🔖 دیروز در 👈 این پست گفتم معمولاً یادداشت برداری هم مثل خلاصه نویسی، با یکسری هدف انجام میشه، مثل: تهیه ی ماده خام برای تألیف یک کتاب یا مقاله یا پایاننامه
📬 هدف دومی که ممکن هست یادداشت برداری به خاطر اون انجام بشه: بسط دانش فعلی یا یادگیری یک موضوع جدید هست.
🔖 بدون شک هر کدوم از ما در یک یا چند زمینهٔ تخصصی فعالیت میکنیم یا برای توسعه فردی خودمون یکسری برنامه ریزی هایی کرده و تصمیم داریم دانش و مهارت خودمون رو در یک یا چند حوزه گسترش بدیم.
🔖 از طرفی؛ یادگیریِ هیچ دانش و مهارتی نقطهٔ پایان نداره.🤔 خوندن چند کتاب، شرکت در چند دوره و حتی تحصیل دانشگاهی یا حوزوی در یک رشته، صرفاً آغاز راه هست 👌 و ما در ادامهٔ مسیر، باید یک یادگیرندهٔ دائمی باقی بمونیم.
🏷 به خاطر همین هست که باید همیشه و همهجا، چشم و گوشمون در جستجوی نکات جدید در حوزهٔ تخصصی خودمون باشه. 👀👂
🔖 شاید نکتهای رو در یه فیلم ببینیم یا در یه پادکست بشنویم. شاید در گوشهای از یک کتاب، که حتی کلیات اون ربطی به تخصص ما نداره، نکته یا اشارهای مرتبط ببینیم که به کارمون بیاد و ...
🔖 و ما اگه بخواهیم این نکات، فراموش مون نشن و در خاطرمون ثبت و ماندگار بشن باید همهٔ این نکات رو خیلی کوتاه و کلیدی جایی ثبت کنیم و در این مسیر بهترین راه یادداشت برداری هست.
🏷 لذا ... یکی از ابزارهای یادگیری، همین یادداشت برداری می تونه باشه.
📬 ادامه دارد...
#پژوهش
#روش_مطالعه
#خلاصه_برداری
#یادداشت_برداری (۳)
#اطلاعات_پژوهش
@pajohesh_esfahan
┗━━ˏˋ°•*⁀➷━━━━┛
May 11
#غلط_ننویسیم
✍ علاقه مند یا علاقمند؟
🎗علاقه مند به معنای دوستدار، دلبسته، شیفته و مهرورز هست و از ترکیب اسم و پسوند مند ساخته شده. پسوند "مند" در معنای صاحب بودن و دارندگی به تکواژ یا واژهای دیگه اضافه میشه. مثل 👈 دانشمند، سودمند، هنرمند و ...
🎗ولی گاهی ممکنه پسوند "مند" به کلماتی اضافه بشه که به "ه" ختم میشن! در املای این کلمات باید دقت کافی داشته باشین؛ چون برخی اون رو به اشتباه با حذف ه مینویسند. یعنی اینطور 👈 علاقِمند، قاعدِمند، شکوهمند و ...
🎗 ولی اینطور نوشتن صحیح نیست و چنین کلماتی باید با "ه" آخر و نیمفاصله نوشته بشن 👈 علاقهمند، قاعدهمند، شکوهمند.
#تایپ_تحقیق #درست_نویسی
ꞋꞌꞋ✎@𝘱𝘢𝘫𝘰𝘩𝘦𝘴𝘩_𝘦𝘴𝘧𝘢𝘩𝘢𝘯
╰─────── ─
؛━⊰♧°♧
⚛️ نکاتی مهم در ارتباط با استخراج مقاله از پایان نامه یا رساله (۲)
🔺 در پست قبلی این مبحث گفتم که در این سلسله پست ها می خوام بهتون یاد بدم که چطور از پایان نامه یا رساله تون مقاله استخراج کنید. ولی قبل از ورود به بحث باید چند نکته ی مهم رو بدونید: 👇
🚫 هر پایاننامه یا رساله ای باید با مطالعات و پژوهشهای دقیقی همراه باشه که حداقل به یک پرسش تحقیقاتی پاسخ داده باشه. اگر این اتفاق افتاده باشه، بعد از نگارش متن و به اتمام رساندن کار پایاننامه و رساله تون میتونید به راحتی از اون یک یا حتی چند مقاله استخراج کنید.
🔺 اما قبل از شروع مباحث، اجازه بدید به شما تفاوتهای بین مقاله و پایاننامه یا رساله رو بگم:
❌ پایاننامه یا رساله
•اهداف علمی به همراه داره و در جامعه دانشگاهی یا حوزوی مورد بررسی قرار میگیره؛
•اساتید داور و راهنما اون رو بررسی و تحلیل میکنند؛
•دارای فصول مختلف و متعدد هست؛
•حجم و اندازه اش طبق استاندارد آموزشی هست و معمولا بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ صفحه نوشته میشه؛
•دارای جداول محتوایی مختلف هست که فهرستوار به شرح فصول و عناوین میپردازند؛
•ادبیات تحقیق به طور مبسوط در اون شرح داده میشه؛
•باید به ابزارها و روشهای استفادهشده در تحقیق به صورت مفصل اشاره بشه؛
•تمام یافتههای پژوهشی و تحقیقاتی کامل شرح داده میشه.
❌ مقاله
•باید دارای استانداردهای مجلات علمی باشه؛
•داوران اون، افرادی ناشناس و بیطرف هستند؛
•به جای فصول، دارای بخشهای کوتاه مختلف هست؛
•از نظر تعداد لغات دارای محدودیت هست؛
•فرم و ساختار مقالات با پایاننامه یا رساله متفاوت هست؛
•ادبیات تحقیق به طور مفصل در اون شرح داده نمیشه؛
•بخشهایی منتخب از کار پژوهشی در مقاله ارائه میشه.
#مقاله_نویسی
#استخراج_مقاله
#آشنایی_با_ترفندهای_پژوهشگری
@pajohesh_esfahan
⊰᯽⊱┈──❀ ⃟⃟ ❊╌──⊰᯽⊱
هدایت شده از مهارت پژوهشگری 👨💻
📗کتاب: طرح کلی رسالت دانشجویی؛ فرایند کنشگری دانشجو در حرکتهای اجتماعی براساس منظومه فکری مقام معظم رهبری
📕مؤلف: احمد سعیدی
📙 ناشر: انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم
📘 آنچه در کتاب «طرح کلی رسالت دانشجویی» مورد بحث قرار گرفته، در واقع راهبردهایی است که مقام معظم رهبری برای رسیدن به هدفها و آرمانهای انقلاب در نظر دارند.
📒 راهبردهایی که ایشان مدنظر دارند، مراحل پنجگانه ی تصمیمسازی، آرمانخواهی، تبیین، مطالبهگری و گفتمانسازی است.
📔 این اثر با محدود کردن منبعهای خود به فرمایشهای معظمله با دانشجویان، و استخراج عمومات و تخصیصهای سخنرانیهای ایشان، و با توجه کردن به میزان تکرار کلیدواژهها و عبارتهای بهکاررفته در مورد آنها، نوشتاری اجتهادی در زمینه منظومه فکری مقام معظم رهبری در مورد رسالت دانشجویی فراهم آورده است. 👌
📓 این کتاب در هفت فصل تنظیم شده است:
🔖آرمانخواهی قسمت اول
🔖مراحل پنجگانه رسالت دانشجویی
🔖آرمانخواهی قسمت دوم
🔖تبیین
🔖مطالبهگری
🔖گفتمان سازی
🔖تصمیم سازی
📘معرفی بیشتر کتاب:
🌐 rbo.ir/__a-3383
📒لینک خرید کتاب:
🌐 http://pbshop.ir/__p-p-599.aspx
#پژوهش
#جهاد_تبیین
#منبع_شناسی
#پیشنهاد_مطالعه
➴ ↬➴ @𝒑𝒂𝒋𝒐𝒉𝒆𝒔𝒉_𝒆𝒔𝒇𝒂𝒉𝒂𝒏
🔖 اگه تا اینجا مباحث رو دنبال کرده باشین باید در ذهن تون باشه که در 👈 این پست و 👈 این پست دو هدف روتین از یادداشت برداری رو براتون گفتم. 👌
📬 ولی یکی از اهداف مهم یادداشت برداری 💯 بینیاز شدن از مراجعهٔ مجدد شما به یک متن یا کتاب یا سخنرانی و تدریس استاد هست.👀
🔖 قرار نیست تکتک صفحات یک کتاب، لحظهبهلحظهٔ یک کلاس، ثانیهبهثانیهٔ یک پادکست و جملهبهجملهٔ درسهای یک استاد، برای ما مفید باشه. 🤔
🔖 گاهی دهها ساعت برای مطالعهٔ یک متن یا شنیدن یک بحث وقت میگذاریم و در نهایت، صرفاً یک یا چند جمله پیدا میکنیم که به کارمون بیاد.
🔖 از طرفی اگه بخواهیم به طور خاص دربارهٔ کتابها و نوشتهها حرف بزنیم، کتابهای کمی وجود دارن که مطالعهٔ مکرر متن کامل اونها، ضروری و مفید باشه.
🔖 همچنین 👈 بخش بزرگی از اون چه میبینیم و میخونیم و میشنویم، لازم نیست دوباره دیده و شنیده و مرور بشه!
📬 لذا... نکته برداری و ثبت نکات مهم، همون زمان که با اونها روبهرو میشیم، ما رو از مراجعهٔ مجدد به یک متن یا مطلب بینیاز میکنه.
🏷 یادداشت برداری نوعی «تصفیهٔ ورودیهای ذهن» مون هست. اون چه رو خونده ایم یا شنیده ایم و نمیخواهیم دیگه بخونیم و بشنویم– و حتی به خاطر بیاریم – کنار میگذاریم و فراموشش میکنیم و اون بخشهای محدود و معدودی رو که باید همراه ذهن و زندگیمون باقی بمونند رو، نکته برداری میکنیم.
📬 ادامه دارد...
#پژوهش
#روش_مطالعه
#خلاصه_برداری
#یادداشت_برداری (۴)
#اطلاعات_پژوهش
@pajohesh_esfahan
┗━━ˏˋ°•*⁀➷━━━━┛