eitaa logo
کانال خبری پایگاه سیدالشهداء علیه السلام
316 دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
2هزار ویدیو
166 فایل
محفل عاشقان شهدا⚘⚘
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠نگاهی گذرا به دعایی كه در زمان غيبت بايد خوانده شودقسمت سوم 🔹و لا كَشْفَ مَا سَتَرْتَ وَ لا الْبَحْثَ عَمَّا كَتَمْتَ وَ لا أُنَازِعَكَ فِي تَدْبِيرِكَ وَ لا أَقُولَ لِمَ وَ كَيْفَ وَ مَا بَالُ وَلِيِّ الْأَمْرِ لا يَظْهَرُ: در ادامه ی فراز پیشین است که تسلیم امر خدا بودن و چون و چرا نکردن است. 🔸و قَدِ امْتَلَأَتِ الْأَرْضُ مِنَ الْجَوْرِ : بیان حال است وَ أُفَوِّضُ أُمُورِي كُلَّهَا إِلَيْكَ 🔹 اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنْ تُرِيَنِي وَلِيَّ أَمْرِكَ ظَاهِرا نَافِذَ الْأَمْرِ مَعَ عِلْمِي بِأَنَّ لَكَ السُّلْطَانَ وَ الْقُدْرَةَ وَ الْبُرْهَانَ وَ الْحُجَّةَ وَ الْمَشِيَّةَ وَ الْحَوْلَ وَ الْقُوَّةَ فَافْعَلْ ذَلِكَ بِي وَ بِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ: منتظر واقعی دیدار خصوصی نمیخواهد بلکه زمانی میخواهد حضرت را ببیند که بر مسند حکومت باشد. دیدار ناظر به ظهور. 🔸حتَّى نَنْظُرَ إِلَى وَلِيِّ أَمْرِكَ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ: فضای دعا از فردی به جمعی تغییر کرده 🔹ظاهِرَ الْمَقَالَةِ وَاضِحَ الدَّلالَةِ هَادِيا مِنَ الضَّلالَةِ شَافِيا مِنَ الْجَهَالَةِ: این دیداری که دعا کننده خواهان آن است دیدار بر مسند قدرت و حکومت است. می خواهد حضرت را درحالی‌ ببیند که گفتار حضرت آشکار، دلالتش روشن، هدایت‌گر از گمراهی و شفادهنده از نادانی باشد. یعنی دیدار در زمان ظهور را طلب میکند. 🔸 أبْرِزْ يَا رَبِّ مُشَاهَدَتَهُ وَ ثَبِّتْ قَوَاعِدَهُ وَ اجْعَلْنَا مِمَّنْ تَقَرُّ عَيْنُهُ بِرُؤْيَتِهِ وَ أَقِمْنَا بِخِدْمَتِه: در خدمت حضرت بودن امام صادق علیه السلام میفرمایند:لو ادرکته لخدمته ایام حیاتی 🔹و تَوَفَّنَا عَلَى مِلَّتِهِ وَ احْشُرْنَا فِي زُمْرَتِهِ: آرزویی که یک منتظر واقعی دارد، پس از پذیرش ولایت حضرت دچار انحراف نشود و بر آیین او بمیرد 🔸اللَّهُمَّ أَعِذْهُ مِنْ شَرِّ جَمِيعِ مَا خَلَقْتَ وَ ذَرَأْتَ وَ بَرَأْتَ وَ أَنْشَأْتَ وَ صَوَّرْتَ وَ احْفَظْهُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ عَنْ يَمِينِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ [وَ مِنْ فَوْقِهِ وَ مِنْ تَحْتِهِ‏] بِحِفْظِكَ الَّذِي لا يَضِيعُ مَنْ حَفِظْتَهُ بِهِ وَ احْفَظْ فِيهِ رَسُولَكَ وَ وَصِيَّ رَسُولِكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ السَّلامُ: دعا برای حفظ و سلامتی امام زمان 🔹اللَّهُمَّ وَ مُدَّ فِي عُمْرِهِ وَ زِدْ فِي أَجَلِهِ وَ أَعِنْهُ عَلَى مَا وَلَّيْتَهُ وَ اسْتَرْعَيْتَهُ وَ زِدْ فِي كَرَامَتِكَ لَهُ: عمر طولانی برای حضرت میخواهد و از خدا یاری ولایت حضرت را میخواهد 🔸 فإِنَّهُ الْهَادِي الْمَهْدِيُّ وَ الْقَائِمُ الْمُهْتَدِي وَ الطَّاهِرُ التَّقِيُّ الزَّكِيُّ النَّقِيُّ الرَّضِيُّ الْمَرْضِيُّ الصَّابِرُ الشَّكُورُ الْمُجْتَهِدُ: اشاره به صفات و ویژگیهای حضرت دارد 🔹اللَّهُمَّ وَ لا تَسْلُبْنَا الْيَقِينَ لِطُولِ الْأَمَدِ فِي غَيْبَتِهِ وَ انْقِطَاعِ خَبَرِهِ عَنَّا وَ لا تُنْسِنَا ذِكْرَهُ وَ انْتِظَارَهُ وَ الْإِيمَانَ بِهِ وَ قُوَّةَ الْيَقِينِ فِي ظُهُورِهِ وَ الدُّعَاءَ لَهُ وَ الصَّلاةَ عَلَيْهِ حَتَّى لا يُقَنِّطَنَا طُولُ غَيْبَتِهِ مِنْ قِيَامِهِ وَ يَكُونَ يَقِينُنَا فِي ذَلِكَ كَيَقِينِنَا فِي قِيَامِ رَسُولِكَ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ مَا جَاءَ بِهِ مِنْ وَحْيِكَ وَ تَنْزِيلِكَ فَقَوِّ قُلُوبَنَا عَلَى الْإِيمَانِ بِهِ حَتَّى تَسْلُكَ بِنَا عَلَى يَدَيْهِ مِنْهَاجَ الْهُدَى وَ الْمَحَجَّةَ الْعُظْمَى وَ الطَّرِيقَةَ الْوُسْطَى وَ قَوِّنَا عَلَى طَاعَتِهِ وَ ثَبِّتْنَا عَلَى مُتَابَعَتِهِ [مُشَايَعَتِهِ‏] ناظر به دوران غیبت و طولانی شدن غیبت که ممکن است به نا امیدی و فراموشی بیانجامد از خداوند میخواهد که یقینی از جنس یقین به قیام حضرت رسول که در وجودش است به قیام امام داشته باشد. قلبی آکنده از ایمان که فقط چنین قلبی میتواند ظرف هدایت و حقیقت باشد. ادامه دارد.. ✍️ذره
💠نکاتی قابل ملاحظه درباره انتظار فرج و پدیده ظهورقسمت سوم ♦️ پرچمداران توحيد در دوره انبياء عظام علیهم‌السلام، دوره اهل بيت علیهم‌السلام و دوره غيبت، جامعه مؤمنين را به عصر ظهور و منجی موعود بشارت می‌دادند و به پايداری برای حرکت به آن سمت دعوت می‌کردند. آن روز که امام رضا علیه‌السلام به شرق هجرت کردند و اين منطقه را به جغرافيای تجمع دوستان و شيعيان تبديل کردند تا دوره‌ای که پادشاهی صفويه شکل گرفت و بعدها مشروطه مشروعه و بالاخره جمهوری اسلامی محقق شد، رويکرد همه دوران ها، رويکرد انتظار بوده است که در نگرش فلسفه تاريخ الهی، مراتب رشد و کمال جامعه دينی را نشان می‌دهد. ♦️ مهمترين رويکرد تاريخی شيعه در عصر غيبت، رويکرد عبور از فتنه تجدد است. تجدد، بزرگترين حجاب پيش روی عصر ظهور است که شايد تجميع همه شيطنت ها و ملعنت‌های فراعنه تاريخ است. اين حجاب، مبتنی بر ايدئولوژی مادی و بر اساس فلسفه‌ها و دانش‌ها و تکنولوژی‌های پشتيبان، زندگی بسيط و ساده دوران گذشته را به يک الگوهای پيچيده، هم افزا و به هم تنيده، تبديل کرده و به دنبال آن است که انقلاب‌های اجتماعی و تحول جهانی به وجود آورد. مدرنيته به صراحت از زندگی بی‌خدا صحبت می‌کند و به ظاهر زندگی و بندگی را از هم تفکيک می‌نمايد؛ اما در حقيقت، بندگی را محو می‌کند و برای زندگی انسانها از روزی که متولد می‌شوند تا روزی که می‌ميرند برنامه‌ريزی کرده و بلکه برای قبل از تولدشان تا بعد از مرگ آنها هم برنامه دارد. در اين صورت، يک جامعه جهانی به وجود می آيد که معبد آن دنيا و عمل آن دنيا پرستی است. 🔹شيعه با رويکرد انتظار در مقابل اين فتنه مقاومت کرده است. يک نمونه از اين درگيری و مقاومت مربوط به دوره مشروطه است که جريان تجدد ابتدا در قالب تکنولوژی و بعد تحول سياسی وارد شد. در آن زمان، شيعه زير بار مشروطه نرفت؛ در نهايت آنچه را دنبال کردند مشروطه مشروعه بود؛ يعنی شريعت را قيد اصل سلطنت قرار دادند نه اهوا و قانون برآمده از آن را. 🔸آنچه غرب و سکولاريست‌ها دنبال می‌کردند سير از سلطنت به مشروطه و از مشروطه به جمهوری بود، اما شيعه از سلطنت به مشروطه و از آنجا به سمت جمهوری اسلامی حرکت کردند. اين حرکت، همان رويکرد و مکتب انتظار است. ♦️ آنچه برای رسيدن به ظهور مهم و جزو مأموريت‌های ماست، از ميان برداشتن حجاب مدرنيته است. ما بايد معبری در اين حجاب باز کنيم و سپس آن را از ميان برداريم. درک عصر ظهور با اين حجاب ممکن نيست؛ چون اين حجاب، حجاب فهم ظهور و امامت است. 🔹در اين راه، ما به يک تفقه عميق و همه جانبه نياز داريم که بتواند جامعه مؤمنين را از اين حجاب (حجاب مدرنيته) عبور دهد. بر اساس اين تفقه، بايد در همان مقياسی که آنها رابطه مبانی و غايات خود را با برنامه‌ريزی اجتماعی ملاحظه می‌کنند، ما هم در همان مقياس، بين فرهنگ اسلام و زندگی اجتماعی، رابطه برقرار کنيم و گرنه دستگاه معرفت دينی ما به ماشين امضای تمدن غرب تبديل خواهد شد. اسلام يک مجموعه به هم تنيده است که اعتقادات و اخلاق و فقه آن، هماهنگ هستند. 🔸 اسلام نمی‌خواهد فقط در سطح خُرد در زندگی اجتماعی حضور يابد، بلکه بايد در طراحی‌های کلان هم دخالت کند. 🔹نمی‌توان رابطه تمدن غرب (که نسبت بين مظاهر و بنيان‌ها را می‌بيند) را با اسلام، فقط از طريق احکام فقهی موجود حل و فصل کرد. ✅اين همان جايی است که به يک تفقه پيچيده در يک فضای وسيع تر نياز است تا بتوان معبری برای عبور از شرايط موجود به سمت عصر ظهور باز کرد ✍️آیت‌الله میرباقری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹امام زمان عجل الله تعالی فرجه می فرمایند: ما در رعايت حال شما كوتاهى نمى كنيم و شما را فراموش نمى كنيم، اگر جز اين بود گرفتاريها بر شما فرود مى آمد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند پس تقواى خداى بزرگ را پيشه خود سازيد. (إنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لاناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَلَوْلا ذلِك لَنَزَلَ بِكُمْ الْلَأواءُ وَاصْطَلَمَكُمْ الْأعْداءُ فـَاتـَّقـُوااللّه َ جَلَّ جـَلالُهُ) 📚بحار الانوار، ج۵۳،ص۱۷۵.
هدایت شده از دانستنی های مهدوی
جمعه نریمانی.mp3
3.5M
#مناجات با امام زمان(عج) 🎵السلام علیک،دلتنگم 🎤سیدرضا #نریمانی ┈┈•✾🌿🌺🌿✾•┈┈ 💠 #پرسمان_مهدوی ⚜️ @P_Mahdavi
📚 کیفیت محاسبه خمس سهام 💠 کیفیت محاسبه در صور ذیل، متفاوت است : ۱ـ سهامی که به خریده شده، دو صورت دارد: الف) با سال خریده شده: ✅ در این صورت در سررسید اول باید به قیمت روز، محاسبه و خمس آن پرداخت شود و در سررسید سال های بعد، اصل آن خمس ندارد ولی ارزش افزوده آن پس از کسر مقدار تورم، خمس دارد . ب) با پولی که متعلق خمس نیست ـ مثل هدیه، ارث، مهریه یا درآمدی که خمس آن پرداخت شده ـ خریده شده: ✅ در این صورت در سررسید هر سال خمسی، اصل آن خمس ندارد ولی ارزش افزوده آن، پس از کسر مقدار تورم، خمس دارد. ۲ـ سهامی که به قصد حفظ یا استفاده از سود سالیانه آن (نه به قصد تجارت) خریده شده، دو صورت دارد: الف) با سال خریده شده: ✅ در این صورت در سررسید سال خمسی، باید به قیمت روز محاسبه و آن پرداخت شود و در سال های بعد تا زمانی که فروخته نشده، خمس ندارد اما پس از فروش، ارزش افزوده آن (با کسر مقدار تورم) جزء درآمد سال فروش است که اگر تا پایان سال خمسی در امور زندگی مصرف نشود، خمس دارد. ب) با پولی که متعلق خمس نیست ـ مثل هدیه، ارث، مهریه یا درآمدی که خمس آن پرداخت شده ـ خریده شده: ✅ در این صورت تا زمانی که فروخته نشده، خمس ندارد اما پس از فروش، ارزش افزوده آن (با کسر مقدار تورم) جزء درآمد سال فروش است که اگر تا پایان سال خمسی در امور زندگی مصرف نشود، خمس دارد. ⁉️تذکر: موارد گذشته مربوط به اصل سهام است، اما سود سالیانه سهام اگر تا پایان سال خمسی در امور زندگی مصرف نشده باشد، در هر صورت خمس دارد. 🆔 @leader_ahkam