eitaa logo
دیده‌بان اندیشه
971 دنبال‌کننده
671 عکس
109 ویدیو
58 فایل
🔹‌در جست و جوی خرد ناب🔹 دوماهنامه‌ی رصدی - تحلیلی ناظر به محتواهای اندیشه‌ای در فضای مجازی ارتباط با ادمین: @didebane_andisheh_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 رابطه مردم و حاکمیت در ایران ✴️حسن محدثی؛ اعتماد برباد رفته «تحولات اخیر نشان می‌دهد که امروزه بخش قابل توجهی از مردم ما دیگر به نقش سیاسی دین باور ندارند و ادعاهای تمامیت‌خواهانه‌ای که بخواهد همه‌ ابعاد جامعه را هدایت و کنترل و راهنمایی کند، دیگر قبول ندارد. از جایگاه یک گروه مرجع به شدت افت کردند و دیگر در این جایگاه نیستند و کارگزاران هنری اعتبار خیلی بیشتری از آنان پیدا کرده‌اند و به این ترتیب در جامعه عوض شده است.» ✳️ سجاد ایزدهی؛ تفکیک دولت و حاکمیت «فرض نظام اسلامی بر بنیاد است و مردم‌بنیادی در قانون اساسی و ادبیات رهبری وجود دارد؛ اما طرف دیگر قضیه بحث کارآمدی است که حکومت‌ها چه امکانات و توانمندی داشتند و متناسب با آن چه رفتاری انجام دادند. همواره در داخل کشور اقبال مردمی فراگیری نسبت به حاکمیت وجود داشته اما به دلیل روی‌کارآمدن دولت‌های سودجو و به دنبال آن افزایش ، مسئولین از بدنه مردم فاصله گرفتند؛ بااین‌حال مردم همچنان بین حاکمیت و رفتار دولت‌ها تفاوت می‌گذارند و در عین نارضایتی نسبت به وضع موجود، به حاکمیت و فرایند آن معتقدند. 📖نشریه دیده‌بان شماره 43 🆔 @Didebane_Andisheh
💥 خدایا تو شکارچی لحظه‌ها هستی؛ باشد که در زندگی ما نیز لحظاتی برای شکار وجود داشته باشد... 🌹 مرحوم عماد افروغ 🆔 @Didebane_Andisheh
دیده‌بان اندیشه
💥 فراخوان یادداشت رسانه‌ای ❇️ پنجاه و یکمین شماره نشریه «دیده‌بان اندیشه» 💢 با موضوع بررسی شرائط و
✅ به اطلاع نویسندگان محترم می‌رساند که به دلیل استقبال بسیار خوب متقاضیان از نگارش یادداشت برای شماره 51 نشریه دیده‌بان اندیشه با موضوع بررسی شرائط و موانع «فقه کارآمد»، فرصت ارسال آثار تا دو روز دیگر گردید. 🌐 لینک ارسال آثار: @m110614 🆔 @Didebane_andisheh
✅ بازخوانی نهایی پنجاهمین شماره از نشریه دیده‌بان اندیشه با حضور اعضای شورای سیاست‌گذاری ✴️ دومین شماره از دیده‌بان در سال جاری، با موضوع «بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ» به زودی رونمایی خواهد شد. 🌹
💠 در طریق چپ؛ اشتراکات حنفی و شریعتی ❇️ اندیشه‌های حسن حنفی بیشترین قرابت را به نظریات علی شریعتی در ایران دارد؛ برخی از اشتراکات نظری این دو را در ادامه خواهید خواند.👇 📖نشریه دیده‌بان شماره 33 🆔 @Didebane_Andisheh
دیده‌بان اندیشه
💠 در طریق چپ؛ اشتراکات حنفی و شریعتی ❇️ اندیشه‌های حسن حنفی بیشترین قرابت را به نظریات علی شریعتی د
💠 در طریق چپ؛ اشتراکات حنفی و شریعتی(قسمت اول) ❇️ اندیشه‌های حسن حنفی بیشترین قرابت را به نظریات علی شریعتی در ایران دارد؛ برخی از اشتراکات نظری این دو عبارتند از: 1️⃣ نقد سنت و غرب حسن حنفی جریان را جریانی می‌داند که به تعبیر او، نه اندیشه اسلامی تقلیدی گذشته را قبول دارد و نه پیرو مذاهب فکری غرب است؛ لذا در جبهه بیرون با افکار بیگانه مقابله می‌کند و در درون، مایه وحدت ملی همه جریان‌ها با همه افکار است. علی شریعتی نیز نسبت به تمدن غرب انتقادات جدی دارد و بسیاری از مفاهیم دینی را با مبانی هرمنوتیک فلسفی، بازخوانی می‌کند. شریعتی برای ایستادگی در برابر غرب استعمارگر، به دنبال کشف و بازیافت نظم اعتقادی و ایمانی است که باعث فرهنگ‌سازی و خودآگاهی افراد جامعه می‌شود و آن را به حرکت در می‌آورد. وی معتقد است هر ملتی باید هویت و شخصیت فرهنگی و تاریخی خودش را پاس دارد تا بتواند بر اساس آن، به حیات خود سامان دهد. 2️⃣ نسبی‌گرایی از نظر حنفی میراث اسلامی مجموعه‌ای از قرائت‌های مختلف و احتمالات گوناگونی را در برمی‌گیرد که هیچ مقیاسی برای تشخیص نظری صواب و خطا در آن وجود ندارد و باید به دنبال ملاک‌های عملی نظیر فایده‌مندی رفت؛ اما ملاک عملی هم از نظر او نمی‌تواند صحت و سقم رویکردهای مختلف تراث را اثبات کند. دکتر شریعتی اسلام را یک مکتب ایده‌آلیسمی معرفی می‌کند و در تعریف ایده‌آلیسم می‌گوید: ایده‌آلیسم، برخلاق رئالیسم، معقد است که عالم «رئال» واقعیت حقیقی ندارد و این ذهن ما است که عالم خارج را می‌پندارد و اصل است نه یعنی واقعیت خارجی بی ذهن ما وجود ندارد و اگر ذهن ما نباشد، آن هم اصلاً نیست. 3️⃣ پلورالیسم به اعتقاد حسن حنفی همه فرق اسلامی بر اساس شرایط مختلف فرهنگی پدید آمده‌اند و هر یک بازتابی از آن شرایط هستند؛ لذا ادعا می‌کند: برخلاف توهم برخی، میراث اسلامی نمایش‌دهنده عنصر ثبات در برابر واقعیت اجتماعی متغیر نیست؛ بلکه کثرت فرقه‌های اسلامی و مذاهب کلامی تغییر و ثبات هر دو را نشان می‌دهد. او حتی دو مقوله ایمان و الحاد را فقط مفاهیمی نظری می‌داند که از واقعیتی عینی حکایت نمی‌کند؛ زیرا آنچه را برخی الحاد می‌دانند چه بسا عین ایمان باشد و برعکس، آنچه را ایمان تعبیر می‌کنند عین الحاد باشد. نویسنده کتاب شریعتی‌شناسی در مقدمه این کتاب می‌گوید: ما باید صورتی جدی و وجودی و تکثر را بپذیریم و تمرین کنیم. هم اکنون افراد بسیاری شعار تکثر سر می‌دهند اما در عمل به هیچ وجه پذیرای تکثر و تسامح نیستند و هیچ اختلافی را تحمل نمی‌کنند. ما باید در درون خود این حالت را تمرین کنیم. باورداشتن به این سخن که برای رسیدن به «هدف» همه نباید حتماً از همان راهی که ما می‌رویم، بروند، مشکل است. 🆔 @Didebane_Andisheh
دیده‌بان اندیشه
💠 در طریق چپ؛ اشتراکات حنفی و شریعتی ❇️ اندیشه‌های حسن حنفی بیشترین قرابت را به نظریات علی شریعتی د
💠 در طریق چپ؛ اشتراکات حنفی و شریعتی(قسمت دوم) 4️⃣ بازخوانی مفاهیم دینی حسن حنفی معتقد است برای اولین بار بعد از ابن رشد در فلسفه، معتزله در اصول دنی، شاطبی در اصول فقه، ابن خلدون در تاریخ و ابن تیمیه در فقه، به بازسازی ساخت اندیشه دینی پرداخته‌ایم و این کار با دوری‌جستن از اشاعره که تفکر رسمی در مصر و آمیخته با تصوف است، آغاز کرده‌ایم و به معتزله نزدیک شده‌ایم. وی هدف خود را بازگشت به و بازسازی آن مطابق با آزادی، دموکراسی و عدالت اجتماعی می‌داند. علی شریعتی نیز با تقریرهای جدید از داستان کربلا و همچنین مفهوم امامت و دیگر مفاهیم دینی، سعی در بازخوانی مفاهیم دینی است. اساساً وقتی نگاه و به دین وجود داشته باشد، بازخوانی مفاهیم دینی یک اصل ضروری به حساب می‌آید. زمانی می‌توان به درستی مفاهیم دینی را عینیت بخشید که از آن حالت کلی و تاریخی بیرون آورد تا در کف جامعه بروز و ظهور خود را نشان دهد. 5️⃣ فرد گرایی دکتر شریعتی همه چیز را برای انسان می‌خواهد. شریعتی نه به اصالت انسان بلکه به اصل‌بودن انسان و توجه به او قائل بود. شریعتی خود را اومانیسم می‌داند اما نه اومانیسمی که پایه تمدن غرب است بلکه ؛ یعنی برای اینکه انسان منحرف نشود نیاز به دین دارد. حسن حنفی نیز در واقع به جهت روش پدیدارشناختی که دارد، واقعیت خارجی را نفی کرده و متأثر از اومانیسم است؛ در نگاه او انسان است و احساس او، انسان است و نگاه او، خدا به تعبیر ایشان، آب است برای تشنه، غذا است برای گرسنه، آن حالی است که به تو دست می‌دهد. حالا آن حال را یک وقتی از خدا می‌خواهی یک وقتی از نان می‌خواهی، نان و خدا در اینجا به یک معنا است. 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 رابطه بیعت با انتخابات ✳️ شباهت: لزوم وفاداری «بیعت»، به حاکم اسلامی، مشروعیّت نمی‌بخشد، بلکه جنبه مقبولیّت و کارآمدی داشته و اعلام وفاداری به کسی است که از جانب خداوند، مستقیم یا غیر مستقیم، به این مـنصب بـرگزیده شده است. در نظر برخی «رأی دادن» در جوامع امـروزی، شکل دیـگری از «بیعت» در گذشته است و می‌تواند هم به منزله «اعلام وفاداری» به کسی باشد که از سوی خـداوند، به طور مـستقیم یـا غیرمستقیم، به مقامی منصوب گشته و به اصطلاح امروزی، جنبه کارآمدی داشته باشد و هم می‌تواند به مثابه «نصب فـردی بـه حاکمیّت» بوده و بـه اصطلاح امروزی، جنبه مشروعیّت‌بخشی داشته باشد و بستگی به مبانی آن نظام سیاسی دارد که رأی و انـتخاب در آن پیش‌بینی شده است. ✴️ تفاوت: اجرای احکام الهی تفاوت اساسی میان «بیعت» در نظام اسلامی و «انتخاب» در نظام‌های دموکراتیک، این است که شخص منتخب، موظّف است تا خواسته‌ها و تمایلات مردم را جامه عمل بپوشاند و مردم نیز تا وقتی از او حمایت می‌کنند که به ایـن امـر ملتزم باشد؛ درحالی که در یک نظام اسلامی، همه، پیرو قوانین شریعت‌اند و حاکم واجد شرایط رهبری، موظّف است تا در صورت فراهم‌شدن زمینه اجرای قوانین الهی، برای تحقّق آنها اقدام کند و نیاز به توضیح ندارد که اجرای احکام الهی، در ایـن بـینش، تأمین مصالح واقعی مردم را به دنبال دارد؛ هرچند، مردم آن را ندانند. شاید به همین جهت است که بیعت مردم با رسول خدا(ص)، بیعت با خداوند خوانده شـده است. 📖نشریه دیده‌بان شماره 27 🆔 @Didebane_Andisheh
5.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ ویژه‌نامه بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ 🚨 مراحل نهایی آماده‌سازی شماره 50 دیده‌بان با حضور مدیران و طراحان نشریه ⚠️ فروش نسخه‌های چاپی و الکترونیکی این شماره به زودی آغاز خواهد شد. 🆔 @Didebane_Andisheh
✴️دین‌شناسی ❇️ مرحوم آیت‌الله مصباح می‌فرمایند: «دین مجموعه‌ای از باورها، ارزش‌ها و احکام عملی است که راه رسیدن به سعادت ابدی را به انسان نشان می‌دهند». از دیدگاه ایشان اگر به منبع این باورها و ارزش‌ها و احکام عملی توجه داشته باشیم، باید بگوییم محتوای عقل، کتاب و سنت در ارتباط با آنچه انسان را می‌تواند به سمت کمال و سعادت جهت دهد، «دین» نام دارد. 📖نشریه دیده‌بان شماره 35 🆔 @didebane_andisheh
💠 جنگل ماشینی ❇️ وقتی قرار باشد جهان خالی از روح و معنا تفسیر گردد و انسان در تصرف آن، مطلق‌العنان تصور شود، لاجرم باید نظم آن نیز نظمی باشد مبتنی بر همین جهان مکانیکی؛ نظمی که در ارتش‌های مدرن متداول است، مثال خوبی از این امر است. انسان‌هایی که برای یک هدف محسوس بشری، باید مبدل به شکل خاصی بشوند. نظم ارتش‌ها، نظمی جبری مبتنی بر نفی انسان‌بودن یا به عبارت دقیق‌تر انسانیت مکانیکی است. ✴️ جهان مکانیکی و انسان مکانیکی، لازم و ملزوم یکدیگرند و این موهبت عصر جدید، انضباطی مکانیکی را به ارمغان می آورد که با دقت در نظام ارتش‌ها به‌خوبی می‌توان آن را مشاهده کرد. نظم نیهیلیستی، نظمی اصیل نیست بلکه نظمی است برای حفظ فکر و فرهنگ موجود و مقاومت‌کردن در برابر تغییرات. ♦️ مشروح این یادداشت در باب نهیلیسم در مدل توسعه مدرن را در شماره چهل و نهم ملاحظه کنید. 🆔 @Didebane_Andisheh
10.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ بشرانگاری خودبنیاد 🎞 دکتر شهریار زرشناس 🆔 @didebane_andisheh