eitaa logo
شهر پاسخ 🌍
10.8هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2.4هزار ویدیو
41 فایل
💠 شهر پاسخ؛ تأملی در دل‌مشغوله‌های ذهنی 🔍 اینجا هر سوالِ بی‌پاسخ شما را با استناد به منابع معتبر، تحلیل می‌کنیم! ✅ مزایای عضویت: - پاسخ‌های مستند و بدون حاشیه - فضای امن برای پرسش‌های چالشی - دسترسی به تحلیلهای کارشناسی 📢پاسخ به شبهات
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أولئِکَ لَهُمُ الْأمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ؛ [۱] كسانى كه ايمان آورده و ايمان خود را به شرك نيالوده اند، برای آنان آرامش است و ايشان راه يافتگان اند. ✍مقدمه آرامش، گمشده دیروز و امروز انسان است. در متون دینی، به ویژه قرآن و روایات اهل بیت-علیهم السلام- این امر جایگاه مهمی دارد؛ به گونه ای که شاه بیت دین، یعنی ، از ریشه به معنای گرفته شده است. 🔻بشر امروز با خلأ معنویت و آرامش دست وپنجه نرم می کند و برای رسیدن به این گمشده، به هر وسیله ای دست می زند. 🔻رشد عرفان های کاذب و نوظهور، مصرف روزافزون مواد مخدّر و قرص های آرام بخش، تولید و تکثیر کتاب ها و نرم افزارهای روان شناختی، همگی دلیل روشنی بر این و و است. 🔹به راستی مشکل از کجاست؟ 🔹علت نگرانی ها، اضطراب ها و تشویش های روزافزون بشر چیست؟ 🔹 اصولاً آرامش چیست و منشأ آن کجاست؟ 🔹عوامل و موانع دستیابی به آن چیست؟ 🔹 راه رسیدن به آرامش کدام است؟ ❌اینها پرسش هایی است که این نوشتار می کوشد به اختصار به آنها پاسخ گوید. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ✍ادامه دارد 📚سید علی هاشمی علی آبادی @darshainabazqoran
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 معناشناسی آرامش 🔻آرامش، اسم مصدر از آرميدن است(۲) 🔻 و در لغت به معنای سکون، بی حرکتی، بی جنبشی، بی صدایی، آسودگی، امنیت، سنگینی، وقار و طمأنینه است.(۳) 🔻این مفهوم، در برابر و به كار مى رود و به حالت و صفت روانى و قلبى خاص👇 🔹احساس رضایت از گذشته 🔹احساس شادی نسبت به حال 🔹و احساس امید به آینده گفته مى شود که همراه با و است(۴) و دارای آثار فردی و اجتماعی است. ✍برای دستیابی به ، کافی است بر اساس قاعده تُعرَفُ الأشیاءُ بِأضدادِه ، به واژه های متضاد آن کمی دقت کنیم؛ ❌دلهره، اضطراب، ترس، تشویش، استرس، حزن و اندوه، غم و غصه و یا وحشت، برخی از این واژگان اند. 👇در قرآن واژگان زیر به معنای آرامش به کار رفته اند ۰ 🔸اطمينان: (رعد/۲۸) 🔸تثبيت فؤاد (هود/۱۲۰) 🔸 ثَبات (انفال/۱۱) 🔸سُبات (فرقان/۴۷) 🔸ربط قلب (کهف/۱۴) 🔸سَكَن (توبه/۱۰۳ و انعام/۹۶) 🔸سكينه (فتح/۴) 🔸امن (انعام/۸۲) 🔸سِلم و سلام (بقره/۲۰۸، یونس/۲۵، مائده/۱۶) 🔸و رَوح (واقعه/۸۲) به معنای آرامش به کار رفته است. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 پي نوشت : [۲]. فرهنگ دهخدا، ج ۱، ص ۹۸. [۳]. فرهنگ سخن، ج ۱، ص ۷۴. [۴]. دائرة المعارف قرآن کریم، ج ۱، ص ۱۵۳. @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 در اینجا، سه واژه کلیدی( آرامش ) را بررسی می کنیم. 1⃣✨ : ✍ابن فارس، اصل و ریشه این واژه را به معنای خلاف اضطراب و حرکت می داند. 🔻بر این اساس، به از این جهت مسکن گویند که وقتی صاحبش به آن می نگرد، آرامش می یابد و در آن از حرکت و سفر بازمی ایستد. 🔻 به چاقو در عربی گویند؛ زیرا مذبوح را از حرکت بازمی دارد. 🔻 کشتی را به این جهت سکّان گویند که کشتی را از اضطراب بازمی دارد.[۵] 🔻به انسان فقیر نیز گویند، از این جهت که فقر و نداری وی را از حرکت باز داشته است.[۶] 🌹🍃واژه سَکینه ، شش بار در قرآن به کار رفته است: 🔸بقره/۲۴۸ 🔸فتح/۴ و ۲۶ و ۱۸ 🔸توبه/۴۰ و ۲۶ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 پي نوشت : [۵]. احمد ابن فارس، معجم مقايیس اللغه ج٣،ص ٨٨ [۶]. محمد بن مکرم ابن منظور، لسان العرب، ج ۱۳، ص ۲۱۱.
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 2⃣✨اطمینان : 🌹🍃این واژه، از ریشه طَمَنَ به معنای آرامش و استقرار جان پس از نگرانی و ناراحتی است.[۷] 🔻این واژه، در فقه، به حالت استقرار نمازگزار اطلاق می شود و در علم اخلاق، به اعتدال صفات و حالات انسان و ثبات شخصیت اطلاق می گردد. 🔻 برخی اطمینان و سکینه را ملازم یکدیگر دانسته، در عین حال، اطمینان را مرتبه ای بالاتر از سکینه می دانند که هیچ گاه از دارنده اش جدا نمی شود.[۸] ✍در قرآن به صورت کلی، سخن از دو نوع اطمینان است: 🔹اوّل: و که کانون آن است 👇 و نتیجه اش: ➖تصدیق انبیای الهی ➖اقرار به معاد ➖رجوع به خداوند ➖ورود به جمع بندگان الهی ➖و سرانجام رسیدن به بهشت می باشد. 🔸بقره/۲۶۰ 🔸مائده/۱۱۲ـ۱۱۳ 🔸آل عمران/۱۲۳ـ۱۲۶ 🔸 انفال/۱۰ آرامش مثبت و خلاقانه است که نتیجه آن، حرکت بهتر و سریع تر به است و همان طور که برخی مفسران گفته اند، با قابل جمع است.[۹] ✍دوم: که با تکیه بر زندگی دنیا و اسباب دنیایی حاصل می شود و به محض پیداشدن و ، از بین می رود و سرانجام آن، رسیدن به آتش است. 🔸یونس/۸ 🔸 حج/۱۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ۱ روز تا عید بزرگ مباهله 🔹...مَعاشِرَالنّاسِ، ماتَقُولونَ؟ فَإِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ كُلَّ صَوْتٍ وَ خافِيَهَ كُلِّ نَفْسٍ، (فَمَنِ اهْتَدى فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّما يَضِلُّ عَلَيْها)، وَمَنْ بايَعَ فَإِنَّما يُبايِعُ اللَّهَ، (يَدُاللَّهِ فَوْقَ أَيْديهِمْ). مَعاشِرَالنّاسِ، فَبايِعُوا اللَّهَ وَ بايِعُونى وَبايِعُوا عَلِيّاً أَميرَالْمُؤْمِنينَ وَالْحَسَنَ وَالْحُسَيْنَ وَالْأَئِمَّهَ (مِنْهُمْ فِى الدُّنْيا وَالْآخِرَهِ) كَلِمَهً باقِيَهً. يُهْلِكُ اللَّهُ مَنْ غَدَرَ وَ يَرْحَمُ مَنْ وَ فى، (وَ مَنْ نَكَثَ فَإِنَّما يَنْكُثُ عَلى نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفى بِما عاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتيهِ أَجْراً عَظيماً)... 🔸...اي مردم، چه مي‌گوئيد؟ خداوند هر صدايي را و پنهاني‌هاي هر كسي را مي‌داند. پس هر كس هدايت يافت بنفع خودش است و هر كس گمراه شد به ضرر خودش گمراه شده است، و هر كس بيعت كند با خداوند بيعت مي‌كند، دست خداوند بر روي دست آنها (بيعت كنندگان) است. اي مردم، با خدا بيعت كنيد و با من بيعت نمائيد و با علي امير المؤمنين و حسن و حسين و امامان از ايشان در دنيا و آخرت، بعنوان امامتي كه در نسل ايشان باقي است بيعت كنيد. خداوند غدر كنندگان (بيعت شكنان) را هلاك و وفاداران را مورد رحمت قرار مي‌دهد. و هر كس بيعت را بشكند به ضرر خويش شكسته است، و هر كس به آنچه با خدا پيمان بسته وفا كند خداوند به او اجر عظيمي عنايت می فرماید. @darshainabazqoran
🔅خاتم‌بخشی 💠۲۴ذی الحجه روز نازل شدن آيۀ ولايت 🔹روز ۲۴ ذی‌الحجه قبل از سال هفتم هجرت، عبدالله‌ بن سلام با تعدادی از اقوامش که همگی قبلاً يهودی بودند و به تازگی مسلمان شده بودند، خدمت پيامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم رسيدند. عبدالله‌ به پيامبر گفت: ای پيامبر، حضرت موسی علیه السلام وقتی می‌خواست از دنيا برود، يوشع بن نون را وصیّ خود قرار داد. شما نيز وصیّ و جانشين و امام بعد از خودتان رابرای ما معرفی فرماييد. 👈در اين هنگام جبرئيل علیه السلام نازل شد و اين آيه را خدمت رسول خدا عرضه داشت: 🕋إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ؛ 🔸 صاحب اختیار و سرپرست شما(مؤمنین) فقط خدا و رسول خدا و آن مؤمنانی هستند که نماز را به پا می‌دارند و در حال رکوع انفاق می‌کنند! 🌀پس از دریافت آیه پيامبر فرمودند: همه به پا خیزید تا به سمت مسجد حرکت کنيم. وقتی به مسجد رسیدند، ديدند فقيری از مسجد خارج می‌شود. پيامبر پرسيدند: آيا در مسجد کسی به تو چيزی داد؟ فقير گفت: بلی، اين انگشتر را یکی از مؤمنین به من داد! ❓حضرت سؤال کردند: چه کسی آن را به تو داد؟ در حالی که امیرالمومنین علیه السلام را نشان می داد عرض کرد: آن مردی که در حال نماز خواندن است. حضرت سؤال کردند: در چه حالتی بود که انگشتر را به تو داد؟ او جواب داد: در حالت رکوع بود. پيامبر اکرم تکبير گفتند و با تکبير ايشان اهل مسجد تکبيرگفتند. بعد فرمودند: 🔹«عَلیُّ بْنُ أبی‌طالبٍ وَلِيُّكُمْ بَعْدی» 🔸«علی بن ابی‌طالب پس از من سرپرست و صاحب اختیار شماست .» @darshainabazqoran
💠چندنکته 🔸۱.بر طبق این آیه است که پیامبر اکرم صلوات الله علیه فرمودند: «عَلیّ مِنّي وَ أنَامِن عَلی وَ هُوَ وَلیّكُم بَعدي یعنی علی از من است و من از علی او بعد از من صاحب اختیار شماست . 🔸۲. در اين آيه خداوند با کلمۀ «إنّما» ولايت و سرپرستی خلق را در خودش و رسولش و اميرالمؤمنين علی علیه السلام منحصر کرده است. زیرا نشانه‌هایی که در آیۀ شریفه آمده تنها با علی علیه السلام سازگار است. 🔸۳.ولايت خدا و رسول خدا صلى الله عليه واله و امير مؤمنان علیه السلام در این آیه در یک ردیف قرار گرفته است. يعنی ولايت حضرت علی علیه السلام همان ولايت خدا و ولايت رسول خداست. 🔸۴. اين آيه نیز خود دليلی بر عصمت امير مؤمنان علیه السلام است؛ زيرا ولايتِ مطلقه و سرپرستی همۀ امّت را برای ايشان اثبات می‌کند؛ و تنها از کسی که معصوم است می‌توان به طور کامل مانندِ پیروی کردن از خدای متعال پیروی کرد. کلمۀ «انّما» می‌رساند که انتخاب و انتصاب سرپرست امت فقط از طرف خداست و بدون امر خدا هيچ‌کس بر ديگری ولايتی ندارد. چرا که می‌فرماید: این است و جز این نیست که سرپرست شما مؤمنین فقط خدا و رسول خدا و آن مؤمنانی هستند که در حال رکوع زکات داده‌اند و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مصداق آن را معرفی فرمودند که علی علیه السلام است! 💠شیعه و سنی شأن نزول این آیه را در مورد اميرالمؤمنين علیه السلام ذکر نموده‌ا‌ند. بنابراین، اين آيه شریفه نیز دليل دیگری بر افضليّت، عصمت و ولايت اميرالمؤمنين علیه السلام نسبت به ديگران است. @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا