eitaa logo
حمید پارسانیا
4.2هزار دنبال‌کننده
474 عکس
157 ویدیو
89 فایل
کانال رسمی اطلاع رسانی دروس و جلسات حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا @admin_parsania :ادمین👤 🔳 «وبگاه» parsania.net 🔳 «ویراستی» virasty.com/parsania_net 🔳 «تلگرام» t.me/parsania_net
مشاهده در ایتا
دانلود
8.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| تأثیر «پیام‌های فطری» در رسانه 🎙حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا ▪️در روایت آمده است که اگر شما معالم ما اهل بیت را بیان کنید مردم استقبال می‌کنند. پس یعنی باید مستقیماً روایات را بخوانیم و نیاز نیست اقدام دیگری کنیم؟ مردم براساس فطرتشان حرف ما را می‌پذیرند، چرا دنبال این باشیم که با روش‌های مختلف منظورمان را به مخاطب منتقل کنیم؟ ▪️روایت داریم که نکلم الناس علی قدر عقولهم؛ یعنی با مردم به اندازه‌ی فهمشان صحبت کنیم. خود ائمه گاهی وقتی در حال بحث بودند و شخصی وارد می‌شد بحث را ادامه نمی‌دادند. اگر می‌شنویم که ائمه تقیه می‌کردند منظور صرفاً تقیه‌ی سیاسی و تقیه‌ی خوف نیست؛ بلکه بخشی از آنها تقیه‌ی معرفتی بوده است. در هر علم و رشته‌ای اگر مخاطب ظرفیت و توان پذیرش مطلب را نداشت نباید بحث را ادامه داد وگرنه نه تنها مطلب را درک و فهم نمی‌کند؛ بلکه باعث تخریب و کج‌فهمی آن مطلب خواهد شد. 📺 تماشای فایل با کیفیت در: 🖇آپـــارات | 🖇یـوتـیـوب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️ @Fekrat_Net 💠@parsania_net
💢 وظیفه رسانه؛ توجه به مفاهیم محوری اسلام ✴️ امروز فرهنگ‌ رقیب تقلب نمی‌کند، ما باید تقلب کنیم. یعنی آن‌چنان گاه مسلط هستند که تازه ما باید در زیر پوشش آن فرهنگ، حرف خودمان را بزنیم‌. همان‌طور که آنها وقتی قدرت ندارند زیر پوشش مفاهیم ما، شروع می‌کنند به بدلسازی و ضلالت ایجاد کردن، حالا ما باید بدلسازی و ضلالت ایجاد کنیم نسبت به آن چیزی که آنها دارند، شما با یک جهانی مواجه هستی که تمام آن نمادهای دینی، معنوی و قدسی پیشین را از دست داده. ❇️ در این جهان وقتی می‌خواهی از امر قدسی دفاع‌کنی، راه دیگری باید برگزینی. یک زمانی باید می‌گفتی بهشت و شب اول قبر و ‌قیامتی است و… اما حالا باید بگویی دنیایت را بدون دین نمی‌توانی حفظ کنی. یعنی تفسیرهای سکولار کردن از دین؛ البته این هم یک منطقی است و یک مقدار صولت قضیه را می‌شکند اما باید هوشمندانه انجام شود. 🌀 می‌گویند یک نفر سرکوچه ایستاده‌بود و می‌گفت ته کوچه آش می‌دهند، وقتی دید همه می‌روند، خودش هم رفت که آش بگیرد‌. حالا وقتی ما می‌خواهیم چنین روشی را به کار ببریم، باید دقت داشته‌باشیم که این همه راه نیست. این مسأله باید کاملا مدیریت شود. ♦️در سازمان منسجمی مثل صداوسیما، می‌شود ساعت‌ها نشست و برنامه‌ریزی‌های فنی و اجرایی کرد که البته مورد نیاز هم هست، اما به نظرم واجب است روی مفاهیم محوری هم‌اندیشی، همفکری و نشانه‌گذاری صورت بگیرد. دوستانمان در صداوسیما خیلی خوب می‌دانند آوردن بعضی مفاهیم در سطح فرهنگ و کار هنری اقتضائاتی دارد؛ یعنی وقتی قرار است پیامی را به عرصه هنر یا تبلیغ و ترویج بکشانیم، باید بر اساس اقتضائاتی که وجود دارد، این جریان مدیریت شود؛ اصلا کار رسانه همین است. ✅ باید به مفاهیم محوری اسلام بیشتر بیندیشیم. گاهی وقت‌ها عنصر محوری را از ناحیه رقیب می‌توانیم برای خودمان مشخص کنیم. یعنی در جهانی که رقیب با ابزارهای اعمال قدرت بسیار توانمندانه‌ای کار می‌کند، ‌رصد کردن هویت و نقاط قوت او و انجام کار فرهنگی در حوزه نظام فرهنگی و علمی(آموزش و پرورش و دانشگاه ) همواره باید مورد توجه‌مان باشد. به دست آمدن معرفت با روش برهانی، در سطح نخبگان دانشگاهی، حسن بزرگی در سطح فرهنگ محسوب می‌شود. 🔺«یاسپرس» – نقل به مضمون – می‌گوید : وقتی فرهنگ غرب وارد فرهنگ‌های دیگر شد و به آنها هجوم آورد، آن فرهنگ‌‌ها دیگر نشاط و حیات فعال خود را نداشتند ؛ چرا که دیگر متفکرانی نداشتند، نه اهل شهود بودند و نه اهل برهان. تعبیر امیر بیان علی علیه السلام از انسان‌های اهل شهود این گونه است که اگر همه عالم مثل امواج علیه‌شان هجوم آورد، آنها روی این امواج همچنان مسیر خودشان را می‌روند. این افراد استوانه‌های فرهنگ هستند. وقتی غرب سراغ دیگر فرهنگ‌ها آمد دیگر اغلب فاقد چنین عناصری بودند. 🔸در ایران به برکت تشیع، آدم‌هایی اهل شهود، مکاشفه، برهان و یقین داریم. اینها خودشان هویت فرهنگی دارند، اصلا بودن اینها، خود یک فرهنگ است؛ اما وقتی اینها را نداشته‌باشیم، آسیب‌پذیری خیلی گسترده می‌شود. 💠@parsania_net
13.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 خودمختاری تکنولوژی و غفلت از لوازم فرهنگی 💠@parsania_net
💠 در ایران به برکت تشیع، آدم‌هایی اهل شهود، مکاشفه، برهان و یقین داریم. اینها خودشان هویت فرهنگی دارند، اصلا بودن اینها، خود یک فرهنگ است؛ اما وقتی اینها را نداشته‌باشیم، آسیب‌پذیری خیلی گسترده می‌شود... ✴️ اساسی‌ترین و محوری‌ترین مفاهیم مدرن از طریق این کارتون‌ها در ذهن بچه‌های پنج، شش ساله ما نهادینه می‌شود. 🌀 در مقطع دبستان‌، سمی‌ترین مفاهیم مدرن ‌در عناوین کتاب‌های درسی‌مان مثل بمب، زیرساخت‌های این فرهنگ را منفجر می‌کند و ما آنها را آموزش می‌دهیم. به برخی مسئولان کتاب‌های دبستان تا دبیرستان که می‌گفتیم، جواب می‌دادند نویسنده این مطلب درسی انسانی بسیار متدین است، درست هم می‌گفتند؛ اما معنا ذات خودش را دارد. 💢وقتی که شما علم را طوری تعریف می‌کنید که دین فقط می‌شود اُبژه علم و اصلا مفهوم قرآنی و تاریخی علم را از دست می‌دهیم، دیگر امکان گفت‌وگو با ادبیات تاریخی را از نسل دانش آموز و حتی دانشجو می‌گیریم، بعد یکدفعه می‌بینی جامعه علمی‌مان یکباره پر کشید و رفت. ما برای زیرساخت‌ها نقشه راه نداریم. 📌 باید مفاهیم محوری آموزش و پرورش‌مان مشخص باشد و در کتاب‌های درسی از آنها کوتاه نیاید. باید دقت داشته‌باشیم این فرهنگی که در آموزش و پرورش، رسانه‌ها، فیلم‌ها و کارتون‌های ما در حال ترویج است، در حال القای چه نوع ساختار فرهنگی است؟ 💠@parsania_net
💠 حقیقت دین ❇️ تاریخ نشان داد که حرکت امام حسین(ع) مانع از مشروعیت بخشیدن به حادثه‌ای شد که در سدۀ اول اتفاق می‌افتاد و در نسل دوم و سوم مستقر می‌شد؛ یعنی چیزی که در سورۀ توبه می‌بینید؛ نفاقی که مستقر می‌شود و برای ایمانیان و برای آیندگان این سؤال را به‌وجود آورده که حقیقت دین کدام است؟ 💠@parsania_net
💠 دین جنبه اجتماعی را نیز دربرمی‌گیرد ❇️ حقیقت و عینیت دین مربوط به عرصه حیات انسانی و معنای شیوه زندگی انسان‌ها است، عرصه بروز دین در اعمال انسان هویدا می‌شود و آنچه که خارج از اراده انسان است و منوط به اراده الهی می‌شود در حوزه دین نیست. 🌀 دین در معنای خاص آن که جنبه الهی و قدس دارد نیز منوط به عمل انسان از بعد جوانحی و جوارحی است. اعتقادات، محبت، نفرت، عمل، رفتار و هر عملی که از انسان در زندگی سر می‌زند در حیطه دین است. 💢بعضی معتقدند که انسان هیچ رفتار فردی ندارد حتی رفتارهای به ظاهر فردی انسان نیز متأثر از زندگی اجتماعی اوست، این واقعیت دین است، البته علم به دین چیزی غیر از دین است. ✅ خداوند متعال دین را تشریح می‌کند، یعنی دین به علم و اراده الهی موجود می‌شود، اگر اراده خداوند درباره دین اراده تکوینی بود به محض اینکه خداوند اراده می‌کرد دین محقق می‌شد. ✴️ اما خداوند درباره دین به اراده‌های انسانی اراده کرده است، موجود شدن دین به علم و اراده خداوند و یا موجود شدن دین به علم انسانی که می‌داند چه چیزی جزء دین است و چه چیزی از دین نیست، واقعیت دین به شمار نمی‌رود، بلکه واقعیت دین آن زمانی محقق می‌شود که انسان به دین عمل ‌کند، دیندار یا ضد دین بودن در عرصه حیات انسانی محقق می‌شود. بنابراین دین جنبه اجتماعی را نیز دربرمی‌گیرد. 🔺در مغرب زمین کسانی هستند که خداناباورند، بیایید جوامع اسلامی را با جوامع غربی مقایسه کنیم، به گفته شما اگر جامعه دینی و خداباور باشد چنین جامعه‌ای هدایت یافته، مترقی، از هر جهت پیشرفته و اخلاقی‌تر است، سوال من این است امروز جوامع اسلامی مترقی‌تر هستند یا جوامع غربی که چهارصد سال است دین را کنار گذاشتند؟ 🔸پرسش شما فرض را بر این گرفته که جوامع ما دینی است و جوامع مغرب زمین دینی نیست، بحث راجع به اصل دین و متدینین دو مقوله جداگانه است، آیا جوامعی که امروز به جوامع دینی شناخته می‌شوند حقیقتا دیندار بودند و به دین عمل کردند؟ 🌀واقعیت این است که انسان‌هایی که امروز به عنوان دیندار و جوامع دینی شناخته می‌شوند آن طور که شایسته است به دین عمل نکردند. این نکته بسیار مهم قابل نقد و بررسی است که تا چه مقدار دین در عرصه سیاست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع جوامع دیندار ظهور و بروز دارد و تا چه مقدار به موازین دینی عمل می‌شود؟ ♦️در طرف مقابل نیز نمی‌توان گفت که دین به طور کامل از عرصه فرهنگ عمومی جوامع غربی خارج شده است، پیتر برگر می‌گوید ما فکر می‌کردیم که دین تا پایان قرن بیستم از عرصه فرهنگ عمومی از بین می‌رود. بنابراین نه جوامع غربی کاملا از دین جدا شدند و نه جوامع دینی و اسلامی کاملا به دین عمل می‌کنند. ⭕️ تعبیر ماکس وبر این گونه است که می‌گوید جامعه مدرن دین را برای رسیدن به اهداف خود سوخت کرد؛ یعنی برای رسیدن به اهداف غیر دینی خود از دین استفاده کرد. ▫️برنامه گستره شریعت شبکه چهار سیما 💠@parsania_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
19.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 نقش انگلیس در استقرار وهابیت و ایدئولوژی اموی؛ 🆔@parsania_net
🔥 جریان‌شناسی گروه‌های تکفیری 🔸به اعتقاد من پیش از وهابیت عربستان و با یک تاخیر ۵۰ ساله تا دو دهه اخیر، به هیچ وجه در گذشته تاریخ اسلام، چنین حرکت هایی را در این سطح و با رویکرد تکفیری نداشته ایم. عقبه نظری این رویکرد را باید در سده اول اسلام جستجو کرد که در آن فرقه ای در جهان اسلام غلبه و گسترش پیدا کرد که از آن تحت عناوینی همچون عثمانیه، مشبهه، صاحبان عقیدت القدر و اهل ظاهر یاد می شود. پس از آن، این جریان تا حدی در سده اول هجری تعدیل و با زوال بنی امیه، شکل تعدیل شده‌تری به خود گرفتند و در قالب اهل حدیث استمرار یافتند که مهمترین رقبای آنها نیز معتزله، شیعیان و مرجعه بودند. 🔸این رویکرد بعدها در زمان بنی عباس با شکل تعدیل شده دیگر تعامل کردند و در قالب اشعریون ظاهر شدند و پس از آن، فضای قالب اندیشه در جهان اسلام، کلام اشعری شد که با سایر جریان های معرفتی در جهان اسلام همچون عرفان، جریان عقلی و فلسفی درآمیخت و تاثیر و تأثری بین آنها شکل گرفت و جریان اهل حدیث و صورت های ماقبل آن، گر چه به صورت فردی ظاهر می شدند، اما حضور اجتماعی چندانی نداشتند و مورد اقبال اجتماعی قرار نمی گرفتند و تا صد ساله اخیر فرصتی را در تاریخ پیدا نکردند و در دو دهه اخیر، یعنی بعد از انقلاب اسلامی ایران، خیزش مجددی یافتند. 🔸حال سؤال این است که این جریان سلفی چطور در سده اول شکل گرفت و چه تفاوت هایی با حیات مجددش در سده اخیر دارد؟ و اینکه چرا این گروه ها در یک مقطع تاریخی قدرت می‌گیرند و در یک مقطع تاریخی دیگر (شاید بیش از هزار سال) در کمون هستند؟ و به لحاظ تاریخی چه عواملی باعث شد تا این رویکرد معرفتی بسیار تنگ نظرانه و مهاجمانه درون جهان اسلام دست به تکفیر زند؟ 🔸بعد از غلبه سیاسی و حضور جهان غرب در کشورهای اسلامی و سیطره فرهنگی او، این حیات مجدد فرهنگی موجب شد تا قدرت و اقتداری در بخشی از جهان اسلام با هویتی اسلامی شکل گیرد که حساسیت فرهنگی سایر بخشهای جهان اسلام را در برابر دوران ۲۰۰ ساله‌ تحقیر جهان غرب و دویدن به دنبال مفاهیم مدرن، با بازگشت به مفاهیم دینی و استقبال اجتماعی از آن برانگیخت. از این پس، این زمینه پیش آمد که اگر سیاست مدرن بخواهد در این مناطق عمل کند، به خاطر حضور فعال مفاهیم دینی باید پوشش دینی بگیرد. 🔸شکل گیری پدیده ای مثل القاعده و داعش و همانند این جریانات به یک معنا، غلبه مفاهیم اسلامی هستند که سیاست رقیب ناگزیر می شود تا از آنها استفاده کند البته یک نوع آسیب پذیری در این نوع مفاهیم وجود دارد و اگر این مفاهیم غنی و قوی توزیع شده باشند، فرصت سو استفاده از رقیب گرفته می شود. 💢 اقتضای بیداری اسلامی، مقابله با دشمن مشترک (اسرائیل) 🔸اقتضای بیداری اسلامی، اقتضای حیات مجدد اسلامی و رقابت فرهنگ اسلامی در برابر فرهنگ غرب و مقابله‌ او با سیاست غرب و مبارزه با آن چیزی است که در منطقه به اسم اسرائیل شکل گرفته است (که با تسخیر قبله دوم جهان اسلام، مسلمانان و امت اسلامی را تهدید می کند). همچنین بازگشت امت اسلامی به سوی مفاهیم وحدت بخش است. یعنی اقتضای این حرکت، نوعی همراهی و همگامی جهان اسلام برای مقابله با این دشمن مشترک بوده و با وقوع انقلاب اسلامی، جهان اسلام یک چنین وحدتی را احساس می کند. 🌀 کشورهای اسلامی خود حقیقی شان نیستند 🔸در واقع باید پرسید چه کسانی بودند که به این گروه ها آموزش دادند؟ کدام مدارس و کدام اندیشه بود که نیروهای مربوط به داعش را تربیت کردند؟ به اعتقاد من پاسخ این سؤالات را باید در عربستان سعودی جست وجو کرد، چرا که عربستان به لحاظ سیاسی همواره در حاشیه‌ سیاست غرب عمل می کرد و شخص بن سلطان این گروه ها را تجهیز کرد و به سوریه برد. چرا که او این تصور را داشت که این انرژی فشرده ممکن است در آینده، علیه خودش برخیزد. 💥داعش؛ انرژی‌ای کور، فاقد ظرفیت عقلانی و دارای سلاح تکفیر 🔸ما نمی توانیم این پدیده را به افراط گرایی عده خاصی نسبت دهیم، چرا که مسئله عمیق تر از اینهاست و ظهور داعش به حضور قدرتها و عوامل جهانی و تعامل و رقابت های آنها باز می گردد و استفاده ها و کارکردهای فراوانی برای جهان غرب دارد که یکی از آنها، ارائه صورتی از اسلام مشوش توسط جهان غرب است که از این طریق رخ می دهد و این بخشی از اندیشه ها و کارکردهایی است که این جریان دارد. 📌متن تفصیلی نشست در سایت استاد پارسانیا 💠@parsania_net
9.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 نگاه فناورانه برخی مسئولان و خودمختاری تکنولوژی به جای توجه به لوازم فرهنگی ✴️ در مباحث علوم شناختی یا هوش مصنوعی، متأسفانه ما برای آوردن اینها سند می‌گذاریم؛ در صورتی که برخی کشورهای غربی که دنبال کردیم برای آوردن آن سند نداشتند؛ اما برای اخلاقش سند داشتند. 🌀 هرچند ما درباره مباحث فرهنگی، فلسفی و پیامدهای اجتماعی آن سند داریم؛ اما در مقام اجرا فقط بحث راه‌اندازی و فعال کردن آنها مورد توجه است و به این اسناد توجه نمی‌شود و به شدت مورد غفلت است و اصلا اجرا نمی‌شود. ♦️در بحث تکنولوژی نوعا در دنیا رتبه می‌آوریم و پیش می‌رویم؛ اما درباره اینکه پیامدهای فرهنگی و پیامدهای معرفتی آن چه می‌شود، توجه نداریم. 🔺وقتی که شما حوزه علوم شناختی را فقط بر مدار دو دانشکده بستید، یکی فنی و دیگری حوزه عصب شناسی و این مسائل! اینجاست که معرفت تا مغز استخوان می‌شود یک امر مادی و.... 💥فساد رسوب می‌کند در بنیادهای فرهنگی که ممحض در این مسائل می‌شوند؛ حالا نسل اول آنها با انگیزه‌های دینی می‌روند؛ اما دینشان سوخت می‎شود برای چیزهایی که به شدت آسیب زا می‌شود و تأمل نمی‌کنیم.... 💠@parsania_net
💠 تقابل مدیریت‌های اجرایی با احیای علم دینی ▫️در زمینه علم دو رویکرد وجود دارد، یک رویکردی که سکولار و ضد دین است و یک رویکردی که سکولار است و نسبت به دین موضع ندارد؛ در کشورهایی مثل کشورهای ما یا جهان سوم یا کشورهای غیرغربی که مفهوم علم می آید یک فضایی به وجود می‌آید و موضع گیری‌هایی می شود شبیه موضع گیری‌هایی که اول علم، در غرب داشت و ضددین بود. ▫️علم می تواند دینی هم باشد یعنی خاستگاه فرهنگی و آن گزاره‌های پارادایمی که می‌گیرد یا هویت دینی دارد یا غیردینی و البته علم نیست؛ لذا علم به دو قسم تقسیم می‌شود، قسمی از آن دینی است و قسمی از آن غیردینی است. ▫️نگاه سکولار به حسب ظاهر الزاما ضددین نیست، بلکه در برخی مقاطع یک دین سکولار هم می‌سازد و دین سکولار متعلق به این جهان است و این جهان به شما اجازه نمی‌دهد خارج از مبادی فرهنگی خودش از دین دفاع کنید، اما دینی که در این جهان با این نظام دانایی مستقر در این جهان ساخته و پرداخته باشد به صورتی باز هم غیردینی است. ▫️به لحاظ توان معرفتی به نظر می رسد ظرفیتی را که عقلانیت جهان اسلام برای دفاع از خودش دارد به شدت نادیده گرفته میشود و مورد توجه قرار نمیگیرد . یعنی علم دینی در جهان اسلام با رویکرد ها و قرائت های مختلف با توجه به فرهنگ دینی که وجود دارد می تواند از حضور خود دفاع بکند هرچند که مباحث و رقابت های تاریخی هر کدام یک از این قرائتها می‌تواند باقی بماند . ▫️فرهنگ اسلامی شیعی با عقبه ی فلسفی خودش یک توان ویژه ای دارد و این نوع دفاع هرگز در حاشیه تعریف مدرن و پوزیتیویستی از علم نیست، در حاشیه تعریف متون تاریخی، اسلامی، روایی و آیت ما و فلسفی خود ما دارد بازخوانی و کار می‌کند و این نیاز را جواب می‌دهد. ▫️در ایران در عمل با مدیریت‌های اجرایی ای مواجه هستیم که با علم دینی مقابله می کند، این مصیبت بشریت امروز است که جلوی علم دینی را در حاشیه هژمونی و اقتدار علم مدرن میگیرد. ▫️این رویکرد غالب مدیریتی به عنوان جدی ترین مانع در تقابل با رویکردی است که به دنبال علم دینی از متن حوزه‌های ما و از متن ذخایر فرهنگی، فلسفی و تاریخی ما برای احیای علم دینی و یا ایجاد علم دینی تلاش می‌کند. 📌همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در آموزش و پرورش ▫️متن تفصیلی در سایت استاد پارسانیا 💠@parsania_net