پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس اسفار۲۳مهر۱۴۰۱.m4a
42.61M
🎙 درس اسفار ج 6 - استاد پارسانیا - ۲۳ مهر ۱۴۰۱
#اسفار_ ۲۳ مهر ۱۴۰۱
💠 @parsania_net
💠 تربیت سلوکی و عرفانی؛ حوزههای اصلی نظریههای تربیتی در جهان اسلام
🔸دو رویکرد (اخلاق تربیتی) و ( سلوکی- عرفانی) حوزه های اصلی نظریههای تربیتی در جهان اسلام هستند؛ تربیت سلوکی و تربیت عرفانی همه عرصههای زندگی انسان را پوشش میدهند.
🔸فرهنگ ما و تاریخ ما با این دو رویکرد زندگی کرده و تأملات و مباحث نظری مربوط به خودش را دارد، ما نمیتوانیم این حوزههای نظری را خارج از مبادی و مبانی انسان شناختی، هستی شناختی و معرفت شناختی درک کنیم.
🔸شاید قبل از اینکه با مفاهیم علمی مدرن برخورد کنیم، ارتباطمان با این حوزههای نظری روانتر بود؛ امروز ممکن است مفاهیم علمی مدرن، حجابی میان ما و حوزههای نظری اسلامی شود، در این میان مراکزی مثل دانشگاه فرهنگیان لازم است که سهم قابل توجهی از مطالعات علمی خود را در بازخوانی حوزههای نظری خودمان قرار بدهد.
🔸اگر اسیر فضای معرفتی مدرن نباشیم و بعنوان یک افق و یک تجربه با آن مواجه شویم، این موضوع میتواند فرصتی برای رویارویی ما با جهان هستی باشد.
🆔@parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسفار استا پارسانیا۲۴مهر۱۴۰۱.m4a
48.01M
🎙 درس اسفار ج 6 - استاد پارسانیا - ۲۴ مهر ۱۴۰۱
#اسفار_ ۲۴ مهر ۱۴۰۱
💠 @parsania_net
🔰 معنای علم از مفاهیم کلیدی و کانونی هر فرهنگ است
🔸سه تلقی پوزیتویستی، تفهمی و پسامدرن از علم، هر یک تفسیری از علم را بههمراه دارند که به اقتضای لوازم منطقی خود، نه با نگاه دینی به هستی و سلوک دینی و نه با تدین و زیست مؤمنانه و نه با فرهنگ و تمدن دینی و اسلامی و نه با تمدن و نصوص روایی و قرآنی سازگارند، این سه تلقی بهرغم اختلافاتی که با یکدیگر دارند از مقتضیات فرهنگ مدرن غرب بوده و از لوازم منطقی رویکرد سکولار و دنیوی به هستی هستند.
🔸نگاه دینی به هستی در گروه اذعان و اعتقاد به هستی قدسی و امر متعالی است و اذعان و اعتقاد به چنین امری به لحاظ منطقی مستلزم پذیرش ارزش علمی مفاهیم و گزارههایی است که از اصل تحقق آن هستی قدسی خبر میدهند؛ یعنی چنین اعتقادی با انکار ارزش علمی گزارههایی که حکایت از امر مقدس و متعالی میکند و با الحاق اینگونه از معارف به قلمرو انسانیات، بهعنوان برساختههای صرفاً فرهنگی و تاریخی ناسازگار است؛ و این در حالی است که تلقّی پسامدرن با دو تلقّی دیگر در نفی ارزش علمی گزارههای مزبور اختلافی ندارند و اختلاف آنها تنها در کاشفیت و عینی بودن گزارههای محسوس و آزمونپذیر است.
🔸قرآن کریم از بنیاسرائیل بهعنوان کسانی یاد میکند که قضایای علمی را به گزارههای محسوس و آزمونپذیر محدود میکنند و درباره آنها میگوید که به موسی گفتند، ما به تو ایمان نمیآوریم مگر اینکه خداوند را آشکارا ببینیم: «قالو لن نؤمن لک حتی نری الله جهرة».
🔸در آیات و روایات فراوانی از محسوس و جسمانی نبودن خداوند سبحان سخن گفته شده است و بر این نکته تأکید شده است که خداوند، با حس شناخته نمیشود و با چشم دیده نمیشود، بلکه علم به او با غیر حس است؛ و این روایات و آیات، با تلقیاتی که امور غیرحسی را معرفت علمی نمیدانند ناسازگار است.
🔸در قرآن کریم، با آن که از حس بهعنوان ابزار شناخت علمی یاد شده است، علم به معرفت حسی محدود نمیشود و از علم عقلی یا علومی که بهوسیله قلب، وحی یا مانند آن تأمین میشوند، سخن گفته شده است. در متون مزبور علوم حسی، عقلی یا وحیانی، علومی، مستقل و گسیخته از یکدیگر نیستند، بلکه علومی وابسته و پیوسته به یکدیگرند به این معنا که کسی که از عقل و قلب سلیم برخوردار نباشد علوم حسی و تجربی او نیز گرفتار آسیب میشود.
ادامه متن در سایت استاد پارسانیا
🆔@parsania_net
حمید پارسانیا
🎙#علم_دینی/4 💠 @parsania_net
علم دینی.mp3
13.2M
🎙علم دینی (دوره دوم)
#علم_دینی/1
💠 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسفاراستادپارسانیا۲۵مهر۱۴۰۱.m4a
47.7M
🎙 درس اسفار ج 6 - استاد پارسانیا - ۲۵ مهر ۱۴۰۱
#اسفار_ ۲۵ مهر ۱۴۰۱
💠 @parsania_net
49.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▶️ چه کسی میتواند قائل به گفتگو باشد؟
🆔@parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسفار استادپارسانیا۲۶مهر۱۴۰۱.m4a
45.7M
🎙 درس اسفار ج 6 - استاد پارسانیا - ۲۶ مهر ۱۴۰۱
#اسفار_ ۲۶ مهر ۱۴۰۱
💠 @parsania_net
حمید پارسانیا
🎙 درس اسفار ج 6 - استاد پارسانیا - ۲۶ مهر ۱۴۰۱ #اسفار_ ۲۶ مهر ۱۴۰۱ 💠 @parsania_net
💠 درآمدی بر پروژه فکری استاد حمید پارسانیا
🔸حمید پارسانیا از معدود کسانی است که طی سه دهه اخیر کوشیده است فارغ از مشهورات آکادمیک و شئونات حوزوی، «مسئله» داشته باشد؛ به این مسائل بیاندیشد، پاسخهایی «تألیف» و در نهایت منتشر کند؛ بنابراین اگر پروژه فکری را دستکم شامل مؤلفه های فوق بدانیم، حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا صاحب یک پروژه ی فکری است که از قضا بر مهمترین و موثرترین مسئله های فکری روزگار ما متمرکز بوده و به تألیف ایده های نابی منتهی شده است؛ با این حال چگونه است که این پروژه ی ذوابعاد و مهم، در کلیت خود مورد تأمل قرار نمیگیرد و گزارشی از آن به دست داده نمیشود؟
💠 پروژه ای در کشاکش سنت و تجدد
🔸نمیتوان انکار کرد که برنامه فکری حمید پارسانیا سخت متأثر از مواجهه عالم اسلام با امر مدرن است، اگر مواجهه ما با مدرنیته نبود یا این مواجهه برای پارسانیا مسئله نبود؛ او در یکی از مدرسه های فیضیه اسفار نمیگفت؛ اگر چه دیگر کرسیهای اسفار به راه بود؛ او به تهران و دانشکده علوم اجتماعی نمیرفت؛ اگر چه به احتمال زیاد این دانشکده برقرار بود.
🔸بررسی این خط فکری اما محتاج دانستن موقعیت کلی است که این متفکر نسبت به مدرنیته دارد: در میانه مواجهه های گوناگون با امر مدرن، حمید پارسانیا در کجا ایستاده است؟
💠 خوانش همدلانه از سنت و پرسش منتقدانه از تجدد
🔸حمید پارسانیا عمیقاً به ذخیره معرفتی عالم اسلامی تعلق خاطر دارد؛ در فلسفه، حکمت صدرایی را مبنای کار خود قرار داده است، هر روز صبح در حلقه درسی خود در فیضیه متن اسفار اربعه را با دقت هرچه تمام میکاود؛ ضمیرها و تقدیرها با ارجاع به حاشیه ها و تحلیلها به دقت توضیح میدهد؛ کار مهم دیگر او تدوین تقریرات درس اسفار آیت الله جوادی آملی است که تاکنون هفده جلد آن با عنوان رحیق مختوم (ج ۱۷، ۱۳۹۵) منتشر شده است...
🔸پارسانیا میکوشد حکمت صدرایی را در سطوح گوناگون، از نظریه فرهنگی و نظریه اجتماعی تا فلسفه فیزیک و نیز در سطح سیاست گذاری فعال کند. در سالهای اخیر بر درس گفتارها، مقالات، پایان نامه ها و رساله های پر تعدادی کار شده که حاصل کوششهای پارسانیا برای بسط حکمت صدرایی به عرصه ی معرفت اجتماعی است. نام بردن این آثار از حوصله ی این نوشتار خارج است، هر چند بررسی جامع پروژه ی پارسانیا مستلزم تشریح ابعاد این کوششها و یا دستکم مرور محتوایی این آثار است.
✍️ حجتالاسلام مجتبی نامخواه
🌀متن تفصیلی در سایت استاد پارسانیا
🆔 @parsania_net
♻️ حوزه علمیه، دین و راهبردهای فرهنگ عمومی
💠 «دبیرخانه حمایت از طرحهای پژوهشی» با هدف پاسخ به مسائل و نیازهای پژوهشی جامعه، نظام اسلامی و حوزه در معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزههای علمیه در حال فعالیت است.
💠 به اینمنظور 28 کمیته تخصصی در دبیرخانه تشکیل و اولویتهای مرتبط به هر کمیته بعد از برگزاری جلسات هماندیشی علمی با حضور اساتید و صاحبنظران در هر کمیته تهیه شده است.
💠 (برای اطلاعات بیشتر از اولویتهای مصوب مورد حمایت و همچنین نحوه و مراتب حمایت، به کانال دبیرخانه در شبکه پیامرسان ایتا مراجعه کنید: hdabirkhane@)
💠 با توجه به رویکرد مسئلهمحور در دبیرخانه حمایت، بررسی حوادث مهر 1401 در کشور با رویکرد حوزوی و در راستای پاسخ به مسائل نظام و جامعه در دستور کار قرار گرفت.
💠 در این راستا اولویتهای پژوهشی طراحی و اطلاعرسانی شد ولی افزون بر آن هماندیشی "حوزه علمیه، دین و راهبردهای فرهنگ عمومی" در دبیرخانه حمایت برنامهریزی و اجرا شد.
💠 این هماندیشی با مشارکت مدیران و اعضای علمی گروههای دبیرخانه و سایر شخصیتهای علمی مرتبط با دبیرخانه برگزار میشود.
💠 این هماندیشی به هدف جلب توجه نخبگان حوزه به موضوعات و مسائل روز و تولید ادبیات دانش دینی در راستای مسائل سیاسی اجتماعی با بهرهگیری از شخصیتهای حوزوی انجام میشود.
🆔@parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صدا ۰۰۳.m4a
44.24M
🎙 درس اصول کافی - استاد پارسانیا - ۲۷ مهر ماه ۱۴۰۱
#اصول_کافی
💠 @parsania_net
💠 نسبت فرهنگ با علم مدرن
🔸در طول تاریخ، ما با فرهنگهای متفاوتی مواجه شدیم و سطوح مواجهه ما تفاوت داشته است؛ با مغول مواجه شدیم و اینها آمدند و لبه مواجهه، شمشیر و قدرت نظامی بود؛ اما ما دست برتر را در رابطه با شناخت هویت فرهنگی آنها داشتیم و به سرعت به لحاظ فرهنگی آنها را هضم کردیم؛ چندان که مغول، کارگزاران این فرهنگ میشوند.
🔸اما در مواجهه جدید؛ نه اینکه نظامی نیست، بلکه مواجهات نخست ما نظامی است؛ یعنی عباس میرزا قدرت توپ و قدرت نظامی آنها را میدید و ابتدا نگاه فناورانه داشتیم؛ لذا دارالفنون ساختیم؛ اما هنوز هم متأسفانه نگاه فناورانه داریم و توجه به عمق تفاوتهای فرهنگی و لایههای عمیق فرهنگی عجیبی که وجود دارد و هویتهای فرهنگی نداریم!!!
🔸ما حتی از بخش آموزش عالی خودمان، لفظ فرهنگ را حذف کردیم؛ یعنی نسبت فرهنگ را با علم مدرن ندیدیم و هنوز نگاه دارالفنونی داریم؛ گویی هنوز در گامهای نخستین تجربه خودمان هستیم...
🆔@parsania_net