امروز روز اَرد از ماه آبان 3762 زرتشتی، شنبه نوزدهم آبانماه 1403 خورشیدی، نهم نوامبر 2024 میلادی
گات ها1
فرازهایی از پیام اشو زرتشت:
با دستهای برافراشته به سوی تو ای مزدا
و با فروتنی کامل پیش از همه چیز خواستارم
که بهرهای از خرد سپند (مقدس) خود را به من عطا فرمایی
تا به همراهی درستی کردار و ضمیر پاک بتوانم خوشبختی روان آفرینش (همه جهانیان) را فراهم سازم.
یسنا ۲۸ بند- 1
—————————— * —————————
photo 2019 06 13 02 04 21اَرد:
– بیست وپنجمین روز هرماه سیروزه در گاهشماری زرتشتیان “ارد” نام دارد.
– در آیین زرتشتی، با برآمدن خورشید (گاه هاوَن، هنگام بامداد) روز آغاز میشود.
– ایزد ارد یا «اَرت»، در اوستا به ریخت «اَشی وَنگوهی» آمده است که چمار(:معنی) آن؛ توانگری، بینیازی، خواسته و دارایی است.
– آموزه های اشوزرتشت آرامش درونی را همراه با توانگری و بهدست آوردن خواسته و دارایی سفارش میکند.
– پیروان این بینش، برای به دست آوردن و رسیدن به خواستههای خود از راه درست و راست، کار و کوشش را گزینش کرده و از بیکاری، تنبلی و کاهلی پرهیز میکند.
سرودهی مسعود سعد سلمان، بر پایهی کتاب بندهش
ارد روز است فرخ و میمون / با همه لهو و خرمی مقرون
ای دلارای یار گلگونرخ / خیز و پیشآر بادهی گلگون
اندرزنامه آذرباد مهراسپندان (موبد موبدان در روزگار شاپور دوم)
هرچیز نو بخر و اندر خانه بر.
اندرزنامه آذرباد مهر اسپندان در سرودهی استاد ملکالشعرای بهار:
به بازار شو، روز (ارد) ای پسر / نوانو بخر چیز و با خانه بر
—————————— * ————————
Canal de Suez
کانال سوئز
گشایش آبراه دریای سرخ به رود نیل به دستور داریوش بزرگ (۵۱۸ پ.م)
داریوش بزرگ، شاهنشاه بزرگ هخامنشی هنگامی که میخواست بخشهای باختری و خاوری شاهنشاهی خود را با یک راه آبی به هم بپیوندد، باید به کشف راههای آبی ناشناخته دست میزد. کار ساختن آبراه میان دریای سرخ و رود نیل برای عبور کشتیهای ایران از خلیج فارس به مدیترانه تکمیل شد. این روز پس از محاسبات تقویمی به دست آمده است. سنگنبشتههای به دست آمده در طول این آبراه نشان میدهد که پس از اتمام کار هر قسمت از این آبراه، جزییات کار بر سنگ حک و در محل نصب شده است.
این آبراه به تصمیم داریوش بزرگ و عمدتاً با هدف نظامی ساخته شده بود. باستانشناسان و مورخان متفقالقول هستند که این آبراه از کارهای بزرگ بشر در قرون قدیم بوده است. داریوش بزرگ پس از تکمیل آبراه شخصاً از آن بازدید کرد و ضمن دیدار از گور پادشاهان مصر و نوشتهها و بناهای آنان، دستور جمعآوری تاریخ مصر را در یک مجموعه داد که باقی مانده است.
این پروژه از دید مهندسی و عمرانی یکی از بزرگترین دستاوردهای تاریخ باستان به شمار میآید و نشاندهندهی توانمندیهای فنی و مدیریتی ایرانیان در زمان هخامنشیان است. داریوش بزرگ با این اقدام نهتنها ارتباطات دریایی را بهبود بخشید، بلکه تأثیر قابل توجهی بر تجارت و تبادلات فرهنگی میان ایران و مصر گذاشت.
آبراه میان دریای سرخ و رود نیل، که به نام “کانال داریوش” نیز شناخته میشود، یکی از نخستین تلاشها برای ایجاد مسیرهای آبی بینالمللی بود. این پروژه باعث افزایش توانمندی ناوگان دریایی ایران و تسهیل تجارت با کشورهای مدیترانهای شد. همچنین، این آبراه به عنوان یک نماد از قدرت و اقتدار ایران در منطقه به شمار میرفت.
در مسیر آبراه، سنگنبشتههایی از داریوش بزرگ یافت شدهاند که نشاندهنده تلاشها و دستاوردهای او در ساخت این پروژه بزرگ هستند. این سنگنبشتهها، افزون بر ارزش تاریخی، نشاندهنده دانش مهندسی و سازماندهی پیشرفتهای هستند که در آن زمان به کار گرفته شده بود.
این اقدام داریوش بزرگ یکی از مثالهای برجسته از نوآوریها و دستاوردهای فنی و مهندسی در دوران باستان است که تاثیرات عمیق و پایداری بر تاریخ و فرهنگ منطقه گذاشته است. توانمندیهای فنی و مدیریتی ایرانیان در ساخت این آبراه نشاندهنده اهمیت بزرگمنشی و دیدگاههای بلندپروازانه داریوش بزرگ بود که در تاریخ بهعنوان یکی از بزرگترین فرمانروایان ایران شناخته میشود.
—————————– * ———————————
یادروز 19 آبانماه:
سردار سپه وزیر جنگ به اتفاق قائم مقامالملک و دبیر اعظم برای استقبال از احمد شاه به سوی بوشهر حرکت کردند. (۱۳۰۱ خورشیدی)
ورود جیرهبندی و دادن کوپن برای مواد غذایی در اقتصاد ایران برای نخستین بار. (۱۳۲۰ خورشیدی) دو ماه و نیم پس از اشغال نظامی، برای نخستین بار سیستم جیرهبندی و دادن کوپن به خانوادهها برحسب شمار اعضای خانوار که ارائه شناسنامه مأخذ کار بود به اجرا درآمد. ایران قبلاً از این لحاظ خودکفا بود ولی پس از اشغال نظامی که از سوی دولتهای مسکو و لندن و کمبود خواربار آنها صورت گرفته بود.
دولت “دکتر مصدق” لایحه ملی شدن شرکت تلفن را به مجلس داد. (۱۳۳۱ خورشیدی)
“دکتر حسین فاطمی” روزنامهنگار و وزیر امور خارجه دولت “دکتر مصدق”، تیرباران شد. (۱۳۳۳ خورشیدی) محاکمه “دکتر فاطمی” غیرعلنی انجام گرفت و کسی جز اعضای محکمه نتوانست حرفهای او را بشنود. شاه با فرجامخواهی دکتر فاطمی موافقت نکرد، درخواست روحانیون و بزرگان اصفهان را هم در دادن یک درجه تخفیف به او نپذیرفت و سحرگاه ۱۹ آبان ۱۳۳۳ خورشیدی در میدان تیر لشکر ۲ زرهی به جوخه اعدام سپرده شد و تیرباران گردید.
اعلام فضای باز سیاسی توسط دولت شاهنشاهی ایران. (۱۳۵۵ خورشیدی)
اعلان فضای باز سیاسی در حقیقت پاسخ مثبت “محمدرضا پهلوی” بود که تحولاتی در وضع زندانها و زندانیان سیاسی به وجود آورد. همچنین، تغییراتی در این زمینهها برای ارائه به نمایندگان صلیب سرخ جهانی و عفو بینالمللی ایجاد گردید و بخشی از محدودیتها و فشارها علیه پخش اعلامیهها، نوارها و رسالههای عملی “امام خمینی” برداشته شد. سیاست فضای باز سیاسی، نه تنها شاه را به اهداف سیاسی خود نرساند و تشنج را در جامعه نزدوده بود، بلکه مشکلات جدیدی نیز بر انبوه مشکلات حل نشده قبل افزود، تا این که زمینهی حیاتی برای پیروزی انقلاب و فروپاشی دودمان پهلوی، در بهمن ۱۳۵۷ را پدید آورد.
انعقاد قرارداد تسلیحاتی یک میلیارد دلاری میان عراق و فرانسه در جریان جنگ تحمیلی. (۱۳۶۰ خورشیدی)
درگذشت محسن مقدم، از بنیانگذاران دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، (زاده ۱۱ آذر ۱۲۷۹ تهران – درگذشته ۱۹ آبان ۱۳۶۶ تهران)
او در پایان دوران قاجار، در کودکی برای تحصیل به اروپا فرستاده شد و در میانه جنگ جهانی اول به ایران بازگشت و در مدرسه صنایع مستظرفه، نزد کمالالملک ادامه تحصیل داد و پس از چندسالی دوباره به اروپا بازگشت. مدتی در بخش باستانشناسی موزه لوور در پاریس در کلاسهای ژرژ کنتنو، باستانشناس معروف، آموزش دید و با درجه عالی، تحصیل در آنجا را بهپایان رساند و علاوه بر باستانشناسی، در پاریس به آموزش نقاشی هم پرداخت. وی در سالهای پایانی حضورش در اروپا بهعنوان نماینده فرهنگی ایران در نشستها و نمایشگاههای متعددی حضور یافت.
او نخستین ایرانی است که به دریافت نشان لژیون دونور با درجه «اوفیسیه» از طرف شارل دوگل رییسجمهور فرانسه مفتخر شده است.
در سال ۱۳۱۵ با سلما کویومجیان ازدواج کرد که مدتی در رشته باستانشناسی و هنر تحصیل کرده بود و در همان سال به ایران بازگشتند. او در سال ۱۳۱۶ در مرکز باستانشناسی بهعنوان بازرس فنی هیات باستانشناسی فرانسوی شوش به سرپرستی رولان دومکنم فعالیت تخصصیاش را آغاز کرد و مدتی را نیز زیر دیدهنگری آندره گدار در موزه ایران باستان مشغول بود.
او سرپرستی و نمایندگی ایران در نمایشگاهها و کنگرههای مختلفی را نیز برعهده داشت و نشانهای افتخارآمیز زیادی را نیز در شناسنامه کاریاش داشت.
وی مجموعهداری متخصص و دوستدار فرهنگ گذشته ایران بود که مجموعه خود را برای ارزش مالی آن گردآوری نکرد. او بخش زیادی از آثارش را از خارج از ایران خریداری میکرد و به ایران بازمیگرداند.
وی در آبان ۱۳۵۱ خانه پدری (خانه مقدم) را به همراه تمامی آثار موجود در آن به دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا و گروه باستانشناسی دانشگاه تهران برای آموزش و پژوهش در فرهنگ گذشته و سپس عموم مردم وقف کرد. دانشگاه تهران هم این خانه را به همراه بقیه میراث ارزشمندش، در سال ۱۳۸۸ به موزه تبدیل کرد.
آرامگاه وی در امامزاده عبدالله است.
روز جهانی “علم در خدمت صلح و توسعه”.
زادروز “مارتین لوتر”، بنیانگذار آلمانی پروتستانیسم. (۱۴۸۳ م)
زادروز “یوهان شیللر” نویسنده و ادیب برجسته آلمانی. (۱۷۵۹ م)
زادروز “مهندس میخائیل کالاشنیکوف”، مخترع روسی سلاح کلاشینکف. (۱۹۱۹ م)
درگذشت “مصطفی کمال پاشا” معروف به “آتاتورک” بنیانگذار جمهوری ترکیه و نخستین رئیسجمهور ترکیه. (۱۹۳۸ م)
برای نخستین بار تلفن مستقیم راه دور (بدون واسطه اپراتور) به کار افتاد. (۱۹۵۱ م)
پلیس صلح بینالملل راهاندازی شد. (۱۹۵۶ م)
محکومیت صهیونیسم به عنوان شکلی از نژادپرستی در سازمان ملل متحد. (۱۹۷۵ م)
مرگ “لئونید برژنف” رهبر پیشین اتحاد جماهیر شوروی سابق. (۱۹۸۲ م)
“بیل گیتس” مدیر عامل ماکروسافت اولین ویندوز ۱/۰ را معرفی عمومی کرد. (۱۹۸۳ م)
images.jfif
11.8K
داریوش بزرگ آبراه کانال سوئز را در دریای سرخ در دهم نوامبر 518 پیش از میلاد افتتاح کرد
کانال یا آبراه سوئز، دریای مدیترانه را به خلیج سوئز که شاخهای از دریای سرخ است متصل میکند. این کانال در غرب صحرای سینا و شمال شرق کشور مصر واقع شدهاست. آبراه سوئز به عنوان میانبری برای کشتیهاو قایق هایی که از بندرهای قاره اروپا و آمریکا به سمت بندرهای جنوب شرق آسیا، شرق آفریقا و قاره اقیانوسیه در رفتوآمد میباشند، ساخته شدهاست تا مجبور به دور زدن قاره آفریقا یا انتقال زمینی بارها نباشند. کانال سوئز سریعترین مسیر کشتیرانی بین اروپا و آسیاست. چیزی حدود ۷ درصد کل تجارت دریایی دنیا از این کانال انجام میشود. این کانال یکی از منابع اصلی درآمد ارزی مصر است. درازای کانال سوئز از پورت سعید در ساحل دریای مدیترانه، تا شهر سوئز در کرانهٔ دریای سرخ ۱۶۳ کیلومتر است.
در حدود ساعت هشت و نیم صبح روز 17 نوامبر سال 1869 کشتیهایی کـه مدعوین را برای افتتاح رسمی کانال سوئز حمل میکردند، وارد این کانال شدند، کشتی «عـقاب» که حامل ملکه «اوژنـی» -هـمسر ناپلئون سوم- همراهان ملکه و همچنین «فردینان دولسپس» بود، پیشاپیش سایر کشتیها حرکت میکرد. در عقب این کشتی سلطنتی ناوچههای حامل «فرانسوا ژوزف» امپراطور اتریش، شاهزادگان پروس و هلند، سفرای انگلستان و روسیه حرکت میکردند. روی هم رفته در حـدود 40 کشتی نزدیک به پنج هزار نفر از شخصیتهای برجسته کشورهای شرق و غرب را حمل میکردند.
در این لحظات تاریخی کلیه مسافرین هیجان شرکت در یک واقعه مهمی را که موجب پیدایش تحول عظیمی در آینده جهان میشد و یکی از مـراحل برجسته کشتیرانی تجاری بعد از مسافرت «واسکودو گاما» بشمار میرفت، احساس میکردند.
5-29-2015 7-44-36 PM
تبلیغ متنی
ویزای مولتی آلمان
-------
علت و عوارض مشکل پزشکی از چیست؟
این هیجان تا حدی توأم با نگرانی بود. کنتس«دونادایاک» -یکی از نزدیکان ملکه فرانسه- این نگرانی را در یادداشتهای خود منعکس سـاخته اسـت.
بعضی از عبارات یادداشتهای او اضطرابی را که بر اولین مسافرین کانال سوئز چیزه شده بود،به خوبی نشان میدهد، وی در این مورد چنین مینویسد:
«سکوت کاملی بر صحنه کشتی حکمفرما بود، فقط صـدای آقـای «سورویل» -فرمانده کشتی عقاب- که تقریبا پیوسته دستوراتی را صادر میکرد، دهان به دهان میگشت و این سکوت را میشکست. همه مسافرین تحت تأثیر این مراسم و نیز خطراتیک ه عبور از کانال دربرداشت، قـرار گـرفته بـودند. ملکه با آنکه سعی مـیکرد، خـونسردی خـود را حفظ کند ، دچار نگرانی و اضطراب بود. »
اما مطلبی را که «کنتس دو نادایاک» به علت عدم اطلاع مسکوت گذاشته بود، نگرانی شدید «فردینان دولسپس» بـود، زیـرا در اواسط شب گذشته یعنی شب پیش از روز افتتاح رسـمی کـانال، به او اطلاع داده بودند که ناوچه «لطیف» متعلق به مصر در سی کیلومتری «پورت سعید» در داخل کانال به شن نشسته و به این تـرتیب راه عـبور از کـانال را مسدود کرده و کوششهایی که طی ساعات بعدی برای بیرون آوردن کشتی مـذکور به عمل آمده، نتیجهای نبخشیده است. در آخرین لحظات خدیو مصر در حدود هزار نفر را مأمور خارج ساختن ناوچه مذکور نموده و بـه آنها دسـتور داده بـود که چنانچه راه دیگری برای بیرون کشیدن ناوچه پیدا نشود باید آنـرا مـنفجر سازند.
فردینان دودولسپس بدون آنکه با هیچ کس راجع به این مطلب ناگوار صحبت کرده بـاشد، سـوار کـشتی عقاب شد، در این هنگام او دچار اضطراب و نگرانی شدیدی بود، زیرا هنوز هیچ خبری دربـاره اقـداماتی کـه برای خارج ساختن ناوچه لطیف به عمل میآورند ، دریافت نکرده بود. فقط 5 دقیقه قبل از آنـکه کـشتی عـقاب به محل وقوع حادثه برسد، یکی از دریاسالاران مصری که با ناوچهای به استقبال کشتی عـقاب آمـده بود،به او اطلاع داد که راه عبور باز شده است. چند لحـظه بـعد مـلوانان ناوچه لطیف که در کنار ساحل لنگر انداخته بود، با ابراز احساسات به ملکه فـرانسه کـه در کشتی عقاب از مقابل آنها میگذشت، ادای احترام نمودند. بدینترتیب معلوم شد که ضرورتی بـرای مـنفجر سـاختن ناوچه لطیف پیدا نشده است.
فکر اتصال دریای مدیترانه به دریای سرخ تازگی نداشت. این فـکر به دوارن تاریخ باستان برمیگردد. در زمان«نشائو»که یکی از فراعنه مصر بود و در حدود 650 سـال قـبل از مـیلاد مسیح سلطنت میکرد، کانالی بطور نیمهتمام حفر شد و بعدها بوسیله داریوش تکمیل شد.
داریوش بزرگ به دلیل اهمیت راه دریایی میان مصر و ایران، دستور ساخت آبراهی میان دریای سرخ و دریای مدیترانه را از راه نیل در اواخر سدهٔ ششم پیش از میلاد داد تا کشتیهای ایرانی بتوانند به راحتی از آن عبور کنند. سرپرستی ساخت این آبراه را مهندس «ارتاخه» از مهندسان ایرانی عصر هخامنشی به عهده داشت. آبراهی که داریوش در آن زمان حفر کرد با آبراه کنونی سوئز،اختلافهایی داشت، چراکه آبراه داریوش بر خلاف آبراه کنونی قدری بالاتر از بوباستیس شروع میشد و به نیل و در نهایت به دریای سرخ میپیوست، در حالی که آبراه کنونی از پرت سعید آغاز میشود و به خلیج سوئز ختم میشود
داریوش لوحه ای سنگی با خطوط میخی پارسی، عیلامی، بابلی و مصری را به یادمان گذاشت:
منم داریوش، شاه شاهان، شاه کشورهایی که تمام نژادهای مسکون است. شاه این سرزمین بزرگ تا آن دورها، پسر ویشتاسب هخامنشی… من پارسی هستم و به همراهی پارسیان مصر را گرفتم، امر کردم این کانال را بکنند از «پیرو» نیل که از مصر جاری است تا دریایی که از پارس بدان روند. این آبراه کنده شد چنانکه فرمان دادم و کشتیها از مصر بوسیله این کانال بهسوی ایران روانه شدند چنانکه اراده من بود.
5-29-2015 8-03-07 PM
در حـقیقت پیشگامان دولسپس رود نیل را به دریاچه «تلخ» متصل کرده بودند و کانالی که به این ترتیب احداث شده بـود، فـقط در قسمتی از سال قابل کشتیرانی بود، زیرا وضع آن به وضع جریان رودخانه نیل بستگی داشت.
متجاوز از بـیست قـرن پیش، بطلمیوس دوم دستور داد که بین دریاچه تلخ و دریای سرخ گودالی حـفر شـود و تعدادی آببند برای اینکه امواج آب کـشور مـصر را فـرو نگیرد،ساخته شود زیرا طبق عقیده قـدما اخـتلاف بین سطح دو دریا در حدود ده متر بوده است.
در دوران رومیان در نتیجه اقداماتی که بدستور «تـراژان» صـورت گرفت، کانال در تمام طول سـال قـابل کشتیرانی شد. ولی در حـفاظت و نـگاهداری آن سهلانگاری میشد، به طوری که موقعی که مـسلمانان بـر مصر تسلط یافتند، کانال از شن پر شده بود و غیر قابل استفاده بود.
عمر -خـلیفه مسلمانان- برای رساندن آذوقه به مکه و مدینه دسـتور داد که کانال را لاروبی کـنند، ولی در سـال 767 میلادی برای قطع حمل خـواروبار مـورد نیاز اهالی مدینه که دست به شورش زده بودند، کانال را به کلی مسدود نمودند.
به این ترتیب کـانال بـمدت یازده قرن زیر شن مـدفون بـود، از آن تـاریخ به بعد، چندین بـار فـکر حفر کانال مورد تـوجه قـرار گرفت و مطالعاتی کموبیش جدی درباره امکان اتصال دو دریا به منظور تسهیل برقراری ارتباط بین شـرق و غـرب به عمل آمد. مثلا در اوایل قـرن شـانزدهم اهالی «ونـیز» بـه منظور مـبارزه برعلیه رقابت دریایی پرتـقال که پس از سفر واسکو دوگاما، برتری بازرگانی جمهوری ونیز را مورد تهدید قرار داده بود، به فکر بهرهبرداری از ایـن کـانال قدیمی افتادند.
در طی قرون هفده و هـیجده فـرانسویان امـکان گـشایش کـانال را مورد بررسی قـرار دادنـد. بازرگانانی از قبیل «ژاک ساواری» دیپلیماتهایی مانند «ژیر اردن»، «بنوادو مایه»، «سن پریست» و«شوازل گوفیه»، فلاسفهای از قبیل «دارژانسون و نـویسندگانی مـانند «ولنـی»، یادداشتهایی درباره امکان حفر کانال منتشر نـمودند و در آن نـظریات خـود را بـدون آنـکه وارد جـنبههای فنی موضوع شوند، تشریح کردند.
اولین باری که امکان حفر کانال سوئز بوسیله کارشناسان در محل مورد بررسی قرار گرفت، موقعی بود که ناپلئون بناپارت به اتفاق هیئتی از دانـشمندان فرانسوی به مصر مسافرت کرد. در ماه دسامبر 1798 ژنرال بناپارت و عدهای از مهندسین عضو انستیتوی فرانسه درصدد پیدا کردن آثار کانال قدیمی زمان فراعنه برآمدند.
در طی سال 1799 «شارل لپر» و هیئت تحتنظر او طبق دسـتور بـناپارت، ه بمطالعات محلی و محاسبات زمینشناسی پرداختند. این مهندسین در شرائط سختی که ناشی از گرمی هوا، وجود حالت جنگ و فقدان ابزار دقیق اندازهگیری بود، به کار خود ادامه میدادند و شاید بتوان این مـشکلات را جـزء علل اشتباهی که در محاسبه اختلاف بین سطح دو دریا رخ داد، به شمار آورد.
«لپر» نظریه پیشینیان را تأیید کرد و اعلام کرد که سطح دریای مدیترانه 9.9متر بالاتر از سطح دریای سرخ است. «شارل پر» در گزارشی که تحت عـنوا ن«تـشریح وضع مصر» منتشر ساخت،نظریاتی در مورد اقدامات احتیاط آمیزی که باید برای حسن انجام کار به عمل آید، بیان کرد. مثلا طبق پیشنهاد او مسئولیت حـفر کـانال باید به یک شرکت بـازرگانی مـحول شود، زیرا به عقیده او «این روش تضمینهایی به وجود میآورد که نمیتوان نظیر آنها را از دولتهای بیثبات و رقابتهای موجود بین وزارتخانهها، انتظار داشت.» در کل «لپر» زیاد به سیاستمداران معتقد نبود.