eitaa logo
شهر پاسخ 🌍
10.8هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2.4هزار ویدیو
41 فایل
💠 شهر پاسخ؛ تأملی در دل‌مشغوله‌های ذهنی 🔍 اینجا هر سوالِ بی‌پاسخ شما را با استناد به منابع معتبر، تحلیل می‌کنیم! ✅ مزایای عضویت: - پاسخ‌های مستند و بدون حاشیه - فضای امن برای پرسش‌های چالشی - دسترسی به تحلیلهای کارشناسی 📢پاسخ به شبهات
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ظهور نورانی امیر عوالم هستی علیه السلام، بر فرزند عزیزش حضرت مھدی علیه السلام و محبین حضرتش مبارک باد. یاعلی ذکر قیام مھدی است یاعلی ذکر مدام مھدی است یاعلی قفل فرج وا می کند درد غیبت را مداوا می کند @darshainabazqoran
مهدی(عج) در آینه ی قرآن 🕋« وَ يَقُولُ الَّذينَ كَفَرُوا لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّه‏ إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ »رعد/۷ « و آنان كه كافر شده ‏اند مى ‏گويند: «چرا نشانه ‏اى آشكار از طرف پروردگارش بر او نازل نشده است؟» [اى پيامبر،] تو فقط هشداردهنده ‏اى، و براى هر قومى رهبرى است ». 🔶در اطيب البيان في تفسير القرآن اثر "سيد عبد الحسين طيب "آمده: 🕋«وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ» از اول دنيا زمان آدم تا انقراض عالم بايد حجت روي زمين باشد (اِما ظاهراً مشهودًا اَو غائباً مستوراً) و اين جمله دليل محكم و متقن است بر اينكه خلفاء و جانشینان حضرت رسول، بايد تا دامنه قيامت باشند، كه حجت بر خلق تمام شود و در اين باب اخبار بسياري داريم بالغ بر بيست و شش حديث مفصّل و مختصر در تفسير اين جمله كه «لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ» به هر كدام از ائمه طاهرين در زمان خود تفسير شده و در بعضی منابع اين اخبار حسب و نسب و اسم هر يك را معين فرموده حتي غيبت حضرت بقية اللَّه "عجل اللَّه تعالي فرجه الشريف" را و ظهور آن بزرگوار و پركردن زمين را از عدل و قسط بيان فرموده ‏اند. 🔷امام صادق(علیه‌السلام) نیز در تفسير آيه ياد شده فرمود: «در هر زماني امامي( امام عصر و زمان)از خاندان ما وجود دارد كه مردم را به آنچه رسول الله آورده (دين اسلام) هدايت مي كند » 📚بحارالانوار، ج۲۳، ص۵ @darshainabazqoran
وظایف منتظران 10.mp3
5.22M
🌐 قسمت دهم وظایف منتظران @darshainabazqoran
قسمت دهم 🎙️آقای افشاری 💢 وظیفه «صله ی امام زمان، بوسیله مال»؛ که در کتاب "مکیال "وظیفه ۳۵ قید شده ♦️ما یک تعهدات مالی نسبت به امام عصر( عج) داریم که به دو بخش تقسیم می شود: 1⃣ بخش اول: واجب است = خمس 2⃣ بخش دوم: مستحب است 1⃣ بخش اول (خمس): هر فرد صاحبِ درآمدی، باید سال خمسی داشته باشد و محاسبات خمسی را از سال خمسی انجام دهد و خمس خود را محاسبه کند و به مرجع خودش و یا به نماینده مرجع تقلیدش پرداخت کند؛ که نصف آن خمس سهم امام زمان و نصف دیگرش سهم سادات فقیر است. و این حق مسلّم امام زمان هست؛ در اموال ما. 🔵 بسیاری از خانواده های مذهبی و مهدوی هستند که خمس مالشان را پرداخت نمی کنند، این افراد جزو غاصبین حقوق مالی امام زمان محسوب می شوند. ✳️حضرت در "توقیع به جعفر بن اسدی" فرمودند: هر کس بدون اجازه ما ، در اموال مربوط به ما =(خمس، زکات، وقف و ...) تصرف بکند از جمله ی ظالمین است و ما در روز قیامت شاکی او خواهیم بود. ⁉️ چطور ما ادعای امام زمانی بودن داریم، وقتی حق مسلّم امام زمان "عج "را از مال خودمان پرداخت نمی کنیم؟؟! و با همان پولی که خمسش پرداخت نشده؛ لباس تهیه می کنیم و با آن لباس، نماز می خوانیم، زیارت می رویم، ارزاق منزل تهیه می کنیم و این ارزاق شبهه ناک را می خوریم؛ بعد انتظار استجابت دعا را هم داریم!! این کار باعث بی برکتی و ضرر مادی در زندگی می شود. جدا از اینکه ما جزو ظالمان و غاصبان حق مالی امام زمان" عج "هستیم و خشم امام زمان را بر می انگیزیم، وقتی که حق مالی حضرت را نمی دهیم. 🛑 هر فردی صاحب در آمدی، باید یک روز را به عنوان سال خمسی انتخاب کند و خمس مالش را پرداخت کند، تا مالش پاک و طاهر گردد و برکت وارد زندگیش شود. و برای افرادی که میخواهند ارتباطشان با حضرت بهتر شود، خیلی مهم است. 🔺نمازِ نمازگزاری که لباسش، از پول خمس داده نشده تهیه می شود، قبول نیست. و صدها ضرر دیگر ... 🍀 حضرت در توقیعی می فرمایند: ما اموال شما را نمی پذیریم؛ مگر اینکه شما پاکیزه شوید. یعنی ما با پرداخت سهم امام زمان از مال خود، می توانیم اموالمان را طاهر کنیم. 📝 ادامه دارد... @darshainabazqoran
2⃣ بخش دوم: مستحب است و جدا از بخش پرداخت خمس است (پرداخت خمس برای همه ما واجب است اما، در بخش مستحب بین فقیر و غنی و متوسط و ... فرقی ندارد.) هر کس در حد توانایی خود، می تواند این موضوع را داشته باشد. ⏺امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: «هیچ چیز نزد خداوند محبوبتر از اختصاص دادن درهم به امام نیست و بدرستی که خداوند درهم را برای او در بهشت، همچون کوه احد قرار می دهد.» ⏪در جای دیگر، امام صادق (علیه‌السلام) در تفسیر آیه ۲۴۵ سوره بقره که می فرماید: ✨«كيست آن كس كه به [بندگان] خدا وام نيكويى دهد تا [خدا] آن را براى او چند برابر بيفزايد و خداست كه [در معيشت بندگان] تنگى و گشايش پديد مى ‏آورد و به سوى او بازگردانده مى ‏شويد» *⃣فرمودند: «به خدا سوگند این در خصوص صله امام است، یعنی وقتی که شما پرداخت می کنی، قرضی پرداخت می کنی، خدا برایت مضاعف میکند مصداق این در روی زمین می تواند که امام باشد. که امام همانا جانشین خداوند در روی زمین است و خلیفة الله فی ارضه هست.» ⏮ همچنین امام صادق" علیه‌السلام "در حدیث دیگر می فرمایند: 🔘«یک درهم که با آن امام صله شود از دو میلیون درهم در سایر کارهای نیک بهتر است.» ☑️ حدیث دیگر از امام صادق(علیه‌السلام): «هر کس بپندارد که امام به آنچه در دست مردم هست احتیاج دارد؛ کافر است.» امام نیازی ندارد به مال ما. این ما هستیم که نیاز داریم پرداخت بکنیم و برکت و نعمت را وارد زندگی خودمان بکنیم. 🔳در ذیل تفسیر این آیه معروف قرآن 🕋 «مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا»، بارها این موضوع آمده که یکی از مصادیق امام هست؛ که می شود این کار را انجام داد. 📣 یک نکته مهم: پرداخت مال به امام، در زمان غیبت بسیار مهم تر و با ارزش تر و ضروری تر از زمان ظهور امام است. 🔰 آیت الله موسوی اصفهانی نویسنده کتاب مکیال، در توضیح همین وظیفه فرمودند: «که در عالم خواب یک بزرگی به خود من گفت که آن مالی که در زمان غیبت برای امام هزینه می شود؛ هزار و یک برابر ثوابش بیشتر است از آن مال که در زمان ظهور پرداخت می شود». آنجا که کارایی اش به نوعی کمتر است، الان باید با این مال ها تبلیغ امام زمان عج را کرد و مردم را به سوی حضرت جذب و دعوت کرد. @darshainabazqoran
🌸🍃﷽🍃🌸 بخش اول 🔻تلخ و شیرینِ روزگار🔻 ✍ اکثرِ ما آدمها کم ظرفیّت هستیم. تا خدا یه خورده و خوشی بهمون میده، غرور ما رو می‌گیره و مستِ نعمت میشیم؛😃😇 از اون طرف، تا یه کم و مصیبت می‌بینیم، و یه خورده تلخی و غم می‌بینیم، غصّه تمام وجودمون رو می‌گیره و به بن‌بست می‌رسیم. قرآنِ کریم در این باره می‌فرماید:👇 🕋 مَا أَصَابَ مِن مُّصِیبَةٍ فِی الْأَرْضِ وَ لَا فِی أَنفُسِکُمْ إِلَّا فِی کِتَابٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَا (حدید/۲۲) 💢 هیچ بلا و مصیبتِ ناخواسته‌ای در زمین و در وجودِ شما روی نمی‌دهد، مگر اینکه همه‌ی آنها قبل از آنکه زمین را بیافرینیم، در لوح محفوظ ثبت شده است. 🕋 لِّکَیْلَا تَأْسَوْا عَلَیٰ مَا فَاتَکُمْ وَ لَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ (حدید/۲۳) 💢 این بخاطر آن است که، برای آنچه از دست داده‌اید تأسف نخورید، 💢 و به آنچه به شما داده است، دلبسته و شادمان نباشید. ✅️ در واقع همه‌ی این حوادثِ تلخ و شیرینِ روزگار، برای اینه که ما به کمال برسیم.🤔 👌✅خدا میخواد ما این نعمت‌ها رو بدونیم. نه از دادنش زیادی خوشحال بشیم،و نه از گرفتنش زیادی ناراحت بشیم. @darshainabazqoran
بخش دوم 💵 یه کارمند بانک، گاهی اوقات از مردم پول می‌گیره، و گاهی اوقات به مردم پول میده. نه اون موقعی که پول از مردم می‌گیره خوشحالی میکنه، و نه اون موقعی که پول به مردم میده ناراحت میشه. چون میدونه این پول‌ها دستش امانت هستند.☝️ 📣 در واقع، میخواد با این دادن‌ها و گرفتن‌ها، تحمّل و ظرفیتِ ما آدمها رو بالا ببره. خدا میخواد روحِ ما انقدر بزرگ بشه که تلخی‌ها و شیرینی‌ها در اون اثر نکنه:👇 ✔ حضرت زینب(سلام الله علیها) بعد از اونهمه حوادثِ سختِ کربلا فرمود: «مَا رَأیتُ اِلّا جَمیلا». من به جز زیبایی چیزی ندیدم. ✔ امام حسین(علیه السلام) در گودال قتلگاه، و در آخرین لحظاتِ زندگی فرمود: «اِلهی رِضاً بِقَضائِک، صَبراً عَلی بَلائِک». خدایا! به حکمِ تو راضی هستم، و بر این بلاها و امتحانات صبر میکنم. 👌 اگر کسی حوادث عالم رو اینطوری ببینه، و بر اساسِ علم و حکمتِ بدونه، دیگه به میرسه. دیگه: ✖️ حرص نمیخوره ✖️ عصبانی نمیشه ✖️ دشمنی نمیکنه ✖️ حسد نمی‌ورزه ✖️ و... چون میدونه همه‌ی این صحنه‌ها از قبل، به صورتِ حکیمانه‌ای طراحی شده: فِی کِتَابٍ مِّن قَبْلِ👈 از قبل در لوح محفوظ ثبت شده. ⚡️ لذا امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: تمامِ در دو کلمه‌ی قرآن است.☝️ سپس همین آیه را تلاوت کردند: 🕋 لِکَیْلَا تَأْسَوْا عَلَیٰ مَا فَاتَکُمْ وَ لَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ. 💢 بر آنچه از دست دادید، تأسف نخورید، و بر آنچه به شما داده می‌شود، دلخوش نباشید. و بعد حضرت فرمودند: کسی که اینگونه باشد، زاهدی جامع الاطراف است. ✅👌 سلام الله علیها اینگونه نسبت به حوادث نگاه میکردند چون خداوند میبیند و میداند و طبق مصلحت امتحان میکند لذا برادر و فرزند و مال ....را که از دست میدهند افسرده نمیشوند چون اینها امانت خداوند هستند @darshainabazqoran
👏💯لطفا مطلب امروز را ۵۰بار مطالعه بفرمایید ۱۰۰۰بار روش فکر بکنید اگر بهش عمل کردید لذتی در زندگی خواهی برد که تا الان بعید میدانم بُرده باشید
بخش اول 💢الإسراء آیه7: إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها......💢 اگر نيكى كنيد، به خودتان نيكى میكنيد؛ و اگر بدى كنيد باز هم به خود میكنيد..... ✅💯این آیه در بیان یک قاعده و یک اصل است آن هم اصل خاصیت و خصوصیت نفس الامری همه چیز در عالم چه در طبیعیت و چه در زندگی انسانها اما توضیح این قاعده این است که تمام موجودات و (یعنی قبل از آن عمل) از آنکه به دیگران نفع یا ضرری برسانند خودشان و از سایر موجودات از آن خاصیت بهرمند خواهند شد. مثال طبیعت : گوارایی و زلالی آب چشمه اولا و بالذات برای خود چشمه است ثانیا و بالعرض و مقطعی و محدود دیگران بهرمند خواهند شد (مثلا در یک تفریح نیم روزه فقط ازش لذت میبرند) 👈یا زیبایی و خوش عطری گل..... ✅👌عکس آن هم صادق است یعنی تلخی سیاهی و... یعنی تلخی اول برای خود مواد طبیعت است بعد برای دیگران مثلا لجن زار که حالت تعفن دارد اولا بالذات برای خود لجن است و بعد برای دیگران است. 👌✅👌اگر بدانیم که هر کار خیری که از ما صادر میشود و خیر و برکاتش به ما نائل میشود قطعا بیشتر رغبت انجام آن را پیدا خواهیم کرد @darshainabazqoran
بخش دوم 💢الإسراء آیه7: إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها......💢 اگر نيكى كنيد، به خودتان نيكى میكنيد؛ و اگر بدى كنيد باز هم به خود میكنيد..... ✅مثلا کسی که نماز اول وقت میخواند و (یعنی قبل از آن عمل) خود مصلی(کسی که نماز میخواند) لذت میبرد بعد از او نماز لذت میبرد(بله نماز هم لذت میبرد لذا در روایت داریم کسی که نمازش قبول نشود و رد بشود نماز بهش میگوید خداوند ضایع ات بکند همانطوری که من را ضایع کرد... ) الصادق(علیه السلام): قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم): من صلی الصلاة لغیر وقتها رفعت له سوداء مظلمة تقول: ضیعک الله کما ضیعتنی. امام صادق(علیه السلام) فرمود: رسول خدا فرمودند: کسی که نماز را در غیر وقت انجام دهد عوض نماز سیاهی تاریکی بالا می رود و می گوید خدا تو را ضایع گرداند همان طوری که تو مرا ضایع گردانیدی. 💯✅👌 یا مثلا کسی که کینه دارد بیشتر و پیشتر از دیگران خودش اذیت میشود یعنی اول آزار برای اوست بعد دیگران آزار میبینند ✅👌👈یامثلا کسی که عصبانی میشود قبل از اینکه با این عصبانیتش لذت زندگی را از دیگران بگیرد اول لذت از زندگی خودش گرفته میشود چون انسان عصبی نمیتواند از داشته هایش لذت ببرد این اصلی که خدمتتان گفتم در روایات هم موجود است به عنوان نمونه 👇👇 چرا برای کسی که سلام بکند 69تا ثواب میدهند ولی برای کسی که جواب سلام را میدهد یک ثواب؟ چون حظ و بهره و برای کسی است که اول سلام بکند @darshainabazqoran