💠 هویت علمی
🔸درباره دانشی که فرا میگیریم، بیندیشیم و صرفا در درون آن مستغرق نباشیم. این چیزی است که متأسفانه جای آن در نظام علمی ما خالی است.
🔸این کار، یک خودآگاهی بخشی است در مورد حوزه معرفتیای که عمرمان را در آن هزینه میکنیم؛ نوعی بازاندیشی درباره خود رشته، معنای علوم انسانی و مفهوم علم.
🔸ما باید بدانیم دانشها و نظریههایی که فرا میگیریم، از کجا آمده و چه هویتی دارد. آیا مبنای مطلق و فراگیری دارد یا مبتنی بر حوزههای معنایی خاصی است؟ اگر مبتنی بر حوزههای معنایی خاصی است، آن حوزه چیست و از کجا آمده است؟
✍️#استاد_پارسانیا
🆔@parsania_net
استاد پارسانیا در باره حوادت اخیر در فلسطین.mp3
6.79M
چگونگی اخذ عزیز مقتدر در سرنگونی ظالم از منظر حکمت الهی؛
قتل نفس کودکان و فروریزی استکبار در صحنه حکمت الهی.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟩 آغاز و انجام کلام در دو قوس نزول و صعود
🔖 هر کلامی از افق گویند میآید و به مخاطب میرسید و مخاطب با شنیدن او به افق گوینده میرود.
🔖 کلام هم قوس نزول دارد و هم قوس صعود دارد. چگونه کلام نازل میشود و به مخاطب میرسد و چگونه کلام و کتاب از مخاطب به گوینده و متکلم باز میگردد، لذا گفتوگویی که بین دو نفر رخ میدهد و درک رخ میدهد ما از جهت درکِ این معنا به گوینده رسیدهایم و ما گوینده شدهایم. این معنا بخشی از وجود او بود و ما به همین بخش از وجود او رسیدیم و ما شدهایم وجود او.
🔖اگر شما بخواهید این را بر مینای حکمت متعالیه توضیح دهید چند مبنا وجود دارد یکی بحث علم و درک است که به وجود برمیگردد و دیگری بحث تشکیک وجود است و اشتداد بر میدارد و حرکت جوهری وجود دارد و اینکه در این آمد و شد که در سیر صعود دارد رخ میدهد نفس انسان و علم او و اراده او جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا است و بعد بحث اتحاد عالم و معلوم و اتحاد عاقل و معقول است و این مجموعه است که این بحثی را که گفتیم را شکل میدهد.
⭕️ @parsania_net
استاد پارسانیا درباره حوادت اخیر در فلسطین.mp3
10.38M
﷽ ❁ تبیین ۶۷ ❁
✓عنوان:جنگغزّه ازمنظر حکمتِالهی
✓موضوع: اعتقادی، سیاسی، معرفتی
✓اشاره:اینتببینعرفانیشنیدنیاست
- درپاسخ بهاینشبههی مهم که وقایع
دردناک و ظلم بیحدّ صهیونیستها به
ویژه قتل فجیع کودکان غزّه ، چگونه
با عدل الهی قابل جمع میباشد؟!
☜ به بیان : حجةالاسلام والمسلمین
استاد حمید پارسانیا
🌱 در ثواب انتشار سهیم باشید .
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
☜بهپایگاهفرهنگیتبلیغیبلاغبپیوندید
الامام العسکری
الوصول الی الله سفر لا یدرک الا بامتطاء اللیل
وصول به خداوند سفری است که جز با استفاده از راهوار شب و شب زنده داری حاصل نمیشود
May 11
💠 حکمت الهی قتل کودکان مظلوم چیست؟
▪️سرویس دین و اندیشه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - حجتالاسلام حمید پارسانیا، مدیر گروه جامعهشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و مدرس فلسفه و عرفان در حوزه علمیه:
در فص موسوی کتاب «فصوص الحکم»، ابنعربی در مورد حکمت قتل کودکان توسط فرعون و نسبت آن با جامعۀ بنی اسرائیل بحث میکند.
🔻متن کامل گزارش را اینجا بخوانید
⭕️ @parsania_net
May 11
✅ حکمت الهی قتل کودکان چیست؟
✳️ حمید پارسانیا
در فص موسوی کتاب «فصوص الحکم»، ابنعربی در مورد حکمت قتل کودکان توسط فرعون و نسبت آن با جامعۀ بنی اسرائیل بحث میکند. همانطور که میدانیم فرعون با خبر میشود که فرزندی خواهد آمد که قدرت او را متزلزل میکند. او هم برای جلوگیری از به دنیا آمدن موسی (ع)، فرزندان بنیاسرائیل را قتلعام میکند. اینجا سوالی که به وجود میآید این است که اگر عالم صحنۀ حکمت الهی است آیا این حادثه و قتل کودکان از باب تصادف است؟ زمانی هست که ما در سطح خرد مساله را نگاه میکنیم و فقط اراده، قدرت و اقتدار فرعون و ظلمی که انجام میدهد را ملاحظه میکنیم اما اگر در عالم همه جنود و کارگزار الهی هستند و از یک منظر الهی به مساله نگاه کنیم خود این امر هم در طرح حکیمانه الهی و نظام احسن نقشی ایفا نمیکند؟
ابنعربی در این فص و در توضیح این مطلب - به تعبیر بنده- بیان میکند که این «اخذ عزیز مقتدر» است که با دست خود فرعون دارد او را به نابودی میکشد و با همان ظلمی که دارد انجام میدهد، امت موسی (ع) در حال شکل گیری است. چون این کودکان که به تعبیری «حدیث العهد بالرّب» هستند و به واسطه حدیثالعهد بودن به پروردگار و قربی که به خداوند دارند، پدر، مادر و بزرگان را به تسخیر خود درمیآورند و جامعه را به خدمت خود میگیرند. ضرورت این به خدمت درآوردن این است که عُلّوی در کار باشد و این علّو را کودکان به خاطر نزدیکی به خداوند دارند و همین موضوع باعث میشود که در دیگران اثر بگذارند و آنها را به تسخیر خود درآورند. اگر کسی پدر و مادر را از خواب بیدار کند، خودشان ناراحت میشوند و تحملش را ندارند اما تا از فرزند سرفهای سر میزند یا ناآرام میشود با همه وجود از خواب برمیخیزند و در خدمت کودک قرار میگیرند. این در واقع منزلتی است که خداوند به کودک داده است که اینگونه میتواند مادر و پیرامون را تسخیر کند.
کودکانی که حدیث العهد هستند وقتی که به مقتل برده میشوند نفس دارند و از بین نمیروند. ظلمی که به اینها میشود و انتقام و قصاصی که نسبت به این خون میشود باعث انباشت میشود. این کودکان با روحانیتی که دارند در یک حقیقت روحانی برتر اجتماع پیدا میکنند که همان تشکیل امت موسی است. همین مساله در سنت الهی عمل میکند و در نهایت فرعون را از بین میبرد.
امروز حوادثی که در غزه رخ میدهد و قتلعام کودکان بیگناه رخ میدهد کافی است که سنت الهی عمل کند و دست انتقام الهی با متن همین ظلم دارد قدرت و قوت میگیرد تا گریبان ظالم با آن گرفته شود. کسانی که به قتل میرسند کلمه توحید را بر زبان میآورند و ربّ خود را فرا میخوانند. فقط این کودکان نیستند که به مقتل برده میشوند و سنت خدا با آنها عمل میکند. این مقاومت و استقامت و توجه و عنایتی که به خداوند دارند و این ظلمی که به حیثیت الهی اینها میشود، مسبب تکوین امت اسلامی است که در حال رخ دادن است.
گاهی حوادث را در ظرف مسائل طبیعی و دنیوی میبینیم و قواعد و سنن را در این افق در نظر میگیریم اما نظام عالم یک نظامی است که روابط دنیوی ظاهر اوست و ارتباطات وجودی در سطح عمیقتری شکل میگیرد و هویت امت و جامعه فقط در این روابط نیست بلکه در سطح معانی و حقایقی است که وجود دارد. بنابراین اگر مرگی اینجا وجود دارد فقط در نسبت این بدن هست و حقیقت اینها از بین نمیرود: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون.» ارتباط وجودی انسانها در حوزه معنایی و روحانی آنهاست پس قاعدتاً این ارواح حاضر هستند و وجود دارند و خود بخشی از سنت الهی است که به دست خود ظالم عمل میکند تا انشاالله انتقام مظلوم گرفته شود.
#استاد_پارسانیا
⭕️ @parsania_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حکمت ارسال انبیاء الهی
▪️آیا ارسال رسل به خاطر نیاز اجتماعی است و یا به خاطر یک نیازی فراتر از نیاز اجتماعی است؟
▪️آنچه در عرفان اسلامی و قبل از آن در آیات قرآن کریم در مورد ارسال رسل گفته شده است مقید به آثار اجتماعی نیست بلکه خیلی وسیعتر است.
▪️خروج انسان از قوه و به فعلیت رسیدن انسان بدون نبی ممکن نیست؛ به عبارت دیگر خروج از ضلالت و در مسیر هدایت گام گذاشتند نیاز به نبی دارد.
🆔@parsania_net
May 11
حمید پارسانیا
🎙#درس_اسفار_15_آبان_ماه_1402 #جلسه_32 #استاد_پارسانیا ⭕️ @parsania_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کلام الهی چگونه طی مراتب میکند و نازل می شود؟
▪️آیا این کلام رسول خدا است و یا تا وقتی که به گوش ما میرسد کلمه الله است؟
▪️آیا این که در این لوح و کتاب به چشم ما میخورد خود این کلام خدا است و یا کلام تا وقتی بود که از زبان پیامبر خارج شد؟ و یا کلام خداوند تا وقتی بود که پیام را به جبرائیل گفت؟
▪️مفسرین در ذیل برخی از آیات از جمله علامه طباطبایی(ره) این بحث را دارند که کلام خداوند کجا ختم می شود؟
▪️آیا وقتی ما قرآن را میشنویم این همان وحی است؟ یا وحی تا زمانی بود که به زبان پیامبر گفته شد؟
▪️آیا وحی یک چیزی بود که به جان پیامبر القا شد و تا پیامبر شروع به گفتن کرد این بشرآلوده شد؟
⭕️ @parsania_net