💢 صراحت قرآن در نفی دخالت جنسیت
✍🏻 حجتالاسلام حمید پارسانیا
🔻 موج سوم فمنیسم بهعنوان یک جریان معرفتی پستمدرن، پیامد تزلزلی است که در بنیانهای معرفتی نوین از دهههای پایانی قرن بیستم پیش آمد. فمنیستها هم برهمین اساس، شناخت و معرفت آدمی را به عنصر «جنسیت» ارجاع میدهند و معتقدند غلبه مرد، معرفت و همچنین زبانی مردانه بهدنبال آورده است.
▫️ از نظر آنان زبانهای رایچ و از جمله عربی و انگلیسی خصلتی مردانه دارند و کسانی که متاثر از دیدگاههای فمنیستی هستند قران را نیز که به زبان عربی نازل شده از این قاعده مستثنا ندانسته و زبان قران را زبانی مردانه خواندهاند.
▪️ اشتباه آنان در این است که قران اصلا عنصری به اسم «جنسیت» را در حقیقت انسانی دخیل نمیداند و بسیاری از خطابهای قران متوجه حقیقت انسانی است؛ حقیقتی که زن بودن یا مرد بودن مقوم آن نیست.
🔺 از طرفی در برخی آیات میبینیم که با صراحت و تاکید لفظی به نفی دخالت جنسیت و برای رفع افکار جاهلی قبل از اسلام به کار برده شدهاند؛ افکاری که بین مرد و زن فرق میگذاشتند و بسیاری از فضائل را مختص مردان میدانستند.
🔖 سیمای زن در خطابهای قرانی
#نقش_زن
#فمنیست
💠 @parsania_net
نقش فلسفه و حکمت در برونرفت بحرانهای انسانی معاصر، حمید پارسانیا.mp3
45.86M
💢 نقش فلسفه و حکمت در برونرفت بحرانهای انسانی معاصر
▫️ استاد حمید #پارسانیا
_ ۲۲اسفند۱۳۹۹
💠 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه ۳۹۵
شرح اصول کافی
چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
🔴تعطیلی همه مراکز آموزشی قم (مدارس، دانشگاهها و حوزههای علمیه) در روز شنبه و یکشنبه
ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان قم:
🔹به اطلاع شهروندان میرساند با توجه به برودت هوا بخصوص در شمال و شمال غرب و شمال شرق کشور و به منظور کاهش مصرف انرژی و پایداری شبکه گاز و بهره مندی همه هموطنان عزیز ازاین گاز و برق؛ کلیه مراکز آموزشی (ستادی و آموزشی) شامل دانشگاهها، مراکز حوزوی و تمامی مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش در بخشهای دولتی و خصوصی در روزهای شنبه و یکشنبه مورخ ۲۴ و ۲۵ دی ماه ۱۴۰۱ در سطح استان بصورت غیرحضوری بوده و امتحانات آنها نیز لغو می گردد.
🔹ضمنا امتحانات هماهنگ سراسری پایه دوازدهم آموزش و پرورش در زمان خود برقرار خواهد بود.
🔹همچنین کلیه ساختمان های مراکز یاد شده ملزم به خاموش نگهداشتن سیستم های گرمایشی تا صبح روز دوشنبه مورخ ۲۶ دی ماه جاری می باشند.
🔹در پایان ضمن تقدیر و تشکر از مردم عزیز استان خواهشمندیم در مصرف گاز صرفه جویی نمایند.
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
نسبت علم و فرهنگ.mp3
13.21M
💠 نسبت علم و فرهنگ
🔸 مهمترین مبادی منطقی در علم یعنی مبادی هستی شناختی، انسان شناختی و معرفت شناختی در این لایه از فرهنگ قرار میگیرند.
🔹 این مبادی در سطوح مختلف بعدی فرهنگ یعنی، در علوم و دانش های جزئی و کاربردی و در ارزش ها، هنجارها و نمادهای اجتماعی، پیامدهای خود را به دنبال داشته و لوازم خود را نشان میدهند.
🎙استاد حمید پارسانیا
#فرهنگ
💠 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 دانش رقیب علم اخلاق
✍🏻 استاد حمید پارسانیا
🔻 علم اخلاق در دنیای اسلام از دو دسته دانشهای رقیب برخوردار است؛ یکی دانشهای هم عرض و دیگری دانشهای بدیل. مراد از دانشهای هم عرض، دانشهایی است که در کنار علم اخلاق قابلیت استمرار و تدوام دارند و در مجموعه علوم و دانشهای بشری نقش متمم را برای علم اخلاق ایفا میکنند.
🔸 مراد از دانشهای بدیل، علومی است که نسبت به علم اخلاق نقش جایگزین را داشته و براساس اصول موضوعه و مبادی خود، هویت علم اخلاق را مورد پرسش قرار داده و در مقام نفی و انکار آن قرار دارند.
🔺دانشهای هم عرض در تقابل با علم اخلاق قرار نمیگیرند، بلکه با هدف و یا روشی غیر از هدف و روش علم اخلاق به موضوعات اخلاقی میپردازند؛ اما دانشهای بدیل علم اخلاق دانشهایی هستند که اصول موضوعه و مبانی و گاه نیز، در اثر تغییر مبانی، روش آنها مغایر روش علم اخلاق است.
🔖 اخلاق اسلامی و دانشهای بدیل
#اخلاق_اسلامی
💠 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام علیکم
به استحضار دوستان میرسد همانگونه که در پایان جلسه گذشته بیان شد امروز بحث اصول کافی تعطیل است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 #خصوصیات_علوم_انسانی_اسلامی
💢 در #جهان_اسلام، به دلیل اینکه علم در معنای حسی و تجربی آن مقید نیست، تبیین این علوم به #دانش_تجربی محدود نمی شود، بخش تفسیری آن در تقابل با بخش تبیینی قرار نمیگیرد، بلکه خود از خصلت تبیینی برخوردار است و تفسیر با تبیین همراه است و از برهان استفاده می کند و بخش انتقادی آن نیز به مرجعیت اراده انسانها در ساخت معنا باز نمی گردد؛ بلکه به مرجعیت حقیقت و عدالت نسبت به همه حقایق و امور فرهنگی-اجتماعی بازگشت می کند. یعنی #علوم_اجتماعی در جهان اسلام سه ویژگی تبیینی، تفسیری و انتقادی بودن را دارد.
⭕️ برای شرح بیشتر منابعی پیشنهاد می شود:
📃 مقاله ” روش شناسی علوم انسانی با رویکرد اسلامی ” نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا
📃 مقاله ” بازسازی علم مدرن و بازخوانی علم دینی ” نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا
📃 مقاله ” نظریه و فرهنگ ” نوشته نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا
📙 کتاب ” جهان های اجتماعی ” نوشته نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا
📗 کتاب ” ما و علوم انسانی ۳″ مجموعه نشست های سومین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی
📘 کتاب ” ما و علوم انسانی ۲ ” مجموعه نشست های دومین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
4_5767027213119523762.pdf
1.89M
💠کتاب علم و فلسفه
🔰اثر استاد حمید پارسانیا دربردارنده مباحثی سودمند در تبیین مبانی فلسفه جهت درک و ابهام زدایی از سؤالات ذیل:
✅ علم چیست و فلسفه کدام است؟
✅ آیا فلسفه نوعی علم است؟
✅ اگر فلسفه علمی خاص است، امتیاز آن در چیست و ارتباط آن با سایر علوم چگونه است؟
✅ و اگر فلسفه علم نیست آیا کمک کار و خادم علم است و یا آن که مانع و مزاحمی بر سر راه علم است و یا این که هیچ ارتباطی با علم نداشته و قلمرو جدایی از علم دارد؟
💠 استاد حمید پارسانیا، مؤلف کتاب حاضر، در 3 بخش و 12 فصل سعی دارد به پرسش های فوق پاسخ دهد؛ به این منظور، بخش نخست را به تعریف های مختلفی که درباره فلسفه و علم وجود دارد، اختصاص داده است و در 5 فصل تعاریف علم کلی و علوم جزئی / مهمل گویی فلسفی / فلسفه علمی / نقادی خرد / و نسبت مضاعف را ارائه می کند و در بخش دوم با عنوان «فلسفه و دین» به داوری درباره صحت و سقم تعریف های بخش نخست می پردازد و تعریف نخست را به عنوان تعریف صحیح محور بحث خود قرار می دهد. بخش دوم شامل 5 فصل با این عناوین است: طلوع هستی / سفسطه و شکاکیت پیچیده / دامنه منطقی فلسفه و علم / اصول فلسفی و پیش فرض های ذهنی / سپهر شهود و حقیقت دینی علم.
🔸بخش پایانی کتاب نیز به علم سکولار و علم دینی اختصاص داده شده است و دو فصل «علم دینی، علم دنیوی» و حکایت های ناگفتنی را در این بخش تعریف و تبیین می کند.
#استاد_پارسانیا
🆔@parsania_net
✅ کتاب، سخنرانی و مصاحبههای استاد حمید پارسانیا در رابطه با شورای عالی انقلاب فرهنگی:
💠 متن کامل سخنرانی در نشست اساتید دانشگاه با رهبر انقلاب:
📌 https://eitaa.com/hparsania/282
💠 متن کامل مصاحبه با حریم امام:
📌 https://eitaa.com/hparsania/284
💠 استیصال فرهنگی و فرمان آتش به اختیار:
📌 https://eitaa.com/hparsania/285
💠 چالشهای سیاستگذاری و اجرائیسازی فرهنگی:
📌 https://eitaa.com/hparsania/286
💠 معرفی کتاب نگاهی به سند ۲۰۳۰ و مسائل فرهنگی ایران:
📌 https://eitaa.com/hparsania/228
#استاد_پارسانیا
🆔@parsania_net
✔️انتشار کتاب علم دینی؛ اثر آیتالله جوادی آملی
✍️ این اثر که به همت حجتالاسلام و المسلمین پارسانیا تنظیم و تدوین شده و انتشارات دانشگاه تهران آن را منتشر کرده است، به صورت اجمالی معرفی میشود.🔻
▪️نسبت،دین شریعت و نقل با علم عقل و علوم عقلی تجربی و تجریدی از دیرباز در تاریخ اسلام مورد توجه بوده است. هم آیات و روایات متعرض این مسأله شده اند و هم متفکرین و اندیشمندان مسلمان نظیر غزالی ابن ،رشد ابن تیمیه آثار مختلفی را در این باب به نگارش درآورده اند.
▪️پدید آمدن علم مدرن نیز پرسش از نسبت علم و دین را به عنوان یکی از مسائل و مباحث مهم فلسفه دین درآورده است و علم دینی و علم سکولار از جمله مفاهیمی است که در بین اندیشمندان مسلمان در نیم قرن اخیر برای صورتبندی این مسأله با تعاریف مختلف مطرح شده است.
▪️حضرت آیت الله جوادی در سه دهه اخیر این دو مفهوم را از موضع حکمت اسلامی تشریح و تبیین کرده اند و این اثر متاخرترین کار ایشان است که حاصل بیش از ده جلسه نشست ایشان با برخی از شاگردانشان در سالهای 8-1397 است.
▪️ ایشان علم دینی را از سه دهه قبل مختص به علوم انسانی و اجتماعی ندانسته و این مفهوم را درباره مطلق علوم و از جمله علوم طبیعی و علوم پایه به کار برده اند در این نوشتار با نظر به تعاریف علم و دین از اعتبارات مختلفی یاد میشود که وصف دینی و یا غیر دینی بودن را برای علم پدید می آورند.
#استاد_پارسانیا
🆔@parsania_net
💢 وجود جامعه در نظر اندیشمندان
✍🏻 استاد حمید پارسانیا
🔻 جامعه شناسى کلاسیک در ابتدا بیشتر بر مبناى نظریاتى سازمان مییافت که براى جامعه وجودى ممتاز قائل بودند و اگوست کنت و دورکیم بر وجود حقیقى جامعه به عنوان امرى ممتاز از افراد و حاکم بر آنها تاکید میکنند.
🔹 دورکیم در کتاب خودکشی، به نظری میل دارد که جامعه را دارای وجود حقیقی میداند ولی افراد مقدم بر جامعه موجود میشوند و جامعه به تناسب کنشها و فعل و انفعالات افراد با یکدیگر، صورت نوعیه خود را پیدا میکند.
🔸 از طرفی هنگامی که اگوست کنت، علوم را طبقه بندى میکند جایى براى روان شناسى باقى نمیگذارد؛ اما ماکس وبر جامعه شناس آلمانى, در سالهاى پایانى قرن نوزدهم به انکار وجود جامعه به عنوان یک واقعیت مستقل میپردازد و موضوع جامعه شناسى را کنشها و رفتارهاى معنادار آدمیان میداند.
🔹 در این میان، دیدگاه اندیشمندان مسلمان درباره وجود جامعه بهطور آشکار یا ضمنى بهگونهای است که برخى از متفکران مانند خواجه نصیرالدین طوسى و ابن خلدون، نحوهاى از وجود را براى جامعه قائل میباشند.
🔺درحالی که برخی دیگر از متفکران مسلمان نیز بهطور مستقیم و صریح قائل به وجود مستقل جامعه شدهاند که علامه طباطبایى و شاگرد ایشان استاد شهید مطهرى از جمله آنها هستند.
🔖 چیستی و هستی جامعه از دیدگاه شهید مطهری
#جامعه
#شهید_مطهری
💠 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 خلا میان نظر و عمل
✍🏻 استاد حمید پارسانیا
▪️ در تحولات اصلاحى، نظریههای نخبگان سیاسى و فرهنگى نقش محورى دارد؛ زیرا فرهنگ و تمدن هویتى آگاهانه دارد و ساختار اجتماعى در بستر ذهن، اندیشه و اراده انسانها سازمان مییابد.
▫️ مشکلات اجتماعى نخست خود را در آیینه اندیشه کنشگران اجتماعى نشان میدهد و از آن پس در همان افق با استفاده از زمینههای موفق موجود، در قالب برخى نظریهها، تفسیر و تبیین میشوند.
▫️ نظریه در حکم پدیدههایی است که جامعه از منظر آن مشکلات خود را شناخته و براى اصلاح آنها عمل میکند. در نسبت «نظریه» و «عمل»، مباحث بسیارى مطرح است و باید به دو نکته دقت داشت.
▪️ اولاً؛ نظریه و نظریهپردازى در روند اصلاحى باید ناظر به مسائل موجود جامعه باشد و در قلمرو امور موهوم و یا فرضیات صرفاً علمى سرگردان نشود.
▪️ ثانیاً؛ نظریه باید از سرمشقها، اصول و مبانى فرهنگ جامعهاى الهام گیرد که به مسائل آن میپردازد.
🔖 هفت نظریه برای اصلاحات
#جامعه
💠 @parsania_net
درس اسفاراستادپارسانیاج۶مورخ۱۴۰۱۱۱۰۱.m4a
50.08M
🎙درس اسفار ج ۶ _استاد پارسانیا _اول بهمن ماه ۱۴۰۱
#اسفار_اول_بهمن_ماه ۱۴۰۱
#جلسه_۳۹۸
💠 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حمید پارسانیا
#اسفار_دوم_بهمن_ماه ۱۴۰۱ #جلسه_۳۹۹
اسفار ج6 استاد پارسانیا 1401,11,2.mp3
18.61M
🎙درس اسفار ج ۶ _استاد پارسانیا _دوم بهمن ماه ۱۴۰۱
#اسفار_دوم_بهمن_ماه ۱۴۰۱
#جلسه_۳۹۹
💠 @parsania_net
♦️ سده نوزدهم روشنفکری
✍🏻 استاد حمید پارسانیا
🔻 سده نوزدهم اوج مکتبسازی علمی است که مدعی قضاوت درباره کلیات جهان آفرینش و حتی داوری درباره قضایای ارزشی بودند. اگوست کنت براساس فلسفه علمی خود، مکتب انسانیت را بنیان گذارد.
🔸 مارکس نیز در فلسفه علمی خود، نه تنها به تدوین قوانین کلی طبیعت و جامعه معاصر حتی آینده بشری و از این فراتر به بیان قوانین کلی تمام هستی از آغاز تا انجام پرداخت و از آن پس با قضاوت درباره قضایای ارزشی مدعی ارائه ایدئولوژی علمی شد.
🔹 روشنفکران تجربی مسلک سده نوزدهم، داعیه نبوت و پیامبری داشتند؛ یعنی درباره همه اموری که پیامبران در معرض شهود و دریافت خود داشتند به داوری میپرداختند.
🔸 آنان به نام علم، خداوند و هستیهای مجرد از قبیل ملائکه و فرشتگان را انکار میکردند و احکام و مقررات دینی را به تمسخر میگرفتند. به این ترتیب از رنسانس تا پایان سده نوزدهم، روشنفکری غربی سالیان ستیز علم و دین را نظارهگر است.
🔹 به این معنی که علم با از دست دادن هویت دینی خود، در چهرههای عقلی و نیز چندی بعد در قالب حسی و تجربی، به درگیری با دین که همچنان داعیه آگاهی از حقایق هستی را دارد، میپردازد.
🔺 تدقیق و تبیین معرفت حسی و توجه به تنگناهای آن بعدها موجب شد تا حسگرایان با گذر از داعیههای آغازین خود به محدودیتهای قضایای علمی پی برند.
🔖 مبانی معرفتی دیانت و روشنفکری در غرب
#غرب_شناسی
#روشنفکری
💠 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس اسفار ج۶.m4a
43.38M
🎙درس اسفار ج ۶ _استاد پارسانیا _سوم بهمن ماه ۱۴۰۱
#اسفار_سوم_بهمن_ماه ۱۴۰۱
#جلسه_400
💠 @parsania_net