فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ از کنار رنجهای رسول خدا ساده نگذریم!
◾️چطور مظلومیتهای امام حسین(ع) باید ذکر شود، اما مظلومیتهای پیامبر(ص) نباید ذکر بشود؟!
🎤 علیرضا پناهیان
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ «خدایا میشه پرونده های گنهکار های امت من رو یواشکی باز کنی آبروشون نره...»😭😭
🎤استاد پناهیان
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
🔸 مهمترین اثر روحیِ قرآنخواندن این است که قلباً درک کنیم «خدا دوستمان دارد»
🔸خدا قبل از اینکه ما را از جهنم بترساند، میخواهد علاقۀ خودش را به ما نشان بدهد
📌 واقعبینی و احساسات معنوی در قرآن؛ با نگاهی به تفسیر سوره محمد(ص)– ج۶
🔘حتی وعدۀ عذاب خدا هم از سرِ محبت است؛ مثل فریاد مادر برای حفظ فرزندش از خطرات
🔘 وقتی متوجه شدیم که معشوق و محبوب خدا هستیم، آنوقت شاکر میشویم
🔘 حسادت هم نوعی کفر است، چون آدم حسود نعمتهایی را که خدا به او داده است نادیده میگیرد
____
#علیرضا_پناهیان:
دانستن این نکته خیلی مهم است که قرآن از سر محبت و لطف پروردگار نازل شده است، صدور کلمات قرآن خطاب به ما، علامت عشق خدا به ما است. قرآن در ظاهر، امر و نهی خداوند است، امّا در باطن ابراز محبت خدا به ما است. درک این مطلب یکی از مقدمات مهمّ قرائت سورۀ محمّد(ص) و همۀ قرآن است.
وقتی خدا دربارۀ کافران صحبت میکند مهربانانه حرف نمیزند و آنها را ناز و نوازش نمیکند بلکه با فریاد و تَشَر صحبت میکند. وقتی انسان بزرگ میشود میفهمد که فریادها و توبیخهای مادر از سر محبت و دلسوزی است. به همین صورت باید با بلوغ فکری با قرآن برخورد کنیم. آیا برای خدا فقط اجرای دستورش اهمیت دارد؟! نه؛ هر آیۀ قرآن و هر توبیخ خداوند در قرآن، یک محبت از پروردگار را به بندگانش نشان میدهد.
اگر خداوند متعال در قرآن یک مطلب را تکرار میکند، یک مطلب را به تفصیل و با جزئیات میگوید، محکم حرف میزند، همهاش بهخاطر شدّت محبت او به انسان است. غیر از این هیچ دلیل اصلی و فراگیری وجود ندارد. راه درک محبت خدا قرآن است.
خدا قبل از اینکه بخواهد ما را از جهنم بترساند، میخواهد علاقۀ خودش را به ما در قلب ما القاء کند. کسی که ما را از عذاب خودش میترساند اگر محبتش برای ما جا نیفتاده باشد، دعوا و دشمنی بین ما و او پدید میآید، خدا نمیخواهد بین ما و خودش دشمنی پدید بیاورد.
اگر مهمترین اثر فکری قرآن خواندن این است که ما را واقعبین بار بیاورد، مهمترین اثر روحیِ ارتباط و انس با قرآن این است که قلباً درک کنیم خدا به ما علاقه دارد. وقتی متوجه شدیم که معشوق و محبوب خدا هستیم، شاکر میشویم و آنوقت همۀ زندگیمان تلاش برای پاسخ به محبت خدا میشود. پاسخ به محبت خدا فلسفۀ عبادت امیرالمؤمنین(ع)، امام سجاد(ع) و همۀ اولیاء خداست؛ اینطور عبادت کردن و زندگی کردن بسیار زیبا است.
حتی وقتی خدا میگوید: «مرگ بر انسان!» این حرف را از سر عشق میگوید. خداوند میفرماید: «قُتِلَ الْإِنْسَانُ مَا أَكْفَرَهُ» (عبس،17) یعنی مرگ بر انسان؛ چقدر کفر میورزد!
کفر یعنی نادیده گرفتنِ واقعیت، در واقع منظور خداوند در آیه فوق این است: ای انسان! چشمهایت را باز کن و واقعیت را ببین، آن را پنهان نکن و ندیده نگیر! با نادیده گرفتنِ واقعیت به خودت صدمه نزن!
خدا بهخاطر سلیقۀ شخصی از کفر بدش نمیآید. خدا انسان را ساخته است که پیش خودش بنشاند (فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ؛ قمر،55) و از نعمتهایی که برای انسان آفریده است لذت ببرد امّا انسان نسبت به همۀ آنها ناسپاس است. خدا بهخاطر محبت به ما از کفر بدش میآید چون کفر راه سعادت، لذّت، قدرت و حیات طیبه را بر انسان میبندد.
قرآن را علامت محبت خدا ببینید؛ از آیات قرآن حتی آنجایی که خدا تلخ صحبت میکند خوشتان بیاید. اگر کسی در دلش نسبت به آنچه خدا نازل کرده است کراهت داشته باشد - اگرچه آن را پنهان کرده باشد- خودش و اعمالش نابود خواهند شد. خداوند در سورۀ محمد(ص) سه مرتبه (آیات 29، 31 و 37) میفرماید هرکس هرچه در دلش داشته باشد، آن را آشکار میکنم؛ چون خداوند با عمق دل انسانها کار دارد.
ممکن است انسان محبّ اهلبیت(ع) باشد امّا نسبت به اهلبیت(ع) حسادت هم در دلش داشته باشد. افراد حزباللهی، شیعه، هیئتی و محبّ زیادی بودند که بهخاطر همین حسادت و کینهای که در دلشان بود، بعد از سالها سقوط کردند. حسادت هم نوعی کفر است، چون حسود نعمتهایی را که خدا به او داده است نمیبیند.
🚩 فاطمیه تهران-ماه رمضان۱۴۰۲
👈🏻 متن کامل:
📎 panahian.ir/post/7884
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
🔸 مانع کنجکاوی کودک نشوید؛ حقیقتجویی در کودک بهصورت کنجکاوی بروز میکند
🔸 یکی از ریشههای کفر، مقابله با حقیقتجویی است
📌 واقعبینی و احساسات معنوی در قرآن؛ با نگاهی به تفسیر سوره محمد(ص)– ج۷
🔘 کفر یعنی دشمنی با حقیقتجویی، حقیقتفهمی و حقیقتطلبی
🔘 کافر نهتنها خودش جستجوگر حقیقت نیست بلکه میخواهد راه حقیقتفهمیِ دیگران را ببندد
🔘 زشتترین رفتار نزد خدا نفهمیدن و نخواستنِ فهم است
🔘 برای اینکه از کفر نفرت پیدا کنیم باید حقیقتپرست و عاشق حقیقت باشیم
🔘 باید در نوجوانی به وسیلۀ ادب به کنجکاوی انسان جهت داد، و الّا فکر انسان هرزه میشود
____
#علیرضا_پناهیان:
خداوند در سورۀ محمّد(ص) غضب خود را نسبت به کفر ابراز میکند بهطوری که مؤمنان را به نبردی سخت با کافران دعوت میکند؛ البته نبرد با کافران، شامل کافری که جاهل است و اصلاً در وادی تقابل با حقیقت نیست نمیشود، به چنان کافری باید خدمت و حتی محبت کرد تا در مسیر ایمان قرار بگیرد.
دستور جنگ مربوط به کافرانی است که مانع راه خدا هستند «الَّذِينَ كَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ». راه خدا شامل سه مرحله است؛ اول اینکه انسان حقیقتجویی کند، بعد حقیقت را بفهمد و بعد پای حقیقت بایستد، پس مانع راه خدا یعنی مانع حقیقتجویی، مانع حقیقتفهمی و مانع حقیقتطلبی.
قرآن نمیخواهد نسبت به کفر نفرتپراکنی کند و جنگ عقیدتی راه بیندازد، به این معنا که از هر کس که فلان اعتقاد را نداشت یا فلان اعتقاد را داشت متنفر باشد. واقعیت این است که کفر یک پدیدۀ منفور است. اگر انسان حقیقت کفر را بفهمد سنگینتر از هر رفتار شنیع اخلاقی و هر ظلمی از کفر نفرت پیدا میکند. چون کفر آغاز همۀ زشتیها و ظلمهاست.
کفر یک مقولۀ فکری و علمی است و کافر ضدّعلم است. کافر در مرحلۀ اول، حقیقتجویی را در خودش نابود میکند، مثل کسی که بهخاطر بیتوجهی وارد خیابانی ورودممنوع میشود و با این کار باعث گرفتاری دیگران میشود. کافر در مرحلۀ دوم، وقتی متوجهِ حقیقت میشود با حقیقت بد برخورد میکند و به جای پذیرش اشتباه و تصحیح خطایش شروع به داد و بیداد میکند. مرحلۀ سوم کفر هم توصیه و تشویق دیگران به خطاکاری است.
کفر یعنی دشمنی با حقیقتفهمی. کافر یعنی کسی که نهتنها جستجوگر حقیقت نیست بلکه میخواهد راه حقیقتفهمی دیگران را ببندد. زشتترین رفتار نزد خدا نفهمیدن و نخواستن فهم است. بسیاری از افراد باور نمیکنند خدا از کفر به این دلیل که راه حقیقتجویی، حقیقتفهمی و حقیقتطلبی را میبندد، بدش میآید، خیلیها فکر میکنند که اینها بحثهای عقیدتی است.
رسیدن به این مقام بلند عقلانی که انسان از دشمن فهمِ حقیقت، نفرت پیدا کند سخت است. برای اینکه به این مرحله برسیم باید حقیقتجو و حقیقتپرست باشیم. اینطور نباشیم که تفنّنی به دنبال حقیقت بگردیم، باید چیزی از جنس معلمها، پژوهشگرها، فیلسوفها و حقیقتجویان باشیم.
حقیقتجویی از نوزادی و کودکی خودش را در وجود انسان نشان میدهد. وقتی نیازهای اولیۀ نوزاد برآورده میشود، شروع میکند به اشیاء اطراف خود دست میزند و میخواهد آن را بشناسد. تا هفتسالگی مانع بچه نشوید و بگذارید کنجکاویاش ادامه پیدا کند.
در دوران هفت سال اول باید به بچه محبت کرد تا احساس امنیت کند و با آرامش کنجکاوی کند. همین کنجکاوی او را به انسانی عاقل و دانشمند تبدیل میکند. روحیۀ کنجکاوی یک محور اساسی در زندگی است. مدرسهای که بچه را به جای حقیقتجویی به حفظ برخی مطالب وادار کند، بچه را نابود میکند.
کنجکاوی ما انسانها در ابتدا اینطور است که میگوییم: این چیست؟ آن چیست؟ کنجکاوی کودک کمکم تبدیل میشود به اینکه: این چگونه است؟ و این چرا هست؟ چیستی، چگونگی و چرایی سه سؤال اساسی فیلسوفها و دانشمندان در رشتههای گوناگون علمی است.
یکی از ریشههای کفر مقابله با حقیقتجویی است بنابراین ما باید در خدمت سؤالهای بچه قرار بگیریم امّا متأسفانه غالباً بچه را بهخاطر سؤال کردن توبیخ میکنند و با نهیب زدن او را ساکت میکنند.
اگر کنجکاوی به صورت آزاد و بی قید و شرط ادامه پیدا کند، فکر انسان به سمت هرزگی میرود. کسی که میخواهد اندیشمند شود کمکم باید کنجکاوی خودش را جهت بدهد. ادب و ادبیات از هفت تا چهارده سال، کنجکاوی انسان را در موضوعات خاص جهت میدهد. ما باید موضوعات علمی مورد نیاز جامعه را در مسیر کنجکاوی و حقیقتجویی دانشآموزان و دانشجویان قرار بدهیم تا با حقیقتجویی و کنجکاوی آنها نیازهای علمی جامعه هم برطرف شود.
🚩 فاطمیه تهران-ماه رمضان۱۴۰۲
👈🏻 متن کامل:
📎 panahian.ir/post/7886
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
🔸 اکثر مذهبیها نمیدانند «چرا خدا از کفار بدش میآید؟»
🔸 خیلیها گمان میکنند دعوای خدا با کافران سرِ عقیده است!
📌 واقعبینی و احساسات معنوی در قرآن؛ با نگاهی به تفسیر سوره محمد(ص)– ج۸
🔘 دلیل اول نفرت خدا از کفر این است که کافر نمیخواهد ببیند و تعقل کند
🔘 دلیل دوم این است که کافر قدرت خدا را ندیده میگیرد امّا قدرت طاغوت را میبیند و بندهاش میشود
🔘 کسی که حاضر نیست واقعیت را ببیند و تعقل کند، خدا بر او غضب میکند
🔘 دلی که از غضب بر کافران خالی باشد، یکی از ارکان تأثیر قرآن روی آن دل از بین رفته است
🔘 پیام روضۀ امامحسین(ع) را وقتی درک میکنیم که بفهمیم چرا خدا از کفر بدش میآید؟
____
#علیرضا_پناهیان:
در بسیاری از آیات قرآن خصوصاً در سورۀ محمّد(ص)، شاهد غضب خدا نسبت به کفّار و حتی امر به نبرد با آنها را هستیم. خیلیها تصور میکنند این یک دعوای عقیدتی است، به این معنا که چون کافر به خدا و دینی خدا عقیده ندارد خدا با او دشمن است! مگر کسی که به خدا یا دین او عقیده ندارد یا عقیده دیگری دارد باید عذاب بشود؟
همه باید بدانند چرا خدا با کفار بد است و به آنها غضب دارد؟ اگر این را ندانیم، با دین خدا «تعارفی» برخورد کردهایم؛ یعنی فقط به احترام خدا حرفش را قبول کردهایم. وقتی اینطور باشد جدا از اینکه نمیتوانیم از دینمان در مقابل دیگران دفاع کنیم، این دین به دل خودمان هم نمینشیند.
اگر علت ناراحتی و غضب خدا بر کافران را ندانیم با قرآن هم ارتباط برقرار نکردهایم. اگر با خدا و آیات قرآن همدلی نکنیم، قرآن به ما مزّه نمیدهد. آنچه خدا دوست ندارد باید ما هم دوست نداشته باشیم؛ البته این «باید» دستوری نیست بلکه طبیعتاً ما باید به این درک برسیم. اگر دلی از غضب بر کافران خالی باشد، یکی از ارکان تأثیر قرآن روی آن دل از بین رفته است.
یکی از علل نفرت و غضب خدا نسبت به کافران این است که آنها واقعیت را ندیده میگیرند و حقیقت را کتمان میکنند، با وجود اینکه خدا به آنها چشم و گوش داده است اما کور و کر هستند. خدا با ندیدن خیلی مخالف است برای همین میخواهد کافرها را به جهنم ببرد.
ما اگر با آیات قرآن نفهمیم چرا کفر اینقدر بد است، کار به روضۀ امامحسین(ع) میکشد، آنوقت باید با قطعهقطعه شدن اعبدالله(ع) بفهمیم کفر بد است. پیام روضۀ امام حسین(ع) چیست؟ حقیقت این پیام را وقتی گرفتهاید که بفهمید چرا خدا از کفر بدش میآید؟ امامحسین(ع) دربارۀ لشکر دشمن فرمود: اینها قومی هستند که بعد از ایمانشان کافر شدند «هَؤُلَاءِ قَوْمٌ كَفَرُوا بَعْدَ إِيمانِهِمْ» (مناقب، ج4، ص100)
موضوع بد بودنِ کفر و نفرت خدا از کفر آنقدر مهم است که امامحسین(ع) با آن عظمتش آمد تا آن را برای ما مجسّم کند. تجسم کفر در کربلا آنجاست که وقتی حسین(ع) خواست حرف بزند هلهله کردند تا صدایش به گوشها نرسد. خدا میخواهد بگوید: «کفر این است؛ ببینید! کافران اصلاً نمیخواهند بشنوند و ببینند.» کفر یعنی ندیده گرفتن، نشنیده گرفتن و کتمان واقعیت.
خدا میفرماید «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذينَ لا يَعْقِلُون» (انفال، 22) بدترين جنبندگان نزد خدا، افراد كر و لالى هستند كه تعقل نمىكنند. خدا بر اینها غضب میکند چون حاضر نیستند بشنوند و تعقل کنند. و میفرماید: «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الَّذينَ کَفَرُوا فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ» (انفال، 55) بدترین جنبندهها کافرانی هستند که ایمان نمیآورند.
قرآن به قدری غریب است که حتی اکثر مذهبیها هم نمیدانند چرا خدا از کفار بدش میآید؟ در عصر پژوهش و دانش، با وجود اینهمه دانشگاه هنوز خیلیها نمیدانند که علّت نفرت خدا از کفر، اهمیت مقولۀ دانش، تفکر و تعقل است.
دلیل دوم نفرت خدا از کافران این است که آنها قدرت و عظمت خدا را نمیبینند و آن را ندیده میگیرند امّا قدرت طاغوت و زورگوهای عالم را میبینند و به سخنان آنها گوش میدهند و بندۀ طاغوت میشوند.
اگر کسی بندۀ خدا نشود، خدا آنقدر غضبناک نمیشود که بندۀ غیرخدا بشود؛ آنهم بندۀ کسی که دشمن انسان و جنایتکار است. مگر او چه عظمتی دارد که کافر، عظمت او را میبیند و بندۀ او میشود؟! چرا عظمت خدا را نمیبیند و بندۀ خدا نمیشود؟! چرا بعضیها هیمنۀ استکبار جهانی را دیدند امّا هیمنۀ خدا را ندیدند؟!
🚩 فاطمیه تهران-ماه رمضان۱۴۰۲
👈🏻 متن کامل:
panahian.ir/post/7889
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
🔸 قرآن «عملیات روانی» علیه دشمن را به ما یاد میدهد
🔸 مذمت کفار قدرتطلب در قرآن یک رفتار کاملاً سیاسی است
📌 واقعبینی و احساسات معنوی در قرآن؛ با نگاهی به تفسیر سوره محمد(ص)– ج۹
🔘 با اینکه قرآن دائماً گفتگوی سیاسی دارد، بسیاری از دینداران با سیاست میانۀ خوبی ندارند
🔘 سورۀ محمّد(ص) به ما کمک میکند بین معنویت و سیاست رابطه برقرار کنیم
🔘 کسی که عاشق خداست نمیتواند نسبت به بندگان خدا بیتفاوت باشد؛ لذا جامعهگریز و سیاستگریز نمیشود
🔘 جامعهگریزی و سیاستگریزیِ مردم باعث میشود طاغوتها مسلط شوند و مردم را غارت کنند
__
#علیرضا_پناهیان:
یکی از موضوعات اساسی که باید به آن بپردازیم، رویکرد سیاسی آیات قرآن است. با وجود اینکه قرآن دائماً گفتگوی سیاسی دارد، بسیاری از اهل دین و معنویت با سیاست میانۀ خوبی ندارند. حتماً در طول تاریخ دستهایی در کار بوده است که این نگاه غیرسیاسی نسبت به قرآن ایجاد شود. ابلیس هم در این وضعیت، بسیار مؤثر بوده است چون سعی میکند ذهن کسانی را که به سوی قرآن میآیند خراب کند.
آیات قرآن بیانیههایی دربارۀ مسائل سیاسی روز است، قصههای قرآن هم سیاسی است. آیات قرآن، جامعه را از نظر سیاسی طبقهبندی میکند و علیه طبقۀ مخالف سخن میگوید و میخواهد قدرت را از آنها بگیرد و به جبهۀ مؤمنین بدهد. آیاتی که تأثیر اجتماعی دارد و قدرت و نفوذ را جابهجا کند سیاسی است.
کفار، مانع قدرت پیغمبر(ص) و مؤمنین میشوند (صدّوا عن سبیل الله) پس عملشان سیاسی است. خداوند هم با مذمّت کفار پایگاه اجتماعی آنها را پایین میآورد، پس خدا هم کار سیاسی میکند.
ما نمیگویم عینک سیاسی به چشمتان بزنید بلکه میگوییم باید عینکها را بردارید تا ببینید که قرآن واقعاً یک کتاب سیاسی است، آنوقت ارتباطتان با سیاست بهتر میشود، برای اینکه اگر بخواهیم خدا عشق ما را به خودش بپذیرد، باید فکری برای جامعۀ بشری کنیم، نسبت به انسانها مسئول باشیم، برای آنها قدم برداریم و برای عموم بشریت دلسوزی کنیم.
خدا میفرماید: «الْخَلْقُ عِيَالِي ...» مردم خانوادۀ من هستند پس محبوبترین فرد نزد من کسی است که با آنها مهربانتر باشد و در رفع نیازهای آنها بیشتر تلاش کند.(کافی، ج2، ص199). کسی که میخواهد مردم را نجات دهد، باید وارد عرصۀ سیاست شود.
باید با سیاست ارتباط معنوی، عاشقانه و مقرّبانه به درگاه خداوند داشته باشیم. سورۀ محمّد(ص) به ما کمک میکند بین معنویت و سیاست رابطه برقرار کنیم. اگر برخورد ما با سیاست مثل برخورد رزمندهها با شهادت، همراه با حال خوش معنوی باشد، آنوقت عرصۀ سیاست جایگاه انسانهای عارف باشد. وقتی امامزمان(عج) ظهور کند، عرصۀ سیاست جای انسانهای شهادتطلب خواهد بود، در آن زمان سیاستمداران میخواهند برای مردم ثروت و رفاه تأمین کنند بدون اینکه خودشان چیزی به دست بیاورند.
اگر میخواهید عشقبازیتان با خدا عمیقتر شود، برای مظلومان جهان گریه کنید. آقای بهجت دربارۀ دعا کردن برای مظلومین و مستضعفین جملات عجیبی دارد، مثلاً میفرماید: «اگر بیتفاوت باشیم و برای رفع گرفتاریها و بلاهایی که اهل ایمان بدان مبتلا هستند دعا نکنیم، آن بلاها به ما هم نزدیک خواهد بود...» (در محضر بهجت، ج۱، ص۹۷)
جامعهگریزی و سیاستگریزی ناشی از ضعفها، مشکلات و بیماریهای روانی است. انسان در مسیر رشد، اول در میان خانواده، بعد در گروه دوستان و سپس در جامعه حضور پیدا میکند، در نهایت انسان باید به جهان بیندیشد و متناسب با جهان عمل کند.
تا وقتی که مردم در حد رابطه با خانواده و دوستان، متوقف بشوند و جامعهگریز و سیاستگریز باشند، قدرت پیدا نمیکنند و طبیعتاً طواغیت بر آنها مسلط میشوند و آنها را غارت میکنند. چون «قدرت» دزدان زیادی دارد که اگر عموم مردم با مسئولیتپذیریِ خودشان در جامعه، قدرتمند نشوند، دزدان قدرت بر آنها سلطه پیدا میکنند.
قرآن علیه کفار عملیات روانی دارد و به ما یاد میدهد شما هم در عملیات روانی فعال باشید، خداوند میخواهد با عملیات روانی روحیۀ کافرها را تضعیف و روحیۀ مؤمنان را تقویت کند و مقاومت کفار را در مقابل مؤمنین در هم بشکند.
یکی از نیازهای مبرم جامعه و جوانهای ما احساس قدرت، افتخار و عزّت است. وقتی قرآن میفرماید دشمن تو هیچ غلطی نمیتواند کند، به ما عزّت و شجاعت میدهد. اگر کسی بگوید دشمن ما را شهید میکند، قرآن میفرماید او کاری نمیتواند کند، مرگ تو کار عزرائیل(ع) است که مأمور خدا است.
🚩 فاطمیه تهران-ماه رمضان۱۴۰۲
👈🏻 متن کامل:
panahian.ir/post/7897
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
🔸 حقیقتجویی هنر نیست؛ هنر این است که در اثر حقیقتجویی به آرامش برسیم و این یعنی ایمان
🔸 زندگیکردن با ترس و تردید، یک بیماری فراگیر و از علائم کفر است
📌 واقعبینی و احساسات معنوی در قرآن؛ با نگاهی به تفسیر سوره محمد(ص)– ج۱۰
🔘 کفر باعث ناآرامی و نگرانی است؛ فقط یکچیز به انسان اطمینان و آرامش میدهد و آن ارتباط با خداست
🔘 مؤمن یعنی کسی که در اثر واقعبینی و حقیقتجویی به امنیت، اطمینان و آرامش رسیده است
🔘 اگر در جستجوی فهم حقایق نباشیم به کفر نزدیک هستیم
🔘 کسی که روحیۀ جستجوگر برای فهم حقایق ندارد در لحظههای حساس نمیتواند راه خود را پیدا کند
🔘 هر حادثهای پیش آمد آن را خیر بدانیم و مطمئن باشیم که خدا برای ما بد نمیخواهد؛ این ایمان است
_____
#علیرضا_پناهیان:
وقتی خداوند کافران را شماتت میکند و بدیهای آنها را میگوید، مؤمنان از کفر فاصله میگیرند و اتّصالشان را به خدا بیشتر میکنند. مثلاً قرآن میفرماید «خدا کافران را عذاب میکند، چون آنها دنبال حقیقت نیستند»، آنوقت مؤمن شروع به گریه میکند و میگوید: «من میخواهم بیشتر دنبال حقیقت باشم تا مبادا یک ذره از کتمان حقیقت در من باشد!» وقتی خدا از عذاب کافران در قرآن میگوید، باید از خدا تمنّا کنیم ذرّات کفر را در وجود ما از بین ببرد.
یکی از معانی اصلی کفر، کتمان حقیقت است. اگر در جستجوی فهم حقایق نباشیم به کفر نزدیک هستیم. کسی که روحیۀ جستجوگر برای فهم حقایق ندارد، در لحظههای حساس نمیتواند راه خود را پیدا کند و تکلیفش را تشخیص دهد.
اثر دیگر کفر که باید از آن فاصله بگیریم نداشتنِ اطمینان و آرامش و دچار بودن به شک، اضطراب و ترس است. حقیقتجویی کار مهمی نیست بلکه رسیدن به اثر حقیقتجویی اهمیت دارد. همین که انسان چشمش را باز کند حقیقت را میبیند و انسان فطرتاً حقیقتجو و حقطلب آفریده شده است لذا حقطلبی و واقعیتبینی هنر و امتیاز ویژهای برای انسان محسوب نمیشود. هنر این است که در اثر حقیقتجویی به آرامش برسیم. مؤمن یعنی کسی که در اثر واقعبینی و حقیقتجویی به نقطۀ امنیت، اطمینان و آرامش رسیده است.
کفر باعث ناآرامی و نگرانی است و فقط خداست که میتواند دل انسان را آرام کند (أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب؛ رعد،28). بعضیها میگویند همه ناآرام و نگران هستند، اصلاً باید بر همین اساس، سر کار رفت و زندگی کرد. گاهی پدرها و مادرها همین نگرانیها را عامل تربیت فرزندشان قرار میدهند، مثلاً میگویند برای اینکه فقیر نشوی، درس بخوان...
وقتی یک بیماری فراگیر شد، کسی باور نمیکند که آن حالت بد باشد، چون همه آن حالت را دارند. یک وضعیتی که معمولاً همه دارند با تردید و شک زندگی کردن است که اصلاً کسی به آن توجه نمیکند، درحالیکه یک بیماری و از علائم کفر است. نباید چنین حالتی در انسان باشد.
فقط یک چیز در عالم به انسان یقین و اطمینان میدهد، آن هم خدا و ارتباط با خداست؛ همان چیزی که ما آن را به اسم ایمان میشناسیم. اگر از ایمان خارج شویم با تردید زندگی خواهیم کرد.
یکی از مراحل عدمایمان، داشتنِ هر نوع نگرانی است. چرا دوست داشتن دنیا بد است؟ چون از دست دادنش انسان را نگران میکند. اگر فقر نزدیک است آدم را به کفر برساند (كَادَ الْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْرا؛ کافی، ج1، ص307) علتش این است که فقر میتواند انسان را نگران کند. نباید نگران باشیم؛ نگرانی بوی کفر میدهد و میتواند آدم را به کفر برساند.
خداوند به حضرت داوود(ع) وحی کرد زنی به نان خَلاده همنشین تو در بهشت است. حضرت داوود(ع) از حالات روحی او پرسید. خلاده گفت: هر دردی و زیانی و حاجتی برای من اتفاق بیفتد صبر میکنم و از خدا نمیخواهم آن را به سلامتی و گشایش تغییر دهد و خدا را بر آنها شکر میکنم. (قصصالانبیاء، راوندی، ص205) در واقع ویژگی خلاده این بود که هر حادثهای را خیر میدانست و مطمئن بود که خدا برای او بد نمیخواهد؛ این ایمان است. اگر از این حالت فاصله داشته باشیم به کفر نزدیک هستیم.
🚩 فاطمیۀ تهران-ماه رمضان۱۴۰۲
👈🏻 متن کامل:
panahian.ir/post/7902
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
📌 علیرضا پناهیان در نشست ملی سفیران گفتمان محرم ۱۴۰۲:
🔻اخلاق بدون زندگیجمعی آب در هاونگ کوبیدن است، چرا که زندگی جمعی محل آبدیده شدن انسان است.
_____
#علیرضا_پناهیان:
زندگی جمعی محل آبدیده شدن انسان است و مردم باید برای حل مسائل دور هم جمع و با هم متحد شوند.
در روایت معصومین آمده است «َالْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیْهِ اللَّوَابِس» با نگاه به این روایت باید گفت آنچه در دین سبب انحراف میشود احکام دانی بدون زمانشناسی است.
زمانشناسی به ما مختصات مهم و امتحانات جامعه و مراحل قبل و بعد از آن را به همراه وضعیت درونی و بیرونی آن میآموزد. برای این که اهمیت زمان را بشناسید و بدانید چه موضوعی در اولوایت است؛ باید به گفتگو بپردازید.
ما در یک نظام جهانی نوین هستیم و باید اندیشه مردم شهر و روستای محل و مکان تبلیغی خود را به سمت جهانی شدن سوق دهیم.
احسان، بخشش، تواضع و... پیچ و مهره زندگی جمعی است. اخلاق بدون زندگی جمعی آب در هاونگ کوبیدن است چراکه زندگی جمعی محل آب دیده شدن انسان است.
چرا جلوی حکومت حضرت علی(ع) را گرفتند؟ چون میخواست همان زندگی مواساتی زمان پیامبر(ص) را ادامه دهد. هنر پیامبر(ص) در زمان خودش زندگی مواساتی بود. پیامبر(ص) زهد فردی ایجاد نکرد، زهد جمعی ایجاد کرد، اما سامری به دنبال زهد فردی بود. دعواهای اعتقادی هم سر همین زندگی مواساتی بود.
اگر امام حسین(ع) به خاطر زندگی جمعی به شهادت رسیده باشد، ما الان امام حسین(ع) را داریم، اما زندگی دسته جمعی را نداریم. یعنی به نوعی از کنار بدن امام حسین(ع) و بچههای او رد شدهایم. این زندگی جمعی ثمره خون حسین(ع) است.
چه معجزهای دارد امام حسین(ع) که همه را در جهان جمع میکند. این ارتباطات جمعی جز با محبت امام حسین(ع) به دست نمییاید.
مردم یکی از رکنهای اصلی این راهحل هستند. مردم باید برای حل مسائل جمع شوند و با هم متحد شوند.
🚩 مسجد جمکران، مرکز فرهنگی قرارگاه منتظران، ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑چرا #غدیر غذا ندادی؟
.
#حتمااینکلیپروببینید👌
💥از صدتا #سخنرانے
اثرش بیشتره
.
#پناهیان
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ «خدایا میشه پرونده های گنهکار های امت من رو یواشکی باز کنی آبروشون نره...»😭😭
🎤استاد پناهیان
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵راز عبور از رنج های زندگی و رسیدن به لذات بندگی است.
🎤 استاد #پناهیان..
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬅️ اینجوری از خدا چیزی بخواه...
🎤حجت الاسلام والمسلمین پناهیان
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نماز_اول_وقت
🔵آثار ویژه ی نماز اول وقت🔵
🎤استاد پناهیان
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینکه میگوییم؛
⬅️بیشک ظهور بسیار نزدیک است؛
بر اساس نشانههایی است که
تحقق پیدا کردهاند...❗️
🎤استاد پناهیان
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
📌 علیرضا پناهیان در نشست ملی سفیران گفتمان محرم ۱۴۰۲:
🔻اخلاق بدون زندگی جمعی آب در هاونگ کوبیدن است، چرا که زندگی جمعی محل آبدیده شدن انسان است.
◽️ادامۀ متن را در @panahian_text ببینید
🚩 مسجد جمکران، مرکز فرهنگی قرارگاه منتظران، ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
📌اطلاعیه | پویش همدلی به سبک قربانی ویژه عید قربان
🌱 قربانی به نیّت فرج و سلامتی امام زمان(عج) و دفع بلا از جمیع مسلمین
🤲 رسول خدا(ص): همانا خداوند این عيد قربان [و قربانی در آن] را قرار داد تا مستمندانتان از گوشت سير شوند؛ پس [از گوشت قربانى] به ايشان بخورانيد.
(من لا یحضرهالفقیه، ج۲، ص۲۰۰)
🔸 با توجه به استحباب مؤکد و ثواب و برکات ذکر شده در روایات دربارۀ فضیلت قربانی در روز عید قربان:
🔸 پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که اگر امکان انجام قربانی را دارید، گوشت قربانی را بدست خودتان بین نیازمندانی که میشناسید توزیع کنید؛ زیرا ثواب، فایده و برکتش بیشتر است.
🔹 در عین حال، بنا به درخواست شما عزیزانی که خودتان امکان قربانی و توزیع بین فقرا را ندارید، این امکان فراهم شده تا با مشارکت در این پویش و با واریز مبلغ دلخواه، شما نیز از ثواب و برکات قربانی در عید قربان بهرهمند شوید، انشاءالله
🔹با مبالغ واریزی شما عزیزان، در روز عید قربانی انجام میشود و گوشت آن به نیابت از شما، به دست نیازمندان واقعی خواهد رسید، انشاءالله
🐑 هزینۀ یک قربانی کامل بین ۶ تا ۷ میلیون تومان میباشد، اما شما میتوانید با هر توان مالی و به هر اندازه که مایلید، مشارکت نمایید.
🔻مهلت واریز: تا ظهر روز عید قربان
👈🏻 مشارکت در پویش همدلی به سبک قربانی
ویژۀ عید قربان
🔘 شمارۀ کارت بانک ملت به نام
🔻 «بنیاد خیریه حضرت زهرا»
📎 6104337302241417
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 راز یک بعد از ظهر
🔻حال و هوای یک دعای عرفه
کیفیت بهتر + متن:
panahian.ir/post/4963
#تصویری
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ #استاد_شجاعی
✘ متفاوت خوندن دعای عرفه رو باید بلد باشیم!
با یه چشم دیگه،
با یه گوش دیگه،
• و گرنه عرفه با روزهای دیگه هیچ فرقی نداره.
ویژه #روز_عرفه
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
🔴 قرض گرفتن برای قربانی در عید قربان
🔵 امّ سلمه نزد رسول خدا آمد و گفت:
🌕 یا رسول اللّه! عید أضحى فرا می رسد و من بهاى قربانى ندارم؛ پس آیا اجازه دارم قرض بگیرم و قربانى كنم؟ حضرت فرمود: قرض بگیر و قربانی كن؛ زیرا آن قرضی است ادا شدنى (یعنى این قرض را خداوند سبحان ادا مى كند چون در جهت رضاى اوست).
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 پاداش گرامی داشتن عید غدیر؟!
#استاد_پناهیان
#غدیر
#عید_غدیر
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖥 کلیپ | تو چی میخوای؟ هدفت از زندگی چیه؟
📌 راز دعای عرفه در کلام امام حسین علیهالسلام
👤 استاد علیرضا پناهیان
🌐 لینک مشاهده کلیپ در یوتیوب
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 اهمیت روز عرفه از زبان آیتالله فاطمینیا
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
🔴 امام کاظم علیه السلام:
🔵 هرکس پشت سرِ برادر مومنش دعا کند، از عرش ندا می رسد: صد هزار برابرش نصیب خودت باد!
📚 کافی، جلد ۲ ص ۵۰۸
🌕 خوش به حال منتظرانی که امروز در دعای عرفه برای فرج و ظهور امام عصر ارواحنا فداه دعا میکنند. شک نکنیم که آثار این دعا به خودمان باز میگردد.
#دعا_برای_فرج
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
🔴 دعای اسم اعظم در روز عرفه
🔵 مرحوم سید بن طاووس در «اقبال الاعمال»، دعایی شامل اسم اعظم را برای روز عرفه نقل می کند. این دعا، چنین است:
🌕 «اللَّهُمَّ إِنِّي أَقُولُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ، لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْحَلِيمُ الْكَرِيمُ، لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْحَيُّ الْقَيُّومُ، لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْأَحَدُ الصَّمَدُ، لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ. اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الْعَظِيمِ الَّذِي نَجَّيْتَ بِهِ مُوسَى حِينَ قُلْتَ بآهيّاً شَراهِيّاً فِي الدَّهْرِ الْبَاقِي وَ الدَّهْرِ الْخَالِي، وَ أَسْأَلُكَ بِعِلْمِكَ الْغَيْبِ، وَ قُدْرَتِكَ عَلَى الْخَلْقِ، فَإِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ، وَ بِأَسْمَائِكَ الْمُتَعَزِّزَاتِ، أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ أَنْ تَغْفِرَ لَنَا، وَ تَفْعَلَ بِنَا مَا أَنْتَ أَهْلُهُ، فَإِنَّكَ أَهْلُ الْعَفْوِ. يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ، إغْفِرْ لِي مَا قَدَّمْتُ وَ مَا أَخَّرْتُ، وَ مَا أَسْرَرْتُ وَ مَا أَعْلَنْتُ، وَ مَا أَبْدَيْتُ وَ مَا أَخْفَيْتُ، وَ مَا خَفِيَ عَلَى الْخَلَائِقِ وَ لَمْ يَخْفَ عَلَيْكَ، فَإِنَّكَ أَهْلُ التَّجَاوُزِ وَ الْإِحْسَانِ، أَسْأَلُكَ يَا جَوَادُ يَا كَرِيمُ، أَنْ تَجُودَ عَلَيَّ بِفَضْلِكَ، آمِينَ رَبَّ الْعَالَمِينَ، وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ، وَ سَلَّمَ تَسْلِيماً كَثِيراً. اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ حَمْداً دَائِماً مَعَ دَوَامِكَ، وَ خَالِداً مَعَ خُلُودِكَ، وَ لَكَ الْحَمْدُ حَمْداً لَا أَمَدَ لَهُ دُونَ مَشِيَّتِكَ، وَ لَكَ الْحَمْدُ زِنَةَ عَرْشِكَ وَ رِضَا نَفْسِكَ، وَ لَكَ الْحَمْدُ حَمْداً لَا أَجْرَ لِقَائِلِهَا دُونَ رِضَاكَ. وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ قُوَّةِ كُلِّ ضَعِيفٍ، وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ عِزِّ كُلِّ ذَلِيلٍ، وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ غِنَى كُلِّ فَقِيرٍ، وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ عَوْنِ كُلِّ مَظْلُومٍ، وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ مُونِسِ كُلِّ وَحِيدٍ، وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَكَاكِ كُلِّ أَسِيرٍ، وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ مَلْجَإِ كُلِّ مَهْمُومٍ، وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ دَافِعِ كُلِّ سَيِّئَةٍ، وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ كَاشِفِ كُلِّ كُرْبَةٍ، وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ صَاحِبِ كُلِّ سَرِيرَةٍ، وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ مَوْضِعِ كُلِّ رَزِيَّةٍ، وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْفَعَّالِ لِمَا يُرِيدُ، وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ رَازِقِ الْعِبَادِ، وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ عَدَدَ مَا خَلَقَ، وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ غَايَةَ كُلِّ طَالِبٍ، وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ سَرْمَداً أَبَداً لَا يَنْقَطِعُ أَبَداً، وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ عَدَدَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ. اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحُرْمَةِ هَذَا الدُّعَاءِ، وَ بِحُرْمَةِ هَذَا الْيَوْمِ الْمُبَارَكِ، أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، وَ أَنْ تَغْفِرَ لِي مَا قَدَّمْتُ وَ مَا أَخَّرْتُ، وَ مَا أَسْرَرْتُ وَ مَا أَعْلَنْتُ، وَ مَا أَبْدَيْتُ وَ مَا أَخْفَيْتُ، وَ مَا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنِّي، وَ أَنْ تُقَدِّرَ لِي خَيْراً مِنْ تَقْدِيرِي لِنَفْسِي، وَ تَكْفِيَنِي مَا يُهِمُّنِي، وَ تُغْنِيَنِي بِكَرَمِ وَجْهِكَ عَنْ جَمِيعِ خَلْقِكَ، وَ تَرْزُقَنِي حُسْنَ التَّوْفِيقِ، وَ تَصَدَّقَ عَلَيَّ بِالرِّضَا وَ الْعَفْوِ عَمَّا مَضَى، وَ التَّوْفِيقِ لِمَا تُحِبُّ وَ تَرْضَى، وَ تُيَسِّرَ لِي مِنْ أَمْرِي مَا أَخَافُ عُسْرَهُ، وَ تُفَرِّجَ عَنِّي الْهَمَّ وَ الْغَمَّ وَ الْكَرْبَ، وَ مَا ضَاقَ بِهِ صَدْرِي، وَ عِيلَ بِهِ صَبْرِي، فَإِنَّكَ تَعْلَمُ وَ لَا أَعْلَمُ، وَ تَقْدِرُ وَ لَا أَقْدِرُ، وَ أَنْتَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ، بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
📚 بحارالأنوار، ج ۹۸ ص ۲۷۰ به نقل از اقبال الاعمال
🟢 تذکّر: از عزیزان و سروران گرامی تقاضا می شود که این دعا ... استغفار و تمام دعاهایمان را در این روز اجابت دعا برای فرج مولایمان حضرت صاحب الزّمان ارواحنافداه بخوانیم..
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian