eitaa logo
پاسخ به سوالات شرعی
1.7هزار دنبال‌کننده
996 عکس
150 ویدیو
31 فایل
سوالات خود رابه مدیریت کانال بفرستیدتاجواب درکانال بارگذاری گرددالبته اگر راضی به درج درکانال نباشیددرپی وی جواب داده میشود https://eitaa.com/Hamid97 این کانال تحت نظرحجت الاسلام حمیدرضایی است پاسخ به سوالات شرعی کمک به رونق کانال👈۳۹۵۲-۵۲۲۷-۱۰۱۰-۵۸۹۲
مشاهده در ایتا
دانلود
5.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 برخی زائران پاکستان اینگونه از مناطق صعب العبور میگذرند تا به مرز ایران برسند 🆗 بگذارید👇 ╭═⊰🍂🌺◾️🍂⊱━╮              @pasokh99 ╰═⊰🍂🌺◾️🍂⊱━╯
🟢 نام (به هر زبانی که باشد) دارای احکامی است که برخی از آنها عبارتند از:↘️ 1⃣➖ نام خدا به هر زبانی که نوشته شود ، نباید جایی از بدن بی وضو به آن برسد و رساندن جایی از بدن در حال حیض یا نفاس نیز همین حکم را دارد. (۱) 2⃣➖ در نذر باید نام خدا برده شود و گرنه عمل به آن واجب نخواهد بود. ( مثلا: این که بگوید برای خدا، بر من است که فلان کار خیر را انجام بدهم ). (۲) 3⃣➖ قَسَمی واجب العمل است و ترک عمل بر طبق آن کفاره دارد که در آن، نام خدا برده شود (مثل این که بگوید قسم به خدا، سیگار کشیدن را ترک می کنم). و همچنین است نام هایی همچون خالق و رازق. 🔸 پس قسم خوردن به قرآن یا پیامبران یا ائمه (ع) یا کعبه و امثال اینها واجب العمل نیست و کفاره ندارد. (۳) ✔️ و نیز کسی که در دادگاه می خواهد قسم بخورد فقط باید به خدا یا اوصاف خاص به خداوند قسم بخورد. (۴) 4⃣➖ هنگام ذبح حیوانات باید نام خدا برده شود و اگر عمداً نام خدا ترک شود آن حیوان حرام می گردد. (۵) 5⃣➖ حفظ حرمت نام خدا واجب است . پس نجس شدن آن جایز نیست و همچنین نشستن روی آن حرام است چه روی فرش نوشته شده باشد یا غیر آن . ➖➖➖➖➖ (۱) نجاة العبا د، ج۱، ص۱۸۷. (۲) همان، ج۲، ص۶۱۰. (۳) تحریر الوسیلة، ج۲، ص۹۹. (۴) همان، ص ۳۸۵. (۵) توضیح المسائل محشی، ج۲، ص۵۷۵. ✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾ 🆗 بگذارید👇 ╭═⊰🍂🌺◾️🍂⊱━╮              @pasokh99 ╰═⊰🍂🌺◾️🍂⊱━╯
▪️رد کردن چراغ قرمز 🔹سؤال:👇 آیا راننده می تواند در ساعات خلوت روز یا شب، بدون ضایع شدن حقی از رانندگان و عابر پیاده، از چراغ قرمز عبور کند؟ ✅پاسخ:👇 به طور کلی مقررات الزامی راهنمایی و رانندگی باید مراعات شود و تخلف از آن جایز نیست. ___________________ ✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾ 🆗 بگذارید👇 ╭═⊰🍂🌺◾️🍂⊱━╮              @pasokh99 ╰═⊰🍂🌺◾️🍂⊱━╯
سلام علیکم حاج آقا💐 لطفا احکام رو هم برامون تو کانال بگذار😅 سلام علیکم🌹 @pasokh99 💠 اگر مقدار گندم و خرما و کشمش از حدود ۸۴۷ ﮐﻴﻠﻮﮔﺮﻡ بیشتر شد زکات داره، مقدار زکاتش هم بستگی داره به این که برای آبیاری اش از چه آبی استفاده شده: ↘️ 1⃣➖ آب باران یا نهر یا قنات: زکات اون یک دهم (یعنی ۱۰ درصد) 2⃣➖ آب چاه یا رودخونه که به وسیله پمپ آب یا دلو (سطل) یا تلمبه و مانند اون از چاه یا رودخانه آب بکشند و آبیاری کنند: زکات اون یک بیستم (یعنی 5 درصد) 💠 و اما احکام و که در این مدت خرج کردید:🔰 ✅👈 آیت‌الله خامنه‌ای: بنابر احتیاط واجب اگر محصول تون به حد نصاب رسید، زکات بهتون واجب می شه اما قبل از پرداخت زکات می‌تونید هزینه هایی که ﺑﺮﺍﯼ کاشت و برداشت محصولات شده رو ﮐﺴﺮ ﮐﻨید، بعد زکات بقیه اش رو بدید. ✅👈 آیات عظام سیستانی و شبیری: بنابر احتیاط واجب مخارج رو نمی‌تونید کسر کنید و اگر مقدار محصول به حد نصاب رسید باید زکاتش رو بدید. @pasokh99 ✅👈 آیات عظام مکارم، نوری: ﻣﺨﺎﺭج و هزینه هایی که ﺑﺮﺍﯼ کاشت و برداشت محصولات شده رو می تونید ﺍﺯ ﺣﺎﺻﻞ ﮐﺴﺮ ﮐﻨید و بعد اگر اضافه به حد نصاب رسید زکاتش رو بدید. ✅👈 آیت الله وحید: بنابر احتیاط واجب مخارجی که قبل از تعلق زکات انجام شده رو نمی توانید کسر کنید و اگر مقدار محصول به حد نصاب رسید باید زکاتش رو بدید. 💡 مقلدین حضرات آیات عظام وحید، شبیری و سیستانی ( که در موضوع کم کردن مخارج احتیاط واجب دادن)، می تونن به نظر سایر مراجع مراجعه کنن. ➖➖➖➖➖ 📚👈 امام خمینی، م ۱۸۶۴، ۱۸۷۵ و ۱۸۸۰؛ سیستانی، جامع المسائل، ج۲ م ۹۰۱؛مکارم؛ رساله، م۱۶۰۷؛ شبیری؛ رساله، م۱۸۸۹؛ نوری؛ رساله، م ۱۸۷۷؛ وحید؛ رساله، م ۱۸۹۸. ✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾ 🆗 بگذارید👇 ╭═⊰🍂🌺◾️🍂⊱━╮              @pasokh99 ╰═⊰🍂🌺◾️🍂⊱━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به یاد مردم مظلوم غره قدم بر میدارم حتی شده شهید قدس می شوم ولی جرثومه فساد یعنی اسرائیل راازبین میبریم حجت الاسلام رضایی فعال اجتماعی 🆗 بگذارید👇 ╭═⊰🍂🌺◾️🍂⊱━╮              @pasokh99 ╰═⊰🍂🌺◾️🍂⊱━╯
💠 💬حاج‌آقا، شنیدم خانمی که در عده است، اگه در عده عقدش کنی، تا ابد بهش نامحرم می‌شی! ای وای، من و نوشین این کار رو کردیم؛ اما حکم رو نمی‌دونستیم، الآن تکلیف چیه؟ 📚 آیات عظام خامنه‌ای، سیستانی، مکارم، وحید، نوری و شبیری: اگه بعد از عقد، درحالی‌که خانم در عده است، رابطه جنسی هم برقرار كردین، برای همیشه به هم حرام می‌شین؛ اما اگه رابطه جنسی نداشتین، با توجه به اینکه هر دو حکم رو نمی‌دونستین، فقط عقد باطله و می‌تونین بعد از پايان عده، باهم ازدواج كنین. ⭕️ نکته: اگه خدای‌ناکرده گرفتار همچین مسئله‌ای هستین، حتماً با دفتر مرجعتون مشورت کنین، شاید در بعضی حالات استثنائی وجود داشته باشه که براساس اون، حرام ابدی نشده باشین؛ مثلاً آقای مکارم می‌گن: «اگه در عقد رابطه جنسی هم داشتن، اما عقدشون رو خودشون نخوندن و کسی به وکالت از طرف اونا خونده، بازم حرام ابد نیستن و بعد از عده، می‌تونن باهم ازادواج کنن». 📚توضيح‌المسائل مراجع، م2401؛ وحيد، رساله، م2465؛ نورى، رساله، م2367؛ خامنه‌اى، استفتا، س122؛ سیستانی، جامع، ج۴، م۱۱۹؛ زنجانی، رساله، م2409؛ مکارم، رساله، م۲۰۵۲. ✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾ 🆗 بگذارید👇 ╭═⊰🍂🌺◾️🍂⊱━╮              @pasokh99 ╰═⊰🍂🌺◾️🍂⊱━╯
💠احـکام خمس 💬پرسش شخصی زمین زراعی یا غیر زراعی خریداری کرده تا پس از ترقی قیمت بفروشد، آیا با فرا رسیدن سال، با اینکه فعلاً قصد فروش ندارد، تخمیس زمین لازم است؟ در صورت لزوم به قیمت خرید باید خمسش را حساب كند یا به قیمت فعلی؟ ✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾ 🆗 بگذارید👇 ╭═⊰🍂🌺◾️🍂⊱━╮              @pasokh99 ╰═⊰🍂🌺◾️🍂⊱━╯
▪️خواندن نماز قضا به نیت چند نفر 🔹سؤال:👇 آیا نیّت قضای نماز آیات یا یومیّه به این صورت که: اگر خودم نماز قضا دارم از طرف خودم و الاّ از طرف پدر و مادرم،یا.... صحیح است؟ ✅پاسخ:👇 اشکالی ندارد. 🔘توضیح:👇 به صورت ترتیبی در اشخاص معین اشکال نداشته و صحیح است. بدین معنا که نیت می‌کند اگر خودش نماز قضا دارد، از طرف خودش محسوب شود، اگر خودش نماز قضا ندارد، از طرف پدرش باشد، در صورتی که پدرش هم نماز قضا ندارد، از طرف مادرش باشد و همین طور به ترتیب، در این صورت صحیح بوده و همان شخصِ معیّن در پیشگاه خداوند، بریءالذمّه می‌شود. 🔘نکته:👇 در این حکم فرقی بین نماز و روزه نیست. لذا در مورد روزه نیز نیت به صورت ترتیبی بین اشخاص، صحیح است و همان شخصِ معیّن در پیشگاه خداوند، بریءالذمّه می‌شود. ✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾ 🆗 بگذارید👇 ╭═⊰🍂🌺◾️🍂⊱━╮              @pasokh99 ╰═⊰🍂🌺◾️🍂⊱━╯
❓پرسش حکم تدلیس (پنهان کردن عیوب خود) در ازدواج چیست؟ 📝پاسخ همه مراجع: اگر تدلیس به پنهان کردن عیب هایی باشد که موجب فسخ عقد می گردد، طرف مقابل می تواند عقد را فسخ کند. اما اگر به پنهان کردن عیوب دیگر و یا ابراز صفات کمال مانند داشتن تخصص، دریافت حقوق بالا و... باشد چنانچه در عقد شرط کرده باشد یا عقد بر این امور مبتنی شده باشد، می تواند عقد را فسخ کند. تبصره: الف) عیب هایی که موجب فسخ عقد می گردد: ١. عیوبی که مرد میتواند به سبب آن عقد را فسخ کند: 1ـ دیوانگى 2ـ بیمارى خوره(جذام) 3ـ بیمارى برص(پیسى) 4ـ کور بودن 5ـ شل بودن 6ـ افضا شدن (یعنى راه بول و حیض او، یا راه حیض و غائط او، یکى شده باشد). 7ـ گوشت یا استخوان یا غدّه اى در او باشد که مانع نزدیکى شود. ٢. عیوبی که زن میتواند به سبب آن عقد را فسخ کند: 1ـ دیوانه بودن شوهر 2ـ نداشتن آلت مردى 3ـ ناتوانى از نزدیکى جنسى 4ـ بیضه هاى او را کشیده باشند ب) اگر مرد يا زن، به واسطه يكي از عيب هايي كه گفته شد عقد را به هم بزند، بايد بدون طلاق از هم جدا شوند. ج) اگر به واسطه آن كه مرد نمي تواند نزديكي كند، زن عقد را به هم بزند شوهر بايد نصف مهر را بدهد. ولي اگر به واسطه يكي از عيبهاي ديگري كه گفته شد، مرد يا زن عقد را به هم بزنند، چنانچه مرد با زن نزديكي نكرده باشد، چيزي بر او نيست و اگر نزديكي كرده، بايد تمام مهر را بدهد. ✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾ 🆗 بگذارید👇 ╭═⊰🍂🌺◾️🍂⊱━╮              @pasokh99 ╰═⊰🍂🌺◾️🍂⊱━╯
❓آیا موقع ركوع، حتماً بايد دست‌ها روى زانو باشه يا اگه بالاتر از زانو هم باشه، اشكال نداره؟ 👈همه مراجع (به‌جز مکارم): موقع رکوع، واجبه به‌اندازه‌ای خم بشیم که سر همه انگشت‌ها (حتی شست) به زانوها برسه و رسیدن کف دست به زانوها مستحبه. 📚 آيت‌الله مكارم: موقع رکوع، واجبه به‌اندازه‌ای خم بشیم که کف دست به زانوها برسه. 🖊 نکته: وقتی به‌اندازه لازم خم شدیم، گذاشتن کف دست‌ها بر زانوها: 📚آیات عظام خامنه‌ای و مکارم: بنابر احتیاط واجب، لازمه. 📚آیت‌الله سیستانی، وحید، زنجانی و نوری: لازم نيست. ✔️ نکته: احتیاط واجب، یعنی این‌که توی این مسئله می‌تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره، عمل کنیم. 👌 امام، بهجت، تبريزى، فاضل، صافى، نورى، مکارم و سیستانی، توضیح‌المسائل مراجع، م۱۰۲۲و ۱۰۲۳ و ۱۰۲۴؛ وحيد، رساله، م۱۰۳۱ و ۱۰۳۲؛ اسلام کوئست. ✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾ 🆗 بگذارید👇 ╭═⊰🍂🌺◾️🍂⊱━╮              @pasokh99 ╰═⊰🍂🌺◾️🍂⊱━╯
23.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قیام اقسام قیام رکن وغیررکن بودن قیام استاد:حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی 🆗 بگذارید👇 ╭═⊰🍂🌺◾️🍂⊱━╮       @pasokh99 ╰═⊰🍂🌺◾️🍂⊱━╯
سلام. 👁👁 من دختری را بعد از اجازه پدرش به خود درآوردم. یک هفته بعدش شدم. و بار دوم هم هفته بعدش. بعد از نزدیکی دوم هم از هم دور بودیم. فقط با هم تماس تلفنی و پیامک داریم. و کلا تا به امروز دوبار همبستر شدیم. الان به دلیل یه سری مشکلات خانوادگی مجبور به باطل کردن صیغه هستیم. 🔘 چکار باید بکنیم یا چه بگوییم که صیغه باطل شود؟ 🔘 و اینکه دختر الان خواستگار دارد و قصد ازدواج هم دارد آیا می تواند به محض اینکه صیغه را باطل کردیم به عقد آن مرد دربیاید؟ یا عقد کند اما تا عده اش تمام نشده با آن نزدیکی نکند تا به هم حرام نشود؟ اگر نه چه مدت باید صبر کند؟ مطمئن هستم که حامله نیست و از من نخواهد شد. باید ۴۵ روز یا سه ماه و ده روز بگذرد یا باید از آخرین نزدیکی بگذرد یا از زمان جاری شدن طلاق❓🔰 سلام علیکم🥀 ☑️ اولا) اگر بقیه مدت را به دختر مورد نظر ببخشید (با زبان بگویی: باقی مانده مدت را به تو بخشیدم. از پشت تلفن هم می توانی مدت را ببخشی) مدت صیغه تمام می شود و از هم جدا خواهید شد. ☑️ ثانیا) به محض اینکه مدت عقد موقت تمام می شود یا توسط مرد بخشیده می شود، دختر باید عده نگه دارد، یعنی عده از زمان اتمام مدت عقد موقت یا بخشیده شدن مدت توسط مرد، شروع می شود . (نه از آخرین نزدیکی) ☑️ ثالثا) نگه داری عده لازم است. و فرقی نمی کند که به حاملگی اطمینان داشته باشد یا خیر. ☑️ رابعا) در عقد موقت مدت عده دو بار حیض دیدن است. و بعد اتمام حیض دوم که پاک شد، می تواند از دواج کند. 💡توجه: مدت عده برای زنی که حیض می بیند دو بار حیض کامل است، پس:↘️ ✔️ اگر در میان حیض زنی مدت عقد موقت تمام شود یا مرد باقیمانده ی مدت را ببخشد آن حیض جزو عده حساب نمی شود. ✔️ اگر قبل از تمام شدن عده عقد خوانده شود و ازدواج کند، برای همیشه به آن مرد حرام خواهد شد. (۱) ➖➖➖➖➖ 📎(۱) امام خمینی، توضیح المسائل، م ۲۳۹۰. ✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾ 🆗 بگذارید👇 ╭═⊰🍂🌺◾️🍂⊱━╮              @pasokh99 ╰═⊰🍂🌺◾️🍂⊱━╯