eitaa logo
شهر پاسخ 🌍
10.7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2.3هزار ویدیو
41 فایل
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم 🌿. ☑️ این کانال متعلق به مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات می‌باشد و در راستای پاسخ به شبهات فعالیت می نماید. ارتباط با مدیر کانال جهت پیشنهادات: @saeedeadel
مشاهده در ایتا
دانلود
آیه هشتم 💢فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَ نِعْمَةً وَ اللَّهُ عَليمٌ حَكيمٌ (8) [اين محبت و ناخوشايندى نسبت به حق و باطل‏] عطيه و نعمتى از سوى خداست؛ و خدا دانا و حكيم است‏💢 فَضْلاً ♨️چرا ما نسبت به انسان های مومن وکارهای خوب علاقه داریم و از کارهای زشت و انسانهای کافر تنفر❓ جواب:چون خداوند ايمان را محبوب دلهاي ما قرار داده است و قلبهايمان را از كفر و فسق وعصيان متنفر نمود، صرفا عطيه و نعمتي از جانب اوست ، نه اينكه عوض و بدلي در قبال آن عايد پروردگار شود و البته خدا اين عمل را بيهوده و گزاف هم ننموده ، بلكه مطابق مصلحت و علتي صورت گرفته ، چون خداوند عليم است و مي داند نعمت خود را به چه كساني بدهد و حكيم است لذا هرگز بدون مصلحت و حكمت عملي را انجام نمي دهد. دو نکته نکته اول👇👇 ✅👌آيات فوق ترسيم روشنى از ديدگاه اسلام در زمينه مساله" جبر و اختيار" و" هدايت و اضلال" است، زيرا اين نكته را به خوبى آشكار مى‏كند كه كار خداوند فراهم آوردن زمينه‏ هاى رشد و هدايت است. از يك سو" رسول اللَّه" صلی الله علیه و آله را در ميان مردم قرار ميدهد، و" قرآن" كه برنامه هدايت و نور است نازل میكند، و از سوى ديگر" عشق به ايمان" و" تنفر و بيزارى از كفر و عصيان" را به عنوان زمينه‏ سازى در درون جانها قرار میدهد ولى سرانجام تصميم‏ گيرى را به خود آنها واگذار كرده، و تكاليف را در اين زمينه تشريع میكند. طبق آيات فوق عشق به ايمان، و تنفر از كفر، در دل همه انسانها بدون استثنا وجود دارد، و اگر كسانى اين زمينه‏ ها را ندارند از ناحيه تربيتهاى غلط و اعمال خودشان است، خدا در دل هيچكس" حب عصيان" و" بغض ايمان" را نيافريده است. نکته دوم رهبرى و اطاعت‏ اين آيات بار ديگر تاكيد میكند كه وجود" رهبر الهى" براى نمو و رشد يك جمعيت لازم است، مشروط بر اينكه" مطاع" باشد نه" مطيع" پيروان خود، فرمان او را بر ديده گذارند نه اينكه او را براى اجراى مقاصد و افكار محدود خود تحت فشار قرار دهند. نه تنها در مورد رهبران الهى اين اصل ثابت است كه در مساله" مديريت" و" فرماندهى" همه جا اين امر بايد حكومت كند. ✅✅👌👌در روايات میخوانيم: اگر اهل ايمان نزد شما محبوب بودند، در راه خير هستيد و اگر به گنهكاران علاقمند بوديد، در شما خيرى نيست‏ کافی جلد دوم صفحه 126 تفسير نمونه، ج‏22، ص: 163 تفسیر المیزان جلد 18صفحه 468 @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه نهم 💢وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى‏ فَقاتِلُوا الَّتي‏ تَبْغي‏ حَتَّى تَفي‏ءَ إِلى‏ أَمْرِ اللَّهِ فَإِنْ فاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطينَ (9)💢 و اگر دو گروه از مؤمنان با يكديگر بجنگند ميان آنها صلح و آشتى برقرار كنيد، و اگر يكى از آن دو گروه بر ديگرى تجاوز كند، با آن گروهى كه تجاوز میكند، بجنگيد تا به حكم خدا باز گردد. پس اگر بازگشت، ميانشان به عدالت و انصاف، صلح و آشتى برقرار كنيد؛ و همواره دادگرى را پيشه سازيد كه خدا دادگران را دوست دارد. إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنينَ👇👇 👈گاهی انسان میبند دوتا برادر یا دو خانواده با هم چند سال باهم قهر هستند و انسانهای مومنی بین این دو خانواده یا طایفه وجود دارد که حرفشان برای هر دو نفر یا گروه یا خانواده قابل پذیرش است ولی متاسفانه هیچ اقدامی نمیکنند(بعضا خیال میکنیم اگر زمان بگذرد خودشان پشیمان میشوند و با هم صلح میکنند حال این این حرف شییطان است چون هر چه بگذرد این کینه عمیق تر میشود و سخت تر هر دو نفر میپذیرند که صلح بکنند یا اگر هم پشیمان شده باشند خجالت میکشند که بروند معذرت خواهی بکنند ولی اگر مومنی که داخل آن طایفه نفوذ داره اقدام به صلح این دو نفر میکرد این چنین نمیشد) فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما👇👇 ✅اینکه طرف میگوید مسئله عراق یمن فلسطین و...به ما چه مربوط است قرآن میفرماید این حرف غلط است و این تکلیف شماست که یا کمک به صلح بکنید یا کمک طرف مظلوم را بگیرید. بَيْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما👇👇 ✅عدالت و امنیت در مکتب اسلام آنقدر اهمیت و ارزش دارد که براى برقرارى امنيّت و عدالت، حتّى اگر لازم شد بايد مسلمانان ياغى كشته شوند. آرى، خون ياغى ارزش ندارد. فَقاتِلُوا الَّتي‏ تَبْغي‏ حَتَّى تَفي‏ءَ إِلى‏ أَمْرِ اللَّه‏👇👇 👌✅کسانی که دم از اسلام رحمانی میزنند این هم نظر اسلام و قرآن که میفرماید کسی که مخل و آسیب زننده به امنیت مردم است اگر قابل اصلاح است باید با او صحبت کرد تا یا به حکم خدا که صلح و صفاست برگردد واگر قابل بازگشت نیست باید حذف بشود @darshainabazqoran
فرق جنگ در اسلام و در جامعه غربی👇👇 👌👈در جوامع غربی بیشتر بخاطر منافع و غارت اموال کشور های دیگر جنگ میکنند ولی در اسلام جنگ و قتال هدف مقدّسی دارد آن هم بخاطر اجرای عدالت که همه ی مردم از آن نفع خواهند برد نه فقط گروه خاصی فرق انسان مومن با انسان کافر در همین است👇👇 ❓بعضا سوال میشود که چرا ما در نماز باید این ذکر بگویید یا اون کار را بکنیم یا آن کار را نکنیم و.....🤔 جواب: بحث روی اینکه ما چطور نماز بخوانیم نیست بلکه بحث روی این است که در عالم دو گونه مدیریت داریم یکی مدیریت خداوند دوم مدیریت شیطان در مدیریت الله عبد کاملا گوشش به دهان مولاست هر چه او بگوید لذا مولا یک بار میفرماید فَأَصْلِحُوا یعنی صلح بکنید یک بار دیگر میفرماید ‏ فَقاتِلُوا یعنی بجنگید شاید هم یک بار دیگر بفرماید سکوت بکنید عبد کار با اینها ندارد کار با تکلیف و ماموریتی دارد که از جانب خداوند است دارد ولی در مدیریت شیطان عبد شیطان(کافر) چون مدیریت شیطان را پذیرفته آنچه که مولایش(شیطان) گفته میپذیرد و شیطان هم طبق هوای نفس فرمان میدهدالفرقان : أَ رَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ أَ فَأَنْتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكيلا يا كسى كه هواى [نفسش‏] را معبود خود گرفته ديدى؟ آيا تو میتوانى كارساز ونگهبان او باشى [كه او را به ميل خود به راه راست هدايت كنى؟ @darshainabazqoran
آیه دهم 💢إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (10) جز اين نيست كه همه مؤمنان با هم برادرند؛ بنابراين [در همه نزاع ها و اختلافات‏] ميان برادرانتان صلح و آشتى برقرار كنيد، و از خدا پروا نماييد كه مورد رحمت قرار گيريد.💢 👌✅اسلام با نژاد پرستی بسیار مخالف است و هر شخصی از هر طایفه یا گروه یا کشور یا رنگ یا نژادی که باشد برادر هم هستند یک قدر جامع ای درست کرده به عنوان مومن که شامل همه موارد بالا میشود. ☘✅در حديث ديگرى از همان حضرت ص نقل شده: قال رسول الله صلی الله علیه وآله :مثل الاخوين مثل اليدين يغسل احداهما الآخر: " دو برادر دينى همانند دو دستند كه هر كدام ديگرى را مشويد"! (با يكديگر كمال همكارى را دارند و عيوب هم را پاك میكنند). ☘✅امام صادق علیه السلام میفرمايد: المؤمن اخو المؤمن، كالجسد الواحد، اذا اشتكى شيئا منه وجد الم ذلك فى سائر جسده، و ارواحهما من روح واحدة: " مؤمن برادر مؤمن است، و همگى به منزله اعضاء يك پيكرند، كه اگر عضوى از آن به درد آيد، ديگر عضوها را نماند قرار، و ارواح همگى آنها از روح واحدى گرفته شده" @pasokh999
آیه یازدهم 💢يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى‏ أَنْ يَكُونُوا خَيْراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسى‏ أَنْ يَكُنَّ خَيْراً مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإيمانِ وَ مَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ💢 اى اهل ايمان! نبايد گروهى گروه ديگر را مسخره كنند، شايد مسخره شده‏ها از مسخره كنندگان بهتر باشند، ونبايد زنانى زنان ديگر را [مسخره كنند] شايد مسخره شده‏ها از مسخره كنندگان بهتر باشند، و از يكديگر عيب‏جويى نكنيد و با لقب هاى زشت و ناپسند يكديگر را صدا نزنيد؛ بد نشانه و علامتى است اينكه انسانى را پس از ايمان آوردنش به لقب زشت علامت‏گذارى كنند. و كسانى كه [از اين امور ناهنجار و زشت‏] توبه نكنند، خود ستمكارند 👌✅در آيه‏ ى قبل، مسئله‏ ى برادرى ميان مؤمنان مطرح شد و در اين آيه امورى مطرح میشود كه برادرى را از بين میبرد. همچنين در آيات قبل سخن از صلح و اصلاح بود، در اين آيه به بعضى عوامل و ريشه‏ هاى فتنه و درگيرى كه مسخره كردن، تحقير كردن و بدنام بردن است اشاره میكند. 👌✅👌✅👌✅👌آرى، يكى از بركات عمل به دستورات اسلام، سالم‏ سازى محيط و جلوگيرى از درگيریهاى اجتماعى است.👇👇 فَتَبَيَّنُوا فَأَصْلِحوُا وَأَقْسِطُوا وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَاب لا يَسْخَرْ قَوْمٌ اِجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ وَلَا تَجَسَّسُوا: وَلَا يَغْتَب و... 👌✅شايد بتوان گفت كه عنوان تمسخر و تحقير كه در اين آيه مطرح شده، از باب نمونه است و هر سخن يا حركتى كه اخوّت و برادرى اسلامى را خدشه‏ دار كند، ممنوع است. 🙈با آنكه زنان در واژه «قوم» داخل بودند، امّا ذكر آنان به صورت جداگانه، بيانگر خطر بيشتر تمسخر و تحقير در ميان آنان است. ✅👌👏استهزا و مسخره كردن، در ظاهر يك گناه، ولى در باطن چند گناه است؛ گناهانى مانند:👇👇👇👇 تحقير، خوار كردن، كشف عيوب، اختلاف افكنى، غيبت، كينه، فتنه، تحريك، انتقام و طعنه به ديگران در آن نهفته است. @darshainabazqoran
آیه دوازدهم 💢يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺍﺯ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﮔﻤﺎﻥ ﻫﺎ [ ﺩﺭ ﺣﻖّ ﻣﺮﺩم ] ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻳﺪ ; ﺯﻳﺮﺍ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﮔﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﮔﻨﺎﻩ ﺍﺳﺖ ، ﻭ [ ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺭﻱ ﻛﻪ ﻣﺮﺩم ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻣﺎﻧﺪﻧﺶ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻫﺎﻧﻨﺪ ]ﺗﻔﺤﺺ ﻭ ﭘﻲ ﺟﻮﻳﻲ ﻧﻜﻨﻴﺪ ، ﻭ ﺍﺯ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻏﻴﺒﺖ ﻧﻨﻤﺎﻳﻴﺪ ، ﺁﻳﺎ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﮔﻮﺷﺖ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻣﺮﺩﻩ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺭﺩ ؟ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ [ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ]ﻧﻔﺮﺕ ﺩﺍﺭﻳﺪ ، ﻭ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺗﻮﺑﻪ ﭘﺬﻳﺮ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ.💢
تفسیر المیزان:👇👇 🌸فلسفه حرام بودن غیبت:غيبت عامل مؤثر در سقوط منزلت و هويت اجتماعى انسان🌸 ✅و انـسـان كـه از روز ازل بـه حـكـم ضـرورت، اجـتـمـاع تـشـكـيـل داد، بـراى اين تشكيل داد كه يك زندگى اجتماعى داشته باشد، و در اجتماع داراى منزلتى شايسته و صالح باشد، منزلتى كه به خاطر آن ديگران با او حشر و نشر داشته باشند، و او هم بـا ديـگران همینطور، او از خير ديگران بهره مند، و ديگران از خير او برخوردار شوند. و غـيـبـت عـامـل مؤثرى اسـت بـراى ايـنـكه او را از اين منزلت ساقط كند و اين هويت را از او بـگـيـرد. در آغـاز يـك فـرد را از عدد مجتمع صالح كم كند، و سپس فرد دوم و سوم را، تا آنجا كه در اثر شيوع غيبت تمامى افراد جامعه از صلاحيت زندگى اجتماعى ساقط شوند، و صلاح جامعه به فساد مبدل گردد، و آن وقت ديگر افراد جامعه با هم انس نگيرند، و از يـكـديـگـر ايـمـن نـبـاشـنـد، و بـه يـكـديـگـر اعـتـمـاد نـكـنند، آن وقت است كه دواء كه همان تشكيل جامعه از روز نخست بود، به صورت دردى بى دواء درمى آيد.👌 @darshainabazqoran
لطفا چند بار خوانده بشود🙏🌸🌹👇 حالا چرا فرموده گوشت برادر مرده؟🤔 👌✅علت اینکه انسان دست او زخم میشود و بعد از چند روز خوب میشود و گوشت جای آن رویش پیدا میکند بخاطر این است که انسان زنده است و خون او در جریان است لذا با عملیاتهای خاص خودش علاوه بر اینکه زخم را خوب میکند گوشتی که از بدن انسان کنده شده به مرور زمان رویش پیدا میکنه ولی اگر یک زره گوشت از بدن مرده کنده بشه دیگه چیزی جای آن رویش پیدا نمیکنه اما تشبیه زیبای خداوند👌👌✅👇👇 اگر کسی غیبت بکنه مثل این است که گوشت برادر مرده راخورده است(نه زنده)یعنی همانطور که اگر از بدن مرده گوشتی کنده بشه چیزی جای آن رویش پیدا نمیکنه آبروی برادر مومن هم همینطوره اگر کسی غیبت او را بکند مثل این است که قسمتی از آبروی او را کنده که دیگه هیچ وقت برنمیگرده مثل آبی است که ریخته شده(درسته در روایت فرموده اگر نزد کسی که غیبتش را کردی بروی حلالیت بگیری خداوند ان شاالله میبخشد ولی آبروی او که بر نمیگرد)😊 @darshainabazqoran
💢" يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ..." 💢 ✅مراد از ظنى كه در اين آيه مسلمين مامور به اجتناب از آن شدهاند، ظن سوء است، و گر نه ظن خير كه بسيار خوب است، و به آن سفارش هم شده، هم چنان كه از آيه" لَوْ لا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْراً" چرا مؤمنين و مؤمنات وقتى تهمتها را میشنوند به يكديگر حسن ظن نمیورزند.سوره نور، آيه 12 هم استفاده میشود.🌸 👌و مراد از" اجتناب از ظن" اجتناب از خود ظن نيست، چون ظن، خود نوعى ادراك نفسانى است، و در دل باز است، ناگهان ظنى در آن وارد میشود و آدمى نمیتواند براى نفس و دل خود درى بسازد، تا از ورود ظن بد جلوگيرى كند، پس نهى كردن از خود ظن صحيح نيست. بله، مگر آنكه از پارهاى مقدمات اختيارى آن نهى كند(مثلا تجسس که یک امر اختیاری است اگر کسی انجام بدهد دچار سوء ظنی خواهد شد که غیر اختیاریه). پس منظور آيه مورد بحث نهى از پذيرفتن ظن بد است، میخواهد بفرمايد: اگر در باره كسى ظن بدى به دلت وارد شد آن را نپذير و به آن ترتيب اثر مده. و بنا بر اين، پس اينكه فرمود بعضى از ظنها گناه است، باز خود ظن را نمیگويد، (چون ظن به تنهايى چه خوبش و چه بدش گناه نيست، براى اينكه گفتيم اختيارى نيست)، بلكه ترتيب اثر دادن به آن است كه در بعضى موارد گناه است، ✅👌 (مثل اينكه نزد تو از كسى بدگويى كنند، و تو دچار سوء ظن به او شوى و اين سوء ظن را بپذيرى، و در مقام ترتيب اثر دادن بر آمده و او را توهين كنى، و يا همان نسبت را كه شنيدهاى به او بدهى و يا اثر عملى ديگرى بر مظنهات بار كنى كه همه اينها آثارى است بد و گناه و حرام).💢 @darshainabazqoran
🕋 یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اجْتَنِبُواْ کَثِیراً مِّنَ الظَّنِ‏ّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِ‏ّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُواْ وَلَا یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضاً أَیُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَن یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِیمٌ‏.(حجرات /۱۲) 🍃اى کسانى که ایمان آورده‏ اید! از بسیارى گمان‏ها دورى کنید، زیرا بعضى گمان‏ها گناه است. و (در کار دیگران) تجسّس نکنید و بعضى از شما دیگرى را غیبت نکند، آیا هیچ یک از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟ (هرگز) بلکه آن را ناپسند می دانید و از خدا پروا کنید، همانا خداوند بسیار توبه ‏پذیر مهربان است. ❇️در ادامه آیه قبل، این آیه نیز به عواملى چون 🚫 سوءظن، 🚫تجسّس 🚫 و غیبت، که صلح و صفا و اخوّت میان مؤمنان را به هم مى‏ زند اشاره مى‏ کند. 📖 در قرآن، به حسن ظن سفارش شده و از گمان بد نسبت به دیگران نهى گردیده است. 💢 در سوره‏ نور مى‏ خوانیم: «لولا اِذ سَمِعتُموه ظَنّ المؤمنونَ و المؤمنات باَنفسِهم خَیراً» ❓🌾 چرا در باره‏ شنیده ‏هاى خود نسبت به مردان و زنان با ایمان، حسن ظن ندارید؟ 🍃همان‏گونه که آیه‏ نهم این سوره، براى امنیّت و حفظ جان مردم، همه‏ مسلمانان را مسئول مبارزه با یاغى و تجاوزگر دانست، 🍃 این آیه نیز براى حفظ آبروى مردم؛ سوءظن، تجسّس و غیبت را حرام کرده است. ✳️امروزه حقوق‏دانان جهان، از حقوق بشر حرف مى ‏زنند، 👈 ولى اسلام به مسائلى از قبیل تمسخر، تحقیر، تجسّس و غیبت توجّه دارد که حقوق‏دانان از آن غافلند. ✅👌هیچ گناهى مثل غیبت به درّندگى بی رحمانه تشبیه نشده است. آرى، حتّى حیوانات درنده هم نسبت به هم جنس خود تعرّض نمى‏ کند. 📚✨تفسیر نور استاد قرائتی جلد ۱۱ص۱۵۲ @darshainabazqoran
🔸شهید ثانی (رحمه الله تعالی علیه)می فرماید : اگر کسی پیش شما سخن چینی کرد ،مثلابگوید :آقای فلانی کاخ ساخته است ویا فلان حرکت را انجام داده است ،فلان مطلب را گفته است تو هنوز بررسی نکرده ای ، در اولین برخورد پنج وظیفه دارید: ✅ وظیفه نخست 👈نپذیرفتن چون قرآن می فرماید :"اِن جاءَکُم فاسِق بِنَباء فَتَبَیَّنوا "(حجرات /۶) این فاسق است که دارد سخن چینی می کند چون سخن چینی گناه کبیره است . ✅ وظیفه دوم 👈نهی کردن فرد از این رفتار چون قرآن می فرماید :"وَاَنهی عنِ المُنکَر " "وَیَنهونَ عَنِ المُنکَر "(آل عمران /۱۰۴) ✅ وظیفه سوم :عدم سوءظن به فردی که مورد غیبت واقع شده است . مثلا بگویی ،اِ....ما درس اخلاق این آقا می رفتیم ،عجبا 🤔اینطور شد ! چون قرآن می فرماید :"اِجتَنبوا کَثیراُ مِنَ الظَّنِّ"(حجرات/۱۲) ✅ وظیفه چهارم 👈تجسس نکن چون قرآن می گوید : "لا تَجَسَّسوا"(حجرات/۱۲) ✅ وظیفه پنجم👈نقل نکند "لا تَحکی " مثلا بگوئید:اِ..الان در صفحه مجازی می گذارم، من برای شما فرستادم ،شما هم برای پنجاه نفر بفرستی، این ترویج منکر است . @darshainabazqoran
💠بیچاره‌اند کسانی که غیبت میکنند ✅ از سوى خدا به موسى وحى شد: 💟هر غيب‏ت كننده‏ اى كه با توبه از دنيا برود، آخرين كسى است كه به بهشت وارد می‏شود . 👈هر غيبت ‏كننده ‏اى كه بر آن اصرار داشته باشد(توبه نکند و غیبت کردن عادت او شده باشد) و با اين حال از دنيا برود و توبه نكند، اوّلين كسى است كه داخل دوزخ می‏گردد. 💢وَ أَوْحَى اللَّهُ إِلَى مُوسَى علیه السلام : مَنْ مَاتَ تَائِباً عَنِ الْغِيبَةِ فَهُوَ آخِرُ مَنْ يَدْخُلُ إِلَى الْجَنَّةِ وَ مَنْ مَاتَ مُصِرّاً عَلَيْهَا فَهُوَ أَوَّلُ مَنْ يَدْخُلُ النَّار 📚:إرشاد القلوب إلى الصواب جلد‏1صفحه 116 👈 جالب اینجاست که اگر غیبت کننده توبه کند و خدا هم او را ببخشد باز ننگ غیبت کردن کاملا از بین نمیرود و او از جمله کسانی است که آخرین نفر وارد بهشت می‌شود، 🔸پس به امید اینکه بهش میگیم رضایتش رو میگیریم! 🔸یا غیبتش نیست صفتشه! 🔸یا جلو روشم میگم! 🔸یا میخواست نکنه! 🔸یا ... غیبت نکنید که اینها همه بهانه است و خدا قبول نمیکند و اگر روزی توبه کنید باز صحرای قیامت معطلید تا جزو آخرین افراد وارد بهشت شوید، ⚠️پس با آبروی مومن بازی نکنید... @darshainabazqoran
🌸🍃﷽🍃🌸 🔻گناهانِ نفتی و بنزینی🔻 ✍ بعضی از مثل «نفت» هستند، و بعضی‌ها هم مثل «بنزین»❗️ قرآن درباره نفتی، میگه: ☜ «انجامش ندین»☹️👇 🕋 لَا تَلْمِزُوا أَنفُسَکُمْ (حجرات/۱۱) 💢 به همدیگه طعنه نزنید، تیکّه نندازید. 🕋 لَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ (حجرات/۱۱) 💢 همدیگه رو با القاب زشت صدا نکنید. 🕋 لَا تَجَسَّسُوا (حجرات/۱۲) 💢 توی کار همدیگه تجسّس و فضولی نکنید. 🕋 لَا یَغْتَب (حجرات/۱۲) 💢 غیبت همدیگه رو نکنید. امّا درباره بنزینی میگه: ☜ لَا تَقْرَبُوا: یعنی حتّی «نزدیکش هم نشید».😱 چون «بنزین»، بر خلافِ «نفت»، از دور هم آتیش می‌گیره.🔥👇 🕋 لَا تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ، مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ مَا بَطَنَ (انعام/۱۵۱) 💢 به فواحش و کارهای زشت اصلاً نزدیک نشوید، چه آشکار باشد چه پنهان. 🕋 لَا تَقْرَبُوا الزِّنَا، إِنَّهُ کَانَ فَاحِشَةً وَ سَاءَ سَبِیلًا (اسراء/۳۲) 💢 به نزدیک نشوید، که کار بسیار زشت، و راه بدی است! خواهرم! برادرم!⚠ 👀 نگاه به 👤 رابطه با 📱 چت کردن با 🗣 صحبت کردنِ بی‌مورد با و... همه مصداقِ نزدیک شدنِ به هستند. ❌ و جزوِ گناهانِ بنزینی هستند.🔥 نباید نزدیکش شد. 😈 برای حضرت موسی قسم خورد، که هرجا زن و مردی تنها باشند، من خودم شخصاً میام کنارشون، نه یارانم. 📚 امالی شیخ مفید، ص ۱۵۷. ، ، ، ، ، ، ، . درسهایی ناب از قرآن👇👇 🌸@darshainabazqoran🌸
دو نکته حکیمانه ✅ امام علی علیه السلام فرمودند: 💢لاَ تَقُلْ مَا لاَ تَعْلَمُ بَلْ لاَ تَقُلْ كُلَّ مَا تَعْلَمُ، ❌آنچه نمی دانی مگو. ❌بلکه همه آنچه را که می دانی نیز مگو. 📚 حکمت ۳۸۲ نهج البلاغه ✨✨✨✨✨ 🔔اگر چیزی رو را که نمیدونی،بگی، ممکنه خبر رو به دیگران گفته باشی که باعث هم بشه.😱 🔔ولی اگر چیزی رو میدونی و مطمئنی که درسته، بازم حق نداری بگی❗️ 🔚 چون ممکنه گفتنش باعث بشه؛ 👇👇👇 ❌ مؤمنی فاش بشه. ❌ بشه. ❌ بشه. ❌ باعث بین دیگران بشه. ❌ باعث بشه. 🔚 پس هر حرفی رو به راحتی به زبون نیار❗️🔔 @darshainabazqoran
🌐راه رستگاری با عمل کردن به دستورات الهی کنترل راه رفتنمان: «ولا تمش فی الارض مرحا» با کرشمه و تکبر در زمین راه مرو. ✅ کنترل صدایمان: «واغضض من صوتک» صدایت را پایین بیانداز. ✅ کنترل نگاهمان: «ولا تمدنّ عینیک» چشمانت را خیره مکن( چشم به سهم دیگران مدوز). ✅ کنترل گوشمان: «ولا تجسّسُوا» جاسوسی نکنید. ✅ کنترل خوراکمان: «ولا تسرفوا» اسراف و زیاده روی نکنید. ✅ کنترل زبانمان: «و قولوا للنّاس حُسنا˝» برای مردم سخن نیکو بگویید. ✅ کنترل مجالسمان: «و لا یغتب بعضکم بعضا˝» یکدیگر را غیبت نکنید. 📖 قرآن قانون زندگی است. @darshainabazqoran
آیه سیزدهم 💢يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ (13)💢 اى مردم ما شما را از يك مرد و يك زن آفريديم و شما را تيره‏ هايى بزرگ و تيره‏ هايى كوچك قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد نه اينكه به يكديگر فخر كنيد و فخر و كرامت نزد خدا تنها به تقوى است و گرامی ترين شما با تقواترين شما است كه خدا داناى با خبر است‏. ✅👌این آیه از آیات بین المللی خداست کلا هر وقت خطاب خداوند یا ایها الانسان، یا ایها الناس، یا ایها البشر، یا بنی آدم و مثل این بود منظور کل جهان خطاب این هستند بر خلاف آیه قبل که مخاطب مومنین بودند یا ایها الذین آمنوا اجتنبوا کثیرا من الظن.... خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏ 💯👏منظور از آفرينش مردم از يك مرد و زن همان بازگشت نسب انسانها به" آدم" و" حوا" علیهما السلام است، بنا بر اين چون همه از ريشه واحدى هستند معنى ندارد كه از نظر نسب و قبيله بر يكديگر افتخار كنند، و اگر خداوند براى هر قبيله و طائفه‏اى ويژگيهايى آفريده براى حفظ نظم زندگى اجتماعى مردم است، چرا كه اين تفاوتها سبب شناسايى است، و بدون شناسايى افراد، نظم در جامعه انسانى حكم فرما نمیشود، چرا كه هر گاه همه يكسان و شبيه يكديگر و همانند بودند، هرج و مرج عظيمى سراسر جامعه انسانى را فرا میگرفت. @darshainabazqoran
شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا ✅👈یکی از بزرگترین نعمتهای خداوند همین رنگ بندی و مختلف بودن انسانهاست شما تصور بکنید کسی خطایی کرده و حقی از شما خورده است شما میخواهید یقه ی چه کسی را بگیرید اگر همه مثل هم سفید و یک دست بودند این یک نعمت است که نیازمند به شکر گذاری زیاد است 👌✅👈این فرق برای لتعارفوا یعنی شناخت همدیگر نه برای لتفاخروا یعنی نسبت به همدیگر فخر بفروشید و بگویید من خوش قیافه ترم من با اصالت ترم.... (إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ‏). 👌✅به اين ترتيب قلم سرخ بر تمام امتيازات ظاهرى و مادى كشيده، و اصالت و واقعيت را به مساله تقوا و پرهيزكارى و خدا ترسى میدهد، و میگويد براى تقرب به خدا و نزديكى به ساحت مقدس او هيچ امتيازى جز تقوا مؤثر نيست. در آخر آيه می افزايد:" خداوند دانا و آگاه است" (إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ).از آنجا كه تقوا يك صفت روحانى و باطنى است كه قبل از هر چيز بايد در قلب و جان انسان مستقر شود، و ممكن است مدعيان بسيار داشته باشد و متصفان كم باشند لذا فرموده خداوند کاملا آگاه است هر چند شما ادعای تقوا بکنید میداند کدومتان تقوا دارید و کدومتان ادعای تقوا دارید. @darshainabazqoran
آیه چهاردهم 💢قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإيمانُ في‏ قُلُوبِكُمْ وَ إِنْ تُطيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لا يَلِتْكُمْ مِنْ أَعْمالِكُمْ شَيْئاً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ (14) اعراب باديه‏ نشين به تو گفتند ايمان آورديم. بگو: نه، هنوز ايمان نياورده‏ايد و بايد بگوييد اسلام آورديم چون هنوز ايمان در دلهاى شما داخل نشده و اگر خدا و رسول را اطاعت كنيد خدا از پاداش اعمالتان چيزى كم نمیكند كه خدا آمرزگار رحيم است‏💢 👈اين آيه و آيات بعدش تا آخر سوره متعرض حال اعراب است كه ادعاى ايمان میكردند، و بر پيامبر منت می نهادند كه ما ايمان آورده‏ايم‏ البته منظور همه اعراب نیستند ، به شهادت آيه‏" وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ"(سوره توبه آیه99)كه میفرمايد: بعضى از اعراب به خدا و روز جزا ايمان دارند. ✅" اسلام" ممكن است انگيزه‏هاى مختلفى داشته باشد، حتى انگيزه‏هاى مادى و منافع شخصى، ولى" ايمان" حتما از انگيزه‏هاى معنوى، از علم و آگاهى، سرچشمه میگيرد، و همان است كه ميوه حيات بخش تقوى بر شاخسارش ظاهر میشود. ✅فضيل بن يسار" مى‏گويد: از امام صادق ع شنيدم فرمود: ان الايمان يشارك الاسلام، و لا يشاركه الاسلام، ان الايمان ما وقر فى القلوب، و الاسلام ما عليه المناكح و المواريث و حقن الدماء: " ايمان با اسلام شريك است، اما اسلام با ايمان شريك نيست (و به تعبير ديگر هر مؤمنى مسلمان است ولى هر مسلمانى مؤمن نيست)" ايمان" آن است كه در دل ساكن شود، اما" اسلام" چيزى است كه قوانين نكاح وارث و حفظ خون بر طبق آن جارى میشود" . اصول کافی جلد 2 باب ایمان ✅و از آنجا كه دست يافتن بر اين امر باطنى يعنى ايمان كار آسانى نيست در آيه بعد به ذكر نشانه‏ هاى آن میپردازد، نشانه‏ هايى كه به خوبى مؤمن را از مسلم، و صادق را از كاذب، و آنها را كه عاشقانه دعوت پيامبر صلی الله علیه و آله را پذيرفته‏ اند، از آنها كه براى حفظ جان و يا رسيدن به مال دنيا اظهار ايمان می كنند جدا می سازد تفسیر المیزان تفسیر نمونه @darshainabazqoran
چند روایت پیرامون ایمان و اسلام ✅قال امير المؤمنين عليٌّ عليه‏ السلام : الإيمانُ لَهُ أركانٌ أربعَةٌ : التَّوكُّلُ علَى اللّه ، وتَفويضُ الأمرِ إلَى اللّه ، والرِّضا بِقَضاء اللّه ، والتِّسليمُ لأمرِ اللّه عز و جل  👈امیرالمومنین امام على عليه‏ السلام فرمودند: ايمان چهار ركن دارد: توكّل بر خدا ، واگذارى كار به خدا ، راضى بودن به قضاى خدا و تسليم بودن در برابر فرمان خداوند عز و جل. اصول كافي، جلد 2 صفحه47 ✅👌امام حسین (علیه السلام): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون» به راستى كه مردم بنده دنيا هستند و دين لقلقه زبان آنهاست، تا جايى كه دين وسيلهزندگى آنهاست، دين دارند و چون در معرض امتحان قرار گيرند، دينداران كم مى شوند. تحف العقول صفحه ۲۴۵ @darshainabazqoran
آیه پانزدهم 💢إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتابُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ أُولئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ 💢 مؤمنين تنها آنهايى هستند كه به خدا و رسولش ايمان آورده و ديگر شك به خود راه ندادند و با اموال و جانهاى خود در راه خدا جهاد كردند تنها اينان صادقند ✅چهار آيه‏ ى قرآن با جمله‏ «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ» شروع شده كه ترسيم سيماى مؤمن واقعى است: 1. دلهاى آنان به ياد خدا بتپد، نه با مال و مقام و تنها تكيه‏ گاه آنان ايمان به خداست، نه قراردادها و وابستگی هاى به شرق و غرب و .... سوره حجرات آیه2: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ إِيماناً وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ» مؤمنان واقعى كسانى هستند كه هرگاه نام خداوند برده شود، دلهايشان مى‏لرزد و همين كه آيات الهى بر آنان تلاوت شود، ظرفيت آنان به ايمان افزوده میگردد وتنها بر خدا تكيه میكنند. 2.در نظام اجتماعى، پيرو رهبر الهى هستند و بدون دستور او حركتى نمیكنند و نسبت به او وفا دارند سوره نور آیه64: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِذا كانُوا مَعَهُ عَلى‏ أَمْرٍ جامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّى يَسْتَأْذِنُوهُ‏ ... مؤمنان واقعى كسانى هستند كه به خدا و رسولش ايمان دارند و هرگاه در يك كار دسته جمعى با پيامبر هستند، بدون اجازه‏ى حضرت از صحنه خارج نمیشوند. 3. مومنین با هم برادر هستند سوره حجرات آيه 10، إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ ... 4.مومنان با تمام وجودشان به پیامبر و خداوند ایمان دارند سوره حجرات آیه15 إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ✅👈اگر اين چهار آيه را در كنار هم بگذاريم، سيماى مؤمنان صادق و واقعى را كشف میكنيم.سوره انفال آیه 4 و74 «أُولئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا»* و سوره حجرات آیه15 «أُولئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ» خلاصه اگر این پنج شرط را دارین مومن واقعی هستید👇👇 الف) خدا باورى؛ ب) پيامبر باورى؛ ج) عدم ترديد و دودلى؛ د) مبارزه در راه خدا با مال؛ ه) مبارزه در راه خدا با جان. @darshainabazqoran
آیه شانزدهم 💢قُلْ أَ تُعَلِّمُونَ اللَّهَ بِدينِكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليمٌ💢 بگو آيا خدا را از ايمان خود با خبر می سازيد و حال آنكه خدا می داند آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است، و او به هر چيزى دانا است‏. 🔰گاهی ما دوست داریم همه جا جار بزنیم من دین دارم یا اینکه من فلا ن کار را کردم حال آنکه خداوند هم بیبیند و هم میشنود و هم از رگ گردن به ما نزدیکتر است. 💢وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ 💢 قمر/۱۶ وقتی که خداوند میبیند و میشنود و از رگ گردن به ما نزدیک تر است چه نیازی است که جار بزنیم و بگوییم کاری کردیم که خدا متوجه بشود (هرچند هدف از جار زدن این است که به همه بفهمانم من هم این کالا را همراه خودم دارم) ♦️اگر هدف از جار زدن بحث مطرح کردن خودم باشد ریا میشود ولی اگر هدف از جار این باشد که خداوند بشنود منت گذاشتن است. 👈حال آنکه اگر بحث منت گذاشتن باشد خداوند حق دارد منت بگذارد نه ما👇👇 آیه هفدهم 💢يَمُنُّونَ عَلَيْكَ أَنْ أَسْلَمُوا قُلْ لا تَمُنُّوا عَلَيَّ إِسْلامَكُمْ بَلِ اللَّهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَداكُمْ لِلْإيمانِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقينَ💢 از اين‏كه اسلام آورده‏ اند بر تو منّت می گذارند. بگو: 《به‏ خاطر اسلامتان بر من منّت مگذاريد، بلكه خدا بدان‏ سبب كه شما را به ايمان راه نموده است بر شما منّت می نهد، اگر [در ادّعاى ايمان‏] راست می گوييد.》 @darshainabazqoran
آیه هفدهم 💢يَمُنُّونَ عَلَيْكَ أَنْ أَسْلَمُوا قُل لَّا تَمُنُّوا عَلَيَّ إِسْلَامَكُم بَلِ اللَّهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَدَاكُمْ لِلْإِيمَانِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﺳﻠﺎم ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﺑﺮ ﺗﻮ ﻣﻨﺖ ﻣﻰ ﮔﺬﺍﺭﻧﺪ ; ﺑﮕﻮ : ﺍﮔﺮ [ ﺩﺭ ﺍﺩﻋﺎﻱ ﻣﺆﻣﻦ ﺑﻮﺩﻥ ]ﺭﺍﺳﺘﮕﻮﻳﻴﺪ ، ﺑﺮ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺍﺳﻠﺎم ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺧﻮﺩ ﻣﻨﺖ ﻧﮕﺬﺍﺭﻳﺪ ، ﺑﻠﻜﻪ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻣﻨﺖ ﺩﺍﺭﺩ.💢 💯هدايت شدن به اسلام و پذيرش اسلام، نعمت بزرگ الهى و منّتى از جانب خداست. «بَلِ اللَّهُ يَمُنُّ» ✅💯ماها از انقلاب و دین طلب نداریم؛ هیچ کس طلب ندارد حتی امام و رهبری چون این لطف خداوند بود که این دو رهبر بزرگ مجرای فیض الهی شدن و موجب هدایت و عزت مردم ایران شدند ✅👌اتفاقا پذیرش اسلام یعنی پذیرش مسئولیت کسی که مسئول است باید پاسخگو باشد نه اینکه طلبکار باشد. آدمهای که همیشه ایمانشان و دینشان را به رخ دیگران میکشند باید خیلی مراقب باشند پیش هر کسی مینشینند هی نگویند به نماز شبی که دیشب خواندم قسم😄من این کار یا آن کار را خواهم کرد 👌👌✅اظهار ایمان به زبان زیاد خوب نیست با اعضای بدنمان با عملکردمان، با اخلاقمان به همه بفهمانیم که مسلمان و مومن و شیعه هستیم البته اگر ریگی به کفش نداریم و صادق هستیم إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه هجدهم 💢إِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﻧﻬﺎﻥ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺪ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ ، ﺑﻴﻨﺎﺳﺖ.💢 🔰پیام هایی که این آیه دارد : 1⃣ در آسمان ها و زمین،اسرار نهفته و نامکشوف بسیاری است. 🕋 «إِنَّ اللّهَ یَعْلَمُ غَیْبَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» 2⃣ انگیزه های پنهان بشر،گاهی به مراتب پیچیده تر از غیب آسمان ها و زمین است. 💢در مورد آسمان ها،واژه «یَعْلَمُ» به کار رفته و در مورد عمل انسان ها، واژه «بَصِیرٌ» آمده است. 3⃣در مدار توحید،ارزشها بر اساس تظاهر،منّت وشعار نیست،بلکه بر اساس اخلاص قلبی است که آگاهی بر آن مخصوص خداست. 🕋«إِنَّ اللّهَ یَعْلَمُ غَیْبَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» خداوندی که غیب و پنهان هستی را می داند،چگونه ایمان درونی ما را نمی داند؟ 4⃣اگر انسان به علم وبصیرت خداوند ایمان داشته باشد،در رفتار و گفتار خود دقّت می کند. 🕋«وَ اللّهُ بَصِیرٌ بِما تَعْمَلُونَ» 💯اگر بدانیم از روزنه ای فیلم ما را می گیرند و یا صدای ما را ضبط می کنند،در کلمات وحرکات خود دقّت بیشتری می کنیم. 5⃣علم خداوند همراه با بصیرت او است.علم او،اجمالی،سطحی،یک جانبه، قابل تردید و موقّت نیست. 🕋 إِنَّ اللّهَ یَعْلَمُ ... وَ اللّهُ بَصِیرٌ ... @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
! اللهم کن لولیک ... نجوایی است ، بر زبان ما ! اما قلبمان ، به ستون‌های دنیا ، زنجیر شده است ! دعایمان ، بوی بی‌دردی می‌دهد؛ که به اجابت نمی رسد. @darshainabazqoran
🔸امام مهدی(عج) در آینه ی قرآن 🕋« قُلْ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُكُمْ غَوْراً فَمَنْ يَأْتيكُمْ بِماءٍ مَعينٍ » « : به من خبر دهيد اگر آب‌هاى [سرزمين] شما در زمين فرو رود، چه كسى آب جارى و گواربگوا در دسترس شما قرار مى‌دهد؟» 🔸سوره ملک /۳۰ عمّار (رحمة الله علیه) گوید: در برخی از غزوات رسول خدا (صلی الله علیه و آله) با آن حضرت بودم و علی (علیه السلام) علمداران لشکر دشمن را کشت و صف آن‌ها را درید و هم چنین عمروبن‌عبداللَّه جمحی و شیبهًْ‌بن‌نافع (دو تن از پهلوانان آن‌ها را) کشت، من در این هنگام نزد رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) آمده و عرض کردم: «ای رسول خدا! به‌راستی علی (علیه‌السّلام) در راه خدا حق جهاد را ادا کرد». فرمود: «او از من است و من از اویم، و او وارث علم من و اداکننده‌ی دین من و وفاکننده‌ی وعده من و جانشین پس از من است؛ و اگر او نبود مؤمنین خالص پس از من شناخته نمی‌شدند، جنگش جنگ من و جنگ من جنگ خداست، و سازشش سازش من و سازش من سازش خداست؛  هرآینه او پدر دو سبط من است و امامان پس از من از صلب اویند، و خدای تعالی [از صلبش] امامان راشدین را بیرون آورد، و مهدی این امّت از ایشان است». عرض کردم: «پدر و مادرم به فدایت این مهدی (کیست»؟ فرمود:« ای عمّار! به‌درستی‌که خدای تبارک‌وتعالی به من عهد فرموده که از صلب حسین (علیه السلام) امامان نه‌گانه را بیرون آورد، و نهمین فرزندش از دیدگان پنهان شود، و همین است گفتار خداوند متعال: 🕋 قُلْ أَرَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُکُمْ غَوْراً فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِماءٍ مَعِینٍ، برای او غیبتی است طولانی که از آن جمعی برمی‌گردند و در آن دسته‌ای دیگر پایدار می‌مانند، هنگامی‌که آخر الزّمان شود بیرون می‌آید و دنیا را پر از عدل و داد می‌کند، چنانچه پر از ظلم و جور شده باشد، و بر تأویل جنگ کند چنانچه من بر تنزیل جنگ کردم، و او هم نام من و شبیه‌ترین مردمان به من است ». ای عمّار! پس از من فتنه‌ای می‌آید و وقتی آمد از علی (علیه السلام) و حزب او پیروی کن زیرا او با حق و حق با اوست. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۴۵۸/۰📚بحارالأنوار، ج۳۶، ص۳۲۶ 📚 کفایهًْ الأثر، ص۱۲۰ @darshainabazqoran
💠وظایف_منتظران—قسمت نهم 🔅آقای افشاری 🍃 در مجموع ِ ۸۰ وظیفه ای که در کتاب مکیال گفته شده، بعضی از وظایف هستند که تقریبا جنبه مستحبی دارند. 💫 آیت الله موسوی اصفهانی اینها را هم به عنوان یک وظیفه مستحبی قید کرده، که جزو هشتاد وظیفه آمده. 🔸 مثلا اینکه ما به نیابت از امام زمان قرآن بخوانیم 🔸صدقه بدهیم 🔸حج برویم 🔸 یا به نیابت از حضرت برای سفر حج یا کربلا نائب بفرستیم. 💠 راهکار برای برقراری ارتباطی قوی و موثر با امام زمان "عج": 🔹 راه حل مفید این است که، تمامی وظایف مستحبی خود را به امام زمان هدیه کنیم که برای ما منافع بسیار زیادی دارد و باعث یک ارتباط قوی تر، بهتر و موثرتر بین ما و حضرت می شود. 🔷شیخ حسین فاضلی در طول زندگی اش تشرفات زیادی محضر امام عصر عج داشت، از ایشان پرسیدند راز این تشرفات چه بود؟ عنوان کردند که من در طول زندگیم همه اعمال مستحبی ام را به امام زمان هدیه کردم. 🔳اثراتی که این کار دارد: 1⃣ باعث می شود این اعمال ناچیزی که به حضرت هدیه می کنیم، سطح آن عمل تا حدی بالا برود، تا قابلیت عرضه به امیر هستی را پیدا کند. یعنی سطح عمل باید تا حدی بالا بیاید تا در سطح امام قرار بگیرد، که بتوانند به امام هدیه دهند. 2⃣ این عمل باعث می شود که امام یک توجه، عنایت و گوشه چشمی به ما بکند. @darshainabazqoran
🔶 از آیت الله کشمیری سوال کردند: مرحوم نخودکی اصفهانی چطور به این مقامات عالیه رسید؟ 🔸 در جواب فرمودند: که ایشان چهار سال شب تا صبح در حرم امام رضا(علیه‌السلام) در بالا سر حضرت قرآن خواند و به امام رضا (علیه‌السلام) هدیه کرد. این هدیه دادن قرآن ها باعث شد که به این مقامات عالیه دست پیدا کنند. 🔷 آیت الله تولایی اصفهانی در یک سخنرانی به مردم می گوید: ای مردم من یک راز را برای شما فاش می کنم، اینکه تمامی اعمال مستحبی مان را به امام زمان هدیه کنیم و هر کس این کار را بکند برایش دو تا اتفاق می افتد: 🔘اگر جنبه ولایت در او هست؛ جنبه ولایتش قوی می شود. 🔘اگر در او جنبه ولایت نیست؛ جنبه ولایت در او ایجاد می شود. اصل و اساس رشد معنوی ما بستگی به همین جنبه ولایت دارد. 🔸آیت الله قاضی بخاطر آن جنبه ولایتی که در ایشان بود به مقامات والا دست پیدا کرد. هر کس جنبه ولایتش قوی شود؛ می تواند که رشد پیدا کند و این هدیه اعمال مستحبی به امام زمان، باعث قوی شدن جنبه ولایت در ما می شود. 🔺با هدیه کردن اعمال به حضرت، از ثواب خودمان کم نمی شود و ما بی بهره نمی مانیم، بلکه خداوند آنقدر کریم است که این ثوابها را هم برای ما می‌نویسد و هم برای امام زمان و عنوان می کند که این هدیه ایست از جانب فلان فرد برای شما. @darshainabazqoran