eitaa logo
پاسخ‌ سرای اصفهان
1.4هزار دنبال‌کننده
435 عکس
99 ویدیو
4 فایل
سرایی برای پاسخ به سوالات شما در موضوعات عقاید، اخلاق، احکام و مشاوره. وابسته به دفتر تبليغات اسلامی اصفهان💐 ارتباط با مدیر: @alijani110 ✅ فقه و احکام: @SALEHIAMIR ✅ مشاوره: @Maharat123 ✅ کلام و عقاید: @khameneieshQ ✅ اخلاق و تربیت: @islamic_ethic
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ چرا دیه‌‌ی جنینی که جنسیت آن مشخص نیست از دیه‌‌ی دختر بیشتر است؟ ✍پاسخ: 🔶 اول: اینکه دیه پسر دو برابر دختر است حرفی نیست اما اختلاف در دیه‌ی جنین است در دیه‌ی جنین هم تا قبل از دمیده شدن روح یکی است و فرقی بین دختر و پسرش نیست. 🔻 اما بعد از دمیده شدن روح دیه جنین پسر دو برابر دختر است. 🔷 دوم: تا اینجا قبول اما چرا دیه‌ی جنین نامشخص باید از دیه‌ی جنین دختر بیشتر باشد؟ 🔻 چون آن جنین نامشخص یا پسر بوده که دیه‌ی آن 1000 دینار است یا دختر بوده و دیه‌ی آن 500 دینار است ولی الان نمی‌دانیم پسر بوده یا دختر اگر فرض را بر پسر بگذاریم و 1000 دینار از دیه‌ی دهنده بگیریم و به ورثه بدهیم ولی در واقع دختر بوده اینجا 500 دینار اضافه از دیه‌ دهنده گرفتیم و حق او را ضایع کردیم. 🔻 اگر فرض را بر دختر بگذاریم و 500 دینار از دیه دهنده بگیریم و به ورثه بدهیم ولی در واقع جنین، پسر بوده باشد اینجا 500 دینار از حق ورثه ضایع کرده‌ایم. 🔻 پس برای اینکه حق کسی ضایع نشود امام صادق علیه السلام می‌فرماید: دیه دهنده نصف دیه‌ی پسر یعنی 500 دینار و نصف دیه‌ی دختر یعنی 250 دینار که می‌شود 750 دینار را به ورثه می‌دهد تا حق دو طرف ضایع نشود. 🔻 در واقع عدالت رعایت شده است چون اگر پسر بوده باشد ورثه 250 دینار ضرر کرده است و اگر دختر بوده باشد دیه دهنده 250 دینار ضرر کرده است و این بهترین و با عدالت‌ترین راه است. @pasokhsara
💠 تفاوت حد ترخص و مسافت شرعی 🔹 * طبق نظر آیت الله خامنه ای مسافت شرعی هشت فرسخ (حدود ۴۱ کیلومتر) است، هرچند به صورت رفت و برگشت باشد، البته در این صورت باید مسیر رفت حداقل ۲۰/۵ کیلومتر باشد، ولی حد ترخص مکانی است که در آنجا اذان شهر شنیده نمی شود. 🔹 * طبق تحقیقات انجام گرفته حد ترخص از آخر شهر حدود ۱۳۵۰ متر می باشد. ❌ * نکته: مسافری که از شب قبل قصد سفر کرده و پیش از ظهر به مسافرت میرود، نمی تواند تا قبل از رسیدن به حد ترخص روزة خود را افطار کند و درصورتی که پیش از آن افطار کند، بنابر احتیاط کفارة افطار عمدی روزة ماه رمضان بر او واجب است. البته چنانچه از حکم مسأله غافل بوده، کفاره ندارد. 📚 پی‌نوشت: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری @pasokhsara
💠پرسش: عازم مشهد مقدس با هواپیما هستیم. می شود در شهر خودمان غسل زیارت کنیم و یا اینکه حتما باید مشهد برسیم وسپس غسل زیارت انجام دهیم؟ @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌چرا در کشورهای نامسلمان برف و باران و نعمت های الهی بیشتر از کشورهای مسلمان است؟ آیا این خلاف وعده الهی نیست که فرموده اگر مردم مومن شوند و تقوا پیشه کنند، برکاتش را بر آنها نازل می کند؟ 👈پاسخ 1️⃣میزان بارش برف و باران در یک منطقه، از یک سو، تابع شرایط اقلیمی و جغرافیایی آن منطقه است. برای نمونه، در اردبیل برف می بارد، ولی در بوشهر و بندرعباس باران نمی بارد. این امر، مقتضای اقلیم خاص آن مناطق است و ارتباطی با دینداری یا بی دینی ساکنان آن منطقه ندارد. به همین سان، شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناطقی از اروپا اقتضای بارش فراوان دارد برای نمونه، کلمبیا پربارش ترین کشور جهان به شمار می رود.(خبرگزاری ایمنا) 2️⃣تغییر شرایط اقلیمی که خود ناشی از تغییرات کلی در کرۀ زمین ـ مانند تغییرات در لایۀ ازن و ... ـ است، می تواند در میزان بارش تأثیرگذار باشد که کشف و شناخت تمام این شرایط نیز چندان کار آسانی نیست. 3️⃣از سوی دیگر، بر اساس، آیات و روایات، اعمال نیک و زشت انسان ها و امت ها در افزایش و کاهش نعمت ها تأثیر دارد. معنا ندارد، خداوند حکیم و خیرخواه، انسانها را به خاطر کفرشان، نعمت پاداش گونه دهد یا آنکه به خاطر، ایمان و عمل صالحشان، عذاب دهد. 4️⃣ بنابراین، هم تغییر شرایط اقلیمی در میزان بارش ها تأثیر دارد هم اعمال نیک و زشت انسان ها. تصور کنید که شرایط اقلیمی یک منطقه اقتضا کند که سالانه مقدار مشخصی بارندگی وجود داشته باشد. در اینجا، اعمال زشت یک امت می تواند، این مقدار را کاهش دهد. 5️⃣پس اگر در منطقه ای کشف قطعی کردیم که شرایط اقلیمی اقتضای مقدار خاصی از بارندگی را دارد، اگر در اینجا، بارندگی از آن مقدار متعارف کمتر شد، این کاهش می تواند ناشی از اعمال زشت امت باشد؛ در عین حال، اگر مردم آن منطقه، همگی انسان های صالحی باشند، معنا ندارد که آنها با کاهش بارش، عذاب شوند؛ اگر هم بارش کم شود، می تواند از باب آزمایش و امتحان باشد نه عذاب. 6️⃣حاصل آنکه، بر اساس، آیات قرآن کریم، هیچگاه نمی توان فراوانی باران در منطقه ای کفرآلود را ناشی از کفر آنها دانست، بلکه از باب اقتضای خاص اقلیم و جغرافیای آن منطقه است. روشن است که خداوند کفر را دوست ندارد و بابت کفر، کسی را نعمت و پاداش نمی دهد. 7️⃣همچنین کمبود بارندگی در منطقه ای که مردمش از صالحان هستند، را نمی توان نشانۀ بی مهری خداوند نسبت به آنها دانست، بلکه یا از باب تغییرات اقلیمی است یا از باب آزمایش و امتحان. 8️⃣ضمن آنکه، مسلمانی به نام نیست، به عمل است و نمی توان به صرف نام مسلمانی، انتظار هر پاداشی را داشت. @pasokhsara
پارانوئید چیست؟ پارانوئید از نظر روانشناسی یک اختلال روانی است که موجب ایجاد حس بی‌اعتمادی و سوءظن بی‌دلیل به دیگران می‌شود. این افراد به‌طور دائم به دیگران مشکوک هستند و بر این باور هستند که دیگران سعی در تحقیر، آسیب رساندن یا تهدید آن‌ها دارند. افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید اغلب فکر نمی‌کنند که رفتار و طرز فکرشان مشکل‌ساز باشد.(پایگاه درمانکده) @pasokhsara
🔳 إنَّـا لِـلَّـهِ وَ إِنَّـا إِلَـیْـهِ رَاجِـعُـونَ شهادت مظلومانه تعدادی از هموطنان عزیزمان در حادثه تروریستی زائران گلزار شهدای کرمان تسلیت عـــــرض می‌نماییم. @pasokhsara
💠 نماز با زخم خونی 💬 سؤال: زخمی که خونی بوده و ممکن است تا آخر وقت نماز، خون قطع شود، آیا می توان در اول وقت با وضوی جبیره ای نماز خواند؟ ✅ پاسخ: 🔹 اگر بدانید که تا آخر وقت عذر مزبور برطرف نمی شود، می توانید در اول وقت با وضوی جبیره نماز بخوانید ولی اگر امید به خوب شدن دارید، بنابر احتیاط واجب، لازم است وضو را به تأخیر بیاندازید. 📚 پی نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای @pasokhsara
💢 بعضی از مکروهات نماز 1️⃣. برهم گذاشتن چشم ها (البته در رکوع کراهت ندارد.) 2️⃣. گرداندن چشم ها به طرف راست یا چپ. 3️⃣. برگرداندن اندک صورت به طرف راست یا چپ. 💠نکته: اگر صورت کاملاً به طرف راست و یا چپ برگردانده شود، نماز باطل است. 4️⃣. بازی کردن با ریش، دست و مانند آن. 5️⃣. در هم فرو بردن انگشت ها. 6️⃣. انداختن آب دهان. 7️⃣. نگاه کردن به خط قرآن، کتاب، یا نوشته انگشتر. 8️⃣. ساکت شدن هنگام قرائت یا ذکر، برای شنیدن سخن دیگران. 9️⃣. هر کاری که خضوع و خشوع را از بین ببرد. 🔟. به پا داشتن جوراب تنگ (که پا را فشار دهد.) 1️⃣1️⃣. در حال خواب آلودگی و خودداری کردن از بول یا غائط. 📚 سایت آیت الله خامنه ای @pasokhsara
📚 سن بلوغ دختران 💠 سؤال: کسی طبق فتوای مجتهدی عمل نموده که سن بلوغ دختر را سیزده سال می دانسته و اکنون از مجتهدی تقلید می کند که سن تکلیف دختر را نُه سال قائل است؛ حکم نماز و روزه های قبلی که با استناد به فتوای مجتهد سابق نخوانده چیست؟ ✅ جواب: باید آنها را قضا کند. @pasokhsara