✅همين معنا را وجود مبارک پيغمبر "صلي الله
عليه و آله و سلم" در جريان غدير درباره حضرت
امير"صلوات الله و سلامه عليهم اجمعين"ذکر
کرده است که :
💠«مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاه» يعني وجود
مبارک علي بن ابيطالب "عليه افضل صلوات
المصلين "اُولاي تعييني است نه تفضيلي.
🔹در موارد ديگر که چند نفر از بزرگان سمتي
دارند ولي برخيها در بعضي از جهات فضيلتي
دارند گفته ميشود که فلان شخص اُولاست اين
اولويت⏪ اولويت تفضيلي است نه⏪ تعييني.
#من_محمد_را_دوست_دارم
@darshainabazqoran
🌻پیامبر اکرم(ص)
⚠️دزدترین مردم کسی است که به خاطر سرعت وشتابزدگی ازنماز خودکم کند،نماز چنین انسانی همچون جامه مندرسی درهم پیچیده شده،به صورت اوپرتاب میگردد.
📚میزان الحکمه،ج۵
@darshainabazqoran
شهر پاسخ 🌍
✅همين معنا را وجود مبارک پيغمبر "صلي الله عليه و آله و سلم" در جريان غدير درباره حضرت امير"صلوات
💠اين کلمه "أکبر"هم چنين است
🔸 در غالب موارد ميتواند تفضيلي باشد .
🔸در بعضي از موارد ميتواند تعييني باشد.
♦️ اما وجود مبارک امام صادق(سلام الله عليه)
ميفرمايد اين نه اولويت تعييني است نه اولويت
تفضيلي.
✅ اين "الله اکبر"، "أکبر" وصف نيست اين بيان
نفي وصف است "اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ يُوصَفَ"
نميشود گفت خدا بزرگتر از ديگران است
تفضيلاً يا بزرگتر از ديگران است تعييناً.
🔘اين ناظر به نفي وصف است او برتر از آن است
که وصف بشود، چرا؟
چون اگر ما گفتيم او از ديگران برتر است حالا
تعييناً يا تفضيلاً، بايد ديگراني را ثابت بکنيم بعد
بگوييم اين از همه آنها «بالضرورة» بزرگتر است
ولی چیزی در کار نیست .غیراز خدا چیزی
نیست .
@darshainabazqoran
⏺ حالا او را توضيح ميدهند که خلقت پس
چيست؟
💫پس اين آسمان و زمين کيستند
💫بنيآدم و ديو و دد کيستند
همه اينها سرجايشان هستند؛ اما:
✨همه هر چه هستند از آن کمترند
✨ که با هستيش نام هستي برند
✨ چه سلطان عزت الم برگشود
✨جهان سر به جيب عدم در گشود
🌈همه هستند؛ اما همه در برابر او نيستند همه ظهور
او هستند سايه او هستند صورت مرآتيه او
هستند آيت او هستند.
#کرونا
@darshainabazqoran
⏪ بنابراين امور فراواني است که نبايد اينها از
هم جدا بشود:
1⃣ اينکه اين روايت در صدد اين است که "أکبر"
درباره ذات اقدس الهي وصف نيست، نه وصف
تفضيلي و نه وصف تعييني.
براي اينکه اگر گفتيم او اين صفت را دارد که
بزرگتر از چيز ديگري است بايد چيز ديگر باشد
حالاها تعیینا یا تفضیلا او بزرگتر باشد ، ولی
وقتی چیزی دیگری نیست او "أکبر " نخواهد
بود ، سالبه به انتفای موضوع است
.
#کرونا
@darshainabazqoran
2⃣ يک وقت است وصف ذاتي است مثل "عليمٌ،
قديرٌ، حيٌّ" و مانند آن.
3⃣ يک وقت ميگوييم او "أعلم" است او
"افضل" است او "أکبر" است او " أرجح "است
اين بايد متعلقي باشد آن "مفضّل عليه" باشد تا
بگوييم رجحان آن تعييني است يا تفضيلي.
✳️حضرت فرمود چيزي نيست تا شما بگوييد
خدا «أکبر» از اوست.
عرض کرد که پس معناي "الله اکبر" چيست؟
⏪فرمود: "اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ يُوصَفَ"؛ او در صدد
نفي وصف است نه اثبات صفت به عنوان
کبريايي و اکبر بودن که تعييني است يا تفضيلي.
#کرونا
@darshainabazqoran
🤔پس "الله اکبر" معنايش چيست؟
فرمود: "اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ يُوصَف".
☑️ اينکه در بعضي از نصوص آمده است که قرآن
را اهل بيت(عليهم السلام) بايد معنا کنند، اينها
عِدل قرآناند حقيقت قرآن نزد اينهاست؛ اين گونه
از تفسيرها و ترجمهها نزد احدي نيست.
🔘 آنچه به ذات اقدس الهي بر می گردد
با اين تفسير نزد احدي نيست، آنچه به وحي و
نبوت برميگردد با اين تفسير نزد احدي نيست،
آنچه به حقيقت رجوع "إلي الله" و 'لقاء الله" و
مانند آن برميگردد با اين تفسير نزد احدي نيست.
🔴 اينها قرآن ناطقاند عِدل قرآن کريماند
حقيقت قرآن نزد اينهاست و مانند آن.
#کرونا
@darshainabazqoran
💢در روايت دوم که آن را هم باز مرحوم کليني
از وجود مبارک امام صادق(سلام الله عليه) نقل
کرده است:
مردي در حضور آن حضرت عرض کرد:
"اللَّهُ أَكْبَرُ"! حضرت خودش فرمود: «اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ
أَيِّ شَيْءٍ»؟
🔅 اينها در جلسه خصوصي با خواص اصحاب اين لطايف توحيدي را لطايف قرآني را لطايف وحي و نبوت را تبيين ميکردند.🔅
🔹وقتي کسي خدمت حضرت عرض کرد
«الله اکبر»؛ حضرت فرمود: «اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَيِّ
شَيْءٍ»؟ چون غالباً اين اکبر را وصف ميدانند
متعلق ميطلبد.
آن شخص عرض کرد: «مِنْ كُلِّ شَيْءٍ»؛ خدا از هر
چه در عالم هست بزرگتر است.
آنگاه «فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع حَدَّدْتَهُ»؛ خدا را
محدود کردي، چرا؟ براي اينکه خدايي هست،
اشياء فراواني هم هستند خدا از آنها بزرگتر
است. اگر خدايي هست اشياء فراواني هستند
پس مرز خدا محدود است، يعني خدا حدّش تمام
شده نوبت به موجود ديگر ميرسد.
#کرونا
@darshainabazqoran