eitaa logo
حمید پارسانیا
4.2هزار دنبال‌کننده
428 عکس
146 ویدیو
86 فایل
کانال رسمی اطلاع رسانی دروس و جلسات حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا @admin_parsania :ادمین👤 🔳 «وبگاه» parsania.net 🔳 «ویراستی» virasty.com/parsania_net 🔳 «تلگرام» t.me/parsania_net
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 ما باید بدانیم دانش‌ها و نظریه‌هایی که فرا می‌گیریم، از کجا آمده و چه هویتی دارد؟ ✴️ آیا مبنای مطلق و فراگیری دارد یا مبتنی بر حوزه‌های معنایی خاصی است؟ ❇️ اگر مبتنی بر حوزه‌های معنایی خاصی است، آن حوزه‌ها چیست و از کجا آمده است؟ 💠 @parsania_net
💠 علم در جهان اسلام 🔰 (ص) را تکریم می‌کنیم، می‌گوییم معلم است و آمده تا بیاموزد. شاید کمتر کلمه‌ای مثل علم در اسلام، قداست داشته باشد. علم در جهان جدید، ابزار تسلط انسان برای پیش‌بینی حوادث طبیعی است؛ سخن از مبدأ و معاد و حشر و نشر و خدا، پندار می‌شود، لذا علم نیست و معنای سخیفی از معرفت را تحت مفهوم علم آورده‌اند. 🔻لینک ویراستی استاد پارسانیا https://virasty.com/parsania_net/1696297784336034107 💠@parsania_net
شرح اصول کافی 12-7-1402.mp3
3.5M
💠 اهمیت مخاطب شناسی در تبلیغ دین 🆔@parsania_net
حمید پارسانیا
#متن‌خوانی_کتاب 📚 العلم سلطان ✴️ سه معنا برای حدیث فوق بیان شده است که در طول یکدیگرند؛ معنای نخست
💢 دو منظر در ارزیابی انتقادی علوم انسانی 1️⃣ نخست بررسی کنیم این نظریه‌ای که در صحنه تاریخ مطرح می‌شود و موافقان و مخالفان و بدیل‌هایی دارد، از جهت مبانی و منطق حاکم بر آن، چه نسبتی با حقیقت دارد؟ آیا تعریفی که از علم و علوم انسانی در آن فرض گرفته شده است، صحیح است یا خیر؟ مبانی هستی شناختی و متافیزیکی آن چیست و از چه بنیان‌های معرفت شناختی‌ای تغذیه می‌کند؟ 2️⃣ منظر دوم این است که دانش و علم را نه به لحاظ حقیقت منطقی، بلکه به لحاظ تعامل و ارتباطی که با حوزه فرهنگ و تاریخ و جامعه دارد بررسی کنیم. 🔸جامعه شناسان علم و معرفت، اغلب از همین منظر به علوم مختلف نگاه می‌کنند. آنان درباره تعامل دانش با حوزه اقتصاد و سیاست و عرصه‌های مختلف اجتماع بحث می‌کنند. 🔸یکی از این عرصه‌ها، عرصه فرهنگ است. در اینجا بحث این است که این علمی که شکل گرفته است، تعاملش با فرهنگی که درون آن زیست می‌کند، چیست؟ 🔸صرف نظر از معیار حقیقت، از کدام بستر فرهنگی تغذیه کرده، در چه مسیری هجرت نموده و به کدام فرهنگ وارد شده است؟ چه تعاملی با فرهنگی که وارد شده دارد و چه تأثیری بر آن گذاشته است؟ 🔸بستر تکوین علوم انسانی موجود، غالبا جهان مدرن است. جهان غرب، این نظریه‌ها را درون فرهنگ خود و برای حل نیازهای خویش ایجاد کرده است و به همین دلیل هیچ گاه در نسبت با آنها احساس چالش نمی‌کند؛ زیرا فرهنگی که نظریه‌ای را در دامن خود شکل می‌دهد، کمتر با آن نظریه دچار مشکل می‌شود. این فرهنگ، نظریه‌ها را در خدمت نیازهای اقتصادی و سیاسی خودش به کار گرفته است. 🔸اگر رشته‌ای به نام شرق شناسی، آن هم در دل وزارت مستعمرات شکل می‌گیرد، برای این است که استعمار بفهمد وقتی به بخش دیگری از جهان می‌رود و با حوزه فرهنگی جدیدی روبرو می‌شود، با آنها چگونه برخورد کند. در واقع، حوزه ، به دلیل یک نیاز سیاسی به وجود آمده است. 💠 @parsania_net
اگر رشته‌ای به نام شرق شناسی، آن هم در دل وزارت مستعمرات شکل می‌گیرد، برای این است که استعمار بفهمد وقتی به بخش دیگری از جهان می‌رود و با حوزه فرهنگی جدیدی روبرو می‌شود، با آنها چگونه برخورد کند. در واقع، حوزه ، به دلیل یک نیاز سیاسی به وجود آمده است. 💠 @parsania_net
درس اسفار_جلسه 10.mp3
1.48M
💠 غایت در ترتب اثرگذاری مقدم بر فاعل است... 🆔@parsania_net
. قرآن، کسانی که را به دانشِ آزمون پذیر محدود می‌سازند، نکوهش می‌کند و فرهنگ را غلط می‌داند «گفتند: ای موسی! ما به تو ایمان نمی‌آوریم تا خداوند را آشکارا به دو چشم خود ببینیم» بقره/55؛ راه شناخت را فقط حس می‌دانستند؛ مانند پوزیتیویست‌ها و آمپریست‌ها که گزاره‌های نامحسوس را ذهنی می‌دانند. 💠 @parsania_net
30.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 نگاه فناورانه به تکنولوژی و غفلت از تبیین فلسفی 💠@parsania_net
بسیاری از در مواجهه با غرب، مهمان‌پذیر شده‌اند و احساس صاحب خانه بودن خود را از دست داده‌اند؛ خوشبختانه در کشور ما تضارب آرا و بحث و نظر در ابعاد متنوع بسیار است که شاید در کمتر کشوری این گونه باشد. https://virasty.com/parsania_net 💠 @parsania_net
هدایت شده از دوستانِ کتاب
💢 کسانی که از تأمل جدی در مبادی هستی شناختی و یا اساطیری خود می‌گریزند، بی‌آنکه بدانند در اسارت اسطوره‌ای خاص واقع شده‌اند و در حقیقت گریز آنها چیزی جز پذیرش اسارت و تسلیم در برابر اسطوره حاکم نیست. 🌀 بحران جامعه شناسی که بخشی از بحران علم _در معنای نوین آن_ است، تنها از طریق آگاهی بر مبادی اساطیری آن قابل تحلیل است، طلسم این بحران را جامعه شناسی و علم بحران‌زده هرگز نمی‌گشاید، طلسم این بحران در جهل به حقیقت آن است و تدقیق در چیستی و هستی اساطیری و آگاهی بر چهره حقیقی آنها می‌تواند در شکست این طلسم کارساز و مفیدباشد. 📚@dostaneketab
هدایت شده از دوستانِ کتاب
♻️ اهمیت کلان‌نگری در تحلیل پدیده‌های جهان اسلام 🔸بسیاری از مسائل جهان اسلام دارای هویت اجتماعی هستند و باید در سطح کلان دیده شوند، مساله اصلی جهان اسلام که غفلت از آن سبب تحلیل های نادرست می شود، رقابت و جهان مدرن برای ایجاد و حفظ نظم جهانی موجود و احساس خطری است که از دارد که بدون توجه به این عامل تاثیرگذار نمی‌توانیم حوادث ریز جهان اسلام را تحلیل کنیم. 🔸عملکرد اقتدار غربی در جهان اسلام در هر مقطع با توجه به ظرفیت هایی است که می تواند به نفع خود فعال کند، به عنوان نمونه در مقطعی که هویت فرهنگی قوت دارد، در زیرپوشش مفاهیم دینی است دراین مقطع که مرحاه نخستبن حضور آنها در کشورهای اسلامی است به فرقه سازیهای دینی و دامن زدن به اختلافات مذهبی میپردازند. اما بعد از آن با سلطه مفاهیم غربی، عملکردشان زیرپوشش احزاب و گروه های سکولاری در می آید که به مفاهیم دینی نیاز ندارند و قدرت هایی شکل می دهند که در حاشیه اقتدار آنها عمل کنند . حضور اسرائیل در این منطقه، مساله کلیدی برای نظم موجود جهانی است؛ و خیزش مجدد علیه اسرائیل که پس از انقلاب اسلامی با شکست جریانهای ناسیونالیستی عربی و بازگشت به هویت اسلامی شکل گرفت آنها را ناگزیر کرد که عملکردشان را در زیرپوشش مفاهیم دینی سازمان دهند، پدید آمدن در این ارتباط جهانی قدرت شکل گرفت، این سناریو با زمین گیرشدن داعش گرچه شکست خورد اما هوشمندی مستمر مسلمانان را طلب میکند... 🔸امت اسلامی به یک حرکت همه جانبه و تحلیل درست نیاز دارد به گونه ای که مراتب مسائل از جهت اهم و مهم مورد نظر باشد، چون اغواگری رسانه، نقش مهمی ایفا می کند و یک عامل تاثیرگذاری برای اعمال قدرتی است که می خواهد در سطح کلان معادلات را به نفع خود تغییر دهد. 💠@parsania_net
💢 سیر تطور مدینه فاضله به مدینه ضالّه ❇️ «نفس لوّامه؛ عبارت است از نفسی که صاحب خود را بر گناهی که از او صادر شده و بر آنچه از منافع حقیقی و کمالات انسانی و درجات اخروی از او فوت می‌شود، ملامت می‌‌کند.» 🌀 برخی افراد برای سرکوب نفس لوامه، شروع به تحریف می‌کنند همانند دروغگوی ماهری که خودش نیز باورش می‌شود؛ در اینجا نیز افراد برای فرار از ملامت، تحریف می‌کنند که بعدا تحریف تبدیل به انحراف می‌شود. 🔸حالا این انحراف می‌تواند در قلمرو زندگی فردی یا اجتماعی صورت بگیرد که در این باره حکیم فارابی تقسیم بندی جالبی دارد؛ برخی برای فرار از اقتدار مدینه فاضله و عدم همراهی با سیطره فرهنگ عقلانی وحیانی به نفاق روی آورده و زیر پوشش آن، مدینه مموهه را شکل می‌دهند. 🔺هرچند در زمینه فردی، منافق، کوردل است؛ اما در زمینه فرهنگی و اجتماعی هنوز عَلَم هدایت پابرجاست؛ اما اگر مدینه تحریف ذیل آن پوشش بگیرد، فرهنگ تحریف را شکل می‎دهد. ♒️ در مراحل بعدی که تحریف مستقر شد و به باور عمومی تبدیل شد، مدینه انحراف شکل می‌گیرد و تبدیل به مدینه ضالّه می‌شود و کانون این مسائل افرادی هستند که از معرفتی بهره برده‌اند، اما ذیل پوشش آن در سطح فردی و بعدها در سطح فرهنگ، کارهای دیگری انجام می‌دهند. 💠@parsania_net