eitaa logo
حمید پارسانیا
4.2هزار دنبال‌کننده
409 عکس
144 ویدیو
86 فایل
کانال رسمی اطلاع رسانی دروس و جلسات حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا @admin_parsania :ادمین👤 🔳 «وبگاه» parsania.net 🔳 «ویراستی» virasty.com/parsania_net 🔳 «تلگرام» t.me/parsania_net
مشاهده در ایتا
دانلود
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ سده نوزدهم روشنفکری ✍🏻 استاد حمید پارسانیا 🔻 سده نوزدهم اوج مکتب‌‏سازی علمی است که مدعی قضاوت درباره کلیات جهان آفرینش و حتی داوری درباره قضایای ارزشی بودند. اگوست کنت براساس فلسفه علمی خود، مکتب انسانیت را بنیان گذارد. 🔸 مارکس نیز در فلسفه علمی خود، نه تنها به تدوین قوانین کلی طبیعت و جامعه معاصر حتی آینده بشری و از این فراتر به بیان قوانین کلی تمام هستی از آغاز تا انجام پرداخت و از آن پس با قضاوت درباره قضایای ارزشی مدعی ارائه ایدئولوژی علمی شد. 🔹 روشنفکران تجربی مسلک سده نوزدهم، داعیه نبوت و پیامبری داشتند؛ یعنی درباره همه اموری که پیامبران در معرض شهود و دریافت خود داشتند به داوری می‌پرداختند. 🔸 آنان به نام علم، خداوند و هستی‌های مجرد از قبیل ملائکه و فرشتگان را انکار می‌کردند و احکام و مقررات دینی را به تمسخر می‌گرفتند. به این ترتیب از رنسانس تا پایان سده نوزدهم، روشنفکری غربی سالیان ستیز علم و دین را نظاره‌گر است. 🔹 به این معنی که علم با از دست دادن هویت دینی خود، در چهره‌های عقلی و نیز چندی بعد در قالب حسی و تجربی، به درگیری با دین که همچنان داعیه آگاهی از حقایق هستی را دارد، می‌پردازد. 🔺 تدقیق و تبیین معرفت حسی و توجه به تنگناهای آن بعدها موجب شد تا حس‏گرایان با گذر از داعیه‌های آغازین خود به محدودیت‌های قضایای علمی پی برند. 🔖 مبانی معرفتی دیانت و روشنفکری در غرب 💠 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس اسفار ج۶.m4a
43.38M
🎙درس اسفار ج ۶ _استاد پارسانیا _سوم بهمن ماه ۱۴۰۱ ۱۴۰۱ 💠 @parsania_net
🖼 | جهش علمی در ایران 🔸 اساتید مرجع علمی در کشور هستند و مرجعیت علمی به ویژه برای جامعه‌ای مانند ایران و یا جوامع اسلامی در جهان امروز بسیار اهمیت دارد چرا که تأثیر بسزایی در جهش علمی خواهد داشت. 🔖 نشست سیاست علمی ایران و نقش استاد بسیجی در مرجعیت علمی 🆔 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 دین، ظهور اسم هادی خداوند در جامعه 🎙 استاد حمید پارسانیا 🔻 بحث اجتماعى شدن یا جامعه‌پذیری گاه به معناى اجتماعى شدن پدیده و یا واقعیتى است که منشأ غیر اجتماعى و یا صورتى خصوصى داشته است و گاه به معناى فرآیندى است که شخص تحت تأثیر آن شخصیت و هویت اجتماعى خود را پیدا می‌کند. ▪️ در برخى از دیدگاه‌ها، دین فقط در رابطه فرد و اجتماع، یعنى در جامعه‌پذیری فرد نسبت به اجتماع، نقش ایفا می‌کند و دین به عنوان یک واقعیت غیر اجتماعى مطرح نیست؛ لذا نمی‌توان در خصوص چگونگى ورود دین به عرصه اجتماع و تحولات آن در مسیر این ورود سؤال نمود. ▫️ در برخى از دیدگاه‌ها، دین یک مبدا و یک ساحت غیر اجتماعى و حتى فرا انسانى دارد و ورود دین به عرصه زندگى اجتماعى، تحولاتى را در جامعه ایجاد می‌کند و در اجتماعى شدن فرد نیز صاحب نقش است. ▪️ به‌طور کلی دین در افق هدایت تشریعى، بر جامعه طلوع می‌کند و در ادامه مسیر، جامعه با قوانین تکوینى خداوند وارد عمل می‌شود که مصداق این آیه است: «اِنّ اللّه‏ لا یُغَیِرُ ما بِقَوْمٍ حَتّى یُغَیرُوا ما بِاَنْفُسِهِمْ». ▫️ اگر دین تمامیت خود را ظاهر کند و مردم خود را در معرض فیض آن قرار دهند، دین تبدیل به واقعیت اجتماعى می‌شود و روند اجتماعى شدن را طى می‌کند، البته وقتى هدایت خاصه خداوند می‌خواهد تجلى پیدا کند، باید در قالب شریعت ظاهر شود و دین، ظهور اسم هادی خداوند است. 🔺 این همان نویدى است که ادیان براى آخر الزمان می‌دهند؛ یعنی ظهور هدایت خاصه خداوند با دولتی در اسم هادى همراه است که دولت این اسم، باید واقعیت اجتماعى را فتح کند و در متن زندگى اجتماعى تجسم یابد. 🔖 جامعه و دین 🆔 @parsania_net
🖼 | شاگردپروری علامه 🔹 ایشان شاگردپروری را نه تنها در القاء مطلب و آموزش محض بلکه در سامان دادن آنها در فعالیت‌های علمی می‌دانست که نمونه بارز این ویژگی را در موسسه در راه حق می‌توان دید. 🔖 نشست بررسی دیدگاه آیت الله مصباح یزدی در تحول علوم انسانی 🆔 @parsania_net
به استحضار طلاب و دانشجویان ارجمند می‌رساند کلاس درس خارج اسفار در روزهای شنبه و یکشنبه، 8 و 9 بهمن 1401 غیر حضوری است و به صورت مجازی، در بستر همین کانال برگزار خواهد شد. 🆔 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠نخستین همایش جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی 🔶 اندیشه امام خمینی (ره) 🔶سخنران: حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا 🔹همراه با ارائه‌هایی از : -مجتبی همتی‌فر -احسان بابایی -صادق تراب‌زاده -جمال یزدانی 🔶دبیر نشست: -حجت‌الاسلام مجتبی نامخواه 🔴زمان: سه‌شنبه یازدهم بهمن‌ماه همزمان با برگزاری نماز ظهر و عصر 📍مکان: میدان فلسطین، خیابان طالقانی، پژوهشکده باقرالعلوم 🔰جشنواره مردمی علوم انسانی عمار 🔴 راه های ارتباطی: 🆔 https://zil.ink/ammar_ensani 🆔 @ammar_ensani 🆔 @parsania_net
درس اسفارج۶ استاد پارسانیا 1401,11,8.mp3
22.08M
🎙درس اسفار ج ۶ _استاد پارسانیا _۸ بهمن ماه ۱۴۰۱ ۱۴۰۱ 💠 @parsania_net
سلام علیکم قابل توجه دوستانی که در قم در مباحث ج۶ اسفار حضور دارند؛ بحث اسفار فردا ۹ بهمن حضوری برگزار می‌شود.
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس اسفار ج ۶ _استاد پارسانیا _9 بهمن ماه ۱۴۰۱.m4a
44.18M
🎙درس اسفار ج ۶ _استاد پارسانیا _۹ بهمن ماه ۱۴۰۱ ۱۴۰۱ 💠 @parsania_net
💠 راهی برای رسیدن به سعادت 🎙 استاد حمید پارسانیا 🔻 شادی یکی از حالاتی است که آن را در بسیاری از شرایط در خویش می‌یابیم. این حالات را با حواس بیرونی همچون چشم، گوش و... نمی‏توان دید، زیرا شادی با حس درونی قابل درک است هر چند در چهره و جسم انسان نیز اثر شادی همان طراوت شادابی است. 🔸 حاصل تلفیق شادی و شادابی «بهجت» می‌باشد و با سعادت قرین و همراه است که انسان سعادتمند، انسانی مبتهج، شاد و شاداب بوده و سعادت نیز دارای لوازمی است که مهمترین آن «لذت» است. انسان هنگامی که لذت می‌برد سعادتمند بوده، شاداب، مسرور و مبتهج می‌گردد. 🔺 از طرفی می‌توان گفت هر یک از پدیده‌های «لذت و رنج» یا «سعادت و شقاوت» منشأ شادی و غم انسانی هستند که شهید مطهری، شادی و غم یا سرور و اندوه را «دو حالت خاص لذت و رنج یا خوشی و ناخوشی» می‌خواند. 🔖 دین؛ خاستگاه شادی‌های پایدار 🆔 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖼 | فرهنگ؛ روح جامعه ▪️ عنصر اقتصاد، تکنولوزی، قدرت و سیاست در تغییرات جهانی نقش دارد ولی آیا فرهنگ هم در این تغییرات نقشی دارد و اگر دارد سازوکار آن چیست؟ 🔖 پیش‌نشست دین و اقتدار فرهنگی و نقش آن در هندسه جهانی 🆔 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جهان فکری امام خمینی (ره) در اين جلسه قرار است راجع به ابعاد عرفانی و جايگاه اين هويت در كنش و عمل و انقلاب كه حضرت امام (رَه)انجام دادند صحبت كنيم. امام (رَه) قبل از اين كه يك استاد حوزه باشند يك استاد تراز اول فلسفه بودند. امام (رَه) در اين موضوع شاخص بودند كه أفراد جوان را براي فراگيري درس فقه دور خود جمع ميكردند. پس ابتدا حوزه فعاليت ايشان تدريس بود و بعد مرجعيت و بعد هم انقلاب اسلامی. ما مدرسينی داشتيم كه در حوزه فقه فعاليت داشتند اما در حوزه فلسفه خير و بالعكس. امام (رَه) فردی است كه انقلابی را شكل داد كه در طول تاريخ چنین انقلابی با چنين انسجامی رخ نداده بود. همكاری‌ای كه مردم و امت اسلام با امام (رَه) داشتند از صدر اسلام تا كنون بی‌سابقه بوده است. حضرت امام (رَه) توانست كاری را در تاريخ تشيع رقم بزند كه نمونه آن وجود نداشته. آمادگی‌ای كه امام برای انقلاب در سطح جامعه به وجود آورده بود حتی در زمان مشروطه نيز اتفاق نيفتاد. امام با استفاده از ظرفيت مرجعيت توانست حركت بزرگی در حوزه‌های مختلف اجتماعی و...ايجاد كند. فقه به تنهايی واقعيت اجتماعی ايران و فرهنگ ايران نمی تواند شكل دهد. ما نمي‌توانيم از قلمرو فلسفه و فرهنگ و زيست اسلامی عقبه‌های استدلالي را برداريم و فقط فقه را مورد توجه قرار دهيم. همين امروز اگر جمهوری اسلامی آن مجاری اسلامی خود را به غرب تغيير دهد يعنی به جاي ابن سينا، كانت باشد با غلبه مبانی غرب چيزي به نام فقه باقی می‌ماند؟خير! عوض مي‌شود. ميراث معرفتی جهان اسلام را امام زمانی احيا كرد كه حوزه هاي علميه ها داشتند افول مي‌كردند. شخصيت فلسفي امام جدای از شخصت سلوكی ايشان نيست. امام شخصيت همه جانبه‌ای است كه تمام ابعاد را در خود دارد. شخصيت فلسفی امام به گذشته فلسفه و تاريخ شيعه برمي‌گردد، او يك شخص نيست كه فرهنگ با او كاری نداشته باشد، ياران و همراهانی دارد. در آينده اين حركت در صورتی ادامه پيدا ميكند كه اين جامعيت ادامه داشته باشد. انقلاب بايد هويت خود را تحكيم ببخشد و هويت‌های ديگر را بشناسد تا بتواند پيام خود را به جهان نشان دهد. حمید پارسانیا در نشست جهان فکری امام خمینی (ره) ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ @ammar_ensani 🆔 @parsania_net
سلام علیکم به اطلاع دوستان می‌رسد امروز کلاس به دلیل کسالت استاد تشکیل نمیشود