💠 دین جنبه اجتماعی را نیز دربرمیگیرد
❇️ حقیقت و عینیت دین مربوط به عرصه حیات انسانی و معنای شیوه زندگی انسانها است، عرصه بروز دین در اعمال انسان هویدا میشود و آنچه که خارج از اراده انسان است و منوط به اراده الهی میشود در حوزه دین نیست.
🌀 دین در معنای خاص آن که جنبه الهی و قدس دارد نیز منوط به عمل انسان از بعد جوانحی و جوارحی است. اعتقادات، محبت، نفرت، عمل، رفتار و هر عملی که از انسان در زندگی سر میزند در حیطه دین است.
💢بعضی معتقدند که انسان هیچ رفتار فردی ندارد حتی رفتارهای به ظاهر فردی انسان نیز متأثر از زندگی اجتماعی اوست، این واقعیت دین است، البته علم به دین چیزی غیر از دین است.
✅ خداوند متعال دین را تشریح میکند، یعنی دین به علم و اراده الهی موجود میشود، اگر اراده خداوند درباره دین اراده تکوینی بود به محض اینکه خداوند اراده میکرد دین محقق میشد.
✴️ اما خداوند درباره دین به ارادههای انسانی اراده کرده است، موجود شدن دین به علم و اراده خداوند و یا موجود شدن دین به علم انسانی که میداند چه چیزی جزء دین است و چه چیزی از دین نیست، واقعیت دین به شمار نمیرود، بلکه واقعیت دین آن زمانی محقق میشود که انسان به دین عمل کند، دیندار یا ضد دین بودن در عرصه حیات انسانی محقق میشود. بنابراین دین جنبه اجتماعی را نیز دربرمیگیرد.
🔺در مغرب زمین کسانی هستند که خداناباورند، بیایید جوامع اسلامی را با جوامع غربی مقایسه کنیم، به گفته شما اگر جامعه دینی و خداباور باشد چنین جامعهای هدایت یافته، مترقی، از هر جهت پیشرفته و اخلاقیتر است، سوال من این است امروز جوامع اسلامی مترقیتر هستند یا جوامع غربی که چهارصد سال است دین را کنار گذاشتند؟
🔸پرسش شما فرض را بر این گرفته که جوامع ما دینی است و جوامع مغرب زمین دینی نیست، بحث راجع به اصل دین و متدینین دو مقوله جداگانه است، آیا جوامعی که امروز به جوامع دینی شناخته میشوند حقیقتا دیندار بودند و به دین عمل کردند؟
🌀واقعیت این است که انسانهایی که امروز به عنوان دیندار و جوامع دینی شناخته میشوند آن طور که شایسته است به دین عمل نکردند. این نکته بسیار مهم قابل نقد و بررسی است که تا چه مقدار دین در عرصه سیاست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع جوامع دیندار ظهور و بروز دارد و تا چه مقدار به موازین دینی عمل میشود؟
♦️در طرف مقابل نیز نمیتوان گفت که دین به طور کامل از عرصه فرهنگ عمومی جوامع غربی خارج شده است، پیتر برگر میگوید ما فکر میکردیم که دین تا پایان قرن بیستم از عرصه فرهنگ عمومی از بین میرود. بنابراین نه جوامع غربی کاملا از دین جدا شدند و نه جوامع دینی و اسلامی کاملا به دین عمل میکنند.
⭕️ تعبیر ماکس وبر این گونه است که میگوید جامعه مدرن دین را برای رسیدن به اهداف خود سوخت کرد؛ یعنی برای رسیدن به اهداف غیر دینی خود از دین استفاده کرد.
▫️برنامه گستره شریعت شبکه چهار سیما
#استاد_پارسانیا
💠@parsania_net
19.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔥 جریانشناسی گروههای تکفیری
🔸به اعتقاد من پیش از وهابیت عربستان و با یک تاخیر ۵۰ ساله تا دو دهه اخیر، به هیچ وجه در گذشته تاریخ اسلام، چنین حرکت هایی را در این سطح و با رویکرد تکفیری نداشته ایم. عقبه نظری این رویکرد را باید در سده اول اسلام جستجو کرد که در آن فرقه ای در جهان اسلام غلبه و گسترش پیدا کرد که از آن تحت عناوینی همچون عثمانیه، مشبهه، صاحبان عقیدت القدر و اهل ظاهر یاد می شود. پس از آن، این جریان تا حدی در سده اول هجری تعدیل و با زوال بنی امیه، شکل تعدیل شدهتری به خود گرفتند و در قالب اهل حدیث استمرار یافتند که مهمترین رقبای آنها نیز معتزله، شیعیان و مرجعه بودند.
🔸این رویکرد بعدها در زمان بنی عباس با شکل تعدیل شده دیگر تعامل کردند و در قالب اشعریون ظاهر شدند و پس از آن، فضای قالب اندیشه در جهان اسلام، کلام اشعری شد که با سایر جریان های معرفتی در جهان اسلام همچون عرفان، جریان عقلی و فلسفی درآمیخت و تاثیر و تأثری بین آنها شکل گرفت و جریان اهل حدیث و صورت های ماقبل آن، گر چه به صورت فردی ظاهر می شدند، اما حضور اجتماعی چندانی نداشتند و مورد اقبال اجتماعی قرار نمی گرفتند و تا صد ساله اخیر فرصتی را در تاریخ پیدا نکردند و در دو دهه اخیر، یعنی بعد از انقلاب اسلامی ایران، خیزش مجددی یافتند.
🔸حال سؤال این است که این جریان سلفی چطور در سده اول شکل گرفت و چه تفاوت هایی با حیات مجددش در سده اخیر دارد؟ و اینکه چرا این گروه ها در یک مقطع تاریخی قدرت میگیرند و در یک مقطع تاریخی دیگر (شاید بیش از هزار سال) در کمون هستند؟ و به لحاظ تاریخی چه عواملی باعث شد تا این رویکرد معرفتی بسیار تنگ نظرانه و مهاجمانه درون جهان اسلام دست به تکفیر زند؟
🔸بعد از غلبه سیاسی و حضور جهان غرب در کشورهای اسلامی و سیطره فرهنگی او، این حیات مجدد فرهنگی موجب شد تا قدرت و اقتداری در بخشی از جهان اسلام با هویتی اسلامی شکل گیرد که حساسیت فرهنگی سایر بخشهای جهان اسلام را در برابر دوران ۲۰۰ ساله تحقیر جهان غرب و دویدن به دنبال مفاهیم مدرن، با بازگشت به مفاهیم دینی و استقبال اجتماعی از آن برانگیخت. از این پس، این زمینه پیش آمد که اگر سیاست مدرن بخواهد در این مناطق عمل کند، به خاطر حضور فعال مفاهیم دینی باید پوشش دینی بگیرد.
🔸شکل گیری پدیده ای مثل القاعده و داعش و همانند این جریانات به یک معنا، غلبه مفاهیم اسلامی هستند که سیاست رقیب ناگزیر می شود تا از آنها استفاده کند البته یک نوع آسیب پذیری در این نوع مفاهیم وجود دارد و اگر این مفاهیم غنی و قوی توزیع شده باشند، فرصت سو استفاده از رقیب گرفته می شود.
💢 اقتضای بیداری اسلامی، مقابله با دشمن مشترک (اسرائیل)
🔸اقتضای بیداری اسلامی، اقتضای حیات مجدد اسلامی و رقابت فرهنگ اسلامی در برابر فرهنگ غرب و مقابله او با سیاست غرب و مبارزه با آن چیزی است که در منطقه به اسم اسرائیل شکل گرفته است (که با تسخیر قبله دوم جهان اسلام، مسلمانان و امت اسلامی را تهدید می کند). همچنین بازگشت امت اسلامی به سوی مفاهیم وحدت بخش است. یعنی اقتضای این حرکت، نوعی همراهی و همگامی جهان اسلام برای مقابله با این دشمن مشترک بوده و با وقوع انقلاب اسلامی، جهان اسلام یک چنین وحدتی را احساس می کند.
🌀 کشورهای اسلامی خود حقیقی شان نیستند
🔸در واقع باید پرسید چه کسانی بودند که به این گروه ها آموزش دادند؟ کدام مدارس و کدام اندیشه بود که نیروهای مربوط به داعش را تربیت کردند؟ به اعتقاد من پاسخ این سؤالات را باید در عربستان سعودی جست وجو کرد، چرا که عربستان به لحاظ سیاسی همواره در حاشیه سیاست غرب عمل می کرد و شخص بن سلطان این گروه ها را تجهیز کرد و به سوریه برد. چرا که او این تصور را داشت که این انرژی فشرده ممکن است در آینده، علیه خودش برخیزد.
💥داعش؛ انرژیای کور، فاقد ظرفیت عقلانی و دارای سلاح تکفیر
🔸ما نمی توانیم این پدیده را به افراط گرایی عده خاصی نسبت دهیم، چرا که مسئله عمیق تر از اینهاست و ظهور داعش به حضور قدرتها و عوامل جهانی و تعامل و رقابت های آنها باز می گردد و استفاده ها و کارکردهای فراوانی برای جهان غرب دارد که یکی از آنها، ارائه صورتی از اسلام مشوش توسط جهان غرب است که از این طریق رخ می دهد و این بخشی از اندیشه ها و کارکردهایی است که این جریان دارد.
📌متن تفصیلی نشست در سایت استاد پارسانیا
💠@parsania_net
9.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
💢 نگاه فناورانه برخی مسئولان و خودمختاری تکنولوژی به جای توجه به لوازم فرهنگی
✴️ در مباحث علوم شناختی یا هوش مصنوعی، متأسفانه ما برای آوردن اینها سند میگذاریم؛ در صورتی که برخی کشورهای غربی که دنبال کردیم برای آوردن آن سند نداشتند؛ اما برای اخلاقش سند داشتند.
🌀 هرچند ما درباره مباحث فرهنگی، فلسفی و پیامدهای اجتماعی آن سند داریم؛ اما در مقام اجرا فقط بحث راهاندازی و فعال کردن آنها مورد توجه است و به این اسناد توجه نمیشود و به شدت مورد غفلت است و اصلا اجرا نمیشود.
♦️در بحث تکنولوژی نوعا در دنیا رتبه میآوریم و پیش میرویم؛ اما درباره اینکه پیامدهای فرهنگی و پیامدهای معرفتی آن چه میشود، توجه نداریم.
🔺وقتی که شما حوزه علوم شناختی را فقط بر مدار دو دانشکده بستید، یکی فنی و دیگری حوزه عصب شناسی و این مسائل! اینجاست که معرفت تا مغز استخوان میشود یک امر مادی و....
💥فساد رسوب میکند در بنیادهای فرهنگی که ممحض در این مسائل میشوند؛ حالا نسل اول آنها با انگیزههای دینی میروند؛ اما دینشان سوخت میشود برای چیزهایی که به شدت آسیب زا میشود و تأمل نمیکنیم....
#استاد_پارسانیا
#درس_اسفار
💠@parsania_net
💠 تقابل مدیریتهای اجرایی با احیای علم دینی
▫️در زمینه علم دو رویکرد وجود دارد، یک رویکردی که سکولار و ضد دین است و یک رویکردی که سکولار است و نسبت به دین موضع ندارد؛ در کشورهایی مثل کشورهای ما یا جهان سوم یا کشورهای غیرغربی که مفهوم علم می آید یک فضایی به وجود میآید و موضع گیریهایی می شود شبیه موضع گیریهایی که اول علم، در غرب داشت و ضددین بود.
▫️علم می تواند دینی هم باشد یعنی خاستگاه فرهنگی و آن گزارههای پارادایمی که میگیرد یا هویت دینی دارد یا غیردینی و البته علم نیست؛ لذا علم به دو قسم تقسیم میشود، قسمی از آن دینی است و قسمی از آن غیردینی است.
▫️نگاه سکولار به حسب ظاهر الزاما ضددین نیست، بلکه در برخی مقاطع یک دین سکولار هم میسازد و دین سکولار متعلق به این جهان است و این جهان به شما اجازه نمیدهد خارج از مبادی فرهنگی خودش از دین دفاع کنید، اما دینی که در این جهان با این نظام دانایی مستقر در این جهان ساخته و پرداخته باشد به صورتی باز هم غیردینی است.
▫️به لحاظ توان معرفتی به نظر می رسد ظرفیتی را که عقلانیت جهان اسلام برای دفاع از خودش دارد به شدت نادیده گرفته میشود و مورد توجه قرار نمیگیرد . یعنی علم دینی در جهان اسلام با رویکرد ها و قرائت های مختلف با توجه به فرهنگ دینی که وجود دارد می تواند از حضور خود دفاع بکند هرچند که مباحث و رقابت های تاریخی هر کدام یک از این قرائتها میتواند باقی بماند .
▫️فرهنگ اسلامی شیعی با عقبه ی فلسفی خودش یک توان ویژه ای دارد و این نوع دفاع هرگز در حاشیه تعریف مدرن و پوزیتیویستی از علم نیست، در حاشیه تعریف متون تاریخی، اسلامی، روایی و آیت ما و فلسفی خود ما دارد بازخوانی و کار میکند و این نیاز را جواب میدهد.
▫️در ایران در عمل با مدیریتهای اجرایی ای مواجه هستیم که با علم دینی مقابله می کند، این مصیبت بشریت امروز است که جلوی علم دینی را در حاشیه هژمونی و اقتدار علم مدرن میگیرد.
▫️این رویکرد غالب مدیریتی به عنوان جدی ترین مانع در تقابل با رویکردی است که به دنبال علم دینی از متن حوزههای ما و از متن ذخایر فرهنگی، فلسفی و تاریخی ما برای احیای علم دینی و یا ایجاد علم دینی تلاش میکند.
📌همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در آموزش و پرورش
▫️متن تفصیلی در سایت استاد پارسانیا
💠@parsania_net
💠 زعامت جمهوری اسلامی
✴️ چرا باید جمهوری اسلامی ایران را محور امت اسلامی بدانیم؟
❇️ با آمدن اسلام، ایران نقش مهمی را در سطوح مختلف حوزه معرفت اسلامی و عقلانیت مربوط به آن ایفا کرد. شما جریان معرفتیای از جهان اسلام را نمیبینید که در ایران حضور فعال و زندهای نداشته باشد.
🌀لایههای مختلف عقلانیت در ایران حضور به هم میرساند و با یک جوشش خاصی لایه قبلی را به حاشیه میراند و خودش در کانون میماند. بنابراین طبیعی بود که اگر قرار است جهان اسلام یک خیزش مجددی داشته باشد، ایران، مستعدترین کانونی بود که مرکز این فعالیت و مقاومت باشد و درنهایت هم این حادثه رخ داد.
📖نشریه دیدهبان شماره 37
#استاد_پارسانیا
💠@parsania_net
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
#رونمایی
#دیدهبان_50
💥 رونمایی از جلد دومین شماره دیدهبان در سال جدید
💠 از خَلوَت تا جَلوَت؛ همراه با مسافر سوادکوه
🖇 همراه با آثاری از
🔺مهدی گلشنی
🔻حمید پارسانیا
🔺محسن الویری
🔻علیرضا شجاعیزند
🔺تقی آزادارمکی
🔻محمدجواد روح
➕مصاحبه اختصاصی با همسر مرحوم #عماد_افروغ
➕یادبود ارتحال استاد عبدالله فاطمینیا
#فروش_به_زودی
🆔 @didebane_andisheh
💢عبرت از ماجرای سند آموزش ۲۰۳۰
🌀گرچه این سند با موضعگیریهای مقام معظم رهبری، مراجع عظام، فضلای حوزوی و دانشگاهی و اجماع نظر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ملغی و از دستور کار خارج شد ولکن بازبینی آن میتواند برای ما درسهایی داشته باشد.
▫️اسناد بالادستی در حوزه علم و فرهنگ
✴️ ما سندهای موفقی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین کردیم. یکی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بود که بیش از ده سال در چند دولت در آن کار شد و فضلای حوزه نیز با نتیجهی کاری که قریب یک دهه شده بود همراهی داشتند.
❇️ سند دیگر نقشهی جامع علمی کشور بود که در ذیل این سند، سندهای دیگری شکل گرفت و بخشهایی از این سند که اجرا شد در مثل نانو و سلولهای بنیادین و مواردی دیگری که علوم استراتژیک هستند، موجب شد موفقیتها و رتبههایی را در سطح جهانی داشته باشیم.
⭕️ سند دیگر نقشهی مهندسی فرهنگی کشور بود. برخی از این سندها حدود پنجاه جلسهی شورایعالی انقلاب فرهنگی را بعد از کارهای مستمری که بخشهای مختلف انجام داده بودند به خود اختصاص داد. ما در قم برای نقشهی مهندسی کشور، دو نقشه و دو سند، به موازات کاری که دبیرخانه در تهران میکرد و کارهایی که سایر بخشها میکردند تدوین کردیم.
🔰 مشکلی که در این سندها داشتیم در ابلاغ، یا اجرا و یا نحوهی اجرای این اسناد بود. البته سندها به گونهای تنظیم میشد که اجرایی باشد.
🔸در سند نقشهی مهندسی فرهنگی کشور و شبیه آن در سندهای دیگر نیز بخشی از سند باز است به گونهای که بتواند و باید با مشارکت بخشهای درگیر تکمیل و نوشته شود. در این سندها نهایت تلاش شد تا اینکه اجرایی باشند و انعطاف داشته باشند اما ما در اجرا باز هم به دلیل نوع همکاری بخشهای اجرایی گرفتار مشکل بودیم و هستیم.
❌ خطای استراتژیک در پذیرش سند ۲۰۳۰
♻️ آن چیزی که در مورد سند ملی آموزش و پرورش اتفاق افتاد این بود که بهرغم این که سندهای موجود آنچنان که باید اجرایی نمیشد، یک سند دیگری (در ذیل سند ۲۰۳۰ توسعهی پایدار سازمان ملل و در ذیل بیانیهی اینچئون) با کارگروههای متعدد سیگانه با سرعت شکل گرفت تا چارچوب عمل برای حوزهی آموزش و پرورش را تدوین کند.
🔻پیشنهاد اول بنده این است که ما باید از ماجرای سند ملی آموزش ۲۰۳۰ درس بگیریم و ....البته این پیشنهاد مختص به قوهی مجریه نیست، قوهی قضائیه هم ظاهرا برخی از سندهایش را در ذیل این سند توسعهی پایدار سازمان ملل تنظیم میکند. چون سند توسعهی پایدار، هفده هدف اصلی دارد که یکی از هدفهایش، یعنی هدف چهارم، آموزش بود که یونسکو از طریق بیانیهی اینچئون آن را دنبال کرد. هدفهای دیگر از طریق دیگر نهادهای سازمان ملل دنبال میشود و سندهای مربوط به چارچوب عمل ما متأسفانه با همان خطای استراتژیک نوشته شده یا در حال نوشته شدن هست.
♦️پیشنهاد دوم، تعهدات بینالمللی که میسپاریم، گاهی تعهدات قانونی است مثل تعهدات مربوط به کنوانسیونهای سازمان ملل، این تعهدات باید با مجلس هماهنگ شود. برخی از آنها تعهدات اجرایی است که باید با دولت هماهنگ شود و در محدوده اختیارات قوهی مجریه میتواند باشد. اما برخی از تعهدات، تعهداتی از سنخ سیاستگذاری است.....
🔸پیشنهاد سوم دربارهی تحفظهایی است که در این سندها باید بدهیم....
🔶پیشنهاد چهارم بنده مربوط به روح هر یک از سندهای بینالمللی است که باید شناسایی شود.....
الف: حقوق بشر
ب: دموکراسی لیبرال یا لیبرال دموکراسی
ج: تحمل، مدارا، رواداری، تلورانس
د: مفهوم توسعه
🖌قرائت ما از این مفاهیم چیست؟ آیا ما میتوانیم بشر و حق را، و نسبت حق و بشر را به همان معنایی بگیریم که در فلسفهها و اندیشههای اومانیستی مدرن آمده است؟ آیا حق، برساختهای صرفا فرهنگی- تاریخی است و یا امری است که هویت آن با اراده و خواست آدمیان شکل میگیرد؟ و یا ذاتی است که بر انسان چهره مینماید؟
📌متن تفصیلی در سایت استاد پارسانیا
💠@parsania_net
#اطلاعیه
🎥 پخش زنده دروس استاد #پارسانیا
💢 با سلام و عرض تسلیت شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها به اطلاع شما مخاطبان گرامی میرسد؛ همزمان با شروع دروس حوزه علمیه قم، درس اسفار استاد پارسانیا هر روز رأس ساعت ۷ صبح از شنبه تا سه شنبه و درس شرح اصول کافی هر چهارشنبه به صورت زنده در ایتا به آدرس (@parsania_net) و از طریق «اسکای روم» برگزار میشود؛ مکان برگزاری حضوری دروس نیز متعاقبا در همین کانال اطلاع رسانی میشود.
🆔@parsania_net