eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.4هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
4.1هزار ویدیو
66 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
❓پرسش ❔آیا پیامبر هم در اذان و اقامه و تشهد به رسالت خودش شهادت می داد و در تشهد بر خودش صلوات می فرستاد و در سلام نماز به خودش سلام می داد یا نماز ایشان با ما فرق داشت❗️ 💠پاسخ💠 👌در این شکی نیست که پیامبر گرامی در اذان و اقامه و تشهد نماز به رسالت خویش شهادت می دادند زیرا ایشان همانند سایر مسلمین باید به تکالیف شرعیه عمل کنند مگر آنکه دلیلی خاص اقامه شود که آن حضرت نسبت به یک حکم شرعی تکلیف ندارد اما در موارد مذکور چنین دلیلی نداریم . 🔶 از روایات به وضوح این مطلب استفاده می شود. 👌شیخ صدوق می نویسد: «پیامبر اذان می گفت و در اذان خود چنین عرضه می داشت که شهادت می دهم من پیامبر خدا هستم و می گفت شهادت می دهم که محمد رسول خداست .روایاتی وارد شده است که پیامبر به این دو تعبیر به رسالت خود شهادت می داد» 📚الفقیه ج1 ص297 🔷شهادت پیامبر به نبوت و رسالت خود در واقع نوعی تاکید بر صداقت خود و صادق بودن وحی الهی در نصب ایشان میباشد. 👌در روایات متعددی آمده است که نخستین بار در معراج فرشتگان و جبرئیل به دستور الهی نحوه اذان و اقامه گفتن را به پیامبر گرامی رساندند و یکی از بخش های آن را « اشهد ان محمدا رسول الله» بیان داشتند. 📚التهذیب ج2 ص60 📚الاستبصار ج1 ص305 📚الکافی ج8 ص120 👌بنابراین اذان و اقامه پیامبر نمی تواند تفاوتی داشته باشد با آنچه از جانب فرشتگان الهی به او تعلیم داده شده است . 👌همین طور در تشهد نماز نیز ایشان هم به رسالت خود شهادت می داده اند و هم برای خود و اهل بیتشان صلوات و رحمت الهی را تقاضا می کردند چنان که امام صادق فرمود: «در تشهد می گویی الحمد الله اشهد ان لا اله الا الله ...و اشهد ان محمدا عبده و رسوله اللهم صل علی محمد و آل محمد ...» 📚التهذیب ج2 ص92 📚وسائل الشیعه ج6 ص393 👌و ما دلیلی نداریم که پیامبر را از این نحو ادا کردن تشهد مستثنی کند. 🔷در مورد سلام نماز هم گفتنی است؛ 👌امام صادق فرمود: «در سلام نماز بگو « السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته » « السلام علینا و علی عباد الله الصالحین....» سپس نماز را تمام کن» 📚التهذیب ج2 ص316 📚الفقیه ج1 ص348 🔶بی شک پیامبر نیز به همین نحو در نماز سلام می داده است و ما دلیلی بر استثنائ پیامبر نداریم. 👌سلام به معنای تحیت و سلامت می باشد و سلام علیک به معنای سلام الله علیک است .یعنی خداوند سلامت و تحیت خود را شامل تو بگرداند. 📚تفسیر نمونه ج4 ص42 🔶امام باقر فرمود: «زمانی که وارد خانه شدید و کسی در خانه نبود تا به او سلام دهید بر خود سلام دهید و بگویید:« السلام علینا من عند ربنا» ❗️« سلامت و تحیت الهی بر ما باد» 📚وسائل الشیعه ج12 ص81 👌بنابراین سلام کردن انسان بر خود هیچ گونه منعی ندارد و با توجه به روایات پیامبر گرامی نیز در نماز بر خود سلام می کرده است و تحیت و سلامت الهی را برای خود درخواست می کرده است. 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
📜متن #خطبه_فدکیه 3⃣قسمت سوم اشاره به قرآن به عنوان عهد الهی #فاطمیه 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
📜 متن 3⃣قسمت سوم 📜اشاره به قرآن بعنوان عهد الهی درود الهی بر پدرم که پیامبر و امین وحی و برگزیده و منتخب و مورد پسند خداوند است و سلام و رحمت و برکات خدا بر او باد. سپس (س) رو به اهل مجلس کرد و فرمود: شما‌ ای بندگان خدا، مورد خطاب امر و نهی الهی و حاملان دین و وحی او هستید، تا نسبت به این دین درباره خود امین باشید و به دیگر امتها هم برسانید. ای مردم در بین شما خداوند عهدی گذاشته است و آن کتاب ناطق خدا، قرآن صادق و نور درخشان و چراغ تابناک است، که دیدگاه هایش روشن و اسرارش آشکار و ظواهرش درخشان است. قرآنی که پیروانش مورد غبطه دیگران و پیروی‌اش کشاننده به سوی بهشت و حرف شنوایی از آن موجب رهایی است. به وسیله می‌توان به برهان‌ها و شواهد روشن و استدلالات کافی و فضائل مورد پسند و امور جایز و بخشیده شده و قوانین حتمیه الهی دست یافت. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔شیعیان مدعی هستند که پیامبران و انبیا در تمام افعال و از زمان تولد معصوم هستند !!! 🔻اما طبق قول معروف که کذاب و دروغگو حافظه ندارد در کتب معتبر شیعه آمده حضرت آدم (ع) مرتکب کفر شده است !! ﻧﺸﺎﻧﯽ : ﺍﻟﮑﺎﻓﻲ , ﺟﻠﺪ 2 , ﺻﻔﺤﻪ 289 ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻼﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺭﻳﺸﻪﻫﺎﻯ 👈 ﻛﻔﺮ 👉 ﺳﻪ ﭼﻴﺰ ﺍﺳﺖ : 1 👈 ﺣﺮﺹ -2 👈 ﺗﻜﺒﺮ -3 👈 ﺣﺴﺪ ﺍﻣﺎ ﺣﺮﺹ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ 👈 ﺁﺩﻡ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻼﻡ 👉 ﺍﺯ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﮔﻨﺪﻡ ﻣﻨﻊ ﺷﺪ ﺣﺮﺹ ، ﺍﻭ ﺭﺍ ﻭﺍﺩﺍﺷﺘﻪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺨﻮﺭﺩ ﻭ ﺍﻣﺎ ﺗﻜﺒﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﻣﺄﻣﻮﺭ ﺷﺪ ﺑﻪ ﺁﺩﻡ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻼﻡ ﺳﺠﺪﻩ ﻛﻨﺪ ﺳﺮﭘﻴﭽﻰ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺍﻣﺎ ﺣﺴﺪ ﺩﺭ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺁﺩﻡ ‏( ﻫﺎﺑﻴﻞ ﻭ ﻗﺎﺑﻴﻞ ‏) ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻗﺎﺑﻴﻞ ﻫﺎﺑﻴﻞ ﺭﺍ ﻛﺸﺖ . و عالم معتبر شیعه مجلسی ، در مورد این روایت در مراه العقول میگوید صحیح است . ج ۱۰ ص۷۳ ✅ خیلی جالب است که موضوع روایت ریشه های کفر است و امام شیعه هم کفر را توضیح داده و مصداق بارز آنرا هم بصراحت نام برده است حالا ، عصمت و معصومیت حضرت آدم (ع) پیشکش آخوند های شیعه ، کفرش را ثابت کردند !!!! 💠💠 👌شیعه بر اساس دلائل متقن عقلی و نقلی که در جای خود بیان شده است ؛ 📚پیام قرآن ج 7 ص 171 به بعد ❕اعتقاد به عصمت همه جانبه انبیاء علیهم السلام دارد و نقل مورد استناد وهابی هم با اعتقاد شیعه ضدیتی ندارد . 👌مثلا پیامبر گرامی فرمود ؛ « پايه‏ هاى كفر چهار تاست ؛ میل ( به غیر خدا ) و ترس ( از غیر خدا )و نارضايى ( از تقدیر خدا ) و خشم » 📚الکافی ج 2 ص 289 👌مقصود روایت آن نیست که اگر کسی اندکی میلی به غیر خدا کند ، یا اندکی از غیر خدا بترسد و یا یک مرحله به صورت کوتاه خشمی بگیرد ، کافر شده است ، هیچکس چنین فتوایی نداده است ، بلکه مقصود آن است که ترس از غیر خدا اگر کنترل نشود ، خشم یا میل به غیر خدا ، اگر کنترل نشود ، نهایتا انسان را به کفر می رساند . ❕یا امام على عليه السلام فرمود ؛ « كفر بر چهار ستون استوار است: بر تندروى و ستيزه‏ گرى و كژى و عناد » ❕مقصود این سخن هم آن نیست که فردی که برای یک مرتبه تندروی می کند یا مثلا ستیز و عناد می ورزد ، کافر باشد ، بلکه مقصود آن است که اوصاف مذکور اگر کنترل نشود و ادامه دار شود ، سرانجامش کفر را نتیجه می دهد ، لذا امام علیه السلام در ادامه روایت به این نکته اشاره کرده و فرمود ؛ « زيرا، كسى كه تندرو باشد، به حق بازنگردد و آن كه از روى نادانى ستيزه‏ گرى بسيار كند، كوردلى او از ديدن حق، پايدار مانَد و آن كه [از راه حق‏] منحرف شود، نيك در نظرش بد و بد در نظرش نيك جلوه كند و مستِ گمراهى شود و آن كه دشمنى و عناد ورزد، راههايش بر او ناهموار و كارش بر او، دشوار شود و راه خروجش [از گمراهى‏] بر او، تنگ گردد. » 📚نهج البلاغه حکمت 31 ❕در نقل دیگر فرمود ؛ « کفر بر چهار پایه استوار است ، بر نادانى، كوردلى، غفلت و شك » 👌روشن است که مقصود از این روایت هم آن است که اگر نادانی و کوردلی و غفلت و شک ، ادامه دار شود ، انسان را به کفر می رساند و الا به خودی خود ، اگر یک مرتبه نادانی و غفلت و شکی عارض شد ، فرد کافر نمی شود ، لذا امام علیه السلام در توضیح بیشتر فرمود ؛ « زيرا كسى كه نادان باشد، حق را كوچك شمارد و آشكارا دم از باطل زند و با دانايان دشمنى ورزد و بر گناه بزرگ پاى فشرد. و كسى كه كوردل باشد، ياد خدا را به فراموشى سپارد و از گمان پيروى كند و بدون توبه و زارى، طالب آمرزش باشد. و كسى كه غافل باشد از راه راست منحرف شود و آرزوها او را بفريبد و دريغ و پشيمانى فرايش گيرد و از جانب خداوند چيزى براى او رقم خورد كه گمانش را هم نمى‏كرد. و كسى كه از فرمان خدا سركشى كند، دستخوش شك شود و هر كه به شك درافتد، خداوند بر او بزرگى كند، پس با قدرت خود او را خوار گرداند و با جلال و شكوه خويش وى را حقير سازد، همچنان كه در كار خود كوتاهى كرد، و به پروردگار مهربان و بزرگوار خود مغرور شد. » 📚کنزالعمال ح 44216 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌در حدیث مورد استناد معاند هم امام صادق علیه السلام علیه السلام فرمود ؛ « ریشه های کفر سه چیز است ، حرص ، خود بزرگ‏ بينى و حسادت. » ❕یعنی اگر این سه صفت در وجود انسان خانه بکند و انسان به مقابله با آن برنخیزد ، انسان را به کفر می رساند . آنگاه امام علیه السلام در ادامه فرمود ؛ «امّا حرص، نمونه‏ اش آدم عليه السلام است كه چون از آن درخت نهى شد، آزمندى او را به خوردن از آن واداشت. اما خود بزرگ‏ بينى، نمونه‏ اش ابليس است كه وقتى به سجده در برابر آدم فرمان يافت، استكبار ورزيد. اما حسادت، نمونه ‏اش دو فرزند آدم است كه يكى از آن دو [از روى حسادت‏]، ديگرى را كشت. » 📚الکافی ج 2 ص 289 ❕ چنان که گفته شد ، مقصود این روایت هم آن نیست که هرکس برای یک مرتبه مثلا گرفتار حرص یا تکبر یا حسادت شود ، کافر است ، بلکه مقصود آن است که این سه امر اساس و سبب اصلی کفر هستند که اگر با آنها مقابله نشود ، انسان را به کفر می کشاند ، آنگاه امام علیه السلام در ادامه نمونه هایی از آدم ، ابلیس ، و قابیل مثال می زند که همین سه امر آنها را به مخالفت امر خداوند رساند ، لذا باید در همان مراحل اول با این صفات مذموم مقابله کرد تا مبادا با ادامه دار شدن نافرمانی ها ، فرد به کفر نزدیک شود . ❕البته حرص مذکور ، آدم را به مخالفت با امری الزامی و مولوی خداوند نرساند تا با عصمت آدم مخالفت داشته باشد ، بلکه آدم با امر ارشادی خداوند مخالفت کرد ، که این نوع مخالفت گناه هم محسوب نمی شود ، نهایتا یک ترک اولی بوده است که آدم مرتکب شده است. ❕لذا می بینیم که امام رضا علیه السلام می فرماید ؛ « این که آدم از آن درخت خورد ، قبل از نبوت آدم بوده که گناه بزرگی که مستوجب دوزخ باشد ، محسوب نمی شده است ، بلکه از صغائر ( و ترک اولی هایی ) محسوب می شده است که قبل از نزول وحی بر انبیاء جایز است ، اما پس از آن که خداوند آدم را برگزید و او را نبی قرار داد ، گناهی از آدم سر نزد چه گناه کوچک و چه گناه بزرگ » 📚عیون الاخبار ج 1 ص 196 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔍 #آیه_گرافی 💠 هم نشینی آیات قرآن و تصاویر 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه320 🎙 قاری: #منشاوی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
320.mp3
1.26M
☀️ #تنفس_صبح 📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه 320 🎙 قاری: #منشاوی 🔊 بشنویم🔻 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
📜متن #خطبه_فدکیه 4⃣قسمت چهارم احکام اسلامی برای هدایت انسانها #فاطمیه 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
📜 4⃣ قسمت چهارم 📜احکام اسلام برای هدایت انسانها و‌ای مردم مسلمان؛ خداوند تبارک و تعالی ایمان را موجب پاکی شما از شرک قرار داد و نماز را برای دوری از تکبر، و زکات را باعث طهارت روح و فزونی در روزی، و روزه را برای پایداری اخلاص، و حج را موجب استواری دین، و عدل را برای تقویت دل‌ها، و پیروی از ما اهل بیت را موجب نظم ملت‌ها، و پیشوائی ما را برای امان از تفرقه، و جهاد را موجب عزت ، معین کرد. و چنین مقدر فرمود که صبر موجب استحقاق پاداش، و امر به معروف مصلحت اندیشی برای همگان، و نیکی به پدر و مادر سپری از خشم پروردگار، و صله رحم موجب زیاد شدن عمر، وقصاص موجب جلوگیری از خونریزی‌ها گردد، و وفای به نذر سبب بخشش باشد، و کامل کردن ترازوها موجب عدم زیان، و نهی از آشامیدن شراب برای پاکی از پلیدی، و دوری از تهمت ناروای جنسی پرده‌ای برای جلوگیری از لعن، و ترک دزدی موجب حفظ عفت جامعه شود. و خداوند شرک را حرام فرمود تا در ربوبیت او اخلاص باشد. ”فاتقوالله حق تقاته» پس آن گونه که شایسته است تقوای الهی را پیشه خود کنید و جز در حال مسلمانی از دنیا نروید و در اوامر و نواهی الهی اطاعت کنید، زیرا فقط بندگان عالم از خداوند خوف دارند. سپس (علیهاسلام) فرمود: «ایهاالناس! بدانید من هستم و پدرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است. آنچه را که می‌گویم از اول تا به آخر صحیح است، نه سخن بیهوده می‌گویم و نه کار ناروا انجام می‌دهم. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔فلسفه ارث بردن در اسلام چیست ❗️در مورد اینکه چرا ارث به فرزندی که قبل از پدرمادر فوت میکنه نمیرسه نیز بدید ..شاید خانواده این مرحوم شدیدا تو فقر باشن چرا بهشون ارث نمیرسه ❕❕ 💠💠 👌چنان که در پرسش آمده است ، شايد بسيارى تصور كنند كه بهتر اين است كه به هنگام فوت كسى، اموال او جزء اموال عمومى گردد و در اختيار بيت المال قرار گيرد، ولى با دقت روشن ميشود كه اين كار كاملا دور از عدالت است، زيرا مسئله" وراثت" يك امر كاملا طبيعى و منطقى است، همان طور كه پدر و مادر قسمتى از صفات جسمى و روحى خود را طبق قانون وراثت ، به نسل‏هاى بعد منتقل مى‏كنند، چرا اموال آنها از اين قانون مستثنى باشد؟ و به نسل آينده منتقل نشود؟ 🔸به علاوه اموال مشروع هر كس نتيجه زحمات و كوششها و تلاشهاى اوست، و در حقيقت نيروهاى شده او را نشان ميدهد، و به همين جهت ما هر كس را مالك طبيعى دسترنج خود مى‏شناسيم، اين يك حكم فطرى است. 👌بنا بر اين به هنگام مرگ كه دست انسان از اموالش كوتاه ميگردد عادلانه‏ ترين راه اين است كه اين اموال به كسانى گيرد كه نزديكترين افراد به اوست، و در واقع هستى آن اشخاص ادامه هستى آن شخص محسوب ميشود. ❕روى همين جهت، بسيارى از مردم با اينكه سرمايه كافى براى زندگى خود تا پايان عمر دارند دست از تلاش و كوشش براى كار و توليد بيشتر، بر نمى‏ دارند، و هدفشان تامين آينده فرزندانشان است، يعنى قانون ارث مى‏ تواند تحرك و جنبش بيشترى به چرخ‏هاى اقتصادى يك كشور بدهد، و اگر اموال هر كس بعد از مرگ او به كلى از او بريده شود و جزء اموال عمومى گردد، ممكن است قسمت مهمى از فعاليت‏هاى اقتصادى خاموش شود. 📚تفسير نمونه، ج‏3، ص 286 👌اما این که چرا فرزندی که قبل از پدر و مادر می میرد ، از پدر و مادر ارث نمی برد ، پاسخ دارد . ارث زمانی معنا پیدا می کند که انسان زنده از مرده ، ارث ببرد ، ارث بردن مرده از مرده ، مفهوم صحیحی ندارد . وقتی فرزند زودتر می میرد ، طبیعتا ارث بردنی برای او پیدا نمی کند ، وقتی او حق ارث بردن ندارد ، فرزندان او نمی توانند در ارث بردن جایگزین او شوند . ❕انسان مرده چیزی نمی شود ، تا به واسطه او فرزندانش مایملک او را تصرف کنند ، و این مساله قبل از آنکه یک بحث شرعی باشد ، یک تحلیل عقلی را همراه خود دارد ، که زمانی چیزی به کسی در می آید که آن فرد داشته باشد ، وقتی حیاتی نباشد ، ملکیتی هم نمی باشد ، بنابراین فرزند فوت شده قبل از پدر ، چون ندارد ، نمی تواند مالک اموال پدری شود ، وقتی ملکیت برای او محقق نشود ، فرزندانش هم نمی توانند ارث و حق نداشته او را تصرف کنند ، چنان که گفته شد این یک تحلیل عقلی است که نقل های متعددی نیز آن را می کند ؛ 📚وسائل الشیعه ج 26 ص 314 باب 5 ❕البته در صورتی که همه فرزندان میت در زمان حیات میت از دنیا رفته باشند ، نوبت به طبقه بعدی که نوه ها یا فرزند فرزندان است ، می رسد ، اما تا زمانی که از فرزندان میت کسی زنده باشد ، نوبت به بعدی ، یعنی نوه ها نمی رسد . 📚وسائل الشیعه ج 26 ص 110 باب 7 🔰اگر فرزند زودتر از پدر بمیرد ، و فرزندان فرزند یا همان نوه ها در فقر به سر برند ، جد لازم است که معیشت آنان را تامین کند ، یا در هنگام موت می تواند در یک سوم اموال وصیت کند ،که نوه ها باشد ، خداوند نیز می فرماید ؛ « و اگر به هنگام تقسيم (ارث) خويشاوندان (و طبقه ‏اى كه ارث نمى ‏برند) و يتيمان و مستمندان حضور داشته باشند، چيزى از آن اموال را به آنها بدهيد و با آنها به طرز شايسته سخن بگوئيد.» ( نساء 8) ❕ محتواى آيه يك حكم اخلاقى و استحبابى در باره طبقاتى است كه با وجود طبقات نزديكتر، از ارث بردن محرومند، آيه مى ‏گويد ؛ اگر در مجلس تقسيم ارث، جمعى از خويشاوندان طبقه 2 يا 3 و همچنين بعضى از يتيمان و مستمندان حضور داشته باشند چيزى از مال به آنها بدهيد، و به اين ترتيب جلو تحريك حس حسادت و كينه‏ توزى آنها را كه است بر اثر محروم بودن از ارث شعله ‏ور گردد بگيريد و پيوند خويشاوندى انسانى خود را به اين وسيله محكم كنيد. ❕گرچه كلمه يتامى و مساكين بطور مطلق ذكر شده ولى ظاهرا منظور از آن ايتام و نيازمندان فاميل است زيرا طبق قانون ارث، با بودن طبقات نزديكتر طبقات دورتر، از ارث بردن محرومند، بنا بر اين اگر آنها در چنان جلسه ‏اى حاضر باشند سزاوار است مناسبى (كه تعيين مقدار آن فقط بستگى به اراده وارثان دارد و از مال وارثان كبير خواهد بود) به آنها داده شود. 📚تفسیر نمونه ج 3 ص 275 ❕بنابراین اگر چه قانونا ، فرزندان فرزند فوت شده از ارث محرومند ، اما در اسلام تدابیری اندیشه شده است تا آنان بی نصیب نباشند که تفصیل آن گذشت . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
💠 امام علی علیه السلام 🔹 الحَسدُ حَبْسُ الرُّوحِ 🔸 حسادت، زندان روح است . 📗غرر الحكم : ۳۷۲ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔 ❔فلسفه نگه داشتن عده چیست ❗️اگر فلسفه آن روشن شدن بارداری است چرا افرادی که عقیم هم هستند باید عده نگه دارند ❕اساسا در مورد عده و فلسفه آن توضیح دهید ❗️❗️ 💠💠 👌عدّه عبارت است از مدت معيّنى كه زن پس از جدايى از شوهر و يا كسى كه به اشتباه با وى آميزش كرده، در حالت انتظار به سر مى‏ برد و تا پايان آن مدت حق اختيار همسرى ديگر ندارد. ❕منشأ جدايى مى‏ تواند يكى از اين امور باشد ؛ ❗️طلاق، فسخ نكاح، فوت شوهر، اتمام مدت عقد و يا بذل آن در ازدواج موقت و زوال اشتباه در آميزش به شبهه. 👌عدّه بر حسب اسباب آن؛ يعنى فوت شوهر يا طلاق؛ نوع ازدواج؛ يعنى دائم يا موقت و حالات مختلف زن از حيث آزاد و كنيز بودن، عادت ماهانه ديدن و نديدن و حامله بودن و نبودن متفاوت است. ❕حكمت عدّه حفظ نسب و پيشگيرى از اختلاط آن، حفظ حرمت ازدواج و احترام شوهر (در عدّه وفات) و نيز دادن فرصت به زوجين براى رجوع به زندگى سابق (در عدّه رجعى) حكمتهاى تشريع عدّه و غايت آن ذكر شده است نه علت آن؛ از اين رو، حكم داير مدار آنها نيست؛ به گونه ‏اى كه عدم آنها مستلزم عدم حكم باشد. بنابر اين، چنانچه- از باب نمونه- علم به حامله نبودن زن داشته باشيم، باز هم عدّه نگه داشتن واجب است. ❕زنانى كه عدّه ندارند ؛ زنى كه با او از قُبُل يا دُبُر آميزش صورت نگرفته است، عدّه ندارد؛ جدايى او به طلاق باشد يا فسخ و بذل يا اتمام مدّت. اما اگر منشأ جدايى فوت شوهر باشد، نگهداشتن عدّه بر او واجب است. به قول مشهور؛ بلكه بر آن ادعاى اجماع شده، دختر نابالغ و زن يائسه عدّه ( طلاق ) ندارند . 📚فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت ، ج 5 ص 350 👌چنانچه گفته شد ، علت واقعى عده بر ما مخفى است و آنچه گفته مى‏ شود از قبيل انعقاد نطفه، حريم زوجيت و...- از حكمت‏هاى آن به شمار مى‏ آيد نه علت ، از اين رو اگر مثلا مرد سال‏ها نيز جدا از زن خود زندگى كند، يا در مسافرت باشد، باز بايد زن عده نگه دارد ، بنابراین به صورت تفصیلی به برخی از حکمت های عده اشاره می شود ؛ 1⃣عده، وسيله ‏اى براى صلح و بازگشت‏ است . گاهى در اثر عوامل مختلف، زمينه روحى به وضعى در مى‏ آيد كه پديد آمدن يك اختلاف جزئى و نزاع كوچك حس انتقام را آن چنان شعله ‏ور مى‏ سازد كه فروغ عقل و وجدان را خاموش مى‏ كند. و غالبا تفرقه‏ هاى خانوادگى در همين حالات رخ مى ‏دهد. اما بسيار مى‏ شود كه اندك مدتى كه از اين كشمكش گذشت زن و مرد به خود آمده پشيمان مى ‏شوند خصوصا از اين جهت كه مى‏ بينند با متلاشى شدن كانون خانواده در مسير ناراحتي هاى گوناگونى قرار خواهند گرفت. اينجاست كه اسلام می گوید زنها بايد مدتى عده نگه دارند و صبر كنند تا اين امواج زودگذر بگذرد و ابرهاى تيره نزاع و دشمنى از آسمان زندگى آنان پراكنده شوند مخصوصا با دستورى كه اسلام در باره خارج نشدن زن از خانه در طول مدت عده داده است حسن تفكر در او برانگيخته مى‏ شود، و در بهبود روابط او با شوهر كاملا مؤثر است و لذا در سوره طلاق آيه 1 مى‏ خوانيم كه ؛ « آنان را از منزلشان خارج نسازيد ... چه مى ‏دانيد شايد خدا گشايشى رساند و صلحى پيش آيد » ❕غالبا به خاطر آوردن لحظات گرم و شيرين قبل از طلاق كافى است كه مهر و صميميت از دست رفته را باز آورد و فروغ ضعيف گشته محبت را تقويت كند. 2⃣عده، وسيله حفظ نسل‏ است ؛ ❕یكى ديگر از فلسفه ‏هاى عده روشن شدن وضع زن از نظر باردارى است‏ ، راست است كه يك بار ديدن عادت ماهانه معمولا دليل بر عدم باردارى زن است ولى گاه ديده شده كه زن در عين باردارى عادت ماهيانه را در آغاز حمل مى‏ بيند از اين رو براى رعايت كامل اين موضوع دستور داده شده كه زن سه بار عادت ماهيانه ببيند و پاك شود تا بطور قطع عدم باردارى از شوهر سابق روشن گردد و بتواند ازدواج مجدد كند. ❕این که امروزه گفته می شود با آزمایش می توان نسب فرزند را مشخص کرد مساله قابل قبولی نیست چرا که این آزمایش ها چنان دقیق نیست به طوری که هیچ خطا و اشتباهی در آن نباشد بلکه خطای انسانی و خطای دستگاهی در آنها است . 📚تفسیر نمونه ج 2 ص 156_ کتاب النکاح ، مکارم شیرازی ،ج 4 ص 51 🔸ادامه 👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸ادامه 👇 3⃣حكمت بهداشتى‏ ؛ ❕بى شك ارتباط جنسى ممكن است زمينه مناسب براى انتقال يا شكل گيرى بيمارى ها و عفونت هاى مختلف فراهم آورد اين احتمال در ارتباطات متعدّد جنسى بيشتر و خطرناكتر است. در اين ميان زن به لحاظ ساختار جسمى و فيزيكى و هم به خاطر فعل و انفعالات طبيعى رحمى قابليت بيشترى براى دريافت، پرورش و انتقال بيمارى ها و عفونت ها دارد. زمان عدّه در حقيقت مى تواند نقش قرنطينه براى رحم زن باشد. شايد حكمت سه بار پاك شدن از حيض براى عدّه‏ نيز اشاره لطيفى به اين نكته باشد. چون از نظر فيزيولوژى حيض نوعى خانه تكانى رحم از سلول هاى مرده و عفونت هاى داخلى و خارجى است و سه بار خانه تكانى در عدّه طلاق محيط كم خطرى را براى ارتباط جنسى جديد و توليد نسل ايجاد مى نمايد. 4⃣حفظ حرمت اعضاء خانواده‏ ؛ ❕حكمت مهمى كه در عدّه طلاق و عدّه وفات نهفته است. حفظ احترام كانون خانواده است، به طورى كه نه تنها زن و شوهر بلكه تمام فرزندان و بستگان و حتى جامعه بايستى حرمت آن را نگه دارند. ازدواج بلافاصله زن بعد از طلاق يا بعد از وفات به نوعى ناديده انگارى عواطف و احساسات حق داران كانون خانواده مانند: شوهر، فرزندان، بستگان و... تلقّى مى شود و چه بسا پيامدهاى تربيتى، عاطفى و روانى جبران ناپذيرى را براى فرزندان و بستگان ايجاد نمايد. ❕همچنين ازدواج سريع زن بعد از طلاق يا وفات شوهر ممكن است زمينه سوء ظن ها و اتهامات مختلف را فراهم آورده و مقدّمه اى بر كينه توزى ها و جرايم ديگر شود. 👌ناگفته پيداست اين ادعا كه شوهر نيز بايستى براى حفظ حرمت خانواده عدّه نگه دارد پذيرفتنى نيست ، چرا كه مرد ، در بسيارى موارد، به لحاظ وظايف مختلف از جمله حضانت و نگهدارى فرزندان و وظايف اجتماعى و همچنين آسيب پذيرى ويژه مرد در مورد سركشى هاى غريزه جنسى، نياز به ازدواج در مرد شديدتر از زن است. ❕مساله رعايت حريم زندگانى زناشويى حتى بعد از مرگ با همسر موضوعى است مورد توجه و لذا هميشه در قبائل مختلف آداب و رسوم گوناگونى براى اين منظور بوده است گر چه گاهى در اين رسوم آن چنان افراط مى‏ كردند كه عملا زنان را در بن‏ بست و اسارت قرار مى‏ دادند و گاهى جنايت آميزترين كارها را در مورد او مرتكب مى ‏شدند به عنوان نمونه ؛ ❕ بعضى از قبائل پس از مرگ شوهر زن را آتش زده و يا بعضى او را با مرد دفن مى‏ كردند، برخى زن را براى هميشه از ازدواج مجدد محروم ساخته و گوشه‏ نشين مى ‏كردند و در پاره‏ اى از قبائل زنها موظف بودند مدتى كنار قبر شوهر زير خيمه سياه و چركين با لباسهاى مندرس و كثيف دور از هر گونه آرايش و زيور و حتى شستشو به سر برده و بدين وضع شب و روز خود را بگذرانند. 📚اسلام و عقائد و آراء بشرى، صفحه 617. ❕اسلام بر تمام اين خرافات و جنايات خط بطلان كشيده و به زنان بيوه اجازه مى ‏دهد بعد از نگاهدارى عده و حفظ حريم زوجيت گذشته اقدام به ازدواج كنند . 📚تفسیر نمونه ج 2 ص 193 👌تمام آنچه گفته شد ، حکمت ها و تحلیل هایی است که از حکم عده استفاده می شود که چنان که اشاره شد ، برخی از موارد آن در مورد برخی از زنان ممکن است مصداق نداشته باشد اما به هر حال ، باز به سخن ابتدایی خود رجوع می کنیم که فلسفه و علت اصلی حکم عده برای ما مجهول و پنهان است و چه زیبا فرمود امام علیه السلام آنجا که بیان داشت ؛ « از آنجایی که می دانیم خداوند حکیم است ، تصدیق می کنم که تمام دستوراتش از روی حکمت و است اگر چه فلسفه آن روشن نباشد » 📚 ج52 ص91 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔: جناب خمینی را دزدیده است. او 12 تا 22 را نامیده در حالیکه واقعی 10 روز اول ماه ذوالحجه است که خداوند در سوره ی فجر به آن قسم یاد نموده است: وَالْفَجْرِ ﴿1﴾ وَلَيَالٍ عَشْرٍ ﴿2) ❗️❗️ 💠💠 👌آنچه مورد نقد قرار گرفته است مربوط می شود به این آیات شریفه که می فرماید ؛ « وَ الْفَجْرِ (1) وَ لَيالٍ عَشْرٍ (2) وَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ (3) وَ اللَّيْلِ إِذا يَسْرِ (4) هَلْ فِي ذلِكَ قَسَمٌ لِذِي حِجْرٍ (5) 1- به سپيده دم سوگند.2- و به شبهاى دهگانه.3- و به زوج و فرد.4- و به شب هنگامى كه (به سوى روشنايى روز) حركت مى ‏كند سوگند (كه پروردگارت در كمين ظالمان است).5- آيا در آنچه گفته شد سوگند مهمى براى صاحبان خرد نيست؟ » ( آیات ابتدایی سوره فجر ) ❕فجر در اصل به معنى شكافتن وسيع است، و از آنجا كه نور صبح تاريكى شب را مى ‏شكافد از آن تعبير به" فجر" شده است، و مى‏دانيم فجر بر دو گونه است" كاذب" و" صادق". 🔸فجر كاذب همان سپيدى است كه در آسمان ظاهر مى‏ شود و آن را تشبيه به دم روباه مى‏ كنند كه نقطه باريك آن در طرف افق است و قاعده مخروط آن در وسط آسمان. 🔸فجر صادق از همان ابتدا در افق گسترش پيدا مى‏ كند، صفا و نورانيت و شفافيت خاصى دارد، مانند يك نهر آب زلال افق مشرق را فرا مى‏ گيرد، و بعد در تمام آسمان گسترده مى‏شود. ❕فجر صادق اعلام پايان شب، و آغاز روز است، در اين موقع روزه‏ داران بايد امساك كنند، و وقت نماز صبح وارد مى‏ شود. 👌بعضى فجر را در اين آيه به معنى مطلق آن يعنى سپيده صبح تفسير كرده‏ اند كه مسلما يكى از نشانه‏ هاى عظمت خداوند است، نقطه عطفى است در زندگى انسانها و تمام موجودات زمينى، و آغاز نور و پايان گرفتن ظلمت است، آغاز جنبش و حركت موجودات زنده، و پايان يافتن خواب و سكوت‏ است، و به خاطر اين حيات خداوند به آن سوگند ياد كرده. 🔸ولى بعضى آن را به معنى" فجر آغاز محرم" كه آغاز سال جديد است تفسير كرده‏ اند. و بعضى به" فجر روز عيد قربان" كه مراسم مهم حج در آن انجام مى ‏گيرد، و متصل به شبهاى دهگانه است. و بالآخره بعضى به صبحگاهان ماه مبارك رمضان و يا" فجر صبح جمعه". ❕ولى آيه مفهوم وسيعى دارد كه همه اينها را شامل مى‏ شود، هر چند بعضى از مصداقهاى آن از بعضى ديگر روشنتر و پراهميت ‏تر است. 🔸بعضى معنى آيه را از اين هم گسترده ‏تر دانسته‏ اند، و گفته‏ اند منظور از فجر هر روشنايى است كه در دل مى‏ درخشد. ❕بنا بر اين درخشيدن اسلام و نور پاك محمدى در تاريكى عصر جاهليت يكى از مصاديق فجر است، و همچنين درخشيدن سپيده صبح قيام مهدى به هنگام فرو رفتن جهان در تاريكى و ظلمت ظلم و ستم، مصداق ديگرى از آن محسوب مى‏شود (همانگونه كه در بعضى از روايات به آن اشاره شده است) 📚تفسیر البرهان ج 4 ص 457 👌 و قيام عاشوراى حسينى در آن دشت خونين كربلا، و شكافتن پرده‏ هاى تاريك ظلم بنى اميه، و نشان دادن چهره آن ديوصفتان مصداق ديگر بود. ❕و همچنين تمام انقلاب هاى راستينى كه بر ضد كفر و جهل و ظلم و ستم در تاريخ گذشته و امروز انجام مى‏ گيرد ، ( مانند انقلاب اسلامی ایران ، دقت کنید ) 🔸ولى البته اين يك توسعه در مفهوم آيه است در حالى كه ظاهر آيه همان‏ فجر به معنى طلوع سپيده صبح است. 🔹اما" ليال عشر" (شبهاى دهگانه) مشهور همان شبهاى دهگانه ذى الحجه است كه شاهد بزرگترين و تكان‏ دهنده‏ ترين اجتماعات عبادى سياسى مسلمين جهان است. اين معنى در حديثى از" جابر بن عبد اللَّه انصارى" از پيغمبر اكرم نقل شده است. 📚تفسیر ابوالفتوح رازی ج 12 ص 74 👌بعضى نيز آن را به ده شب آخر ماه مبارك رمضان كه شبهاى قدر در آن است تفسير كرده ‏اند.و بعضى آن را به شبهاى آغاز ماه محرم. جمع ميان اين تفسيرهاى سه ‏گانه نيز كاملا ممكن است. ❕در بعضى از رواياتى كه اشاره به بطون قرآن مى‏ كند فجر به وجود حضرت مهدى و ليال عشر به ده امام قبل از او، و" شفع" كه در آيه بعد مى‏ آيد به حضرت" على" و" فاطمه زهرا" تفسير شده است. 📚تفسیر نمونه ج 26 ص 443 ❕چنان که گذشت ، می تواند اشاره به انقلاب های راستینی باشد چون انقلاب اسلامی ایران که بر ضد جهل و ظلم و ستم صورت گرفت ، و از آنجایی که قدم های پایانی این انقلاب ظرف روز برداشته شد ، هیچ مانعی ندارد که این ایام را دهه فجر و نور و روشنایی نامید . روشن است که در این نامگذاری از تعبیر « و الفجر » استفاده شده است ، نه « لیال عشر » که طبق نظر مشهور ، اشاره به شب های ده گانه ذی الحجه یا شب های ده گانه محرم است . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
📜 متن #خطبه_فدکیه 5⃣قسمت پنجم 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
📜 متن 5⃣قسمت پنجم این در هنگامه‌ای بود که شما در آسایش زندگی می‌کردید، در مهد امن متنعّم بودید، و در انتظار بسر میبردید تا ناراحتی‌ها ما را در بر گیرد، و گوش به زنگ اخبار بودید، و هنگام کارزار عقبگرد می‌کردید، و به هنگام نبرد فرار می‌نمودید. آنگاه که خداوند برای پیامبرش خانه انبیاء و آرامگاه اصفیاء را برگزید، علائم نفاق در شما ظاهر گشت، و جامه دین کهنه، و سکوت گمراهان شکسته، و پست رتبه گان با قدر و منزلت گردیده، و شتر نازپرورده اهل باطل به صدا درآمد، و در خانه‌های تان بیامد، و شیطان سر خویش را از مخفیگاه خود بیرون آورد، و شما را فراخواند، مشاهده کرد پاسخگوی دعوت او هستید، و برای فریب خوردن آماده‌ای د، آنگاه از شما خواست که قیام کنید، و مشاهده کرد که به آسانی این کار را انجام میدهید، شما را به غضب واداشت، و دید غضبناک هستید، پس بر شتران دیگران نشان زدید، و بر چیزی که سهم شما نبود وارد شدید. این در حالی بود که زمانی نگذشته بود، و موضع شکاف زخم هنوز وسیع بود، و جراحت التیام نیافته، و پیامبر به قبر سپرده نشده بود، بهانه آوردید که از فتنه می‌هراسید، آگاه باشید که در فتنه قرار گرفته اید، و براستی جهنم کافران را احاطه نموده است. این کار از شما بعید بود، و چطور این کار را کردید، به کجا روی می‌آوردید، در حالی که کتاب خدا رویاروی شماست، امورش روشن، و احکامش درخشان، و علائم هدایتش ظاهر، و محرّماتش هویدا، و اوامرش واضح است، ولی آن را پشت سر انداختید، آیا بیرغبتی به آن را خواهانید؟ یا بغیر قرآن حکم می‌کنید؟ که این برای ظالمان بدل بدی است، و هرکس غیر از اسلام دینی را جویا باشد از او پذیرفته نشده و در آخرت از زیانکاران خواهد بود. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔ آیا روایت زیر درست می باشد؟ آیا آمدن سیل یکی از ظهور است؟ ❗️طبق روایات اسلامی، افزایش بارندگی و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و دریاها و جاری شدن سیل بر روی زمین، از جمله نشانه‌های نزدیک شدن زمان ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌باشد. در روایتی آمده است که از امام هادی علیه السلام پرسیدند: چه وقت آنان (مردم قم) منتظر فرج خواهند بود؟ حضرت فرمود: «هنگامی که آب روی زمین را فراگیرد» ✅ بحارالانوار ,ج18 , ص311 💠💠 👌علائم ظهور امام زمان به دو قسم حتمی و غیر حتمی می شود . ❕امور حتمی تحقق شدنی هستند اما امور غیر حتمی ممکن است محقق شود و ممکن است محقق نشود . 🔶در مورد علائم حتمی ، امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « ندای آسمانی از امور حتمی است و خروج سفیانی حتمی است و خروج یمانی هم حتمی است و کشته شدن نفس زکیه نیز حتمی است و پدیدار شدن کف دستی از آسمان نیز حتمی است و نیز آیه ماه رمضان که خوابیده را بیدار می کند و بیدار را می ترساند و دخترکان را از پس پرده بیرون می کشد » 📚الغیبه نعمانی ص262 ❕اما امور غیر حتمی که به عنوان نشانه ظهور محسوب شده اند ، متعدد اند ، که از جمله آنان سیل و سیلاب است ، اما نه سیل و سیلاب عمومی بلکه سیل و سیلاب در کوفه و نجف به نشانه غیر حتمی ظهور بیان شده است . 🔸در نقلی از امام سجاد علیه السلام آمده است ؛ « هنگامی که سیل و باران ، این بلندی های شما یعنی نجف را پر کند و آتش در سنگ و گل پدیدار شود و تاتارها بغداد را به چنگ آورند ، ظهور قائم منتظر را متتظر باشید » 📚الصراط المستقیم ج 2 ص 259 ❕در نقل دیگری ، امام صادق از امام علی علیهما السلام نقل می کند که فرمود ؛ « هنگامی که در آتش سوزی شد و بلندی شهرتان یعنی نجف شما را آب فرا گرفت ،منتظر ظهور قائم باشید » 📚الصراط المستقیم ج 2 ص 258 🔸در نقل دیگری از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود ؛ « در سال فتح ، رود طغیان می کند تا آنجا که به درون کوچه های کوفه می ریزد » 📚الارشاد ج 2 ص 377 _ اعلام الوری ج 2 ص 284 👌و در نقل دیگر آمده است که فرمود ؛ « روز یا سال فتح ، فرات می کند ، تا آنجا که وارد کوچه های کوفه می شود » 📚الغیبه طوسی ص 451 _ بحار الانوار ج 52 ص 217 🔸روایتی که می گوید قمیان زمانی که آب بر روی زمین بیاید ، انتظار فرج را میکشند ؛ 📚الاختصاص ص 102 _ بحار الانوار ج 57 ص 207 🔸بر اساس روایات فوق الذکر ، چنین معنا می شود که زمانی که سیل و سیلاب کوفه و نجف را در بر بگیرد ، قمیان می دانند این حادثه از نشانه های ظهور است ، بنابراین منظور از جاری شدن آب بر روی زمین ، جاری شدن سیل و سیلاب در کوفه و نجف است و منظور از « الارض » ، ارض و زمین نجف و کوفه است که محل شدن سیلاب ها است . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔فلسفه ایجاد سیل چیست ❗️چرا خداوند عادل ایجاد می کند و بندگان خود را اذیت می کند ❕ 💠💠 👌در این شکی نیست که وجود ابر و باد و باران برای ادامه حیات و زندگی لازم و ضروری است . نقش ابرها، و باد و باران، در زندگى انسان‏ها و تمامى موجودات زنده به آشكار است كه نيازى به شرح ندارد. درست است كه تقريباً سه چهارم روى زمين را آب فرا گرفته؛ ولى اولًا اين آب‏هاى شور نه براى زراعت قابل استفاده است، و نه براى نوشيدن انسان‏ها و حيوانات، و ثانياً به فرض كه تمام درياها آب شيرين بود با چه وسيله ممكن بود آنها را به سرزمين‏هاى مرتفع و زمين‏هايى كه گاهى چند هزار متر از سطح دريا ارتفاع دارند منتقل نمود؟ ❕اينجا است كه قدرت نمائى بزرگ مبدأ آفرينش را به وضوح مى‏بينيم؛ كه اين مأموريّت مهم را بر عهده تابش آفتاب نهاده كه بر سطح اقيانوس‏ها بتابد و آب دريا را تبخير و تصفيه كند، و به صورت قطعات ابر در آورد، سپس به كمك بادها روانه به سوى سرزمين‏هاى خشك كند، و به صورت دانه ‏هاى ظريف و كوچك باران به آرامى بر آنها فرو فرستد، و روح حيات و زندگى را در سراسر كره زمين بدمد، و همه جا را آباد و خرّم و سرسبز كند؛ آن هم با نظام بسيار دقيق و حساب شده و توأم با ظرافت فراوان. 🔸قرآن می فرماید ؛ « خداوند همان كسى است كه بادها را مى ‏فرستد تا ابرهائى را به حركت درآورند، سپس آنها را در پهنه آسمان آن گونه كه بخواهد مى‏ گستراند و متراكم مى‏ سازد، در اين هنگام دانه ‏هاى باران مى‏بينى كه از لابه‏ لاهاى آن خارج مى ‏شود، و هنگامى كه اين (باران حيات بخش) را به هركس از بندگانش كه بخواهد مى ‏رساند خوشحال مى ‏شوند.» ( روم 48) ❕«از آيات (عظمت و قدرت) خدا اين است كه بادها را به عنوان بشارت‏گرانى مى‏ فرستد تا شما را از رحمتش بچشاند (و سيراب كند) و كشتى‏ ها به فرمانش حركت كنند، و از فضل او گيريد، شايد شكر نعمت او را بجا آوريد.» ( روم 46) 🔸فوائد دیگری که می توان برای باران برشمرد از این قرار است ؛ 1⃣باران علاوه بر تأمين آب لازم براى پرورش گياهان، سطح زمين را مى ‏شويد و آلودگى ‏ها را با خود به سوى درياها مى ‏برد. 2⃣باران، هوا را نيز مى ‏شويد، و گرد و غبار و ذرّات معلّق در هوا را در خود حل كرده به زمين مى‏ آورد؛ و اگر ريزش باران نبود بعد از مدّتى هوا چنان آلوده و كثيف مى ‏شد كه تنفس براى انسان غير ممكن بود. 3⃣ باران سنگ‏هاى كوه‏ها را آرام آرام مى ‏سايد و خاك‏هاى قابل استفاده از آن توليد مى‏ كند، و در سطح جلگه ‏ها مى ‏گستراند. 4⃣ باران خاك‏هاى پر قوّت را از مناطق دور با خود حمل مى‏ كند و براى تقويت مزارع بر صفحه آنها مى‏ گستراند؛ به طورى كه در بعضى از مناطق (مانند سواحل نيل) جريان آب بهترين كودهاى طبيعى را براى گياهان همراه خود مى‏ آورد. 5⃣باران فقط در خشكى‏ ها حيات ‏بخش نيست؛ بلكه ريزش باران در دريا نيز بسيار مؤثّر است، و به گفته بعضى كمتر از تأثير آن در خشكى‏ ها نيست! چرا كه ريزش باران در دريا گياهان ريز را در ميان امواج آب پرورش مى‏ دهد كه خوراك بسيار مناسبى براى ‏ ها و جانداران دريا است و آن سال كه باران كم ببارد وضع صيد دريا نامطلوب است. 6⃣ارتفاع ابرها از سطح زمين از ارتفاع بلندترين قطعات زمين بيشتر است؛ و به اين ترتيب نقطه‏ اى از آب باران بى ‏بهره نمى‏ ماند. 7⃣بر سطح كوه‏هاى بلند انواع درختان جنگلى و گياهان داروئى و غذائى مى ‏رويد؛ و اين به دليل آن است كه باران سهم آب لازم را به آنها مى‏ رساند، و اگر باران نبود آنها هم مى ‏خشكيدند. 📚پیام قرآن ج 2 ص 234 🔸اما گاهی همین باران که برای حیات بشر لازم است ، تبدیل به سیل می شود که فراوانی را به همراه می آورد ، این که باران تبدیل به سیل می شود ، اکثرا به خاطر های بشر است ، اگر آنان به سد سازی و ایجاد تالاب ها و جنگل ها و ایجاد کانال های مناسب برای هدایت آب باران می کردند ، طبیعتا آب باران تبدیل به سیل نمی شد تا خسارات جبران ناپذیری بر جای گذارد . ❕لذا می فرماید ؛ «آنچه از بدی به تو می رسد از خود توست» 💎نساء 79 ❕و می فرماید ؛ « خداوند آنچه را مردم دارند ، تغییر نمی دهد مگر اینکه آنها خودشان را تغییر دهند » ( رعد 11) 🔸 👇
🔸 👇 👌گاهی هم پیش می آید که بشر از تمام قدرت خود در جهت مقابله با سیل استفاده می کند ، اما گاهی قدرت سیل چنان قوی است که قابل کنترل نیست ، بی شک گرفتار چنین حادثه و شدن ، بدون آنکه کوتاهی در کار باشد ، یکی از آزمایش های خداوند می شود که صبر بر آن پاداش فراوان در پی دارد . 👌خداوند می فرماید؛ «شما را با بدیها و خوبیها آزمایش می کنیم » 💎انبیاء 35 👌و می فرماید: «آیا مردم گمان کرده اند که به حال خود رها می شوند و نمی شوند» 💎عنکبوت 2 👌و می فرماید ؛ « قطعا همه شما را با چیزی از ترس و گرسنگی ، زیان مالی و جانی و کمبود میوه ها آزمایش می کنیم و بشارت ده به استقامت کنندگان » 💠بقره 155 🔶امام علی علیه السلام فرمود: «خداوند بندگانش را با انواع شداید و گرفتاری ها آزمایش می کند» 💎نهج البلاغه خطبه192 🔶لذا امام صادق علیه السلام فرمود: «شدید ترین بلاها برای انبیا است سپس کسانی که به انبیا نزدیکترند و از پی آنان می آیند سپس سایر مومنان به تناسب » 📚الکافی ج2 ص252 🔶و : «بلاهای بزرگ پاداش های بزرگ را در پی دارد وخداوند هیچ گروهی را دوست نمی‌دارد مگر آنکه آنان را گرفتار میکند» 📚الکافی،ج2 ص 252 ❕گاهی نیز نسبت به برخی جوامع بی ایمان و طغیان گر ، این حوادث و سیل ها ، جنبه تنبیه و و بیداری آنان را از خواب غفلت دارد ، چنان که درباره قوم لوط می فرماید ؛ « هنگامى كه فرمان ما (دائر بر عذاب) فرا رسيد، شهرهاى آنها را زير و رو كرديم و بارانى از سنگ‏هاى متراكم بر آنان فرو فرستاديم». ( هود 82) ❕درباره مردم ناسپاس و طغيانگر «سبا» مى‏ فرمايد ؛ « آنها (از اطاعت خدا) روى گرداندند و ما سيل ويرانگر را بر آنها فرستاديم» ( سبا 16) 👌چنان که گفته شد ، بخش ديگرى از اين حوادث، براى بيدار كردن انسان‏هاست تا به راه باز گردند ؛ ❕«فساد و تباهى در خشكى و درياها به خاطر كارهايى كه مردم انجام داده‏اند آشكار گشت؛ خدا مى ‏خواهد نتيجه پاره‏ اى از اعمال آنها را به آنها بچشاند شايد بازگردند!» ( روم 41) ❕و می فرماید ؛ «ما فرعونیان را به خشکسالی و کمبود میوه ها گرفتار کردیم شاید متذکر شوند» ( اعراف130 ) 👌علی علیه السلام فرمود ؛ «خداوند بندگان خویش را به هنگامی که اعمال بد انجام می دهند با کمبود میوه ها و جلوگیری از نزول برکات و بستن درهای گنج خیرات به روی آنان مبتلا می سازد تا توبه کاران توبه کنند و آنها که باید دست از گناه بکشند خود داری نمایند و پند پذیران پند گیرند و آنها که آماده اند از گناه باز ایستند» 📚نهج البلاغه خطبه 143 👌خلاصه آنکه اکثرا ، خسارات سیلاب ناشی از کوتاهی های خود بشر است و در جایی که کوتاهی نباشد ، نسبت به جوامع مومن و انقلابی برای امتحان و آزمایش است تا به درجه افراد افزوده شود ، اما نسبت به جوامع کافر و بی ایمان از باب تنبیه و مجازات و بیدار ساختن آنان است . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
امام صادق علیه السلام: هر که به دنیا دل‌بسته شود، دلش به سه چیز بسته می‌شود: اندوه پایان ناپذیر، آرزوی دست نیافتنی و امید نارسیدنی. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا