⭕️ #تذکر
❎ انسان بلافاصله بعد از مرگ، وارد عالم برزخ می شود.
⬅️هر چند روح، به قبر خاکی نظر و التفات دارد اما:
جسم در قبر خاکی فاقد روح هست و هیچ فعالیت و دراکیتی ندارد.
⭕️اینکه برخی معتقدند: میت بعد از دفن، قصد نشستن می کند و ناگاه سر به #سنگ_لحد می خورد و دوباره می میرد خرافه ای بیش نیست.
#خرافات
#قبر
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
تذکر و تکرار
بعضیها ممکن است از شنیدنهای تکراری فراری باشند؛ فکر میکنند اگر مطلب خوبی را یک بار بشنوند کافیست و نیازمند تکرار نمیباشد؛ این در حالیست که در کتاب مقدس ما قرآن برخی از عناوین و واژهها و مفاهیم بارها و بارها تکرار شدهاند . گویا در سایه تکرار، نوعی تلقین و ایجاد زمینه برای سوق دادن انسان به سمت و سوی این مفاهیم وجود دارد تا انسان از طریق شنیدنهای مکرر بتواند این مفاهیم را در قلب خویش نهادینه سازد.
در سوره ((الرحمن )) كه در مكه نازل شده و 78 آيه دارد، 31 بار فَبِاىّ آلا ء رَبّكُما تُكذِّبان ((پس كدامين نعمت هاى پروردگارتان را تكذيب مى كنيد؟)) تكرار شده است.
و این تکرار روشیست در جهت تثبیت عقیده و دوری از تزلزل. بنابراین علاوه بر این که افرادی معتقد هستیم در عین حال باید با تکرار و تمرین الزامات آن عقیده در حفظ آن عقیده نیز کوشا باشیم و الا اگر عقیده را رها نموده و بدان بیتوجه باشیم ممکن است سر از تزلزل درآوریم.
#کارشناس_اخلاق
#تکرار
@pasokhsara
هدایت شده از امیر صالحی
💠 کفایت غسل جنابت از سایر غسلها
💬 سؤال:
آیا کسی که چند غسل واجب بر عهده دارد، با انجام غسل جنابت، بقیه غسلها از عهدۀ او ساقط میشود؟
✅ پاسخ:
🔹 آیتالله خامنهای: غسل جنابت کفایت از بقیۀ غسلها میکند؛ اگر چه احتیاط مستحب آن است که همۀ آنها را نیّت نماید و چنانچه بخواهد به ثواب غسلهای دیگر برسد، همه را نیت کند.
🔹آیتالله مکارمشیرازی: اگر بر كسى چند غسل واجب شده یا میخواهد غسل مستحبی انجام بدهد، هر گاه يك غسل واجب يا غسل مستحبی كه با دليل معتبر ثابت شده انجام دهد كفايت مىكند، هرچند بقيّه را نيّت نكند.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای
#احکام
@pasokhsara
✍ با سلام لطفا درمورد راهکارهای اسلامی غلبه بر افکار منفی و همچنین درباره از بین بردن نگرانی از آینده و مثبت اندیشی اسلامی و خود تلقینی مثبت توضیح دهید.
پاسخ:
برای خلاصی از شرّ افکار ناخوشایند از منظر دینی می توانید به این روایت عمل نمایید:
شخصى به حضرت امام صادق (علیه السّلام) عرض كرد:
آقاجان، خيال های باطل و آروزهای طول و دراز و وهمى و وسوسه هاى فاسد، سينه مرا اذيّت و آزار مى دهد. فكرهاى پوچ و توخالى به ذهنم مى آيد كه از دين و اعتقاداتم سست مى شوم. فدايت شوم، اى پسر رسول خدا، كمكم كن، تا من از اين وسوسه هاى درونى نجات پيدا كنم .
آن حضرت فرمود:
دست روى سينه ات بكش و بگو:
«بِسْمِ اللّهِ وَ بِاللّهِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللّهِ صَلَّی اللّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهَ و لاحَوْلَ وَ لاقُوَّهَ اِلاّبَاللّهِ العَلیِّ العَظیم، اَللّهُمَّ امْسَحْ عَنّى ما اَحذَر».
سپس دست بر شكم بکش و سه مرتبه اين دعا را تلاوت كن .
آن شخص اين عمل را انجام داد و آن حالتِ او برطرف شد.
در مورد داشتنِ امید و از بین بردنِ نگرانی از آینده، باید بگویم:
نقطه مقابلِ «نگرانی از آینده»، «امید» است. در منابع دینیْ امید به دو نوع تقسیم شده است:
- امید واقعی و امید غیر واقعی و دروغین
از منظر دینی، امیدی واقعی است که فقط به خداوند متعال باشد. در قرآن کریم، سوره مبارکه تغابن، آیه شریفه 13و نیز سوره مبارکه ابراهیم، آیه شریفه 11 تأکید شده که مؤمنان تنها بر خداوند متعال توکّل می نمایند (وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ) یعنی«و مؤمنان بايد تنها بر خدا توكل كنند». حضرت امیرالمؤمنین علیّ (علیه السلام) در حکمت 82 نهج البلاغه می فرماید:« لاَ يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلاَّ رَبَّهُ» یعنی «هيچ يك از شما جز به پرورگارش اميدوار نباشد(و دل نبندد)».
توکل واقعی این است که با امید به یاریِ خداوندِ متعال، با همت در راهِ عمل به وظیفه خودْ قدم بردارید و در فکر این نباشید که قسمت چه خواهد شد یا این که چه خطری شما را تهدید خواهد کرد.
راهکارهایِ مثبت اندیشی:
1- باید از امکانات موجود، هرچه هست، استفاده نماییم و منتظر کامل شدن تمام وسایل و زمینه های مورد نیاز نمانیم. در قرآن کریم و احادیث زیادی به شکر نعمت و خودداری از کفرانِ نعمت امر شده است. خداوند متعال در سوره مبارکه ابراهیم، آیه شریفه 7 می فرماید: (وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ) یعنی «و (همچنین به خاطر بیاورید) هنگامی را که پروردگارتان اعلام داشت: «اگر شکرگزاری کنید، (نعمت خود را) بر شما خواهم افزود؛ و اگر ناسپاسی کنید، مجازاتم شدید است».
2-مثبت اندیشی هزینه چندانی ندارد. فقط کافی است تصمیم و عزم جدّی برای آن داشته باشیم. پس از آن که تصمیمِ جدّی برای مثبت اندیشی گرفتیم، نوبت عمل (مثبت اندیشی در رفتار) می رسد. یکی از بهترین روش ها در این مرحله، تلقین به خود است. عبارت هایِ امیدبخشی که در دعاها و مناجات ها ذکر شده، بهترین تلقین های مثبت اندیشی به خود می باشند. با این تلقین ها، افکار مثبت را در درونِ خود زنده می نماییم، برای حفظِ آنها کوشش می کنیم و افکارِ بدبینانه که بر وسوسه ها، خیالات و توهّم ها می باشند را به فراموشی می سپاریم. باید به یاد داشته باشیم که شادیِ واقعی در درونِ خودِ ماست. فقط باید آن را پیدا کنیم.
#کارشناس_مشاوره
#مثبت_اندیشی
@pasokhsara
⭕️ پیامبر به خیبر حمله کرد، صفیه را برده خود کرد، و در همان روزی که شوهرش را، پدرش را و بسیاری از اطرافیانش را کشت، به او ازدواج کرد، آیا این روش برخوردی است که یک پیامبر باید داشته باشد؟
❇️ جواب :
سعد در طبقات مينويسد:
پيامبر به صفيه فرمود: اگر مسلمان شوي، آزادت ميکنم و تو را به همسري خويش درميآورم، او اسلام آورد و پس از عدّه شرعي با او ازدواج کرد.(1)
يعقوبي مينويسد، پيامبر(ص) صفيه دختر حيي بن اخطب را براي خود برگزيد و او را آزاد کرد سپس با وي ازدواج کرد.(2)
در منابع متعددي از جمله: تاريخ يعقوبي، ج 2، ص 56 (واقعه خيبر)؛ الطبقات الکبرى، ج 8، ص 129؛ سير اعلام النبلاء، ج 2، ص 231 ـ 232 و اسد الغابه في معرفة الصحابه، ج 5، ص 490، آمده که پيامبر «اعتقها و تزوجها» او را آزاد کرد و سپس با وي ازدواج نمود، که عبارت در برخي منابع، با يکديگر اختلاف مختصري دارند ولي در تمام آنها، آزاد شدن صفيه توسط حضرت و ازدواج با وي آمده است.(3)
پس ازدواج پیامبر با صفیه بعد از مسلمان شدن او و آزاد شدنش به دست پیامبر بوده است و صفیه مجبور به این کار نشده است.
در مورد اینکه ادعا میشود که پیامبر در همان شبی که پدر و شوهر صفیه کشته شدند(پدر صفیه در جنگی عامل اصلیش دسیسه های خود یهودیان و در رأسشان پدر صفیه بود، کشته شد و شوهرش بخاطر قتل یکی از مسلمانان بعد از اتمام جنگ، به قصاص محکوم شده و اعدم شد)، با صفیه عروسی و زفاف فرمود،
❇️ می گوییم که: طبق اسناد تاریخی پيامبر بعد از کشته شدن شوهر صفيه در جنگ خيبر و مسلمان شدن صفيه و تمام شدن عدّه وي با او ازدواج کرد، اين موضوع در منابعي چون صحيح مسلم، ج 4، ص 147؛ سنن ابي داود، ج 2، ص 31؛ إمتاع الاسماع، مقريزي، ج 10 ص 218؛ جوامع السيره، ص 212، به نقل از تاريخ پيامبر اسلام، دکتر آيتي، ص 505 آمده است.
❇️ بدون شک وقتی صفیه عده را نگهداشته است، مدتها بعد از مرگ شوهر و پدر با پیامبر عروسی و زفاف داشته است.
پينوشتها:
1. الطبقات الکبرى، ج 8، ص 129؛ المستدرک على الصحيحين، ج 4، ص 28؛ سير اعلام النبلاء، ج 2، ص231.
2. تاريخ يعقوبي، ج 2، ص 56.
3. در صحيح مسلم، ج 4، ص 146 نيز اين موضوع ذکر شده است.
#شبهات_اینستا
#کارشناس_کلام
#سوالات_دانش_آموزی
@pasokhsara
خوراک روح
همهی شنیدنیها و دیدنیها بر روح انسان اثری مستقیم و یا غیرمستقیم دارند؛ بههمین دلیل توجه و دقت در خوراک فکری و روحی امری لازم و واجب است تا از ناحیهی آنچه میبینیم و میشنویم دچار عوارض جبرانناپذیر روحی نگردیم.
اینکه ما برای تفریح و سرگرمی در گروههای متعدد و فضاهای مختلف اینترنتی حضور داریم و بیپروا هرآنچه در این فضای بیدر و پیکر وجود دارد را میبینیم و میخوانیم آسیبی است بس بزرگ که ریشه در بیتدبیری ما دارد.
امام جواد علیهالسلام میفرمایند:
《مَن اَصغى الى ناِطق فَقد عَبَده فَاِن كان النّاطِق عَنِ اللّه فقَد عَبدَ اللّه وَ اِن كاَن النّاطقُ يَنطِق عَن لِسانِ اِبليسَ فَقَد عَبَد الاِبليس》
《كسى كه به (گفتار) گويندهاى گوش فرا دهد او را بندگى كرده است؛ بنابراين اگر گوينده از خدا و دستورات او سخن مىگويد شنوندهى او خدا را عبادت كرده و اگر از شيطان سخن مىگويد شنوندهى او شيطان را عبادت نموده است.》(1)
همین یک روایت تکلیف ما را در مورد محتوای شنیدنیها به وضوح روشن میسازد چرا که تاثیر شنیدنیها بر روح انسان به قدریست که میتواند او را به بندگی خدا یا شیطان درآورد!
پینوشت:
1.تحف العقول، ص 336
#کارشناس_اخلاق
#خوراک_روح
@pasokhsara
💠 عدم تبعیت از امام جماعت ( طبق نظر آیت الله خامنه ای)
✅ پاسخ:
نمازگزار (مأموم) بايد افعال نماز را با امام يا كمى ديرتر از امام بهجا آورد و اگر عمداً از امام جماعت جلو بیفتد يا مدتى بعد از او (به نحوی که متابعت از امام صدق نکند) انجام دهد، نمازش فرادا میشود.
❇️ اگر سهواً پيش از امام سر از ركوع يا سجده بردارد و سهواً يا به خيال نرسيدن به ركوع يا سجدة امام برنگردد، نمازش صحيح است، ولی اگر می داند به رکوع یا سجده امام می رسد و عمدا برنگردد، نمازش فرادا می شود..
📚 سایت آیت الله خامنه ای
#احکام
@pasokhsara
✍چرا کودکانمان تکالیفشان را انجام نمیدهند؟
👈عدم درک کافی از علت نیاز انجام تکالیف
بسیاری از دانش آموزان به واسطه آموزش اشتباه بر این باورند که تکالیف فقط ارزش تحصیلی دارد. در این زمینه ما باید به فرزندمان آموزش دهیم که انجام تکالیف فواید بلندمدتی هم دارد و برای افزایش مهارتهای زندگی بسیار مفید میباشد. کودکان نیز باید متوجه باشند با انجام تکالیف، مدیریت زمان، تعیین هدف و سازماندهی کارها را می آموزند.
👈 طولانی شدن مدت زمان انجام تکالیف
اگرتکالیف بیش از ۶۰ دقیقه طول بکشد دانشآموز به دوره مقاومت میرسد.
👈نبودن بازخورد مناسب در پایان انجام تکالیف
تشویق کردن یا ارائه بازخورد صحیح به فعالیت دانش آموز کمک میکند.برای او جایزه های متنوع وکم هزینه درنظر بگیرید
👈نبود یک برنامه مشخص برای مشق نوشتن
به دانش آموزان کمک کنید تا یک برنامه ریزی اصولی داشته باشند. طبق تحقیقات انجام شده دانش آموزانی که در برنامه خود استراحت، مشق نوشتن، پیروی از روال کارهای روزانه را داشتند، بیشتر از دانش آموزانی که بدون برنامه تکالیف خود را انجام میدادند، موفق بودهاند.(برگرفته از پایگاه اینترنتی شکرانه)
#کارشناس_مشاوره
#تکالیف_مدرسه
@pasokhsara
فکر گناه
از جمله اموری که میتواند در زندگی ما ایجاد آرامش نماید، کنترل و مدیریت افکار است.
وقتی در جامعهای شاهد ناهنجاریهای زیادی هستیم قطعا این ناهنجاریها ریشه در افکار افراد آن جامعه دارد.
بارها در گزارشهایی که از افراد اهل خلاف تهیه شده است این جمله را دیده و شنیدهایم که میگویند: روزها و هفتهها و یا حتی ماهها و سالها بود که به این نقشه فکر میکردم....
حضرت علی علیهالسلام در روایت زیبایی میفرمایند:
《مَن كَثُر فِكرهُ فِى المَعاصى دَعَته اِلَيها》
《كسى كه بسيار درباره گناه فكر كند او را به گناه سوق مىدهد.》
و همچنین حضرت عيسى عليهالسلام ضمن گفتارى به حواريون فرمودند:
《و من به شما امر مىكنم كه روح خود را به زنا خبر ندهيد (فكر زنا نكنيد) تا چه رسد به اينكه زنا كنيد زيرا كسى كه روح و فكرش را به زنا خبر دهد مانند كسى است كه در اطاق رنگينى آتش روشن كند، دود آتش نقشههاى رنگين آن اطاق را كثيف مىكند گرچه خانه را نسوزاند.》
بنابراین فکر گناه ، زمینه ساز افتادن در دام گناه است.
به محض ورود افکار گناه آلود به ذهن خویش، باید سریعا جایگزینی مناسب برای آنها بیابیم و با افکاری مطلوب، اجازهی خودنمایی به افکار آلوده را ندهیم.
توسل به حضرات معصومین علیهمالسلام و بر زبان راندن ذکر خداوند در دفع این افکار بسیار موثر است.
#کارشناس_اخلاق
#فکر_گناه
@pasokhsara
💠حکم خسارت زدن به اجناس مغازه
💬 سؤال:
برخورد با اجناس یک مغازه و ریختن کالاهایش و یا از بین رفتن و شکستن آنها، چه توسط کودک باشد و چه فرد بالغ، آیا موجب ضمان میشود؟
✅ پاسخ:
🔹 در فرض سؤال، مجرد ریختن، موجب ضمان نیست ولی از بین رفتن و شکستن، موجب ضمان است (باید خسارت یا رضایت صورت بگیرد) و تفاوتی بین بالغ و غیر آن نیست.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای
#احکام
@pasokhsara
💠پرسش:
آیا در بهشت میتوانیم مرتکب گناه شویم؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول: طبق آيات نوراني قران کريم، بهشتيان هر چه اراده کنند برايشان مهياست. (1)
نکته دوم: بهشت دار جزاست و نه دار عمل. امام علي علیهالسلام میفرمایند: «وَ إِنَّ الْيَوْمَ عَمَلٌ وَ لَا حِسَابَ وَ غَداً حِسَابٌ وَ لَا عَمَل»؛ «دنيا دار عمل هست و نه جزا و آخرت محل جزاست و نه عمل». (2)
نکته سوم: با توجه به اينکه، عالم آخرت با عالم دنيا کاملاً متفاوت است، درک کامل و وافي از فضاي بهشت و بهشتيان براي ما امکانپذیر نيست و نبايد انتظار داشته باشيم، شناختي دقيق از نعمتها و پاداشهای بهشت به دست بياوريم. در روايتي از امام علي علیهالسلام آمده است: «ِ فِيهِ مَا لَا عَيْنٌ رَأَتْ وَ لَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَ لَا خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَر»؛ «در بهشت نعمت هايي است که هيچ چشمي نديده و هيچ گوشي نشنيده و بر قلب کسي خطور نکرده است». (3)
نکته چهارم: بهشتيان پاک و طاهر هستند و جز پاکي و طهارت از آنان سر نمیزند. قران کريم در وصف بهشتيان میگوید: «لا يَسْمَعُونَ فيها لَغْواً وَ لا تَأْثيما-إِلاَّ قيلاً سَلاماً سَلاما»؛ «در آن (باغهای بهشتى) نه لغو و بيهودهاى مىشنوند نه سخنان گناهآلود_تنها چيزى كه مىشنوند «سلام» است «سلام»». (4)
نتيجه اينکه: هرچند بهشتيان هر چه اراده کنند در اختيارشان قرار میگیرد و میتوانند استفاده کنند ولي با توجه به پاکي و طهارتي که بر بهشتيان و بهشت حاکم است، جز خير، پاکي و صفا و صميميت در بهشت حاکم نيست و اثري از گناه به معناي دنيوي و خستگي و پلشتي در بهشت وجود ندارد.
قران میفرماید: «لا يَمَسُّنا فيها نَصَبٌ وَ لا يَمَسُّنا فيها لُغُوب»؛ «نه در آن رنجى به ما مىرسد و نه سستى و واماندگى». (5)
پینوشتها:
1. نحل/31
2. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 84
3. الأمالي (للصدوق)، النص، ص: 542
4. واقعه/25-26
5. فاطر/35
#سوالات_دانش_آموزی
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
💠 نماز خواندن با لباس مشکی در ایام سوگواری
💬 سؤال:
آیا نماز خواندن با لباس سیاهی که در ایام سوگواری و شهادت اهل بیت علیهمالسلام پوشیده میشود، مکروه است؟
✅ پاسخ:
🔹 نماز با لباس سیاه مکروه است و در غیر نماز کراهتش ثابت نیست، و پوشیدن لباس سیاه جهت اظهار حزن در ایام سوگواری اهل بیت علیهمالسلام مستحب است.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای.
#احکام
@pasokhsara
حب و بغض
حب و بغض انسان نسبت به امور مختلف میتواند انگیزهای در جهت انجام کارها باشد. البته حب و بغضها نیز دارای مراتب است؛ بنابراین هرچقدر که حب انسان نسبت به مسالهای بیشتر باشد تلاشش در مسیر رسیدن به آن بیشتر خواهد بود و برعکس هرچقدر که بغض او از چیزی افزون باشد به همان نسبت در صدد از بین بردن آن برخواهد آمد.
به عنوان مثال اگر شخصی وسیلهای را گم کند به همان میزانی که به آن علاقه دارد برای یافتنش جستجو میکند و ممکن است بعد از یک هفته یا یک ماه دست از تلاش بردارد؛ اما مثلا اگر همین شخص فرزندش را گم کند لحظهبهلحظه در جستجوی اوست حتی اگر سالها زمان ببرد.
با توجه به مثال بالا به خوبی درمییابیم که حب انسان نسبت به هر چیزی میتواند زمینهساز حرکت و کانونی برای تصمیمگیریهای او باشد.
در رابطه با گناه نیز همین قانون حاکم است. هرچقدر ما نسبت به گناه بغض و تنفر داشته باشیم بیشتر با آن مبارزه میکنیم و به هرمیزان که نسبت به عمل شایسته علاقهمند باشیم تلاش خود را مضاعف میکنیم.
اما امروزه میبینیم که گاهی محبوبها جای خود را به مبغوضها دادهاند و مبغوضها جانشین امور محبوب شدهاند.در واقع با تغییر اولویتبندی در امور محبوب و مبغوض، شاهد این امر هستیم که برخی از اموری که در نگاه آموزههای دین، امری بیارزش تلقی میشود نزد مردم عزیز است و بالعکس اموری که دین برای آنها ارزش قائل است نزد مردم بیارزش بشمار میرود.
همین مساله منجر میشود که مثلا برای مرگ کودک بیگناه قدمی برداشته نمیشود اما برای مرگ سگ و گربهها تسلیتهای متعددی ردوبدل میشود.
#کارشناس_اخلاق
#حب_و_بغض
@pasokhsara
آنچه کی پاپ و بی تی اس برای نوجوانان می آورد؟🤷
چرا بی تی اس در حال نفوذ در کشورها و فرهنگ های مختلف است؟🤔
📌آیا بی تی اس به دلیل احترام به فرهنگ ها توانسته در آنها نفوذ کند؟
آیا احترام به ادیان در کی پاپ و بی تی اس نشانه خوب بودن آنهاست؟
📌پشت پرده شیطان پرستی موسیقی بی تی اس!!!
⁉️جنبش مخنث ها و بی تی اس
🧐چگونگی تشکیل گروه های موسیقی کی پاپ و بی تی اس و بلک پینک
ارمغان موسیقی بی تی اس برای نوجوان ایرانی 🤔
✅جامع ترین و کامل ترین کتاب درباره موسیقی بی تی اس
#معرفی_کتاب
#بی_تی_اس
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
💠 حکم نگاه به زنان غیرمسلمان
💬 سؤال:
آیا نگاه به زنان غیر مسلمان در کشورهای خارجی با توجه به وضعیت پوشش آنها، اشکال دارد؟
✅ پاسخ:
نگاه به زنان غیرمسلمان بدون قصد لذت و خوف وقوع در حرام اشکال ندارد و احتیاط این است که به مواضعی اکتفا شود که به طور معمول آن را نمیپوشانند.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای
#احکام
@pasokhsara
💢 آیا جریان پریشان کردن #مو توسط حضرت زهرا(س) حقیقت دارد؟ در مقابل نامحرم این کار درست است؟
#پاسخ
در پاسخ به این سوال به نکات ذیل توجه فرمایید:
✅نکته ی اول:
در کتاب بحار الانوار نقل شده که:
حضرت فاطمه زهرا( س )وقتى علی( ع )را به سوى مسجد بردند از خانه خارج شدند و فرمودند: «پسر عمويم را رها كنيد. قسم به كسى كه محمد) ص (را به پيامبرى برگزيد، اگر او را رها نكنيد مويم را پريشان مى كنم و پيراهن پيامبر را بر سرم مى گذارم و به درگاه خداوند ضجه مى كنم»
بحار، ج 43، ص 47
✅نکته ی دوم:
خود علامه مجلسى از كتاب اختيار معرفه الرجال شيخ طوسى نقل مى كند که:
پريشان كردن مو يا بلند كردن دست و حالاتى از اين قبيل كه دعا كننده به درگاه خداوند خود را به اين حالت در مى آورد تأثير در استجابت دعا يا نفرين دارد. منافاتى هم با عصمت آن حضرت ندارد.
✅نکته سوم:
مراد از گفتار حضرت زهرا(س)قطعا از پریشان کردن مو, انجام اين عمل در برابر نامحرم نیست چرا که از شان دختر رسول اکرم(ص)این کار بعید است. بلکه مراد در تنهایی و در پیشگاه خداست که یکی از رسوم آن زمان بوده است.
✅چنانکه روایات متعددی وجود دارد مبنی بر اینکه پريشان كردن مو براى زن مناسب حالت دعا مى باشد، روايتى است كه امام صادق(ع) به خواهرشان به جهت مريضى فرزندش مى فرمايد: «لباست را بپوش و به پشت بام برو سپس مقنعه ات را بردار تا موهايت آشكار شود، سپس اين دعا را بخوان».
خواهر امام صادق(ع)اين عمل را انجام مى دهد و در همان ساعت فرزندش خوب مى شود
بحار، ج 92، ص 10
❇️نتیجه اینکه: پریشان کردن مو، در خلوت و به دور از نامحرم، از آداب دعا و از اسباب اجابت است و حضرت زهرا سلام الله علیها، قصد داشتند چنین اقدامی را در برابر ظلم ظالمان و آن ملعونان و خبیثان و در خلوت انجام دهند.
#شبهات_فاطمیه
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
💠 نیّت نماز مغرب و عشا بعد از گذشتن وقت
💬 الف: به واسطه عذری مثل فراموشی و خواب، نماز نخوانده
🔹 آیتالله خامنهای: بنا بر احتیاط واجب، تا قبل از اذان صبح، بدون نیّت ادا و قضا (مافیالذّمه) به جا آورد.
🔹 آیات عظام مکارم و سیستانی: به نیّت ادا به جا آورد.
💠 ب: اگر عمداً یا از روی معصیت، نماز نخوانده
🔹 آیات عظام خامنهای و سیستانی: بنا بر احتیاط واجب، تا قبل از اذان صبح، بدون نیّت ادا و قضا (مافیالذّمه) به جا آورد.
🔸آیتالله مکارم: نماز او قضا است.
📚 توضیح المسائل مراجع، مسئله 775.
#احکام
@pasokhsara
نیت قلبی
قلب، مهمترین مولفهای است که در مسیر گناه نکردن موثر میباشد. تمرین دادن قلب برای خواستن خوبیها، عامل مهمیست در بازداشتن انسان از گناه.
کار خوب و بد قبل از عملی شدن، از مرحلهی نیت و قلب میگذرد و اگر قلب انسان و نیت او فیلترهای لازم را برای تصفیه نداشته باشد، هر نیت و فکری اجازهی حضور مییابد و به تبع آن هر عملی از انسان سر میزند به همین دلیل است که در روایت آمده:
رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله می فرمایند:
《نيّة المُؤ مِنِ خيرٌ من عَمله و نيّةُ الكافِر شرُّ من عَمَله و كلّ عامل يعمل على نيَّتِه》
《نيت مؤ من بهتر از عمل اوست و نيت كافر بدتر از عملش مىباشد و هر كس طبق نيتش عمل مىكند》.(1)
منظور از این روایت این است که چون نیت انسان در وقوع یک عمل بسیار موثر است، بنابراین اگر شخصی مومن باشد و از روی ایمان، در قلب خویش نیتی را بپروراند، حتی اگر نیتش عملی نشود اما چون ریشه و مبدأ نیت، ایمان و عقیده است همین نیت میتواند زمینهای برای انجام کارهای نیک گردد و بالعکس شخصی که عقیدهاش سالم نیست نیتش نیز ناسالم خواهد بود؛ او نیز اگر در امری نیت کند و نیتش حتی عملی هم نشود باز همین نیت، پتانسیل لازم برای وقوع امور زشت را خواهد داشت؛ به همین دلیل است که گفتهاند نیت مومن بهتر از عمل او و نیت کافر نیز زشتتر از عملش میباشد.
پی نوشت:
1.كافی ، ج 2 ص 84
#کارشناس_اخلاق
#نیت
@pasokhsara
❌تغییر اسم، خرافه یا واقعیت❓
❎اخيراً ديده مى شود، عده اى براى رفع مشكلات خود و خویشان و يا جهت رهائی از بیماری به افرادی مراجعه می کنند که پیشنهاد #تغییر_اسم به آنان داده تا آن جا كه به افراد مى گويند نام های نیک و خوب خود را مانند علی و زهرا را با اسم های بی محتوا و بیگانه با فرهنگ و عقیده ما، جا به جا کنند.
آیا تغییر اسم می تواند برطرف کننده ی مشکلات و سختی ها باشد؟
برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب نکاتی تقدیممی شود:
1⃣نکته ی اول: اسم، نام و عنوان، نشانه و تابلوي کاشف از هويت و ماهيت هر چيزي است. اسم لفظي است که انسان با شنيدن آن بدون اختيار به معنا و صاحب آن منتقل مي شود. براى همه موجودات گياهان، حيوانات، جمادات و... وجود نام و اسمي که تداعي کننده و مشخص کننده آنان باشد ضرورت دارد.
2⃣نکته ی دوم: از آن جا که انسان اشرف مخلوقات و موجودات است؛ و هر يک از افراد انسان داراي شخصيت مسقلي هستند، شايسته است زيباترين و با ارزش ترين اسم ها براي او انتخاب شود. نامي که متناسب با حال و شرافت و کرامت انسانى او باشد. پيامبر اسلام (ص) فرمود: يکي از حقوق فرزند بر پدر اين است که نام نيک و زيبا براي او انتخاب کند.»[1]
3⃣نکته ی سوم: در اسلام داشتن نام و لقب نيکو يک ارزش است و مي تواند در روحيه و جسم انسان اثرات مثبتي داشته باشد. از اين رو شايسته است هر مسلماني براي فرزندان خود از نام ها و القاب خوب و با معنا انتخاب کند؛ زيرا نام خوب تداعي کننده معناي خوب و نام بد تداعي کننده معانى و مفاهيم بد و نا مناسبي است که موجب هتک حرمت انسان مي گردد.
4⃣نکته ی چهارم: در تعاليم اخلاقي اسلام معيارها و ضوابطي براي نام نيک افراد انسان بيان شده است از جمله:
✅اسم بايد در حد شخصيت صاحب آن بوده و متناسب با تمام دوران هاي زندگي او (کودکي، نوجواني جواني و کهن سالي) باشد.
✅از اسامي خاص ذات باري تعالي نباشد. مثل ذات، رحمان
✅درست ترين نام آن است که بر بندگي دلالت نمايد؛ مانند عبدالله، عبدالرحمن و عبدالرحيم و ...[2]
✅اسامي پيامبران (ع) و ائمه اطهار (ع)، در روايت وارد شده است بهترين نام ها، اسامي پيامبران (ص) است.[3] امام صادق (ع) از پيامبر اسلام (ص) نقل مي کند که فرمود: کسي که سه فرزند پسر داشته باشد و نام هيچ کدام را محمّد نگذارد بر من جفا کرده است.[4]
✅داراي معناي زشت يا از اسامي افراد بد نام نباشد.
در روايتي امام باقر (ع) از پيامبر (ص) نقل نمودند که آن حضرت (ص) بهترين و بدترين اسم را چنين برمي شمردند: بهترين اسم: عبدالله، عبدالرحمن و ... بدترين اسم: ضرار، مرة، حرب و ظالم.[5] در برخي ديگر از روايات نام هاي حکم و حکيم و خالد و مالک نيز بر اين نام ها افزوده شده است.[6]
در بين اسامي خوب و زيبا نيز بعضي از بعض ديگر باارزشتر و بالاتر هستند. هرکس بايد سعي کند بهترين اسم را که داراي امتيازات و معیارهای بيشتري است انتخاب نمايد.
5⃣نکتهی پنجم: اينكه عدهای با محاسبههای غیرقابلاعتماد و بر اساس حروف ابجد، عدد مربوط به اسمى را تعيين کرده و سپس آن عدد را نسبت به امرى ديگر مثل عددِ مربوط به اسم همسر آن فرد، مقايسه میکنند و ادعا مینمایند، اين دو عدد همخوانى ندارند؛ پس بايد اسمهايشان را عوض كنند تا همخوانى پيدا كنند؛ یا مشکل و بیماری آن برطرف شود؛ نهتنها حرف بیپایه و اساسى است، بلكه پشت كردن به عقل و دستور شريعت الهى است.
6⃣نکتهی ششم: پروردگار عالم انسان را مسلح به عقل و اراده و اختیار نموده است و راهنمایانی چون انبیاء فرستاده است تا راه و روش صحیح زندگی و رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی را بیاموزند.
این انسان است که میتواند در سایهی عقلانیت و تلاش و کوشش و بهرهگیری از آموزههای دینی، مشکلات زندگی را یکی پس از دیگری حل کرده و با انجاموظیفه، سعادت دنیا و آخرت خود را رقم میزند.
♦️نتیجه اینکه: تغییر اسم برای حل مشکلات هیچ دلیل عقلی و نقلی نداشته و این عمل با توکل داشتن به خدا و بهرهگیری از موهبات الهی در تعارض است.
شایسته است مردم عزیز، فریب اشخاص بیبهره از علم و تقوا را نخورده و برای مشورت و همفکری به علمای ربانی و جهادگران عرصهی علم و تقوا مراجعه کنند.
منابع:
[1]. حق الولد على والده ان يحسن اسمه و ادبه».
[2] بحارالانوار، ج 101، ص 130.
[3] بحارالانوار، ج 101، ص 130.
[4] بحارالانوار ج: 101 ص: 130 و 131.
[5] حر عاملی، وسایل الشيعة، ج 21، ص 399، 27403، المکتبة الاسلامية، چاپ پنجم، 1398 ق.
[6] حر عاملی، وسائلالشيعة، ج 21، ص 398، 27399.
#کارشناس_کلام
#تغییر_اسم
@pasokhsara
✍پیامد های روابط دختر و پسر در دوران نوجوانی:
روابط افراد در این دوران آسیبهای جسمی و روانی بسیاری را به آنها وارد میکند که در ادامه پیامدهای اینگونه روابط را بررسی خواهیم کرد.
👈بروز اضطراب و استرس
گرایش نوجوانان به جنس مخالف و ایجاد رابطه با آنان سبب بروز استرس و اضطراب در آنان میشود. دلیل افزایش استرس در این افراد، ناسالم بودن و نامشخص بودن سرانجام اینگونه روابط است.
👈سوء مصرف مواد مخدر، الکل و سیگار
عاشقی در نوجوانی و بودن در روابط ناسالم و همنشینی با افراد نادرست، دختران و پسران زیادی را به راههای اشتباه و مصرف مواد و الکل می کشاند. علاوه بر آن بسیاری از افراد پس از به هم خوردن رابطه و جدایی برای فراموشی و آرام کردن خود، سیگار کشیدن و مصرف مواد را انتخاب میکنند. در نتیجه آسیبهای جبرانناپذیری را به نوجوانان در سنین پایین وارد می کند.
👈عدم انگیزه برای اهداف مهم
داشتن دوست دختر و یا دوست پسر و به طور کلی رابطه با جنس مخالف، انرژی زیادی از فرد میگیرد. در نتیجه باعث میشود به دلیل درگیری ذهنی و روانی، اضطراب، وابستگی و موارد دیگر فرد از اهداف خود که مهم ترین آن تحصیل است دور شود.
👈وابستگی های عاطفی
یکی از پیامدهای ارتباط با جنس مخالف و داشتن رابطه ناسالم، وابستگی است. زمانی که فرد در یک رابطه ناسالم قرار دارد معمولا این وابستگی یک طرفه است و این فرد بیشترین آسیب را پس از جدایی میبیند. علاوه بر آن در صورتی که فرد رابطه فیزیکی و جنسی را نیز تجربه کرده باشد، این وابستگی شدیدتر خواهد بود.(برگرفته از پایگاه اینترنتی مرکز مشاوره فمیلیکو)
#کارشناس_مشاوره #چالشهای_نوجوانی
#روابط
@pasokhsara