eitaa logo
شهر پاسخ 🌍
10.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2.2هزار ویدیو
41 فایل
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم 🌿. ☑️ این کانال متعلق به مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات می‌باشد و در راستای پاسخ به شبهات فعالیت می نماید. ارتباط با مدیران کانال جهت سوالات و پیشنهادات @saeedeadel
مشاهده در ایتا
دانلود
✅اگر ما دو موجود داشته باشيم هر دو محدود هستند؛ چون اگر يکي نامتناهي باشد جا براي غير نمي‌گذارد؛ اگر دو موجود داشتيم يکي 👈ألف و يکي 👈یِاء»، هم «ألف» محدود است هم «باء»، چرا؟ چون اگر "الف" نامتناهی باشد مجال و جا و مقطع و موضعي براي «باء» نمي‌گذارد اگر دو تا خط داشتيم حتماً هر دو متناهي‌اند؛ خط گرچه يک بُعدي است عدم تناهي‌ آن فقط در طول است، اگر ما يک خط نامتناهي داشتيم الاو لابد در اين مسير خط ديگر وجود ندارد؛ ممکن است در عرض آن بالاتر از آن، پايين از آن،شمال آن،فوق آن ،تحت آن خطوطی باشد،چون خط یک بعد دارد وآن طول است . ومثالهای دیگر در مورد سطح و حجم نیز بیان شده است . @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 اينها تشبيه معقول است به محسوس. حالا اگر يک وجود نامتناهي داشتيم جا براي غير نمي‌گذارد اگر گفتيم او "عليمٌ"،، ممکن است شيء ديگري هم عليم باشد. اما اگر گفتيم او «أکبر» است و معناي «أکبر» اين است که او از شيء ديگر بزرگ‌تر است، بايد بپذيريم که خدا ـ معاذالله ـ متناهي است او محدود است مرزش تمام مي‌شود نوبت به شيء ديگر مي‌رسد. حالا آن شيء ديگر اگر مباين بود که دو روايت در نهج البلاغه است که اينها مباين با خالق‌اند؛آگنجا بايد معناي خاص بينونت را پيدا کرد و بايد پيدا بشود چه اينکه شده است. در آنجا اگر مباين باشد نمي‌تواند ذاتاً آيت باشد. اينکه خدا فرمود: ":وَ جَعَلْنَا اللَّيْلَ وَ النَّهَارَ آيَتَيْنِ اگر آيت است و نشانه است مباين که نمي‌تواند نشانه مباين باشد. @darshainabazqoran
⏹ به هر تقدير اگر چيزي در قبال "الله"- معاذالله ـ موجود باشد، حتماً "الله " بايد متناهي باشد. بنابراين اين "الله اکبر" در صدد نفي وصف است، نه اتّصاف خداي سبحان " بأنه أکبر من ماعدا" فرمود اين طوري که شما معنا کرديد "حَدَّدْتَهُ" او را محدود کرديد. عرض کرد: "كَيْفَ أَقُولُ"؛ پس من در معناي الله اکبر چه بگويم؟ فرمود: "قُلِ اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ يُوصَفَ"؛ خدا بزرگ‌تر از آن است که وصف بشود. @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 درروايت سوم هم آمده است که کليني در روايت أبي بصير "عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام" دارد که دعاي «عِنْدَ الْحَجَرِ الْأَسْوَدِ إِلَی أَنْ قَالَ: اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ خَلْقِهِ اللَّهُ أَكْبَرُ مِمَّا أَخَافُ وَ أَحْذَرُ» که اين روايت سوم بايد به برکت روايت اول و دوم معنا بشود. ✳️ مرحوم صاحب وسائل جمع فقهي کردند آن دو تا روايت اول را گفتند : که کراهت دارد، اين روايت سوم را حمل بر جواز کردند؛ در حالي که روايت اول و دوم برهان است؛ وقتي برهان شد حکم کراهت و امثال کراهت را برنمي‌دارد. ☑️اگر معناي «الله اکبر» اين است که خدا که از چيز ديگر بزرگ‌تر است👈 يعني خدا هم موجود است ديگران هم موجود هستند، خدا بزرگ‌تر از آن است واما اگر بگوئیم👇👇👇 🔸ديگران جلوه او هستند نه در برابر او! 🔸آيت او هستند نه در برابراو 🔸 سايه او هستند نه در برابر او! 🔴 ما ديگري را نمي‌بينيم فقط آيت را مي‌بينيم؛ همان طوري که ليل و نهار را ۰۰چون نشان اوست و در برابر او نيست او را محدود نمي‌کند. @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⏹ بنابراين ◀️ اين" قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ" چنين پيامي دارد،⏪ صمديت مطلق او چنين پيامي دارد ⏺ منتها" لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ " وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ"  نسبت به مراحل بعدي است. چون در قرآن کريم و روايات اهل بيت(عليهم السلام) در سه سخن گفته شد :1⃣ فصل اول منطقه ممنوعه است، 2⃣ فصل دوم منطقه ممنوعه است، 3⃣ فصل سوم منطقه بازي است. ⏪⏪ در فصل اول که ذات اقدس الهي است آنجا احدي راه ندارد چون نامتناهي است. ⏪⏪ فصل دوم که صفت ذاتي است و عين ذات است آن هم نامتناهي است کسي راه ندارد. ⏪⏪ فصل سوم که "نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرض  است⬅️ ربوبيت اوست ⬅️ خالقيت اوست ⬅️ الهيت اوست 🔽 نسبت به مادون، معبود بودن اوست نسبت به مادون، تمام حرف‌ها در فصل سوم است در فصل سوم ذات اقدس الهي وصف‌پذير است و مانند آن. @darshainabazqoran
🕋أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةًوَمِنَ النَّاسِ مَنْ يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَابٍ مُنِيرٍ ._سوره لقمان /۲۰ ✨📖آیا ندانسته اید که خدا آنچه را در آسمان ها و آنچه را در زمین است، مسخّر و رام شما کرده، و نعمت های آشکار و نهانش را بر شما فراوان و کامل ارزانی داشته، و برخی از مردم اند که همواره بدون هیچ دانشی [بلکه از روی جهل و نادانی] و بدون هیچ هدایتی و هیچ کتاب روشنی درباره خدا مجادله و ستیز می کنند.. @darshainabazqoran
📝 روایت شده است كه مردی آیه «وَأَسْبَغَ عَلَیْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً» را در حضور امام باقر علیه ‌السلام تلاوت نمود. 🔸 امام علیه السلام فرمود: 👌نعمت ظاهری،👈 پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم است و آن چه از معرفة الله و توحید آورده است؛ 👌و نعمت باطنی👈 ولایت ما اهل بیت علیهم ‌السلام و پیمان مودّت ماست. به خدا سوگند! قومی این نعمت ظاهر و باطن را پذیرفتند و قومی دیگر فقط ظاهر آن را پذیرفتند. از این رو خداوند فرمود: 🕋«یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ لاَ یَحْزُنكَ الَّذِینَ یُسَارِعُونَ فِی الْكُفْرِ مِنَ الَّذِینَ قَالُواْ آمَنَّا بِأَفْوَاهِهِمْ وَلَمْ تُؤْمِن قُلُوبُهُمْ»«۱» ✨📖[ای پیامبر! كسانی كه در كفر شتاب می‌ورزند تو را غمگین نسازند؛ (چه) از آنان كه با زبان خود گفتند: ایمان آوردیم و حال آن كه دلهایشان ایمان نیاورده بود] ♦️پس رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم هنگام نزول آن خوشحال گردید؛ زیرا خداوند ایمان آنها را نمی‌پذیرد، مگر با ولایت و محبت ما.«۲» ۱- مائده/ ۴۱. ۲- تفسیر قمی، ج ۲، ص ۱۴۲. @darshainabazqoran
🕋 إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا . سوره احزاب /۵۶   ✨(همانا خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود و رحمت می فرستند. ای اهل ایمان! بر او درود فرستید و آن گونه که شایسته است، تسلیم او باشید.) ✅ امیرالمؤمنین علی علیه السلام پیرامون تفسیر این آیه فرمود: 🔅این آیه، ظاهر و باطنی دارد. ظاهر آن «صَلُّوا عَلَیْهِ» و باطن آن «وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا» است كه یعنی در برابر كسی كه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم او را وصیّ و خلیفه خود قرار داد و او را بر شما ترجیح و برتری داد و عهدی كه با او بسته، سر تسلیم فرود آورید و از او اطاعت كنید. این مطلبی كه شما را از آن آگاه نمودم، تأویلی است كه تنها، كسی كه حس لطیف و ذهن تشخیص درستی دارد، آن را می‌داند."۱" 🔰پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نیز فرمودند: 🔸فرشتگان بر من و علی(علیه السلام) درود فرستادند؛ زیرا تنها، شهادت و گواهی من و علی( علیهما السلام) به اینکه خدایی جز الله نیست و محمّد صلی الله علیه و آله و سلم بنده و رسول اوست، به‌سوی آسمان بالا برده شد."۲" 🔸🔹🔸 ۱. احتجاج، ص ۲۵۳. ۲. بحار الأنوار، ج۲۸، ص۳۵۱/ البرهان/ نورالثقلین. @darshainabazqoran
💠قیام لله 🕋قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا ... آیه٤٦، سوره مبارکه سبا 📖بگو: من شما را فقط به یک حقیقت اندرز می دهم [و آن] اینکه دو دو و یک یک برای خدا قیام کنید، سپس بیندیشید ... 🔶یعقوب‌بن یزید می گوید: از امام صادق "علیه السلام" تفسیر این آیه را پرسیدم. حضرت علیه السلام فرمود: «منظور، توصیه به ولایت است». 🔺به حضرت" علیه السلام" عرض کردم: «ماجرای نازل‌شدن این آیه چگونه بوده است»؟ حضرت علیه السلام پاسخ دادند: «رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم علیه السلام را جانشین خود برای مردم قرار داد و فرمود: «هرکه من مولای او هستم، علی "علیه السلام "مولای اوست». 🔹مردی شروع به سخن‌گفتن پشت سر رسول خدا "صلی الله علیه و آله و سلم" کرده و گفت: «محمّد صلی الله علیه و آله و سلم هر روز ما را به امر جدیدی فرامی‌خواند و می‌خواهد اهل بیت خود را بر ما مسلّط سازد. 🔹این‌گونه بود که خداوند عزّوجلّ درباره‌ی این موضوع، آیه‌ای بر پیامبر خود "صلی الله علیه و آله و سلم " نازل کرد و فرمود: 🕋 قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ، یعنی آنچه را که پروردگارتان بر شما واجب ساخته است به شما ابلاغ کرده‌ام. 🔸عرض کردم: «پس معنای سخن خداوند: 🕋 أَن تَقُومُوا لِلهِ مَثْنَی وَ فُرَادَی چیست»؟ 💢امام صادق علیه السلام پاسخ دادند: «منظور از مَثنی (دوتایی)، اطاعت از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و علیه السلام و منظور از فرادی (تنهایی و تکی)، اطاعت از امامانی است که از نسل آن دو، پس از آن دو می‌آیند، است و - ای یعقوب! - به خداوند سوگند! آیه، معنایی غیر از این ندارد».  📚بحار الأنوار، ج۲۳، ص۳۹۱ 📓 تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۴۶۶/ 📔فرات الکوفی، ص۳۴۵؛ «تفاوت لفظی»/ البرهان @darshainabazqoran
💠 🕋 ويَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا(۲۷) 🕋يَا وَيْلَتَى لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا (فرقان:۲۸) (سوره مبارکه فرقان) 📖و روزی که ستمکار، دو دست خود را [از شدت اندوه و حسرت به دندان] می گزد [و] می گوید: ای کاش همراه این پیامبر راهی به سوی حق برمی گرفتم، (۲۷) ای وای، کاش من فلانی را [که سبب بدبختی من شد] به دوستی نمی گرفتم، (۲۸) 🔰امام باقر علیه السلام فرمودند: یَا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ؛ یعنی [ای کاش] در کنار ولایت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ولایت علی علیه السلام را نیز قبول می‌کردم."۱" 🔰امام صادق علیه السلام درباره این آیه فرمود: « مراد از سَبیل {راه} در این آیه علی علیه السلام است»"۲" ✅از امام باقر و امام صادق علیهما السلام نقل است: «این آیات در شأن دو نفر از مشایخ قریش نازل شده است؛ به زبان اسلام آوردند ولی با رسول خدا منافقانه رفتار می کردند. بین این دو نفر برادری و رفاقت وجود داشت و یکی باعث انحراف دیگری از راه حق شد و هردو هلاک شدند. خداوند داستان آنان را در آخرت حکایت می کند که در هنگام نزول عذاب به یکدیگر چه می گویند. در آن هنگام ناراحت و محزون و از رفتار خود پشیمان می شوند، اما پشیمانی دیگر سودی ندارد»"۳" ۱. بحارالأنوار، ج۳۵، ص۳۶۳ ۲. تأويل الآيات الظاهرة، ص ۳۷۰ ۳. البرهان في تفسير القرآن، ج‏۴، ص۱۳۲ @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(عج) 📝جزء چهارم/سوره آل عمران آیه۱۴۰  🕋 إِنْ يَمْسَسْکُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ وَ تِلْکَ الْأَيَّامُ نُداوِلُها بَيْنَ النَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا وَ يَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَداءَ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الظَّالِمينَ 📖« اگر آسیبی به شما رسیده باشد، به دشمنان شما نیز آسیبی همانند آن رسیده است، و این روزگار را [برای عبرت‌] در میان مردم می‌گردانیم، و تا خداوند مؤمنان را معلوم بدارد و از شما گواهانی بگیرد و خدا ستمکاران را دوست ندارد». 💎امام صادق (علیه السلام)- وَ تِلْکَ الْأَیَّامُ نُداوِلُها بَیْنَ النَّاسِ یعنی: این روزها را میان مردم می‌گردانیم. از زمان خلقت آدم همیشه دولتی از خدا و دولتی از شیطان بوده، پس در این زمان دولت خدا کجاست؟ آگاه باشید که صاحب دولت خدا قائم آل محمّد (علیهم السلام) است. 📚بحارالأنوار، ج۵۱، ص۵۴/ العیاشی، ج۱، ص۱۹۹ @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐فرمايش حضرت وليّ‌عصر(عجل‌الله‌ تعالی فرجه): بسيار دعا کنيد براےتعجيل فرج که آن فرج شما است. 💠 معنی حاصل شدن فرج برای دعا کننده چیست ؟ حاصل شدن فرج برای دعا کننده: 1⃣ اینکه به آروزهای دنیائی و حوائج و خواسته های مختلفی که در راه آنها تلاش می کند ، به برکت این دعا خواهد رسید زیرا که این دعا وسیله ی هر گونه خیر و صلاح است . 2⃣ اینکه خداوند به برکت این دعا به جای امیدی که دارد ، از او هم و غم را دور می سازد و حاجتش را بر می آورد ، زیرا که کمک به مظلوم سبب یاری خداوند به کمک کننده است. 3⃣ اینکه خداوند متعال صبر و استقامت در محنتها و سختیها را به او عنایت فرماید و در نرسیدن به مقصود به او تحمل دهد ، و دشواریها را بر او آسان گرداند همچنانکه آهن را برای داوود نرم کرد . ✅البته تمام این حرفها بر فرض آن است که حکمت الهی بر آن نباشد که فرج کلی واقع شود و آن صاحب دعوت نبوی و صولت حیدری و شجاعت حسینی ظهور یابد ، که اگر آن فرج واقع شود مقصود نهائی و منظور اصلی تحقق یافته است. 📚مکیال‌المکارم،۱/ ۴۲۰ @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایا ما بندگان شیفته ولی تو هستیم😔 اللهم عجل لولیک الفرج @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋 أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْرًا وَ أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ (ابراهیم / آیه۲۸) 📖ترجمه: آيا نديدي كساني را كه نعمت خدا را به كفران تبديل كردند و جمعيت خود را به دا البوار(نیستی ونابودی) کشاندند . @darshainabazqoran
💠 : مطابق این آیه شریفه سر انجام کفران نعمت ها نیستی و نابودی و جهنم است. 🔺به عقیده مفسران یک مصداق اصلی از نعمت می تواند 👈وجود پیامبر و یا اهل بیت علیهم السلام باشد، که کفران آن توسط مسلمانان این نعمت ها را از آن ها گرفت و ضررش مستقیما دامنگیر خود مردم شد. به طوری که امروزه امام معصوم و منبع فیض و برکت در پرده غیبت است و جامعه در بحران و دشواری غرق شده است. با این وجود، مفهوم آیه کلی است و همه كسانى را كه نعمتى از نعمتهاى خدا را كفران كنند شامل مى شود. @darshainabazqoran