#چند_سوال_از_اهل_سنت:
✅✅نظر امیر مؤمنان درباره ابوبکر و عمر
1.امام علی علیه السلام، ابوبکر و عمر را دروغگو ، گناهكار ، پیمان شکن و خائن می داند:
مسلم بن حجاج نیشابوری چنین می نویسد:
🔵فلما توفي رسول الله صلى الله عليه وسلم قال أبو بكر أنا ولي رسول الله صلى الله عليه وسلم فجئتما تطلب ميراثك من بن أخيك ويطلب هذا ميراث امرأته من أبيها فقال أبو بكر قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ما نورث ما تركنا صدقة فرأيتماه كاذبا آثما غادرا خائنا والله يعلم إنه لصادق بار راشد تابع للحق ثم توفي أبو بكر وأنا ولي رسول الله صلى الله عليه وسلم وولي أبي بكر فرأيتماني كاذبا آثما غادرا خائنا
📚صحيح مسلم ج 3 ص 1377
🔴هنگامی که رسول الله صلی الله علیه و سلم وفات یافت، ابوبکر گفت: من جانشین رسول الله هستم. پس شما دو نفر آمدید؛ و تو ای عباس میراثت را از بردار زاده ات می خواستی و این علی هم میراث همسرش را از پدر، طلب کرد. ابوبکر گفت: رسول الله فرمود: از ما ارث برده نمی شود و آنچه ما باقی می گذاریم صدقه است. پس شما او را دروغگو، گناهکار، پیمان شکن و خائن دانستید؛ در حالیکه خدا می داند که او راستگو، نیکوکار هدایت یافته و پیرو حق بود بعد از آن ابوبکر وفات یافت و من جانشین رسول الله و ابوبکر شدم شما مرا هم دروغگو، گناهکار، پیمان شکن و خائن یافتید...
2.امام علی علیه السلام ابوبکر و عمر را ظالم و فاجر می داند:
✍عمر بن خطاب اعتقاد داشت که امام علی علیه السلام و عباس، او و ابوبکر را ظالم و فاجر می دانند؛ ابن حبان دراین باره چنین نقل می کند:
🔵ثم أقبل على علي والعباس قال وأنتما تزعمان أنه كان فيها ظالما فاجرا والله يعلم أنه صادق بار تابع للحق ثم وليتها بعد أبي بكر سنتين من إمارتي فعملت فيها بمثل ما عمل فيها رسول الله صلى الله عليه وسلم وأبو بكر وأنتما تزعمان أني فيها ظالم فاجر
📚صحيح ابن حبان ج 14 ص 577
🔴عمر به علی علیه السلام و عباس روی کرد و گفت: شما دو نفر اعتقاد داشتید که ابوبکر در این قضیه ظالم و فاجر است؛ در حالیکه خدا می داند که او صادق و نیکو کار و تابع حق بود. بعد از ابوبکر دو سال اداره آن در دست من بود و من مانند رسول خدا صلی الله علیه و آله و ابوبکر عمل کردم و شما دو نفر اعتقاد داشتید من ظالم و فاجر هستم.
✍البانی بعد از نقل روایت می نویسد: صحیح
التعليقات الحسان على صحيح ابن حبان ج 9 ص 320
این روایت صحیح است.
#سوال:
1⃣امام علی علیه السلام، ابوبکر و عمر را « دروغگو »، «گناهكار» ، «پیمان شکن »، «خائن »، « ظالم » و« فاجر » می دانست، آیا اشکالی در اقتدا نمودن به امیر مؤمنان علیه السلام وجود دارد؟ مگر رسول خدا صلی الله علیه و آله دستور به تبعیت از ایشان نداده است؛ ترمذی در سنن خود چنین نقل می نماید:
🔷عن جابر بن عبد الله قال رأيت رسول الله في حجته يوم عرفة وهو على ناقته القصواء يخطب فسمعته يقول يا أيها الناس إني قد تركت فيكم ما إن أخذتم به لن تضلوا كتاب الله وعترتي أهل بيتي
سنن الترمذي ج 5 ص 662
🔶رسول الله را در حجة الوداع، در روز عرفه دیدم که بر ناقه قصوای خود سوار بود و خطبه می خواند. از او شنیدم که می گفت ایها الناس! همانا من چیزی را بین شما بر جای می گذارم که اگر نگاه دارید و بدان عمل کنید هرگز گمراه نخواهید شد. آن کتاب خدا و عترت من یعنی اهل بیت من است.
البانی این روایت را صحیح می داند: صحيح « المشکاة » ( 6143 ـ التحقیق الثاني )
صحیح سنن ترمذي ج 3 ص 542 ح 3786 ، باب مناقب اهل بیت النبی
2⃣آیا کسانی که دروغگو ، گناهكار ، پیمان شکن، خائن، ظالم و فاجر هستند، شایسته مقام خلافت رسول خدا صلی الله علیه و آله می باشند؟
3⃣با توجه به مستنداتی که ارائه شد، آیا باز هم می توان گفت: بین امیر مؤمنان علی علیه السلام و خلفاء رابطه ی حسنه برقرار بوده است؟
4⃣با توجه به روایاتی که بیان شد، آیا می توان پذیرفت امیر مؤمنان علی علیه السلام قائل به افضلیت ابوبکر و عمر بوده اند؟
5⃣محمد بن اسماعیل بخاری بجای عبارت « فرأيتماني كاذبا آثما غادرا خائنا » از عبارت « وكلمتكما واحدة »
(صحيح البخاري ج 3 ص 1127) و عبارت « تزعمان أن أبا بكر كذا وكذا » ( صحيح البخاري ج 5 ص 2049 ) استفاده می نماید، آیا بخاری برای حفظ مقام ابوبکر و عمر و پنهان نمودن نظر منفی امیر مؤمنان علی علیه السلام نسبت به خلفاء اقدام به تحریف روایت نموده است؟
6⃣حضرت فاطمه سلام الله علیها راستگو ترین انسان بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله می باشند، ایشان در جریان فدک حرف ابوبکر را نپذیرفته، و بر او غضب کرده و با این حال به شهادت می رسند، امیر مؤمنان علی علیه السلام نیز که طبق فرمایش پیامبر با قرآن و حق معیت دارند، ابوبکر را « دروغگو » می دانند، با این حال، آیا می توان خلیفه اول را « صدیق » دانست؟
🍃🌺🍃🌺✨🍃🌺🍃🌺
┄┅═✼ @P_Mahdavi ✼═┅┄
💠گلایه امام زمان(عج) از شیعیان
✍️مرحوم آیت الله مجتهدی:
یک روز در نجف اشرف، پس از اقامه نماز پشت سر آیت الله مدنی، دیدم که ایشان به شدت گریه می کنند.
وقتی علت را از ایشان سؤال کردم، فرمودند:
«یک لحظه امام زمان (عج) را دیدم که به پشت سر من اشاره کرده
و فرمودند: آقای مدنی! نگاه کن! شیعیان من بعد از نماز سریع می روند دنبال کار خودشان و هیچکدام برای فرج من دعا نمی کنند.
انگار نه انگار که امام زمانشان غایب است!
و من از گلایه حضرت به گریه افتادم».
🍃🌺🍃🌺✨🍃🌺🍃🌺
┄┅═✼ @P_Mahdavi ✼═┅┄
#عوامل_تقويت_ايمان در چیست؟
▫️1 - اعمال صالح
«ايمان را بر كرده هاى نيك دليل توان ساخت، و از كردار نيك ايمان را توان شناخت»
▫️2 - سلامت قلب
«ايمان بندهاى استوار نگردد تا دل او استوار نشود و دل او استوار نشود تا زبان او استوار نگردد»
▫️3 - صبر
«صبر و شكيبائى نسبتبه ايمان مثل سر است نسبتبه تن، همانطور كه تنى سر ندارد فايدهاى ندارد، ايمانى هم كه صبر و شكيبائى در او نباشد فائدهاى ندارد»
▫️4 - حياء
«هيچ ايمانى مثل حياء نيست»
✍️ نهج البلاغه خطبه 156_176
کلمات قصار 82_113
🍃🌺🍃🌺✨🍃🌺🍃🌺
┄┅═✼ @P_Mahdavi ✼═┅┄
درجات #ایمان
⚪️برای ایمان، دو نوع درجه می توان متصور بود:
👈1 . درجات #طولی_ایمان
مقصود از درجات طولی، پیش روی در مراحل و درجات ایمان است.
به طور مثال، فردی که به اسماء و صفات خداوند اعتقاد دارد، با طی مراحل #کمال، در اثر #ایمان، این اعتقاد تبدیل به #مشاهده و #یقین می گردد.
در حقیقت، مراحل ایمان را می توان این گونه یاد آور شد: #علم_الیقین، #حق_الیقین و #عین_الیقین.
⚪️#علم_الیقین، عبارت است از این که انسان با دلایل و شواهد، به مساله ای برسد و نسبت به وجود آن اطمینان و ایمان حاصل کند، همچون کسی که با دیدن آثار آتش و دود، به طور قطع به وجود آتش در محل مشاهده پی ببرد.
⚪️اما گاه فرد، از مرحله ی مشاهده ی آثار فراتر رفته و نزدیک آتش شده و گرمای آن را احساس کند، یعنی گرمای آتش در او اثر گذارد، که که این مرحله، #حق_الیقین است.
⚪️گاه، از این نیز فراتر رفته و وارد آتش می شود، در این حالت، احساس او از آتش، بسیار قوی است و آثار آن را به وضوح و به طور کامل در خود مشاهده می کند. در حقیقت در این مرحله، انسان خود را وارد حقیقت می سازد، وجود خود را کنار گذاشته و آثار آن را به طور کامل حس می کند، به این مرحله، #عین_الیقین گویند.
🍃🌺🍃🌺✨🍃🌺🍃🌺
┄┅═✼ @P_Mahdavi ✼═┅┄
⚪️برای هر یک از امور معنوی، می توان این سه مرتبه را قائل شد.
انسان به خداوند تبارک و تعالی با دلایل و قرآئن، ایمان می آورد، در ایمان رشد کرده به طوری که آثار وجود خداوند، او را فرا می گیردو انسانی الهی می شود و اگر در این مرحله مداومت کند، پرده ها از جلوی چشمان او کنار رفته و به مشاهده حقایق و #لقاء_الله، نایل می گردد.
⚪️اگر انسانی بتواند از #اطمینان تا #مشاهده_حضوری سیر کند و بتواند بدون پرده و حجاب با خداوند متعال سخن بگوید،به درجات والای ایمان نایل گشته است.
⚪️بسیار تفاوت است میان آنکه انسان چیزی را بپذیرد بدون اینکه آن را ببیند، یا آنکه چیزی را ببیند اما آثار آن در وجودش نباشد و یا آنکه به آن چیز نزدیک شده، آثارش را دریابد و بدون حجاب و مانع با آن ارتباط برقرار کند.
⚪️ آیات و روایات نیز بر این معنا دلالت دارند:
«کلّا لَو تَعلمونَ عِلمَ الیقین؛ لَتَرَوُنَّ الجحیم؛ ثُمَّ لَتَرَ ونَّها عین الیقین…؛ هرگز چنین نیست اگر علم الیقین داشتید، به یقین دوزخ را می بینید، سپس آن را قطعاً به عین الیقین در می یابید»
⚪️حضرت علی(ع):
«فَالمتقون… فَهُم وَ الجَنَّةُ کَمَن قد رآها فَهُم فیها منَعّمونَ، وَ هُم و النّار کمَن قد رآها. فَهُم فیها مُعذَّبونَ… پرهیزکاران… بهشت برای آنان، چنان است که گویی آن را دیده اند و در آسایش آن به سر می برند و دوزخ چنان است که آن را دیده اند و در عذابش اندرند»
📎سوره تکاثر، آیه های(5،6 و7)_نهج البلاغه،خطبه303
🍃🌺🍃🌺✨🍃🌺🍃🌺
┄┅═✼ @P_Mahdavi ✼═┅┄
5️⃣رسول خدا صلی الله علیه و آله بگونه ای بودند که حتی همسران ایشان نیز تمام بدن حضرت را مشاهده ننمودند، در مسند احمد می خوانیم:
🔷حدثنا عبد الله حدثني أبي ثنا عبد الرحمن عن سفيان عن موسى بن عبد الله بن يزيد عن مولاة لعائشة عن عائشة قالت ما رأيت فرج رسول الله صلى الله عليه وسلم قط
📚مسند أحمد بن حنبل ج 6 ص 190 ح 25609
🔶عایشه می گوید: هرگز عورت پیامبر صلی الله علیه و سلم را ندیدم.
هنگامی که چنین است، آیا می توان روایات برهنه شدن پیامبر را پذیرفت؟
✍️علامه امینی ذیل این روایت می نویسند:
تو اى أم المؤمنين! ميان ما و اين راويان و ناقلان ياوه، داور باش و منصفانه در حق كسانى قضاوت كن كه به همسر بزرگ و پاكت چيزهائى نسبت ميدهند كه افراد فرومايه هم از آن عار دارند، و ميگويند: مردى كه هيچكس حتى همسرش- تو كه از هر كس به خلوت و كارهاى خصوصى او داناترى- قسمت پوشيدنى بدنش را نديده است در حاليكه لخت بوده و پيراهنش را كنده و روى دوشش گذاشته در ميان كارگران سنگ حمل ميكرده است.
اى أم المؤمنين! از رواياتى كه از تو نقل كردهاند كدام يك راست است؟
الغدير فى الكتاب و السنة و الادب، ج9، ص: 391
6️⃣محدثان اهل سنت برهنه بودن ران در حضور دیگران را عیب دانسته و از چنین شخصی روایت نقل نمی کنند؛ ذهبی می نویسد: 🔷قال شعبة أتيت أبا الزبير وفخذه مكشوف فقلت له غط فخذك قال ما بأس بذلك فلذلك لم أرو عنه
📚سير أعلام النبلاء ج 7 ص 223
🔶شعبه گفت: نزد ابو زبیر رفتم، رانش نمایان بود، به او گفتم: رانت را بپوشان! ابو زبیر گفت: اشکالی به این کار نیست، پس به این دلیل از او روایت نکردم.
چگونه عالمان اهل سنت از پذیرش روایت کسی که ران خود را نپوشانده است، امتناع می کنند اما این موضوع را در حق پیامبر روا می دارند؟
🍃🌺🍃🌺✨🍃🌺🍃🌺
┄┅═✼ @P_Mahdavi ✼═┅┄
8.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زندگی در آخرالزمان
سخنان زیبای استاد رائفی پور؛در مورد منتظران مهدی (عج) که تو این دنیای اخرالزمان که تبدیل شده به لهو و لعب فقط دنبال صدای امام زمانشان هستن
#أللَّھُمَ_عجِلْ_لِوَلیِڪْ_ألْفَرَج
🍃🌺🍃🌺✨🍃🌺🍃🌺
┄┅═✼ @P_Mahdavi ✼═┅┄
جابر بن عبد الله انصاری می گوید:
وقتی خداوند آیة ﴿یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم﴾ بر پیامبرش محمد صلی الله علیه و آله و سلم نازل کرد، من به او عرض کردم: «یا رسول الله ما خدا و رسولش را شناختیم، اما «اولی الامر» که خداوند اطاعت و پیروی آنان را دوشادوش اطاعت تو قرار داده است، چه کسانی اند؟»
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «ای جابر! آنان #جانشینان_من و امامان مسلمانان بعد از من هستند، که اول ایشان علی بن ابی طالب است و بعد از او به ترتیب حسن و حسین و علی بن الحسین و محمد بن علی، که در تورات به باقر معروف است، و تو ای جابر! او را می بینی، در آن موقع سلام مرا به او برسان. بعد از او جعفر بن محمد صادق و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و حسن بن علی می باشند و بعد از او امام هم نام و هم کنیة من، حجت خدا بر روی زمینش و آخرین نشانة پروردگار در میان بندگانش، پسر حسن بن علی است.
▫️او کسی است که خداوند متعال سراسر زمین را به دست او فتح می کند.
او کسی است که از شیعیان و دوستان خود پنهان می شود، به طوری که بر امامت او کسی پا بر جا نخواهد ماند؛ مگر آن کسی که خداوند قلبش را به ایمان آزموده باشد.»
⚪️جابر می گوید: «پرسیدم: یا رسول الله! آیا شیعیان او در زمان غیبت از او بهره می برند؟
فرمود: آری، سوگند به خدایی که به پیامبری فرستاده، آنان از نور او روشنایی می گیرند، و از ولایت او در زمان غیبتش بهره می برند؛ مانند بهره ای که مردم از خورشید می گیرند، گرچه ابر آن را بپوشاند.
ای جابر! این سخن از اسرار مخفی الهی و در خزینة علم الهی است، پس آن را از نا اهلان پنهان کن .»
⚪️ سلیم بن قیس هلالی از امیر المؤمنین علی علیه السلام روایت کرده است، که آن حضرت فرمود:
▫️«. . . از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم پرسیدم: ای پیامبر خدا ! شریک های من کیانند؟ فرمود: همان کسی که خداوند نام آنان را با نام خود و نام من مقرون کرده است؛ همان کسانی که خداوند درباره آنان فرموده: ای کسانی که ایمان آوردید، از خدا، پیامبر و صاحبان امر اطاعت کنید .
▫️پرسیدم: ای رسول خدا اینان کیستند؟ فرمود: اینان جانشینان منند، تا وقتی بر سر حوض کوثر بر من وارد شوند. همه آنها هدایت کننده و هدایت شده اند . . . آنان با قرآن و قرآن با آنهاست، نه اینها از قرآن جدا می شوند و نه قرآن از آنان جدا شونده است. خداوند به وسیله اینها امت را یاری می دهد، به برکت اینان باران نازل می شود، به دعاهای مستجاب اینان بلا از امت دفع می گردد.
▫️عرض کردم: یا رسول الله! نامشان را برایم بگو؟ فرمود: این فرزندم (دست بر سر امام حسن نهاد)، بعد فرزند این پسرم (و دست را بر سر امام حسین علیه السلام نهاد)، سپس فرزند این پسرم (و دوباره دستش را بر سر امام حسین علیه السلام نهاد)، سپس فرزند او که اسمش با اسم من یکی است (منظور امام محمد باقر علیه السلام است) و شکافنده علم من و خزانه دار وحی خداوند است.
▫️ای برادرم! به زودی در حیات تو، این علی (امام سجاد) متولد می شود، سلام مرا به او برسان. سپس رو به امام حسین علیه السلام کرد و فرمود: به زودی محمد بن علی (امام باقر) در زمان حیات تو متولد می شود، سلام مرا به او برسان، سپس آنان را تا دوازده کامل گردانید.
▫️باز پرسیدم: یا رسول الله! نام این ها را برایم بگو؟ پیامبر هم نام یک یک آنها را فرمود . . . »
⚪️ عمر و بن سعد می گوید: «از ابو الحسن علیه السلام از تفسیر این آیه پرسیدم، امام فرمود:
اولی الامر علی بن ابی طالب و اوصیای بعد از اویند .»
⚪️ امام باقر «علیه السلام» در تفسیر این آیه فرموده است:
«اولی الامر امامان از فرزندان علی و فاطمه هستند، تا آنکه روز قیامت بر پا شود .»
⚪️ امام باقر «علیه السلام» در روایت می فرماید:
«خداوند از اولی الامر فقط ما را قصد کرده است وهمه مؤمنان را تا روز قیامت به پیروی ما فرمان داده است .»
⚪️ حکیم می گوید: «به امام صادق علیه السلام عرض کردم: مرا از «اولی الامر» که خدا به اطاعت ایشان امر کرده است، خبر بده؟ امام به من فرمود: آنان علی بن ابی طالب، حسن، علی بن الحسین، محمد بن علی و جعفر یعنی من هستیم، سپاس خدا را به جای آورید که به شما امامان و رهبرانتان را در زمانی شناساند که مردم آنان را آنکار می کنند .»
⚪️دانشمند معروف «حاکم حسکانی حنفی» ذیل این آیه، پنج حدیث نقل کرده است که در همه آن ها عنوان «اولی الامر» بر علی علیه السلام به عنوان یک مصداق روشن آن، تطبیق شده است.
🍃🌺🍃🌺✨🍃🌺🍃🌺
┄┅═✼ @P_Mahdavi ✼═┅┄