا در این زمان امکان دارد علما هم گمراه بشوند؟ چه کنیم که ما گمراه نشویم؟.mp3
12.03M
⭕️ سوال ❓آخر الزمان هست و شرایط سخت است آیا در این زمان امکان دارد علما هم گمراه بشوند؟ چه کنیم که ما گمراه نشویم؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 🔷 ماه رجب در کلام امام خمینی رحمه‌الله ❗️ بهترین اوقات خودسازی در این سه ماه است ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 🔸امام کاظم علیه السلام: رَجَبٌ شَهرٌ عَظيمٌ يُضاعِفُ اللّهُ فيهِ الحَسَناتِ ويَمحُو فيهِ السَّيِّئاتِ، مَن صامَ يَوماً مِن رَجَبٍ تَباعَدَت عَنهُ النّارُ مَسيرَةَ سَنَةٍ، ومَن صامَ ثَلاثَةَ أَيّامٍ وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ. 🔹رجب، ماه بزرگی است که خداوند، [پاداش] نیکی‏ها را در آن، دو چندان و زشتی‏ها را در آن، محو می‏کند. هر کس یک روز از رجب را روزه بگیرد، آتش [دوزخ] به فاصلۀ یک سال راه از او دور می‏شود و هر کس سه روز را روزه بگیرد، بهشت برایش واجب می‏شود. 📚كتاب من لا يحضره الفقيه: ج ٢ ص ٩٢ ح ١٨٢٢ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
نقدی بر مولوی عبدالحمید در مورد سن حاکم !!!! ▫️کانال رسمی مولوی عبدالحمید تیتر زده است که مولوی عبدالحمید گفته است که افراد هشتاد و نود ساله نمی توانند برای جوانان تصمیم گیری کنند !!!! ❗️ ظاهرا جناب عبدالحمید می خواهد یکی از شرایط حاکم را سن و جوانی حاکم بیان کند , در حالی که این سخن بر خلاف اعتقاد صریح اهلسنت است و متاسفانه مولوی عبدالحمید در این موضوع نیز با اعتقاد اهلسنت مخالفت کرده است و مذهب جدیدی عرضه کرده است !!!! 👌علمای اهلسنت معتقدند که یکی از شرایط حاکم اسلامی , مسن بودن او است و حاکمی که مسن و پیر باشد به حکومت سزاوارتر است , چنان که برخی می نویسند : " يك اشكالى كه بر خلافت امير المؤمنين عليه السّلام داشتند جوانى او بود. مى‏گفتند: على جوان است. ابو عبيده جرّاح در مسجد كه على را براى بيعت برده بودند به او گفت: يابن عمّ، إنّك حديث السّنّ و هؤلاء مشيخة قومك، ليس لك مثل تجربتهم و معرفتهم بالامور، و لا أرى أبابكر إلّا أقوى على هذا الأمر منك و أشدّ احتمالا و اضطلاعا به، فسلّم لأبى بكر هذا الأمر! فإنّك إن تعش و يطل بك بقاء فأنت لهذا الأمر خليق و به حقيق فى فضلك و دينك و علمك و فهمك و سابقتك و نسبك و صهرك! «اى پسر عمو! تو جوانى و سنّت كم است، و اين جماعت، شيوخ قوم تو هستند! تو همانند آنها تجربه و معرفت به امور را ندارى، و من به يقين مى‏دانم كه ابوبكر از تو بر اين امر قدرتش افزونتر است! و صبر و طاقتش در نهوض و قوّت در حمل اين بار بيشتر است! تو اين خلافت و امامت را به ابوبكر بسپار! پس اگر زنده ماندى و عمرت طولانى شد در آن صورت تو براى حكومت سزاوارى، و براى حمل اين بار، استوار و متين و نيرومند و قمين! به جهت فضل تو و دين تو و علم تو و فهم تو و سابقه تو و نسب تو و دامادى تو». " 📚الامامه و السیاسه ص 12 👌در اينجا مى‏بينيم كه با اين عبارات حساب شده، چگونه ابو عبيده جرّاح كه سوّمين نفرى است كه با ابوبكر بيعت كرده است و از كارگردانان سقيفه بوده و لحظه‏اى از طرفدارى شيخين دريغ نمى‏كرده است، علىّ بن ابيطالب را با وجود فضل و دين و علم و فهم و سابقه و نسب و دامادى كه بر شيخين برترى داشته است به گناه جوان بودن، از اقدام به امارت و در دست گرفتن امور مسلمين برحذر مى‏دارد و مى‏گويد: اندوهگين مباش كه در زمان پيرى اگر زنده باشى به خلافت خواهى رسيد! " 📚امام شناسی ج 8 ص 105 👌بر همین اساس ذهبی عالم نامی اهلسنت یکی از امتیازاتی که برای ابوبکر ذکر می کند که او را مستحق حکومت می کرد , مسن بودن و پیر بودن ابوبکر بیان می کند: 📚تاریخ الاسلام ذهبی , ج 2 ص 584 ( به نقل از کتاب سوالات ما , حسین تهرانی ص 19 و 42 ) 👌همینطور قرآن تصریح می کند که ابراهیم علیه السلام در پیری صاحب فرزند شد و به مقام امامت و رهبری جامعه رسید : ( هود 72 _ بقره 124 ) ❕یعقوبی مورخ بزرگ اهلسنت می نویسد که سن ابراهیم علیه السلام در وقتی که عهده دار امامت و رهبری جامعه بود و از دنیا رفت , صد و نود و پنج سال بوده است : " توفي إبراهيم، و كانت وفاته يوم الثلاثاء لعشر خلون من آب، و كانت حياته مائة و خمسا و تسعين سنة. " 📚تاریخ یعقوبی ج 1 ص 28 👌همینطور در روایات صحیح اهلسنت آمده است که افراد مسن و پیرتر باید عهده دار مقام امامت جمعه و جماعت شوند : "فَلْيَؤُمَّهُمْ أَكْبَرُهُمْ سِنًّا _ لْيَؤُمَّكُمَا أَكْبَرُكُمَا». 📚صحیح مسلم ج 1 ص 465 _ 466 _ سنن ابن ماجه ج 2 ص 218 _ سنن ابی داود ج 1 ص 280 _ مسند احمد ج 28 ص 320 👌خود جناب عبدالحمید هم که به عنوان سرپرست و رهبر دینی اهلسنت بلوچستان معرفی می شود از افراد مسن با ٧٦ سال سن می باشد !!!! ❕در قرآن نیز شرط عدم پیری برای حاکم جامعه بیان نشده است , آنچه ملاک است آن است که حاکم قدرت انجام دادن وظائفش را داشته باشد اگر چه سنش هم بالا رفته باشد , در صورتی که قدرت جسمانی لازم برای انجام وظائف را داشته باشد , باز هم حاکم مستحق حکومت است . 👌شروطی که در قرآن برای حاکم اسلامی بیان شده است , عبارتند از : ❕اجتناب از استبداد _ اجتناب از ظلم _ احسان _ اقامه نماز _ امانتداری _ ایمان _ پرداخت زکات _ تقوا _ توانایی جسمی _ توانایی علمی _ عبودیت _ عدالت _ عمل صالح _ قاطعیت _ مشورت ( آل عمران ١٥٩ _ یوسف ٧٨ _ ٧٩ _ ٥٦ _ مائده ٥٥ _ نساء ٥٨ _ یوسف ٥٤ _ ٥٥ _ نساء ١٤١ _ اعراف ١٢٨ _ بقره ٢٤٦ _ ٢٤٧ _ انبیاء ١٠٥ _ص ٢٦ _ نور ٥٥ _ آل عمران ١٥٩ ) 📚فرهنگ قرآن ج 12 ص 92 ( شرایط حاکمان ) ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 فیّاض 🔸 «دادِ او را قابلیت شرط نیست»؛ اگر این سخن مولوی خوب بررسی شود، می ‌گوید كسی كه با خدا رابطه تنگاتنگ دارد نمی ‌شود گفت او لیاقت ندارد، خب لیاقت را چه كسی می‌دهد؟ بیان نورانی امام سجاد در طلیعه دعای این است که خدایا! آنها كه داشتند مگر چه كسی به آنها داد: «لاَ الَّذی‏ اَحْسَنَ اسْتَغْنی‏ عَنْ عَوْنِكَ وَرَحْمَتِكَ»؛ اگر بگویید آنها استعداد داشتند، خب چه كسی به آنها استعداد داد؟ دادِ او را قابلیت شرط نیست ٭٭٭ بلكه شرط قابلیت دادِ اوست آن یكی جودش گدا آرد پدید ٭٭٭ وان دگر بخشد گدایان را مزید 🔸 ، ماه درخواست ظرفیت است! درست است كه بعضی از كارهای بدی كه كردیم از ما ظرفیت را گرفته است; ولی ظرفیت‌ دِه همچنان بخشنده است! اولاً از او ظرفیت طلب كنیم، استحقاق طلب كنیم، لیاقت طلب كنیم و ثانیاً از حضرتش مسئلت كنیم كه به این ظرفیت، پاسخ مثبت بدهد و مظروف را عطا كند. دادِ او را قابلیت شرط نیست ٭٭٭ بلكه شرط قابلیت دادِ اوست خدا دو كار می‌كند: اول می ‌دهد بعد عطا می ‌كند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/02/11 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 تولّی و تبرّی 🔸 اسماعیل جُعفی به عرض کرد: شخصی محبت امیرالمؤمنین (علیه السلام) را در دل دارد، لیکن از دشمن او تبرّی نمی جوید و می گوید: علی (علیه السلام) نزد من محبوب تر است. امام باقر (علیه السلام) فرمود: چنین کسی و آشفته خاطر است و دشمن محسوب می شود، پشت سر او نماز نگذار، او کرامت و ارزشی ندارد، مگر این که از او بترسی و مجبور به تقیه باشی؛ قلتُ لأبى جعفر علیه السلام: رجلٌ یحبّ أمیرالمؤمنین علیه السلام و لا یتبرّأ من عدوّه و یقول: هو أحبّ إلىّ ممّن خالفه فقال علیه السلام: «هذا مخلّطٌ و هو عدوٌّ فلا تصلّ خلفه و لا کرامة إلا أن تتّقیه». کسی که به یکی از دو امر مهم، یعنی یا تمسّک می جوید و به دیگری بی اعتناست، همانند کسی است که اقرار به وجود خدا و یگانگی او داشته باشد اما به بت ها و آلهه های دروغین نیز بی میل نباشد یا همانند کسی است که به آیین بت پرستی کفر بورزد اما دل در گرو ایمان به خدا نداشته باشد. 🔸 ، همانند ایمان به خدا و کفر به طاغوت به سوی کمال و تعالی و ترقی است که هیچ یک به تنهایی کفایت از دیگری نمی کند و با یکی از آن دو نمی توان صعود کرد. همانند دو چشم است که برای پیمودن راه حق و رسیدن به سرچشمه نور باز بودن و به کار گرفتن هر دوی آن لازم است. شخصی به امیرمؤمنان (علیه السلام) گفت: من در کنار دوستی شما فلان کس را نام یکی از دشمنان آن حضرت را ذکر کرد نیز دوست دارم. آن حضرت در جواب گفت: اکنون تو اعور و یک چشم هستی که تنها فضایل ما را می نگری و به ما علاقه مندی. باید چشم دیگر تو باز باشد تا به وسیله آن رذایل دشمنان ما را نیز ببینی و به آنان بغض و کینه داشته باشی، لیکن این وضع دوام نمی یابد؛ زیرا حق و باطل و . در آینده یا هر دو چشم خویش را از دست می دهی و کور می گردی یا چشم دیگرت بینا می شود و بغض و کینه دشمنان ما را نیز به دل خواهی گرفت. 📚 ادب فنای مقربان، ج1، ص61. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰