عنوان: تبیین شروط فعالیت اجتماعی بانوان از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی)
مقدمه:
بدون تردید یکی از مسایل مهم در جامعه اسلامی پرداختن به مسائل بانوان است چرا که بانوان نیمی از جمعیت آن را تشکیل می دهند و از آنجا که امروزه حضور زنان در اجتماع نسبت به قبل گسترده تر شده و نقش پر رنگ تری نسبت به گذشته دارند، باید مسائل پیرامون آن به دقت مورد واکاوی قرار گیرد. در اهمیت این مسئله باید گفت که موضوع ابعاد حضور زن در اجتماع، از زمان پیامبر اسلام مورد توجه بوده و در این خصوص آیات زیادی مثل آیه ی ۵۹ سوره ی احزاب از جانب حق نازل شده است. در آن زمان رفتن به مسجد نشانه ای از حضور زن در جامعه بوده و آیه ی مذکور در راستای چگونگی حضور زنان در اجتماع و شرایط حضور آنان نازل شده است.
از همین رو است که مقام معظم رهبری می فرمایند: مسئله زن در دنیای امروز و از جمله در کشور ما یکی از مسائلی است که به جهات مختلف همچنان در خور پیگیری و تامل و کار و فکر است. چرا که نیمی از جمعیت کشور ما زنان هستند؛ و باید دید چگونه می توان به شکل سالمی از این امکان و استعداد عظیم به نفع کشور استفاده کرد؟ بر این مبنا مقام معظم رهبری به مثابه دانشمندی فکور و مانند پدری دلسوز، بانوان را مخاطب قرار داده و توصیه می فرمایند: حضور زنان در عرصه اجتماع باید همراه با بایسته ها و شایسته هایی باشد و محقق به دنبال جوابی برای این سوال اصلی خواهد بود که مقام معظم رهبری چه شروطی را برای حضور زنان در عرصه اجتماع لازم و ضروری می دانند؟
پرداختن و بررسی این موضوع آثار و برکات زیادی دارد، چرا که به فرموده مقام معظم رهبری، اسلام حساسیت زیادی روی این موضوع دارد و همچنین برای امنیت زن و مرد و برای حفظ عزت کشور و پیشرفت کشور باید این موضوع مراقبت و رعایت شود و این یک وظیفه است. لذا اگر این مسئله حل نشود حقیقتا به ضرر زن است چرا که آسیب های اجتماعی و ناهنجاری هایی مانند: معظل بد حجابی، زنان خیابانی و مهم تر از همه فروپاشی نهاد خانواده و بسیاری از مفاسد اجتماعی دیگر را در پی خواهد داشت.
در رابطه با پیشینه ی این پژوهش لازم به ذکر است: کتب و مقالات بسیار زیادی در مورد زنان و نحوه حضورشان در جامعه نوشته شده است، اما کتاب یا مقاله ای که دقیقا با همین عنوان و رویکرد باشد، یافت نشد. البته با جست و جو در مقالات معتبر چند مقاله ی نزدیک به این عنوان یافت شد. مقاله ی نصرالهی (1396) با عنوان "مشارکت زنان از دیدگاه مقام معظم رهبری" مشارکت زنان در پنج حوزه سیاسی، اجتماعی، تحصیلات، ورزش قهرمانی و اشتغال را مورد بررسی قرار داده است. شایگان و مومنی راد (1397) در مقاله ی خود با عنوان "نقش بانوان در استحکام نظام از دیدگاه رهبری " شاخصه های استحکام درونی نظام و در اصل وظیفه زنان را مورد تحلیل قرار داده اند. مبینی مقدس (1399) نیز در مقاله ی "الگوی تحلیلی فعالیت اجتماعی زنان در انقلاب اسلامی با تاکید بر دیدگاه های آیت الله خامنه ای" به این نتیجه رسیده که برای فعالیت اجتماعی زنان می توان الگویی را طراحی کرد که دارای سه سطح «فعالیت اشتغالی»،«فعالیت استعدادی» و «فعالیت اصلاحی» باشد. همچنین مقاله "شاخص های فعالیت اجتماعی زن در اندیشه مقام معظم رهبری" از دورقی و سالاری (1400) به این مهم دست یافته که معنویت مهمترین عرصه فعالیت زن است که از دو عرصه دیگر، یعنی خانوادگی و اجتماعی وی از اهمیت بسیار برخوردار است، زیرا این عرصه مسئولیت پذیری بیشتر، در سایر عرصه ها را ایجاب می کند.
همانگونه که مشخص است این آثار به شرایط حضور زنان در اجتماع با تکیه بر سخنان رهبری نپرداخته و محقق در این مقاله با روش توصیفی تحلیلی ابتدا به سایت مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) رجوع کرده و سخنرانی های ایشان خصوصا سخنرانی در اجتماع زنان خوزستان در تاریخ 20/12/75 که در مورد حضور اجتماعی بانوان بوده است را مطالعه نموده و پس از استخراج کدهای مربوطه، همراه با تحلیل بیانات رهبر انقلاب، آیاتی به عنوان موید آورده است.
#آشنایی_با_مهارت_پژوهشگری
#کارگاه_مقدمه_نویسی
#مقدمه_اصلاح_شده
#مقدمه_نویسی
#پژوهش
➣•°•° ↬@𝒑𝒂𝒋𝒐𝒉𝒆𝒔𝒉_𝒆𝒔𝒇𝒂𝒉𝒂𝒏
مهارت پژوهشگری 👨💻
عنوان: تبیین شروط فعالیت اجتماعی بانوان از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مقدمه: بدون ترد
*ೃ༄
عرض سلام و احترام
وقت تون بخیر و ان شاءالله که جمعه تون منور به نگاه حضرت حجه عجل الله تعالی فرجه الشریف باشه.✨
❀ بزرگواران
این مقدمه ی اصلاح شده هست!
اگر تمایل داشتید، مطالعه بفرمایید تا ان شاءالله امشب، قسمت سوم توضیحات مقدمه نویسی رو خدمت تون بیان کنم.
✤ ممنون از همـღـراهی تون
#بدون_تعارف
#کارگاه_مقدمه_نویسی
💫⃟༈࿐ @pajohesh_esfahan
✦
⚛️ویژگیهای نویسندگان خلّاق و نوآور (۱۲)
🔘حافظ ارزشهای فرافردی
▫️نویسندگان کارآمد، ارزشهای فرافردی و متعلّق به بشریّت دارند؛ خود را جزئی از کلّ بشریت میدانند؛ قهرمان ناپرستاند و از شخصیّتها بت نمیسازند؛ دارای تفکّر «برنده ـ برنده» هستند و سخت سرگرمِ بودن و زیستناند؛ با مسائل و مشکلات، برخوردی درست دارند و به نحوه برخورد با مسائل پیشِ رویشان در زندگی حساساند و سازنده و شکوفاگرِ خود و دیگراناند.
🗯«داستایوفسکی» میگوید:
🔻گامی تازه برداشتن، کلامی تازه گفتن. این است آنچه مردم از آن میهراسند.🔺
📚کتاب «آداب کتابنویسی: چگونه کتاب بنویسیم؟»، تألیف «سیّد حسین اسحاقی»، ص۵۶ و ۵۷.
#نویسندگان_خلّاق
#پژوهش
@pajohesh_esfahan
⊰᯽⊱┈──❀ ⃟⃟ ❊╌──⊰᯽⊱
مهارت پژوهشگری 👨💻
عنوان: تبیین شروط فعالیت اجتماعی بانوان از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مقدمه: بدون ترد
༺ ؛𒆜
ان شاالله که مقدمه ی اصلاح شده رو مطالعه نموده اید و آمادگی پیدا کرده اید تا من قسمت سوم ارزیابی مقدمه رو خدمت تون بگم.
اول یه چی بگم؟! 🤨
می خواستم بدجنسی کنم 🤦♂️ و قسمت سوم رو کار نکنم تا اون افرادی که آموزش ها رو به اسم خودشون در کانال یا گروه شون قرار میدهند، کارشون لنگ بمونه و بلکه سرشون بخوره به سنگ و از این پس آموزش های من رو با آیدی کانال منتشر کنند!😵
ولی خوب این دفعه هم چشم پوشی می کنم! 😑
در ضمن من بخیل نیستمااا 🤷♂️
اگر بخل داشتم، این تجربه ها و داشته هام رو خالصانه در خدمت دیگران قرار نمیدادم، ولی خووووب متاسفانه امانتداری و صداقت و تقوی در فضای مجازی خیلی کم رنگ شده و این آزار دهنده هست !!😔
بگذریم...🏃
#بدون_تعارف
بزرگـღـواران
✤ قبل از ادامه ی مباحث مربوط به مقدمه باز تاکید می کنم من به محتوای متن مقدمه کاری ندارم و قطعا و یقینا می توان مقدمه رو علمی تر و وزین تر از این نوشت، لیکن فعلا در حد الگو میشه به خوبی از این مقدمه به عنوان شاهد مثال استفاده کرد.
✤ نکته ی بعد اینکه: من فقط دو سه جمله از مقدمه رو حذف کرده ام (بحث ظهور و ترجمه ی آیه احزاب) ولی (به غیر از تکمیل پیشینه) هیچ چیزی به مقدمه اضافه نشده! چون همونطور که گفتم تقریبا تمام ارکان مقدمه رو دارا بود! و فقط و فقط جملات جا به جا شده تا در جایگاه خودشون قرار بگیرند!👌
✤ سوم اینکه: در 👈 این پست گفتم صغری کبری ها درست چیدمان نشده و گفتم بعد توضیح می دهم.
ببینید: 👀 👀
✤ ما وقتی می خواهیم یک مقدمه رو تنظیم کنیم غیر از اینکه از کلیات به جزئیات پیش میریم مطالب مون رو هم اهم و مهم می کنیم! در 👈 این مقدمه ی معیوب، بحث استناد قرآنی مسئله، در اواسط کار آمده! در صورتی که ما باید مویدات قرآنی روایی مربوط به تبیین و اهمیت مسئله مون رو در ابتدا بیاوریم (به خاطر اهمیت و احترام) و بعد دیگر مویدات!
لذا من پاراگراف مستند قرآنی رو بردم اوایل مباحث و مستند تاکیدات رهبری رو آوردم بعد از اون.
✤ چهارم اینکه وقتی می خواهیم در مقدمه پیشینه رو ذکر کنیم باید از یه ساختاری پیروی کنیم تا علمی باشه:
👈 ابتدا اسم نویسنده رو می آورید - بعد سال نگارش مقاله یا پایاننامه یا کتاب در پرانتز - بعد عنوان اون تحقیق و بعد خیلی خیلی کوتاه، نتیجه ای که از اون پژوهش مربوطه حاصل شده!
✤ و نکته ی مهم مهم اینکه: این پیشینه تون رو باید به ترتیب سال مرتب کنید. یعنی از مقالات و کتب و پایان نامه های سال های قبل شروع کنید و برسید به سال های اخیر. (به مقدمه ی اصلاح شده دقت کنید👆)
✤ و آخر اینکه: برخی از نشریات از نویسنده می خواهند که مبحث روش رو در یک قسمت جدا مفصل توضیح بدهد(در حد یکی دو پاراگراف) و برخی هم ذکر اون در دو سه واژه داخل مقدمه رو مکفی می دونند. لذا در بحث نوشتن "نوع روش" در مقدمه، باید طبق شیوه نامه ی نگارشی مربوطه عمل کنیم.
༺ ؛𒆜 احتمالا مطالب دیگری هم در ارتباط با مقدمه نویسی به ذهنم خواهد رسید که در پست بعدی می گم محضرتون 👌🤦♂️
#آشنایی_با_مهارت_پژوهشگری
#کارگاه_مقدمه_نویسی
#مقدمه_اصلاح_شده
#مقدمه_معیوب
#مقدمه_نویسی
#پژوهش
➣•°•° ↬@𝒑𝒂𝒋𝒐𝒉𝒆𝒔𝒉_𝒆𝒔𝒇𝒂𝒉𝒂𝒏
مهارت پژوهشگری 👨💻
༺ ؛𒆜 ان شاالله که مقدمه ی اصلاح شده رو مطالعه نموده اید و آمادگی پیدا کرده اید تا من قسمت سوم ار
♡
دوستان می پرسند از کجا می فهمید پست های کانال تون، در کانال های دیگه قرار گرفته!؟؟ حالا یا با آیدی یا بی آیدی!؟ 🤔
با یه ترفند ساده میشه متوجه شد! ان شاءالله آموزشش رو در اولین فرصت تهیه و خدمت تون ارسال می کنم.👌
#بدون_تعارف
♡
✨ آقا جانمون امام جواد عليه السلام می فرمایند: مَن لَم يَعْرِفِ المَوارِدَ أعْيَتْهُ المَصادِرُ.
➰هر كس نداند كارى را از كجا آغاز كند، از به سرانجام رساندن آن درماند!
✨ميزان الحكمه جلد۳، صفحه ۵۴
🎗 وقتی نمی دونید پژوهشتون رو از کجا و چطور آغاز کنید، به نظرتون یک غول بی شاخ و دم میاد!! در صورتی که پژوهش کردن و مقاله و تحقیق نوشتن، ساده تر از اونی هست که فکرش رو می کنید!!
🪀 فقط باید بدونید از کجا و چطور، شروع کنید!👌
#حدیث_گرافی
➣•°•° ↬@𝒑𝒂𝒋𝒐𝒉𝒆𝒔𝒉_𝒆𝒔𝒇𝒂𝒉𝒂𝒏
🔵 تجربیات نویسندگی
❾) توکّل بر خدا از لغزش های قلم:
▫️من معتقدم نویسنده هرقدر ماهر و عالم باشد در معرض لغزش ها و خطاهاست و باید خودش را به خدا بسپارد؛ چراکه، گاه لغزش هایی پیش می آید که قابل جبران نیست و من به عنوان «وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ»؛ «و نعمت های پروردگارت را بازگو کن»، باید این نعمت بزرگ الهی را بازگو کنم که گاه مطالبی از قلم من روی صفحه کاغذ آمده که اشتباه و خطا بوده است و یا لغزش مهمّی محسوب می شده و گاه تا داخل چاپخانه هم برای چاپ رفته؛ امّا، پیشامدهایی کرده که من متوجّه و بیدار شدم و آن را از چاپخانه برگرداندم.
▫️اصولًا نوشتن حدود ۱۴۰ جلد کتاب به طوری که لغزش مهمّی در آن نباشد، جز با کمک خداوند ممکن نیست. 👌
▫️افرادی را می بینیم که جزوه ای چندصفحه ای می نویسند و گرفتار لغزش های مهمّی می شوند. به هر حال تا کسی نویسنده نباشد شاید این سخن را دقیقاً نتواند باورکند. همیشه خودم را به خدا سپردم و خودم را از این گونه لغزش ها در آینده نیز به خدا می سپارم (إلهي لَا تَكِلْنِي إِلَى نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ أَبَداً).
#تجربیات_نویسندگی
#اهمیت_پژوهش
#رسالت_قلم
#پژوهش
@pajohesh_esfahan
╰━━⊰ˏˋ°•*⁀➷⊱━━╯
🔴 سرقت علمی در عین استناددهی (SOURCES CITED) _ ۲
📥 در 👈 این پست گفتیم برای پیشگیری از سرقت علمی استناد دادن لازم است؛ امّا، کافی نیست و باید دقت کنیم که هر استناد دادنی صحیح و علمی نیست! مثل استناد ناقص یا استناد گمراه کننده!
📥 و همینطور موارد ذیل 👇
3️⃣ نقل قول کوتاه ناقص (The Too- Perfect Paraphrase)
📥 در این حالت، استناد به منبع، به درستی صورت گرفته است؛ اما، درج علامت نقل قول برای موارد استفاده از عین عبارت، انجام نشده است.
4️⃣ استناددهنده بیش از حد (The Resourceful Citer)
📥 این حالت، که تشخیص سرقتی بودن آن هم تا حدّی دشوار است، مربوط به زمانی است که نویسنده، همۀ استنادها را به دقت رعایت کرده، علامت نقل قول و هر آنچه برای استناددهی لازم بوده است را ذکر کرده است؛ اما، مشکل اینجاست که اثر فاقد محتوای بِکر و جدید است.😬 به عبارتی، اگر همۀ مطالب مورد استفاده که دارای استناد هستند را حذف کنیم نویسنده هیچ حرف جدیدی ارائه نداده است و رسالت پژوهش، یعنی جدید بودن آن، کاملاً زیر سؤال میرود.😵💫
5️⃣ جنایت تمام و کمال (The Perfect Crime)💀🤦
📥 زمانی که فرد در برخی موارد، استنادها و علائم نقل قول را به درستی رعایت کرده است؛ اما، در جاهای دیگری از متن، آگاهانه، با بازنویسیِ (paraphrase) ایدهها و مطالب دیگران، و بدون استناد، آنها را به نام خود ثبت میکند، مصداق بارزی از ایدهدزدی و سرقت علمی رخ میدهد. 🤐
📧 عباسیان، زهره (۱۳۹۷). گذری بر انواع سرقت علمی.
#کپی_برداری
#سرقت_علمی
#اخلاق_پژوهش
#آسیب_شناسی_پژوهش
@pajohesh_esfahan
*┄┅═✧❁*ೃ༄ ❁✧═┅┄*
*ೃ༄
سلام و احترام
شب همگی بخیر باشه ان شاالله ✨
این سؤال 👆 خیلی پرسیده میشه از من.
گفتم شما هم در جریان باشین. 👌
#مقاله_نویسی
#بدون_تعارف
#کارگاه_پژوهشی
🪄 ★᭄ꦿ↬@𝒑𝒂𝒋𝒐𝒉𝒆𝒔𝒉_𝒆𝒔𝒇𝒂𝒉𝒂𝒏