فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 ببینید
❌⚠ ماجرای بذل و بخشش رضاخان که باعث بحران آب در سیستان و بلوچستان شد!
🌐 @partoweshraq
🌹سواد زندگی
☄ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺷﻤﺎ ﻗﻮﯾﺘﺮﯾﻦ ﺁﻫﻦ ﺭﺑﺎ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﮐﺎﺋﻨﺎﺕ ﺍﺳﺖ...
🙍♂ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻧﮕﺮﺍﻧﯽ، ﻧﮕﺮﺍﻧﯽ ﺭﺍ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺟﺬﺏ ﻣﯿﮑﻨﺪ، ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ، ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﺭﺍ ﺟﺬﺏ ﻣﯿﮑﻨﺪ
ﻧﺎﺭﺿﺎﯾﺘﯽ، ﻧﺎﺭﺿﺎﯾﺘﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﺭﺍ ﺟﺬﺏ ﻣﯿﮑﻨﺪ.
🙋♂ ﻟﺬﺕ، ﻟﺬﺕ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﺭﺍ ﺟﺬﺏ ﻣﯿﮑﻨﺪ، ﺷﺎﺩﯼ، ﺷﺎﺩﯼ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﺭﺍ ﺟﺬﺏ ﻣﯿﮑﻨﺪ.
ﺷﮑﺮ ﮔﺰﺍﺭﯼ، ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻗﺎﺑﻞ ﺷﮑﺮﮔﺰﺍﺭﯼ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﺭﺍ ﺟﺬﺏ ﻣﯿﮑﻨﺪ.
💚 ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﯽ، ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﺭﺍ ﺟﺬﺏ ﻣﯿﮑﻨﺪ.
💰 ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺛﺮﻭﺗﻤﻨﺪﯼ، ﺛﺮﻭﺕ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﺭﺍ ﺟﺬﺏ ﻣﯿﮑﻨﺪ.
👌ﭘﺲ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻧﮑﻨﯿﻢ ﮐﻪ:
🌀 ﺍﯾﻦ ﯾﮏ ﮐﺎﺭ ﺩﺭﻭﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺟﻬﺎﻥ ﭘﯿﺮﺍﻣﻮﻥ ﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺩﻫﯿﻢ، ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺩﺭﻭﻧﯽ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺩﻫﯿﻢ.
🔅اﯾﻦ ﺟﻬﺎﻥ ﮐﻮﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻓﻌﻞ ﻣﺎ ﻧﺪﺍ
🔅ﺳﻮﯼ ﻣﺎ ﺁﯾﺪ ﻧﺪﺍﻫﺎ ﺭﺍ ﺻﺪﺍ...
🔰ﻭ ﺳﺨﻦ ﺁﺧﺮ:
🌎 ﮐﺎئنات ﻫـﺮﮔـﺰ ﺑﻪ ﺍﮔــﺮ ﻭ ﺍﻣـﺎﻫــﺎ ﭘـﺎﺳﺦ ﻧـﻤﯽ ﺩﻫــﺪ!
ﺳﻠﻄﺎﻥ ﺑـﺎﯾــﺪ ﻫـﺎ ﺑـﺎﺷﯿـﺪ،
ﻧـﻪ ﺑﻨـﺪﻩ ﺷﺎﯾــﺪﻫــﺎ...
📱ڪـانـال ݐـــرٺـــو اشـــراق
🔰 به ما بپیوندید...
▶🆔 eitaa.com/partoweshraq
▶🆔 sapp.ir/partoweshraq
▶🆔 iGap.net/partoweshraq
👌داستانی جالب از قدرت طبع شعر ملکالشعرای بهار
🏛 میگویند روزی ملکالشعرای بهار، در مجلسی نشسته بود و حضار برای آزمایش طبع وی، چهار کلمه را انتخاب کردند تا وی آنها را در یک رباعی بیاورد.
📝 کلمات انتخاب شده عبارت بودند از: خروس، انگور، درفش و سنگ
👤 ملک الشعرای بهار گفت:
🔅برخاسـت خروس صبح برخیز ای دوست
🔅خون دل انگور فکن در رگ و پوست
🔅عشق من و تو صحبت مشت است و درفش
🔅جور دل تو صحبت سنگ است و سبوست
👨 جوانی خام، که در مجلس حاضر بود گفت:
این کلمات با تبانی قبلی انتخاب شدهاند. اگر راست میگویید، من چهار کلمه انتخاب میکنم و شما آنها را در یک رباعی بیاورید.
📝 سپس این چهار کلمه را انتخاب نمود: آئینه، اره، کفش و غوره.
👌بدیهیست آوردن این کلمات دور از ذهن، در یک رباعی کار سادهای نبود، لیکن ملکالشعرا شعر را اینگونه گفت:
🔅چون آینه نورخیز گشتی احسنت
🔅چون ارّه به خلق تیز گشتی احسنت
🔅در کفش ادیبان جهان کردی پای
🔅غوره نشده موَیز گشتی احسنت!!
goo.gl/cEzejR
📱ڪـانـال ݐـــرٺـــو اشـــراق
🔰 به ما بپیوندید...
▶🆔 eitaa.com/partoweshraq
▶🆔 sapp.ir/partoweshraq
▶🆔 iGap.net/partoweshraq
پرتو اشراق
💠❓📚 ✍💠 #پــرســمــان
🔰 آیا این متن واقعیت دارد؟
❓آیا می دانید #ذخرالحسین کیست؟
⚔ در جنگ صفین بود که امیرالمومنین (علیه السلام) نوجوانی سیزده ساله را نقاب بر صورتش زد و زره پوشانید و روانه میدان کرد. معاویه، ابوشعتاء که دلاور عرب بود و در شام او را حریف هزار اسب سوار می دانستند به میدان فرستاد ولی او گفت: در شأن من نیست که با این دلاوری هایم با او بجنگم پسرم برای او کافیست.
ابوشعتاء ٩ پسر خودش را به میدان فرستاد و آن نوجوان همه را به درک واصل کرد. ابوشعتاء برای انتقام خون پسرانش خودش به میدان آمد اما فقط با یک ضربه به هلاکت رسید. امیرالمونین (علیه السلام) به نوجوان فرمودند بس است پسرم برگرد… تمام لشگر گفتند یا علی بگذار جنگ را تمام کند اما امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند نه او پسرم عباس قمر بنی هاشم است.
🔅انه ذخر الحسین: او ذخیره برای حسین است.
✅ پاسخ: عباس (علیه السلام) دارای مقامی بس بلند و عظیم در نزد خداوند است تا جایی که امام سجاد (علیه السلام) در وصف او فرمود:
🔅«خداوند عباس را بیامرزد، بی تردید ایثار کرد و امتحان داد و جان خود را فدای برادرش کرد تا آن که هر دو دستش قطع شد، پس خداوند به جای آن دو، دو بال برایش قرار داد که با آن همراه فرشتگان در بهشت پرواز می کند... بی گمان برای عباس(ع) نزد خداوند منزلتی است که همه شهدا در روز قیامت به آن رشک می برند».
📚 الخصال، ج ١، ص ۶٨.
📘 امالی صدوق، ص ۴۶٢.
❌ با این وجود باید توجه داشت که متن مذکور در مورد حضرت عباس علیه السلام به عنوان عباس ذخیره حسین که در فضای مجازی دست به دست می شود، مستند نمی باشد و در کتب معتبر نیامده است.
🗓 عباس (علیه السلام) به سال ٢۶ هجری به دنیا آمد.
📚 اعیان الشیعه، ج ٧، ص ۴٢٩.
⚔ و جنگ صفین به سال ٣۶ هجری صورت گرفت.
📚 مروج الذهب، ج ٢، ص ٣٨۴.
📙 وقعه الصفین، ص ١٣١.
🗓 و عباس علیه السلام در زمان نبرد صفین حدوداً ١٠ ساله بوده است و حضور یک فرد ده ساله آن هم در نبردی به سنگینی صفین معقول به نظر نمی رسد و حق همان است که سید محسن امین ایراد کردند که:
🔅«عباس برخی از نبردها را در زمان خلافت علی (علیه السلام) درک کرد اما علی (علیه السلام) به او اجازه حضور در میدان نبرد را نداد».
📚 اعیان الشیعه، ج ٧، ص ۴٢٩.
📱ڪـانـال ݐـــرٺـــو اشـــراق
🔰 به ما بپیوندید...
▶🆔: eitaa.com/joinchat/2848915456C8c69e1d0c7
2⃣1⃣ داستان #ضرب_المثل «چهار تکبیر زدن»
📚📖 عبارت بالا در عرف اصطلاح عرفا و ارباب ذوق و ادب کنایه از ترک علایق، پشت پا زدن به دنیا و مافیها و رها کردن امیال و آرزوها باشد.
📗 خواجه شیراز می فرماید:
🔅من هماندم که وضو ساختم از چشمه عشق
🔅چهار تکبیر زدم، یکسره بر هر چه که هست
👌باید دید منظور از چهار تکبیر و شان نزول آن چیست که آدمی چون بخواهد تبرای مطلق از ماسَوَی بجوید آن را به چهار تکبیر تعبیر می کند.
📚📖 تکبیر از لحاظ ریشه و مفهوم لغوی «بزرگ و کلان گردانیدن چیزی و بزرگ شمردن و بزرگی صفت کردن آن چیز آمده است» همچنین به منظور بزرگ داشتن و خدای را به بزرگی یاد کردن نیز تکبیر می گویند.
⚔ در محارباتی که در صدر اسلام بین مسلمین و سپاهیان دشمن روی می داد هنگامی که جنگ مغلوبه می شد، مسلمین تکبیرگویان پیش می رفتند و با صدای الله اکبر شمشیر می زدند تا دوست و دشمن را بشناسند و احیاناً به جانب خودی و آشنا شمشیر حوالت نکنند.
✊ از طرف دیگر تکبیر علامت فتح و پیروزی هم بوده است.
⚔ در میدان جنگ پس ازغلبه بر دشمن تکبیر می گفتند.
⚖ به هنگام صلح همچون متهمی در مجمع عمومی و محضر قضات محکمه اقرار به جرم می کرد مستنطق یا بازپرس به علامت موفقیت تکبیر می گفت و حاضران جلسه با صدای بلند پاسخ می دادند.
تکبیر دیگری به نام تکبیرة الاحرام داریم که اولین تکبیر نماز است و چون بعد از آن سخن گفتن یا عملی غیر از اعمال نماز به جای آوردن حرام است بدین جهت آن را تکبیرة الاحرام گویند.
⚰ اما چهار تکبیر اختصاص به نماز میت دارد که به مذهب اهل سنت و جماعت بر جسد و جنازه میت گفته می شود و چون بعد از آن میت را برای همیشه وداع می گویند، لهذا در اصطلاح عمومی از آن به معنی و مفهوم ترک و قطع علایق تعبیر شده است.
✋ توضیح آنکه قبل از خلافت عمر نماز میت را با چهار و پنج و شش تکبیر می گزاردند. در زمان عمر منحصر به چهار تکبیر شد، و از آن موقع تاکنون در نزد اهل سنت به همین منوال باقی مانده است ولی در مذهب تشیع خلافی نیست که در نماز میت یا نماز جنازه پنج تکبیر گفته می شود.
🏴 این نکته هم ناگفته نماند که تنها بر جنازه مولای متقیان حضرت علی بن ابی طالب(ع) هفت تکبیر گفته شده.
📚 در پایان مقال بی مناسبت نیست که این روایت را در رابطه با فضیلت چهار تکبیر نقل کنیم:
🚿هر کس در بامداد بعد از وضو با غسل با خلوص نیت و از صمیم قلب چهار تکبیر را رو به سوی چهار جهت اصلی بر زبان بیاورد به طور حتم به مراد خود به شرط اینکه مشروع و عقلانی باشد خواهد رسید... از چهار تکبیر برای هر حاجت حتی رفع دشمنی هم می توان استفاده کرد.
👤 اگر شما دشمنی داشته باشید که از او می ترسید و بیم دارید که گزندی به شما بزند می توانید به وسیله چهار تکبیر دشمنی او را نسبت به خود رفع نمایید مشروط بر اینکه نخواهید آسیبی به او برسد، چون از اسم اعظم خداوند نباید استمداد کرد مگر برای کارهای مشروع و اعمال مثبت نه اعمالی که باعث آزار دیگری بشود یا به او آسیب برساند که در این صورت نتیجه معکوس به دست می آید و آن کس که برای آزار دیگری چهار تکبیر می گوید خود دچار رنج و بدبختی می شود.
🖼 goo.gl/2QWxkf
📱ڪـانـال ݐـــرٺـــو اشـــراق
🔰 به ما بپیوندید...
▶🆔 eitaa.com/partoweshraq
▶🆔 sapp.ir/partoweshraq