#ایمان_چیست⁉️
⚪️خداوند تبارک و تعالی می فرماید:
«الَّذینَ آمَنُوا وَ لَمْ یَلْبِسُوا إیمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ»
(سوره انعام، آیه ۸۲)
«آنان که ایمان آورده و ایمان خود را به ستم نیامیخته اند دارای امنیت هستند و هدایت یافته اند.»
⚪️#ایمان در لغت به معنای هر گونه #تصدیق و #باور داشتن است و در اصطلاح محققان، تصدیق به معلومات یقینی و باور قلبی به فرموده های پیامبر اکرم (ص) می باشد؛ و شناخت پیامبر (ص) از شناخت خدا جدا نیست.
🍃🌺🍃🌺✨🍃🌺🍃🌺
┄┅═✼ @P_Mahdavi ✼═┅┄
#تعریف_ایمان از زبان حضرت #علی علیه السلام
💠 امیرالمومنین علی علیه السلام در حکمت227نهج البلاغه می فرمایند:
⚪️ سئِلَ عَن الايمانِ فقال: الايمانُ معرفةٌ بالقلبِ و إقرارٌ بِاللّسانِ و عملٌ بِالأركان
از اميرالمؤمنين عليه السلام پرسيدند كه ايمان چست؟ فرمود: ايمان عبارت است از: شناخت قبلى، اعتراف و اقرار به زبان، عمل با اعضاء بدن.
🔴شرح حدیث:
⚪️ايمان حقيقى نشانه هائى دارد كه هر كس اين نشانه ها را در خود داشته باشد مؤمن حقيقى است.
⚪️طبق فرموده امام (علیه السلام) مؤمن حقيقى كسى است كه:
▫️اولا شناخت قلبى داشته باشد. يعنى از صميم قلب و از ته دل وجود خدا را شناخته باشد و صميمانه معتقد باشد كه اصول دين اسلام، يعنى يگانگى خداوند متعال، نبوت حضرت محمد (صلی الله علیه وآله) و فرارسيدن روز قيامت عدل خداوند و جانشينى امامان عليه السلام بر حق است.
▫️ثانيا به زبان اعتراف كند يعنى اعتقادات الهى و اسلامى خود را بر زبان آورد و همواره كلمه شهادتين را به زبان جارى سازد و به يگانگى خدا و نبوت حضرت محمد (صلی الله علیه وآله) اقرار كند.
▫️ثالثا وظايف اسلامى خود را با اعضاء بدنش انجام دهد؛ يعنى وضو ساختن، نماز خواندن، روزه گرفتن، بد نگفتن با زبان، بد نشنيدن با گوش، نگاه حرام نكردن با چشم و...، تمام وظائفى را كه خداوند براى اعضاء بدن او تعيين فرموده است بطور صحيح و كامل به انجام رساند.
▫️بنابراين كسی كه يكى از اين نشانه ها يا قسمتى از اين نشانه ها را نداشته باشد نمى تواند خود را مؤمن حقيقى بداند
🍃🌺🍃🌺✨🍃🌺🍃🌺
┄┅═✼ @P_Mahdavi ✼═┅┄
#چند_سوال_از_اهل_سنت:
✅✅نظر امیر مؤمنان درباره ابوبکر و عمر
1.امام علی علیه السلام، ابوبکر و عمر را دروغگو ، گناهكار ، پیمان شکن و خائن می داند:
مسلم بن حجاج نیشابوری چنین می نویسد:
🔵فلما توفي رسول الله صلى الله عليه وسلم قال أبو بكر أنا ولي رسول الله صلى الله عليه وسلم فجئتما تطلب ميراثك من بن أخيك ويطلب هذا ميراث امرأته من أبيها فقال أبو بكر قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ما نورث ما تركنا صدقة فرأيتماه كاذبا آثما غادرا خائنا والله يعلم إنه لصادق بار راشد تابع للحق ثم توفي أبو بكر وأنا ولي رسول الله صلى الله عليه وسلم وولي أبي بكر فرأيتماني كاذبا آثما غادرا خائنا
📚صحيح مسلم ج 3 ص 1377
🔴هنگامی که رسول الله صلی الله علیه و سلم وفات یافت، ابوبکر گفت: من جانشین رسول الله هستم. پس شما دو نفر آمدید؛ و تو ای عباس میراثت را از بردار زاده ات می خواستی و این علی هم میراث همسرش را از پدر، طلب کرد. ابوبکر گفت: رسول الله فرمود: از ما ارث برده نمی شود و آنچه ما باقی می گذاریم صدقه است. پس شما او را دروغگو، گناهکار، پیمان شکن و خائن دانستید؛ در حالیکه خدا می داند که او راستگو، نیکوکار هدایت یافته و پیرو حق بود بعد از آن ابوبکر وفات یافت و من جانشین رسول الله و ابوبکر شدم شما مرا هم دروغگو، گناهکار، پیمان شکن و خائن یافتید...
2.امام علی علیه السلام ابوبکر و عمر را ظالم و فاجر می داند:
✍عمر بن خطاب اعتقاد داشت که امام علی علیه السلام و عباس، او و ابوبکر را ظالم و فاجر می دانند؛ ابن حبان دراین باره چنین نقل می کند:
🔵ثم أقبل على علي والعباس قال وأنتما تزعمان أنه كان فيها ظالما فاجرا والله يعلم أنه صادق بار تابع للحق ثم وليتها بعد أبي بكر سنتين من إمارتي فعملت فيها بمثل ما عمل فيها رسول الله صلى الله عليه وسلم وأبو بكر وأنتما تزعمان أني فيها ظالم فاجر
📚صحيح ابن حبان ج 14 ص 577
🔴عمر به علی علیه السلام و عباس روی کرد و گفت: شما دو نفر اعتقاد داشتید که ابوبکر در این قضیه ظالم و فاجر است؛ در حالیکه خدا می داند که او صادق و نیکو کار و تابع حق بود. بعد از ابوبکر دو سال اداره آن در دست من بود و من مانند رسول خدا صلی الله علیه و آله و ابوبکر عمل کردم و شما دو نفر اعتقاد داشتید من ظالم و فاجر هستم.
✍البانی بعد از نقل روایت می نویسد: صحیح
التعليقات الحسان على صحيح ابن حبان ج 9 ص 320
این روایت صحیح است.
#سوال:
1⃣امام علی علیه السلام، ابوبکر و عمر را « دروغگو »، «گناهكار» ، «پیمان شکن »، «خائن »، « ظالم » و« فاجر » می دانست، آیا اشکالی در اقتدا نمودن به امیر مؤمنان علیه السلام وجود دارد؟ مگر رسول خدا صلی الله علیه و آله دستور به تبعیت از ایشان نداده است؛ ترمذی در سنن خود چنین نقل می نماید:
🔷عن جابر بن عبد الله قال رأيت رسول الله في حجته يوم عرفة وهو على ناقته القصواء يخطب فسمعته يقول يا أيها الناس إني قد تركت فيكم ما إن أخذتم به لن تضلوا كتاب الله وعترتي أهل بيتي
سنن الترمذي ج 5 ص 662
🔶رسول الله را در حجة الوداع، در روز عرفه دیدم که بر ناقه قصوای خود سوار بود و خطبه می خواند. از او شنیدم که می گفت ایها الناس! همانا من چیزی را بین شما بر جای می گذارم که اگر نگاه دارید و بدان عمل کنید هرگز گمراه نخواهید شد. آن کتاب خدا و عترت من یعنی اهل بیت من است.
البانی این روایت را صحیح می داند: صحيح « المشکاة » ( 6143 ـ التحقیق الثاني )
صحیح سنن ترمذي ج 3 ص 542 ح 3786 ، باب مناقب اهل بیت النبی
2⃣آیا کسانی که دروغگو ، گناهكار ، پیمان شکن، خائن، ظالم و فاجر هستند، شایسته مقام خلافت رسول خدا صلی الله علیه و آله می باشند؟
3⃣با توجه به مستنداتی که ارائه شد، آیا باز هم می توان گفت: بین امیر مؤمنان علی علیه السلام و خلفاء رابطه ی حسنه برقرار بوده است؟
4⃣با توجه به روایاتی که بیان شد، آیا می توان پذیرفت امیر مؤمنان علی علیه السلام قائل به افضلیت ابوبکر و عمر بوده اند؟
5⃣محمد بن اسماعیل بخاری بجای عبارت « فرأيتماني كاذبا آثما غادرا خائنا » از عبارت « وكلمتكما واحدة »
(صحيح البخاري ج 3 ص 1127) و عبارت « تزعمان أن أبا بكر كذا وكذا » ( صحيح البخاري ج 5 ص 2049 ) استفاده می نماید، آیا بخاری برای حفظ مقام ابوبکر و عمر و پنهان نمودن نظر منفی امیر مؤمنان علی علیه السلام نسبت به خلفاء اقدام به تحریف روایت نموده است؟
6⃣حضرت فاطمه سلام الله علیها راستگو ترین انسان بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله می باشند، ایشان در جریان فدک حرف ابوبکر را نپذیرفته، و بر او غضب کرده و با این حال به شهادت می رسند، امیر مؤمنان علی علیه السلام نیز که طبق فرمایش پیامبر با قرآن و حق معیت دارند، ابوبکر را « دروغگو » می دانند، با این حال، آیا می توان خلیفه اول را « صدیق » دانست؟
🍃🌺🍃🌺✨🍃🌺🍃🌺
┄┅═✼ @P_Mahdavi ✼═┅┄
💠گلایه امام زمان(عج) از شیعیان
✍️مرحوم آیت الله مجتهدی:
یک روز در نجف اشرف، پس از اقامه نماز پشت سر آیت الله مدنی، دیدم که ایشان به شدت گریه می کنند.
وقتی علت را از ایشان سؤال کردم، فرمودند:
«یک لحظه امام زمان (عج) را دیدم که به پشت سر من اشاره کرده
و فرمودند: آقای مدنی! نگاه کن! شیعیان من بعد از نماز سریع می روند دنبال کار خودشان و هیچکدام برای فرج من دعا نمی کنند.
انگار نه انگار که امام زمانشان غایب است!
و من از گلایه حضرت به گریه افتادم».
🍃🌺🍃🌺✨🍃🌺🍃🌺
┄┅═✼ @P_Mahdavi ✼═┅┄
#عوامل_تقويت_ايمان در چیست؟
▫️1 - اعمال صالح
«ايمان را بر كرده هاى نيك دليل توان ساخت، و از كردار نيك ايمان را توان شناخت»
▫️2 - سلامت قلب
«ايمان بندهاى استوار نگردد تا دل او استوار نشود و دل او استوار نشود تا زبان او استوار نگردد»
▫️3 - صبر
«صبر و شكيبائى نسبتبه ايمان مثل سر است نسبتبه تن، همانطور كه تنى سر ندارد فايدهاى ندارد، ايمانى هم كه صبر و شكيبائى در او نباشد فائدهاى ندارد»
▫️4 - حياء
«هيچ ايمانى مثل حياء نيست»
✍️ نهج البلاغه خطبه 156_176
کلمات قصار 82_113
🍃🌺🍃🌺✨🍃🌺🍃🌺
┄┅═✼ @P_Mahdavi ✼═┅┄
درجات #ایمان
⚪️برای ایمان، دو نوع درجه می توان متصور بود:
👈1 . درجات #طولی_ایمان
مقصود از درجات طولی، پیش روی در مراحل و درجات ایمان است.
به طور مثال، فردی که به اسماء و صفات خداوند اعتقاد دارد، با طی مراحل #کمال، در اثر #ایمان، این اعتقاد تبدیل به #مشاهده و #یقین می گردد.
در حقیقت، مراحل ایمان را می توان این گونه یاد آور شد: #علم_الیقین، #حق_الیقین و #عین_الیقین.
⚪️#علم_الیقین، عبارت است از این که انسان با دلایل و شواهد، به مساله ای برسد و نسبت به وجود آن اطمینان و ایمان حاصل کند، همچون کسی که با دیدن آثار آتش و دود، به طور قطع به وجود آتش در محل مشاهده پی ببرد.
⚪️اما گاه فرد، از مرحله ی مشاهده ی آثار فراتر رفته و نزدیک آتش شده و گرمای آن را احساس کند، یعنی گرمای آتش در او اثر گذارد، که که این مرحله، #حق_الیقین است.
⚪️گاه، از این نیز فراتر رفته و وارد آتش می شود، در این حالت، احساس او از آتش، بسیار قوی است و آثار آن را به وضوح و به طور کامل در خود مشاهده می کند. در حقیقت در این مرحله، انسان خود را وارد حقیقت می سازد، وجود خود را کنار گذاشته و آثار آن را به طور کامل حس می کند، به این مرحله، #عین_الیقین گویند.
🍃🌺🍃🌺✨🍃🌺🍃🌺
┄┅═✼ @P_Mahdavi ✼═┅┄
⚪️برای هر یک از امور معنوی، می توان این سه مرتبه را قائل شد.
انسان به خداوند تبارک و تعالی با دلایل و قرآئن، ایمان می آورد، در ایمان رشد کرده به طوری که آثار وجود خداوند، او را فرا می گیردو انسانی الهی می شود و اگر در این مرحله مداومت کند، پرده ها از جلوی چشمان او کنار رفته و به مشاهده حقایق و #لقاء_الله، نایل می گردد.
⚪️اگر انسانی بتواند از #اطمینان تا #مشاهده_حضوری سیر کند و بتواند بدون پرده و حجاب با خداوند متعال سخن بگوید،به درجات والای ایمان نایل گشته است.
⚪️بسیار تفاوت است میان آنکه انسان چیزی را بپذیرد بدون اینکه آن را ببیند، یا آنکه چیزی را ببیند اما آثار آن در وجودش نباشد و یا آنکه به آن چیز نزدیک شده، آثارش را دریابد و بدون حجاب و مانع با آن ارتباط برقرار کند.
⚪️ آیات و روایات نیز بر این معنا دلالت دارند:
«کلّا لَو تَعلمونَ عِلمَ الیقین؛ لَتَرَوُنَّ الجحیم؛ ثُمَّ لَتَرَ ونَّها عین الیقین…؛ هرگز چنین نیست اگر علم الیقین داشتید، به یقین دوزخ را می بینید، سپس آن را قطعاً به عین الیقین در می یابید»
⚪️حضرت علی(ع):
«فَالمتقون… فَهُم وَ الجَنَّةُ کَمَن قد رآها فَهُم فیها منَعّمونَ، وَ هُم و النّار کمَن قد رآها. فَهُم فیها مُعذَّبونَ… پرهیزکاران… بهشت برای آنان، چنان است که گویی آن را دیده اند و در آسایش آن به سر می برند و دوزخ چنان است که آن را دیده اند و در عذابش اندرند»
📎سوره تکاثر، آیه های(5،6 و7)_نهج البلاغه،خطبه303
🍃🌺🍃🌺✨🍃🌺🍃🌺
┄┅═✼ @P_Mahdavi ✼═┅┄