هدایت شده از معاونت پژوهش حوزه استان ایلام
926.8K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اهل بیت را به علمشان معرفی کنیم نه کرامت
.
(هُمْ عَیْشُ الْعِلْمِ، وَ مَوْتُ الْجَهْلِ).
«آنها اهل بیت، مایه حیات علم و دانش و مرگ جهل و نادانى هستند»
.
خطبه 239 نهج البلاغه
⭕️حجت الاسلام مازنی: منبر پژوهشمحور، اولین رکن پویایی و نشاط منبر در دوران ماست.
✏️حجت الاسلام مازنی، مدیر محترم ترویج پژوهش معاونت پژوهش حوزههای علمیه و دبیر جشنواره علامه حلی، در مصاحبه با خبرنگار دبیرخانه جشنواره لقمان حکیم، گفت: منبر با دو عنصر مهم روحانیت و رسالت تبلیغی او پیوند خورده است؛ ازاین رو اگر بخواهیم درباره منبر صحبت کنیم ضروری است به این دو مقوله توجه داشته باشیم.
🔶وی، کیفت منبر را یکی از متغیرهای گرایش و اقبال و ادبار مردم به دین بیان کرد و گفت: منبر پژوهشمحور اولین رکن پویایی و نشاط منبر در دوران ماست. ما اگر بتوانیم یک موضوع مسالهمحور و چالشی را با بیانی شیوا و رسا عرضه کنیم توانستهایم به وظیفهی خویش عمل کنیم.
🔶ایشان دربارهی ضرورت پرداختن به بیانیهی گام دوم انقلاب در منبرها گفت: بیانیه گام دوم انقلاب تحلیلی روشن بینانه از آینده انقلاب است و انقلاب ما نیز برآمده از منابر است. یکی از ابزار حراست از انقلاب هم منبر است. بیانیه گام دوم نویدبخش استمرار حرکت امام، بهسوی تمدنسازی نوین اسلامی است.
🔶وی افزود: مطالعه شرط لازم و ضروری برای منبر است اما کافی نیست.
🔶مازنی با اشاره به اینکه چندسالی است بهصورت روشمند تبلیغ و نحوهی منبر و مخاطبشناسی آموزش داده میشود و حتی ایده راهاندازی تخصصی تبلیغ هم گام مبارکی برای شناسایی استعدادهای تبلیغی است، گفت: به نظر میرسد مجموعههای فعلی کفایت نمیکند. باید به سوی شناسایی، تربیت وسازماندهی مبلغان درحیطههای تخصصی برویم و جشنواره لقمان حکیم نیز یکی از راههای شناسایی استعدادهای تبلیغی است.
جریانشناسی ضدفرهنگها-دکتر خسروپناه.pdf
حجم:
3.13M
📚 معرفی کتاب الکترونیکی
🔴جریان شناسی ضدفرهنگها
📝حجت الاسلام دکتر خسروپناه
📄این #کتاب #معنویتهای_نوظهور، #شیطان_پرستی، #وهابیت، #فمینیسم، #بهائیت، #ابتذال_فرهنگی، #فراماسونری، #ناسیونالیسم، #موسیقی گرایی و #انجمن_حجتیه را تبیین و تحلیل کرده است.
.
https://eitaa.com/pajoheshilam
.
امروز قدرتمندترین افراد کسانی هستند که می توانند دیگران را قانع و همراه کنند.
یکی از جنبه های مهم در فرآیند اثرگذاری و اقناع ، اعتبار فرستنده پیام یا کسی است که می خواهد اثرگذار باشد.
اگر می خواهیم قدرتمند، اثرگذار و نافذ باشیم این موارد را به خاطر داشته باشیم:
🔸مردم باید ما را در موضوع مورد نظر متخصص بدانند.
🔸آنها باید ما را خیرخواه خود بدانند. این خیرخواهی را باید قبلا نشان داده و اثبات کرده باشیم.
🔸دیگران باید احساس کنند ما دراین موضوع نفع شخصی نداریم( برای مثال معلمی را در نظر بگیریدکه کتابی را در کلاس درس به دانشجویان معرفی می کند که خودش آن را تالیف یا ترجمه یا منتشر نکرده است).
🔸مردم باید ما را جذاب ببینند و دوست داشته باشند.
اگر خود ما را دوست نداشته باشند دشوار است که نظر و باور ما را دوست بدارند.
استفاده از افراد جذاب و دوست داشتنی در تبلیغات به همین دلیل است.
🔸نباید صراحتا اعلام و تاکید کنیم که می خواهیم دیگران را تحت تاثیر قرار داده و تغییر دهیم.
🔸باید از زبان مشترک با مخاطب برای اثرگذاری بر او استفاده کنیم.
شباهت ما با او ، شانس ما را برای اثرگذاری افزایش می دهد.
🔸هر قدر خود ما به آنچه می گوئیم باورو اطمینان و اشتیاق داشته باشیم، کسب تائید و همراهی دیگران هم راحت تر است، لذا در طرح ایده نباید مردد یا بی تفاوت به نظر برسيم.
.
@pajoheshilam
.
⭕️برخی ویژگیهای انسانهای با شخصیت
❗️کسی نگران رفتار و گفتار او نیست. چراکه شناخته شده به ادب و امانت داری است
❗️در هر جا و موقعیتی به قانون احترام می گذارد
❗️وفای به عهد برای او جدی است،
❗️ می داند چگونه احساسات منفی خود مانند حسادت و خشم و کینه را مدیریت کند
❗️بسیار بسیار انصاف دارد؛
❗️ دروغ و خیانت از خط قرمز های شخصیت اوست
❗️ همواره در حال شناخت و ارزیابی خود است؛
❗️ اگر حتی 5 دقیقه به جلسه ای دیر برسد، با پیامک به میزبان اطلاع می دهد؛
❗️اطرافیان او از اینکه نقدی را مطرح کنند احساس آرامش و امنیت می کنن
❗️اهل یادگیری و فهمیدن است
❗️درونی لطیف و زیبایی شناسانه دارد
❗️ دارای ثبات فکری است و به تناسب شرایط و مخاطب، افکار و مواضع خود را تغییر نمی دهد؛
❗️انسانها را به خوب و بد تقسیم نمی کند بلکه ضعف ها و تواناییهای آنها را در کنار هم می بیند؛
❗️مخالفان فکری او، اخلاق او را تحسین می کنند؛
❗️بیشتر با رفتار خود دیگران را تحت تأثیر قرار می دهد تا گفتار؛
❗️نه تنها مخالفان فکری خود را تخطئه نمی کند بلکه به خصوصیات خوب آنها هم اذعان دارد
❗️سنجیده و حساب شده صحبت می کند؛
❗️کسی را پیش داوری و متهم نمی کند؛
❗️در زندگی به معیارهای درونی خود بیشتر اهمیت می دهد تا به قضاوت دیگران؛
❗️اهل تزویر و دو رویی نیست
❗️گرایش حذف و تختطئه مخالفان فکری خود را ندارد
❗️انحصاری رفتار نمی کند چون جهان هستی را فراتر از این دنیای خاکی می داند
❗️ خود را با ارزش تر از آن می داند که متوسل به دروغ شود
❗️ اولویت زندگی او، کار و فعالیت است
❗️بی نیازی در ذات و هویت اوست.
.
https://eitaa.com/pajoheshilam
.
🔸شش روش مطالعه🔸 :
1-خواندن بدون نوشتن:
روش نادرست مطالعه است . مطالعه فرآيندي فعال و پويا است وبراي نيل به اين هدف بايد از تمام حواس خود براي درك صحيح مطالب استفاده كرد. بايد با چشمان خود مطالب را خواند، بايد در زمان مورد نياز مطالب را بلند بلند ادا كرد و نكات مهم را يادداشت كرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگير شده و حضوري فعال و همه جانبه در يادگيري داشت و هم در هنگام مورد نياز ، بتوان از روي نوشته ها مرور كرد و خيلي سريع مطالب مهم را مجددا" به خاطر سپرد .
2- خط كشيدن زير نكات مهم :
اين روش شايد نسبت به روش قبلي بهتر است ولي روش كاملي براي مطالعه نيست چرا كه در اين روش بعضي از افراد بجاي آنكه تمركز و توجه بروي يادگيري و درك مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط كشيدن زير نكات مهم مي گردد .حداقل روش صحيح خط كشيدن زير نكات مهم به اين صورت است كه ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را كاملا" درك كنند و سپس زير نكات مهم خط بكشند نه آنكه در كتاب بدنبال نكات مهم بگردند تا زير آن را خط بكشند .
3- حاشيه نويسي :
اين روش نسبت بدو روش قبلي بهتر است ولي بازهم روشي كامل براي درك عميق مطالب و خواندن كتب درسي نيست ولي مي تواند براي يادگيري مطالبي كه از اهميتي چندان برخوردار نيستند مورد استفاده قرار گيرد.
4- خلاصه نويسي :
در اين روش شما مطالب را ميخوانيد و آنچه را كه درك كرده ايد بصورت خلاصه در دفتري يادداشت مي كنيد كه اين روش براي مطالعه مناسب است و از روشهاي قبلي بهتر مي باشد چرا كه در اين روش ابتدا مطالب را درك كرده سپس آنها را يادداشت مي كنيد اما بازهم بهترين روش براي خواندن نيست .
5- کلید برداري :
کلید برداري روشي بسيار مناسب براي خواندن و نوشتن نكات مهم است . در اين روش شما بعد از درك مطالب ، بصورت كليدي نكات مهم را يادداشت مي كنيد و در واقع كلمه كليدي كوتاهترين، راحتترين ،بهترين وپرمعني ترين كلمه اي است كه با ديدن آن، مفهوم جمله تداعي شده و به خاطر آورده مي شود .
6- خلاقيت و طرح شبكه اي مغز:
اين روش بهترين شيوه براي یادگیری است .در اين روش شما مطالب را ميخوانيد بعد از درك حقيقي آنها نكات مهم را به زبان خودتان و بصورت كليدي يادداشت مي كنيد و سپس كلمات كليدي را بروي طرح شبكه اي مغز مي نويسد ( یعنی نوشته هاي خود را با مشخص کردن نكات اصلي و فرعي سازمان دهی مي كنيد) تا در دفعات بعد به جاي دوباره خواني كتاب ، فقط به طرح شبكهای (منظور نوشتههای خود شماست) مراجعه كرده و با دیدن كلمات كلیدی نوشته شده آنها را خیلی سریع مرور كنید. . اين روش درصد موفقيت شما را تا حدود بسيار زيادي افزايش داده و بازده مطالعه را بیشتر می کند
.
https://eitaa.com/pajoheshilam
.
انتشار مقاله ای از حجت الاسلام جواد نظری استاد حوزه علمیه دهلران در فضای مجازی
.
🔆 مقالهی تکامل اخلاقی خدا 🔆
✍️ جواد نظری
✍️ حجت الاسلام غلامرضا فیاضی
این نوشتار در صدد اثبات این نکته است که تکامل اخلاقی مستلزم تکامل وجودی نیست؛ تا از طریق اثبات این نکته، امکان و بلکه وقوع تکامل اخلاقی خدا را نتیجه بگیرد. شکی نیست که تکامل وجودی و بلکه هر نوع تغییر وجودی در خداوند منتفی است، اما تغییر در نسب و اضافات یا همان صفات فعل بیاشکال است، با این توضیح که از نظر ما، همان طور که در صفات ذات، خودِ خداوند به صفات ذات متصف است، در صفات فعل نیز خودِ ذات باری به آنها اتصاف دارد، با این تفاوت که صفات ذات، کمال وجودی محسوب میشوند بر خلاف صفات فعل که چنین نبوده و لذا از ضرورت ازلی نیز برخوردار نیستند. تکامل اخلاقی در دایرهی صفات فعل معنا مییابد؛ بدین نحو که ذات الهی، از طریق فعل اخلاقی، واجد نسبتی میشود که به سبب آن استحقاق مدح پیدا نموده و تکامل اخلاقی چیزی جز این نیست. واضح ترین دلیل این امر، قدرت خداوند بر قبیح و امکان صدور ظلم از او است، که گرچه رخ نمیدهد، اما با فرض آن ـ که فرضی ممکن هر چند غیر واقع است ـ خداوند انحطاط اخلاقی ـ و نه وجودی ـ پیدا میکند، پس به همین قیاس، اگر خداوند عدل بورزد، مستحق مدح شده و تکامل اخلاقی پیدا میکند.
مسلماً ادعای تکامل اخلاقی خدا باعث بروز ابهامهایی میشود که این نوشتار، تحت عنوان ابهامهای شش گانه، کوشیده است به آنها پاسخ دهد...
پینوشت: مجلات، به هر دلیل از انتشار آن خودداری کردند، لذا این مقاله در فضای مجازی برای نخستین بار به اشتراک گذاشته میشود.
🔸منبع : کانال تلگرامی «نقدنامه»
🔸کسانی که مایل به مطالعه متن کامل مقاله هستند می توانند به کانال معاونت پژوهش حوزه استان مراجعه نمایند👇
@pajoheshilam
.
تکامل اخلاقی خدا.فیاضی،نظری..pdf
حجم:
334.5K
🔹مقاله تکامل اخلاقی خدا
✍️ جواد نظری
https://eitaa.com/pajoheshilam
.
🔺نکاتی برای نویسنده شدن🔺
1-اگر استعداد نداشته باشم…
اگر واقعاً شیفته و تشنۀ نوشتن هستیم، باید نگرانی از بیاستعداد بودن را بهکل کنار بگذاریم، نویسنده مینویسند، حتی اگر تمام عالم به او ثابت کنند که هیچ استعدادی برای نوشتن ندارد. شاید دوست داشته باشد جملۀ بامزه رابرت بنچلی را بخوانید:
«پانزده سال طول كشيد تا بفهمم استعداد نوشتن ندارم، اما ديگر نتوانستم اين كار را رها كنم چون بيش از حد معروف شده بودم.»
2-اهمیت خاطرات روزانه
اصلاً چه کسی گفته در ابتدای کار وقتی هنوز تازهکار و نابلد هستیم باید شروع کنیم به نوشتن کتاب و مقاله؟
در اوایل شروع کار نوشتن و تمرین نویسندگی بهتر است به نوشتن خاطرات روزانهمان اکتفا کنیم، اگر نوشتن خاطرات و یادداشت روزانه را به عادت ثابت خودمان تبدیل کنیم، اولین قدم مهم و جدی برای نویسنده شدن را برداشتهایم. تولستوی نیز با سالهای سال با نوشتن دربارۀ خودش اعتماد به نفس لازم برای نوشتن شاهکارهایش را به دست آورد.
3-کلیشهای ننویسید
فکر کردن به اینکه دیگران درباره کارمان چه خواهند گفت ما را کلیشهای و سطحی میکند. باید به کیفیت کارمان فکر کنیم، بگذاریم به ندای ناخودآگاهمان توجه بیشتری بکنیم.
4-خواندن، نوشتن، خواندن، نوشتن و الخ!
پلینی میگوید هیچ روزی نباید بدون نوشتن سپری شود، اگر بتوانیم به یک الگوی ثابت برای خواندن و نوشتن برسید، مسیر حرفهای شدن را با سرعت بیشتری طی میکنیم.
بازی دایرهوار خواندن و نوشتن، یعنی وقتی از نوشتن که خسته شدیم برویم سراغ خواندن و وقتی از خواندن که خسته شدیم برویم سراغ نوشتن! این الگو دستاوردهای زیادی را در پی دارد.
5-استیون کینگ چه حرفی برای گفتن دارد؟
استیون کینگ توصیههای جالبی برای نویسندگی دارد که از میان آنها میتوان به جملۀ زیر اشاره کرد:
«مطالعه مرکز خلاقیت هر نویسندهای است»
مطالعه و کتاب باید دوست همیشگی یک نویسنده باشد، نویسنده نه کتابخوان بلکه باید کتابخوار باشد!
6-از نوشتن بنویسید
نوشتن از فرایند نوشتن و علاقهمان به نوشتن واکاوی انگیزههایی که برای نوشتن داریم یکی از روشهایی است که نگاه ما را به نوشتن شفافتر میکند. نوشتن درباره نوشتن ما را برای نویسنده شدن مصممتر میکند و همچنین باعث تثبیت آموختههای ما میشود.
7-مثلِ نظامی
در نوشتن باید مثل یک نظامی منضبط باشیم. اگر میخواهیم بهجایی برسیم و سری توی سرها دربیاوریم باید نظمی آهنی داشته باشیم، چهبهتر که هرروز سر ساعت معینی نوشتن را شروع کنیم و حتی آغاز جنگ جهان سوم هم هیچ تأثیری روی برنامه نویسندگی ما نداشته باشد.
نظم فیزیکی به نظم ذهنی هم منجر میشود و بهمرورزمان ذهن ما هرروز سر ساعت معینی بهترین ایدهها را به ارمغان میآورد.
8-نویسنده نباید کمالگرا باشد
شده صد تا کتاب روانشناسی کمال طلبی و کمالگرایی بخوانیم، باید بخوانیم، رشد و موفقیت زمانی آغاز میشود که به کمال طلبی و وسواس چیره شویم.
نویسنده باید بیاموزد که هیچ کاری را ناتمام رها نکند و هر طور شده کاری که شروع کرده به آخر برساند.
ادامه در کانال معاونت پژوهش 👇👇
@pajoheshilam
.
🔺نکاتی برای نویسنده شدن🔺
9-نوشتن یعنی بازنویسی
اگر همینگوی باآنهمه مهارت صفحه آخر وداع با اسلحه را ۴۰ بار بازنویسی کرده، ما چرا از بازنویسی طفره برویم و بترسیم؟
بزرگترین نویسندههای جهان اذعان دارند که نسخه اول هر متنی معمولاً افتضاح است، بنابراین بازنویسی باید دوست خوب هر نویسندهای باشد.
10-آیا اطرافیان نویسنده مهماند؟
گشتن با کسانی که مثل ما در آتش نوشتن میسوزند مسلماً بهتر از دمخور شدن با افرادی است که آخرین باری که چیزی نوشتهاند انشای دوره مدرسهشان بوده.
11-وبلاگ نویسی
وبلاگ نویسی یکی از مفیدترین کارها برای ارتقای مهارت حرفهای یک نویسنده است. با داشتن وبلاگ شخصی خود میتوانیم چند تیر را با یک نشان بزنیم، نظم بیشتری پیدا کنیم، قدرت ارائهمان را افزایش دهیم و به شکل مداوم بازخورد بگیریم.
داشتن رسانه شخصی برای نویسنده به اعتبار حرفهای او میافزاید.
12-اگر بارها در نوشتن شکست خوردهاید…
اگر فقط و فقط یک عادت باشد که بتواند زندگی نویسندگی ما دگرگون کند، نوشتن صفحات صبحگاهی است.
صفحات صبحگاهی ابداع خانم جولیا کامرون، نویسنده و معلم آمریکایی است که در تمامی کتابهایش ازجمله کتاب راه هنرمند به تشریح این ایده پرداخته است.
13-با جزییات بنویس
نویسندگی یعنی جزییات، یعنی توجه دقیق و موشکافانه به زندگی و اصلاً همین توجه به جزییات و باریکبینی است که نویسندهها را از بقیه متمایز میکند.
بهرهگیری از حواس پنجگانه (بینایی، شنوایی، بساوایی، بویایی، چشایی) میتواند جلوهی بکر و تازهای به نوشتههای ما بدهد.
14-اهمیت فهرستنویسی
نوشتن فهرست هم لذتبخش است و هم مفید. ا به گمانم هرکسی باید پوشه یا دفتری از فهرستهای مختلف داشته باشد: فهرست چیزهایی که دوست داریم، فهرست کتابهایی که خواندهایم و میخواهم بخوانیم، فهرست دوستان، فهرست فیلمهای موردعلاقه، فهرست باورها و…
15-قدرت کامنت
بهجای «خوب بود» و «عالی بود» یا بدتر از آن یک لایک خشکوخالی برای مطالب ارزشمند و خوبی که سراغ دارید کامنت بگذارید. همین میتواند یک تمرین ساده و آموزنده برای نوشتن باشد.
16-یک تمرین: نوشتن از عقاید و باورهای خود
ژول سالزمن در کتاب آموزنده خود (اگر میتوانید حرف بزنید، پس حتماً میتوانید بنویسید) که حتی نام آنهم بسیار آموزنده است تمرین خوبی را معرفی میکند که انجام آنهم در نوشتن و هم در جنبههای دیگر زندگی بسیار مهم و روشنگر است. به این صورت که نوشته با این کلمات آغاز می شود : من اعتقاد دارم که ..... یا به باور من ....
17-کسی از ضربالمثلهای ایرانی خبر ندارد
برای نویسندهای که میخواهد به زبان فارسی بنویسد و شیرین و تأثیرگذار هم بنویسید، آشنایی با ضربالمثلهای فارسی میتواند کارگشا و آموزنده باشد.
18-استعاره بازی
استعاره و تشبیه و تمثیل به نوشته جذابیت میبخشند و باعث ماندگاری آن در ذهن خواننده میشوند. اگر دفترچه مخصوص استعاره داشته باشیم، شاخکهایمان برای کشف استعارههایی که با آنها زندگی میکنیم تیزتر میشود.
داشتن دفترچه یادداشت برای موضوعات مختلف و دستودل باز بودن در پر کردن دفترچهها یکی از بهترین راهها برای افزایش خلاقیت است.
19-با احساس بنویس
منطقیترین نوشتهها هم بر پایه احساس درونی ما شکل میگیرند.
همیشه موضوعی هست که احساس ما را برمیانگیزد و باعث میشود فکر کنیم اگر ننویسیم آن احساس از دست میرود یا خفه میشویم.
به نظر میرسد موسیقی بیش از هر چیز دیگری احساسات انسانها را برمیانگیزد.
20-مشق بنویسید
رونویسی میتواند آموزندهترین کاری باشد که برای نوشتن تجربه میکنیم. کار غریبی هم نیست، در دوران دبستان بهزور این کار را انجام میدادیم و حالا خودمان بهدلخواه انتخاب میکنیم از روی متنهایی که دوست داریم رونویسی کنیم.
21-اهمیت خواب و رؤیا
بهمحض بیدار شدن خوابهایتان را بنویسید و حتی خوابهایتان را روی کاغذ تعبیر کنید.
رویاها منشأ بسیاری از مهمترین شاهکارهای ادبی و هنری جهان بودهاند.
داشتن دفتری برای خوابها میتواند سندی ارزشمندی از رؤیاهای ما در دوران مختلف زندگیمان باشد.
@pajoheshilam
.
🔆 آسیب شناسی مواجهه با اندیشههای فلسفی غرب در حوزههای علمیه 🔆
✍️ امیر آقاجانلو (دانش آموختهی حوزه علمیه و دانشجوی دکتری فلسفهی دین دانشگاه تهران)
امتناع از اندیشهی مدرن در جهان امروز، -با توجه به گسترهی نفوذ آن در تمامی ساحات جامعه و البته اهمیت مفاهیم آن- امری نامعقول و چه بسا ناممکن است. بر این اساس، مواجههی سنت فکری شرق با «مدرنیته»، تکلیف پژوهش، نقد و ارزیابی تفکرات مدرن را بر او وا میگذارد. غرض مقالهی پیش رو، پاسخی کوتاه به این پرسش هاست که «حوزههای علمیه» چگونه از عهدهی این تکلیف بر می آیند؟ موضع جامعهی روحانیت در برابر اندیشههای مدرن تا چه حد روش شناسانه، نقادانه، و آمیخته با حقیقت است؟ و چه آسیب هایی را می توان سد راه روحانیون، برای مواجههی اصولی با مدرنیته برشمرد؟
مقاله کامل در کانال معاونت پژوهش👇👇
@pajoheshilam
.