❓پرسش
❔برخی از ضد دینان اشکال می کنند که مگر نمی گویید خدایتان عالم به تمام امور است پس چرا شما را امتحان می کند مگر چیزی برای او مخفی است تا با امتحان آشکار شود .مگر جز این است که امتحان گرفتن برای کسب آگاهی از وضعیت افراد است ❓
💠پاسخ💠
🌀در این شکی نمی باشد که یکی از سنت های خداواند علیم و حکیم سنت ابتلائ و آزمایش مردمان می باشد .
🔶می فرماید:
«قطعا همه شما را با چیزهایی از ترس ، گرسنگی ، زیان مالی ، و جانی ، و کمبود میوه ها آزمایش می کنیم»
🔶بقره155
🔶ومی فرماید:
« آیا مردم گمان می کنند بدون امتحان رها می شوند نه هرگز بلکه همگی باید امتحان دهند»
🔷عنکبوت 1
👌در این باره روایات متعددی نیز در مجامع روایی ما نقل شده است؛
📚بحار الانوار ج5 ص210 باب 8
❗️اما باید توجه کرد که امتحان الهی با امتحانی که بین افراد بشر متداول است تفاوت دارد.بشر بر اثر کوتاهی و نارسایی دانش خود برای کشف حقیقت و رفع ابهام ناچار است از در آزمایش وارد شود ولی از آنجا که یک چنین حالتی برای خدا محال است و او در پرتو علم نامحدود خود از تمام امور آگاهی دارد امتحان درباره او به این معنا قبول نیست بلکه امتحان او برای اهداف دیگری است ؛
1⃣تربیت و پرورش استعدادها ؛
🗯روزی که بشر دیده به جهان می گشاید در نهاد او یک سلسله استعدادها و امکانات شگفت انگیزی وجود دارد .همه کمالات انسانی و فضایل اخلاقی به صورت استعداد در کانون او نهفته و سرشت او با آنها عجین و خمیر شده است ولی این استعداد ها مانند منابع زمینی است که بدون وسائل مخصوص آشکار نمی شود و از مرحله قوه و استعداد به مرحله فعلیت نمی رسند .بدیهی است تا این شایستگی ها به مرحله ظهور نرسد هرگز تکامل و فضیلت و به دنبال آن پاداش و ثواب وجود خارجی نخواهد یافت .
👌چنین آزمایشی به منظور تربیت انسانها و پرورش صفات عالی انسان در کانون وجود آنها انجام می گیرد و اگر این تکالیف و آزمایش ها نبود هرگز این شایستگی ها در کانون وجود انسانها ظاهر و آشکار نمی گشت وکسی مستحق پاداش و تقدیر نمی گردید.
❗️این یک قانون کلى و سنت دایمى پروردگار است که براى شکوفا کردن استعدادهاى نهفته و از قوه به فعل رساندن آنها و در نتیجه، پرورش دادن بندگان، آنان را مى آزماید.
👌یعنى همان گونه که فولاد را براى استحکام بیشتر در کوره مى گدازند تا به اصطلاح آبدیده شود، آدمى را نیز در کوره حوادث سخت پرورش مى دهد تا مقاوم گردد.
🔷در واقع امتحان خدابه کار باغبانى پر تجربه شبیه است که دانه هاى مستعد را در سرزمین هاى آماده مى پاشد، این دانه ها با استفاده از مواهب طبیعى شروع به نمو و رشد مى کنند.تدریجاً با مشکلات مى جنگند و با حوادث پیکار مى نمایند در برابر طوفان هاى سخت، سرماى کشنده و گرماى سوزان ایستادگى به خرج مى دهند تا شاخه گلى زیبا یا درختى تنومند و پر ثمر بار آید که بتواند به زندگى و حیات خود در برابر حوادث سخت ادامه دهد.
❗️سربازان را براى این که از نظر جنگى نیرومند و قوى شوند به مانورها و جنگ هاى مصنوعى مى برند و در برابر انواع مشکلات ؛تشنگى، گرسنگى، گرما، سرما، حوادث دشوار، و موانع سخت، قرار مى دهند تا ورزیده و آبدیده شوند.و این است رمز آزمایش هاى الهى.
❗️امیر مومنان على علیه السلام تعریف بسیار پر معنى در زمینه فلسفه امتحانات الهى دارد مى فرماید:
🔶«گر چه خداوند به روحیات بندگانش از خودشان آگاه تر است ولى آنها را امتحان مى کند تا کارهاى خوب و بد که معیار پاداش و کیفر است از آنها ظاهر گردد»
📚نهج البلاغه کلمات قصار 93
❗️یعنى صفات درونى انسان به تنهایى نمى تواند معیارى براى ثواب و عقاب گردد، مگر آن زمانى که در لابلاى اعمال انسان خودنمایى کند، خداوند بندگان را مى آزماید تا آنچه در درون دارند در عمل آشکار کنند، استعدادها را از قوه به فعل برسانند و مستحق پاداش و کیفر او گردند.
❗️مثلا هنگامی که خداوند ابراهیم را با فرمان ذبح اسماعیل آزمایش می کند هدف این نیست که بداند ایا ابراهیم او را اطاعت می کند یا خیر بلکه هدف این است که روح فرمانبرداری و تسلیم در برابر دستورات خدا را که در وجود ابراهیم بود پرورش دهد و به مرحله فعلیت برساند و از این طریق گامی به سوی تکامل بردارد.
🔷اگر آزمایش الهى نبود این استعدادها شکوفا نمى شد و میوه هاى اعمال بر شاخسار درخت وجود انسان نمایان نمى گشت و این است فلسفه آزمایش الهى در منطق اسلام.
📚تفسیر نمونه ج1 ص527
👌ادامه پاسخ 👇👇👇
👌ادامه پاسخ 👇👇👇
2⃣ثمره دیگر امتحان الهی که مربوط به امتحانات دسته جمعی است این است که علاوه بر موضوع تربیت ، هدف شناخته شدن افراد صالح و فاسد و مومن از منافق و خوب و بد است .قرآن می فرماید:
« تا خداوند افراد با ایمان را خالص گرداند و ورزیده شوند و کافران به تدریج نابود سازد»
🔷ال عمران 141
3⃣فایده سوم امتحان الهی اتمام حجت برای آن عده از مدعیان دروغگو است که در مواقع عادی هزار گونه ادعا دارند و در مقام عمل هیچ .
❗️با امتحان و آزمایش الهی وضع آنها روشن می شود.اگر این گونه افراد در بوته امتحان نیفتند و درون تهی خود را که بر خلاف ظاهر آراسته آنهاست آشکار نکنند ممکن است هم خودشان در اشتباه بمانند و هم دیگران و کیفرهای الهی یا عدم لطف الهی را ظالمانه فرض کنند اما امتحان پرده از روی آنها بر می دارد و آنها که فلز وجودشان بی ارزش است حقیقت وجودشان برای خودشان و دیگران آشکار می گردد.
📚پاسخ به پرسش های مذهبی، مکارم شیرازی و سبحانی تبریزی ص365
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
305.mp3
1.19M
📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم
📃 صفحه 305
🎙 قاری: #منشاوی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#زنده_بودن_مردگان_حیات_برزخی
🤔#پرسش
❔میدونید در نهج البلاغه از توسل به مردگان و قبور نهی شده است؟!
شیعیان ببینند و بیاموزید😊
علی رضی الله عنه در نهج البلاغه درباره ی مردگان چنین میگوید:
«فَهُمْ جِيرَةٌ لا يُجِيبُونَ دَاعِيا، وَ لا يَمْنَعُونَ ضَيْما، وَ لاَ يُبَالُونَ مَنْدَبَةً؛ إ نْ جِيدُوا لَمْ يَفْرَحُوا، وَ إ نْ قُحِطُوا لَمْ يَقْنَطُوا، جَمِيعٌ وَ هُمْ آحَادٌ، وَ جِيرَةٌ وَ هُمْ اءَبْعَادٌ، مُتَدانُونَ لا يَتَزاوَرُونَ.» خطبه 11 نهج البلاغه
یعنی: رفتگان همسايگاني هستند كه هرگاه آنان را بخوانند پاسخي نميدهند و ظلم و ستمي را دفع نمي كنند، و متوجه نوحه سرايي و مداحي نمي شوند! اگر در حق ايشان نيكي شود شاد نگردند، و اگر قحطي شود نا اميد نمي شوند، با هم هستند در حالي كه تنها هستند و همسايه اند در حالي كه از هم دور هستند، به زيارت يكديگر نمي روند!😊
أصبحتْ مساكنهم أجداثاً، وأموالهم ميراثاً، لا يعرفون من أتاهم، ولا يحفلون من بكاهم، ولا يجيبون من دعاهم.
نهج البلاغه خطبه 235
یعنی: رفتگان گورشان خانههايشان گشت و اموالشان به ميراث رفت، كسي را كه بر سر گورشان مي آيد نميشناسند و به كسي كه برايشان گريه ميكند توجهي ندارند و هر كس كه ايشان را بخواند جواب نميدهند!!!!
💠#پاسخ💠
👌آنچه در خطبه ها بالا از نهج البلاغه آمده است در باره دنياپرستان غافل و بى خبر مى باشد . دنیا پرستانی که خدا را به دست فراموشی سپرده و جز هواپرستی محصول عمرشان نیست . حضرت در وصف حال آنها می فرماید ؛
« (آرى) آنها را به سوى قبرشان بردند، در حالى كه اختيارى از خود نداشتند، و در درون قبرهايشان جاى دادند، در حالى كه مهمان نبودند در دل سنگهاى گسترده، خانه هاى قبر براى آنان ساخته شد، و از خاك كفنهايى، و از استخوانهاى پوسيده همسايگانى داشتند، همسايگانى كه هيچ ندايى را پاسخ نمى گويند و در برابر هجوم ستمگران كمكى به همسايه خود نمى كنند و به گريه ها اعتنايى ندارند، نه از بارش باران خوشحال مى شوند، نه از قحطى مأيوس و ناراحت، همه گرد هم هستند ولى تنهايند همسايگان نزديكند ولى از هم دورند، در كنار همند ولى هيچگاه به ديدار هم نمى روند نزديكند اما با هم تماس نمى گيرند. عاقلانى هستند كه دشمنى ها از دل آنها رخت بربسته، و جاهلانى كه آتش كينه در دل آنها فرو مرده، نه از زيان آنها ترسى است و نه به دفاع آنها اميدى، برون زمين را به درون آن تبديل كرده اند، و خانه تنگ و تاريك را به جاى خانه هاى وسيع، غربت را به جاى ديدار اهل و عيال و ظلمت را به جاى نور، پذيرفته اند (آرى در قيامت) آنها به سوى زمين باز مى گردند، همان گونه كه در آغاز از زمين (و خاك) جدا شدند. اين در حالى است كه همگى پا برهنه و عريانند آنها از روى زمين با اعمال خويش به سوى حيات ابدى و سراى جاودانى كوچ كرده اند، آن گونه كه خداوند فرموده: «همان طور كه آفرينش را آغاز كرديم، آن را باز مى گردانيم، اين وعده اى است قطعى كه آن را انجام مى دهيم».
📚نهج البلاغه خطبه 111
👌و در خطبه دیگر می فرماید ؛
« (در انجام اعمال نيك) كوشا باشيد و براى سفر آخرت مهيّا شويد. زاد و توشه را از اين منزل كه اين نعمت در آن فراوان است بر گيريد و زندگى دنيا شما را نفريبد آن گونه كه پيشينيان و امّتهاى گذشته و اقوامى را كه از ميان رفتند فريب داد، همانها كه شير از پستان دنيا دوشيدند و به فريب آن گرفتار شدند، مدّت آن را به پايان بردند و تازه هاى آن را كهنه ساختند و سرانجام كاخها و مساكن آنها گورستان شد و ثروتهايشان، ميراث براى ديگران. (چنان از دنيا بيگانه شدند كه) كسى كه نزد آنان رود وى را نمى شناسند و به آنها كه برايشان گريه مى كنند اهميّت نمى دهند و به كسانى كه آنان را صدا زنند پاسخ نمى گويند، بنابراين از زرق و برق دنيا برحذر باشيد (كه با شما همين مىكند) زيرا دنيا بى وفا و فريبنده و حيله گر است، بخشنده اى است منع كننده (كه از يك دست مى دهد و با دست ديگر مى گيرد) پوشنده اى است برهنه كننده (كه امروز لباس قدرت و سلامت را بر تن اهلش مىپوشاند و فردا از آنها بيرون مى آورد) آرامش و راحتى آن بى دوام، سختي هايش بى سرانجام و بلاهايش مدام است.»
📚نهج البلاغه خطبه 230
👌چنان که گفتیم مطالعه تمام خطبه روشن می سازد که مقصود علی علیه السلام دنیاپرستان غافل و بی خبر هستند ، چنان که امام سجاد علیه السلام در وصف آنان فرمود ؛
« آنها در دل خاك به صورت استخوانهاى پوسيده اى درآمدند و مجالس و قصرهاى آنها خالى و بى صاحب ماند.و در خانهاى فرود آمدند كه هيچ ديدارى در ميان ساكنان آنان نيست ... آرى در آن جا چيزى جز بدنهاى بى جانى كه در قبر جاى گرفته اند ديده نمى شود همان قبرهاى خاموش و برجسته اى كه پيوسته بادها بر آن مى وزد»
📚«منهاج البراعه»، جلد 8، صفحه 25
❕ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕همین دنیا پرستان بی خبر ، هستند که پس از مرگ در وحشت و تنهایی به سر می برند و قدرت پاسخ گویی ندارند و نسبت به همسایگان و دیگران بی خبرند و عریان و لخت محشور می شوند ، اما مومنان ؛
1️⃣مؤمنان صالح، كسانى را كه به زيارت قبرشان مى آيند مى شناسند و با آنها انس مى گيرند و از بازگشتشان نگران مى شوند.
❕محمد بن مسلم می گوید ؛
« به امام صادق علیه السلام گفتم ما به زیارت مردگان می رویم. امام فرمود کار خوبی است. گفتم آنان متوجه حضور ما می شوند ؟
👌فرمود:
« بله به خدا سوگند آنان از حضور شما مطلع می شوند و شاد می شوند و با شما انس می گیرند»
📚الفقیه ج1 ص180
🔷حضرت #علی علیه السلام فرمود ؛
« مردگان خود را زیارت کنید زیرا آنان به زیارت شما خوشحال می شوند و حاجات خود را سر قبر پدر و مادر با #دعا برای آنان از خدا بخواهید»
📚الکافی ج3 ص229
❕بخاری از علمای اهل سنت روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود ؛
« بنده زمانی که در قبر گذاشته میشود و اقوامش از نزدش می روند ( به مقداری هوشیار است) که حتی صدای پای تشییع کنندگان را هم می شنود»
📚صحیح بخاری ج2 ص 90
❕و یا از پیامبر گرامی نقل می کنند ؛
« هر کس نزد قبر من به من سلام دهد می شنوم و اگر از راه دور به من سلام دهد سلامش به من می رسد»
📚کنزالعمال ج1 ص492 _ فتح الباری ج6 ص353
2️⃣مومنین در برزخ با هم ارتباط دارند و از حال یکدیگر با خبرند ؛
❕امام صادق عليه السّلام فرمود ؛
« وادى السلام در پشت كوفه است ، گويا آنها را مى بينم گروه گروه، حلقه زده نشسته اند و با هم سخن مى گويند»
📚بحار الانوار ج 6 ص 268
👌و فرمود ؛
« ارواح مومنین در برزخ با یکدیگر دیدار دارند و یکدیگر را کاملا می شناسند و از هم سوال می کنند»
📚المحاسن،ج1 ص178
❕و فرمود ؛
« ارواح مومنان در کوه های رضوی آل محمد را می بینند و از خوراکی ها و نوشیدنی های انان بهره مند میشوند و در مجالسشان با آنان به گفتگو می پردازند»
📚همان مدرک ص243
❕امام کاظم علیه السلام فرمود ؛
«مؤمن ( پس از مرگ ) به مقدار اعمالش خانواده خود را زیارت می کند، برخی از آنان هر روز، وبرخی هر دو روز، وبرخی هر سه روز، کمترین انان هرجمعه، زمان آن وقت ظهر است »
📚الکافی، ج3، ص231
3️⃣مومنین لخت و عریان محشور نمی شوند ؛
🔶امام صادق علیه السلام درباره کیفیت حشر مومنان فرمود ؛
« آنان در کفن هایشان محشور می شوند و کسی که بدون کفن از دنیا رفته باشد به وسیله #پوششی الهی محشور می شود»
📚الاحتجاج ج2 ص350
🔶در روایت دیگر پیامبر گرامی فرمود:
« مومن به حالت پوشیده محشور می شود و کافر به حالت عریان محشور می شود»
📚بحار الانوار ج7 ص111
🔸بنابراین مومنین در عالم برزخ با یکدیگر ملاقات می کنند و متوجه زوار خود می شوند و با اهل دنیا در ارتباط هستند و به زیارت خانواده خود می آیند ، لذا می بینیم مطابق نقل های اهل سنت ، صحابه معتقد بودند که پیامبر حتی بعد از مرگ ظاهری ، زنده است و به او توسل می کردند.
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
11.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فاطمیه
🎥 توصیه به هیئات در ایام فاطمیه
🎤 حجت الاسلام #پناهیان
#سخنرانی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁