eitaa logo
دیده‌بان اندیشه
966 دنبال‌کننده
671 عکس
109 ویدیو
58 فایل
🔹‌در جست و جوی خرد ناب🔹 دوماهنامه‌ی رصدی - تحلیلی ناظر به محتواهای اندیشه‌ای در فضای مجازی ارتباط با ادمین: @didebane_andisheh_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ نسخه‌های چاپی دیده‌بان 49 با تاخیر به دفتر مجله رسید. 📦 انشاالله فرآیند ارسال برای عزیزانی که در بازه زمانی فروش ویژه، ثبت سفارش کرده بودند، از همین امروز آغاز خواهد شد. 🛑 زین‌پس علاقه‌مندان به تهیه این شماره می‌توانند با مراجعه به مراکز فروش مطبوعات و یا ارتباط با ادمین کانال، نسخه چاپی را با هزینه آزاد(110 هزارتومان) دریافت نمایند. ⚠️ همچنین متقاضیان می‌توانند با ثبت اشتراک سالانه، نسخه‌های چاپی هشت شماره سال جاری را به همراه پست رایگان درب منزل تحویل بگیرند. 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 زعامت جمهوری اسلامی ✴️ چرا باید جمهوری اسلامی ایران را محور امت اسلامی بدانیم؟ 👤 حمید پارسانیا با آمدن اسلام، ایران نقش مهمی را در سطوح مختلف حوزه معرفت اسلامی و عقلانیت مربوط به آن ایفا کرد. شما جریان معرفتی‌ای از جهان اسلام را نمی‌بینید که در ایران حضور فعال و زنده‌ای نداشته باشد. لایه‌های مختلف عقلانیت در ایران حضور به هم می‌رساند و با یک جوشش خاصی لایه قبلی را به حاشیه می‌راند و خودش در کانون می‌ماند. بنابراین طبیعی بود که اگر قرار است جهان اسلام یک خیزش مجددی داشته باشد، ایران، مستعدترین کانونی بود که مرکز این فعالیت و مقاومت باشد و درنهایت هم این حادثه رخ داد. 👤 علی شکوهی یکی از دلایلی که مفهوم «جنگ تمدن‌ها» و به‌تبع آن مفهوم «گفت‌وگوی تمدن‌ها» را نادرست می‌دانم همین واقعیت است که معلوم نیست نماینده این تمدن‌های چندگانه در جهان کدام جریان یا دولت یا نهاد است. مثلاً آیا نماینده تمدن اسلامی را باید جمهوری اسلامی بدانیم یا عربستان یا مصر یا اندونزی؟ هیچ‌کدام از نحله‌های دینی موجود در کشورهای اسلامی هم نمی‌توانند نماینده تمدن اسلامی تلقی شوند و ازجمله تشیع انقلابی، اسلام سلفی، اسلام تکفیری و جهادی، داعش و طالبان، مدعیان اسلام رحمانی و دیگر گرایش‌ها را نمی‌توان نماینده تمدن اسلامی تلقی کرد. 📖نشریه دیده‌بان شماره 37 🆔 @didebane_andisheh
💥 رونمایی از جلد دومین شماره دیده‌بان در سال جدید 💠 از خَلوَت تا جَلوَت؛ همراه با مسافر سوادکوه 🖇 همراه با آثاری از 🔺مهدی گلشنی 🔻حمید پارسانیا 🔺محسن الویری 🔻علیرضا شجاعی‌زند 🔺تقی آزادارمکی 🔻محمدجواد روح ➕مصاحبه اختصاصی با همسر مرحوم ➕یادبود ارتحال استاد عبدالله فاطمی‌نیا 🆔 @didebane_andisheh
💠 سیاست‌گُریزان دینی ❇️ ‏جدایى دین از سیاست بدین معناست که حوزه و قلمرو هریک از دین و سیاست با یکدیگر متفاوت بوده و هیچ کدام از آنها نباید در امور مربوط به قلمرو دیگرى دخالت کند. این از قدیمی‌ترین نظریاتی است که توسط روشنفکران سکولار و دینی متأثر از اندیشه‌های غربی طرح‌شده و به بدنه روحانیت نیز سرایت کرده است. برخی از دلایل این رویکرد به این شرح است: 🆔 @didebane_andisheh
💠 سیاست‌گُریزان دینی 1️⃣دلایل فلسفی_کلامی ♦️ از نظر این جریان حکومت یعنی الزام، قانون، زندان، برخورد خشن، جریمه و غیره، امّا دین یک چیز لطیف است. دین یعنی حبّ، محبت قلبی و لااکراه فی الدین، امّا حکومت همه‌‏اش اکراه و الزام و قانون و خشونت و برخورد است و اساسا حکومت با دین قابل جمع نبوده حکومت دینی امری است پارادوکسیکال! در نقد این ادعا باید گفت «لا اکراه فی‌الدین» در مورد پذیرش اصل دین است. تکلیف پیامبران ابلاغ حق و باطل به مردم و برخورد با آنانی است که خلاف قوانین شریعت عمل می‏‌کنند؛ امّا دیگر آنها مسؤول این نیستند که مردم حتما در دل نیز ایمان بیاورند. البته اگر قوانین حکومتی و اجتماعی را نقض کنند، باید با آنها برخورد شود و در جای‏جای قرآن بر این امر تأکید شده و این فقط مخصوص حکومت‌های دینی نیست، در حکومت‌های لائیک نیز همین‏طور است. 2️⃣دلایل دینی ♦️ یکی از دلایل دینی مورد تمسک مخالفین اختلاط دین و سیاست، وجود روایات منهی از تشکیل حکومت در زمان غیبت معصوم است. بديهى است اين طايفه از اخبار هيچ‌گونه دلالتى بر نهى از اقامه حكومت اسلامى قبل از ظهور حضرت مهدى(عج) ندارد بلكه تنها پيام اين اخبار آن است كه منتظر فرصت‌ها باشيد؛ و قبل از رسيدن فرصت مناسب، دست به اين كار نزنيد؛ چرا كه تلفات و ضايعات فراوانى خواهيد داد و نتيجه‌اى نخواهيد گرفت. 3️⃣دلایل تاریخی و اجتماعی ♦️ یکی از استدلال‌های مورد تمسک قائلین به این جریان، حتمی‌بودن به‌ابتذال کشیده‌شدن مومنین در بطن سیاست است. به نظر ایشان از آنجایی که سیاست عرصه دروغگویی، نیرنگ و فساد است، ورود دین‌داران به این عرصه نتیجه‌ای جز به‌ابتذال کشیده‌شدن خود آنها ندارد. اگر منظور ایشان از سیاست همان سیاست مدرنی است که بر مبنای انسان‌شناختی هابزی استوار است و فقط با نیرنگ و حیله می‌توان آن را اداره کرد، این حرف درست است؛ اما در مدل سیاست‌ورزی اسلامی و دین، حاکم به دنبال سعادت شهروندان است و شهروندان نیز از این بابت به او عشق می‌ورزند و همکاری می‌کنند. ثانیا حتی برفرض قبول این مسأله که عرصه سیاست عرصه سالمی نیست، شاید این نتیجه گرفته شود که این فساد بخاطر عدم حضور مومنین در آن عرصه بوده و لذا فقها باید به آن ورود کرده و این عرصه را نیز به سمت هدایت بشر سوق دهند. 📖نشریه دیده‌بان شماره 35 🆔 @didebane_andisheh
❇️ به لطف خدا نسخه‌های چاپی دیده‌بان 49 برای تمام خریداران در طی دو روز ارسال شد. 🌹 با تشکر از تمام عزیزانی که با حمایت خود، تیم تولید نشریه را در راستای ترویج موضوعات اندیشه‌ای، یاری می‌کنند. ⚠️ فرآیند فروش شماره بعدی نشریه با موضوع «بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ» به زودی آغاز خواهد شد. 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 پیاده‌روی یا کارناوال اربعین ✴️ پیاده‌روی اربعین چه تفاوتی با کارناوال‌های بین‌المللی دارد؟ 👤 احمد نادری «کارناوال‌ها همیشه ضد نظم هستند؛ درحالی‌که ما در اربعین می‌بینیم که این پدیده عین نظم است؛ یعنی هیچ هنجاری شکسته نمی‌شود، هیچ قانونی زیر پا گذاشته نمی‌شود و دسته‌ها به‌صورت منظم به سمت یک هدف مشخص می‌روند. لذا فرق اساسی پیاده‌روی اربعین با کارناوال‌ها مفهوم نظم و ضدیت با نظم در بعد غربی و منظم بودن در بعد شرقی است.» 👤 علیرضا شجاعی‌زند «برخلاف کارناوال که «تماشا» در آن حرف اول را می‌زند؛ در اینجا همه بازیگرند و مشارکت‌کننده. به‌علاوه اینجا همه‌چیز بر محور یک شخصیت متعالی و یک واقعه معنادار می‌چرخد و واجد پیام‌های روشنی برای زندگی است و از همین‌رو هم بسیار جدی است. در آنجا اما هنرنمایی و سرگرمی بیش از پیام، برجستگی یافته و سمت‌وسوی اغوا و سرخوشی و خودفراموشی پیدا کرده است.» 👤سید حسین شرف‌الدین «باختین، فلسفه راه‌اندازی کارناوال در غرب را طغیان آگاهانه و کنترل‌شده عموم برای اعلان مخالفت عملی و نقض آشکار (و البته موقت) قوانین و رسومات حاکم بر زندگی روزمره می‌داند که افراد را شدیداً به بند اسارت کشیده است. این نوع هنجارشکنی ماهیت تفریحی و تفننی دارد و یک‌جور پوزخند‌زدن به بروکراسی غالب و گریز از قفس آهنین وبری است؛ در حالی که پدیده اربعین تمرین بندگی و فرار از بی‌عاری است.» 📖نشریه دیده‌بان شماره 42 🆔 @Didebane_Andisheh
❇️ دسته‌بندی جریانات و معرفی صاحب‌نظران در موضوع «کارآمدی فقه» با حضور اساتید حوزه علمیه قم 👥 حجج اسلام آقایان سلمان رئوفی، مجید مبینی و علی اسفندیار ♦️ در این شماره از دیده‌بان به بررسی نظرات مختلف در باب شرایط و موانع کارآمدی فقه خواهیم پرداخت. ⚠️ مهلت ارسال یادداشت برای این شماره به پایان رسیده و فرآیند اخذ مصاحبه‌های آن به زودی آغاز خواهد شد. 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 داوری در ترازوی داوری ❇️ به جرات می‌توان مهمترین رویداد اندیشه‌ای خردادماه سال جاری را برگزاری کنفرانس دو روزه در باب بررسی افکار و آراء دکتر به مناسبت نودمین سالروز تولد ایشان در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دانست که با حضور پنجاه محقق و نویسنده و متفکر از نقاط مختلف ایران و دو کشور قزاقستان و آمریکا برگزار شد. ✴️ علیرغم عدم دسترسی کامل به فایل‌های صوتی این کنفرانس، در شماره جدید نشریه دیده‌بان اندیشه، گزارشی از مهمترین محورهای طرح‌شده در این رویداد مهم، تقدیم می‌گردد. 🌹 منتظر ما باشید... 🆔 @Didebane_Andisheh
📣 تمدید مهلت فروش ویژه شماره ۵۰ نشریه دیده‌بان اندیشه با موضوع «بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ» ❇️ از خَلوت تا جَلوت؛ همراه با مسافر سوادکوه ➕ به ضمیمه گزارش کنفرانس «داوری در ترازوی داوری» 📚 نسخه چاپی: ۸۶ هزارتومان 💻 نسخه الکترونیکی: ۲۰ هزارتومان ⚠️ فرهیختگان و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه نسخه‌های چاپی یا الکترونیکی این شماره، درخواست خود را به آیدی @m110614 در ایتا و تلگرام ارسال نمایند. 🔺زمان فروش ویژه، تا پایان هفته جاری می‌باشد. 🔻ارسال در زمان فوق‌الذکر رایگان می‌باشد. 🆔 @Didebane_Andisheh