💠 صراة در «اهدنا الصراط المستقیم» تنها یکیست .
♦️اما در سوره عنکبوت خداوند گوید:
🕋 الذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا یعنی خداوند، #سُبُل و راههایی دارد پس راههای خدا متعدد است. حال سوال👇👇👇
❓آیا بین آن وحدت صراط با این تعدد سُبُل، اختلاف است؟
✅خیر، دو جواب دارد:
1⃣ سبل یا راههای خدا، همان راههای فرعیست که به بزرگراه صراط مستقیم میرسند.
2⃣یا اینکه صراط مستقیم با وحدت و گستردگی خود، این راههای فرعی را نیز در بر دارد.
#تفسیر_سوره_حمد آیت الله جوادی آملی
@darshainabazqoran
🔴 چرا صراط مستقیم، تعددپذیر و کثرت بردار نیست؟
🔶 چون به فرموده قرآن، آنچه از خداست یا به سوی خداست، واحد است و اختلاف و تعارض نمیپذیرد اگرچه در ظاهر #متکثر و متعدد باشند اما در باطن همه یک چیز واحدند. اما اگر چیزی از غیر خدا باشد حتما تعدد پذیر و دارای اختلاف است.
لذا سبل و راههای خدا در معنا همگی یکی هستند و در #بزرگراه_صراط مستقیمند. بدین صورت قرآن میفرماید:
"بهشتیان در بهشت هم با هم اختلافی ندارند و همگی حمد خدا می کنند اما جهنمیان در جهنم با هم اختلاف دارند."
#تفسیر_سوره_حمد آیت الله جوادی آملی
@darshainabazqoran
صراط مستقیم در قرآن گاهی یک مسیر عمودی پایین به بالا تصویر شده و گاهی یک مسیر افقی.
♦️شعیب پیامبر، در قرآن میفرماید: «بر سر راه مردم ننشینید» یعنی همانند راهزنان، مانع مردم در مسیرشان به خدا نشوید.
پس انسان هم مانند شیطان میتواند راهزن انسان باشد اما این زمانیست که انسان، خودش در مسیر خدا بوده و پس از سقوط دیگر توبه اش هم پذیرفته نمیشود لذا بر سر راه میماند تا جلوی دیگران را نیز بگیرد.
اما #توبه مورد قبول خدا برای این شخص هم سخت است چون خدا در قرآن گوید این شخص باید ۳ کار بکند:
🔸 اول #توبه
🔸 دوم #اصلاح کارهایش
🔶 سوم #بیان اشتباهاتش در حضور مردم تا مردم بدانند راه او اشتباه بوده و گمراه نشوند.
#تفسیر_سوره_حمد
#آیت_الله_جوادی_آملی
@darshainabazqoran
تلاوت_تاریخی_و_بهشتی_استاد_عبدالباسط.mp3
733.4K
تلاوت بسیار زیبای و دلنشین
سوره ی مبارکه حمد
استاد #عبدالباسط
@darshainabazqoran
💠 اهدنا الصراط المستقیم - صراط الذین انعمت علیهم
❓گر صراط مستقیم راهی برای همگان است پس چرا به سالکان استناد شده 👈صراط الذین انعمت علیهم؟
✳️ چون رونده، سالک است. سالک است که با رفتن و حرکت کردن، راه مستقیم را می سازد.
🔺مسافت و هر صفت کمی و کیفی دیگری، ابتدائاً بالقوه هستند و اشیا با حرکت کمی و کیفی خود، آن صفت را از قوه به فعل در می آورد، آنگاه با آن متحد شده و موصوف به آن وصف شده، میشود نخل بزرگ یا سیب خوش طعم😋.
#تفسیر_سوره_حمد آیت الله جوادی آملی
@darshainabazqoran
در آیه ۱۵ سوره حدید آمده که مصیر گنهکاران، جهنم♨️ است.
🕋هی [جهنم] مولاکم و بئس المصیر
👈مصیر با «ص» یعنی صیرورت و شدن.
🔸یعنی گنهکاران، خود میشوند جهنم و آتش جهنم. نه اینکه تنها به سمت و مسیر جهنم حرکت کنند و جهنم جدای از انسان باشد.
🔹در انسان نیز آنچه در نفس اوست بواسطه علم و اراده ایجاد میشود و به آن موصوف میشود.
🔹حال اگر بواسطه تکرار، آن صفت برای شخص ملکه شد، شخص با صفت متحد شده و جدا شدنش سخت میشود.
🔺حس ، تنها توالی علت و معلولها را درک میگند و از فهم ذات اشیا و صفات ناتوان است.
🔺حس نمیتواند بگوید که گرما، ذات آتش است اما چون هر جا آتش دیده، گرما را نیز حس کرده پس ذات آتش را گرما زا میداند لذا معجزه ای مانند سرد شدن آتش بر ابراهیم، تنها خِرَق و تغییر در عادت است نه اینکه ذات شیء عوض شود.
#تفسیر_سوره_حمد آیت الله جوادی آملی
@darshainabazqoran
👌ارزشمندترین کارها، سخت ترینشان است و سخت ترین کار، نیت است چون نیت و اراده انجام عمل، کار هر کسی نیست. مثلا نیت در نماز یعنی لحظه ای از یاد خدا در نماز جدا نشوی و به فکر چیز دیگری نیفتی.
⚪️اگر ثواب هر عملی را ۱۰ بخش کنیم ۹ بخش برای نیت است و تنها یک قسمت برای خود عمل.
🔷"نیت المؤمن خیرٌ من عمله "
✅نیت، متحد با نفس میشود اما انسان با عملش یکی نمیشود.
#تفسیر_سوره_حمد آیت الله جوادی آملی
@darshainabazqoran
🔺انسان با علم و معرفت یکی میشود، نه با معلوم. مثلا کسی که ویژگی های درخت را فهمید گیاه شناس میشود نه گیاه. عارف با عرفان یکی میشود نه به معروف (آنچه شناخته میشود).
✅ لذا در قیامت انسان گناهکار تنها به قیافه و صورت تبدیل به خوک و خنزیر نمیشود بلکه ذاتا تبدیل به خنزیر میشود زیرا فرق انسان و حیوان در #عقل و استفاده از عقل در تشخیص درست و نادرست است و اگر انسان عقلش را به تبعیت هوس و نفس دراورد ذاتا به حیوان و پایینتر از آن تبدیل شده است اما در دنیا در قیافه این حیوان شدن مشخص نیست که در آخرت چه صورتاً و چه ذاتاً حیوان میشود
🕋 کالانعام بل هم اضلّ .
#تفسیر_سوره_حمد آیت الله جوادی آملی
@darshainabazqoran