eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.4هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
4.1هزار ویدیو
66 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️سوال 🙄قرآن می گوید حساب و پاداش مردم با خداست(غاشیه ۲۶).اما شیعیان همیشه می گویند اجرت با حسین با اهل بیت یعنی حسابرس شما آنها هستند ایا شرک از این واضح تر است 🗯پاسخ: 🔷امام صادق فرمود: « زمانی که روز قیامت شود خداوند حساب شیعیان ما را بر عهده ما می میگذارد انچه از حقوق پرودگار بر ذمه انان است حضرت محمد شفیع می شود و خداوند انان را می بخشد و انچه از حقوق مردم بر ذمه انان است حضرت محمد شفیع می شود و بجای انان ادا می کند و انچه از حقوق ما اهل بیت بر ذمه انان است ما نیز به انان می بخشیم تا انان بدون حساب وارد بهشت شوند» 📚بحار الانوار ج7 ص274 🔶همین مضمون را شیخ کلینی در : 📚کافی ج8 ص162 📚صدوق درعیون ج2 ص57 📚شیخ طوسی در امالی ص406 📚مرحوم بحرانی در تفسیر برهان ج5 ص645 ❗️و دیگران روایت کرده اند. 🗯در زیارت جامعه کبیره نیز می خوانیم: «بازگشت مردم در قیامت به سوی شماست و رسیدگی به پرونده آنها بر عهده شماست» 📚زیارت جامعه کبیره 🗯این مضمون در روایات اهل سنت نیز آمده است. 🔷خطیب بغدادی روایت میکند که ابوبکر در حالت مرگ خود از پیامبر چنین نقل روایت کرد که فرمود: ❗️«بر فراز صراط عقبه ای است که کسی نمیتواند از ان رد شود مگر درصورتیکه جواز عبور از علی به دست اورده باشد» 📚تاریخ بغداد،ج10،ص356 📚همین مضمون را طبری در الریاض النضرة،ج2،ص172 نقل میکند 🗯همچنین ابن حجر روایت میکند که پیامبر خطاب به حضرت علی فرمود: «ای علی تو در روز قیامت بهشت ودوزخ را برای مردمان تقسیم میکنی» 📚صواعق محرقه،ص75 📚همین معنا را خوارزمی در مناقب ص234وقندوزی حنفی در ینابیع المودة ص83 نقل میکند 🔶حال خداوند می فرماید: «بازگشت انان به سوی ماست و حساب انان بر عهده ماست» 🔷غاشیه 25-26 ❗️اما باید توجه کرد که حسابرسی اهل بیت همان حسابرسی خدا است .هیچ کس نمی گوید که حسابرسی و بازگشت خلایق به طور استقلال با علی و سایر امامان علیهم السلام است بلکه می گویند این کار ذاتا از آن خداست ولی بالواسطه از آن آنهاست. 💦به عنوان مثال اینکه خداوند در ایه ای می گوید که اوست جان ها را می گیرد( زمر42) 💧و در آیه ای دیگر می گوید ملک الموت جان ها را می گیرد( سجده11) 💧ودر آیه ای دیگر می گوید فرشتگان جان ها را می گیرند(نحل32) 🌕در اینجا همگان می گویند گرفتن جان در اختیار خداوند است و ملک الموت و فرشتگان به واسطه و به اذن خداوند جان ها را می گیرند. 👌حسابرسی مردمان نیز در اختیار خداوند است که اهل بیت با واسطه و با اذن خداوند این کار را می کنند لذا منافاتی بین عقیده ما و حسابرسی خداوند نیست . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️شبهه : ❗️ایا می دانید چرا مسلمانان 7 بار دور کعبه می گردند !!!؟ همانگونه که ن ام خدا در قرآن (الله) از نام یکی از بتهای بزرگ اعراب جاهل گرفته شده (و به همین علت پیش از ظهور اسلام، نام پدر محمد، عبدالله «بندهء الله - بنده بُت الله» بود)، بیشتر مسلمانان هنوز نمی دانند که کاری که می کنند رسم بت پرستی قبل از اسلام است! چرا مسلمانان هفت بار دور کعبه می گردند؟ راز این هفت بار گشتن را باید در رسم بت پرستان آنزمان جستجو کرد چون قبل از اسلام نیز بت پرستان به دور کعبه می گشتند. قرآن از هفت بت نام می برد که در کعبه وجود داشتند به نامهای: «لات» «عزی» «منات» «ود» «سواع» «یغوث» «نسر». این بتهای اصلی بودند که مردم سالانه از اطراف عربستان به مکه می آمدند و هر گروهی برای بتی خاص می آمد. چون این بتها در داخل کعبه بودند بت پرستان با هم توافق کردند تا هفت بار خلاف جهت به دور کعبه بگردند تا بتهای اصلیشان راضی شوند و همچنین مشکلی بین گروههای بت پرستان یا دگر اندیشان پیش نیاید. این رسم بت پرستان بدون کوچکترین تغییری به اسلام وارد شده و مسلمانان هر سال به مکه می روند و هفت بار دور کعبه می گردند. 🗯پاسخ: 1⃣باز نیز مانند همیشه می بینیم که این کانال های ضد دین ادعاهایی می کنند بدون آنکه دلیلی بر ادعای خود اقامه کنند. ⁉️سوال می کنیم شما طبق کدام منبع می گویید الله نام یک بت بوده است؟ ⁉️طبق کدام منبع تاریخی می گویید طواف هفتگانه مسلمین بر گرفته از کفار می باشد ؟و از اساس کفار طواف هفتگانه می کرده اند!!! 2⃣ در ميان بت هاي موجود در شبه جزيره عربستان، بتي به نام «الله» وجود نداشت. تاكنون در مطالعات تاريخي به بتي به نام «الله» برخورد نكرده ايم. براي مطالعه درباره بتهاي شبه جزيره مي توانيد به كتاب «اسلام و عقائد و آراء بشري» نوشته يحيي نوري، ص 248 به بعد مراجعه كنيد. در اين كتاب درباره بتهاي عربستان بررسي مفصلي دارد 3⃣این که نام پدر پیامبر گرامی عبدالله بوده است دلیل روشن و واضحی دارد. ❗️بت پرستان مکه منکر خدا نبودند،بلکه به خالق یکتا ایمان داشتند وان خالق یکتا را الله می نامیدند 🗯شرک انها در ربوبیت وعبادت بود ،یعنی معتقد بودند که خالق یکتا موجوداتی خداگونه افریده وامور جهان را بعد از خلق به انها سپرده است،انها معتقد بودند که این خدایان پایین دستی هستند که مستقیما امور ما را تدبیر میکنند،لذا باید از اینها طلب حاجت کنیم وباید اینها را عبادت نماییم لذا خداوند فرمود: «اگر از انها بپرسی،چه کسی اسمانها وزمین را افرید،حتما میگویند الله» 🔷 زمر،38 🗯پس پیامبر گرامی عرب را به قبول نمودن خدا فرا نمیخواند،بلکه انها را دعوت می نمود،که برای خدا شریک قرار ندهند، 🗯به این نکته نیز توجه کنید که همه اعراب چنین عقیده ی شرک الودی نداشتند ،گروهی از انان که عمدتأ در قبیله ی بنی هاشم بودند،پیرو دین ابراهیم بوده وجز به خدای یگانه به معبودی اعتقاد نداشتند،پدر واجداد پیامبر گرامی ،بدون استثناء همگی موحد بوده وجز خدای واحد را نپرستیدند 🔷ضمنأ نام الله رانیز خود اعراب اختراع نکرده اند،بلکه این اسمی است که جد عرب یعنی حضرت اسماعیل،رواج داده است. 4⃣اما در مورد طواف هفتگانه: ❗️در روايتي از ابوحمزء ثمالي نقل شده كه از امام سجاد پرسيدم " علت اينكه طواف، هفت دور تعيين شده است چيست؟ 🗯امام فرمود: خداوند به فرشتگان فرمود: من در روي زمين، جانشين و حاكمي قرار خواهم داد. آنان گفتند: آيا كسي را در زمين قرار مي‌دهي كه فساد و خون‌ريزي مي‌كند؟ پروردگار متعال فرمود: من حقايقي را مي‌دانم كه شما نمي‌دانيد. 🗯آن‌گاه خداوند كه هيچ‌گاه فرشتگان را از نور خود محروم نمي‌كرد، هفت هزار سال از نور خويش محروم كرد و فرشتگان هفت هزار سال به عرش خداوند پناه بردند و خداوند آنان را مورد رحمت قرار داد و توبه آنان را پذيرفت و براي آنان در آسمان چهارم «بيت المعمور» را براي عبادت و پاداش تعيين كرد و «بيت‌الحرام» را زير «بيت‌المعمور» قرار داد تا محل امن و عبادت و پاداش فرزندان آدم باشد. ❗️ آن‌گاه هفت دور، طواف براي بندگان واجب شد و براي هر هزار سال يك دور، طواف تعيين گرديد." 📚علل الشرایع ج2 ص407 ❗️ در کتاب شریف جامع السعادات چنین امده است : " انچه رسیده است که بیت معمور در اسمان در مقابل خانه کعبه است و طواف فرشتگان به ان مانند طواف انسان ها است به خانه کعبه شاید اشاره به مشابهت باشد چون بیشتر مردم از طواف کردن به کیفیت طواف فرشتگان ناتوان هستند لذا انسان ها دستور به تشبه به فرشتگان داده اند واز طرف دیگر فرموده اند هر که خودرا به قومی شبیه سازد از انان است 📚ترجمه جامع السعادات ، نراقی، ج‌۴ ص 489 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔴 رهبر معظم انقلاب: در دهه فجر بر سر در هر خانه‌ای پرچم جمهوری اسلامی بزنید 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
📜متن #خطبه_فدکیه 2⃣قسمت دوم گواهی دادن به رسالت حضرت #محمد مصطفی (ص) #فاطمیه 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
📜 متن 2⃣قسمت دوم 📜گواهی به رسالت حضرت مصطفی (ص) 📝و گواهی می‌دهم که پدرم (صلی الله علیه و آله) بنده و رسول خداست و خداوند او را برگزید. قبل از اینکه به او ماموریت دهد و او را نام نهاد قبل از آنکه او را در ظاهر پدید آورد و او را انتخاب کرد، قبل از اینکه پیامبرش کند. چه، آفریدگان در علم غیب خدا مستور و در پرده ترس‌ها نگه داشته شده و با عدم، دست به گریبانند و خداوند پیامد کارها را می‌داند و بر رویدادهای روزگار احاطه دارد و به جایگاه کارهای شدنی آشناست. خداوند رسولش را فرستاد تا فرمان خود را تمام و کامل کند و اراده حتمیاش را در مورد اجرای احکامش ظاهر سازد و تقدیرات قطعیاش را نافذ فرماید. و چون دید امتها فرقه فرقه شده و دین هایشان پراکنده گشته، هر دسته به دور آتشی جمع و به بت پرستی مشغولند و با اینکه خدا را می‌شناسند منکر او شده‌اند، لذا ظلمتها را با نور (صلی الله علیه و آله و سلم) روشن کرد و تیرگی قلبها را زدود و موانع را از جلو چشمها برداشت و مردم را هدایت فرمود و از گمراهی رهانید و کوری‌ها را به بینایی تبدیل کرد و آنها را به دین قویم خود هدایت و به راه مستقیم دعوت فرمود. سپس خداوند آن حضرت را به مهربانی و اختیار و خواست و رغبت و ایثار خویش قبض روح کرد و از رنج و زحمت این دنیا آسوده نمود و ملائکه ابرار اطرافش را گرفته، به رضوان پروردگار غفارش رساندند و در مجاورت خداوند فرمانروای مقتدر جای دادند. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠ولَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ 🔸ما موسی را با آیات خود فرستادیم و به او فرمان دادیم که 🔸قومت را از تاریکی ها به روشنایی درآور! 🔸و روزهــای خـــدا را به آنهـا یادآوری کـن! 🔸در این، برای صبرکنندگان شکرگزار نشانه‌هایی خواهد بود 👈 #سوره_ابراهیم، آیه 5 #قرآن 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش ❔آیا پیامبر هم در اذان و اقامه و تشهد به رسالت خودش شهادت می داد و در تشهد بر خودش صلوات می فرستاد و در سلام نماز به خودش سلام می داد یا نماز ایشان با ما فرق داشت❗️ 💠پاسخ💠 👌در این شکی نیست که پیامبر گرامی در اذان و اقامه و تشهد نماز به رسالت خویش شهادت می دادند زیرا ایشان همانند سایر مسلمین باید به تکالیف شرعیه عمل کنند مگر آنکه دلیلی خاص اقامه شود که آن حضرت نسبت به یک حکم شرعی تکلیف ندارد اما در موارد مذکور چنین دلیلی نداریم . 🔶 از روایات به وضوح این مطلب استفاده می شود. 👌شیخ صدوق می نویسد: «پیامبر اذان می گفت و در اذان خود چنین عرضه می داشت که شهادت می دهم من پیامبر خدا هستم و می گفت شهادت می دهم که محمد رسول خداست .روایاتی وارد شده است که پیامبر به این دو تعبیر به رسالت خود شهادت می داد» 📚الفقیه ج1 ص297 🔷شهادت پیامبر به نبوت و رسالت خود در واقع نوعی تاکید بر صداقت خود و صادق بودن وحی الهی در نصب ایشان میباشد. 👌در روایات متعددی آمده است که نخستین بار در معراج فرشتگان و جبرئیل به دستور الهی نحوه اذان و اقامه گفتن را به پیامبر گرامی رساندند و یکی از بخش های آن را « اشهد ان محمدا رسول الله» بیان داشتند. 📚التهذیب ج2 ص60 📚الاستبصار ج1 ص305 📚الکافی ج8 ص120 👌بنابراین اذان و اقامه پیامبر نمی تواند تفاوتی داشته باشد با آنچه از جانب فرشتگان الهی به او تعلیم داده شده است . 👌همین طور در تشهد نماز نیز ایشان هم به رسالت خود شهادت می داده اند و هم برای خود و اهل بیتشان صلوات و رحمت الهی را تقاضا می کردند چنان که امام صادق فرمود: «در تشهد می گویی الحمد الله اشهد ان لا اله الا الله ...و اشهد ان محمدا عبده و رسوله اللهم صل علی محمد و آل محمد ...» 📚التهذیب ج2 ص92 📚وسائل الشیعه ج6 ص393 👌و ما دلیلی نداریم که پیامبر را از این نحو ادا کردن تشهد مستثنی کند. 🔷در مورد سلام نماز هم گفتنی است؛ 👌امام صادق فرمود: «در سلام نماز بگو « السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته » « السلام علینا و علی عباد الله الصالحین....» سپس نماز را تمام کن» 📚التهذیب ج2 ص316 📚الفقیه ج1 ص348 🔶بی شک پیامبر نیز به همین نحو در نماز سلام می داده است و ما دلیلی بر استثنائ پیامبر نداریم. 👌سلام به معنای تحیت و سلامت می باشد و سلام علیک به معنای سلام الله علیک است .یعنی خداوند سلامت و تحیت خود را شامل تو بگرداند. 📚تفسیر نمونه ج4 ص42 🔶امام باقر فرمود: «زمانی که وارد خانه شدید و کسی در خانه نبود تا به او سلام دهید بر خود سلام دهید و بگویید:« السلام علینا من عند ربنا» ❗️« سلامت و تحیت الهی بر ما باد» 📚وسائل الشیعه ج12 ص81 👌بنابراین سلام کردن انسان بر خود هیچ گونه منعی ندارد و با توجه به روایات پیامبر گرامی نیز در نماز بر خود سلام می کرده است و تحیت و سلامت الهی را برای خود درخواست می کرده است. 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
📜متن #خطبه_فدکیه 3⃣قسمت سوم اشاره به قرآن به عنوان عهد الهی #فاطمیه 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
📜 متن 3⃣قسمت سوم 📜اشاره به قرآن بعنوان عهد الهی درود الهی بر پدرم که پیامبر و امین وحی و برگزیده و منتخب و مورد پسند خداوند است و سلام و رحمت و برکات خدا بر او باد. سپس (س) رو به اهل مجلس کرد و فرمود: شما‌ ای بندگان خدا، مورد خطاب امر و نهی الهی و حاملان دین و وحی او هستید، تا نسبت به این دین درباره خود امین باشید و به دیگر امتها هم برسانید. ای مردم در بین شما خداوند عهدی گذاشته است و آن کتاب ناطق خدا، قرآن صادق و نور درخشان و چراغ تابناک است، که دیدگاه هایش روشن و اسرارش آشکار و ظواهرش درخشان است. قرآنی که پیروانش مورد غبطه دیگران و پیروی‌اش کشاننده به سوی بهشت و حرف شنوایی از آن موجب رهایی است. به وسیله می‌توان به برهان‌ها و شواهد روشن و استدلالات کافی و فضائل مورد پسند و امور جایز و بخشیده شده و قوانین حتمیه الهی دست یافت. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔شیعیان مدعی هستند که پیامبران و انبیا در تمام افعال و از زمان تولد معصوم هستند !!! 🔻اما طبق قول معروف که کذاب و دروغگو حافظه ندارد در کتب معتبر شیعه آمده حضرت آدم (ع) مرتکب کفر شده است !! ﻧﺸﺎﻧﯽ : ﺍﻟﮑﺎﻓﻲ , ﺟﻠﺪ 2 , ﺻﻔﺤﻪ 289 ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻼﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺭﻳﺸﻪﻫﺎﻯ 👈 ﻛﻔﺮ 👉 ﺳﻪ ﭼﻴﺰ ﺍﺳﺖ : 1 👈 ﺣﺮﺹ -2 👈 ﺗﻜﺒﺮ -3 👈 ﺣﺴﺪ ﺍﻣﺎ ﺣﺮﺹ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ 👈 ﺁﺩﻡ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻼﻡ 👉 ﺍﺯ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﮔﻨﺪﻡ ﻣﻨﻊ ﺷﺪ ﺣﺮﺹ ، ﺍﻭ ﺭﺍ ﻭﺍﺩﺍﺷﺘﻪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺨﻮﺭﺩ ﻭ ﺍﻣﺎ ﺗﻜﺒﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﻣﺄﻣﻮﺭ ﺷﺪ ﺑﻪ ﺁﺩﻡ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻼﻡ ﺳﺠﺪﻩ ﻛﻨﺪ ﺳﺮﭘﻴﭽﻰ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺍﻣﺎ ﺣﺴﺪ ﺩﺭ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺁﺩﻡ ‏( ﻫﺎﺑﻴﻞ ﻭ ﻗﺎﺑﻴﻞ ‏) ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻗﺎﺑﻴﻞ ﻫﺎﺑﻴﻞ ﺭﺍ ﻛﺸﺖ . و عالم معتبر شیعه مجلسی ، در مورد این روایت در مراه العقول میگوید صحیح است . ج ۱۰ ص۷۳ ✅ خیلی جالب است که موضوع روایت ریشه های کفر است و امام شیعه هم کفر را توضیح داده و مصداق بارز آنرا هم بصراحت نام برده است حالا ، عصمت و معصومیت حضرت آدم (ع) پیشکش آخوند های شیعه ، کفرش را ثابت کردند !!!! 💠💠 👌شیعه بر اساس دلائل متقن عقلی و نقلی که در جای خود بیان شده است ؛ 📚پیام قرآن ج 7 ص 171 به بعد ❕اعتقاد به عصمت همه جانبه انبیاء علیهم السلام دارد و نقل مورد استناد وهابی هم با اعتقاد شیعه ضدیتی ندارد . 👌مثلا پیامبر گرامی فرمود ؛ « پايه‏ هاى كفر چهار تاست ؛ میل ( به غیر خدا ) و ترس ( از غیر خدا )و نارضايى ( از تقدیر خدا ) و خشم » 📚الکافی ج 2 ص 289 👌مقصود روایت آن نیست که اگر کسی اندکی میلی به غیر خدا کند ، یا اندکی از غیر خدا بترسد و یا یک مرحله به صورت کوتاه خشمی بگیرد ، کافر شده است ، هیچکس چنین فتوایی نداده است ، بلکه مقصود آن است که ترس از غیر خدا اگر کنترل نشود ، خشم یا میل به غیر خدا ، اگر کنترل نشود ، نهایتا انسان را به کفر می رساند . ❕یا امام على عليه السلام فرمود ؛ « كفر بر چهار ستون استوار است: بر تندروى و ستيزه‏ گرى و كژى و عناد » ❕مقصود این سخن هم آن نیست که فردی که برای یک مرتبه تندروی می کند یا مثلا ستیز و عناد می ورزد ، کافر باشد ، بلکه مقصود آن است که اوصاف مذکور اگر کنترل نشود و ادامه دار شود ، سرانجامش کفر را نتیجه می دهد ، لذا امام علیه السلام در ادامه روایت به این نکته اشاره کرده و فرمود ؛ « زيرا، كسى كه تندرو باشد، به حق بازنگردد و آن كه از روى نادانى ستيزه‏ گرى بسيار كند، كوردلى او از ديدن حق، پايدار مانَد و آن كه [از راه حق‏] منحرف شود، نيك در نظرش بد و بد در نظرش نيك جلوه كند و مستِ گمراهى شود و آن كه دشمنى و عناد ورزد، راههايش بر او ناهموار و كارش بر او، دشوار شود و راه خروجش [از گمراهى‏] بر او، تنگ گردد. » 📚نهج البلاغه حکمت 31 ❕در نقل دیگر فرمود ؛ « کفر بر چهار پایه استوار است ، بر نادانى، كوردلى، غفلت و شك » 👌روشن است که مقصود از این روایت هم آن است که اگر نادانی و کوردلی و غفلت و شک ، ادامه دار شود ، انسان را به کفر می رساند و الا به خودی خود ، اگر یک مرتبه نادانی و غفلت و شکی عارض شد ، فرد کافر نمی شود ، لذا امام علیه السلام در توضیح بیشتر فرمود ؛ « زيرا كسى كه نادان باشد، حق را كوچك شمارد و آشكارا دم از باطل زند و با دانايان دشمنى ورزد و بر گناه بزرگ پاى فشرد. و كسى كه كوردل باشد، ياد خدا را به فراموشى سپارد و از گمان پيروى كند و بدون توبه و زارى، طالب آمرزش باشد. و كسى كه غافل باشد از راه راست منحرف شود و آرزوها او را بفريبد و دريغ و پشيمانى فرايش گيرد و از جانب خداوند چيزى براى او رقم خورد كه گمانش را هم نمى‏كرد. و كسى كه از فرمان خدا سركشى كند، دستخوش شك شود و هر كه به شك درافتد، خداوند بر او بزرگى كند، پس با قدرت خود او را خوار گرداند و با جلال و شكوه خويش وى را حقير سازد، همچنان كه در كار خود كوتاهى كرد، و به پروردگار مهربان و بزرگوار خود مغرور شد. » 📚کنزالعمال ح 44216 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌در حدیث مورد استناد معاند هم امام صادق علیه السلام علیه السلام فرمود ؛ « ریشه های کفر سه چیز است ، حرص ، خود بزرگ‏ بينى و حسادت. » ❕یعنی اگر این سه صفت در وجود انسان خانه بکند و انسان به مقابله با آن برنخیزد ، انسان را به کفر می رساند . آنگاه امام علیه السلام در ادامه فرمود ؛ «امّا حرص، نمونه‏ اش آدم عليه السلام است كه چون از آن درخت نهى شد، آزمندى او را به خوردن از آن واداشت. اما خود بزرگ‏ بينى، نمونه‏ اش ابليس است كه وقتى به سجده در برابر آدم فرمان يافت، استكبار ورزيد. اما حسادت، نمونه ‏اش دو فرزند آدم است كه يكى از آن دو [از روى حسادت‏]، ديگرى را كشت. » 📚الکافی ج 2 ص 289 ❕ چنان که گفته شد ، مقصود این روایت هم آن نیست که هرکس برای یک مرتبه مثلا گرفتار حرص یا تکبر یا حسادت شود ، کافر است ، بلکه مقصود آن است که این سه امر اساس و سبب اصلی کفر هستند که اگر با آنها مقابله نشود ، انسان را به کفر می کشاند ، آنگاه امام علیه السلام در ادامه نمونه هایی از آدم ، ابلیس ، و قابیل مثال می زند که همین سه امر آنها را به مخالفت امر خداوند رساند ، لذا باید در همان مراحل اول با این صفات مذموم مقابله کرد تا مبادا با ادامه دار شدن نافرمانی ها ، فرد به کفر نزدیک شود . ❕البته حرص مذکور ، آدم را به مخالفت با امری الزامی و مولوی خداوند نرساند تا با عصمت آدم مخالفت داشته باشد ، بلکه آدم با امر ارشادی خداوند مخالفت کرد ، که این نوع مخالفت گناه هم محسوب نمی شود ، نهایتا یک ترک اولی بوده است که آدم مرتکب شده است. ❕لذا می بینیم که امام رضا علیه السلام می فرماید ؛ « این که آدم از آن درخت خورد ، قبل از نبوت آدم بوده که گناه بزرگی که مستوجب دوزخ باشد ، محسوب نمی شده است ، بلکه از صغائر ( و ترک اولی هایی ) محسوب می شده است که قبل از نزول وحی بر انبیاء جایز است ، اما پس از آن که خداوند آدم را برگزید و او را نبی قرار داد ، گناهی از آدم سر نزد چه گناه کوچک و چه گناه بزرگ » 📚عیون الاخبار ج 1 ص 196 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔍 #آیه_گرافی 💠 هم نشینی آیات قرآن و تصاویر 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه320 🎙 قاری: #منشاوی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
320.mp3
1.26M
☀️ #تنفس_صبح 📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه 320 🎙 قاری: #منشاوی 🔊 بشنویم🔻 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
📜متن #خطبه_فدکیه 4⃣قسمت چهارم احکام اسلامی برای هدایت انسانها #فاطمیه 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
📜 4⃣ قسمت چهارم 📜احکام اسلام برای هدایت انسانها و‌ای مردم مسلمان؛ خداوند تبارک و تعالی ایمان را موجب پاکی شما از شرک قرار داد و نماز را برای دوری از تکبر، و زکات را باعث طهارت روح و فزونی در روزی، و روزه را برای پایداری اخلاص، و حج را موجب استواری دین، و عدل را برای تقویت دل‌ها، و پیروی از ما اهل بیت را موجب نظم ملت‌ها، و پیشوائی ما را برای امان از تفرقه، و جهاد را موجب عزت ، معین کرد. و چنین مقدر فرمود که صبر موجب استحقاق پاداش، و امر به معروف مصلحت اندیشی برای همگان، و نیکی به پدر و مادر سپری از خشم پروردگار، و صله رحم موجب زیاد شدن عمر، وقصاص موجب جلوگیری از خونریزی‌ها گردد، و وفای به نذر سبب بخشش باشد، و کامل کردن ترازوها موجب عدم زیان، و نهی از آشامیدن شراب برای پاکی از پلیدی، و دوری از تهمت ناروای جنسی پرده‌ای برای جلوگیری از لعن، و ترک دزدی موجب حفظ عفت جامعه شود. و خداوند شرک را حرام فرمود تا در ربوبیت او اخلاص باشد. ”فاتقوالله حق تقاته» پس آن گونه که شایسته است تقوای الهی را پیشه خود کنید و جز در حال مسلمانی از دنیا نروید و در اوامر و نواهی الهی اطاعت کنید، زیرا فقط بندگان عالم از خداوند خوف دارند. سپس (علیهاسلام) فرمود: «ایهاالناس! بدانید من هستم و پدرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است. آنچه را که می‌گویم از اول تا به آخر صحیح است، نه سخن بیهوده می‌گویم و نه کار ناروا انجام می‌دهم. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔فلسفه ارث بردن در اسلام چیست ❗️در مورد اینکه چرا ارث به فرزندی که قبل از پدرمادر فوت میکنه نمیرسه نیز بدید ..شاید خانواده این مرحوم شدیدا تو فقر باشن چرا بهشون ارث نمیرسه ❕❕ 💠💠 👌چنان که در پرسش آمده است ، شايد بسيارى تصور كنند كه بهتر اين است كه به هنگام فوت كسى، اموال او جزء اموال عمومى گردد و در اختيار بيت المال قرار گيرد، ولى با دقت روشن ميشود كه اين كار كاملا دور از عدالت است، زيرا مسئله" وراثت" يك امر كاملا طبيعى و منطقى است، همان طور كه پدر و مادر قسمتى از صفات جسمى و روحى خود را طبق قانون وراثت ، به نسل‏هاى بعد منتقل مى‏كنند، چرا اموال آنها از اين قانون مستثنى باشد؟ و به نسل آينده منتقل نشود؟ 🔸به علاوه اموال مشروع هر كس نتيجه زحمات و كوششها و تلاشهاى اوست، و در حقيقت نيروهاى شده او را نشان ميدهد، و به همين جهت ما هر كس را مالك طبيعى دسترنج خود مى‏شناسيم، اين يك حكم فطرى است. 👌بنا بر اين به هنگام مرگ كه دست انسان از اموالش كوتاه ميگردد عادلانه‏ ترين راه اين است كه اين اموال به كسانى گيرد كه نزديكترين افراد به اوست، و در واقع هستى آن اشخاص ادامه هستى آن شخص محسوب ميشود. ❕روى همين جهت، بسيارى از مردم با اينكه سرمايه كافى براى زندگى خود تا پايان عمر دارند دست از تلاش و كوشش براى كار و توليد بيشتر، بر نمى‏ دارند، و هدفشان تامين آينده فرزندانشان است، يعنى قانون ارث مى‏ تواند تحرك و جنبش بيشترى به چرخ‏هاى اقتصادى يك كشور بدهد، و اگر اموال هر كس بعد از مرگ او به كلى از او بريده شود و جزء اموال عمومى گردد، ممكن است قسمت مهمى از فعاليت‏هاى اقتصادى خاموش شود. 📚تفسير نمونه، ج‏3، ص 286 👌اما این که چرا فرزندی که قبل از پدر و مادر می میرد ، از پدر و مادر ارث نمی برد ، پاسخ دارد . ارث زمانی معنا پیدا می کند که انسان زنده از مرده ، ارث ببرد ، ارث بردن مرده از مرده ، مفهوم صحیحی ندارد . وقتی فرزند زودتر می میرد ، طبیعتا ارث بردنی برای او پیدا نمی کند ، وقتی او حق ارث بردن ندارد ، فرزندان او نمی توانند در ارث بردن جایگزین او شوند . ❕انسان مرده چیزی نمی شود ، تا به واسطه او فرزندانش مایملک او را تصرف کنند ، و این مساله قبل از آنکه یک بحث شرعی باشد ، یک تحلیل عقلی را همراه خود دارد ، که زمانی چیزی به کسی در می آید که آن فرد داشته باشد ، وقتی حیاتی نباشد ، ملکیتی هم نمی باشد ، بنابراین فرزند فوت شده قبل از پدر ، چون ندارد ، نمی تواند مالک اموال پدری شود ، وقتی ملکیت برای او محقق نشود ، فرزندانش هم نمی توانند ارث و حق نداشته او را تصرف کنند ، چنان که گفته شد این یک تحلیل عقلی است که نقل های متعددی نیز آن را می کند ؛ 📚وسائل الشیعه ج 26 ص 314 باب 5 ❕البته در صورتی که همه فرزندان میت در زمان حیات میت از دنیا رفته باشند ، نوبت به طبقه بعدی که نوه ها یا فرزند فرزندان است ، می رسد ، اما تا زمانی که از فرزندان میت کسی زنده باشد ، نوبت به بعدی ، یعنی نوه ها نمی رسد . 📚وسائل الشیعه ج 26 ص 110 باب 7 🔰اگر فرزند زودتر از پدر بمیرد ، و فرزندان فرزند یا همان نوه ها در فقر به سر برند ، جد لازم است که معیشت آنان را تامین کند ، یا در هنگام موت می تواند در یک سوم اموال وصیت کند ،که نوه ها باشد ، خداوند نیز می فرماید ؛ « و اگر به هنگام تقسيم (ارث) خويشاوندان (و طبقه ‏اى كه ارث نمى ‏برند) و يتيمان و مستمندان حضور داشته باشند، چيزى از آن اموال را به آنها بدهيد و با آنها به طرز شايسته سخن بگوئيد.» ( نساء 8) ❕ محتواى آيه يك حكم اخلاقى و استحبابى در باره طبقاتى است كه با وجود طبقات نزديكتر، از ارث بردن محرومند، آيه مى ‏گويد ؛ اگر در مجلس تقسيم ارث، جمعى از خويشاوندان طبقه 2 يا 3 و همچنين بعضى از يتيمان و مستمندان حضور داشته باشند چيزى از مال به آنها بدهيد، و به اين ترتيب جلو تحريك حس حسادت و كينه‏ توزى آنها را كه است بر اثر محروم بودن از ارث شعله ‏ور گردد بگيريد و پيوند خويشاوندى انسانى خود را به اين وسيله محكم كنيد. ❕گرچه كلمه يتامى و مساكين بطور مطلق ذكر شده ولى ظاهرا منظور از آن ايتام و نيازمندان فاميل است زيرا طبق قانون ارث، با بودن طبقات نزديكتر طبقات دورتر، از ارث بردن محرومند، بنا بر اين اگر آنها در چنان جلسه ‏اى حاضر باشند سزاوار است مناسبى (كه تعيين مقدار آن فقط بستگى به اراده وارثان دارد و از مال وارثان كبير خواهد بود) به آنها داده شود. 📚تفسیر نمونه ج 3 ص 275 ❕بنابراین اگر چه قانونا ، فرزندان فرزند فوت شده از ارث محرومند ، اما در اسلام تدابیری اندیشه شده است تا آنان بی نصیب نباشند که تفصیل آن گذشت . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
💠 امام علی علیه السلام 🔹 الحَسدُ حَبْسُ الرُّوحِ 🔸 حسادت، زندان روح است . 📗غرر الحكم : ۳۷۲ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔 ❔فلسفه نگه داشتن عده چیست ❗️اگر فلسفه آن روشن شدن بارداری است چرا افرادی که عقیم هم هستند باید عده نگه دارند ❕اساسا در مورد عده و فلسفه آن توضیح دهید ❗️❗️ 💠💠 👌عدّه عبارت است از مدت معيّنى كه زن پس از جدايى از شوهر و يا كسى كه به اشتباه با وى آميزش كرده، در حالت انتظار به سر مى‏ برد و تا پايان آن مدت حق اختيار همسرى ديگر ندارد. ❕منشأ جدايى مى‏ تواند يكى از اين امور باشد ؛ ❗️طلاق، فسخ نكاح، فوت شوهر، اتمام مدت عقد و يا بذل آن در ازدواج موقت و زوال اشتباه در آميزش به شبهه. 👌عدّه بر حسب اسباب آن؛ يعنى فوت شوهر يا طلاق؛ نوع ازدواج؛ يعنى دائم يا موقت و حالات مختلف زن از حيث آزاد و كنيز بودن، عادت ماهانه ديدن و نديدن و حامله بودن و نبودن متفاوت است. ❕حكمت عدّه حفظ نسب و پيشگيرى از اختلاط آن، حفظ حرمت ازدواج و احترام شوهر (در عدّه وفات) و نيز دادن فرصت به زوجين براى رجوع به زندگى سابق (در عدّه رجعى) حكمتهاى تشريع عدّه و غايت آن ذكر شده است نه علت آن؛ از اين رو، حكم داير مدار آنها نيست؛ به گونه ‏اى كه عدم آنها مستلزم عدم حكم باشد. بنابر اين، چنانچه- از باب نمونه- علم به حامله نبودن زن داشته باشيم، باز هم عدّه نگه داشتن واجب است. ❕زنانى كه عدّه ندارند ؛ زنى كه با او از قُبُل يا دُبُر آميزش صورت نگرفته است، عدّه ندارد؛ جدايى او به طلاق باشد يا فسخ و بذل يا اتمام مدّت. اما اگر منشأ جدايى فوت شوهر باشد، نگهداشتن عدّه بر او واجب است. به قول مشهور؛ بلكه بر آن ادعاى اجماع شده، دختر نابالغ و زن يائسه عدّه ( طلاق ) ندارند . 📚فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت ، ج 5 ص 350 👌چنانچه گفته شد ، علت واقعى عده بر ما مخفى است و آنچه گفته مى‏ شود از قبيل انعقاد نطفه، حريم زوجيت و...- از حكمت‏هاى آن به شمار مى‏ آيد نه علت ، از اين رو اگر مثلا مرد سال‏ها نيز جدا از زن خود زندگى كند، يا در مسافرت باشد، باز بايد زن عده نگه دارد ، بنابراین به صورت تفصیلی به برخی از حکمت های عده اشاره می شود ؛ 1⃣عده، وسيله ‏اى براى صلح و بازگشت‏ است . گاهى در اثر عوامل مختلف، زمينه روحى به وضعى در مى‏ آيد كه پديد آمدن يك اختلاف جزئى و نزاع كوچك حس انتقام را آن چنان شعله ‏ور مى‏ سازد كه فروغ عقل و وجدان را خاموش مى‏ كند. و غالبا تفرقه‏ هاى خانوادگى در همين حالات رخ مى ‏دهد. اما بسيار مى‏ شود كه اندك مدتى كه از اين كشمكش گذشت زن و مرد به خود آمده پشيمان مى ‏شوند خصوصا از اين جهت كه مى‏ بينند با متلاشى شدن كانون خانواده در مسير ناراحتي هاى گوناگونى قرار خواهند گرفت. اينجاست كه اسلام می گوید زنها بايد مدتى عده نگه دارند و صبر كنند تا اين امواج زودگذر بگذرد و ابرهاى تيره نزاع و دشمنى از آسمان زندگى آنان پراكنده شوند مخصوصا با دستورى كه اسلام در باره خارج نشدن زن از خانه در طول مدت عده داده است حسن تفكر در او برانگيخته مى‏ شود، و در بهبود روابط او با شوهر كاملا مؤثر است و لذا در سوره طلاق آيه 1 مى‏ خوانيم كه ؛ « آنان را از منزلشان خارج نسازيد ... چه مى ‏دانيد شايد خدا گشايشى رساند و صلحى پيش آيد » ❕غالبا به خاطر آوردن لحظات گرم و شيرين قبل از طلاق كافى است كه مهر و صميميت از دست رفته را باز آورد و فروغ ضعيف گشته محبت را تقويت كند. 2⃣عده، وسيله حفظ نسل‏ است ؛ ❕یكى ديگر از فلسفه ‏هاى عده روشن شدن وضع زن از نظر باردارى است‏ ، راست است كه يك بار ديدن عادت ماهانه معمولا دليل بر عدم باردارى زن است ولى گاه ديده شده كه زن در عين باردارى عادت ماهيانه را در آغاز حمل مى‏ بيند از اين رو براى رعايت كامل اين موضوع دستور داده شده كه زن سه بار عادت ماهيانه ببيند و پاك شود تا بطور قطع عدم باردارى از شوهر سابق روشن گردد و بتواند ازدواج مجدد كند. ❕این که امروزه گفته می شود با آزمایش می توان نسب فرزند را مشخص کرد مساله قابل قبولی نیست چرا که این آزمایش ها چنان دقیق نیست به طوری که هیچ خطا و اشتباهی در آن نباشد بلکه خطای انسانی و خطای دستگاهی در آنها است . 📚تفسیر نمونه ج 2 ص 156_ کتاب النکاح ، مکارم شیرازی ،ج 4 ص 51 🔸ادامه 👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸ادامه 👇 3⃣حكمت بهداشتى‏ ؛ ❕بى شك ارتباط جنسى ممكن است زمينه مناسب براى انتقال يا شكل گيرى بيمارى ها و عفونت هاى مختلف فراهم آورد اين احتمال در ارتباطات متعدّد جنسى بيشتر و خطرناكتر است. در اين ميان زن به لحاظ ساختار جسمى و فيزيكى و هم به خاطر فعل و انفعالات طبيعى رحمى قابليت بيشترى براى دريافت، پرورش و انتقال بيمارى ها و عفونت ها دارد. زمان عدّه در حقيقت مى تواند نقش قرنطينه براى رحم زن باشد. شايد حكمت سه بار پاك شدن از حيض براى عدّه‏ نيز اشاره لطيفى به اين نكته باشد. چون از نظر فيزيولوژى حيض نوعى خانه تكانى رحم از سلول هاى مرده و عفونت هاى داخلى و خارجى است و سه بار خانه تكانى در عدّه طلاق محيط كم خطرى را براى ارتباط جنسى جديد و توليد نسل ايجاد مى نمايد. 4⃣حفظ حرمت اعضاء خانواده‏ ؛ ❕حكمت مهمى كه در عدّه طلاق و عدّه وفات نهفته است. حفظ احترام كانون خانواده است، به طورى كه نه تنها زن و شوهر بلكه تمام فرزندان و بستگان و حتى جامعه بايستى حرمت آن را نگه دارند. ازدواج بلافاصله زن بعد از طلاق يا بعد از وفات به نوعى ناديده انگارى عواطف و احساسات حق داران كانون خانواده مانند: شوهر، فرزندان، بستگان و... تلقّى مى شود و چه بسا پيامدهاى تربيتى، عاطفى و روانى جبران ناپذيرى را براى فرزندان و بستگان ايجاد نمايد. ❕همچنين ازدواج سريع زن بعد از طلاق يا وفات شوهر ممكن است زمينه سوء ظن ها و اتهامات مختلف را فراهم آورده و مقدّمه اى بر كينه توزى ها و جرايم ديگر شود. 👌ناگفته پيداست اين ادعا كه شوهر نيز بايستى براى حفظ حرمت خانواده عدّه نگه دارد پذيرفتنى نيست ، چرا كه مرد ، در بسيارى موارد، به لحاظ وظايف مختلف از جمله حضانت و نگهدارى فرزندان و وظايف اجتماعى و همچنين آسيب پذيرى ويژه مرد در مورد سركشى هاى غريزه جنسى، نياز به ازدواج در مرد شديدتر از زن است. ❕مساله رعايت حريم زندگانى زناشويى حتى بعد از مرگ با همسر موضوعى است مورد توجه و لذا هميشه در قبائل مختلف آداب و رسوم گوناگونى براى اين منظور بوده است گر چه گاهى در اين رسوم آن چنان افراط مى‏ كردند كه عملا زنان را در بن‏ بست و اسارت قرار مى‏ دادند و گاهى جنايت آميزترين كارها را در مورد او مرتكب مى ‏شدند به عنوان نمونه ؛ ❕ بعضى از قبائل پس از مرگ شوهر زن را آتش زده و يا بعضى او را با مرد دفن مى‏ كردند، برخى زن را براى هميشه از ازدواج مجدد محروم ساخته و گوشه‏ نشين مى ‏كردند و در پاره‏ اى از قبائل زنها موظف بودند مدتى كنار قبر شوهر زير خيمه سياه و چركين با لباسهاى مندرس و كثيف دور از هر گونه آرايش و زيور و حتى شستشو به سر برده و بدين وضع شب و روز خود را بگذرانند. 📚اسلام و عقائد و آراء بشرى، صفحه 617. ❕اسلام بر تمام اين خرافات و جنايات خط بطلان كشيده و به زنان بيوه اجازه مى ‏دهد بعد از نگاهدارى عده و حفظ حريم زوجيت گذشته اقدام به ازدواج كنند . 📚تفسیر نمونه ج 2 ص 193 👌تمام آنچه گفته شد ، حکمت ها و تحلیل هایی است که از حکم عده استفاده می شود که چنان که اشاره شد ، برخی از موارد آن در مورد برخی از زنان ممکن است مصداق نداشته باشد اما به هر حال ، باز به سخن ابتدایی خود رجوع می کنیم که فلسفه و علت اصلی حکم عده برای ما مجهول و پنهان است و چه زیبا فرمود امام علیه السلام آنجا که بیان داشت ؛ « از آنجایی که می دانیم خداوند حکیم است ، تصدیق می کنم که تمام دستوراتش از روی حکمت و است اگر چه فلسفه آن روشن نباشد » 📚 ج52 ص91 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁