eitaa logo
شهر پاسخ 🌍
10.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2.2هزار ویدیو
41 فایل
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم 🌿. ☑️ این کانال متعلق به مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات می‌باشد و در راستای پاسخ به شبهات فعالیت می نماید. ارتباط با مدیران کانال جهت سوالات و پیشنهادات @saeedeadel
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺کلمه جمع کلمه است ،یعنی کسی که قادر برخواندن و نوشتن نیست . منظور از این بیسوادان _ به طوری که گفته شده_ مردم عرب هستند،که در عصر رسول خدا " صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم " بیشترشان بیسواد بودند ،و به جز افراد انگشت شمار قادر به خواندن و نوشتن نبودند، و خودِ رسول خدا " صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم " هم صرفنظر از رسالتش ازهمان اکثریّت بود ، لذا فرمود : 🕋 هُوَ الَّذی بَعَثَ فیِ الاُمییّنَ رسولاًمِنهُم اوکسی است که در میان مردم بی سواد رسولی از جنس خود آنان وبرای همه آنان مبعوث کرد . جالب اینکه بعثت پیامبر اسلام "صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم " را با آن ویژگی هایی که جز از طریق اعجاز نمی‌توان تفسیر کرد نشانه عظمت خدا ودلیل بر وجود او گرفته است . 📗ترجمه المیزان /ج۱۹/ص۴۴۶ @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
العجل العجل، نفسمان گرفت از این هجران بر لب آمد جان جهان بر لب همه کربلاییان مژده‌ ظهور است قوتی بده تا که بگذریم از موج بلا... السَّلامُ‌عَلَيْكَ‌يَاحُجَّةَ‌اللَّهِ‌فـٖے‌أَرْضِهِ @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 در نیز در تبیین این آیه و ارتباط آن با جاودانگی آمده است : خداوند همان کسی است که چنین پیامبری را مبعوث کرد ،و چنین شاهکاری را در آفرینش به وجود آورد ! "جمع به معنی درس نخوانده است ( منسوب به [مادر] یعنی مکتبی جز مکتب دامان مادرش را ندیده است ) . 🔸بعضی آن را به معنای " اهل مکّه" دانسته اند ،زيرا مکّه را " امّ القری" می نامیدند ولی این احتمال بعید به نظر می رسد ،زيرا که نه پیامبر اسلام " صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم " تنها مبعوث به اهل مکه بود،ونه سوره جمعه در مکه نازل شده است . 🔹بعضی از مفسران نیز آن را به معنی # امت _ عرب در مقابل یهود و دیگران تفسیر کرده اند ،و آيه ۷۵ سوره " آل عمران" را شاهد براین معنا می‌دانند که میگوید: 🕋قالوُا لَیسَ عَلَینا فیِ الاُمّیینَ سَبیل: یهود گفتند ما در مقابل امیین{غیریهود} مسئول نیستیم . اگر این تفسیر را هم بپذیریم به خاطر آن است که یهود خودرا اهل کتاب و با سواد می‌دانستند وامت عرب را بیسواد ودرس نخوانده . ادامه دارد... @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜با توجه به موارد وتفاسیری که نقل شد ،تفسیر اول از همه مناسب تراست . قابل توجه این که میگوید : پیامبر اسلام از میان همین گروه و همین قشر درس نخوانده برخاسته تا عظمت رسالت او را روشن سازد ،ودلیلی برحقانیّت اوباشد،چرا که کتابی مثل قرآن با این محتوای عمیق و عظیم ،و فرهنگی مانند فرهنگ اسلام ،محال است زائیده فکر بشری باشد آن هم بشری که نه خود درس خوانده و نه در محیط علم و دانش پرورش یافته است ،این نوری است که از ظلمت برخاسته ،و باغ سرسبزی است که از دل کویر سربرآورده ،واین خود معجزه ای است آشکار و سند روشنی است برحقانیت او. 🔰تفسیر نمونه /ج۲۴/ص۱۰۶ @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منتظر یعنی چی؟... 🌸سلامتی وتعجیل درفرج مولاصاحب الزمان عجل الله @darshainabazqoran
⚜از عمر و سعیدبن جبیر نقل شده که : آخَرینَ مِنهُم عَجَمها ،و هر کسی که به لغت عربی سخن نگويد، چرا که پیامبر اسلام " صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم " مبعوث به سوی مردمی است که او را دیده و زمان او را درک کرده و به سوی تمام افرادی است که بعد از ایشان از عرب و عجم بیایند ،این سخن از ابی جعفر" علیه‌السّلام " هم روایت شده ،و روایت شده که پیامبر " صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم "این آیه را تلاوت فرمود ،پس از آن حضرت سوال شد که کیانند اینها ؟ 👈دست مبارک خودرا بر کتف وشانه سلمان گذارد و فرمود: اگر ایمان درستاره ثریّا باشد به آن خواهند رسید مردانی از این گروه و بنابر این فرمود ( منهم) برای اینکه بعداز اسلام آوردن، از ایشان شدند ،پس تمام مسلمانان بر غیرشان یک دست و یکسان و یک امت هستند هرچند نژادشان مختلف باشد. @darshainabazqoran
💢خداوند سبحان می‌فرماید: مردان مؤمن و زنان مومنه بعضی از آنها دوست بعضی دیگرند و کسی که به پیامبر " صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم " ایمان نیاورد از جمله افرادی ‌که خداوند به قولش 《وَ آخَرینَ مِنهُم 》قصد کرده نیست گرچه پیامبر به سبب دعوت مبعوث به ایشان هم هست ،برای قولش □وَ یُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُم□ و کسی که ایمان نیاورد از پاکان که آنها را قرآن وسنت بیاموزد . 🔰مجمع البیان فی تفسیرالقرآن/ج۲۵/ص۱۰ فی ظلال القرآن / ج۶/ص۳۵۶۵ @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امام مهدی ارواحنافداه:  ...إِنَّا غَيْرُ مُهْمِلِينَ لِمُرَاعَاتِکُمْ وَ لَا نَاسِينَ لِذِکْرِکُمْ وَ لَوْ لَا ذَلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ اللَّأْوَاءُ وَ اصْطَلَمَکُمُ الْأَعْدَاءُ... ... ما نسبت به شما بي‌توجه نيستيم و شما را فراموش نمي‌کنيم و اگر چنين نبود، بلاها بر شما نازل مي‌شد، و دشمنان، شما را ريشه کن مي‌نمودند... 📙احتجاج طبرسی ج۲، ص۴۹۵ @darshainabazqoran
سومین آیه مطرح در قرآن که در دیدگاه مفسران اشاره به جاودانگی قرآن دارد آیه تدبر می باشد : 🕋أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ ۚ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا نساء/۸۲ ✨چرا در یکایک آیه های قرآن دقت نمی‌کنند با اینکه اگر از ناحیه غیر خدا بود ،اختلاف فراوان در آن می یافتند. @darshainabazqoran
در اصل از ماده " دبر" < بروزن ابر> به معنی پشت سر و عاقبت چیزی است ، بنابراین تدبر یعنی بررسی نتایج و عواقب و پشت و روی چیزی می باشد . تفاوت تدبر و تفکر دراین است که : تفکّر مربوط به بررسی علل و خصوصیات یک موجود است ،اما تدبّر مربوط به بررسی عواقب و نتایج آن است . 🔰تفسیر نمونه /ج۴/ص۲۸ 🔺تدبّر درلغت یعنی توجه به نهایت و پیامد کارها و تدبر دراین آیه یعنی تامل و دقت در هرآینه پس از آیه دیگر . 💢قرآن مخاطبان خودرا تشویق و ترغیب در تدبر آیات میکند،تا اینکه در هر حکم و حکمت آشکار وداستان و موعظه ،آیات را در نظر بگیرند .💢 @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅پرداخت خُمس ✍از وظایف بسیار مهم ادای حقوق مالی امام زمان است از جمله خمس که از واجبات شرعی و از فروعات اسلام است و باید توجه داشت تصرّف در مالی که خمس آن داده نشده،جایز نیست و حرام است. امام صادق می‌فرمایند:شدیدترین و سخت‌ترین حالاتی که مردم در روز قیامت در آن به سر می‌برند،وقتی است که مستحقّین خمس برمی‌خیزند و می‌گویند:پروردگارا خمس ما چه شد؟ خمس ما را به ما ندادند.*۱ امام زمان صراحتا فرموده اند:لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر کسی که از مال ما (خمس) درهمی را بدون اجازه ما بخورد...به درستی پیامبر فرمودند کسی که نسبت به خاندانم آنچه را خداوند حرام دانسته،حلال بشمارد،به زبان من و زبان هر پیامبری که دعایش مستجاب است،ملعون است.*۲ 📚 ۱. عوالی اللئالی ج۳ ص۱۲۷ 📚۲. کمال الدین ص۵۲۲؛ الاحتجاج ص۴۷۹ @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨علامه طباطبایی ( ره) در ادامه می فرماید : مراد آیه این است که مخالفین قرآن را تشویق کند به دقت و تدبر در آيات قرآنی و اینکه در هر حکمی که نازل می‌شود ویا هر حکمتی که بیان می‌گردد و یا هر داستانی که حکایت می‌شود و با هر موعظه و اندرزی که نازل می‌گردد، آن نازل شده جدید را به همه آیاتی که مربوط به آن هست عرضه کنند ،چه آیات مکی باشند چه مدنی . چه محکم باشند چه متشابه .بعد همه را درکنار یکدیگر قرار دهند تا کاملا روشن شود که هیچ اختلافی بین آنها نیست . @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هـــــزار قصـــــہ نوشتیـــــم بـر صحیـــــفہ ےِ دِل هنوز عشـــــقِ تـــــو عنوانِ سَـر مقـــالہ ے ماسٺـــــ @darshainabazqoran
🔸اختلاف پیدا ‌نکردن در قرآن کریم ، ما را به این می رساند که این کتاب از طرف خداوند نازل شده است ،نه غیر از خدا، چون اگر غیر این بود ،سالم از اختلاف نبود،آن هم اختلافات زیاد ،چرا که غیر خداوند متعال از این موجودات در عالم هست و مخصوصا انسان ها ‌که کفار احتمال می‌دهند قرآن از طرف آنها نازل شده است ،هرچه و هرکس باشد ،از چهار دیواری عالم کون بیرون نیست .و انسان هم به دلیل انسان بودنش چه از طرف خود، چه در کارهایی که انجام می‌دهد، خالی از اختلاف نیست و اختلافات هم زیاد است ،و این یک قاعده ی طبیعی است و کلی که هم در نوع بشر و هم موجوداتی که پائین تراز بشر هستند وجود دارند ، چرا که همه در تحت سیطره تحول و تکامل عمومی قرار دارند و هیچ موجودی از این موجودات دیده نمی‌شود که در دو آن پشت سر هم یک حالت داشته باشد . 🔴 خلاصه: افرادی که اهل تدبر هستند این معنا را از قرآن به طور ملموس و مشاهده می یابند ،که تمامی شئون مربوط به انسانیت یعنی در مرحله عقائد معارف مبداء ومعادن و خلقت و ایجاد ودر مرحله اخلاق فضائل عامه انسانی ودر مرحله عمل ،قوانین اجتماعی وفردی حاکم در نوع را دربر دارد و هیچ خرد و کلانی را فرو گذار نکرده است ودر مرحله قصص و هرچیزی که مایه عبرت و اندرز است ،بیاناتی دارد که همه اهل دنیا را دعوت کرده است به اینکه: 🔺اگر شک دارند این کتاب از ناحیه خداست ،مثل این را بیاورند 🔺 @darshainabazqoran