پرسش:
چگونه فرزندم را به نماز علاقمند کنم؟
پاسخ:
۱. در بحث تربیت کودک همه چیز از خود انسان شروع میشود. اگر ما به عنوان پدر و مادر، تربیت دینی صحیحی شده باشیم قادر خواهیم بود فرزندان معتقدی نیز تربیت نماییم.
۲. گاهی برخی والدین نسبت به امور دینی پایبندی خاصی ندارند و وقتی کودک آنها وارد سنین نوجوانی شد نسبت به نماز نخواندن او ناراحت شده و به دنبال راهکار میگردند درحالی که در آموزههای اسلام تربیت کودک حتی قبل از دوران جنینی کودک صورت میگیرد.
۳.هرآنچه که انسان انجام میدهد فلسفه و دلیلی دارد. بیان فلسفهی نماز برای کودک با زبان کودکانه میتواند عامل مهمی برای تشویق او باشد.به فرزندمان بیاموزیم که فلسفهی نماز ادب در مقابل خداوند است.
۴. باید دائما نعمات متعدد الهی را برای کودک بیان کرده و به او گفت در برابر این همه نعمت همچون پدر، مادر، خانواده ، غذا ، دوست و ...ما موظف به سپاسگزاری هستیم و نماز نوعی سپاسگزاری ازخداوند است.
۵. وقتی میخواهیم امرمهمی را درخانواده دنبال کنیم آن را به شکل قانون در میآوریم مثلا برای بچهها قانون میگذاریم که قبل و بعد از غذا دستانشان را بشویند و یا حتما هرشب مسواک بزنند. برای کودکان نیز لازم است تبیین کنیم که برخی قوانین، جزء قوانین دینی میباشد و برما لازم است آن را انجام دهیم. در این حالت حتی اگر کودک به دلیل بازیگوشی تمایلی هم برای نماز نداشته باشد اما چون آن را به شکل یک قانون در خانواده تلقی میکند خود را ملزم به رعایت آن میداند.
۶. برخی مادرها ناظر بر اعمال کودک نیستند در حالی که توصیه میشود در ابتدای مسیر والدین ناظر بر نمازکودک بوده و با تذکرهمواره نماز را به او یادآور شوند تا وجوب آن کمکم برای اوجا بیافتد بنابراین توصیه میشود بیتفاوت نبوده و امر را با جدیت دنبال نمایید.
۷. یکی از توصیههای مهم دیگر این است که فرزند ما از طریق محبت قطعا به سمت اعمال عبادی روی خواهد آورد؛ بنابراین در اینجا باید به دو نکته در باب محبت توجه کرد اول این که خود با بذل محبت و مهربانی در طول روز اشتیاق فرزند برای شنیدن و تبعیت از سخنانمان را بالا ببریم، قطعا بچههایی که به والدینشان علاقه بیشتری دارند تابعتر خواهند بود و این علاقه چیزی است که شما از طریق محبت به فرزندتان تزریق میکنید.
دوم این که محبت خداوند را در دل کودک قرار دهید و در ابتدای کودکی نباید او را از خداوند و یاحتی نتیجه بد عملش در جهنم بترسانید بلکه در ابتدا با عامل محبت نماز را در وجود او نهادینه کرده و در ادامه راه و بعد از گذر از دوران کودکی نتیجه نمازنخواندن و ترس از خداوند را برایش تبیین نمایید.
۸.در بحث تربیت دینی، مادر، چون بیشتر با فرزند سروکار دارد وظیفه سنگینتری هم دارد. نقش مادر در ایجاد رابطه عاطفی با فرزند میتواند مشوق او برای نماز باشد.
۹.مطمئنا استفاده از خشونت و اجبار براي اين كار تأثير منفي دارد و هرگز از طریق بدخلقی و دعوا و داد و فریاد و اعمال روشهای خشک و مستبدانه نخواهید توانست به هدف خود برسید.
۱۰.توجه کنید که بذر تعبد کودکان، تنها در زمین محبت والدین رشد خواهد کرد.رفق و مادارا و نرمخویی و محبت ، فطرت کودک را تقویت میکند.
۱۱. حواستان باشد که دراین امر به رغبت کودک توجه نمایید و زمانی که هیچ ترغیبی ندارد او را وادار به نماز ننمایید بلکه با عوامل متعدد و بهرهگیری از سایر لذات مثل خوردن و بازی کردن و تفریح او را سرحال نموده و بعد از ایجاد ترغیب در او، او را به نماز تشویق نمایید.
۱۲. باتوجه به تاثیر عوامل بیرونی بر رفتار کودک، تلاش نمایید که در انتخاب مربی و معلم و دوست دقت لازم را بخرج داده و خود نیز با خانوادههایی که نسبت به امر نماز حساس هستند و به نماز خواندن اهمیت میدهند رابطه برقرار نمایید.
۱۳. درضمن زبان عمل را فراموش نکنید؛ قطعا با عمل خویش و نماز اول وقت خواندن و اهمیت دادن به آن میتوانید الگوی عملی برای فرزندتان باشید. نماز خواندن در منزل و در حضور کودک نیز اثر مثبت و سازنده اى خواهد گذاشت.
۱۴.شرکت درمجالس معنوی و مذهبی، رفتن به مساجد و شرکت در نمازجمعه و جماعت و به طورکلی قراردادن کودک در جو معنوی میتواند عامل موثردیگری در تشویق او به نماز باشد.
۱۵. از ابزارهایی چون بیان داستان، قصهگویی، نقاشی با موضوع نماز و ... نیز بهره ببرید.
۱۶. اهمیت دادن به بلوغ و سن تکلیف با برپایی جشن تکلیف نیز یکی دیگر ازروشهای پیشنهادی برای تشویق به این امر می باشد.
#کارشناس_اخلاق
#نماز
@pasokhsara
⁉️ اینکه در احکام می گویند « بنابر احتیاط واجب » منظور چیست؟🧐
#آموزش_احکام
#احتیاط_واجب
━━━━━━━⊰◇⊱━━━━━━━━
@pasokhsara
✍ پارانوئید چیست؟
در واقع یک نوع احساس است که در آن فرد گمان میکند از جانب دیگران مورد تهدید یا خطر قرار گرفته است و یا ادعا دارد که بر علیه او رفتار میشود. پارانوئید ممکن است برای همه افراد در یک مقطع زمانی اتفاق بیفتد اما اگر شدت آن زیاد و یا اینکه اغلب رخ میدهد میتواند نگران کننده و نشاندهنده اختلال پارانوئید باشد.
👈علائم پارانویا میتواند شامل موارد زیر باشد:
🔸فرد حالت تدافعی به اصطلاح گارد گرفتن، خصمانه و تهاجمی قرار دارد.
🔸فرد خیلی زود آزرده خاطر میشود.
🔸 باور دارد که همیشه حق با اوست.
🔸نمیتواند به دیگران اعتماد کند.
🔸 توانایی سازگاری، بخشش یا پذیرش انتقاد را ندارد.
🔸در رفتارهای عادی افراد، معانی پنهان را جستجو میکند.
🔸دائما شک دارند که همسرشان در حال خیانت به آنهاست.
🔸کینهای هستند و خیلی زود در صدد انتقام گرفتن برمیآیند.(برگرفته از پایگاه اینترنتی ایزوویزیت)
#کارشناس_مشاوره
# پارانوئيد
@pasokhsara
⭕️ #تذکر
❎ انسان بلافاصله بعد از مرگ، وارد عالم برزخ می شود.
⬅️هر چند روح، به قبر خاکی نظر و التفات دارد اما:
جسم در قبر خاکی فاقد روح هست و هیچ فعالیت و دراکیتی ندارد.
⭕️اینکه برخی معتقدند: میت بعد از دفن، قصد نشستن می کند و ناگاه سر به #سنگ_لحد می خورد و دوباره می میرد خرافه ای بیش نیست.
#خرافات
#قبر
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
تذکر و تکرار
بعضیها ممکن است از شنیدنهای تکراری فراری باشند؛ فکر میکنند اگر مطلب خوبی را یک بار بشنوند کافیست و نیازمند تکرار نمیباشد؛ این در حالیست که در کتاب مقدس ما قرآن برخی از عناوین و واژهها و مفاهیم بارها و بارها تکرار شدهاند . گویا در سایه تکرار، نوعی تلقین و ایجاد زمینه برای سوق دادن انسان به سمت و سوی این مفاهیم وجود دارد تا انسان از طریق شنیدنهای مکرر بتواند این مفاهیم را در قلب خویش نهادینه سازد.
در سوره ((الرحمن )) كه در مكه نازل شده و 78 آيه دارد، 31 بار فَبِاىّ آلا ء رَبّكُما تُكذِّبان ((پس كدامين نعمت هاى پروردگارتان را تكذيب مى كنيد؟)) تكرار شده است.
و این تکرار روشیست در جهت تثبیت عقیده و دوری از تزلزل. بنابراین علاوه بر این که افرادی معتقد هستیم در عین حال باید با تکرار و تمرین الزامات آن عقیده در حفظ آن عقیده نیز کوشا باشیم و الا اگر عقیده را رها نموده و بدان بیتوجه باشیم ممکن است سر از تزلزل درآوریم.
#کارشناس_اخلاق
#تکرار
@pasokhsara
هدایت شده از امیر صالحی
💠 کفایت غسل جنابت از سایر غسلها
💬 سؤال:
آیا کسی که چند غسل واجب بر عهده دارد، با انجام غسل جنابت، بقیه غسلها از عهدۀ او ساقط میشود؟
✅ پاسخ:
🔹 آیتالله خامنهای: غسل جنابت کفایت از بقیۀ غسلها میکند؛ اگر چه احتیاط مستحب آن است که همۀ آنها را نیّت نماید و چنانچه بخواهد به ثواب غسلهای دیگر برسد، همه را نیت کند.
🔹آیتالله مکارمشیرازی: اگر بر كسى چند غسل واجب شده یا میخواهد غسل مستحبی انجام بدهد، هر گاه يك غسل واجب يا غسل مستحبی كه با دليل معتبر ثابت شده انجام دهد كفايت مىكند، هرچند بقيّه را نيّت نكند.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای
#احکام
@pasokhsara
✍ با سلام لطفا درمورد راهکارهای اسلامی غلبه بر افکار منفی و همچنین درباره از بین بردن نگرانی از آینده و مثبت اندیشی اسلامی و خود تلقینی مثبت توضیح دهید.
پاسخ:
برای خلاصی از شرّ افکار ناخوشایند از منظر دینی می توانید به این روایت عمل نمایید:
شخصى به حضرت امام صادق (علیه السّلام) عرض كرد:
آقاجان، خيال های باطل و آروزهای طول و دراز و وهمى و وسوسه هاى فاسد، سينه مرا اذيّت و آزار مى دهد. فكرهاى پوچ و توخالى به ذهنم مى آيد كه از دين و اعتقاداتم سست مى شوم. فدايت شوم، اى پسر رسول خدا، كمكم كن، تا من از اين وسوسه هاى درونى نجات پيدا كنم .
آن حضرت فرمود:
دست روى سينه ات بكش و بگو:
«بِسْمِ اللّهِ وَ بِاللّهِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللّهِ صَلَّی اللّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهَ و لاحَوْلَ وَ لاقُوَّهَ اِلاّبَاللّهِ العَلیِّ العَظیم، اَللّهُمَّ امْسَحْ عَنّى ما اَحذَر».
سپس دست بر شكم بکش و سه مرتبه اين دعا را تلاوت كن .
آن شخص اين عمل را انجام داد و آن حالتِ او برطرف شد.
در مورد داشتنِ امید و از بین بردنِ نگرانی از آینده، باید بگویم:
نقطه مقابلِ «نگرانی از آینده»، «امید» است. در منابع دینیْ امید به دو نوع تقسیم شده است:
- امید واقعی و امید غیر واقعی و دروغین
از منظر دینی، امیدی واقعی است که فقط به خداوند متعال باشد. در قرآن کریم، سوره مبارکه تغابن، آیه شریفه 13و نیز سوره مبارکه ابراهیم، آیه شریفه 11 تأکید شده که مؤمنان تنها بر خداوند متعال توکّل می نمایند (وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ) یعنی«و مؤمنان بايد تنها بر خدا توكل كنند». حضرت امیرالمؤمنین علیّ (علیه السلام) در حکمت 82 نهج البلاغه می فرماید:« لاَ يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلاَّ رَبَّهُ» یعنی «هيچ يك از شما جز به پرورگارش اميدوار نباشد(و دل نبندد)».
توکل واقعی این است که با امید به یاریِ خداوندِ متعال، با همت در راهِ عمل به وظیفه خودْ قدم بردارید و در فکر این نباشید که قسمت چه خواهد شد یا این که چه خطری شما را تهدید خواهد کرد.
راهکارهایِ مثبت اندیشی:
1- باید از امکانات موجود، هرچه هست، استفاده نماییم و منتظر کامل شدن تمام وسایل و زمینه های مورد نیاز نمانیم. در قرآن کریم و احادیث زیادی به شکر نعمت و خودداری از کفرانِ نعمت امر شده است. خداوند متعال در سوره مبارکه ابراهیم، آیه شریفه 7 می فرماید: (وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ) یعنی «و (همچنین به خاطر بیاورید) هنگامی را که پروردگارتان اعلام داشت: «اگر شکرگزاری کنید، (نعمت خود را) بر شما خواهم افزود؛ و اگر ناسپاسی کنید، مجازاتم شدید است».
2-مثبت اندیشی هزینه چندانی ندارد. فقط کافی است تصمیم و عزم جدّی برای آن داشته باشیم. پس از آن که تصمیمِ جدّی برای مثبت اندیشی گرفتیم، نوبت عمل (مثبت اندیشی در رفتار) می رسد. یکی از بهترین روش ها در این مرحله، تلقین به خود است. عبارت هایِ امیدبخشی که در دعاها و مناجات ها ذکر شده، بهترین تلقین های مثبت اندیشی به خود می باشند. با این تلقین ها، افکار مثبت را در درونِ خود زنده می نماییم، برای حفظِ آنها کوشش می کنیم و افکارِ بدبینانه که بر وسوسه ها، خیالات و توهّم ها می باشند را به فراموشی می سپاریم. باید به یاد داشته باشیم که شادیِ واقعی در درونِ خودِ ماست. فقط باید آن را پیدا کنیم.
#کارشناس_مشاوره
#مثبت_اندیشی
@pasokhsara
⭕️ پیامبر به خیبر حمله کرد، صفیه را برده خود کرد، و در همان روزی که شوهرش را، پدرش را و بسیاری از اطرافیانش را کشت، به او ازدواج کرد، آیا این روش برخوردی است که یک پیامبر باید داشته باشد؟
❇️ جواب :
سعد در طبقات مينويسد:
پيامبر به صفيه فرمود: اگر مسلمان شوي، آزادت ميکنم و تو را به همسري خويش درميآورم، او اسلام آورد و پس از عدّه شرعي با او ازدواج کرد.(1)
يعقوبي مينويسد، پيامبر(ص) صفيه دختر حيي بن اخطب را براي خود برگزيد و او را آزاد کرد سپس با وي ازدواج کرد.(2)
در منابع متعددي از جمله: تاريخ يعقوبي، ج 2، ص 56 (واقعه خيبر)؛ الطبقات الکبرى، ج 8، ص 129؛ سير اعلام النبلاء، ج 2، ص 231 ـ 232 و اسد الغابه في معرفة الصحابه، ج 5، ص 490، آمده که پيامبر «اعتقها و تزوجها» او را آزاد کرد و سپس با وي ازدواج نمود، که عبارت در برخي منابع، با يکديگر اختلاف مختصري دارند ولي در تمام آنها، آزاد شدن صفيه توسط حضرت و ازدواج با وي آمده است.(3)
پس ازدواج پیامبر با صفیه بعد از مسلمان شدن او و آزاد شدنش به دست پیامبر بوده است و صفیه مجبور به این کار نشده است.
در مورد اینکه ادعا میشود که پیامبر در همان شبی که پدر و شوهر صفیه کشته شدند(پدر صفیه در جنگی عامل اصلیش دسیسه های خود یهودیان و در رأسشان پدر صفیه بود، کشته شد و شوهرش بخاطر قتل یکی از مسلمانان بعد از اتمام جنگ، به قصاص محکوم شده و اعدم شد)، با صفیه عروسی و زفاف فرمود،
❇️ می گوییم که: طبق اسناد تاریخی پيامبر بعد از کشته شدن شوهر صفيه در جنگ خيبر و مسلمان شدن صفيه و تمام شدن عدّه وي با او ازدواج کرد، اين موضوع در منابعي چون صحيح مسلم، ج 4، ص 147؛ سنن ابي داود، ج 2، ص 31؛ إمتاع الاسماع، مقريزي، ج 10 ص 218؛ جوامع السيره، ص 212، به نقل از تاريخ پيامبر اسلام، دکتر آيتي، ص 505 آمده است.
❇️ بدون شک وقتی صفیه عده را نگهداشته است، مدتها بعد از مرگ شوهر و پدر با پیامبر عروسی و زفاف داشته است.
پينوشتها:
1. الطبقات الکبرى، ج 8، ص 129؛ المستدرک على الصحيحين، ج 4، ص 28؛ سير اعلام النبلاء، ج 2، ص231.
2. تاريخ يعقوبي، ج 2، ص 56.
3. در صحيح مسلم، ج 4، ص 146 نيز اين موضوع ذکر شده است.
#شبهات_اینستا
#کارشناس_کلام
#سوالات_دانش_آموزی
@pasokhsara
خوراک روح
همهی شنیدنیها و دیدنیها بر روح انسان اثری مستقیم و یا غیرمستقیم دارند؛ بههمین دلیل توجه و دقت در خوراک فکری و روحی امری لازم و واجب است تا از ناحیهی آنچه میبینیم و میشنویم دچار عوارض جبرانناپذیر روحی نگردیم.
اینکه ما برای تفریح و سرگرمی در گروههای متعدد و فضاهای مختلف اینترنتی حضور داریم و بیپروا هرآنچه در این فضای بیدر و پیکر وجود دارد را میبینیم و میخوانیم آسیبی است بس بزرگ که ریشه در بیتدبیری ما دارد.
امام جواد علیهالسلام میفرمایند:
《مَن اَصغى الى ناِطق فَقد عَبَده فَاِن كان النّاطِق عَنِ اللّه فقَد عَبدَ اللّه وَ اِن كاَن النّاطقُ يَنطِق عَن لِسانِ اِبليسَ فَقَد عَبَد الاِبليس》
《كسى كه به (گفتار) گويندهاى گوش فرا دهد او را بندگى كرده است؛ بنابراين اگر گوينده از خدا و دستورات او سخن مىگويد شنوندهى او خدا را عبادت كرده و اگر از شيطان سخن مىگويد شنوندهى او شيطان را عبادت نموده است.》(1)
همین یک روایت تکلیف ما را در مورد محتوای شنیدنیها به وضوح روشن میسازد چرا که تاثیر شنیدنیها بر روح انسان به قدریست که میتواند او را به بندگی خدا یا شیطان درآورد!
پینوشت:
1.تحف العقول، ص 336
#کارشناس_اخلاق
#خوراک_روح
@pasokhsara
💠 عدم تبعیت از امام جماعت ( طبق نظر آیت الله خامنه ای)
✅ پاسخ:
نمازگزار (مأموم) بايد افعال نماز را با امام يا كمى ديرتر از امام بهجا آورد و اگر عمداً از امام جماعت جلو بیفتد يا مدتى بعد از او (به نحوی که متابعت از امام صدق نکند) انجام دهد، نمازش فرادا میشود.
❇️ اگر سهواً پيش از امام سر از ركوع يا سجده بردارد و سهواً يا به خيال نرسيدن به ركوع يا سجدة امام برنگردد، نمازش صحيح است، ولی اگر می داند به رکوع یا سجده امام می رسد و عمدا برنگردد، نمازش فرادا می شود..
📚 سایت آیت الله خامنه ای
#احکام
@pasokhsara
✍چرا کودکانمان تکالیفشان را انجام نمیدهند؟
👈عدم درک کافی از علت نیاز انجام تکالیف
بسیاری از دانش آموزان به واسطه آموزش اشتباه بر این باورند که تکالیف فقط ارزش تحصیلی دارد. در این زمینه ما باید به فرزندمان آموزش دهیم که انجام تکالیف فواید بلندمدتی هم دارد و برای افزایش مهارتهای زندگی بسیار مفید میباشد. کودکان نیز باید متوجه باشند با انجام تکالیف، مدیریت زمان، تعیین هدف و سازماندهی کارها را می آموزند.
👈 طولانی شدن مدت زمان انجام تکالیف
اگرتکالیف بیش از ۶۰ دقیقه طول بکشد دانشآموز به دوره مقاومت میرسد.
👈نبودن بازخورد مناسب در پایان انجام تکالیف
تشویق کردن یا ارائه بازخورد صحیح به فعالیت دانش آموز کمک میکند.برای او جایزه های متنوع وکم هزینه درنظر بگیرید
👈نبود یک برنامه مشخص برای مشق نوشتن
به دانش آموزان کمک کنید تا یک برنامه ریزی اصولی داشته باشند. طبق تحقیقات انجام شده دانش آموزانی که در برنامه خود استراحت، مشق نوشتن، پیروی از روال کارهای روزانه را داشتند، بیشتر از دانش آموزانی که بدون برنامه تکالیف خود را انجام میدادند، موفق بودهاند.(برگرفته از پایگاه اینترنتی شکرانه)
#کارشناس_مشاوره
#تکالیف_مدرسه
@pasokhsara
فکر گناه
از جمله اموری که میتواند در زندگی ما ایجاد آرامش نماید، کنترل و مدیریت افکار است.
وقتی در جامعهای شاهد ناهنجاریهای زیادی هستیم قطعا این ناهنجاریها ریشه در افکار افراد آن جامعه دارد.
بارها در گزارشهایی که از افراد اهل خلاف تهیه شده است این جمله را دیده و شنیدهایم که میگویند: روزها و هفتهها و یا حتی ماهها و سالها بود که به این نقشه فکر میکردم....
حضرت علی علیهالسلام در روایت زیبایی میفرمایند:
《مَن كَثُر فِكرهُ فِى المَعاصى دَعَته اِلَيها》
《كسى كه بسيار درباره گناه فكر كند او را به گناه سوق مىدهد.》
و همچنین حضرت عيسى عليهالسلام ضمن گفتارى به حواريون فرمودند:
《و من به شما امر مىكنم كه روح خود را به زنا خبر ندهيد (فكر زنا نكنيد) تا چه رسد به اينكه زنا كنيد زيرا كسى كه روح و فكرش را به زنا خبر دهد مانند كسى است كه در اطاق رنگينى آتش روشن كند، دود آتش نقشههاى رنگين آن اطاق را كثيف مىكند گرچه خانه را نسوزاند.》
بنابراین فکر گناه ، زمینه ساز افتادن در دام گناه است.
به محض ورود افکار گناه آلود به ذهن خویش، باید سریعا جایگزینی مناسب برای آنها بیابیم و با افکاری مطلوب، اجازهی خودنمایی به افکار آلوده را ندهیم.
توسل به حضرات معصومین علیهمالسلام و بر زبان راندن ذکر خداوند در دفع این افکار بسیار موثر است.
#کارشناس_اخلاق
#فکر_گناه
@pasokhsara
💠حکم خسارت زدن به اجناس مغازه
💬 سؤال:
برخورد با اجناس یک مغازه و ریختن کالاهایش و یا از بین رفتن و شکستن آنها، چه توسط کودک باشد و چه فرد بالغ، آیا موجب ضمان میشود؟
✅ پاسخ:
🔹 در فرض سؤال، مجرد ریختن، موجب ضمان نیست ولی از بین رفتن و شکستن، موجب ضمان است (باید خسارت یا رضایت صورت بگیرد) و تفاوتی بین بالغ و غیر آن نیست.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای
#احکام
@pasokhsara
💠پرسش:
آیا در بهشت میتوانیم مرتکب گناه شویم؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول: طبق آيات نوراني قران کريم، بهشتيان هر چه اراده کنند برايشان مهياست. (1)
نکته دوم: بهشت دار جزاست و نه دار عمل. امام علي علیهالسلام میفرمایند: «وَ إِنَّ الْيَوْمَ عَمَلٌ وَ لَا حِسَابَ وَ غَداً حِسَابٌ وَ لَا عَمَل»؛ «دنيا دار عمل هست و نه جزا و آخرت محل جزاست و نه عمل». (2)
نکته سوم: با توجه به اينکه، عالم آخرت با عالم دنيا کاملاً متفاوت است، درک کامل و وافي از فضاي بهشت و بهشتيان براي ما امکانپذیر نيست و نبايد انتظار داشته باشيم، شناختي دقيق از نعمتها و پاداشهای بهشت به دست بياوريم. در روايتي از امام علي علیهالسلام آمده است: «ِ فِيهِ مَا لَا عَيْنٌ رَأَتْ وَ لَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَ لَا خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَر»؛ «در بهشت نعمت هايي است که هيچ چشمي نديده و هيچ گوشي نشنيده و بر قلب کسي خطور نکرده است». (3)
نکته چهارم: بهشتيان پاک و طاهر هستند و جز پاکي و طهارت از آنان سر نمیزند. قران کريم در وصف بهشتيان میگوید: «لا يَسْمَعُونَ فيها لَغْواً وَ لا تَأْثيما-إِلاَّ قيلاً سَلاماً سَلاما»؛ «در آن (باغهای بهشتى) نه لغو و بيهودهاى مىشنوند نه سخنان گناهآلود_تنها چيزى كه مىشنوند «سلام» است «سلام»». (4)
نتيجه اينکه: هرچند بهشتيان هر چه اراده کنند در اختيارشان قرار میگیرد و میتوانند استفاده کنند ولي با توجه به پاکي و طهارتي که بر بهشتيان و بهشت حاکم است، جز خير، پاکي و صفا و صميميت در بهشت حاکم نيست و اثري از گناه به معناي دنيوي و خستگي و پلشتي در بهشت وجود ندارد.
قران میفرماید: «لا يَمَسُّنا فيها نَصَبٌ وَ لا يَمَسُّنا فيها لُغُوب»؛ «نه در آن رنجى به ما مىرسد و نه سستى و واماندگى». (5)
پینوشتها:
1. نحل/31
2. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 84
3. الأمالي (للصدوق)، النص، ص: 542
4. واقعه/25-26
5. فاطر/35
#سوالات_دانش_آموزی
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
💠 نماز خواندن با لباس مشکی در ایام سوگواری
💬 سؤال:
آیا نماز خواندن با لباس سیاهی که در ایام سوگواری و شهادت اهل بیت علیهمالسلام پوشیده میشود، مکروه است؟
✅ پاسخ:
🔹 نماز با لباس سیاه مکروه است و در غیر نماز کراهتش ثابت نیست، و پوشیدن لباس سیاه جهت اظهار حزن در ایام سوگواری اهل بیت علیهمالسلام مستحب است.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای.
#احکام
@pasokhsara
حب و بغض
حب و بغض انسان نسبت به امور مختلف میتواند انگیزهای در جهت انجام کارها باشد. البته حب و بغضها نیز دارای مراتب است؛ بنابراین هرچقدر که حب انسان نسبت به مسالهای بیشتر باشد تلاشش در مسیر رسیدن به آن بیشتر خواهد بود و برعکس هرچقدر که بغض او از چیزی افزون باشد به همان نسبت در صدد از بین بردن آن برخواهد آمد.
به عنوان مثال اگر شخصی وسیلهای را گم کند به همان میزانی که به آن علاقه دارد برای یافتنش جستجو میکند و ممکن است بعد از یک هفته یا یک ماه دست از تلاش بردارد؛ اما مثلا اگر همین شخص فرزندش را گم کند لحظهبهلحظه در جستجوی اوست حتی اگر سالها زمان ببرد.
با توجه به مثال بالا به خوبی درمییابیم که حب انسان نسبت به هر چیزی میتواند زمینهساز حرکت و کانونی برای تصمیمگیریهای او باشد.
در رابطه با گناه نیز همین قانون حاکم است. هرچقدر ما نسبت به گناه بغض و تنفر داشته باشیم بیشتر با آن مبارزه میکنیم و به هرمیزان که نسبت به عمل شایسته علاقهمند باشیم تلاش خود را مضاعف میکنیم.
اما امروزه میبینیم که گاهی محبوبها جای خود را به مبغوضها دادهاند و مبغوضها جانشین امور محبوب شدهاند.در واقع با تغییر اولویتبندی در امور محبوب و مبغوض، شاهد این امر هستیم که برخی از اموری که در نگاه آموزههای دین، امری بیارزش تلقی میشود نزد مردم عزیز است و بالعکس اموری که دین برای آنها ارزش قائل است نزد مردم بیارزش بشمار میرود.
همین مساله منجر میشود که مثلا برای مرگ کودک بیگناه قدمی برداشته نمیشود اما برای مرگ سگ و گربهها تسلیتهای متعددی ردوبدل میشود.
#کارشناس_اخلاق
#حب_و_بغض
@pasokhsara
آنچه کی پاپ و بی تی اس برای نوجوانان می آورد؟🤷
چرا بی تی اس در حال نفوذ در کشورها و فرهنگ های مختلف است؟🤔
📌آیا بی تی اس به دلیل احترام به فرهنگ ها توانسته در آنها نفوذ کند؟
آیا احترام به ادیان در کی پاپ و بی تی اس نشانه خوب بودن آنهاست؟
📌پشت پرده شیطان پرستی موسیقی بی تی اس!!!
⁉️جنبش مخنث ها و بی تی اس
🧐چگونگی تشکیل گروه های موسیقی کی پاپ و بی تی اس و بلک پینک
ارمغان موسیقی بی تی اس برای نوجوان ایرانی 🤔
✅جامع ترین و کامل ترین کتاب درباره موسیقی بی تی اس
#معرفی_کتاب
#بی_تی_اس
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
💠 حکم نگاه به زنان غیرمسلمان
💬 سؤال:
آیا نگاه به زنان غیر مسلمان در کشورهای خارجی با توجه به وضعیت پوشش آنها، اشکال دارد؟
✅ پاسخ:
نگاه به زنان غیرمسلمان بدون قصد لذت و خوف وقوع در حرام اشکال ندارد و احتیاط این است که به مواضعی اکتفا شود که به طور معمول آن را نمیپوشانند.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای
#احکام
@pasokhsara
💢 آیا جریان پریشان کردن #مو توسط حضرت زهرا(س) حقیقت دارد؟ در مقابل نامحرم این کار درست است؟
#پاسخ
در پاسخ به این سوال به نکات ذیل توجه فرمایید:
✅نکته ی اول:
در کتاب بحار الانوار نقل شده که:
حضرت فاطمه زهرا( س )وقتى علی( ع )را به سوى مسجد بردند از خانه خارج شدند و فرمودند: «پسر عمويم را رها كنيد. قسم به كسى كه محمد) ص (را به پيامبرى برگزيد، اگر او را رها نكنيد مويم را پريشان مى كنم و پيراهن پيامبر را بر سرم مى گذارم و به درگاه خداوند ضجه مى كنم»
بحار، ج 43، ص 47
✅نکته ی دوم:
خود علامه مجلسى از كتاب اختيار معرفه الرجال شيخ طوسى نقل مى كند که:
پريشان كردن مو يا بلند كردن دست و حالاتى از اين قبيل كه دعا كننده به درگاه خداوند خود را به اين حالت در مى آورد تأثير در استجابت دعا يا نفرين دارد. منافاتى هم با عصمت آن حضرت ندارد.
✅نکته سوم:
مراد از گفتار حضرت زهرا(س)قطعا از پریشان کردن مو, انجام اين عمل در برابر نامحرم نیست چرا که از شان دختر رسول اکرم(ص)این کار بعید است. بلکه مراد در تنهایی و در پیشگاه خداست که یکی از رسوم آن زمان بوده است.
✅چنانکه روایات متعددی وجود دارد مبنی بر اینکه پريشان كردن مو براى زن مناسب حالت دعا مى باشد، روايتى است كه امام صادق(ع) به خواهرشان به جهت مريضى فرزندش مى فرمايد: «لباست را بپوش و به پشت بام برو سپس مقنعه ات را بردار تا موهايت آشكار شود، سپس اين دعا را بخوان».
خواهر امام صادق(ع)اين عمل را انجام مى دهد و در همان ساعت فرزندش خوب مى شود
بحار، ج 92، ص 10
❇️نتیجه اینکه: پریشان کردن مو، در خلوت و به دور از نامحرم، از آداب دعا و از اسباب اجابت است و حضرت زهرا سلام الله علیها، قصد داشتند چنین اقدامی را در برابر ظلم ظالمان و آن ملعونان و خبیثان و در خلوت انجام دهند.
#شبهات_فاطمیه
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
💠 نیّت نماز مغرب و عشا بعد از گذشتن وقت
💬 الف: به واسطه عذری مثل فراموشی و خواب، نماز نخوانده
🔹 آیتالله خامنهای: بنا بر احتیاط واجب، تا قبل از اذان صبح، بدون نیّت ادا و قضا (مافیالذّمه) به جا آورد.
🔹 آیات عظام مکارم و سیستانی: به نیّت ادا به جا آورد.
💠 ب: اگر عمداً یا از روی معصیت، نماز نخوانده
🔹 آیات عظام خامنهای و سیستانی: بنا بر احتیاط واجب، تا قبل از اذان صبح، بدون نیّت ادا و قضا (مافیالذّمه) به جا آورد.
🔸آیتالله مکارم: نماز او قضا است.
📚 توضیح المسائل مراجع، مسئله 775.
#احکام
@pasokhsara
نیت قلبی
قلب، مهمترین مولفهای است که در مسیر گناه نکردن موثر میباشد. تمرین دادن قلب برای خواستن خوبیها، عامل مهمیست در بازداشتن انسان از گناه.
کار خوب و بد قبل از عملی شدن، از مرحلهی نیت و قلب میگذرد و اگر قلب انسان و نیت او فیلترهای لازم را برای تصفیه نداشته باشد، هر نیت و فکری اجازهی حضور مییابد و به تبع آن هر عملی از انسان سر میزند به همین دلیل است که در روایت آمده:
رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله می فرمایند:
《نيّة المُؤ مِنِ خيرٌ من عَمله و نيّةُ الكافِر شرُّ من عَمَله و كلّ عامل يعمل على نيَّتِه》
《نيت مؤ من بهتر از عمل اوست و نيت كافر بدتر از عملش مىباشد و هر كس طبق نيتش عمل مىكند》.(1)
منظور از این روایت این است که چون نیت انسان در وقوع یک عمل بسیار موثر است، بنابراین اگر شخصی مومن باشد و از روی ایمان، در قلب خویش نیتی را بپروراند، حتی اگر نیتش عملی نشود اما چون ریشه و مبدأ نیت، ایمان و عقیده است همین نیت میتواند زمینهای برای انجام کارهای نیک گردد و بالعکس شخصی که عقیدهاش سالم نیست نیتش نیز ناسالم خواهد بود؛ او نیز اگر در امری نیت کند و نیتش حتی عملی هم نشود باز همین نیت، پتانسیل لازم برای وقوع امور زشت را خواهد داشت؛ به همین دلیل است که گفتهاند نیت مومن بهتر از عمل او و نیت کافر نیز زشتتر از عملش میباشد.
پی نوشت:
1.كافی ، ج 2 ص 84
#کارشناس_اخلاق
#نیت
@pasokhsara