eitaa logo
شهر پاسخ 🌍
10.7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2.3هزار ویدیو
41 فایل
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم 🌿. ☑️ این کانال متعلق به مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات می‌باشد و در راستای پاسخ به شبهات فعالیت می نماید. ارتباط با مدیر کانال جهت پیشنهادات: @saeedeadel
مشاهده در ایتا
دانلود
5.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ولادت با سعادت حضرت زهرا سلام الله علیها و روز مادر و زن را خدمت شما تبریک عرض میکنم @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه هفتم 💢وَ اعْلَمُوا أَنَّ فيكُمْ رَسُولَ اللَّهِ لَوْ يُطيعُكُمْ في‏ كَثيرٍ مِنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإيمانَ وَ زَيَّنَهُ في‏ قُلُوبِكُمْ وَ كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ أُولئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ (7)💢 ☘و بدانيد كه پيامبر خدا در ميان شماست [و بر شما واجب است در همه امور از او پيروى كنيد]، اگر او در بسيارى از كارها از شما پيروى كند، قطعاً دچار گرفتارى و زحمت مى‏شويد، ولى خدا ايمان را محبوب شما قرار داد و آن را در دل هايتان بياراست، و كفر و بدكارى و نافرمانى را ناخوشايند شما ساخت، اينان [كه داراى اين ويژگی ها هستند] هدايت يافته‏ اند @darshainabazqoran
💢" لَوْ يُطِيعُكُمْ فِي كَثِيرٍ مِنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ"💢 👌اين جمله تقريبا به منزله جواب از سؤالى است تقديرى است، گويا كسى پرسيده: به چه دليل در امور و حوادث به آن جناب مراجعه كنيم و چرا او به ما مراجعه نكند، و به دلخواه ما رفتار ننمايد❓ ☘ در پاسخ فرموده" براى اينكه اگر به‏ دلخواه شما عمل كند، به زحمت می افتيد و هلاك میشويد". (چون پیامبر نسبت به مصالح خفی و آینده شما علم دارد لذا عقل میگوید که شما باید مطیع باشید) اينكه يك دسته از مؤمنين اصرار داشته‏اند كه خبر فاسق مشار اليه در آيه قبلى، مورد قبول واقع شود و رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به آن خبر ترتيب اثر دهد و اتفاقا جريان از همين قرار هم بوده كه رسول خدا (صلی الله علیه وآله) وليد بن عقبه را (كه مردى فاسق بود) به ميان قبيله" بنى المصطلق" فرستاد تا زكات آنان را جمع‏آورى نموده بياورد. وليد، نزد اين قبيله رفت و مردم قبيله وقتى او را ديدند دلواپس شدند، و او بدون اينكه چيزى به ايشان بگويد، به مدينه برگشت و عرضه داشت كه مردم بنى المصطلق از دين برگشته‏ اند، و زكات نمى‏دهند. رسول خدا (صلی اللله علیه وآله) تصميم گرفت لشكر به سويشان بفرستد، و با ايشان كارزار كند كه آيه مورد بحث نازل شد، و ايشان منصرف گرديدند و در بين مسلمانان عده‏اى اصرار داشتند كه چه خوبست با بنى المصطلق كارزار كنم. 💢لَعَنِتُّمْ‏💢 باعث هلاكت شما میشود زيرا شما صلاح و فساد كارها را نمى دانيد چه بسيار ضررها را نفع میپنداريد و نفع‏ها را ضرر تصور می كنيد چنانچه ميفرمايد: عَسى‏ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى‏ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ‏ بقره آيه 213 @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را خدمت شما بزرگواران تبریک عرض میکنم التماس دعا @darshainabazqoran
💢وَ لكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمانَ وَ زَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ‏💢 ☘" و به عكس كفر و فسق و گناه را منفور شما قرار داده است" (وَ كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ‏). در حقيقت اين تعبيرات اشاره لطيفى است به قانون" لطف" آنهم" لطف تكوينى". توضيح اينكه: 👇👇 👌✅وقتى شخص حكيم كارى را میخواهد تحقق بخشد زمينه‏ هاى آن را از هر نظر فراهم میسازد، اين اصل در مورد هدايت انسانها نيز كاملا صادق است. خدا میخواهد همه انسانها- بى آنكه تحت برنامه جبر قرار گيرند- با ميل و اراده خود راه حق را بپويند، لذا از يك سو ارسال رسل میكند، و انبيا را با كتابهاى آسمانى میفرستد، و از سوى ديگر" ايمان" را محبوب انسانها قرار میدهد، آتش عشق حق‏ طلبى و حق جويى را در درون جانها شعله‏ ور میسازد، و احساس نفرت و بيزارى از كفر و ظلم و نفاق و گناه را در دلها می آفريند. و به اين ترتيب هر انسانى فطرتا خواهان ايمان و پاكى و تقوا است و بيزار از كفر و گناه. ولى كاملا ممكن است در مراحل بعد اين آب زلالى كه از آسمان خلقت در وجود انسانها ريخته شده، بر اثر تماس با محيطهاى آلوده، صفاى خود را از دست دهد، و بوى نفرت‏ انگيز گناه و كفر و عصيان گيرد. اين موهبت فطرى انسانها را به پيروى از رسول خدا صلی الله علیه و آله و تقدم نيافتن‏ بر او دعوت میكند. تفسیر المیزان جلد18 صفحه465 تفسير نمونه، ج‏22، ص: 160 @darshainabazqoran
آیه هشتم 💢فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَ نِعْمَةً وَ اللَّهُ عَليمٌ حَكيمٌ (8) [اين محبت و ناخوشايندى نسبت به حق و باطل‏] عطيه و نعمتى از سوى خداست؛ و خدا دانا و حكيم است‏💢 فَضْلاً ♨️چرا ما نسبت به انسان های مومن وکارهای خوب علاقه داریم و از کارهای زشت و انسانهای کافر تنفر❓ جواب:چون خداوند ايمان را محبوب دلهاي ما قرار داده است و قلبهايمان را از كفر و فسق وعصيان متنفر نمود، صرفا عطيه و نعمتي از جانب اوست ، نه اينكه عوض و بدلي در قبال آن عايد پروردگار شود و البته خدا اين عمل را بيهوده و گزاف هم ننموده ، بلكه مطابق مصلحت و علتي صورت گرفته ، چون خداوند عليم است و مي داند نعمت خود را به چه كساني بدهد و حكيم است لذا هرگز بدون مصلحت و حكمت عملي را انجام نمي دهد. دو نکته نکته اول👇👇 ✅👌آيات فوق ترسيم روشنى از ديدگاه اسلام در زمينه مساله" جبر و اختيار" و" هدايت و اضلال" است، زيرا اين نكته را به خوبى آشكار مى‏كند كه كار خداوند فراهم آوردن زمينه‏ هاى رشد و هدايت است. از يك سو" رسول اللَّه" صلی الله علیه و آله را در ميان مردم قرار ميدهد، و" قرآن" كه برنامه هدايت و نور است نازل میكند، و از سوى ديگر" عشق به ايمان" و" تنفر و بيزارى از كفر و عصيان" را به عنوان زمينه‏ سازى در درون جانها قرار میدهد ولى سرانجام تصميم‏ گيرى را به خود آنها واگذار كرده، و تكاليف را در اين زمينه تشريع میكند. طبق آيات فوق عشق به ايمان، و تنفر از كفر، در دل همه انسانها بدون استثنا وجود دارد، و اگر كسانى اين زمينه‏ ها را ندارند از ناحيه تربيتهاى غلط و اعمال خودشان است، خدا در دل هيچكس" حب عصيان" و" بغض ايمان" را نيافريده است. نکته دوم رهبرى و اطاعت‏ اين آيات بار ديگر تاكيد میكند كه وجود" رهبر الهى" براى نمو و رشد يك جمعيت لازم است، مشروط بر اينكه" مطاع" باشد نه" مطيع" پيروان خود، فرمان او را بر ديده گذارند نه اينكه او را براى اجراى مقاصد و افكار محدود خود تحت فشار قرار دهند. نه تنها در مورد رهبران الهى اين اصل ثابت است كه در مساله" مديريت" و" فرماندهى" همه جا اين امر بايد حكومت كند. ✅✅👌👌در روايات میخوانيم: اگر اهل ايمان نزد شما محبوب بودند، در راه خير هستيد و اگر به گنهكاران علاقمند بوديد، در شما خيرى نيست‏ کافی جلد دوم صفحه 126 تفسير نمونه، ج‏22، ص: 163 تفسیر المیزان جلد 18صفحه 468 @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه نهم 💢وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى‏ فَقاتِلُوا الَّتي‏ تَبْغي‏ حَتَّى تَفي‏ءَ إِلى‏ أَمْرِ اللَّهِ فَإِنْ فاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطينَ (9)💢 و اگر دو گروه از مؤمنان با يكديگر بجنگند ميان آنها صلح و آشتى برقرار كنيد، و اگر يكى از آن دو گروه بر ديگرى تجاوز كند، با آن گروهى كه تجاوز میكند، بجنگيد تا به حكم خدا باز گردد. پس اگر بازگشت، ميانشان به عدالت و انصاف، صلح و آشتى برقرار كنيد؛ و همواره دادگرى را پيشه سازيد كه خدا دادگران را دوست دارد. إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنينَ👇👇 👈گاهی انسان میبند دوتا برادر یا دو خانواده با هم چند سال باهم قهر هستند و انسانهای مومنی بین این دو خانواده یا طایفه وجود دارد که حرفشان برای هر دو نفر یا گروه یا خانواده قابل پذیرش است ولی متاسفانه هیچ اقدامی نمیکنند(بعضا خیال میکنیم اگر زمان بگذرد خودشان پشیمان میشوند و با هم صلح میکنند حال این این حرف شییطان است چون هر چه بگذرد این کینه عمیق تر میشود و سخت تر هر دو نفر میپذیرند که صلح بکنند یا اگر هم پشیمان شده باشند خجالت میکشند که بروند معذرت خواهی بکنند ولی اگر مومنی که داخل آن طایفه نفوذ داره اقدام به صلح این دو نفر میکرد این چنین نمیشد) فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما👇👇 ✅اینکه طرف میگوید مسئله عراق یمن فلسطین و...به ما چه مربوط است قرآن میفرماید این حرف غلط است و این تکلیف شماست که یا کمک به صلح بکنید یا کمک طرف مظلوم را بگیرید. بَيْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما👇👇 ✅عدالت و امنیت در مکتب اسلام آنقدر اهمیت و ارزش دارد که براى برقرارى امنيّت و عدالت، حتّى اگر لازم شد بايد مسلمانان ياغى كشته شوند. آرى، خون ياغى ارزش ندارد. فَقاتِلُوا الَّتي‏ تَبْغي‏ حَتَّى تَفي‏ءَ إِلى‏ أَمْرِ اللَّه‏👇👇 👌✅کسانی که دم از اسلام رحمانی میزنند این هم نظر اسلام و قرآن که میفرماید کسی که مخل و آسیب زننده به امنیت مردم است اگر قابل اصلاح است باید با او صحبت کرد تا یا به حکم خدا که صلح و صفاست برگردد واگر قابل بازگشت نیست باید حذف بشود @darshainabazqoran
فرق جنگ در اسلام و در جامعه غربی👇👇 👌👈در جوامع غربی بیشتر بخاطر منافع و غارت اموال کشور های دیگر جنگ میکنند ولی در اسلام جنگ و قتال هدف مقدّسی دارد آن هم بخاطر اجرای عدالت که همه ی مردم از آن نفع خواهند برد نه فقط گروه خاصی فرق انسان مومن با انسان کافر در همین است👇👇 ❓بعضا سوال میشود که چرا ما در نماز باید این ذکر بگویید یا اون کار را بکنیم یا آن کار را نکنیم و.....🤔 جواب: بحث روی اینکه ما چطور نماز بخوانیم نیست بلکه بحث روی این است که در عالم دو گونه مدیریت داریم یکی مدیریت خداوند دوم مدیریت شیطان در مدیریت الله عبد کاملا گوشش به دهان مولاست هر چه او بگوید لذا مولا یک بار میفرماید فَأَصْلِحُوا یعنی صلح بکنید یک بار دیگر میفرماید ‏ فَقاتِلُوا یعنی بجنگید شاید هم یک بار دیگر بفرماید سکوت بکنید عبد کار با اینها ندارد کار با تکلیف و ماموریتی دارد که از جانب خداوند است دارد ولی در مدیریت شیطان عبد شیطان(کافر) چون مدیریت شیطان را پذیرفته آنچه که مولایش(شیطان) گفته میپذیرد و شیطان هم طبق هوای نفس فرمان میدهدالفرقان : أَ رَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ أَ فَأَنْتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكيلا يا كسى كه هواى [نفسش‏] را معبود خود گرفته ديدى؟ آيا تو میتوانى كارساز ونگهبان او باشى [كه او را به ميل خود به راه راست هدايت كنى؟ @darshainabazqoran
آیه دهم 💢إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (10) جز اين نيست كه همه مؤمنان با هم برادرند؛ بنابراين [در همه نزاع ها و اختلافات‏] ميان برادرانتان صلح و آشتى برقرار كنيد، و از خدا پروا نماييد كه مورد رحمت قرار گيريد.💢 👌✅اسلام با نژاد پرستی بسیار مخالف است و هر شخصی از هر طایفه یا گروه یا کشور یا رنگ یا نژادی که باشد برادر هم هستند یک قدر جامع ای درست کرده به عنوان مومن که شامل همه موارد بالا میشود. ☘✅در حديث ديگرى از همان حضرت ص نقل شده: قال رسول الله صلی الله علیه وآله :مثل الاخوين مثل اليدين يغسل احداهما الآخر: " دو برادر دينى همانند دو دستند كه هر كدام ديگرى را مشويد"! (با يكديگر كمال همكارى را دارند و عيوب هم را پاك میكنند). ☘✅امام صادق علیه السلام میفرمايد: المؤمن اخو المؤمن، كالجسد الواحد، اذا اشتكى شيئا منه وجد الم ذلك فى سائر جسده، و ارواحهما من روح واحدة: " مؤمن برادر مؤمن است، و همگى به منزله اعضاء يك پيكرند، كه اگر عضوى از آن به درد آيد، ديگر عضوها را نماند قرار، و ارواح همگى آنها از روح واحدى گرفته شده" @pasokh999
آیه یازدهم 💢يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى‏ أَنْ يَكُونُوا خَيْراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسى‏ أَنْ يَكُنَّ خَيْراً مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإيمانِ وَ مَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ💢 اى اهل ايمان! نبايد گروهى گروه ديگر را مسخره كنند، شايد مسخره شده‏ها از مسخره كنندگان بهتر باشند، ونبايد زنانى زنان ديگر را [مسخره كنند] شايد مسخره شده‏ها از مسخره كنندگان بهتر باشند، و از يكديگر عيب‏جويى نكنيد و با لقب هاى زشت و ناپسند يكديگر را صدا نزنيد؛ بد نشانه و علامتى است اينكه انسانى را پس از ايمان آوردنش به لقب زشت علامت‏گذارى كنند. و كسانى كه [از اين امور ناهنجار و زشت‏] توبه نكنند، خود ستمكارند 👌✅در آيه‏ ى قبل، مسئله‏ ى برادرى ميان مؤمنان مطرح شد و در اين آيه امورى مطرح میشود كه برادرى را از بين میبرد. همچنين در آيات قبل سخن از صلح و اصلاح بود، در اين آيه به بعضى عوامل و ريشه‏ هاى فتنه و درگيرى كه مسخره كردن، تحقير كردن و بدنام بردن است اشاره میكند. 👌✅👌✅👌✅👌آرى، يكى از بركات عمل به دستورات اسلام، سالم‏ سازى محيط و جلوگيرى از درگيریهاى اجتماعى است.👇👇 فَتَبَيَّنُوا فَأَصْلِحوُا وَأَقْسِطُوا وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَاب لا يَسْخَرْ قَوْمٌ اِجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ وَلَا تَجَسَّسُوا: وَلَا يَغْتَب و... 👌✅شايد بتوان گفت كه عنوان تمسخر و تحقير كه در اين آيه مطرح شده، از باب نمونه است و هر سخن يا حركتى كه اخوّت و برادرى اسلامى را خدشه‏ دار كند، ممنوع است. 🙈با آنكه زنان در واژه «قوم» داخل بودند، امّا ذكر آنان به صورت جداگانه، بيانگر خطر بيشتر تمسخر و تحقير در ميان آنان است. ✅👌👏استهزا و مسخره كردن، در ظاهر يك گناه، ولى در باطن چند گناه است؛ گناهانى مانند:👇👇👇👇 تحقير، خوار كردن، كشف عيوب، اختلاف افكنى، غيبت، كينه، فتنه، تحريك، انتقام و طعنه به ديگران در آن نهفته است. @darshainabazqoran