👇👇
♨️سوال:
🔰چرا نبايد نام امام زمانمان را به زبان بياورم؟ چه اشکالي وجود دارد؟
✍️پاسخ:
✅در قرون اولیه غیبت، دستگاه های حکومتی به دنبال امام زمان عج می گشتند تا او را به شهادت برسانند. لذا بردن نام ایشان برای مؤمنان خطر داشت. از این رو امر شد که نام ایشان را بر زبان نیاورند. امروزه برخی بر اساس همان سنت، بردن نام ایشان را اجازه نمی دهند.
🔺به عبارتی؛ در بعضی از روایات، نهی شده نام حضرت ولی عصر ارواحنا له الفداء برده شود. در برخی دیگر، این محدود به زمان غیبت است و در برخی روایات، نهی به دلیل تقیه و ترس، مطرح شده است.
🔹بعضی از علماء شیعه بر این اعتقاد بوده اند که تا زمان ظهور امام زمان علیه السلام بردن نام ویژه حضرت که همان نام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است، جایز نیست و تنها می توان از القاب ایشان بهره برد که معروف ترین آنها مهدی و قائم و صاحب الامر علیه السلام است.
🖊در این باره حضرت آیت الله مکارم شیرازی در کتاب قواعد فقهیه بحث مفصلی دارند که خلاصه آن چنین است:
«مشهور بین محدثان، حرمت تسمیه به اسم شریف حضرت است، لکن در آن احتمالاتی وجود دارد». سپس ایشان سه قول را مطرح می کند:
1⃣ حرمت تسمیه به دوران غیبت صغری اختصاص داشت؛
2⃣ حرمت تسمیه دائر مدار «تقیه و خوف» است. این رأی و نظر علامه حر عاملی است؛
3⃣ حرمت تسمیه مطلق و تا زمان ظهور است: کسانی مانند شیخ مفید، علامه مجلسی و شیخ صدوق... این نظر را مطرح کرده اند.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
🍃 قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء سلام اللّه علیها:
شیعَتُنا مِنْ خِیارِ اءهْلِ الْجَنَّةِ وَكُلُّ مُحِبّینا وَ مَوالى اَوْلیائِنا وَ مُعادى اعْدائِنا وَ الْمُسْلِمُ بِقَلْبِهِ وَ لِسانِهِ لَنا.(بحارالا نوار: ج ۶۸، ص ۱۵۵، س ۲۰، ضمن ح ۱۱.)
شیعیان و پیروان ما، و همچنین دوستداران اولیاء ما و آنان كه دشمن دشمنان ما باشند، نیز آنهایى كه با قلب و زبان تسلیم ما هستند بهترین افراد بهشتیان خواهند بود.
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#حدیث
سوال:
🔰چرا خداوند در قرآن به شيطان ميگه جن کافر در حالي که شيطان هم خدا رو قبول داشت و هم پيامبرارو؟
✍️پاسخ:
✅ما در فرهنگ خود فقط به کسی که خدا را قبول نداشته باشد کافر میگوییم در حالی که در فرهنگ قرآن، کافر معنی گسترده تری دارد مثلا اهل کتابی که قائل به تثلیث باشند کافرهستند1 و حتی اگر مسلمانی حکم خدا را نپذیرد کافر است.2
بنابراین کفر به معنی آگاه نبودن نیست بلکه به معنی ملتزم نبودن است.
یعنی میشود کسی کاملا به همه امور دین اگاه باشد و بداند خدا و پیامبر وجود دارد ولی معتقد و ملتزم نباشد، این افراد کافر هستند.
البته چون در عاقت کار با کفار یکسان هستند اطلاق کافر میشود.
شیطان هم با تمام آگاهی که داشت؛ عملا التزام و اعتقاد نداشت
1- لَقَدْ كَفَرَ الَّذينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ ثالِثُ ثَلاثَةٍ.... (73)..مائده
آنها كه گفتند: «خداوند، يكى از سه خداست» (نيز) بيقين كافر شدند
همچنین:
آنها كه گفتند: «خدا، همان مسيح بن مريم است»، بطور مسلّم كافر شدند17 مائده
2- وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ (44)مائده
و آنها كه به احكامى كه خدا نازل كرده حكم نمىكنند، كافرند
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#قرآن_حدیث
سوال:
🔰منظور از حق نفس چيست؟
✍️پاسخ:
✅يكي از حقوق كه در رساله نوراني امام سجاد عليه السلام آمده و براي همگان آموزنده و مفيد است جريان حقوق نفس است كه به چند نمونه از آن حقوق اشاره ميشود حضرت فرمود:
حق نفست بر تو اين است كه كاملاً او را در اطاعت خدا بگماري به زبانت حقش را بپردازي و بگوشت حقش را بپردازي و هم چنين ساير اعضايت، بعد فرمود:
1. حق زبانت آن است كه آن را از دشنام حفظ نمايي و به سخن خوب عادتش بدهي و مؤدبش داري و آن را نگاهداري مگر در جايي كه نياز به گفتن باشد و سخن گفتن براي دنيا و يا دين شما مفيد باشد. و آن را از پرگويي و ياوه سرائي كم فايده حفظ كني، زبان گواه خرد و دليل عقل است و آراستگي انسان به زيور عقل و خوشي زبان اوست.
2. حق گوش پاك داشتن اوست از شنيدن هر چيزي مگر خبر خوبي كه در دلت خير پديد آورد. اخلاق نيك نصيبت نمايد، گوش دروازة دل است هر نوع معني خوب يا بدي را به آن ميرساند.
3. حق چشمت اين است كه از هر چه روا نيست آن را بپوشاني و مبتذلش نسازي مگر بدان محل عبرت آوري كه از آن بينا شوي يا دانشي بدست آوري زيرا ديده وسيله عبرت است.
4. حق دو پايت اين است كه با آنها به جايي كه روا نيست نروي و آنها را به راهي كه باعث سبكي راه رونده است نكشاني زيرا آنها تو را حمل مي كنند و ترا به راه دين مي برند و پيش مي اندازند.
5. حق دست تو اين است كه آن را به ناروا دراز نكني تا بدست اندازي بدان گرفتار عقوبت آخرت خدا شوي و گرفتار سرزنش مردم در دنيا و آن را از كاري كه به تو واجب كرده نبندي ولي آن را احترام كني با اين كه از محرمات بسيارش بسنده و بسياري از آنچه هم كه بر او واجب نيست، به كار اندازي و چون دست تو در اين دنيا از حرام باز ايستاد و خود را شريف داشت يا با عقل و شرافت به كار رفت در آخرت ثواب خوب دارد.
6. حق شكمت اين است كه آن را ظرف كم و يا بيش از حرام نكني و از حلال هم باندازه اش بدهي و از حد تقويت به حد شكم خوارگي و بي مروتي نرساني، و هر گاه گرفتار گرسنگي و تشنگي شد، او را ضبط كني زيرا سيري بي اندازه شكم را بياشوبد و كسالت آورد كه مايه باز ماندن و دور شدن از هر كار نيك و ارجمند است(1).
همانطوري که ميبينيد عمده حقوق اعضا درباره به کارگيري آنها رد اطاعت خدا و اجتناب آنها از ارتکاب گناه است. البته انسان حق آسيب زدن به بدن را ندارد اما فرسودگي اعضا در صورت کار و به مرور زمان تا حدي طبيعي است. مگر اينکه اين آسيب و فرسودگي در امور باطل و لغو به وجود آمده باشد که فرد گناهکار شناخته ميشود. البته شايد در همين مورد در قبال تضييع عمر مسئوليت بيشتري داشته باشد.
به هر حال در مورد هر گناهي بايد از خداوند استغفار و طلب بخشش شود.
پی نوشت:
1. ابن شعبه حراني، حسن، تحف العقول، همان، ص 361 ـ 278.
موفق باشيد.
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
🍃 قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء سلام اللّه علیها:
إلهى وَ سَیِّدى ، اءسْئَلُكَ بِالَّذینَ اصْطَفَیْتَهُمْ، وَ بِبُكاءِ وَلَدَیَّ فى مُفارِقَتى اَنْ تَغْفِرَ لِعُصاةِ شیعَتى ، وَشیعَةِ ذُرّیتَى .(كوكب الدّرىّ: ج ۱، ص ۲۵۴.)
خداوندا، به حقّ اولیاء و مقرّبانى كه آنها را برگزیدهاى، و به گریه فرزندانم پس از مرگ و جدائى من با ایشان ، از تو مى خواهم گناه خطاكاران شیعیان و پیروان ما را ببخشى.
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#حدیث
porsemanenghlab_appstore.apk
6.9M
نرم افزار اندروید پرسمان انقلاب اسلامی
سوال:
🔰آیا تلقین برای میت فایده ای دارد؟
✍️پاسخ:
✅تلقین در چند مقطع صورت می گیرد. ۱-درآستانه مرگ ۲-هنگام به خاک سپاری ۳- بعد از خاک سپاری
تلقینی که در آستانه مرگ در روایات بیان شده، بدین صورت است:
« لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْحَلِیمُ الْكَرِیمُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ سُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ وَ رَبِّ الْأَرَضِینَ السَّبْعِ وَ مَا فِیهِنَّ وَ مَا بَیْنَهُنَّ وَ مَا تَحْتَهُنَّ وَ رَبِّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِین[۱] یعنى هیچ معبودى نیست كه در خور پرستش باشد جز ذات واجب الوجودى كه مستجمع جمیع صفات كمالیّه و حلیم و بردبار و كریم است، نیست معبودى جز خداى یگانه بلند مرتبه و عظیم الشأن منزّه و پاك میدانم پروردگار آسمانهاى هفتگانه را و آنچه در آنهاست و آنچه در میان آنها و زیر آنها است و او پروردگار عرش عظیم است و درود بر فرستادگان الهى و حمد و ثنا مخصوص خداوند پروردگار عالمیان است».
و البته شایسته است که پس از توحید و نبوت، اسامی ائمه و شهادت به حقانیت آن ها را نیز در تلقین بیان کنیم.[۲]
این تلقین بسیار باارزش است تا جایی که می تواند شخص را وارد بهشت کند و خوف و ترس را از او دور کند.
رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: مردگانتان را پیش از مرگ «لا إله إلّااللَّه» تلقین كنید، هر كس آخرین سخن زندگیش كلمه «لا إله الّا اللَّه» باشد داخل بهشت خواهد شد.[۳]
همچنین امیر المومنین (ع) در هنگام مرگ، به افراد تلقین می کردند و اگر مریض می توانست آن را بگوید، حضرت می فرمود: برو برای تو ترسی نیست.[۴]
البته توانایی بیان تلقینات برای همگان میسر نخواهد بود و گذشته انسان بر این مساله اثر می گذارد. در روایتی از پیامبر (ص) این مساله به نیکی دیده می شود:
امام صادق علیه السّلام فرمود: در زمان رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله مردى از اهل مدینه در حالت بیمارى كه با همان بیمارى از دنیا رفت زبانش گرفته و بسته شد رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله بر او وارد شد و باو فرمود: بگو: «لا إله إلا اللَّه» بیمار نتوانست بگوید، پیامبر (ص) دوباره این سخن را باو تكرار كرد و باز آن شخص نتوانست، در این هنگام زنى بالاى سر بیمار ایستاده بود رسول خدا (ص) باو فرمود: آیا این مرد مادرش زنده است؟ آن زن عرض كرد: آرى یا رسول اللَّه من مادر اویم، رسول خدا (ص) باو فرمود: آیا تو از او راضى هستى یا خیر؟ عرضكرد: نه تنها راضى نیستم بلكه از او خشمگین هم هستم، رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله بآن زن فرمود: من مایلم كه تو از او بگذرى و راضى و خشنود شوى عرضكرد: یا رسول اللَّه من براى خشنودى خاطر شما از او راضى شدم، پس پیامبر (ص) به بیمار فرمود: بگو «لا إله إلا اللَّه» و او گفت: «لا إله إلّا اللَّه»[۵]
و برای دیدن متن تلقین هنگام خاکسپاری می توانید به مساله ۶۲۸ رساله ها مراجع کنید. و درباره فایده به این مطلب اشاره شده است که تلقین سبب انصراف نکیر و منکر از سوال قبر می شود.[۶]
البته همانطور که در مرحله اول تلقین بیان شد، صرف تلقین برای هر کسی موثر نیست. و شخص باید قابلیتی داشته باشد که تلقین او موثر واقع شود.
[۱]. من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص: ۱۳۲.
[۲]. من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص: ۱۳۴، حدیث ۳۵۶.
[۳]. من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص: ۱۳۲.
[۴]. الكافی، ج۳، ص: ۱۲۴.
[۵]. من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص: ۱۳۲.
[۶]. منازل الاخره، شیخ عباس، ص ۳۸.
🌐مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی