میگویند یکی از علمای نجف اشرف که سطح میفرموده مدام به امیرالمؤمنین متوسل میشده که آقا من میخواهم مجتهد بشوم، میخواهم فقیه بشوم. و مدام حضرت را در خواب میدید که این روزی تو نیست. ولی آن شخص دست از ابرام و اصرار برنمیداشته. تا اینکه بعد از چند وقتی حضرت به او فرمودند که میخواهی برای چه مجتهد بشوی؟ خدمت حضرت عرض کردند: میخواهم در آخرت مقامات کذا داشته باشم. این واقعاً نیت خوبی است که آدم از فقاهت و اجنهاد این نیت را داشته باشد، حضرت میفرمایند که بالاخره این روزی تو نیست، خدای متعال این را برای تو مقدّر نکرده ولی تو همین درسهای سطحی را که بلد هستی درست بگو، خدای متعال همان ثوابهایی که دنبال آن هستی را در قیامت به تو عطا خواهد فرمود.
🔸من یک مطلبی را گفته بودم و میبینم که در این سایتها و در این فضای نوشتاری یک جمله را گاهی از یک نفر میگیرند و قبل و بعد آن را حذف میکنند و آن مطلبی را که مراد متکلم نبود القاء میکنند.
آن جا نوشتند فلانی گفته است حوزه احتیاج به تحول ندارد، حالا بعضی به من اعتراض میکنند یا مقاله برخلاف و علیه آن نوشتند. من چنین حرفی را نزدم. آن چه را که من میگویم [این است] روش و متدی که در حوزههای علمیه از زمان شیخ طوسی و قبل تا به امروز بر اساس آن حوزههای علمیه تحقیق میکرده است این یک روشی است که من گمان نکنم باید استبدال به روش دیگری بشود. بله ممکن است از روشهای دیگری برای تکمیل آن استفاده بکنند.
چه روشی ما داشتیم؟ روش ما این بوده که در حوزههای علمیه از اول به ما یاد دادند که باید خواندن شما با تفکر، با تأمل، با دقت همراه باشد. این را میشود به جای آن چیز دیگری گذاشت؟
به ما از اول یاد دادند که شما باید درسها را مباحثه کنید. هم پیشمباحثه و هم بعد از درس مباحثه داشته باشید چه در سطحتان و چه در خارجتان. این را میشود چیزی به جای آن گذاشت؟ این روش غلطی است؟
به ما یاد دادند که تقریرات بنویسیم نه این که سر درس امالی بنویسیم؛ بعد از درس برویم فکر کنیم آنچه را که دریافت کردهایم با تنظیم جدید که ممکن است غیر از آن باشد که استاد گفته؛ آن را به قلم بیاوریم که اینها در ذهن حلاجی میشود ، بعد به حرفها تعلیقه بزنیم، تحکیه بزنیم. این روشهایی که در حوزهها بوده.
کسی تقریرات بحثش را خدمت آیتالله عظمی بروجردی قدس سره آورد، و همچنین ظاهراً مرحوم آقای حاج شیخ عبدالکریم، آن مقرر هیچ اشکالی را نکرده بود، ایشان گفتند آقا این تقریر مقبول نیست، مگر من معصوم هستم! بالاخره یک جایی از آن یک حرف اضافه داشته باشد یا اشکالی کرده باشد یا إن قلتی کرده باشد. بزرگان به این روش تشویق می کردند.
روش تدریس و تدرّس؛ کسی که مرحلهی بالاتر میخواند مجال این را پیدا بکند مرحلهی پایینتر را بارها تدریس کند. این روش، این متد که از سابق و لاحق در حوزههای علمیه وجود داشته، این یک روشی نیست که تحوّل بخواهد در آن بشود. این روش درست است. در هر علمی هم این روش وارد بشود آنجا جواب میدهد. در فلسفه هم همینگونه است، در تفسیر هم همینگونه است، حتی علوم دانشگاه، اگر آنجا هم این دانشجوها مباحثه میکردند، اگر قبلاً مینشستند روی مسائل فکر میکردند بعد سر کلاس میرفتند، آیا [دانشگاه] اینطوری بود که امروز است؟
پس بنابراین این اشتباه نشود، لازم بود من این مسئله را توضیح بدهم برای این که اذهان عمومی، اذهان طلاب محترم، فضلاء را نیایند با حرفهای معوج منحرف بکنند. اگرچه قصد نداشته باشند. بعضی از آنها انحرافات اسم مصدری است نه انحرافات مصدری، یعنی به قصد انحراف نیست ولی بالاخره در افراد انحراف ایجاد میشود.
#پندهای_سعادت
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#گام_دوم_انقلاب
#بیانات
#تبیین_و_تحلیل
🔗 @pand_saadat
🔰 برگزاری درس اخلاق
🔸درس اخلاق حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله» امشب سه شنبه مورخ 98/02/03 همراه با اقامه نماز مغرب و عشاء به امامت معظم له در موسسه بقیة الله «عج»برگزار می شود.
🚩آدرس موسسه بقیه الله «عج»:
1⃣مسیر شماره یک: خیابان آیت الله مرعشی نجفی «رحمه الله علیه» (خیابان ارم)، کوچه 16 (ارک)، کوچه شهید حسین پور، انتهای کوچه، موسسه بقیة الله«عج».
2⃣مسیر شماره دو: خیابان معلم، کوچه 21، کوچه4، موسسه بقیه الله «عج».
#درس_اخلاق
🔗 @pand_saadat
@pand_saadat_22_980203.mp3
3.23M
🔈 | #صوت
🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه بیست و دوم | 1398/02/03
#پندهای_سعادت
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#گام_دوم_انقلاب
#بیانات
#تبیین_و_تحلیل
🔗 @pand_saadat
@pand_saadat_22_980203.pdf
456.2K
📕فایل PDF تبیین و تحلیل گام دوم انقلاب
🔰توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه بیست و دوم | 1398/02/03
#پندهای_سعادت
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#گام_دوم_انقلاب
#تبیین_و_تحلیل
🔗 @pand_saadat
🎙 #تبیین_و_تحلیل | بیانیه گام دوم انقلاب
🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه بیست و دوم | 1398/02/03
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸دومین توصیهای که رهبری معظم میفرمایند معنویت و اخلاق [است]. "معنویّت بهمعنی برجسته کردن ارزشهای معنوی از قبیل: اخلاص، ایثار، توکّل، ایمان در خود و در جامعه است، و اخلاق بهمعنی رعایت فضلیتهایی چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتماد به نفس و دیگر خلقیّات نیکو است. معنویّت و اخلاق، جهتدهندهی همهی حرکتها و فعّالیّتهای فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است؛ بودن آنها، محیط زندگی را حتّی با کمبودهای مادّی، بهشت میسازد و نبودن آن حتّی با برخورداری مادّی، جهنّم میآفریند." تا پایان مطالبی که در این امر دوم بیان فرمودند.
🔸روشن است که اساس اسلام بر تذکیه و ارتقاء نفس از رذائل به طرف فضائل است ؛ چیزی است که برنامهی اصلی اسلام است. اینطور تربیت مورد نظر اسلام است. در کنار رفاه مادی و سایر امور، در کنار آنچه که اصالت دارد و آنها هم باید به عنوان رسیدن به آنها در حقیقت از آن استفاده بشود، آن کمالات اخلاقی و معنوی انسان است.
🔸این معنویت و اخلاق یک امر دو منظوره است. یکی این که خود ارتقاء انسان به این است که معنویت پیدا بکند. دو؛ این که برای تبلیغ دین طریقیت دارد. اگر جامعهی اسلامی یک جامعهی بااخلاق و بامعنویت شد آن وقت این جامعه میتواند بهترین مبلّغ برای اسلام باشد. اگر پیامبر عظیم الشأن از آن افراد جاهلی عجیب و غریب با آن خصوصیاتی که تاریخ آنها را ضبط کرده، موفق شدند مردمانی را بسازد و اسلام را منتشر کند بخاطر اخلاق ایشان بود و امیرالمؤمنین سلامالله علیه در نهجالبلاغه آنها را بیان میفرمایند به حسب خُطبشان که چه اوضاع فرهنگی عجیب و غریبی بود، «وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ» (آل عمران، 159).
🔸اخلاق آن چیزی است که میتواند باعث بشود که آن آرمانها، آن اهداف ان شاءالله به منصهی ظهور برسد. من شاید چند بار هم اینجا عرض کردم، اگر مردم کشورهای دیگر و حتی مردم کشور خودمان وقتی مثلا به قم بیایند که ابتداً خاستگاه انقلاب بوده، به حوزههای علمیه بیایند و بعد آن چه را که از اخلاق و معنویت و راستی و درستی و صفا در تصورشان است نبینند، قهراً باعث میشود که اینها تنفّر برایشان پیدا بشود، آن جاذبهی مهم این است. در مدرسههای ما، در حوزههای علمیهی ما، در مراکزی که علما و فضلا و طلاب محترم حضور دارند، ما برای کیان اسلام، برای کیان روحانیت باید آن ذیّ روحانیت را واقعاً مراعات بکنیم.
این راه مشکل است، طلبگی واقعاً مشکل است. اگر کسی بخواهد طلبه باشد بخواهد روحانی باشد کار آسانی نیست. ولی شما این افتخار را پیدا کردید که این راه را انتخاب کردید. این راهی که انتخاب شده زحمات خودش را دارد ولی عاقبت بسیار بسیار بزرگی دارد.
🔸یکی از علمای بزرگ قم مرحوم آقای فرید اراکی بودند که ایشان شاگرد آقای حاج شیخ عبدالکریم بودند. و در سطح مرحوم آیتالله گلپایگانی و مرحوم امام و با آیتالله گلپایگانی هممباحثه بودند. بعد از این که امام تبعید شدند، عدهای از فضلای تلامذهی امام دور ایشان جمع شدند و از ایشان خواستند که درس شروع کنند و ایشان درس را شروع کردند، و شاید مثل آیتالله مؤمن بعد از این که امام تبعید شدند مدتی این درس را میرفتند. روزهای پنجشنبه هم ایشان درس اخلاق میفرمودند. ما آن موقعها ادبیات یا اوائل شرح لمعه میخواندیم، پنجشنبهها گاهی درس اخلاق ایشان میرفتیم. ایشان مرد بزرگی بودند، به خصوص در باب معنویت و اخلاق. گمان کنم آیتالله استادی از ایشان شنیده بودند که ایشان نقل کرده بودند که رسم من این بود که مثلاً هر یک ماه یا دو ماهی که میخواستم اراک بروم به قبرستان نو در همین خیابان اراک میآمدم، که مردم قم به آن قبرستان، حاج شیخ می گویند، چون ایشان اینقبرستان را تأسیس کرده بود. اینجا میایستادم که ماشینهایی که از تهران میآیند بروند اراک سوار بشوم. یک بار اینجا ایستاده بودم و به یاد بعضی از آشنایان و بستگانی که در این قبرستان مدفون هستند فاتحهای خواندم و به آن ها نثار کردنم. در ضمن ایشان فرموده بودند که یک نزاعی در بین خاندانمان وجود داشت، راجع به بعضی از اراضی بود که سند آن ناپیدا بود و مورد تنازع بود. ما این فاتحه را اینجا خواندیم و رفتیم اراک. وقتی رفتیم اراک یکی از بستگان (یا غیر از بستگان) پیش من آمد و نام یکی از علما را که در همین قبرستان نو مدفون است برد و گفت این عالم را در خواب دیدند و به او فرموده است که سند این زمین کجاست، و این شخص رفته بود سند را دیده که همانجا است و این سند باعث شد این دعوا فیصله پیدا کند و معلوم شد که این خواب از روءیای صادقه است. چون آدرس سندی را داد که آن سند در همان جایی بود که آدرس را داده بود و نزاع برطرف شد. مطلب دومی که گفت این بود، علما در عالم برزخ خیلی ارج و قرب دارند، ولی به شرط این که آخرت خودشان را به دنیا نفروخته باشند. هر عالمی که آخرتش را به دنیا نفروخته باشد اینجا خیلی ارج و قرب دارد.
🔹ان شاءالله امیدواریم که همهی شما عزیزان و همهی حوزویانی که این راه پرافتخار را انتخاب کردند همینطور باشند و در معنویت و اخلاق برجسته باشند که اگر چنین شد این به جامعه هم سرایت خواهد کرد، به جوانها و مردم و زنان و مردان هم سرایت خواهد کرد و ان شاءالله یک جامعهای داشته باشیم که مورد رضایت حضرت بقیةالله ارواحنا فداه باشد.
#پندهای_سعادت
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#گام_دوم_انقلاب
#بیانات
#تبیین_و_تحلیل
🔗 @pand_saadat
016_980203-shabzendedar-Akhlagh.mp3
18.23M
🔈 | صوت درس اخلاق
🔸حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆تاریخ: سه شنبه 98/02/03
#صوت
#درس_اخلاق
#صوت_درس_اخلاق
🔗 @pand_saadat
هدایت شده از فقاهت
⛔️دفتر فقه معاصر‼️
🔥از آخرین اخبار فقه معاصر در حوزه آگاه شوید
📚در بحث های علمی اساتید #فقه_معاصر نقش فعال داشته باشید👌
❌با تحول اصیل حوزوی همراه شوید👇
ایتا:
eitaa.com/fiqhci
بله:
ble.im/fiqhci
سروش:
sapp.ir/fiqhci
🔰بیانات حضرت استاد شب زنده دار دام ظله درباره موضوع تحول در حوزه
📆 درس خارج فقه | 1398/02/02
🔸حضرت استاد شب زنده دار"دام ظله" در ادامه مباحث تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب در ابتدای درس خارج فقه خود درباره موضوع تحول در حوزه فرمودند:
من یک مطلبی را گفته بودم و میبینم که در این سایتها و در این فضای نوشتاری یک جمله را گاهی از یک نفر میگیرند و قبل و بعد آن را حذف میکنند و آن مطلبی را که مراد متکلم نبود القاء میکنند.
آن جا نوشتند فلانی گفته است حوزه احتیاج به تحول ندارد، حالا بعضی به من اعتراض میکنند یا مقاله برخلاف و علیه آن نوشتند.
🔹 من چنین حرفی را نزدم. آن چه را که من میگویم [این است] روش و متدی که در حوزههای علمیه از زمان شیخ طوسی و قبل تا به امروز بر اساس آن حوزههای علمیه تحقیق میکرده است این یک روشی است که من گمان نکنم باید استبدال به روش دیگری بشود. بله ممکن است از روشهای دیگری برای تکمیل آن استفاده بکنند.
چه روشی ما داشتیم؟ روش ما این بوده که در حوزههای علمیه از اول به ما یاد دادند که باید خواندن شما با تفکر، با تأمل، با دقت همراه باشد. میشود آیا به جای این می شود چیز دیگری گذاشت؟
🔹به ما از اول یاد دادند که شما باید درسها را مباحثه کنید. هم پیشمباحثه و هم بعد از درس مباحثه داشته باشید چه در سطحتان و چه در خارجتان. این را میشود چیزی به جای آن گذاشت؟ این روش غلطی است؟
🔹به ما یاد دادند که تقریرات بنویسیم نه این که سر درس امالی بنویسیم؛ بعد از درس برویم فکر کنیم آنچه را که دریافت کردهایم با تنظیم جدید که ممکن است غیر از آن باشد که استاد گفته؛ آن را به قلم بیاوریم که اینها در ذهن حلاجی میشود، بعد به حرفها تعلیقه بزنیم، تحکیه بزنیم. این روشهایی که در حوزهها بوده.
کسی تقریرات بحثش را خدمت آیتالله عظمی بروجردی قدس سره آورد، و همچنین ظاهراً مرحوم آقای حاج شیخ عبدالکریم، آن مقرر هیچ اشکالی را نکرده بود، ایشان گفتند آقا این تقریر مقبول نیست، مگر من معصوم هستم! بالاخره یک جایی از آن یک حرف اضافه داشته باشد یا اشکالی کرده باشد یا إن قلتی کرده باشد. بزرگان به این روش تشویق می کردند.
🔹روش تدریس و تدرّس؛ کسی که مرحلهی بالاتر میخواند مجال این را پیدا بکند مرحلهی پایینتر را بارها تدریس کند. این روش، این متد که از سابق و لاحق در حوزههای علمیه وجود داشته، این یک روشی نیست که تحوّل بخواهد در آن بشود. این روش درست است. در هر علمی هم این روش وارد بشود آنجا جواب میدهد. در فلسفه هم همینگونه است، در تفسیر هم همینگونه است، حتی علوم دانشگاه، اگر آنجا هم این دانشجوها مباحثه میکردند، اگر قبلاً مینشستند روی مسائل فکر میکردند بعد سر کلاس میرفتند، آیا [دانشگاه] اینطوری بود که امروز است؟
🔹پس بنابراین این اشتباه نشود، لازم بود من این مسئله را توضیح بدهم برای این که اذهان عمومی، اذهان طلاب محترم، فضلاء را نیایند با حرفهای معوج منحرف بکنند. اگرچه قصد نداشته باشند. بعضی از آنها انحرافات اسم مصدری است نه انحرافات مصدری، یعنی به قصد انحراف نیست ولی بالاخره در افراد انحراف ایجاد میشود.
#پندهای_سعادت
#بیانات
#تحول_در_حوزه
🔗 @pand_saadat
🔰گزیده ای از بیانات حضرت استاد شب زنده دار دام ظله در دیدار با نمایندگان طلاب و فضلای استان فارس
📆 تاریخ: 1397/12/19
🔸شرف و عزت و نعمت خدای متعال به شما این است که در لباس مقدس روحانیت، ناصر دین خدا باشید؛ این عمل آنچنان باشرافت است که باید این دعا را انجام دهیم که خدایا به جای ما این منصب را به شخص دیگری واگذار نکن.
🔸سود یا زیان انسان، دست خود اوست؛ چراکه خداوند حجت را بر ما تمام کرده و انبیاء و رسل را برای ما ارسال کرده است.
🔸رفتار ما بسیار مؤثر است؛ ما خیال می کنیم که مردم توجه ندارند؛ بلکه حتی به ریزه کاری ها هم توجه دارند؛ خانه، ماشین، فرزند و ... ما مورد توجه مردم است و باید مراقب بود.
🔸یکی از وظایف فضلای حوزه این است که در باب ولایت فقیه مطالعه عمیق و دقیق داشته و آن را برای طلاب و غیرطلاب بیان کنند؛ ما امروز این خطر را در حوزه می بینیم و اگر این تشکیک در حوزه جای بیفتد، خطر بزرگی است.
🔸نظام حوزه طلاب را بر اساس مباحث فقهی و اصولی تربیت می کند که درست بوده و فقه و اصول ستون فقرات حوزه است؛ اما طلاب احتیاج به معلومات فراتر از این مباحث در تعامل با جامعه دارند؛ جامعه امروز غیر از جامعه 40 یا 50 سال پیش است و اطلاعات گوناگونی در آن وجود دارد که روحانی نباید از این اطلاعات غافل باشد و بتواند پاسخ دهد.
⏬منبع خبر: خبرگزاری رسمی حوزه http://yon.ir/na0vj
#پندهای_سعادت
#بیانات
#اخبار
🔗 @pand_saadat
پندهای سعادت
🔰گزیده ای از بیانات حضرت استاد شب زنده دار دام ظله در دیدار با نمایندگان طلاب و فضلای استان فارس 📆 ت
@Pand_Saadat 97-12-19.pdf
279.7K
📕فایل PDF بیانات حضرت استاد شب زنده دار دام ظله در دیدار با نمایندگان طلاب و فضلای استان فارس
📆 تاریخ: 1397/12/19
⏬منبع خبر: خبرگزاری رسمی حوزه
#پندهای_سعادت
#بیانات
#اخبار
🔗 @pand_saadat
@pand_saadat_23_980207.mp3
1.96M
🔈 | #صوت
🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه بیست و سوم | 1398/02/07
#پندهای_سعادت
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#گام_دوم_انقلاب
#بیانات
#تبیین_و_تحلیل
🔗 @pand_saadat