حمید پارسانیا
💠 آیا حقیقت انسان به بدنمندی اوست؟ 💢 استاد پارسانیا ❇️ آیا حقیقت انسان به بدن و بدنمندی اوست یا علا
31.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊#صوت؛ آیا حقیقت انسان به بدنمندی اوست؟
💢 استاد پارسانیا
🆔@parsania_net
🔰 منتخبی از #مثنوی_معنوی که استاد پارسانیا در درس امروز اسفار به آن اشاره کردند.
─┅══༅࿇༅ ❃﷽❃ ༅࿇༅══┅─
عالَم افسرده ست و نامِ او جماد
جامد، افسرده بُوَد ای اوستاد
باش تا خورشید حشر آید عیان
تا ببینی جُنبشِ جسمِ عیان
─┅═༅࿇༅࿇༅ ❃༅࿇༅❃ ༅࿇༅࿇༅═┅─
چون عصایِ موسی اینجا مار شد
عقل را از ساکنان ، اِخبار شد
پارۀ خاکِ تو را چون مَرد ساخت
خاک ها را جملگی شاید شناخت
─┅═༅࿇༅࿇༅ ❃༅࿇༅❃ ༅࿇༅࿇༅═┅─
مرده زین سواند و زآن سو زنده اند
خامُش اینجا و آن طرف گوینده اند
چون از آن سوشان فرستد سویِ ما
آن عصا گردد سوی ما اژدها
─┅═༅࿇༅࿇༅ ❃༅࿇༅❃ ༅࿇༅࿇༅═┅─
کوه ها هم لَحنِ داودی کُند
جوهرِ آهن به کف ، مومی بُوَد
باد، حمّالِ سلیمانی شود
بحر با موسی سخندانی شود
─┅═༅࿇༅࿇༅ ❃༅࿇༅❃ ༅࿇༅࿇༅═┅─
ماه با احمد اشارت بین شود
نار، ابراهیم را نسرین شود
خاک، قارون را چو ماری درکشَد
اُستنِ حَنانه آید در رَشَد
─┅═༅࿇༅࿇༅ ❃༅࿇༅❃ ༅࿇༅࿇༅═┅─
سنگ بر احمد سلامی می کند
کوه، یحیی را پیامی می کند
ما سمیعیم و بصیریم و خوشیم
با شما نامحرمان ما خامُشیم
─┅═༅࿇༅࿇༅ ❃༅࿇༅❃ ༅࿇༅࿇༅═┅─
چون شما سویِ جمادی می روید
محرمِ جانِ جمادات چون شوید؟
از جمادی، عالَمِ جان ها روید
غُلغُلِ اجزایِ عالَم بشنوید
─┅═༅࿇༅࿇༅ ❃༅࿇༅❃ ༅࿇༅࿇༅═┅─
فاش تسبیحِ جمادات آیدت
وسوسۀ تأویل ها نربایدت
چون ندارد جانِ تو قندیل ها
بهرِ بینش کرده ای تأویل ها
─┅═༅࿇༅࿇༅ ❃༅࿇༅❃ ༅࿇༅࿇༅═┅─
🌀@parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊#صوت؛ گستره شناخت عقل؛
🔰«رویکرد عالِم اجتماعی به موضوع قصاص»
💠 صدرالمتألهین: همانگونه که حس از ادراک اولیُاتِ مسائل عقلی عاجز است؛ عقل نیز از ادراک اولیات مسائلی همچون معاد، یوم الحساب، باطن اعمال و احکام شرعی عاجز است.
💢 استاد پارسانیا
🆔@parsania_net
32.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تفاوت #تاریخ نگاری مدرن و غیر مدرن
#حمید_پارسانیا
__
#علوم_انسانی_اسلامی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊#صوت؛ فلسفه یا سفسطه؟!
🆔@parsania_net
حمید پارسانیا
🎙#علم_دینی/3 💠 @parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙#علم_دینی/4
💠 @parsania_net
بیان علامه شعرانی درباره وحدت وجود و رابطه خالق و مخلوق.pdf
292.5K
#دانلود_مقاله👆
💠 وحدت وجود از دیدگاه علامه شعرانی
✍️ استاد پارسانیا
🔸وجود و هستی، مهمترین موضوع بحث و گفتوگو در فلسفه، عرفان و همچنین از موضوعهای محل بحث در نزد متکلمان بوده و میباشد؛ این موضوع در دورههای مختلف تاریخی به صور گوناگون مورد توجه و نظر متفکرین بوده و برخی نیز دورههای مختلف تاریخی را براساس نحوهی توجه به این موضوع و شیوه نظر به آن و یا نحوه ظهور و بروز وجود در حوزه ادراک و شهودات آدمیان، تبیین و تفسیر کردهاند.
🔸علامه شعرانی (رحمةالله علیه) در این رساله پس از بیان نارسایی تعبیرها و مثالهای مختلف برای حکایت از وحدت شخصی وجود به دشواری فهم معنای وحدت وجود نیز اشاره کرده و کلام گوته را که متأثر از عرفان اسلامی بوده و مترجم اشعار حافظ به زبان آلمانی است، نقل میکند: ندیدم کسی معنای وحدت وجود را به طور صحیح فهمیده باشد.
🔸و سپس درباره بهترین تعبیرهایی که در بیان این معنا وارد شده است، مینویسد: بهترین تعبیرها در وحدت وجود تعبیر حضرت امیرالمؤمنین است که مکرر در نهجالبلاغه وارد گردیده و منجمله در خطبهای که با این عنوان درج شده: تجمع هذه الخطبه من اصول العلم مالا تجمعه خطبة.
🆔@parsania_net
🔰 کانال استاد #حمید_پارسانیا
🔸 تحلیل جریانهای فکری معاصر
🔸 پانزده مسأله درباره آموزش #فلسفه
🔸بررسی تاریخ فعال و زنده حکمت اسلامی
🔸 رصدکردن بنیانهای فلسفی متون آموزشی
🔸تحولات حوزههای معرفتی
🔸بررسی نقاط قوت فلسفه اسلامی و فلسفههای مدرن
🔸پخش #زنده دروس استاد
🔻🔻با عضویت در
@parsania_net
✅ تحلیل جامعهشناسان از وقایع اخیر
👤 حمید پارسانیا:
🔸 @parsania_net
🔸 @hparsania
🔸 وقتی که فقاهت، وضعیت مطلوب و آرمانی را برای امت اسلامی در نظر میگیرد، کار اجتماعی و جمعی را یک فرد نمیتواند انجام دهد. کار جمعی را باید عموم مردم انجام دهند و فرهنگ باید کشش آن را داشته باشد. اگر این کشش وجود نداشت و انجام نشد، به زور نمیشود دیگران را وادار کرد.
🔸 انسانها باید بتوانند به کمالاتی که حقشان است برسند و این کمالات بهصورت یکسان در دسترس آنها قرار گیرد. اموال باید به گونهای در جامعه چرخش و دوران داشته باشد که بین گروه خاصی دست به دست نچرخد.
🔸 ما بین فقه و قانون فاصلهای داریم. قانون عمدتاً تدبیر و مدیریت اجرای آن مطلوبهایی است که دین میخواهد؛ اما این تدبیر و مدیریت مطلوبها توسط خود فقه انجام نمیشود؛ بلکه توسط دانشهایی است که شرایط اجرا را نشان میدهد و معرفی میکند.
📌 https://parsania.net/%d8%aa%d8%ad%d9%84%db%8c%d9%84-%d8%ac%d8%a7%d9%85%d8%b9%d9%87%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%ae%d8%aa%db%8c-%d8%a7%d8%b9%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d8%b6-%d9%88-%d8%a7%d8%ba%d8%aa%d8%b4%d8%a7%d8%b4/
👤 یوسف اباذری:
🔸 از پی درگذشت مهسا امینی، یکی از مهمترین غلیانهای اجتماعی در ایران رخ داده و در فضایی لبالب از احساس یگانگی، مردمانی از گروهها و اقشار متفاوت را به هم پیوسته است. غلیان اجتماعی پدیدهای متناقض است: از یکسو اندوهگذاریای عظیم است و از سوی دیگر شادی بیکران.
🔸 هیئت حاکمهی ایران نیز هر کنش اجتماعی را به تنش فرهنگی بدل کرد تا مانع پرداختن مردم به مسائل حقیقی زندگیشان شود.
🔸 این خیزش، کلیهی ابعاد زندگی ایرانی را در برمیگیرد، زندگیای که هماکنون در خطر انهدام قرار دارد. اگر ایران را خانه متصور شویم، باید اعتراف کنیم که این خانه در معرض نابودیست.
📌 https://pecritique.com/2022/09/26/%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87%db%8c-%d9%85%d9%87%d8%b3%d8%a7-%d9%88-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%db%8c%d9%88%d8%b3%d9%81-%d8%a7%d8%a8%d8%a7%d8%b0%d8%b1%db%8c/
👤 آرش حیدری:
🔸 شعار «زن، زندگی، آزادی» مسئله مرکزیاش خیلی روشن، خود زندگی و حق زندگی شاد است. فروکاست این حرکت اعتراضی به شکاف نسلی و آن تحلیلهای عجیب و غریب درباره گیمر بودن، مجازی بودن و خیالاتی بودن جوانان، ندیدن حداقل دوهزار سال تاریخ و دستکم ندیدن مشروطه به این سو است. این تحلیلهای فروکاستگرای پوزتیویستی با نگاهی غیر تاریخی پدیدهها را مبهمتر میکنند تا آشکارتر.
🔸 شکاف میان ایدئولوژی رسمی و زندگی روزمره انسان ایرانی است. ایدئولوژی رسمی از فقه سنتی تغذیه میکند، سیاستهای فرهنگی رسمی رابطهای تقابلی با زندگی روزمره و قیوداتش دارند و پیشاپیش بخش بزرگی از جریانهای معمول زندگی را ذیل نوعی ابتذال و آسیب میفهمند.
🔸 برهنگی به معنای جنسیکردن همهچیز مسئله اصلی منتقدان این حرکت اعتراضی بوده است، نه فعالان آن. اتفاقا اینجا مسئله دارد وارونه میشود. مسئله خود زندگی، بدن زنده و طبیعی و حق زندگیشاد است. مسئله بر سر بدن متحرکطبیعی است، نه بدن تحریککننده. این تیپ تحلیل نوعی فرافکنی بنبستهای گفتمانی جریانغالب سیاستفرهنگی در ایران است. مسئله بر سر انسان بدنمند ذیحق است.
📌 http://isa.org.ir/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D9%85%D8%A7%D9%87/6033-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A2%D8%B1%D8%B4-%D8%AD%DB%8C%D8%AF%D8%B1%DB%8C
👤 علیرضا شجاعیزند:
🔸 با تحلیلهای طبقاتی در باب جامعه ایران خیلی موافق نیستم.. منازعه «سبک زندگی» در ایران بیش از آن که ماهیت طبقاتی داشته باشد، مضمون گفتمانی دارد و بیش از آن که بنیانهای معرفتی- اعتقادی داشته باشد، ریشههای نفسانی دارد؛ همان که وبلن هم از آن با عنوان «تنآسایی» یاد کرده است.
🔸 شکاف بنیادی و اصلی جامعه ما که شکافهای دیگر را نیز فعال میسازد، شکاف اسلام و مدرنیته است. اعتراض و آشوبهای اخیر را نیز بر پایه این شکاف، بهتر از شکافهای قومی و نسلی و جنسیتی میتوان تحلیل کرد.
🔸 مساله ما با غرب، بر سر زندگی است؛ بر سر سبک زندگی است که خود برخاسته از نگاه هریک به هستی و بهمعنایی که از زندگی دارد. مساله ما با غرب بر سر فرهنگ است، بر سر سویههای فرهنگ. زن و بدن و حجاب و موسیقی و ورزشگاه و فضای مجازی از فروعات و تبعات آن هستند
📌 https://farhikhtegandaily.com/news/75093/%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B2%D8%B9%D9%87-%C2%AB%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C%C2%BB-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B6%D9%85%D9%88%D9%86-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D9%86%D9%87-%D8%B7%D8%A8%D9%82%D8%A7%D8%AA%DB%8C/
🔸 جامعهشناسی اسلامی
✅ @edallatkhahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 نقش #علوم_انسانی برای رسیدن به #وضعیت_مطلوب
💢 اهمیت #علوم_انسانی به اندازهای است که بدون وجود دانش آموختگان این رشته شاید فضای کشور ها در حوزههای مختلف #اقتصادی، #فرهنگی، #سیاسی و ... دچار کساد شود که همین عامل منجر به بروز معضلهای جدی می شود.
⭕️ #علوم_انسانی در کشورهای توسعه یافته به اندازهای اهمیت دارد که نخبهترین افراد جذب این رشته میشوند، گفتنی که بیشتر دانشجویان مقطع دکتری در کشور #آمریکا در رشته #علوم_انسانی تحصیل میکنند و در مقابل سهم بیشتری به دانشجویان مهاجر برای تحصیل در رشتههای فنی و پزشکی میدهند.
#فیلسوف_اجتماعی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
🏴السلام علیک یا فاطمةالمعصومه🏴
#اطلاعیه
ضمن عرض سلام و تسلیت به اطلاع میرسد: به مناسبت شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها درس اسفار استاد پارسانیا در روز شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ تعطیل میباشد.
28.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊#صوت؛ تفاوت وهم و عقل؛
🔰 الإمامُ الكاظمُ عليه السلام: إنَّ للّه ِِ عَلَى النّاسِ حُجَّتَينِ، حُجَّةً ظاهِرَةً و حُجَّةً باطِنَةً، فأمّا الظّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ والأنبِياءُ والأئمَّةُ عليهمالسلام و أمّا الباطِنَةُ فَالعُقولُ.
🔻[اصول کافی، ج1، ص16]
💠 امام كاظم عليه السلام: خداوند را بر مردم دو حجّت است: حجّتی آشکار و حجّتی درونی؛ «حجّت آشکار»، پیامبران و امامانند و «حجّت باطنی» اندیشهها هستند.
💢 استاد پارسانیا
🆔@parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حمید پارسانیا
درس#اسفار _ ج ۶ _استاد پارسانیا _ ۱۵ آبان ۱۴۰۱.mp3
13.55M
🎙درس اسفار _ ج ۶ _استاد پارسانیا _ ۱۵ آبان ۱۴۰۱
#اسفار_ ۱۵ آبان ۱۴۰۱
💠 @parsania_net
45.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊#صوت؛ ملکوت اعلی و ملکوت اسفل
💢 استاد پارسانیا
🆔@parsania_net
📜عقل نظری و عملی
💠 بدان که فلسفه عبارت است از استکمال نفس انسانی به سبب #معرفت و شناخت حقایق موجودات آنگونه که هستند و #حکم به وجود آنها از روی تحقیق و ثبوت، همراه با براهین، نه از روی گمان و تقلید و پندار به مقدار طاقت و وسع #انسانی و اگر خواهی گویم: فلسفه، عالم را نظمی عقلی، به قدر توان بشری میبخشد تا تشبه به باری تعالی حاصل آید و چون انسان موجودی است که همچون معجون از دو آمیزش به هم رسیده: صورت معنوی امری و ماده حسی خلقی و نفسش نیز دوجهت تعلق و تجرد دارد، از این روی حکمت به حسب ساختار دو نشأه با به صلاح آمدن دو قوه منقسم به دو قسم می شود: نظری تجردی و عملی تعقلی.
💠 اما نظری؛ غایتش نقش پذیری نفس است به صورت وجود بر نظام خود کامل و تمام و گردیدنش عالمی عقلی، مشابه عالم و جهان خارجی و مشهود، ولی نه در ماده، بلکه در صورت و آرایش و هیئات و نقش آن؛ و این نوع از حکمت مطلوب سرور رسولان (ص) بوده که در دعایش از پروردگارش درخواست می کرده و می گفته: ”رب ارنا الاشیاء کماهی”، یعنی: پروردگارا! اشیا را آنگونه که هستند به ما بنمایان و حضرت #ابراهیم علیه السلام هم همین را درخواست داشت، آنجا که درخواست میکند: “رب هب لی حکما”، یعنی: پروردگارا! مرا فرزانگی بخش (۸۳- شعرا) و حکم عبارت است از تصدیق به وجود اشیاء که ضمنا مستلزم تصور آنها هم هست.
💠 و اما عملی، میوه و نتیجه اش انجام عمل نیک است، برای #تحصیل ( #ملکه) بلندی و برتری یافتن نفس بر بدن و (ملکه) مقلوب و رام شدن بدن نسبت به نفس و به این دوقسم #رسول #خدا صلی الله علیه وآله اشاره کرده و فرموده: “تخلقوا بأخلاق الله” یعنی: به اخلاق و صفات الهی خوپذیر شوید و خلیل علیه السلام همین را در درخواستش از خدا داشت که گفت: “والحقنی بالصالحین”، یعنی: قرین شایستگانم کن (۸۳ – شعرا) “
#صدرالدین #محمد #شیرازی (ملاصدرا)/اسفار اربعه/ جلد۱
جهت تفصیل مباحث منابع ذیل معرفی می گردد:
📘کتاب “حکمت متعالیه در اسفار اربعه- جلد ۱ و ۴” نوشته صدرالدین محمد شیرازی ملاصدرا
📙کتاب “رحیق مختوم- جلد۱” نوشته آیت الله #عبدالله #جوادی #آملی
📗کتاب “شرح #فارسی اسفار اربعه- جلد۱” نوشته آیت الله حسن #حسن زاده آملی
#ملاصدرا #حکمت #عقل #عقل_نظری #حکمت_متعالیه #اسفار_اربعه #حمید_پارسانیا
🆔@parsania_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊#صوت؛ اول ما صدر عن الله تعالى و اول ما خلق الله
💢 استاد پارسانیا
🆔@parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حمید پارسانیا
درس اسفار _ ج ۶ _استاد پارسانیا _ ۱۶ آبان ۱۴۰۱ .mp3
17.32M
🎙درس اسفار _ ج ۶ _استاد پارسانیا _ ۱۶ آبان ۱۴۰۱
#اسفار_ ۱۶ آبان ۱۴۰۱
💠 @parsania_net
💠 پانزده مسأله درباره آموزش #فلسفه
🔻استاد پارسانیا
۱. آموزشهای کوتاهمدت و درازمدت
۲. سنت متنخوانی
۳. تاریخ فعال و زندهی حکمت اسلامی
۴. ضرورت تعامل با مسائل فلسفی معاصر
۵. رصدکردن بنیانهای فلسفی متون آموزشی
۶. مسألهمحور شدن رسالههای سطح چهار
۷. فعالکردن دروس جاری نسبت به مسائل فلسفی معاصر
۸. تدوین متون ناظر به مسائل معاصر
۹. تحول در مفاهیم محوری، مثل فلسفه و علم
۱۰. سوبژکتیوشدن معرفت
۱۱. تحولات حوزههای معرفتی
۱۲. جابهجاشدن اراده و علم
۱۳. مقولات، فلسفهها و علوم مدرن
۱۴. نقاط قوت فلسفهی اسلامی و فلسفههای مدرن
۱۵. آموزش ناظر به جریانهای فکری معاصر
#فلسفه_اسلامی
#حمید_پارسانیا
#عقل
#علم
#حکمت_اسلامی
💠 @parsania_net