eitaa logo
مهارت پژوهشگری 👨‍💻
9.1هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
278 ویدیو
205 فایل
🧕کاویانی هستم؛دکتری تعلیم‌‌و‌تربیت،سطح‌سه تفسیر اینجا با تکنیک‌های‌ مهم #پژوهشگری و #توسعه‌فردی‌ آشنا می‌شی ⛔️کپی ممنوع من اینجام👇 https://daigo.ir/secret/5754903235 🟣سایت pajohesh-esfahan.ir 🟢تبلیغات https://eitaa.com/joinchat/1851917132Cf43b9d9499
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌ ˏˋ°•*⁀➷ خووووب 🏷قبل از ورود به بحث، خدمت تون بگم: اگر یه جستجویی در کانال خودتون انجام داده باشید؛ حتما مشاهده کرده اید که من قبل از بحث کارگاه عنوان سازی؛ بیش از ۳۰ پست با هشتگ در کانال قرار داده ام! 🏷که به نظرم اگر فردی بخواد یک عنوان خوب از موضوعش استخراج کنه با مطالعه ی اون پست ها به راحتی می تونه مسیر راهش رو پیدا کنه.👌 🏷ولی من الان در این پست می خوام فارغ از همه ی اون نکات و خصوصا نوع رویکرد تحقیقات👈 مثل مسئله محوری، موضوع محوری، متن محوری، کاربردی بودن، بنیادی بودن و یا توسعه ای بودن👉 با توجه به یک موضوع، عنوان سازی کنیم. 🏷خاطرتون هست در 👈 این پست موضوع تفکر انتقادی رو مثال زدم؟ و بعد گفتم عنوان‌ش میشه: نقش تفکر انتقادی در خلاقیت؟! 🔖 باید خدمت تون بگم: عنوان بالا صحیح نیست! 🤨🙄 چرا؟! چون ناقص هست!!☠️😳 🏷ما قلمرو و حصار و محدوده می خواهیم برای عنوان مون!👌 🏷یعنی چی!؟ یعنی برای عنوان مون: یا 👈 جامعه ی آماری یا حوزه ی پژوهشی یا 👈 قلمرو زمانی یا قلمرو مکانی یا قلمرو علمی و ... احتیاج داریم! 🏷یعنی ما تحقیق و پژوهش مون رو در چه زمانی؟ در چه محیط و مکانی؟ از دیدگاه چه شخصیت یا کتابی؟ و ... می خواهیم مورد بررسی قرار بدیم؟! توی خلأ یا فضا که نمی خواهیم و نمی تونیم انجام بدیم!؟👻 🏷لذا ما باید دقیقا مشخص کنیم که می خواهیم موضوع مون رو در چه حصاری و با چه محدوده ای کار کنیم؟! 🏷خاطرتون باشه در یک پست گفتم: 👈 هرچه حصار محدودتر، آبادی زمین بیشتر و راحت‌تر؟! 🔖خوب یا علی💪 دور این زمین (نقش تفکر انتقادی در خلاقیت) یک حصار بکشید! 🏷این حصار شما می تونه با توجه به علاقه مندی تون، هر چیزی باشه! زمان! مکان! محیط! اشخاص! کتب! ⚠️ پس به این محدوده و حصار و قلمرو فکر کنید؛ تا فردا شب با هم دیگه عنوان رو استانداردسازی و تکمیل کنیم. ⚠️ 🔖 پ.ن: شما بر روی موضوع مورد علاقه ی خودتون تمرکز داشته باشین لطفا😊👌 📌 ادامه دارد ... همراه ما باشید... @pajohesh_esfahan ⊰᯽⊱┈──♡♡╌──⊰᯽⊱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌ 📬 اگر همراه ما بوده باشید، در پست های قبل با هشتگ اهداف و انواع خلاصه نویسی رو با هم یاد گرفتیم. 🏷 و حالا بریم سر اصل مطلب 🔖 چگونه یک خلاصهٔ خوب و مفید بنویسیم؟ _ ۱ 🏷 خلاصه نویسی یه سبک و قالب مشخص نداره که بگیم این سبک درست هست و هر سبک دیگری نادرست یا بی‌فایده. 🏷 شما باید خودتون به مرور کشف کنید که چه سبکی براتون مناسب هست و بیشتر به کارتون میاد.👌 🔖 خلاصه کردن یک مهارت هست و وقتی از «مهارت خلاصه نویسی» حرف می‌زنیم، یعنی این کار باید رنگ و بوی خود شما رو بگیره. 🏷 بنابراین موارد زیر رو صرفاً در حد «پیشنهاد» در نظر بگیرید و هر کدام رو که پسندیدید، به کار بگیرید: 🔖 اول از همه اینکه: هدف خلاصه نویسی رو برای خودتون مشخص کنید! 🏷 خلاصه نویسی با اهداف مختلفی انجام می‌شه که تعدادی از اون ها رو در پست های ابتدایی همین بحث گفتم. 🏷 چرا باید هدف تون رو مشخص کنید؟؟!! چون هدفی که انتخاب می‌کنید،‌ روی روش خلاصه کردن متن (یا پادکست یا هر محتوای دیگه) تأثیر داره. 🏷 فرض کنید می‌خواهید کتابی رو بخونید و خلاصه کتاب رو در کلاس برای هم‌کلاسی‌هاتون تعریف کنید. خلاصه برداری کتاب در این حالت، با خلاصه کردن درس به هدف شرکت در امتحان قطعا فرق می‌کنه.👀 🤓 🏷 در مورد اول، هنگام نکته برداری به این موضوع توجه می‌کنین که چه چیزهایی برای خودتون جذاب و آموزنده بوده. اما در مورد دوم، از زاویهٔ طراح سوال به کتاب نگاه می‌کنید. نکاتی هست که به نظر خودتون اهمیت چندانی نداره، اما حدس می‌زنید که طراح آزمون به اون ها توجه کرده و از اون ها سوال می‌پرسه (ما در جزوه نویسی دروس دانشگاهی و حوزوی هم تقریباً همین نگاه رو داریم. مهم‌ترین نکات از دید استاد رو ثبت می‌کنیم و نه از زاویهٔ دید خودمون). 🏷 حالا فرض کنید می‌خواهید کتاب رو به شکلی خلاصه کنید که بعداً مجبور نباشید اون رو دوباره کامل بخونید. استراتژی خلاصه نویسی شما در این حالت، با دو مورد قبل قطعا فرق می‌کنه 👀 🤓 و احتمالاً، هم در انتخاب قالب و هم موضوعات به شیوهٔ متفاوتی رفتار خواهید کرد. 📬 ادامه دارد... (۷) @pajohesh_esfahan ┗━━ˏˋ°•*⁀➷━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ 🔹امروز هفتم آذر ماه، سومین سالروز شهادت دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌ای و دفاعی کشور دکتر محسن فخری‌زاده است. 🔹شهید فخری‌زاده در قامت یک دانشمند و مدیر راهبردی، در پروژه‌ها و طرح‌های دفاعی و فناورانه ی متعددی نقش داشت و به نام پدر برنامه ی هسته ای ایران نام گرفته بود. 🔹البته فعالیت‌های او محدود به حوزه دفاعی و هسته‌ای نبوده و در طرح‌های پیشران و فناورانه ی متعددی، نقش آفرینی و راهبری را عهده‌دار بود. 🔹برخی از این طرح‌ها را می‌توان؛ 📎توسعه فناوری آشکارسازی تابش‌های هسته‌ای؛ 📎آشکارسازی نوترون‌های کیهانی؛ 📎ساخت کیت‌های تشخیصی کرونا؛ 📎ساخت لیزر برای شناسایی پهپاد مهاجم؛ 📎ابداع پدافند هسته‌ای در کشور؛ 📎تأسیس پژوهشکده اکوستیک؛ 📎ساخت واکسن ایرانی کرونا و ... دانست. 🔹او در سی سال خدمت تخصصی علمی فناورانه ی خود، کاری انجام نداد مگر اینکه در ایران یا جهان برای اولین بار انجام می شد.💪👌 🔖 فرزندان ایران را بشناسیم. @pajohesh_esfahan ╰━━━⊰°•*⁀➷⊱━━━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آموزه های تربیتی در زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها.pdf
5.07M
◆ ● کتاب: آموزه های تربیتی در زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها ● نویسندگان: سید علی‌اکبر حسینی، فریده یوسفی، مسعود حسین‌چاری @pajohesh_esfahan ┗━━‌ೃ⁀➷.━━━┛
🗨چک نویس یا چرک نویس؟ 🧾ما پیش از پاک نویس کردن یک متن، چک نویس تهیه می‌کنیم یا چرک نویس؟ 🏓بررسی کلمه چک نویس 🗨چک واژه‌ای فرانسوی هست که با املای cheque نوشته می‌شه و در معنای حواله و برات به کار میره. همچنین املای check در زبان انگلیسی هم رایج هست و به معنای بررسی کردن و کنترل کردن به کار میره. این کلمه معمولا با علامت تیک هم نشان داده می‌شه. 💌شاید تا همین‌جا پاسخ سوال خودتون رو یافته باشید؛ زیرا پیشوندِ "نویس" که فارسی هست نمی‌تونه به کلمات غیرفارسی بچسبه و معنای تازه‌ای پیدا کنه! بنابراین کلمه چک نویس در معنای نوشته‌ای که همراه با خط‌خوردگی و غلط‌های مختلف هست، نادرست خواهد بود. 🧾به یاد داشته باشید که از کلمه پیش‌ نویس هم می‌تونید به عنوان مترادف چرک نویس استفاده کنید. 🧑‍💻 📝و اما چرک نویس... 💌چرک نویس به نوشته‌ای گفته می‌شه که پیش‌نویس یک متن اصلی باشه. چنین نوشته‌هایی ممکن هست با خط‌خوردگی فراوان و ظاهری نامرتب همراه باشن در نتیجه به اون چرک نویس گفته شده. 🗨رواج کلمه چک نویس به جای چرک نویس می‌تونه دو عامل داشته باشه👇 📝۱- حذف واج «ر» برای سهولت تلفظ به خاطر قرار گرفتن دو حرف ساکن «ر» و «ک» در کنار هم. 📝2- شاید در معنا افراد فکر می‌کردند که از اونجایی که پیش‌نویسِ یک متن، نیاز به کنترل و بررسی داره، از کلمه چک انگلیسی (در معنای بررسی و کنترل) استفاده کرده‌اند که نادرست هست. 🏓 امیدوارم این پست برای شما مفید بوده باشه و در کنار هم بتونیم با به کار بردن شکل صحیح کلمات به حفظ و اعتلای زبان فارسی کمک کنیم. @pajohesh_esfahan ╰━═━❁❊💌❊❁━═━╯
ˏˋ°•*⁀➷ عرض سلام و احترام✨ شب تون بخیر و نیکی باشه ان شاالله🌱🌻🌱 🔸اگر موافق باشین بریم سر وقت جلسه ی بعدی کارگاه 🔸در 👈 این پست یاد گرفتیم که عنوان با موضوع فرق داره و ما باید موضوع مورد علاقه و دغدغه مون رو تبدیل به عنوان کنیم تا مثل سردری زیبا و شکیل بالای تحقیق مون قرار بگیره و راهنمای راه ما باشه. 👌 🔸و در 👈 این پست گفتم ما برای عنوان سازی نیاز به قلمروسازی و حصارکشی داریم تا در انبوهی از مطالب گم نشیم و دقیقا بدونیم می خواهیم چکار کنیم و چه زمینی رو آباد کنیم! 🔸و حالا می خوام در این پست چند مثال بزنم براتون تا دیدتون نسبت به این بحث باز و وسیع بشه: 🔸قبل از ارائه ی موضوعات خدمت تون بگم: موضوع پیشنهادی ما "رابطه ی تفکر انتقادی با خلاقیت" بود و الان من می خوام چندین عنوان در اختیارتون قرار بدهم که ببینید چطور میشه با یک موضوع خام، یک سری عناوین جذاب و کاربردی و نو ایجاد کرد. 🔖 این شما و این عناوین دست ساز یا پیشنهادی من 😉 🖇رابطه بین مهارتهای تفکر انتقادی با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم 🖇نقش خلاقیت در پیشرفت و توسعه تفکر انتقادی دانش آموزان مقطع ابتدایی 🖇نقش خلاقیت و تفکر انتقادی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه 🖇اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر خلاقیت هیجانی و خود مدیریتی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول 🖇مولفه های مهارت خلاقیت و تاثیر آن بر تفکر انتقادی دانش آموزان دوره ابتدایی 🖇بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های تفکر انتقادی بر بهبود خلاقیت دانش آموزان شهر اهواز 🖇نقش واسطه ‏ای تفکر انتقادی با ویژگی‌های شخصیتی و خلاقیت و عملکرد تحصیلی دانشجویان 🖇بررسی اثربخشی آموزش گروهی ابراز وجود، بر تفکر انتقادی و خلاقیت دانش آموزان متوسطه 🖇رابطه خلاقیت و تفکر انتقادی با قدرت حل مسئله دانش آموزان تیزهوش 🖇مقایسه تأثیر آموزش از طریق بازی‌های آموزشی رایانه‌ای بر مهارت‌های تفکر انتقادی و خلاقیت 🖇تاثیر روش تدریس با تفکر انتقادی بر خلاقیت دانش آموزان دوران متوسطه ی اول 🖇بررسی ارتباط تفکر انتقادی با خلاقیت، باورهای خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی دانشجو‌معلمان دانشگاه فرهنگیان شهر سنندج 🖇بررسي مقایسه و رابطه خلاقیت و تفكر انتقادي با قدرت حل مسئله در دانش آموزان دختر و پسر تیز هوش مقطع متوسطه در سال 1401 📌 ادامه دارد ... همراه ما باشید... @pajohesh_esfahan ⊰᯽⊱┈──♡♡╌──⊰᯽⊱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌ 📬 چگونه یک خلاصهٔ خوب و مفید بنویسیم؟ _ ۲ 🔖 در 👈 این پست خدمت تون گفتم که قبل از خلاصه نویسی هدف تون رو مشخص کنید چون با توجه به نوع هدف، نوع و نگاه خلاصه نویسی متفاوت میشه! 📬 نکته ی دوم در خلاصه نویسی این هست که: خلاصه نویسی رو هم‌زمان با خوندن متن انجام ندهید! 🔖 خلاصه نویسی یعنی انتخاب بخش‌های مهم‌تر یک متن و نوشتن اونها جهت یادآوری مجدد؛ و می‌دونیم که اهمیت، نسبی هست. 🔖 تا زمانی که کل متن رو نخونده باشین (یا یک سخنرانی رو کامل ندیده و نشنیده باشین) نمی‌تونید دربارهٔ این که کدوم بخش‌های اون مهم‌تر هستن، تصمیم بگیرین! می تونید!؟؟ 🔖 بنابراین خلاصه سازی در نخستین مواجهه با یک مطلب، نمی‌تونه کیفیت مطلوب داشته باشه و این اشتباه هست که هم‌زمان با خوندن متن بخواهید خلاصه رو هم تنظیم کرده و اصطلاحاً «کار رو جمع کنید.»!!! ای بابا😬😤🥴🙃 📬 ادامه دارد... (۸) @pajohesh_esfahan ┗━━ˏˋ°•*⁀➷━━━━┛
‌ •✾• ✴️ مطالعه کتاب و تبدیل ندانسته ها به دانسته ها 🔸چقدر خوب است که انسان ندانسته ها را با اهل حقیقت تبدیل به دانسته ها کند 👈 چون ندانسته های ما عدد ندارد؛ ولی، دانسته های ما محدود است. 🔸ما چقدر می دانیم؟ما نباید هیچ وقت به دانسته های خود قناعت کنیم. 🔸انسان در مقابل خود و خدای خود مسئول است. ظرف زمانی عمر را نباید به بیهودگی گذراند. 🔸انسان باید عمر خود را صرف دانش اندوزی و علم اندوزی بنماید و فرصتی را که خدا به او داده خرج و کند و در حدّ علم خود کتاب بخواند و تحقیق کند. کتب ارزشمند دینی را مطالعه نماید و عمر را در راه کسب معرفت صرف کند. ✍️ برگرفته از کتاب «ارزش کتاب و کتابخوانی»، تألیف حسین انصاریان. @pajohesh_esfahan ┗━━❁🍃❁━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ 🔖 امروز هشتم آذر ماه، سالروز شهادت فیزیک‌دان و دانشمند هسته‌ای، شهید مجید شهریاری بود. 🏷 او دکتری تخصصی رشته ی مهندسی هسته ای از دانشگاه صنعتی امیرکبیر داشت و توانست با غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم، طراحی و ساخت نسل جوان رآکتورهای هسته ای و شبیه ساز رآکتور، تأمین رادیو داروی بیش از ۱۸۰ بیمارستان کشور و ... نقش راهبردی بی بدیلی در دانش هسته ای کشور ایفا کند. 🔖 فرزندان ایران را بشناسیم. @pajohesh_esfahan ╰━━━⊰°•*⁀➷⊱━━━╯
‌ ༻⃘⃕؛❀༅⊹━┅┄ •✿ ســــــــلام و احــــــــــــــترام وافر تقدیم همه ی شما بزرگــــــــــــــواران و پژوهشگران عــــــــــــــزیز 💫 🔹اگر اجازه بفرمایید امشب آخرین جلسه ی کارگاه رو خدمت تون داشته باشم. 🔹خاطر شریف تون باشه در چند جلسه ی قبل به صورت کلی وارد بحث "عنوان سازی" شدیم و فارغ از نوع تحقیقات و ویژگی‌های یک عنوان خوب و استاندارد و دیگر زوایا، به صورت عملی یاد گرفتیم چطور یک موضوع کلی مثل "رابطه ی تفکر انتقادی با خلاقیت" رو به چندین شکل و ساختار و جهت، تبدیل به یک "عنوان جذاب و کاربردی" کنیم. ✨ خدمت تون عارضم ✨ 🔹عناوینی که در 👈 اون پست مثال زدم تقریبا همگی کمّی بودند و جامعه ی آماری داشتند! 🔹لذا در 👈 این پست می خوام عناوینی رو کار کنیم که کیفی هستند و حوزه‌ی پژوهشی دارند! تا بیشتر و ملموس تر با این بحث هم آشنا بشین. 🔹من موضوع کلی "دیدگاه اسلام نسبت به حجاب" رو انتخاب کردم که قریب به ذهن تون باشه و بهتر بتونید ازش الگوبرداری کنید. 🔹موضوعات زیر رو ببینید 👇👀 🖇بررسی سیر تاریخی وجوب حجاب در صدر اسلام 🖇نقدی بر نظریۀ "نفی ورود حقوق به گسترۀ حجاب" (مطالعۀ تطبیقی اسلام، ایران و اروپا) 🖇آثار عفاف و حجاب در جامعه اسلامی با تاکید بر آیات قرآن کریم 🖇عفاف و حجاب در دین یهود و اسلام شیعی؛ تحلیل و مقایسه؛ با تاکید بر تلمود بابلی و من لایحضره الفقیه 🖇تشریع حجاب در اسلام و حدود فقهی آن 🖇بررسی تحلیلی حجاب ازدیدگاه ادیان سامی (اسلام، یهود و مسیحیت) 🖇نقش حجاب بر کاهش میزان انحرافات اجتماعی- روانی زنان از منظر روایات 🖇فلسفه حجاب و نقش تربیتی آن با تاکید بر آیات و روایات 🖇تاثیر حجاب و پوشش بر بهبود روابط زوجین از دید اسلام 🖇نقش حجاب در امنیت روانی اجتماع با تاکید بر آموزه های اسلامی و ... 🔹همونطور که مشاهده می کنید 👈 این عناوین کاربردی و جزئی از یک موضوع کلی استخراج شده! 👈 لذا شما به راحتی می تونید اول موضوع مورد علاقه و دغدغه تون رو انتخاب و بعد اون رو از زاویه های جدید و به روز و مورد نیاز، نگاه کنید و تبدیل به عنوانش کنید! 📌 شاید ادامه داشته باشه😅🤦‍♂️ @pajohesh_esfahan ⊰᯽⊱┈──♡♡╌──⊰᯽⊱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌ 📬 چگونه یک خلاصهٔ خوب و مفید بنویسیم؟ _ ۳ 🔖خاطرتون باشه در 👈 این پست و 👈 این پست دو نکته راجع به اینکه چطور خلاصه نویسی بهتری انجام بدیم رو گفتم. و حالا نکته ی مهم سوم👇 📬 خلاصه نویسی در سومین دور مطالعه می‌‌تونه کیفیت بسیار بهتری داشته باشه. 🔖 اگه می‌خواهین خلاصه‌ای تهیه کنین که کیفیت بسیار خوبی داشته باشه و هر کس اون رو می‌بینه، به وضوح متوجه بشه که با کاری حرفه‌ای روبه‌روست، پیشنهاد ما این هست که پیش از خلاصه نویسی متن رو دو بار بخونید. 🔖 دفعهٔ اول می‌تونید نکاتی رو که به نظرتون مهم می‌رسه، علامت‌گذاری کنید. 🔖 بعد از این که متن رو کامل دیدید و خوندید (یا شنیدید)، با دید کلان‌تری که به موضوع پیدا کرده‌اید، یک بار دیگه متن رو بخونید. اما فقط به بخش‌هایی که علامت‌گذاری کرده‌اید اکتفا نکنین. 🔖 همهٔ متن رو جمله به جمله ببینین و هر بار که به نکته‌ٔ مهم یا جالبی می‌رسید از خود بپرسید: «آیا بهتر نیست این بخش رو هم در خلاصه بیارم؟» 🔖 اگر حس می‌کنین خلاصهٔ شما بیش از حد طولانی خواهد شد، از خودتون بپرسید: «آیا نکته‌ای نیست که بتونم از نکات انتخاب شده حذف کنم و به جای اون، این نکته رو که الان پیش روی من هست، قرار بدم؟» 🏷 این ترکیب «بازخوانی + حذف و اضافه» می‌تونه کیفیت کار شما رو به شکل محسوسی بهبود ببخشه. 📬 ادامه دارد... (۹) @pajohesh_esfahan ┗━━ˏˋ°•*⁀➷━━━━┛
‌ •✾• ✴️ مطالعه کتاب و جلوگیری از تضییع وقت و عمر 🔸باید به کتاب های مختلف دینی و اسلامی روی آورد. کتاب های بسیاری نوشته شده و این تألیفات گرانمایه نیاز هر مقطع سنّی را مرتفع می کند. پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، تاریخ انبیاء، تاریخ ائمه، تاریخ اولیاء، تاریخ بزرگان دین، تاریخ شخصیت های انسانی و مطالعه کتب ارزشمندی که پیرامون مادی و معنوی و جسمی و روحی انسان نگاشته شده است، قابلیت مطالعه را دارد. 🔸عمر را نباید ضایع کرد که اگر این مسئله اتفاق بیافتد انسان روز قیامت مسئول است. مطالعه کردن در حال و در تصحیح اندیشه و فکر اخلاق انسان اثر دارد. 🔅«وَالعَصر إنَّ الإنسَانَ لَفِي خُسرٍ»؛ سوگند به عصر(زمان)، بی تردید انسان در زیان‌کاری بزرگی است.» 🔸همه درون چاه خسارت و زیان هستند. چه عمل صالحی بالاتر از این است که انسان به دانایی خود بیافزاید. 🔸استفاده از عمر از واجبات الهی است و *در ساحل اندیشه های بزرگان و اهل بیت* و در پای سخن کتاب نشستن، بالاترین بهره وری از عمر می باشد. ✍️ برگرفته از کتاب «ارزش کتاب و کتابخوانی»، تألیف حسین انصاریان. @pajohesh_esfahan ┗━━❁🍃❁━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌ 🥏 جمع آوری اطلاعات تحقیق 🔑امشب میخوام به چند نکته ی کلیدی و مهم اشاره کنم: خوب دقت کنید لطفا😅 🔑همونطور که می دونید و پرواضح هست: یه محقق در فرایند تحقیقش ابتدا باید یه سری اطلاعات رو برای خودش جمع آوری کنه👇 🔑این اطلاعات پژوهشی که محقق باید به اون ها دسترسی پیدا کنه حتما باید یکسری ویژگی ها داشته باشه که عبارت هست از: ۱. اون اطلاعات، مرتبط با مسئله پژوهشی محقق باشه و نه بی ربط. ۲. در مرحله بعد کافی و وافی باشند. ۳. کامل باشند. ۴و۵. صادق و مطابق با واقع باشند. ۶. دقیق باشند. ۷و۸. واضح و متمایز باشند. ۹. مستند باشند و نه مستدل (البته اگر توصیفی هستند). ❌نکته اول: در صورتی که هریک از این نُه ویژگی در اطلاعات گردآوری شده وجود نداشته باشه، باید نتیجه گرفت که اون اطلاعات، قابلیت استفاده در کار تحقیقی رو ندارند. ❌نکته دوم: در جمع آوری اطلاعات تحقیق، عدم وجود اطلاعات، خود یک نوع اطلاعات هست، این که شخصیت علمی برجسته ای در مورد موضوعی اظهار نظر نکرده، بدین معناست که اون مسئله، ارزش تحقیقی نداره، و این خود یک دانش افزایی هست، لذا در عرصه تحقيق، عدم اطلاعات خودِ اطلاعات هست و نه جهل🤔 🥏 این که اون نظریه در یک دانش مطرح نیست، یعنی در اون دانش، جایگاه نداره! مثل عدم حضور یک شخصیت در یک حادثه یا رخدادتاریخی که می تونه نشان دهنده این باشه که او در این واقعه نقشی نداشته؛ 🔑 بنابراین ۱- فقدان اطلاعات در موضوعی، خود اطلاعات هست. و ۲- اطلاعاتی می تونه مبنای پردازش و تحقیق قرار بگیره که؛ از این نُه ویژگی برخوردار باشه. ➣•°•° ↬@𝒑𝒂𝒋𝒐𝒉𝒆𝒔𝒉_𝒆𝒔𝒇𝒂𝒉𝒂𝒏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌ 📬 چگونه یک خلاصهٔ خوب و مفید بنویسیم؟ _ ۴ 🔖 به یاری خدا در 👈 این پست و 👈 این پست و 👈 این پست سه نکته راجع به اینکه چطور خلاصه نویسی بهتری انجام بدیم رو گفتم. و دراین پست چهارمین نکته👇 📬 تا حد امکان متن‌ها رو کپی و پیست نکنید! ⛔️ 🔖 امروزه بسیاری از ما هنگام خلاصه نویسی از ابزارهای دیجیتال استفاده می‌کنیم. نرم‌افزارهایی مثل مایکروسافت ورد، وان نوت و اِوِرنوت به ابزارهای استاندارد خلاصه نویسی و یادداشت برداری تبدیل شده‌ان و کمتر کسی هست که با اون‌ها آشنا نباشه و از اون ها استفاده نکنه. 🙄 🔖 هر چند ابزارهای دیجیتال فواید بسیار زیادی دارند که همه می‌دونیم و نیازی به تکرار اون‌ها و تأکید بر مفید بودن‌شون نیست، اما شیوهٔ استفادهٔ ما از اون ها می‌تونه روی اثربخشی و کارایی‌شون تأثیر مثبت یا منفی بگذاره. 🤓 🔖 چطور؟؟!!! بسیاری از ما عادت داریم که در متن‌های دیجیتال از ابزارهای Copy و Paste استفاده کنیم. درست هست که این کار بسیار سریع انجام میشه، اما به اندازهٔ کافی ذهن ما رو با متن درگیر نمی‌کنه. 😣 🔖 لذا پیشنهاد و تاکید متخصصان؛ این هست که حتی در خلاصه نویسی از زبان نویسنده و در شرایطی که قصد دارین از خودِ جملات متن اصلی استفاده کنین، هم‌چنان به جای کپی و پیست، متن رو بخونید و کلمه به کلمه ی اون متن رو با قلم خودتون بنویسید.👌🤦‍♂️ 🏷 و مطلب دیگه اینکه 👈 جز در مواردی که از سر اجبار به سراغ خلاصه نویسی میرید (مثل دستور استاد در شرایطی که می‌دونید خلاصه نویسی رو به هیچ وجه نمی‌خونه و فقط از باب واگذاری تکلیف هست، یا درسی که می‌دونید اون موضوع رو هرگز لازم نخواهید داشت و دوباره سراغ اون نخواهید آمد👻)، می تونید کپی و پیست کردن داشته باشین؛ چون عملاً وقت و انرژی خودتون رو برای خلاصه کردن هزینه می‌کنین، بدون اینکه دستاورد ارزشمندی به دست بیارید. 😵😞 📬 ادامه دارد... (۱۰) @pajohesh_esfahan ┗━━ˏˋ°•*⁀➷━━━━┛