💠✍️💠✍️💠
💢 #سؤالات_شما
این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید.
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🔎📖🔍 🔎📖🔍
💢 #اعتقادی
✅پرسش: آیا در بهشت باید مثل این دنیا واجبات را انجام دهیم؟
✍️پاسخ: در مورد وضعیت بهشت و جهنم و سرای آخرت جز به آن مقداری که در آیات و روایات معصومین برای ما بیان کرده اند نمی توان اظهار نظر جدیدی کرد اما بر طبق قواعد کلی که از روایات و آیات بر می آید می توان گفت که قوانین و احکام خاصی در بهشت وجود ندارد و اگر هم باشد با احکام و دستورات این دنیا تفاوت دارد.
🔹زیرا فلسفه احکامی که خداوند متعال جعل و انسانها را به انجام آن تکلیف کرده است رشد و تعالی و تکامل انسان است که در اثر انجام دادن تکالیف در این جهان صورت می گیرد و درجاتی که در بهشت برای انسان حاصل می شود از کارهایی نیکی است که خودش در همین دنیا قبل از مردن انجام داده است یا فرزندان صالح او یا دیگر مؤمنین بعد از مردن او انجام داده و ثوابش را به او هدیه کرده اند و به تعبیر دقیقتر؛ بهشت و جهنم باطن و واقعیت اعمالی است که ما در دنیا مرتکب شده ایم؛ چنانکه در روایات زیادی آمده است که: امروز (زندگی دنیا ) جای عمل است و حسابی در کار نیست و فردا (جهان آخرت) جای حساب است و عملی در کار نیست.
🔸 بنابر این در بهشت عملی که واجب شرعی باشد و به موجب آن تکلیف برای انسان پیدا شود بر اساس عملکرد به آن حساب و کتابی در کار باشد برای انسان نیست و اگر عبادتی در بهشت بیان شده عبادت عاشقانه و از سر شور عشق و معرفت است نه از روی واجب شرعی بودن آن. بعلاوه احکام و قوانین معمولاً در جایی وضع می شوند که تعدی و تجاوز یا دست کم احتمال آن نسبت به حقوق دیگران وجود داشته باشد در حالی که این مسائل در بهشت نیست چرا که در بهشت نه شیطان نفوذ دارد و نه هوای نفسی هست که بر اساس آن احتمال تعدی وجود داشته باشد قرآن مجید می فرماید:
🔆«هر گونه غلّ (حسد و کینه و عداوت و خیانت) را از سینه ی بهشتیان برمی کنیم (و روحشان را پاک می کنیم ) در حالی که همگی با یکدیگر برادرند... .»
🔆همچنین کلام و سخنی که بین بهشتیان رد و بدل می شود جز سلام و سلامت و خیر و نیکی نیست.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💠✍️💠✍️💠
💢 #سؤالات_شما
این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید.
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🇮🇷✨🇮🇷✨🇮🇷
💢 #سیاسی
✅ پرسش: چرا به هشت سال جنگ در مقابل رژیم بعثی ، دفاع مقدس می گویند در حالی که کلمه مقدس برای ارزش های مقدس می باشد مانند کتاب قرآن و غیره؟
✍️پاسخ: از نظر دین، هر فعل یا امری که جنبه الهی و صبغه ربوبی داشته باشد، مقدس است. «صبغه الله و من احسن من الله صبغه؛ هر چیزی که به هر نوع و ترتیبی دارای چنین رنگی باشد،
امری مقدس است»
🔸از منظر اسلام، جهاد و دفاع از جایگاه ارزشی بسیار بالایی برخوردار بوده و در زمره مهمترین امور مقدس دینی به شمار می آیند؛ شهید مطهری در این زمینه می گوید: «اسلام دینی نیست که بگوید اگر کسی به طرف راست چهره ات سیلی زد طرف چپ را جلو ببر، و دینی نیست که بگوید کار خدا را به خدا و کار قیصر را به قیصر وابگذار، و همچنین دینی نیست که ایده مقدس اجتماعی نداشته باشد و یا کوشش در راه دفاع یا بسط آن ایده را لازم نشمارد. قرآن کریم سه مفهوم مقدس را در بسیاری از آیات خود توأم آورده است: «ایمان»، «هجرت» و «جهاد». از منظر قرآن ،انسان موجودی است وابسته به ایمان و وارسته از هر چیز دیگر، این موجود وابسته به ایمان برای نجات ایمان خود هجرت می کند و برای نجات ایمان جامعه و در حقیقت برای نجات جامعه از چنگال اهریمن بی ایمانی جهاد می نماید»
🔹امام علی(ع) در نهج البلاغه در اهمیت جهاد می فرماید: «ان الجهاد باب من ابواب الجنه فتحه الله لخاصه اولیائه؛ همانا جهاد دری از درهای بهشت است که فقط به روی دوستان خاص خویش گشوده است» و در ادامه می فرمایند: «و هو لباس التقوی؛ جهاد جامه تقوا است». تقوا یعنی پاکی راستین و پاکی از آلودگی های روحی و اخلاقی که در خودخواهی ها و خودپسندی ها و خودگرایی ها ریشه دارند. به همین دلیل، مجاهد واقعی با تقواترین باتقواهاست؛ زیرا هر کسی از جنبه ای پاک و متقی است. یکی از نظر حسادت، دیگری از نظر بخل و... اما مجاهد پاکترین پاک هاست؛ زیرا از هستی خود گذشته و آن را فدای دین و مردم خود کرده است؛ بنابراین دری که به روی مجاهدین باز می شود با سایر پاکان متفاوت است. سپس می فرمایند: «و درع الله الحصینه و جنته الوثیقه؛ جهاد زره نفوذ ناپذیر خدا و سپر مطمئن خداست».
🔸 با نگاهی به واقعیات جامعه ی ایران بعد از انقلاب اسلامی مشخص مى شود که جامعه ما از دو معیار اصلی جامعه ی اسلامی برخوردار بوده است. زیرا اولاً اکثر افراد جامعه به دین مبین اسلام عقیده و باور داشته و دارند. و ثانیاً نظام حقوقی و ساختار سیاسی جامعه نیز بر اساس آموزه های دین مبین اسلام شکل گرفته است. چنانکه اصول قانون اساسی ایران نظیر اصل دوم که بیانگر توحیدی بودن نظام اسلامی، اهداف و آرمان های آن و اصل دوازدهم که اسلام را دین رسمی اعلام می کند و اصل پنجم که در رأس نظام، ولی فقیه جامع الشرایط و نایب عام امام زمان(عج) حکومت را در دست داشته و سایر بخش های نظام از ایشان کسب مشروعیت می نمایند.
🔹 عملکرد حزب بعث در راه اندازی جنگ تحمیلی و تجاوز نظامی به جمهوری اسلامی قطعا از مصادیق بغی بوده که به منظور ساقط نمودن حکومت اسلامی که توسط ولی فقیه جامع الشرایط و نایب امام زمان(عج) تشکیل شده بود، راه اندازی شده بود و قطعا از نظر اسلام نه تنها دفاع در مقابل چنین گروه کافر و متجاوزی مشروع و واجب بوده، بلکه از ارزش و قداست ویژه ای نیز برخوردار است. چنانکه حضرت امام (ره) می فرماید: «شما برای حفظ اسلام دارید جنگ می کنید و او برای نابودی اسلام، الان اسلام به تمامه در مقابل کفر واقع شده است»
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
هدایت شده از محمدمهدی پورمدنی
🔸گروه مشاوره و روانشناسی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، از خواهران و برادران طلبه واجد شرایط دعوت به همکاری مینماید.
❇️ شرایط:
1️⃣ دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی ارشد یا سطح سه در رشته های مشاوره یا روانشناسی
2️⃣ قبولی در مصاحبه ( برخورداری از دانش لازم در حوزه های اصول و فنون مشاوره، آسیب شناسی، زوجین و خانواده، کودک و نوجوان و ...)
🗓 زمان ثبت نام: یکم لغایت 15 مهر ماه
💳 هزینه ثبت نام: 70 هزار تومان
ثبت نام به دو صورت:
مجازی: به نشانی https://pasokhgoo.ir/hamkari
حضوری: مراجعه به مرکز ملی پاسخگویی به نشانی قم، سه راه سالاریه
شماره تماس جهت اطلاعات بیشتر( ساعت 9 تا 13): 02537174168
💠 #دعوت_به_همکاری
📅 1400/06/30
🍀 پرسش کلید دانایی 🍀
💠✍️💠✍️💠
💢 #سؤالات_شما
این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید.
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💧☀️💧☀️💧
💢 #اخلاقی
✅پرسش: آیا درست است که حق الناس و حرامخواری جلوی استجابت دعا را میگیرد؟
✍️پاسخ: امام صادق (علیهالسلام) فرمودند: هر یك از شما كه میخواهد دعایش مستجاب شود درآمد خود را پاك كند و حقّ مردم را بپردازد. دعای هیچ بندهای كه مال حرامی در شكمش باشد یا مظلمه كسی به گردنش باشد به درگاه خدا بالا نمیرود.»(۱)
🔹لقمه حرام و در آمد آمیخته به حرام تأثیر منفی زیادی در زندگی انسان دارد. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «نماز کسی که لقمهای حرام بخورد تا چهل روز پذیرفته نیست، تا چهل روز هیچ دعایی هم از او مستجاب نمیشود.» (۲) یعنی با اینکه باید نماز بخواند و اگر نخواند گناه کبیرۀ نماز نخواندن هم به دوشش اضافه میشود ولی روحش به خاطر حرام خوردن به قدری آلوده شده که نه نماز او شایستگی پذیرش در درگاه الهی را دارد و نه دعای او در درگاه الهی پذیرفته است.
پی نوشتها:
۱. إذا أرَادَ أحدُكُم أن یستَجابَ لَهُ فَلیطَیبْ كَسبَهُ و لْیخرُجْ مِن مَظالِمِ الناسِ، و إنَّ اللّه َ لایرفَعُ إلَیهِ دُعاءُ عبدٍ و فی بَطنِهِ حرامٌ أو عندَهُ مَظلِمَةٌ لِأحَدٍ مِن خَلقِهِ. بحارالانوار، علامه مجلسی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج۳۱، ص۳۲۱.
۲. عَنِ النَّبِی(ص) قَالَ: مَنْ أَكَلَ لُقْمَةَ حَرَامٍ لَمْ تُقْبَلْ لَهُ صَلَاةٌ أَرْبَعِینَ لَیلَةً وَ لَمْ تُسْتَجَبْ لَهُ دَعْوَةٌ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً وَ كُلُّ لَحْمٍ ینْبِتُهُ الْحَرَامُ فَالنَّارُ أَوْلَی. همان، ج۶۳، ص۳۱۴.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💠✍️💠✍️💠
💢 #سؤالات_شما
این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید.
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
✨🌺✨🌺✨
💢 #مهدویت
✅پرسش: نام اصلی امام زمان چیست؟ آیا بردن نام اصلی ایشان حرام یا مکروه است؟ چون در روایاتی خواندم که مثلا امام باقر از بردن نام حضرت مهدی خودداری کردند.پس چرا پیامبر (ص) نام ایشان را قبلاً برده بودند که هم نام و هم کنیه ایشان است؟
✍️پاسخ: در روایات داریم که امام زمان (علیه السلام) هم نام پیامبر (صلی الله علیه و آله) هستند. اما در بردن نام ایشان اختلاف است، زیرا روایت داریم که امام هادی (علیه السلام) می فرمایند جایز نیست نام ایشان را ببرید، راوی می پرسد پس نام ایشان را چگونه ببریم، امام می فرمایند بگویید حجّت آل محمد (علیه السلام): «إِنَّكُمْ لَا تَرَوْنَ شَخْصَهُ وَ لَا يَحِلُ لَكُمْ ذِكْرُهُ بِاسْمِهِ فَقُلْتُ فَكَيْفَ نَذْكُرُهُ فَقَالَ قُولُوا الْحُجَّةُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ»
🔸 در روایت دیگری آمده که تا زمانی که حضرت ظهور نکرده اند، جایز نیست نام ایشان برده شود. از طرفی برخی می گویند این نام نبردن، به خاطر دوران غیبت صغری و برای حفظ جان حضرت بوده است، زیرا روایت هم داریم که از نام و مکان حضرت سؤال می شود، پاسخ می آید اگر نام را بگویی، آن را پخش می کنند و اگر مکان را معرفی کنی، دشمنان را به آن جا راهنمایی می کنند: « إِنْ دَلَلْتُهُمْ عَلَى الِاسْمِ أَذَاعُوهُ وَ إِنْ عَرَفُوا الْمَكَانَ دَلُّوا عَلَيْهِ» حتی روایت داریم که اگر کسی ایشان را با اسم اصلی، نام ببرد، کافر است؛ البته کفر فقهی منظور نیست. هم چنین روایت داریم که اگر کسی در جمع عمومی، نام ایشان را ببرد، ملعون است.
💠 بنابر این؛ اختلاف هست و برخی با توجه به روایات، می گویند هنوز هم جایز نیست حضرت را با نام اصلی، نام ببرند، لذا نام اصلی را حتی در نوشتن به صورت حروف جداگانه (م ح م د) می نویسند، و برخی هم می گویند اشکالی ندارد و این نهی، برای زمان تقیه و غیبت صغری بوده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💠✍️💠✍️💠
💢 #سؤالات_شما
این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید.
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📚📏📚📏📚
💢 #احکام
✅پرسش: تقلید ابتدایی از مجتهد میت در چه صورت صحیح هست ؟
✍️پاسخ: طبق نظر رهبری تقلید ابتدایی از مجتهد میت بنابر احتیاط واجب جایز نیست.افرادی که در زمان حیات مجتهد جامع الشرائط غیر بالغ بوده اند ولی به نحو صحیح از او تقلید کرده اند، می توانند بعد از فوت آن مجتهد همچنان بر تقلید وی باقی بمانند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📚✨📚
💢 #حدیث
✅پرسش:به چه دلیل روایات اسلامی «مداد علماء» را ارزشمندتر و افضل از «خون شهدا» می دانند؟
✍️پاسخ: طبق روایات اسلامی در قیامت ارزش کار علماء سنگین تر از خون شهداء می باشد زیرا:
1️⃣ دانشمند با قلمش با روح و فكر مردم سر و كار دارد، و شهيد با شمشيرش با جسم مردم، شهيد ضربه بر پيكر مردم مى زند، ولى عالم تازيانه بر گرده افكار مردم. گاه اثر يك قطره مركّب عالم كه سطرى بنگارد از نظر هدايت و تحول جامعه به سوى سعادت، بیشتر از خون هاى شهداى در راه خداست. گاه يك يا چند قطره مركّب عالم جمله اى بر روى كاغذى شده و تحولی میآفریند.
2️⃣ خون شهيد بايد از مُركّب دانشمندان مدد گيرد تا رنگ ابديت پيدا كند، شهيد در مكان و زمان خاصى شهيد شده، چه چيزي مى تواند خون او را به تمام كره زمين بكشاند و در پهنه زمين و زمان بگستراند به غیر از مُركب سر قلم دانشمند؟ آری اگر اين نبود، ممكن بود خون شهید كم رنگ و سپس بى رنگ شود.
3️⃣ علماء خون شهید را تحلیل می کنند و عوامل و اهداف و پیام شهادت را به مردم می رسانند.
4️⃣شهادت هميشه ميّسر نيست، گاهى زمينه شهادت و جهاد در مقابل دشمن وجود ندارد. شايد دهها سال طول بكشد و زمينه اى براى شهادت پيش نيايد، خصوصاً بعد از زمان ائمه معصومين(عليهم السلام). شهادت و شهيد و جهاد نظامى مقطعى است؛ ولى جهاد با قلم، اين اسلحه كوچك قدرتمند هميشه هست.
•┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🌐📝🌐📝🌐
💢 #تاریخی
✅پرسش : با توجه به فاصله طولاني کربلا و دمشق آيا رسيدن کاروان اسرا در اولين اربعين امام حسين (عليه السلام)به کربلا امکان پذير است؟
✍️پاسخ: گرچه برخي همچون سيد بن طاووس دوري مسير را دليل بر عدم امکان بازگشت اسراء در اربعين اول دانسته و گفته است: فاصله بين کوفه و شام حدود ده روز راه است که با احتساب بازگشت 20 روز خواهد شد. از اين رو اين فاصله طولاني به علاوه اقامت يکماهه اهل بيت(عليهم السلام)در شام، با ورود اهل بيت(عليهم السلام)در بيستم صفر به کربلا منافات دارد. اما ادله ديگري بازگشت کاروان اسراء به کربلا در نخستين اربعين را امکان پذير توصيف نموده است:
🔹1- سيد بن طاووس خود اعتراف دارد که مسافت بين کوفه و شام براي پيمودن عادي 10 روز است; زيرا خود او گفته بود مدت رفت و بازگشت بين اين دو شهر، بيست روز يا بيشتر است. از اين رو مى توان باور داشت که پيک دولتي که حامل پيام مهمي بوده، راه را پنج روزه طي کرده است.
🔸2- بعضي از طوايف اطراف دمشق، مسافت دمشق تا نجف اشرف را هشت روزه و برخي از قبايل هفت روزه مى پيمايند.
🔹3- از شخصي به نام ابو خالد نقل مى کنند که روز جمعه کنار شط فرات با ميثم تمار بودم، او گفت: الساعه معاويه در شام مرد، و من روز جمعه آينده با قاصدي که از شام آمده بود ملاقات کردم و خبر از شام گرفتم، گفت معاويه از دنيا رفت و مردم با پسرش يزيد بيعت کردند. گفتم کدام روز معاويه مرد؟ گفت: روز جمعه گذشته. با توجه به اين که يزيد هنگام مرگ معاويه در شام نبود و فرصتي هر چند کوتاه براي آمدن يزيد به شام و بيعت مردم با او لازم بود، اگر اين قاصد پس از بيعت مردم بلافاصله از شام خارج شده باشد حد اکثر مدت شش روز بين راه بود.
🔸4- سرعت شتر در بيابان به دوازده کيلومتر و در شتر تندرو (جماز) حتي به 24 کيلومتر در ساعت مى رسد. که استفاده از شتر جماز سفر کاروان در اين مدت را امکان پذير خواهد کرد.
لازم به ذکر است که شهيد قاضي طباطبايي در کتاب «تحقيق اربعين» نقل مى کند که «ابا بکرة» به دستور «بسر بن ارطاة» از کوفه به شام هفت روزه رفت و برگشت. هر چند که به اعتقاد «طبرى» او از بصره به کوفه هفت روزه رفت و برگشت نه به شام. مقرم در مقتل الحسين نظر اول را برگزيده است و آورده است «ابا بکره به شام رفت».
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
⚫️🔘⚫️🔘⚫️
🔳آیا پیادهروی اربعین در شهرهای مختلف از مصادیق بدعت میباشد؟ بعنوان نمومه ، پیادهرویهایی که به یاد مسیر کربلا و با عناوینی چون «جاماندگان از اربعین» در مسیرهایی، مانند مسیر حرم حضرت عبدالعظیم انجام میشود، نوعی بدعت نیست؟!
✍️پاسخ : ابتدا باید گفت؛ اصل پیادهروی به قصد زیارت امام حسین(ع) و به مقصد کربلا در روایات توصیه شده است؛ مانند:
🔆«دَخَلْتُ عَلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی غُرَیْفَةٍ لَهُ وَ عِنْدَهُ مُرَازِمٌ فَسَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ وَ بِکُلِّ قَدَمٍ یَرْفَعُهَا وَ یَضَعُهَا عِتْقَ رَقَبَةٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِیل...»؛
🔸راوی می گوید خدمت امام صادق(ع) رسیدم و «مرازم» نیز در خدمت آنحضرت بود. شنیدم حضرت میفرمود:
🔹کسى که پیاده به زیارت قبر امام حسین(ع) برود، خداوند متعال به هر گامى که برداشته و به هر قدمى که از زمین بلند نموده و بر آن نهاده، ثواب آزاد کردن بندهاى از اولاد حضرت اسماعیل را میدهد.
🔸 از طرفی هر رفتار مشروعی که به عنوان نماد عزاداری برای امام حسین(ع) به شمار آید، دارای پاداش خواهد بود.
🔹با این وجود، اما بدون آنکه مستندی از روایات داشته باشیم، نمیتوانیم مسیری از پیادهرویها را به عنوان سنتی برگرفته از سخن معصومان(ع) ترویج کنیم که اگر اینگونه باشد بدعت در دین به شمار خواهد آمد، اما اگر نگاهمان به اینگونه پیادهرویها تنها آن باشد که تمام عزاداریها با هر روش مباحی که باشد، دارای پاداش است و در صدد آن نباشیم که مدل خاص و طراحیشده توسط خودمان را به عنوان سنتی شرعی قلمداد کنیم، بدعت در دین به شمار نخواهد آمد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🍀🌟🍀🌟🍀
#قرآنی
✅پرسش: ما شیطان داریم یا شیاطین و تفاوت آن با ابلیس چیست؟ آیا منظور از شیطان در قرآن همان معنای عام مدنظر است یا جنس خاصی مورد توجه است؟
پاسخ: بنا بر نظر برخی از صاحب نظران، «ابلیس» و «شیطان» اسم خاص نیست بلکه وصف است، یعنی موجود شروری است که از رحمت الهی مأیوس و از خیر به دور است.
🔆در «قاموس قرآن» آمده:
مراد از «إِبلِیس» در قرآن، موجودی است زنده، با شعور، مکلّف، نامرئی، فریبکار و... که از امر خداوند سر پیچید و به آدم سجده نکرد، در نتیجه رانده شد و مستحق عذاب و لعن گردید.
او در قرآن اکثرا به نام شیطان خوانده شده و فقط در یازده محلّ ابلیس به کار رفته است.
🔸در این که آیا این کلمه عَلَم شخص است و نام مخصوص اوست و یا صفت است و به واسطه یأس از رحمت خدا، به او ابلیس گفته شده، باید گفت اگر ثابت شود که اسم اصلی او «عزازیل» و کلمه «ابلیس» عربی است، صفت بودن آن بهتر به نظر می رسد. مؤید این نظر، روایتی است که از حضرت رضا (علیه السلام) نقل شده که می فرمایند: «نام او حارث بوده، ابلیس نامیده شد زیرا که از رحمت خدا مأیوس گردید.»
🔹«شیطان» وصف است نه اسم خاص آن روح شریر، و به مناسبت دوری از خیر و از رحمت حق تعالی، وصف شیطان بر او اطلاق شده است.
💠بنابراین؛ به هر موجود شروری که مأیوس از رحمت خدا و دور از خیر باشد، اعم از این که از جنس انسان باشد یا جن، میتوان به او «ابلیس» یا «شیطان» اطلاق کرد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💞✍️💞✍️💞
💢 #مشاوره
✅ مهارتهای زوجین در زندگی مشترک
این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید.
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📚📏📚📏📚
💢 #احکام
✅پرسش: اینکه بیان میشود هنگام خواب رو به قبله بخوابید ، پاها رو به قبله باشد یا سمت راست بدن ؟
✍️پاسخ: خوابیدن رو به قبله به دو شکل محقق می شود :
1️⃣ به شکل محتضر یعنی به طوری که کف پاها به سمت قبله قرار گیرد .
2️⃣ به گونه ای که میت در قبر قرار می گیرد یعنی صورت به سمت قبله به گونه ای که سر در سمت راست قبله و پاها در سمت چپ باشد .
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💧☀️💧☀️💧
#اخلاقی
✅پرسش: اینکه بیان می شود، غضب و خشم باید برای خدا باشد به چه معنا است؟
✍️پاسخ: خشمی که در راستای اطاعت از خداوند باشد و انسان در خشم خود، خشنودی خدا را در نظر داشته باشد آن خشم، خشمی پسندیده است؛ مثل خشم مؤمن نسبت به دشمنان خدا و هنگام انجام گناهان، امّا خشمی که جهت اطاعت از خداوند نباشد، بلکه در راستای پیروی از شیطان باشد و شخص رضا و خشنودی شیطان را مدنظر داشته باشد آن خشم، خشمی ناپسند است مانند خشم انسان نسبت به برادر دینی خود.
💠این مطلب توضیحاتی دارد که در ادامه به آن میپردازیم:
🔹 در روایات اسلامی نوعاً خشم و غضب به طور مطلق مورد مذمت و نکوهش قرارگرفته است، اما مشخص است که مراد از آنها، غضبی است که برای هوای نفس و منافع شخصی باشد. زمانی که انسان غضبناک میشود عقل وی تحت الشعاع قرار میگیرد؛ چنان چه امام صادق(ع) میفرماید: «خشم و غضب، دل حکیم را تاریک میکند و هر کس غضب خود را در اختیار نگرفت، نمیتواند عقل خود را در اختیار بگیرد». بر این اساس، فکرش به درستی کار نمیکند؛ همان طور که امام علی(ع) فرمود: «تندخویی، بخشی از دیوانگی است؛ زیرا صاحب آن (در غالب موارد)، بعداً پشیمان میگردد و اگر چنانچه پشیمان نشد جنون او ریشه میدواند!». بسیاری از تصمیمهایی که شخص خشمگین میگیرد درست نبوده و او دست به کارهایی میزند که بعداً پشیمانی را به دنبال خواهد داشت؛ بر این اساس باید از چنین خشمی به خدا پناه برد.
🔸نکته مهم در اخلاق اسلامی این است که خشم و غضب برای رضای خدا نیز نباید از دایره اخلاق و شرع فراتر رود؛ یعنی مثلاً کسی که برای خدا خشمگین میشود، نباید به خود اجازه ظلم و ستم و فحاشی و هتاکی و کارهای غیراخلاقی بدهد؛ یعنی مثلاً در مواجهه با فاسقان تذکر محکم میدهد یا در جبهه جهاد محکم و جدی مبارزه میکند. نباید کسی تصور کند حالا که در مواجهه با گناه یا فسق یا کفار یا فاسق باید جدی و محکم و تند باشد، پس اجازه هر نوع ظلم و تجاوز از حق یا فحاشی و هتاکی را دارد. اسلام چنین اجازهای به ما نمیدهد.
🔹امیرالمؤمنین در عین جدیت در جهاد، پا را از دایره اخلاق بیرون نگذاشته است. دریکی از جنگها وقتی لشکر دشمن شروع به فحاشی یا هتاکی کرد و لشکریان امیرالمؤمنین(ع) نیز قصد مقابله به مثل داشتند، حضرت فرمودند: «من دوست ندارم که شما دشنام دهنده باشید; ولی اگر اعمال زشتشان را شرح دهید و احوال آنها را بیان کنید به گفتار صحیح نزدیکتر و برای اتمام حجّت رساتر است»این سیره اهل بیت علیهم السلام است. در جای خود در کتب تاریخی ثابت است که فاطمۀ زهرا(س) دو خطبه طوفانی ایراد کرده؛ دو خطبۀ به معنای واقعی کلمه طوفانی. یکی در مسجد در میان انبوه متراکم مردان ، یکی هم خطاب به زنان مدینه که پُر است از مطالب بسیار مهم و اعتراضی و تنبیه نسبت به مفاهیم برجستۀ اسلامی که فاطمۀ زهرا (سلام الله علیها) در مورد آنها خطر را احساس میکرد، ولی در این دو خطبۀ مهم و بزرگ و پُرشور، یک کلمۀ هتک و زشت و توهین آمیز وجود ندارد؛ و همۀ کلمات، محکم و مستحکم و بیانات متین و متقن است. پس به بهانه غضب برای خدا، ظلم و ستم و معصیت و بیاخلاقی جایز نیست.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💠✍️💠✍️💠
💢 #سؤالات_شما
این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید.
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💞✍️💞✍️💞
💢 #مشاوره
✅ مهارتهای زوجین در زندگی مشترک
این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید.
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🔎📖🔍 🔎📖🔍
💢 #اعتقادی
✅پرسش: آیا انسان در بهشت میتواند به دیدار افرادی برود که در دنیا آنان را میشناخت؟
✍️پاسخ: یکى از بزرگترین لذتهای انسان بهرهگرفتن از مجلس انس با دوستان یکرنگ و باصفا است؛ از اینرو یکی از نعمتها و لذتهای بهشتیان ملاقات و دیدار با همدیگر است. از مجموع آیات و روایات میتوان چنین برداشت نمود که دیدار و مهمانی بهشتیان دست کم در دو سطح انجام میشود:
🔹 دیدار تمام بهشتیان با هم: این مطلب را شاید بتوان از آیات شریفهای که بیان میکند بهشتیان «روبروی» هم و یا در کنار هم هستند، استنباط کرد:
🔸«به یقین، پرهیزکاران در باغها(ى سرسبز بهشت) و در کنار چشمهها هستند. (فرشتگان به آنها میگویند) داخل این باغها شوید با سلامت و امنیّت؛ هرگونه غلِّ [حسد و کینه و دشمنى] را از سینه آنها برمیکنیم (و روحشان را پاک میسازیم) در حالى که همه برابرند، و بر تختها روبروى یکدیگر قرار دارند».
🔹بنابراین، تعبیر روبروی هم بودن بهشتیان نشان میدهد که آنها اولا: دارای دیدار عمومی و جلسات جمعی هستند؛ ثانیا: آنها در جلسات اجتماعیشان گرفتار تشریفات آزاردهنده این دنیا نیستند و مجلس آنان بالا و پایین ندارد، و از اصول زندگى طبقاتى رنجآور این دنیا در آنجا خبرى نیست. همه برادرند؛ همه روبروى یکدیگر و در یک صف - نه یکى بالاى مجلس و دیگرى در پایین- مینشینند.
🔸البته، این منافات با تفاوت مقام آنها از نظر درجات معنوى ندارد. این مربوط به جلسات اجتماعى آنها است، و گرنه هر کدام بر حسب درجهی تقوا و ایمان جایگاه مخصوص به خود را دارند.
🔹 دیدار خویشان و اقوام: «باغهاى جاویدان بهشتى که وارد آن میشوند، و پدران و همسران و فرزندان صالح آنها و فرشتگان از هر درى بر آنان وارد میشوند».
🔸برخی از مفسران میگویند: «نه تنها آیهی فوق که بعضى دیگر از آیات قرآن نیز تصریح دارند که در جمع بهشتیان، پدران، همسران و فرزندان آنها که صالح باشند وارد میشوند، و این در حقیقت براى تکمیل نعمتهاى الهى بر آنان است، تا هیچ کمبودى حتى از نظر فراق افراد مورد علاقهی خود نداشته باشند. و از آنجا که در آن سرا که سراى نوین و متکاملى است همه چیز تازه و نو میشود؛ آنها نیز با چهرههاى تازه و نو و محبت و صمیمیتى داغتر و گرمتر وارد میشوند، محبتى که ارزش نعمتهاى بهشتى را چند برابر میکند.
اگرچه در آیهی فوق تنها پدران، فرزندان و همسران ذکر شدهاند، ولى در واقع همهی بستگان در این جمع، حاضرند؛ چراکه حضور فرزندان و پدران بدون حضور برادران و خواهران و حتى سایر بستگان ممکن نیست، و این مطلب با کمى دقت روشن میشود؛ زیرا هرگاه کسى بهشتى باشد، پدر صالح او نیز به او ملحق میشود، و از آنجا که پدر صالح بهشتى است، همهی فرزندانش به او میپیوندند و به این ترتیب برادران به هم ملحق میشوند. و با همین محاسبه سایر بستگان نیز در آن جمع حضور خواهند داشت».
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💠✍️💠✍️💠
💢 #سؤالات_شما
این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید.
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📚📏📚📏📚
💢 #احکام
✅پرسش:آیا صله ارحام با اقوامی که خیلی میانه خوبی با ما نداشته باشند هم واجب است؟
✍️پاسخ: قطع رحم، حرام است ولی صلهٔ رحم منحصر در دید و بازدید نیست بلکه از طرق دیگر مانند تلفن، نامه و امثال آن نیز محقّق می شود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💞✍️💞✍️💞
💢 #مشاوره
✅ مهارتهای زوجین در زندگی مشترک
این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید.
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی