eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.7هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
336.mp3
1.49M
☀️ #تنفس_صبح 📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه 336 🎙 قاری: #منشاوی 🔊 بشنویم🔻 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❓آیا زیارت قبور در پنج شنبه آخر سال که مرسوم است دلیل روایی دارد❗️❗️ 💠💠 👌زیارت قبور خصوصا زیارت قبر پدر و مادر در روزهای شنبه و دوشنبه و پنج شنبه و جمعه در هر هفته استحباب دارد و این استحباب در تمام ایام سال جاری است و اختصاص به پنج شنبه آخر ندارد. 🔶محمد بن مسلم می گوید: « به امام صادق گفتم ما به زیارت مردگان می رویم. ❗️ امام فرمود کار خوبی است. 🔶گفتم آنان متوجه حضور ما می شوند ؟ 👌فرمود: « بله به خدا سوگند آنان از حضور شما مطلع می شوند و شاد می شوند و با شما انس می گیرند» 📚الفقیه ج1 ص180 🔷حضرت فرمود: « مردگان خود را زیارت کنید زیرا آنان به زیارت شما خوشحال می شوند و حاجات خود را سر قبر پدر و مادر با دعا برای آنان از خدا بخواهید» 📚الکافی ج3 ص229 🔶در روایت دیگر فرمود: « فاطمه پس از پیامبر هر جمعه و دوشنبه و پنج شنبه به زیارت قبور شهداء می رفت» 📚وسائل الشیعه ج3 ص224 ❗️در روایت دیگر فرمود: « او هر شنبه به زیارت قبور شهداء و می رفت» 📚التهذیب ج1 ص465 👌وفرمود: « پیامبر در انظار صحابه غروب هر شنبه به بقیع می رفت و مردگان را با این جمله زیارت می کرد :« السلام علیک یا اهل الدیار رحمکم الله»» 📚کامل الزیارات ص320 👌پیامبر گرامی فرمود: « هر کس قبر پدر و مادرش و یا یکی از آنان را در هر جمعه زیارت کند خداوند گناهانش را می آمرزد و نام او را در ردیف نیکوکاران می نویسد» 📚بحار الانوار ج82 ص169 👌بنابراین زیارت قبور اموات در هر شنبه و دوشنبه و پنج شنبه و جمعه در هر هفته استحباب دارد و این استحباب به پنج شنبه آخر سال ندارد . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❔فلسفه رویش موهای زائد بدن در چیست ❗️چرا خدا این موها را ایجاد کرده تا نیاز به #گرفتن آنها باشد ❕آیا این کار لغوی در آفرینش خداوند محسوب نمی شود ❗️❗️ 💠پاسخ👇👇👇 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔فلسفه رویش موهای زائد بدن در چیست ❗️چرا خدا این موها را ایجاد کرده تا نیاز به آنها باشد ❕آیا این کار لغوی در آفرینش خداوند محسوب نمی شود ❗️❗️ 💠💠 👌گرفتن موهای زائد بدن خصوصا موهای زائد زیر شکم و زیر بغل مورد توصیه و تاکید روایات قرار گرفته است ؛ 📚وسائل الشیعه ج2 ص66 باب 29_30_31 📚حلیه المتقین ، ص93 ❔اما فلسفه رویش این موهای زائد در چه چیزی است ؟ در روایات اسلامی برای این سوال دو بیان شده است ؛ 1⃣فایده بهداشتی آن در این است که رویش و سپس گرفتن موهای زائد ، موجب دفع بسیاری از سموم بدن می شود و دیگر آنکه ، محل موهای زائد به دلیل رطوبت ، در معرض آلودگی است و شستشوی محل های مذکور ،سبب بهداشت بدن می شود . 2⃣فائده اخلاقی هم دارد زیرا انسان را مشغول به امور پست و گرفتن موهایی زائد می کند که این می تواند مقداری از تکبر و انسان را کاهش داده و انسان را متذکر به ضعف و ناتوانی خود کند . ❕مفضّل مى ‏گويد: به امام صادق عليه السّلام عرض كردم چه مى‏ شد اگر خداوند ، موهای زائد را خلق نمی کرد تا آدمى به اصلاح و كوتاه كردن نيازمند نباشد ؟ 👌امام عليه السّلام فرمود: خداوند متعال در اين كار، نعمتهايى نهاده كه آدمى از آنها آگاه نيست تا سپاس گويد. آگاه باش ، دردهاى بدن با خروج مو از منافذ بدن و با خروج ناخن از سر انگشتان مى‏ گردد؛ از اين رو به انسان فرمان داده شده كه هر هفته با نوره ماليدن و مو تراشيدن و كوتاه كردن ناخنها به اين كار اقدام كند. اين كار باعث مى‏ شود كه موى و ناخن با شتاب بيشترى برويند و دردها و بيماريها را سريعتر خارج كنند. اگر شخص چنين نكند، رشد آنها كوتاه و اندك مى‏ شود، در نتيجه، دردها در بدن مى‏ ماند و بيماريهاى مختلف پديد مى ‏آيد. ❕نيز از رويش مو در چند جاى بدن كه وجود آن براى انسان مايه رنج و زيان است جلوگيرى شده ،اگر مو در ديدگان مى‏ روييد آيا آدمى نابينا نمى‏ شد؟ و اگر در دهانش مى‏ روييد آيا خوردن و انسان دشوار و بى ‏لذّت نمى‏ گشت؟ اگر در كف دست رشد مى ‏كرد آيا انسان از لمس درست اشيا و انجام برخى از كارها باز نمى‏ ماند؟ يا اگر بر فرج زن و يا آلت مرد مى‏ روييد آيا لذّت مجامعت از اينان نمى‏ گرفت؟ پس نيك بنگر كه چگونه در جايى كه سود و مصلحتى در كار نيست نروييده. اينها مخصوص انسان نيست، بلكه در چهارپايان و درندگان و ديگر حيوانات توليد مثل‏ كننده نيز چنين است؛ از اين رو با اينكه بدن آنها از مو پوشيده است و ليكن اين مناطق، دقيقا به خاطر آنچه كه ذكر شد، مويى بر آنها نيست. نيك انديشه كن كه چگونه آفرينش از هر خطا، زيان و ناهماهنگى به دور است و يكسره حكمت و تقدير است و و سود. 👌اصحاب «مانى» و ديگران كه خواستند بر آفرينش و هدفمندى آن اشكال گيرند، رويش مو در روى زهار و زير بغل را ناروا شمردند، غافل از اينكه رشد مو در اين مكانها با وجود رطوبت در آنها مرتبط است و چنان كه گياه در جاى مرطوب مى‏ رويد، مو نيز در اين جايها رشد مى‏ كند. آيا نمى‏ بينى كه اين جايها براى پذيرش مواد زايد بدن از همه جا مناسبتر است؟ وانگهى اين امر باعث مى‏ شود كه [گذشته از تدابير الهى‏] خود انسان نيز قدرى به بدن خود برسد و از رهگذر بهداشت و نظافت، تنى سالم داشته باشد. همچنين با كوتاه كردن موهاى زايد بدن، روحيه‏ آتشين، تندى، سرمستى و خشم او شكسته شود و از پرداختن به گمراه‏ كننده و بيكارى پرهيز نمايد. 📚شگفتيهاى آفرينش (ترجمه توحيد مفضل)، ص: 67 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔لطفا در مورد بودن پیامبر توضیح دهید ❗️برخی می گویند پیامبر امی بوده یعنی اهل مکه که ام القری نامیده می شود بوده است ، نه بی سواد ،اضافه اینکه در روایات آمده پیامبر خواندن و نوشتن بلد بوده و اینکه امی به معنای بی نیست ❗️ 💠💠 👌خداوند می فرماید ؛ « الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتِي كانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ » «آنها كه از فرستاده (خدا) پيامبر" " پيروى مى‏ كنند كسى كه صفاتش را در تورات و انجيلى كه نزدشان است مى ‏يابند و آنها را به معروف دستور مى‏ دهد و از منكر باز مى‏ دارد، پاكيزه‏ ها را براى آنها حلال مى‏ شمرد، ناپاكها را تحريم مى‏ كند، و بارهاى سنگين و زنجيرهايى را كه بر آنها بود (از دوش و گردنشان) برمى ‏دارد آنها كه به او ايمان آوردند و حمايتش كردند و ياريش نمودند و از نورى كه با او نازل شده پيروى كردند آنان رستگارانند » ( اعراف 157) ❕درباره مفهوم" امى" كه از ماده" ام" بمعنى « مادر » يا « امت » به معنى جمعيت گرفته شده است در ميان گفتگو است، جمعى آن را به معنى درس نخوانده مى‏ دانند، يعنى به همان حالتى كه از مادر متولد شده باقى مانده و مكتب استادى را نديده است، و بعضى آن را به معنى كسى كه از ميان امت و توده مردم برخاسته، نه از ميان اشراف، و مترفين و جباران، و بعضى به مناسبت اينكه مكه را" ام القرى" مى ‏گويند اين كلمه را مرادف" مكى" دانسته‏ اند. ❕روايات اسلامى كه در منابع حديث وارد شده نيز بعضى آن را به معنى درس نخوانده و بعضى آن را به معنى مكى تفسير كرده‏ اند ( براى اطلاع از اين روايات به تفسير نور الثقلين جلد 2 صفحه 78 و 79 و تفسير روح المعانى جلد 9 صفحه 70 ذيل آيه مورد بحث مراجعه فرمائيد.) 👌 ولى هيچ مانعى ندارد كه كلمه" امى" اشاره به هر سه مفهوم بوده باشد چرا كه استعمال يك در چند معنى، هيچگونه مانعى ندارد، و در ادبيات عرب شواهد فراوانى براى اين موضوع وجود دارد. 💢 بیشتر ؛ ♻️در اينكه پيامبر اسلام به مكتب نرفت و خط ننوشت، در ميان مورخان بحثى نيست و قرآن نيز صريحا در آيه 48 سوره عنكبوت درباره وضع پيامبر ص قبل از بعثت مى ‏گويد «وَ ما كُنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتابٍ وَ لا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ إِذاً لَارْتابَ الْمُبْطِلُونَ » پيش از اين نه كتابى مى‏ خواندى و نه با دست خود چيزى مى ‏نوشتى تا موجب ترديد دشمنانى كه مى‏ خواهند سخنان ترا ابطال كنند گردد » ❕اصولا در محيط حجاز به اندازه ‏اى باسواد بود كه افراد باسواد كاملا معروف و شناخته شده بودند، در مكه كه مركز حجاز محسوب مى‏ شد تعداد كسانى كه از مردان مى‏ توانستند بخوانند و بنويسند از 17 نفر تجاوز نمى ‏كرد و از زنان تنها يك زن بود كه سواد خواندن و نوشتن داشت . 📚فتوح البلدان ص459 👌 مسلما در چنين محيطى اگر نزد معلمى خواندن و نوشتن را آموخته بود كاملا معروف و مشهور مى‏ شد و به فرض اينكه نبوتش را نپذيريم او چگونه مى‏ توانست با صراحت در كتاب خويش اين موضوع را نفى كند؟ آيا مردم به او اعتراض نمى‏ كردند كه درس خواندن تو مسلم است، اين قرينه روشنى بر امى بودن او است. ❕و در هر حال وجود اين صفت در پيامبر در زمينه نبوت او بود تا هر گونه احتمالى جز ارتباط به خداوند و جهان ما وراء طبيعت در زمينه دعوت او منتفى گردد. 💠اين در مورد دوران قبل از نبوت و اما پس از بعثت نيز در هيچيك از تواريخ نقل نشده است كه او خواندن و نوشتن را از كسى فرا گرفته باشد، بنا بر اين به همان حال امى بودن تا پايان باقى ماند. ❕❕ولى اشتباه بزرگى كه بايد در اينجا از آن اجتناب كرد اين است كه درس نخواندن غير از بى‏ سواد بودن است و كسانى كه كلمه" امى" را به معنى" بى‏ سواد" مى‏ كنند، گويا توجه به اين تفاوت ندارند. 👌هيچ مانعى ندارد كه پيامبر به تعليم الهى خواندن يا خواندن و نوشتن را بداند، بى آنكه نزد انسانى فرا گرفته باشد، زيرا چنين اطلاعى بدون ترديد از كمالات انسانى است و مقام نبوت است. 👌شاهد اين سخن آن است كه در رواياتى كه از امامان اهل بيت نقل شده مى‏ خوانيم « پيامبر مى ‏توانست بخواند و يا هم توانايى خواندن داشت و هم توانايى . 📚 تفسير برهان جلد چهارم صفحه 332 ذيل آيات اول سوره جمعه. 👇
👌ادامه 👇 ❕اما برای اینکه جایی برای کوچکترین تردید برای دعوت او نماند ، سعی بر آن بود که از توانایی خواندن و نوشتن استفاده نکند . 👌ممکن است گفته شود که در دو روايت كه از ائمه اهل بيت نقل شده، صريحا تفسير" امى" به درس نخوانده، نفى گرديده است، و تنها به معنى كسى كه به" ام القرى" (مكه) منسوب است، تفسير شده است . 📚تفسير برهان جلد 4 صفحه 332 و تفسير نور الثقلين جلد 2 ص 78 ذيل آيه مورد بحث. 👌در پاسخ مى ‏گوئيم يكى از اين دو روايت به اصطلاح" مرفوعه" است و سند آن فاقد ارزش، و روايت دوم از" جعفر بن محمد صوفى" نقل شده كه از نظر علم رجال شخص مجهولى است. ❕از مجموع آنچه گفتيم چنين نتيجه مى‏گيريم كه: 1⃣پيامبر به طور ، نزد كسى خواندن و نوشتن را فرا نگرفته بود، و به اين ترتيب يكى از صفات او اين است كه نزد استادى درس نخوانده است . 2⃣هيچگونه دليل در دست نداريم كه پيامبر قبل از نبوت يا بعد از آن" عملا" چيزى را خوانده يا نوشته باشد ، اگرچه اگر بعد از نبوت چیزی را خوانده یا نوشته باشد ، با امی بودن ایشان منافاتی ندارد . 3⃣ اين موضوع منافاتى با آن ندارد كه پيامبر به تعليم پروردگار قادر بر خواندن يا نوشتن بوده باشد ، همچنان كه پيامبران بزرگ نخوانده ‏اند ولى بزرگترين معلّمان در عالم بشريّت بوده ‏اند. حضرت آدم يك فرد درس نخوانده بود، ولى به تصريح قرآن مجيد معلّم فرشتگان بود، چنان كه در سوره بقره بطور تفصيل اين مطلب در طىّ آيه‏ هاى 28 تا 32 بيان شده است. 📚تفسیر ج6 ص395
🤔 ❔این که در روایاتی آمده که در آخر الزمان زنان موهاشون رو همانند کوهان شتر درست می کنن چقدر داره ❗️امروزه زنان مذهبی هم با این که موی پوشیده دارند اما احیانا از زیر مقنعه بسته شدن موهاشون معلوم میشه و آمده بالا ❕❕ 💠💠 👌نقل های در کتب اهل سنت به نقل از پیامبر گرامی آمده است که فرمود ؛ «زمانی که زنانی را دیدید که سر خود را مانند شتر درست میکنند به آنان بگویید که هیچ نمازی از آنها پذیرفته نمی شود » 📚کنزالعمال ج16 ص392 👌در نقل دیگر می آورند که فرمود ؛ « دو گروه از دوزخيان را هرگز نمى ‏بينم گروهى كه تازيانه ‏اى مانند دُم گاو در دست دارند و مردم را بدان مى ‏زنند، و زنان پوشيده برهنه، كه ديگران را به شهوت مى‏ اندازند و خود به سوى شهوت‏ها ميل مى ‏كنند. سرهاى آنان، مانند كوهان است. آنان، هرگز وارد بهشت نمى‏ شوند و با آنكه بوى بهشت از فاصله‏ هاى طولانى، استشمام مى‏ شود، بوى بهشت را نيز استشمام نمى‏ كنند.» 📚صحیح مسلم ج3 ص 1680 ❕این نقل ها در کتب روایی شیعه نیامده است و زیاد قابل اعتماد نمی باشد ، آنکه بر آمدگی موی زنان از پس پوشش ، به خودی خود ، اشکالی ندارد و حرام نمی باشد مگر آنکه مستلزم مفسده ای همچون انگشت نما شدن یا تحریک و ...باشد . 👌به هر حال با توجه به آنکه در روایات ما آمده است که شایسته است زنان مومنه کاملا خود را از بپوشانند ؛ 📚وسائل الشیعه ج20 ص64 باب 24 👌شایسته زنان مومنه است که به گونه ای بگیرند که حتی برآمدگی های مو و سایر اعضای بدن از پس پوشش هم معلوم نباشد . ❕شایسته مردان مومن هم است که به بر آمدگی های بدن بانوان نگاه نکنند چنان که از امام علیه السلام سوال شد ؛ «آيا جايز است كه زن را از پشت سر، ورانداز كرد. امام فرمود: شما حاضريد كه مردى به شما اين‏گونه نگاه كند؟ پس هرچه براى خود مى‏ پسنديد، براى ديگران هم بپسنديد. كسانى كه به پشت زنان نگاه مى‏ كنند چه تضمينى وجود دارد كه به پشت زنان آنها نگاه نشود » 📚دعائم الاسلام ج2 ص202 📚مستدرک الوسائل ج14 ص273 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
نظام تقديم 89.mp3
6.76M
🔈 #شرح_و_بررسی_کتاب_آن_سوی_مرگ 🔇 جلسه شانزدهم 🔔 @Aminikhaah_Media
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔 ❓نظر اسلام در مورد عید نوروز چیست ؟ در روایتی دیدم که امام کاظم فرمود این عید سنت ها است که اسلام آن را محو و نابود کرده است❕❕ 💠💠 👌درباره روز نوروز روایات متعددی در مجامع روایی ما نقل شده است. 1⃣شیخ صدوق می نویسد: «خدمت حضرت امير هديه اى آوردند، حضرت فرمود اين چه هديه اين است؟ پاسخ دادند: «يا أمير المؤمنين اليوم النيروز» اين هديه روز نوروز است، حضرت هديه را پذيرفت و فرمود «اصنعوا لنا كل يوم نيروزا». شما هر روز را براى ما قرار دهيد. (هر روزتان نوروز باد). 📚 الفقيه، ج 3 ص 300 📚وسائل الشیعه ج17 ص288 2⃣شيخ طوسى در مصباح از امام صادق نقل می کند كه حضرت به معلى بن خنيس فرمودند: «روز نوروز غسل كن و پاكيزه ترين لباست را بپوش و خود را خوشبو نما و اين روز را روزه بگير و بعد از نماز ظهر و عصر چهار ركعت نماز (با آداب خاصى) بجاى آور و دعا كن خداوند گناه سال تو را مى آمرزد» 📚 مصباح المتهجد ص790 📚وسائل الشيعه ج 8 ص 172 3⃣ابن حلى در مهذب خود نقل می کند كه امام صادق به معلى بن خنيس فرمود: « روز نوروز روزی است که خداوند در آن روز از ارواح بندگانش پیمان گرفت که او را به یگانگی بپرستند و برای او شریکی قرار ندهند و به پیامبران و امامان ایمان آورند .این روز روزی است که طوفان نوح فرو نشست و کشتی آن حضرت بر کوه جودی قرار گرفت .نوروز روزی است که رسول خدا بت های کافران را در مکه نشست و پیش از آن نیز حضرت ابراهیم نیز در این روز بت های کافران را شکست . 👌روز نوروز همان روزى است كه پيامبر اكرم در خم، از مردم نسبت به امير مؤمنان عهد و پيمان گرفت. و در اين روز با ولايت على تجديد پيمان نماييد، خوشا به حال كسى كه در ولايت على ثابت قدم بماند و واى به حال كسى كه پيمان شكنى كند. ما در روز نوروز انتظار فرج داريم، زيرا آن روز از روزهاى ويژه ما اهل بيت است كه شما آن را ضايع كرديد ولى فارسها آن را حفظ كردند.» 📚المهذب ص 194 📚وسائل الشيعه ج 8، ص 173 📚بحار الانوار ج56 ص91 👌بر اساس همین روایات، فقهای بزرگ شیعه فتوا به استحباب روز نوروز داده اند و می آورند که دلیل قابل توجهی که روایات مذکور در مورد عید نوروز را رد کند در دست نیست. 📚جواهر الکلام ج5 ص41 👌ما اگر در مورد عظمت روز نوروز روایتی هم نداشتیم باز هم گفتنی بود؛ ❕مراسمی که در نوروز بین مردم معمول است و به شکل سنت ملی در میان ایرانیان و کشورهای دیگر در آمده ، قسمت قابل ملاحظه ای از آن در شمار اموری است که اسلام به کلی بر آن تاکید نهاده است مانند نظافت ، خانه تکانی ، کمک بر ارحام ، و بستگان و افراد نیازمند و آبرومند برای تهیه لباس و وسائل اولیه زندگی و دید و بازدید و صله رحم و ملاقات دوستان و رفع کدورت ها و بیرون ریختن غم و اندوه از دل ها و آماده برای فعالیت های مختلف ثمر بخش در سال نو و مانند اینها ؛ این امور و مانند آن جنبه های مثبت مراسم نوروزی است بنابراین عید نوروز و مراسم آن هم به خاطر روایات و هم به خاطر آثار که دارد نباید حذف شود ولی باید بعضی از مراسم منفی و ناپسند آن را کنار گذاشت . 📚مفاتیح نوین ، ایت الله مکارم شیرازی ص906 💠البته روایتی است که مورد برخی برای رد عید نوروز از منظر اهل بیت علیهم السلام قرار می گیرد . 👌مرحوم ابن شهر آشوب در مناقب خود می آورد: « حکایت شده است كه منصور از امام کاظم علیه السلام تقاضا كرد كه در روز نوروز در خانه بنشیند، تا مردم براى تبریك گویى پیش ایشان روند و هدایایى را كه برایش مى برند نیز بپذیرد. امام فرمود : من در اخبار جدم پیامبر خدا كردم، اما براى این روز خبرى پیدا نكردم. نوروز سنت ایرانیان است و اسلام آن را منسوخ كرده است. پناه به خدا از این كه چیزى را زنده كنیم كه اسلام از بین برده است. 🔶منصور گفت ما این كار را فقط براى خاطر نظامیان مى كنیم. بنا بر این، تو را به خداى بزرگ سوگند مى دهم كه كنى و حضرت پذیرفت و جلوس كرد» 📚مناقب ج4 ص318 👌اما این روایت از حیث سند است زیرا هیچ گونه سندی برای آن ارائه نشده و تنها با تعبیر « حکی» « حکایت شده است» نقل شده است . ❗️از ضعف سندی هم که بگذریم است که این روایت از باب تقیه برای حفظ جان ایرانیانی که در دربار منصور خدمت می کردند صادر شده باشد چنان که شیخ جواهری این را نقل می کند. 📚جواهر الکلام ج5 ص42 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#حجاب_در_برابر_محارم 🤔پرسش ❔این حقیقت داره که اسلام می گوید بانوان باید در برابر محارم هم آزاد آزاد نباشند و #حجابی داشته باشند ❗️❗️ 💠پاسخ👇👇👇 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔این حقیقت داره که اسلام می گوید بانوان باید در برابر محارم هم آزاد آزاد نباشند و داشته باشند ❗️❗️ 💠💠 ❕جایز بودن نشان دادن زینت به محارم و عدم رعایت حجاب در برابر آنها حکمی است که در آیات قرآن مورد اشاره قرار گرفته است و می فرماید ؛ « به با ایمان بگو ...زينت خود را آشكار نسازند مگر براى شوهرانشان يا پدرانشان يا پدر شوهرانشان يا پسرانشان يا پسران همسرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان، ... يا افراد سفيه كه تمايلى به زن ندارند يا كودكانى كه از امور جنسى مربوط به زنان آگاه نيستند، آنها هنگام راه رفتن پاى‏ هاى خود را به زمين نزنند تا زينت پنهانيشان دانسته شود. (و صداى خلخال كه بر پا دارند به گوش رسد) و همگى به سوى خدا بازگرديد اى مؤمنان تا رستگار شويد.» 🔰نور 31 👌در روایات اسلامی نیز تاکید شده است که پوشش و رعایت حجاب برای بانوان اختصاص به نامحرمان دارد ؛ 📚وسائل الشیعه ج20 ص210 باب 17 ❕لذا مرحوم امام ره چنین فتوا می دهد ؛ « براى مرد جايز است كه به بدن محارمش غير از عورت در صورتى كه با تلذذ و ريبه نباشد نگاه كند. و مقصود از محارم زنانى هستند كه ازدواج با آن‏ها از جهت نسب يا شير خوردن يا مصاهره، حرام است. و براى آن‏ها هم جايز است كه به غير از عورت، به بدن او بدون تلذذ و ريبه نگاه كنند » 📚ترجمه تحریر الوسیله ج2 ص260 ❕البته در آمده است ؛ « مردی به نزد رسول خدا آمد و سوال کرد که خواهرم موهایش را در مقابل من عریان می کند آیا چنین کاری جایز است ؟ پیامبر گرامی پاسخ داد خیر چرا که من می ترسم که اگر خواهرت چیزی از محاسن و مو و زیبایی هایش را به تو نشان دهد تو گرفتار گناه و انحراف شوی » 📚النوادر ، راوندی ، ص19 ❕پیامبر گرامی این حکم را در مورد کسی دادند که احتمال خطا و انحراف او بود ، چنان که در روایت شده است که پیامبر می گوید می ترسم دچار گناه و انحراف شوی ، اما در صورتی که احتمال انحراف و گناه در بین نباشد ، طبق ادله سابق نگاه به محارم بی اشکال است ، با این وجود برخی فقها احتیاط کرده و می فرمایند ؛ «مرد و زنى كه باهم محرمند (مانند خواهر و برادر) مى ‏توانند به بدن يكديگر به آن مقدار كه در ميان محارم است نگاه كنند؛ و در غير آن احتياط آن است كه نگاه نكنند. » 📚رساله توضیح المسائل ، مکارم شیرازی ، ص396 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁