31.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 أشراط الساعه؛
🔰پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمودند: «اگر از عمر دنیا یک روز باقی مانده باشد، خداوند آنروز را طولانی میکند تا مردی از فرزندان مرا مبعوث کند که اسم او مانند اسم من است و زمین را پر از عدل و قسط میکند، همانگونه که پر از ظلم شده بود».
(فتال نیشابوری، محمد بن احمد، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، ج 2، ص 261، قم، رضی، چاپ اول، 1375ش)
🆔@parsania_net
حمید پارسانیا
🆔@parsania_net
💠 مدرنیته در ایران
🔸تكنولوژي ظاهر غرب است و باطن غرب، انديشههاي عميقتر، فلسفهي انسانشناسي و هستيشناسي اوست؛ يعني هنوز هم كه صد سال از مشروطه ميگذرد، باطن غرب از نظر كاوشگران اجتماعي و فرهنگي ما دور است و مورد توجه قرار نميگيرد، پس مدرنيته در ايران، درست عكس جرياني است كه در غرب اتفاق افتاده؛ يعني ابتدا لايههاي عميقش ظهور نميكند؛ بلكه لايههاي ظاهريش وارد ميشود و ناخودآگاه در يك حالت خواب آلودگي ماست كه به فضاهاي معرفتي و علميمان نفوذ ميكند، دانشگاههاي اوليهي ايران همچون دارالفنون را ببينيد؛ نگاه ايرانيان به علوم غربي، يك نگاه فنآورانه است؛ حتي اخيراً هم كه نظام علميمان قصد تحرك دارد، احساس ميكند كه مثلاً بايد بحث فنآوري در عنوان آموزش عالي بيايد؛ يعني نگاهش بيشتر به همين بُعد مسأله متمركز است.
🔸به هرحال غرب از چنين زاويهاي به ايران آمد. اگر بخواهيم روشن كنيم كه كدام قسمت از علوم غربي در نظام علمي جديد ما ـ كه با مرجعيت دانش غربي شكل گرفت ـ وارد شده، بايد به اين نكته توجه كنيم كه ريشههاي فلسفي غربي در ميان همان بخشهايي كه مدرنيته را ميخواهد، به صورت عميق نيامده است؛ اكنون ـ به نظر من ـ فعالترين بخش از نظام دانشگاهي ما كه انديشهي فلسفي را توزيع ميكند، دانش سياسي موجود است؛ يعني از افق، انديشهها و روشهاي سياسي عمدتاً شروع ميكنند و در واقع صحنهگردان مسايل فلسفي غرب، كساني هستند كه همينها را در فضاي مطبوعات ما مطرح ميكنند...
🔸هنگامي كه مدرنيته به ايران ميآيد، از ابتدا با دينستيزيِ آشكار شروع ميشود. منورالفكران در ابتدا ميكوشيدند مسيري را بروند كه در غرب طي شده؛ مثلاً ملكم خان نوشتن تاريخ اسلام را شروع كرد يا آخوندزاده به ملكمخان ميگويد كه ميخواهد مثل او، صريح و كفرآميز سخن نگويد؛ اما نتوانستند چنين كنند و رابطهي دين و مدرنيته به سرعت خونين شد.
🔸تحقق نيافتن اين مسأله، به ايران اختصاص دارد و در ديگر كشورهاي عربي اينگونه نيست؛ حضور تفكر معنوي، فلسفي و غناي مسايل اعتقادي تشيع، نقش عمدهاي داشت كه نخبگان فرهنگي ما به سوي نوعي سازش ظاهري بين مدرنيته و اسلام نيامدند، ما در ايران «الميزان» را داريم و اهل سنت «المنار» را؛ مقايسهي بين اين دو كافي است كه نشان دهد چرا تفكر مذهبي در اينجا نتوانست سازش ظاهري را با مدرنيته ايجاد كند؛ اما در ديگر كشورهاي اسلامي تا حدودي موفق بود.
🆔@parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حمید پارسانیا
🆔@parsania_net
💠از عقل قدسی تا عقل ابزاری
✍️ استاد پارسانیا
🔸در قرآن کریم کمتر واژهای به اندازه عقل و علم آمده است؛ این دو واژه در تعابیر قرآنی با حفظ هویت جهانشناختی، همه مراتب علم و عقل را فرا میگیرد و به عقل و علم ابزاری و تجربی محدود و مقید نمیشود.
🔸برترین مرتبه عقل، عقل قدسی است که در پرتو اشراق و افاضه مستقیم الهی، از روحالقدس بهره برده و وحی و کلام خداوند را به بشر عرضه میکند، و مراتب بعدی آن، عقل مفهومی در دو بعد نظری و عملی است که به تأمل در آغاز و انجام انسان و وظایف و تعهدات او میپردازد.
🔸عقل قدسی و عقل مفهومی، دو حجت و دو پیامآور الهی هستند و یکدیگر را تأیید میکنند.
🔸عقل مفهومی، انسان را به سوی حقایق و معارف برتر راه میبرد و عقل قدسی در مراتب نخستین عقل مفهومی، آدمیان را بارور کرده و در نهایت، افقهای برتر را بر روی او میگشاید.
مدرنیته با انکار مرجعیت وحی و عقل قدسی آغاز میشود و این انکار ظاهرا ریشه در کمتوجهی یا بیمهری پیشین کلیسا به عقل مفهومی دارد.
🔸بیتوجهی کلیسا به عقل مفهومی، زمینه تقابل بین این دو رتبه از عقلانیت را پدید آورد و تا هنگامی که کلیسا در موضع اقتدار بود، این تقابل را به نفع آنچه ایمان مینامید، خاتمه میبخشید.
🔸اما در دنیای مدرن، کفه تقابل به نفع طرف مقابل یعنی عقل مفهومی تغییر کرد و عقل مفهومی با پشت کردن به عقل شهودی و قدسی، ریشههای وجودی خود را قطع کرده و به سرعت خشکاند.
🔸عقلانیت ابزاری و عرفی که خالی از مرجعیت عقل و وحی است، یعنی عرف سکولار، دو لاشه برجای مانده مدرنیته است و این لاشه بیجان را نور عقل است که دیگر بار، حیات و زندگی میبخشد.
🆔@parsania_net
🔰 کانال استاد #حمید_پارسانیا
🔸 تحلیل جریانهای فکری معاصر
🔸 پانزده مسأله درباره آموزش #فلسفه
🔸بررسی تاریخ فعال و زنده حکمت اسلامی
🔸 رصدکردن بنیانهای فلسفی متون آموزشی
🔸تحولات حوزههای معرفتی
🔸بررسی نقاط قوت فلسفه اسلامی و فلسفههای مدرن
🔸پخش #زنده دروس استاد
🔻🔻با عضویت در
@parsania_net
حمید پارسانیا
🔰 کانال استاد #حمید_پارسانیا 🔸 تحلیل جریانهای فکری معاصر 🔸 پانزده مسأله درباره آموزش #فلسفه 🔸بررسی
#اطلاعیه
ضمن عرض سلام و ادب به اطلاع شاگردان استاد پارسانیا و علاقمندان مباحث ایشان میرسد که علاوه بر کانال ایتا، انشاءالله دروس اسفار و اصول کافی از طریق روبیکا به آدرس parsania_net نیز پخش میشود، لذا برای دسترسی به دروس استاد، روبیکا را نصب کرده و به آدرس مذکور مراجعه فرمائید. التماس دعا
#معرفی_کتاب حدیث پیمانه
#استاد_حمید_پارسانیا
🌐 انقلاب اسلامی ایران با توجه به ایجاد دگرگونی بنیادی در ابعاد مختلف جامعه و نیز ویژگی ممتازی که نسبت به سایر انقلاب های بزرگ دنیا دارد، از جنبه های مختلف قابل بررسی است که یکی از آنها شناخت جریان ها و نیروهای اجتماعی و سیاسی، اعم از نیروهای مذهبی، روشنفکران، سازمان ها، احزاب و گروه های مختلفی است که در تحولات انقلاب شرکت داشته اند.
✅ #استاد_حمید_پارسانیا در کتاب حدیث پیمانه علاوه بر توجه به جریانهای صدر اسلام و نیز اصول اعتقادی و حرکت سیاسی تشیع، ویژگی های نیروهای اجتماعی و سیاسی ایران در دوره های مختلف تاریخ معاصر، صفویه، قاجاریه، پهلوی اول و دوم و نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی را به تفصیل بررسی کرده است.
💯 مطالعه این کتاب به شناختی دقیق از جریانها، احزاب و گروههای قبل و بعد از انقلاب اسلامی منجر می شود. مذهب و عصبیت، غرب و غربزدگی، منورالفکری و استبداد استعماری، روشنفکری در جابجایی قدرت، سنت و تجددطلبی دینی، نیروهای اجتماعی و انقلاب اسلامی ایران از فصلهای این کتاب هستند.
✳️ حرکت سیاسی تشیع، واقعیت اجتماعی تشیع از صفویه تا قاجاریه، جریان شناسی ماسونی ها، نیروهای اجتماعی و مذهبی ایران، ویژگی روشنفکری در ایران، انقلاب اسلامی و استکبار جهانی، انقلاب اسبامی و نیروی روشنفکری و انقلاب اسلامی و نیروهای مذهبی و… از جمله موضوعاتی هستند که نویسنده کتاب به تحلیل و تبیین آنها پرداخته است.
📔 کتاب #حدیث_پیمانه از سوی نشر معارف در ۴۰۸ صفحه منتشر شده است.
💠 به کانال "دانش اجتماعی مسلمین" بپیوندید
🆔 @DaneshMoslemin
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حمید پارسانیا
درس اسفار؛ جلد ۶؛ صفحه ۳۴۵
🎥 درس در روبیکا هم در حال برگزاری است
#اطلاعیه
ضمن عرض سلام و ادب به اطلاع شاگردان استاد پارسانیا میرسد که انشاءالله دروس اسفار و اصول کافی از طریق روبیکا به آدرس https://rubika.ir/parsania_net پخش میشود و کانال ایتا به عنوان پایگاه اصلی صوت و مقالات استاد در حال فعالیت است، لذا برای دسترسی به پخش زنده دروس استاد، روبیکا را نصب بفرمائید. سپاسگزارم🌺🌺
حمید پارسانیا
اسفارج۶ _ص۳۴۵ مورخ ۲۲ _ آبان۱۴۰۱.mp3
14.69M
🎙درس اسفار _ ج ۶ _استاد پارسانیا _ ۲۲ آبان ۱۴۰۱
#اسفار_ ۲۲ آبان ۱۴۰۱
💠 @parsania_net
حمید پارسانیا
💠 @parsania_net
💠 نقش علامه طباطبایی در امتدادبخشی فرهنگی اجتماعی به فلسفه اسلامی
🔸بحث تأثير فلسفه در فرهنگ و زندگي انساني، که اساساً هيچ زندگي و فرهنگي بدون پيشينه انديشه فلسفي ممکن نيست؛ انديشه فلسفي به معناي عام که ممکن است از روشهاي مختلف به دست آيد، ممکن است مظنونه و مموّهه و يا برهاني باشد، ولي بالاخره در هر زندگي قطعاً فلسفهاي خواهد داشت. اگر هم ابتدائاً فضاي زندگي شکل بگيرد در تداوم خود فلسفهاي ميسازد چون بدون فلسفه نميتواند ادامه دهد.
🔸در فضاي سنّتي ما وقتي فلسفه به معناي فلسفه اولي را امّ العلوم تلقّي ميکنيم، اساساً يک معناي آن اين است که فلسفه در ذات خودش مسأله امتدادبخشي در همه علوم و ساحتها را دارد.
🔸تعامل بين فلسفه و دانشها تعاملي است قبل از دانش، در دانش و پس از دانش و فلسفه ميتواند هر يک از اين انواع تعامل را داشته باشد.
❇️ مباحث فرهنگي و اجتماعي داراي سه لايه است:
✅۱. لايه عينيّت اجتماعي
✅۲. لايه پرسشهاي مربوط به علوم انساني و دانشها
✅۳. لايه عميق که پرسشهاي بنيادين فلسفي است و يک فرهنگ از هر سه ساحت استفاده ميکند.
🔸فلسفه پژوهان، کساني که با فلسفه سروکار دارند، متعلّمين، معلّمين و اساتيدي که در حوزه فلسفه هستند براي اينکه آن پرسشهايي را که در ساحت بنيادين مطرح است پاسخ دهند و بعد وارد امتدادها شوند، ابتدا بايد تحقّق خود فلسفه و تعليم و تعلّم فلسفه جدي گرفته شود، بنيادها بايد محکم پيريزي شود زيرا به راحتي با يک انديشه سطحي فلسفي نميتوان وارد حوزه امتدادها شد.
🔸درگيرشدن علامه با فلسفههاي رقيب نشان ميدهد که اين دو کار به معناي بسيار جدي مدّنظر ايشان بوده است و بعد از آن وارد حوزه امتدادها شدهاند.
🔸از جمله اموري که فلسفهپژوهان و کساني که با فلسفه سروکار دارند که بايد جدي بگيرند و يک مقدار در دوران ما مغفول واقع شد و ما آسيب ديديم مباحث نفس و حکمت عملي است.
🔸موضوعاتي که يک فيلسوف ميتواند در آن بيانديشد تا مسأله امتدادها جدي گرفته شود، بايد شناسايي و به فضاي فلسفي عرضه شود و فيلسوف ناظر به آنها بحث کند.
📌متن تفصیلی در سایت استاد پارسانیا
🆔 @parsania_net
نگاهی به افق معرفتی علامه طباطبایی.pdf
115.1K
🔰 نگاهی به افق معرفتی علامه طباطبایی
💠 انسان یک موجود تاریخی در سنت گذشته نیست بلکه در یک افقی قرار دارد که خلافت الهی است. افق معرفتی علامه، چنین معرفتی است و به نظر میرسد این رویکرد میتواند مشکل معرفت را در قدم نخست و فهم «دیگری» را در گام دوم حل کند.
💠 امروزه به «من» و «دیگری» در حوزه علومانسانی و اجتماعی بهعنوان یک مسأله نگریسته میشود و علامه طباطبایی از جمله متفکرانی است که در دو بعد «وجودشناختی» و «معرفتشناختی» به این مسأله پرداخته است، ایشان مسیری که در «برهان صدیقین» پیش میگیرند، ارتباط میانفرهنگی یا به تعبیری «دیگری» را به تأمل میگذارند.
📌سایت استاد پارسانیا
🆔 @parsania_net
💠به همت مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی با همکاری دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام) برگزار می شود:
🔰نشست تخصصی نگرشی نوین به فلسفه فرهنگ
🔸با محوریت کتاب چیستی و نحوه وجود فرهنگ اثر استاد یزدان پناه
📆زمان:
🗓پنج شنبه مورخ 26 آبان ماه
🕒ساعت 15
📌مکان:
دانشگاه باقرالعلوم ع، سالن اجتماعات امام حسین (علیه السلام)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
@rahbariefarhang
🆔 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسفارج۶ استاد پارسانیا ۲۳ آبان۱۴۰۱ .mp3
13.08M
🎙درس اسفار _ ج ۶ _استاد پارسانیا _ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
#اسفار_ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
💠 @parsania_net
May 11
برابری جنسیتی یا عدالت جنسیتی
در نظریه جهان های سه گانه استاد پارسانیا، جهان اول، جهان حقیقت است که انسان در نسبت با نفس الامر امور قرار دارد و جهان دوم و سوم، رقیقت و بسط معنایی - مفهومی - عملی آن حقیقت است که در جهان اول است. جهان دوم و سوم تجلی گاه آن جهان اول است، رقیقت آن جهان اول است. لذا مدام در بین این سه جهان در حرکتیم تا بتوانیم لوازم و دلالتهای آن حقیقت را در رقیقت دنبال کنیم. سیاستگذاری هم تعویقی است که در این حرکت مداوم اتفاق می افتد؛ یعنی تعویقی است که در جهان دوم و سوم رخ می دهد برای تجلی دقیق تر آن حقیقت. این تعویق برای عمل سیاستمدار است برای این تجلی. انقلاب فرانسه نحوه ای از نسبت را در جهان اول رقم زده است و انقلاب اسلامی نیز نحوه ای دیگر. این حرکت از جهان اول به جهان دوم و سوم علی الدوام است و حد ندارد. در جسمانیت الحدوث و روحانیت البقاء نیز این حرکت مدام ادامه دارد، چون در نحوه ای از نسبت در جهان اول، جسمانیت در جهان دوم و سوم به رقیقت آن حقیقت، حادث شده است و در حرکت جوهری به ساحت روحانیت ارتقاء یافته است. این حرکت و چرخش بین جسمانیت و روحانیت نیز علی الدوام است. لذا چنانچه در نحوه ی نسبت انقلاب فرانسه بایستیم، برابری جنسیتی را در جهان دوم و سوم دنبال خواهیم کرد؛ و جسمانیتی در جهان دوم و سوم حادث خواهد شد که هم جنس گرایانه خواهد بود تا در وجه روحانی آن به صورت ایده برابری جنسیتی، به حرکت جوهری، رقم زده شود. در انقلاب اسلامی که نسبت دیگری با امور رقم زده شده است، جسمانیت دیگری و روحانیت متفاوتی در تناسب با ایده عدالت جنسیتی رقم می خورد.
@philosophyofsocialscience
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا